Scînteia Tineretului, decembrie 1971 (Anul 27, nr. 7011-7037)

1971-12-04 / nr. 7014

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXVII, SERIA II, Nr. 7014 8 PAGINI —30 BANI SIMBÄTÄ 4 DECEMBRIE 1971 In prezenţa tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existenţă a Uzinei de autocamioane din Braşov Una din importantele întreprinderi constructoare de maşini, nu numai ale Braşovului, dar şi ale ţării, Uzina de autocamioane a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăţi de secol de prodigioasă existenţă. Cu prilejul festivităţii, miile de muncitori, ingineri şi tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-şi exprima sentimentele de dragoste şi preţuire faţă de condicătorul partidului şi statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcţiilor de maşini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanţ al etapei parcurse de la înfiinţare şi pînă astăzi, al marilor înfăptuiri obţinute sub conducerea partidului în anii socialismului. . .... în vizita la Braşov, secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii: Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu şi Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroşi foşti muncitori, ingineri şi tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredinţate munci de răspundere în activul de partid şi de stat, muncitori şi tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la Metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Braşov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor braşovenilor, a întregii ramuri a construcţiilor de maşini, încă de la intrarea în judeţ, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi oaspeţi sunt salutaţi de tovarăşul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, au venit în întîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toţi cei prezenţi fac oaspeţilor o primire deosebit de călduroasă. Se ovaţionează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Pînă la porţile uzinei sărbătorite — la Predeal, la Timiş, la Dîrste — mulţimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi (Continuare în pag. a 11-a) Dragi tovarăşi, Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarăşul Maurer şi pentru ceilalţi tovarăşi, de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului , Central al Partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniștri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). în cei 50 de ani de existență uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de maşini din România, cu un colectiv de peste 15 000 de salariaţi. După cum cunoaşteţi, în această perioadă în uzină s-au produs multe maşini şi utilaje. Mica expoziţie pe care am văzut-o astăzi reaminteşte tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată , se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în ţară, cit şi în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut, o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producţie, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producţiei, la îmbunătăţirea continuă a calităţii camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cutrei-patru ani în urmă şi cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcţie. Desigur, nu s-ar putea afirma ca nunai este nimic de făcut — dar rezultatele obţinute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aş dori să exprim convingerea mea, a conducerii de pârtiei că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcţii de maşini din România. Vă urez din toată inima să atingeţi acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice , urale). Aţi obţinut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-aţi realizat în bune condiţiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă um nou camion modern — de asemenea, se realizează şi chiar se depăşeşte cu un anumit procent. In-’ţeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producţiei, şi dezvoltarea şi dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veţi obţine asemenea rezultate încît la sfîrşitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să o depăşiţi cu cel puţin cîteva mii de camioane. Există toate posibilităţile pentru aceasta, iar construcţiile pe care le realizaţi acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obţinute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiaţi cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toţi ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfăşoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de apţi(Continuare în pag. a IlI-a) Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român