Scînteia Tineretului, ianuarie 1969 (Anul 25, nr. 6103-6127)

1969-01-03 / nr. 6103

Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România Vom încheia, peste cîteva minute î ncă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese şi victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrşitul anului, privirile ni se "îndreaptă spre 1969 cu încredere şi optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească şi mai puternic scumpa noastră patrie. în cursul anului 1968 s-a amplificat şi,a perfecţionat activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a ţării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea ştiinţei, artei şi culturii, a sporit bogăţia naţională a poporului român. Ca rezultat al creşterii venitului naţional, s-a îmbunătăţit nivelul de trai material şi spiritual al populaţiei de la oraşe sate ; statul socialist a investit noi şi importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a judeţelor, oraşelor şi comunelor, pentru construcţia de locuinţe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii. în anul 1968, din iniţiativa Comitetului Central al partidului, în ţara noastră s-a desfăşurat o intensă activitate social-politică pentru perfecţionarea relaţiilor socialiste de producţie, a întregii organizări a societăţii, pentru adincirea democraţiei, întărirea legalităţii, promovarea fermă a principiilor de echitate şi justiţie socială, în procesul desăvîrşirii socialismului s-a cimentat şi mai puternic alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, ţărani şi intelectuali, prietenia frăţească dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea naţiunii noastre socialiste care păşeşte neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului şi civilizaţiei. Dragi tovarăşi, în faţa tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însufleţite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viaţă politicii partidului, de a spori şi mai mult puterea economică a patriei, organizaţiile judeţene de partid, institutele de cercetare şi proiectare colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe ţară, să depăşească prevederile planului să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiţii, să sporească eficienţa activităţii economice şi contribuţia cercetării ştiinţifice la dezvoltarea patriei. îngăduiţi-mi, dragi tovarăşi şi prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima şi să vă urez tuturor — muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naţionalitate, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi naţiunii noastre socialiste. întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriaşele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire naţională, ci şi o înaltă obligaţie internaţională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creşterea influenţei ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forţei marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanităţii, atît prin noi succese ale forţelor păcii, cît şi prin evenimente care au întunecat orizontul vieţii internaţionale. în acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă şi neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez; trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. în anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi şi energice eforturi pentru soluţionarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securităţii pe continentul european şi în întreaga lume, pentru a face să triumfe în viaţa internaţională respectul dreptului fiecărui popor ele a-şi hotărî singur soarta, respectul principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, ale egalităţii în drepturi între toate statele. Militînd activ în rîndul forţelor înaintate ale contemporaneităţii , România îşi va consacra şi în viitor eforturile întăririi unităţii ţârilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere şi înţelegere între popoare, dezvoltării colaborării între naţiuni pe terenul construcţiei paşnice, excluderii definitive a războiului din viaţa planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forţele progresului vor reuşi să zădărnicească planurile agresive ale reacţiunii, ale imperialismului, îşi vor afirma superioritatea, vor impune voinţa de pace a întregii omeniri. Fie ca Anul Nou să aducă poporului român satisfacţii