Scînteia Tineretului, ianuarie 1973 (Anul 29, nr. 7349-7372)

1973-01-31 / nr. 7372

ŞEDINŢA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc şedinţa Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România in Pakistan şi Iran, la începutul lunii ianuarie a.c. Comitetul Executiv a luat cunoştinţă cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor şi despre posibilităţile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România şi Pakistan, precum şi dintre România şi Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activităţii desfăşurate de preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor şi a stabilit ca ministerele şi organizaţiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea în viaţă a înţelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. In legătură cu evoluţia situaţiei din Sud-Estul Asiei, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. salută cu deosebită satisfacţie încheierea acordului de încetare a războiului şi restabilire a păcii în Vietnam. întreaga evoluţie a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărât să-şi apere dreptul la viaţă liberă, independentă şi demnă, să-şi făurească destinele potrivit voinţei sale, nu poate fi înfrînt de nici o forţă din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor ţărilor socialiste şi a forţelor iubitoare de pace de pretutindeni, şi-a cucerit respectul şi simpatia tuturor naţiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că în zilele noastre singura cale de soluţionare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv îşi exprimă speranţa că acordul realizat va crea condiţii pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-şi poată consacra forţele dezvoltării lor economice şi sociale, să-şi poată soluţiona problemele corespunzător voinţei şi hotâririi lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmind solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspiraţiile naţionale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român şi Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România şi Republica Democrată Vietnam, se vor dezvolta continuu relaţii de prietenie şi solidaritate frăţească, in interesul celor două popoare, al unităţii ţârilor socialiste şi al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că intre poporul român şi toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a urmărilor războiului, la dezvoltarea acestor ţări, la întărirea prieteniei intre poporul român şi popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecţia mediului înconjurător şi a stabilit ca, pe baza observaţiilor făcute în cadrul şedinţei, proiectul să fie definitivat şi apoi supus dezbaterii publice in vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Executiv a discutat şi aprobat unele propuneri de modificare şi completare a unor prevederi ale legislaţiei penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancţionarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracţiuni; să fie in viitor sancţionate ca abateri cu caracter administrativ ; să se introducă în legislaţia penală munca corecţională fără privare de libertate ; să se introducă unele simplificări in activitatea judiciară pentru a mări operativitatea şi a înlătura unele paralelisme ; de asemenea, au fost sporite atribuţiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi inaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. SOLEMNITATEA DECORĂRII ZIARULUI „ROMÂNIA LIBERĂ“ cu prilejul aniversării a 30 de ani de la apariţia primului număr Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat marţi, în cadrul unei solemnităţi, care a avut loc la Consiliul de Stat, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România", clasa X, content ziarului „România liberă“,pentru contribuţia deosebită adusă la înfăptuirea politicii partidului şi statului, de construire a socialismului in patria noastră şi pentru activitatea, de educaţie socialista a maselor de oameni ai muncii, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la apariţia primului număr al ziarului. La solemnitate au participat tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Gere, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Teodor Marinescu, şeful secţiei de presă a C.C. al P.C.R., Nestor Ignat, preşedintele Uniunii Ziariştilor, precum şi reprezentanţi ai conducerilor ziarelor centrale, Radioteleviziunii şi Agenţiei Române de presă „Agerpres“, vechi colaboratori ai ziarului. După înmînarea înaltei distincţii, mulţumind pentru deosebita preţuire pe care conducerea partidului şi statului o acordă activităţii ziarului, tovarăşul Octavian Paler, redactorşef al „României