întrunită pentru a dezbate şi analiza munca politico-educativă desfăşurată de organizaţiileT.C. şi asociaţiile studenţeşti, sarcinile de mare importanţă ce le revin în educarea comunistă a tinerei generaţii. Plenara comună a Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist şi Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România îşi exprimă deplina şi entuziasta adeziune faţă de programul educaţiei socialiste a maselor, adoptat de Plenara Comitetului Central al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971, hotărîrea fermă de a munci cu perseverenţă pentru transpunerea lui neabătută în viaţă, în prevederile programului, care are o importanţă hotărîtoare pentru prezentul şi viitorul patriei, noi resimţim grija şi atenţia mereu pilduitoare cu care conducerea partidului, dumneavoastră personal, stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, vă dedicaţi dezvoltării şi înfloririi patriei, realizării personalităţii omului, creşterii şi formării noilor generaţii ale tineretului, integrate cu pasiune şi înaltă dăruire patriotică în eforturile generale ale poporului, pentru edificarea celei mai măreţe opere sociale, socialismul şi comunismul. Toţi tinerii patriei — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — au primit cu deosebită încredere şi satisfacţie ideile programului, îndemnurile sale mobilizatoare, considerîndu-le un îndreptar de mare valoare pentru întreaga activitate de educaţie comunistă, de pregătire pentru muncă şi viaţă, pentru afirmarea largă în colectivele de tineri a spiritului comunist, revoluţionar, în consens cu dezbaterea amplă, vie, combativă, ce a fost iniţiată în întreaga organizaţie, Plenara Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist şi a Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România a analizat, într-un climat de exigenţă şi responsabilitate politică, activitatea educativă desfăşurată de organizaţiile de tineret, modalităţile practice de sporire a contribuţiei lor la dezvoltarea conştiinţei socialiste a tinerei generaţii. Caracterizate prin spirit critic şi autocritic, dezbaterile noastre au demonstrat nu numai atitudinea intransigentă faţă de propriile lipsuri, ci şi hotărîrea fermă de a le înlătura neîntîrziat. Măsurile pe care le-am adoptat reprezintă o premisă sigură pentru îmbunătăţirea întregii noastre munci politico-educative, pentru ridicarea ei la nivelul cerinţelor şi exigenţelor actuale. Conştienţi de complexitatea şi amploarea eforturilor pe care trebuie să le depunem, vom acţiona cu cea mai mare hotărîre pentru a răspunde prin fapte, prin întreaga muncă de educaţie comunistă încrederii acordate de partid, speranţelor poporului în generaţia tînără a ţării._ Uniunea Tineretului Comunist nu va precupeţi nici un efort pentru a contribui activ la educarea tineretului patriei noastre în spiritul cultului muncii, ci respectului faţă de creatorii bunurilor materiale, de a forma şi dezvolta în rîndul tuturor tinerilor conştiinţa înaltelor responsabilităţi sociale, a angajării entuziaste în procesul de dezvoltare şi perfecţionare a societăţii noastre, sentimentele de datorie cetăţenească şi patriotică, trăsăturile moral-politice ale omului înaintat, militant pentru triumful ideilor marxism-leninismului, pentru înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului nostru. In spiritul obiectivelor şi sarcinilor cuprinse în Programul de educaţie socialistă a maselor, Uniunea Tineretului Comunist va acţiona cu consecvenţă pentru ca fiecare membru al ei să cunoască aprofundat politica ştiinţifică a Partidului Comunist Român şi să se angajeze plenar, alături de toţi oamenii muncii, la transpunerea ei în viaţă. Organizaţiile U.T.C. şi asociaţiile studenţeşti îşi vor spori eforturile pentru antrenarea întregului tineret în procesul de însuşire a ştiinţei, a concepţiei despre lume şi viaţă a clasei muncitoare — materialismul dialectic şi istoric, de dezvoltare a spiritului militant, revoluţionar, pentru dobîndirea unui înalt nivel de cunoştinţe profesionale şi formarea la tineri a unui larg orizont de cultură. Uniunea Tineretului Comunist va milita ca fiecare organizaţie să devină prin activitatea pe care o desfăşoară o şcoală a uceniciei revoluţionare, un autentic colectiv de luptă pentru educarea comunistă a tineretului. Un obiectiv de seamă al activităţii organizaţiei noastre îl va constitui dezvoltarea la tineri a atitudinii combative, intransigente împotriva a tot ce este străin modului de a munci şi trăi în chip comunist, pentru antrenarea nemijlocită a tineretului în procesul de aşezare a întregii