tot mai mari în împlinirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace şi progres, înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului Nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioţi, tradiţionala urare strămoşească : „La mulţi ani". Doresc fiecăruia ani mulţi şi fericiţi, împlinirea dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre; pentru întregul popor — eroic constructor al societăţii socialiste ; pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al naţiunii noastre ; pentru propăşirea materială şi spirituală a României; pentru socialism, pentru pace și colaborare între popoare . Drapată in faldurile bogate ale primei zăpezi, ţara a păşit intr-un nou an al tinereţii tale. Am păşit pe poarta Anului Nou — pe sub arcada de lumini şi cîntece ritmate solemn de cele douăsprezece bătăi ale orologiului — cu voioşia tradiţională, proprie poporului nostru, cu bucuria marilor împliniri ale anului, cu chipul cel nou al patriei răsfrînt în inima fiecăruia dintre noi, cu certitudinea unor noi şi tot mai măreţe izbînzi viitoare. înainte de a ne continua ascensiunea, aruncăm o privire în urmă, la drumul pe care l-am parcurs... Am traversat un an bun, un an bogat in succese, pe care marea carte de istorie a neamului il va consemna cu firească mindrie. In secunda de cumpănă a anilor am ascultat, cu emoţie şi cu profundă dragoste, mesajul secretarului general al Comitetului Central al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tălmăcind în cuvinte vibraţia profundă din sufletul fiecăruia dintre noi. Oriunde ne-am aflat, în aceste clipe, în jurul meselor bogate ale revelionului, în mijlocul tovarăşilor de muncă sau în sinul familiilor noastre, cuvintele mesajului au primit răspunsul nostru hotărît şi entuziast, născut din dorinţa fierbinte de a ne pune toate forţele, întreaga noa-j--~ —-v*- v*1 wîusîc, in slujba patriei socialiste, a drumului sau ascendent. 1969 îşi începe călătoria de-a lungul meridianelor patriei sub semnul nobil al muncii însufleţite, al marii construcţii care ne defineşte perimetrul şi ritmul. Poporului român, care îşi construieşte cu pasiune viitorul visat de înaintaşi, i se vestesc răspunderi din ce în ce mai înalte faţă de propriul său destin. Vom trăi un an care — înscriindu-se lungului şir de gesturi creatoare care au consacrat noua faţă a României — va concentra, asemeni unui focar luminos, tot ce este mai de preţ în mintea şi în braţele noastre, toată dragostea faţă de pămîntul ţării, toată hotărîrea de a-l face mai strălucitor şi mai bogat, pe măsura darurilor sale, a aspiraţiilor noastre înalte de viitor. Cu aceste gînduri de lumină, oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, fără deosebire de naţionalitate, ca o uriaşă familie, adunată in jurul mesei de sărbătoare, au ridicat prima cupă din noaptea Anului Nou pentru patria noastră socialistă, pentru Partidul Comunist Român, pentru încercaţii săi conducători, pentru viitorul de aur pe care fiecare an ni-l aduce tot mai aproape. Reporterii noştri au consemnat cîteva ecouri din voioşia şi solemnitatea acestor momente de neuitat. Puncte de lumină în peisajul nocturn al Bucureştiului Pentru tinerii locuitori ai Capitalei, Comitetul municipal al U.T.C. s-a dovedit, în noaptea de revelion, o gazdă îndatoritoare şi plină de fantezie. Cluburile tineretului din Bucureşti şi-au întîmpinat oaspeţii într-o haină multicoloră, cu un cadru bogat în atracţii, într-o adevărată risipă de imaginaţie şi de voioşie. Un revelion „ca-n filme“, un altul „ca-n basme“, un revelion petrecut „la castel“, un altul „la cabana veseliei“, au adunat în jurul meselor festive, în preajma brazilor împodobiţi de sărbătoare, în mijlocul ringurilor de dans, cîteva mii de tineri, care au vrut să ureze — alături de prietenii lor, de tovarăşii lor de muncă şi visuri — un sărbătoresc „bun venit !