libere“, a spus : In memoria noastră, a redactorilor ziarului, va rămîne pentru totdeauna acest moment sărbătoresc. După cum, evocînd cele trei decenii de existenţă a ziarului, ne-a emoţionat gîndul că „România liberă“ şi-a început drumul în Istoria presei româneşti, purtînd din neagră ilegalitate cuvîntul partidului către cititori, la două zile după ce un bărbat neînfricat, un mare patriot şi strălucit militant revoluţionar, Dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, împlinea 25 de ani într-una din închisorile unde teroarea fascistă întemniţase împreună cu luptătorii comunişti şi umbra lui Bălcescu şi cea a lui Tudor Vladimirescu, a lui Horia, durerile seculare şi visurile cele mai sfinte de libertate şi dreptate ale neamului nostru, înţelegem că onoarea ce ni se face implică pentru noi o superioară responsabilitate. Ne vom strădui din toate puterile, cu toată pasiunea şi priceperea noastră, să fim demni de această cinste, de încrederea ce ne-o acordaţi. Vom căuta să înlăturăm din munca noastră tot ce mai e vetust, rutinier, viciat de formalism, pentru ca scrisul nostru să răspundă exigenţelor actuale ale partidului, ale cititorilor, la înalta temperatură spirituală a ideilor prin care, Dumneavoastră tovarăşe Ceauşescu aţi luminat drumul spre triumful a tot ce este nou şi slujeşte progresul naţiunii noastre socialiste. Ştim bine că în articolele noastre mai există încă destul steril şi că minunata Dumneavoastră chemare de a se grăbi procesul dezvoltării ţării prin eforturi de gîndire ni se adresează şi nouă. Vom sluji cu toată abnegaţia cauza partidului a cărui luptă a făcut ca numele simbolic al ziarului „România liberă“ — înscris ca o speranţă şi ca un mesaj de luptă pe frontispiciul unei publicaţii ilegale acum trei decenii — să fie adevărul ţării de azi. Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a felicitat călduros colectivul redacţiei ziarului „România liberă“. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat s-au întreţinut apoi într-o atmosferă caldă, tovărăşească, cu cei prezenţi. (Agerpres) Aş dori ca, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri, al meu personal, să adresez calde felicitări întregului colectiv al „României libere“ cu prilejul sărbătoririi a 30 de ani de la apariţia primului său număr şi al decernării înaltei distincţii a Republicii Socialiste România. De asemenea, aş dori să adresez felicitări lucrătorilor de la „România liberă“, care vor fi decoraţi cu diferite ordine ,şi medalii ale Republicii Socialiste România. Acordarea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“, clasa I constituie o apreciere a conducerii de partid şi de stat pentru contribuţia pe care ziarul „România liberă“, cei ce l-au redactat şi tipărit au adus-o la cauza eliberării patriei noastre, la dezvoltarea democratică şi, apoi, la dezvoltarea socialistă a României. Intr-adevăr, „România liberă" a apărut in condiţiuni grele. Editarea ei a avut menirea să unească eforturile tuturor forţelor democratice, patriotice din ţară, sub conducerea partidului comunist, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, scoaterea României din război şi alăturarea ei la coaliţia antifascistă. Astfel, alături de „Scînteia“, în anii ilegalităţii. ,,România liberă“ a adus o contribuţie de preţ la activitatea partidului şi a forţelor democratice. Desigur, nu este momentul acum să vorbim de întregul drum, de 30 de ani, al „României libere“. Ea are merite în toate etapele dezvoltării României. Astăzi, prin răspîndirea cuvîntului partidului, al Frontului Unităţii Socialiste, al guvernului, „România liberă“ contribuie la unirea eforturilor întregului nostru popor pentru transpunerea în viaţă cu succes a politicii interne şi externe a partidului nostru. Dăm o apreciere deosebită activităţii „României libere“. Desigur că întotdeauna, şi în toate domeniile, mai este loc de mai bine; nu doresc însă acum să vorbesc despre aceasta. Am reţinut din ceea ce aţi spus aici ca în atenţia conducerii ziarului stă îmbunătăţirea continuă a activităţii, tratării mai exigente a diferitelor probleme care se pun în actuala etapă a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, inclusiv în ce priveşte afirmarea în viaţa societăţii noastre a principiilor eticii şi echităţii socialiste. Presa are, intr-adevăr, un rol deosebit de important. Suntem convinşi că, împreună cu întreaga presă, „România liberă“ va face ca paginile ei să fie citite, să fie bine înţelese de cititori, contribuind in acest fel la realizarea marilor schimbări revoluţionare din societatea noastră. Cu aceste gînduri, doresc să urez întregului colectiv, tuturor celor care lucrează