noastre vieţi pe baza principiilor eticii şi echităţii socialiste şi comuniste. Afirmîndu-şi hotărîrea de a contribui cu tot elanul şi entuziasmul lor tineresc la înfăptuirea măreţului program de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R., organizaţiile Uniunii Tineretului Comunist, asociaţiile studenţeşti vor milita şi acţiona cu fermitate şi consecvenţă pentru ca fiecare tînăr să slujească cu abnegaţie şi devotament patria, interesele poporului, cauzasocialismului şi comunismului. Pregătindu-ne să aniversăm 50 de ani de activitate şi luptă ai Uniunii Tineretului Comunist în slujba politicii consecvent revoluţionare a Partidului Comunist Român, a intereselor fundamentale ale poporului, ne angajăm solemn, în faţa conducerii partidului, în faţa dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că organizaţia noastră va face totul pentru ca faptele de muncă şi creaţie ale tuturor tinerilor să devină adevărate acte de conştiinţă comunistă înaintată, pentru ca scumpa noastră patrie să se dezvolte tot mai rapid şi sigur pe drumul propăşirii şi civilizaţiei socialiste. PLENARA COMUNA A COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ŞI A CONSILIULUI UNIUNII ASOCIAŢIILOR STUDENŢEŞTI DIN ROMÂNIA PLENARA COMUNA C.C. Al U.T.C. SI CONSILIULUI UJ.S.» În cursul zilei de ieri au continuat lucrările plenarei comune a Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist şi Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România. Au luat cuvîntul : Ion Dragomir, Eugen Florescu, Virgil Cazacu, Constantin Horobeţ, Gheorghe Stoica, Constantin Mîndreanu, Ion Traian Ştefânescu, Dezideriu Kovács, Ion Jinga, Maria Groza, Marianne Kronenberger, Patriciu Mateescu. Primit cu vii aplauze, în încheierea lucrărilor plenare, a luat cuvîntul tovarăşul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R. In continuare, plenara a adoptat planul de măsuri privind îmbunătăţirea muncii de educaţie comunistă a tineretului şi Hotărîrea cu privire la aniversarea semicentenarului creării Uniunii Tineretului Comunist. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm tineresc, participanţii la plenară au adoptat textul telegramei adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului NICOLAE CEAUSESCU. DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Braşov Pentru contribuţia adusă la industrializarea ţării şi participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Braşov la opera de construire a socialismului şi meritele sale în promovarea progresului tehnic al economiei naţionale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRETEAZĂ: Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Braşov. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Auncii Socialiste" Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocmioane Braşov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRETEAZĂ: Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfăşurată în anii construcţiei socialiste a ţării şi pentru contribuţia personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Braşov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" şi medalia de aur „Secera şi Ciocanul" tovarăşilor : Comanici Nicolae, şef de atelier ; Sultani I. Vasile, prim-topitor ; Man G. Dionisie, sculerului de Stat. în paginile 5-6-7 DIN CUVÎNTUL PARTICIPANȚILOR LA LUCRĂRILE PLENARE. Atitudinea de educator de GRIGORE HAGIU Tinerii care nu reuşesc să-şi găsească un loc în viaţă, o meserie care să le placă, să-i satisfacă, trăind astfel pe spinarea altora (în fond, indiferent dacă familia este cea care își ajută, prejudiciul este de natură mai generală, vizînd societatea în întregul ei), nu sînt reprezentativi, sînt puţini la număr dacă îi raportăm la ceilalţi, marea mulţime, conştientă şi stăpînă şi responsabilă de destinele tinereţii. Ei sînt, însă, priviţi din alt unghi de vedere, extrem de reprezentativi. Este vorba de felul în care lumea noastră, fundamental înzestrată pentru recuperarea, pentru plasarea omului în cele mai bune condiţii de dezvoltare, ştie să răspundă şi acestei probleme. Din acest punct de vedere discutăm cazurile, nele concludente prin ele însele, dar demonstrînd vocaţia unei societăţi hotărîtă să meargă înainte fără pierderi umane. Suntem, astăzi, în măsură să diriguim ştiinţific acest fenomen. Există în întreprinderi, deocamdată doar la unele, comisii de cercetare a mobilurilor interioare care fac pe unii angajaţi, mai ales pe cei tineri, cruzi încă, să-și părăsească acul muncă, neindrăgindu-și meseria, nevăzînd în oamenii cu înaltă calificare, cum drept ar fi, un ideal demn de (Continuare în pag. a Vll-a)