“ noului an al ţării. Tradiţia, de dată recentă, dar temeinic împămîntenită, a întrecerii dintre cluburile tineretului pentru cel mai izbutit carnaval, pentru atmosfera cea mai primitoare, pentru programul cel mai bogat, pentru ideile cele mai îndrăzneţe, şi-a arătat şi de această dată roadele, aprinzînd, în peisajul nocturn al Bucureştiului, în pragul lui ’69, nenumărate puncte de lumină intensă, ca tot atîtea radiaţii ale veseliei. E greu să stai, în noaptea anului nou, ţintuit pe acelaşi scaun, cînd în jurul tău caruselul sărbătorii se roteşte ameţitor, născînd în toată clipa noi imagini pline de farmec şi inedit... Să-i urmăm, deci, pe aceşti tineri, ghidaţi de punctele incandescente ale veseliei. ...Aproape 400 de tineri din întreprinderile şi instituţiile sectorului I, de la Combinatul Poligrafic „Casa Scînteii“, de la Automatica, de la I.R.M.A., de la I.C.M.P. 7-Otopeni, au petrecut la „Ateneul Tineretului“ un revelion „ca-n filme“, în care totul, de la podoabele sălilor pînă la momentele programului artistic, a întreţinut sugestia lumii feerice de pe ecranul alb. „Clubul elevilor“ în sectorul IV s-a transformat, pentru cei 500 de vizitatori ai săi, într-o adevărată cabană a veseliei, în stil de cabaret 1900. La „Tehnic-Club“, la „Universal-Club“, la „Modern- Club“, tinerii bucureşteni au închinat paharele pline, urîndu-şi sănătate şi voioşie, au dansat sub ploaia de confetii şi ghirlande, au aplaudat pe cei mai îndrăgiţi reprezentanţi ai muzelor vesele. Am întîlnit printre ei tineri de la cele mai tinere întreprinderi bucureştene : Fabrica de elemente pentru automatizare, „Policolor“, „Tricolana“, Uzina de maşini grele. Am întîlnit tineri de la cele trei institute de cercetări şi proiectări din sectorul VII, coautori ai acelei vibrante chemări adresate tuturor colectivelor de cercetători şi proiectanţi din ţară, şi tineri de la celelalte institute, care au răspuns cu acelaşi entuziasm. Am întîlnit tineri de la întreprinderea pentru raţionalizarea şi modernizarea instalaţiilor energetice, de la întreprinderile de construcţiimontaj nr. 1 şi 7, de la I.C.H.F., de la „Tehnica lemnului“ şi de la alte întreprinderi, pentru care anul se terminase încă în urmă cu cîteva săptămîni, atunci cînd, cu privirile sclipind de mindrie, raportaseră partidului : „Am îndeplinit planul anual!“. I-am urmat pe aceşti tineri pretutindeni, le-am văzut feţele strălucitoare de bucurie sub strălucirile arborilor împodobiţi sărbătoreşte, le-am ascultat urările, visurile şi planurile de viitor... Dar cine putea ţine pasul cu paşii şi cu ritmul paşilor lor ? Ce imagini să reţii mai întîi din cavalcada imaginilor sărbătoreşti, astfel incit, netrădînd clipa, s-o faci oglindă a tuturor clipelor, petrecute în toate punctele de lumină din acest somptuos peisaj nocturn ? In zori, pe covorul proaspăt al zăpezii, tinerii au pornit spre casă, promiţindu-şi să revină în serile următoare, cînd sălile de dans ale cluburilor îi aşteaptă cu aceeaşi ospitalitate... Urmele lor, pe zăpadă, închipuiau mai departe paşi de dans. Reportaj de : A. BALGRADEAN, V. CABULEA, I. CHIRIC, S. COSTIN, GH. FECIORU, C. POGACEANU, VASILE RAVESCU, N. UDROIU, A. VASILESCU, D. RUJAN Fotografii de C. CONSTANTIN (Continuare în pag. a ll-a) Să ridicăm paharul pentru satul nostru ! O caldă urare de fericire sub crengile împodobite ale bradului 3 (Li . % ) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXV, SERIA II, NR. 6103 VINERI 3 IANUARIE 1969 4 PAGINI — 30 BANI PENTRU REALIZAREA ŞI DEPĂŞIREA PREVEDERILOR PLANULUI DE STAT PE 1969 ■%V TIRARA GENERAŢIE IN PRIMELE R1NDURI ale Întrecerii ANGAJAMENTELE TINERETULUI DIN JUDEŢUL BRAŞOV Conştienţi de înaltele sale răspunderi faţă de patrie, faţă de destinele ei, tineretul judeţului Braşov, asemenea tineretului din întreaga ţară, este animat de dorinţa fierbinte ca, în cinstea celei de-a 25-a aniversări a eliberării ţării şi a Congresului al X-lea al P.C.R., să-şi aducă o contribuţie sporită la eforturile întregului popor, sub conducerea partidului, pentru dezvoltarea şi înflorirea continuă a României socialiste. Organizaţiile U.T.C., toţi tinerii — români, maghiari, germani — din fabrici, uzine, de pe şantierele de construcţii, din instituţiile de stat şi cooperatiste ale agriculturii, sînt hotărîţi să participe activ la întrecerea declanşată între organizaţiile lu COMITETUL JUDEŢEAN BRAŞOV AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST (Continuare în pag. a lll-a) RĂSPUNSUL UTECIŞTILOR DIN ILFOV LA CHEMĂRILE ORGANIZAŢIILOR JUDEŢENE PRAHOVA ŞI TELEORMAN Ing. Ilie Lepădat prim-secretar al Comitetului judeţean Ilfov al U.T.C. Chemările la întrecere au avut întotdeauna în rîndul tineretului un larg ecou, ele fiind în deplină concordanţă cu atributele vîrstei — entuziasmul, pasiunea, dorinţa de afirmare. Obiectivele de