şi contribuie la apariţia „României libere“ succese tot mai mari în realizarea sarcinilor de onoare şi de cinste ce le revin. Multă sănătate şi fericire ! (Aplauze). Cuvîntul tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU In pagina a V-a : Solemnitatea în minării de înalte ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România unor lucrători din redacţia ziarului „România liberă" ÎN ANUL HOTĂRITOR AL CINCINALULUI După cum se ştie, angajamentul comuniştilor Capitalei de a duce la îndeplinire sarcinile actualului cincinal cu şase luni mai devreme, a fost concretizat intr-un complex program de măsuri. Printre cele socotite de primă importanţă, se înscrie şi acţiunea coordonată de Comitetul municipal de partid, de recrutare şi pregătire profesională a forţei de muncă suplimentară — cunoscută cititorilor noştri sub denumirea de ACŢIUNEA 121 000. Cum e şi firesc, suplimentarea forţei de muncă vizează în special recrutarea, angajarea in producţie şi includerea într-o formă de şcolarizare a tineretului, obişnuitul rezervor de forţă de muncă al societăţii. De aceea organizaţiei U.T.C. ii revine, alături de ceilalţi factori responsabili, o mare răspundere pentru buna finalizare a acţiunii. Lansată în zilele fierbinţi care au urmat Conferinţei Naţionale a partidului, acţiunea 121 000 s-a bucurat chiar la început de atenţia şi adeziunea tinerilor. Primele rezultate, promiţătoare, s-au înregistrat încă din toamna anului trecut. In decembrie 1972 ziarul nostru a scris despre cei 10 000 de tineri care au răspuns apelului ce le-a fost adresat. Dar, precizam atunci : „Invitaţia rămîne în continuare actuală". Ce s-a întîmplat intre timp ? Cum este gîndită în continuare acţiunea ? Ce experienţe valoroase s-au conturat ? Cum acţionează organizaţia U.T.C. a Capitalei şi comitetele U.T.C. din întreprinderi ? vă prezentăm în pag. a ll-a. Noile angajate de la F.C.T.B. primesc zilnic sfaturi de la muncitoare cu experienţă pe lingă care au fost repartizate, insă nu neglijează nici schimbul de experienţă. în Editura politică a apărut : NICOLAE CEAUŞESCU CUVÎNTARE la solemnitatea decernării titlului de Doctor Honoris Causa al Universităţii din Bucureşti 26 IANUARIE 1973 Proletari din toate ţările, uniți-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXIX, SERIA II, Nr. 7372 6 PAGINI —30 BANI MIERCURI 31 IANUARIE 1973 Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe ministrul afacerilor externe al Franţei Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit marţi, 30 ianuarie, pe ministrul afacerilor externe al Franţei, Maurice Schumann, care face o vizită oficială în ţara noastră. La începutul convorbirii, ministrul afacerilor externe, Maurice Schumann, a subliniat că are plăcuta însărcinare de a transmite personal preşedintelui Nicolae Ceauşescu, din partea preşedintelui Georges Pompidou, un cordial mesaj de prietenie şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de prosperitate pentru poporul român. Totodată, oaspetele s-a făcut mesagerul omagiilor adresate tovarăşei Elena Ceauşescu de preşedintele Franţei şi soţia sa. Mulţumind pentru amabilul mesaj, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspete să transmită preşedintelui Georges Porppidou un cordial salut, cele mai bune urări de fericire personală, de prosperitate pentru poporul francez. Totodată, preşedintele Consiliului de Stat a rugat să transmită, din partea sa şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, şefului statului francez şi soţiei sale expresia ceror mai alese sentimente. In cursul întrevederii s-a dat o înaltă apreciere relaţiilor tradiţionale şi colaborării multilaterale dintre România şi Franţa, relevîndu-se importanţa deosebită pe care au avut-o întîlnirile dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Georges Pompidou pentru dezvoltarea şi adîncirea prieteniei româno-franceze. In context, s-a reliefat dorinţa comună de a pune în valoare, intr-o măsură şi mai mare, pe(Continuare in pag. a V-a) TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU A PRIMIT PE AMBASADORUL URUGUAYULUI Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, marţi dupăamiază, pe ambasadorul Republicii Orientale a Uruguayului la Bucureşti, Victor Pomes, la cererea acestuia. Cu acest prilej, ambasadorul Victor Pomes a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu invitaţia oficială a preşedintelui Republicii Orientale a Uruguayului, Juan Maria Bordaberry, de a vizita această ţară. Invitaţia a fost acceptată cu plăcere, urmînd ca data efectuării vizitei să se stabilească de comun acord. Ambasadorul Uruguayului a ţinut să sublinieze că vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu este aşteptată cu mare interes, guvernul şi poporul Uruguayan rezervindu-i o foarte călduroasă primire. In cadrul convorbirii s-a subliniat deosebita importanţă pe care o reprezintă vizita şefului statului român pentru dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi cooperare dintre cele două ţări, în folosul ambelor popoare, al cauzei păcii şi colaborării internaţionale. „Vă asigurăm să răspundem prin fapte, aşa cum dumneavoastră Deputaţii Consiliului popular al comunei Stoicăneşti, judeţul Olt, întruniţi in sesiune pentru dezbaterea planului de dezvoltare economico-socială şi a bugetului pe anul 1973, vă adresează, mult iubite şi stimate tovarăşe Ceauşescu, în numele tuturor locuitorilor de aici, cele mai calde simţăminte de dragoste, devotament şi neţărmurită preţuire pentru tot ceea ce faceţi în fruntea partidului şi statului, în numele celor mai scumpe idealuri ale poporului de înflorire continuă a patriei, de dezvoltare a tuturor localităţilor ţării, în cadrul măreţului program de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Noi, stoicăneştenii, n-am uitat şi nu vom uita niciodată ce ne-aţi spus la înfiinţarea C.A.P., în 1949, cînd am avut fericita ocazie ca la acest important eveniment din viaţa satului să fiţi în mijlocul nostru, să ne arătaţi calea ce trebuie s-o urmăm împreună cu întreaga ţărănime a ţării. Cuvintele rostite atunci în faţa obştei satului, îndrumările şi indicaţiile date ulterior cu prilejul altor vizite, rezultatele obţinute, ne dau obligaţia cetăţenească ca celui care este — aşa cum se spune la noi — naşul celor peste 5 100 locuitori ai comunei să-i aducem calda noastră mulţumire pornită din piepturile tuturor stoicăneştenilor, de la mic la mare, profunda recunoştinţă şi dragoste fierbinte ce i-o acordăm. Cum vă putem mulţumi, dumneavoastră, care în tot ceea ce aţi făcut pentru noi aţi pus ceva din toată fiinţa, decit prin a vă raporta, iubite conducător, că noi, cei din Cimpia Boianului, a griului şi a dropiilor, ne-am ţinut de cuvînt şi am sporit an de an averea C.A.P. şi odată cu ea a crescut comuna şi oamenii. Analizînd cu grijă şi înaltă răspundere, ne-am propus ca, printr-o muncă susţinută, plină de entuziasm, să lucrăm în acest an şi mai bine pămintul şi să obţinem o depăşire de 750 kg la hectarul de grîu faţă de 4 000 kg producţie planificată, un spor de 600 kg la hectarul de porumb faţă de 4 800 kg, o creştere de 6 500 kg la hectarul de sfeclă de zahăr faţă de 35 000 kg planificat, precum şi o depăşire a producţiei medii la lapte, cu 250 litri faţă de 3 000 litri planificat. Putem astfel să livrăm statului peste plan 700 tone cereale, 1 300 tone sfeclă de zahăr, 1 200 hl de lapte şi 150 tone carne, la care se adaugă importante cantităţi de produse animaliere contractate şi livrate statului peste plan de locuitorii comunei, însufleţiţi de sarcinile mobilizatoare pe care Conferinţa Naţională şi Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 le pun în faţa agriculturii, a satului în general, am hotărit, într-o atmosferă de puternic ataşament faţă de partid, faţă de dumneavoastră, tovarăşe secretar general, să lansăm o chemare la întrecere către toate consiliile populare, către toţi locuitorii comunelor şi satelor patriei noastre. Ştiind că şi alte cooperative agricole şi comune din Banat, Transilvania, Dobrogea, din întreaga ţară, au obţinut rezultate bune şi foarte bune şi că tot mai multe unităţi se angajează în marea întrecere a recoltelor bogate, a dezvoltării multilaterale a localităţilor rurale. Ştiind că in această patriotică întrecere cîştigă în primul rînd omul, cooperativa de producţie, comuna, ţara, vă asigurăm, iubite tovarăşe Ceauşescu, să nu precupeţim nici un efort, să răspundem cu fapte, aşa cum dumneavoastră ne-aţi învăţat, marii cinste ce o avem de a lansa această chemare, să muncim cu pasiune, abnegaţie şi totală dăruire, pentru a înfăptui în mod exemplar obiectivele ce ne-ar propus, fiind convinşi că astfel ne aducem contribuţia la ridicarea ţării noastre pe cele mai înalte culmi de prosperitate şi civilizaţie. SESIUNEA CONSILIULUI POPULAR AL COMUNEI STOICANESTI Telegrama gospodarilor din Stoicăneşti adresată Comitetului Central al partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu » , în pag. a 2-a Chemarea Consiliului popular al comunei Stoicăneşti către toate consiliile populare comunale din ţară Ieri, în Capitală S-a lucrat energic lai înlăturarea zăpezii I I • UTILAJE SPECIAL AMENA- JATE LUCREAZĂ ZI ŞI NOAP- | TE • 40 DE DETAŞAMENTE DE UTECIŞTI INTERVIN OPE- I RATIV ACOLO UNDE ESTE NEVOIE • ACTIUNEA IMI PUNE PARTICIPAREA ACTI- I VA A TUTUROR CETA- , TENILOR