dezvoltare multilaterală a ţarii au fost şi vor fi totdeauna declanşatoare de energii. Un program vast, mobilizator, îl constituie, pentru cei aproape o sută de mii de tineri ai judeţului Ilfov, angajamentele pe care şi le-a luat organizaţia judeţeană de partid, răspunzînd chemării la întrecere lansată de organizaţiile de partid ale municipiului Bucureşti şi judeţului Timiş. S-au stabilit obiective deosebit de mobilizatoare. Este suficient să amintim că pentru 1969 s-a propus realizarea unei depăşiri a producţiei industriale cu peste 40 milioane lei şi cu 30 milioane lei a planului de livrări la export, valorificarea de către cooperativele agricole, peste sarcinile de plan, a unor produse în valoare de 33 milioane lei, extinderea irigaţiilor cu încă 10 000 hectare şi atragerea în circuitul agricol a peste 6 700 hectare prin lucrări de hidroamelioraţii şi acţiuni de gospodărire ai vom avea o imagine a sarcinilor de mare importanţă economică ce vor concentra eforturile şi spiritul novator al oamenilor muncii din judeţul nostru. Realizarea acestor angajamente va constitui şi pentru întreaga noastră organizaţie, pentru toţi tinerii din judeţul Ilfov un cîmp larg de manifestare a hărniciei şi entuziasmului, a priceperii şi ataşamentului faţă de unitatea în care lucrează. Îmi întemeiez această tomismerie izvorire din activitatea de vină acum. Mobilizaţi de către organizaţia U.T.C., şi avînd pilde vii în munca şi dăruirea comuniştilor, tinerii judeţului nostru au participat cu rezultate dintre cele mai bune la rezolvarea problemelor de larg interes pentru creşterea rodniciei pămîntului, dezvoltarea şi consolidarea averii obşteşti. Faptul că judeţul Ilfov, cu mare pondere agrară, ocupă şi anul acesta, cu toate condiţiile grele de secetă, locul întîi pe ţară în ce priveşte valorificarea producţiei globale. (Continuare în pag. a IlI-a) NINSOARE în zilele de 1 şi 2 ianuarie, în Bucureşti şi în mai multe judeţe ale ţârii a căzut o zăpadă abundentă, care a provocat unele greutăţi în buna desfăşurare a circulaţiei pe şosele şi pe calea ferată. Organele de specialitate ale Ministerului Căilor Ferate, Ministerului Transporturilor Auto, Navale şi Aeriene, Consiliul Popular al Municipiului Bucureşti şi Consiliile populare din judeţele Ilfov, Teleorman, Ialomiţa, Argeş, Olt, Dolj, Galaţi, Brăila, Buzău, Vrancea, Bacău, Braşov etc. au luat măsuri pentru intrarea în acţiune a mijloacelor de deszăpezire. Deşi în prezent se lucrează intens la deszăpezire, trebuie menţionat, totuşi, că unele organe de specialitate, printre care acelea aparţinînd de Consiliul Popular al Municipiului Bucureşti şi de Consiliul popular judeţean Prahova, au fost surprinse mai puţin pregătite ceea ce a determinat începerea cu întîrziere a acţiunii de deszăpezire. Ca un fapt pozitiv se remarcă acţiunea a numeroşi locuitori din Capitală şi din alte localităţi ale ţării, care, din proprie iniţiativă sau la îndemnul deputaţilor şi activiştilor obşteşti, au început curăţirea zăpezii de pe străzile pe care locuiesc. Se recomandă tuturor cetăţenilor, tineretului, de la oraşe şi sate, să dezvolte cît mai larg asemenea iniţiative, să răspundă chemării Consiliilor populare şi organizaţiilor obşteşti, astfel ca lucrările de deszăpezire să se desfăşoare tot timpul, să nu se aştepte încetarea ninsorii, cu atît mai mult, cu cît previziunile meteorologice indică ninsoare în continuare. Institutul Meteorologic din Bucureşti ne informează că în ultimele 48 de ore au căzut zăpezi abundente îndeosebi in Muntenia, Oltenia şi sudul Moldovei. In Dobrogea şi local în estul Bărăganului, ninsoarea s-a transformat în burniţă şi ploaie, favorizînd depunerea de polei. în cursul nopţii şi al dimineţii de joi, în Dobrogea, estul Bărăganului şi sudul Moldovei, vîntul s-a intensificat, atingînd viteze de pînă la 75 km. pe oră, viscolind pe alocuri zăpada. Joi seara la ora 20:00, stratul de zăpadă măsura înălţimi cuprinse între 20-34 cm în Oltenia ; 9-70 cm în Muntenia; 9-20 cm în Moldova. La Bucureşti a nins continuu, stratul de zăpadă atingînd 60 cm. In următoarele 24 de ore vor continua să cadă ninsori interemitente în jumătatea de sud-est a ţării şi cu caracter temporar în celelalte regiuni. Vîntul va prezenta intensificări în Moldova, Bărăgan şi Dobrogea. Temperatura aerului se menţine, în general staţionară. (Agerpres)