Scînteia Tineretului, octombrie 1974 (Anul 30, nr. 7888-7914)

1974-10-01 / nr. 7888

Dialogul intre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi William R. Tolbert jr. a pus baze trainice colaborării prieteneşti romăno-liberienei in interesul cauzei cooperării, progresului şi păcii in lume Încheierea vizitei preşedintelui REPUBLICII LIBERIA Solemnitatea semnării Comunicatului comun Preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Republicii Liberia, William R. Tolbert jr., au semnat, luni dimineaţă, la Bucureşti, Comunicatul comun privind vizita şefului statului liberian în România, important document al relaţiilor de prietenie şi colaborare româno-liberiene. Solemnitatea a avut loc la Palatul Republicii, la ora 9:00. După semnare, preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi William R. Tolbert jr. s-au felicitat reciproc pentru succesul deplin al convorbirilor de la Bucureşti, care au constituit o continuare fructuoasă a dialogului la nivel înalt purtat la Monrovia, cu ocazia vizitei preşedintelui României în Liberia. Cei doi şefi de stat şi-au strîns mîinile cu căldură, s-au îmbrăţişat prieteneşte. Asistenţa a salutat cu vii aplauze cuvîntările preşedinţilor României şi Liberiei, care au exprimat dorinţa comună de a continua şi în viitor contactele şi convorbirile lor, în scopul adîncirii bunelor raporturi existente între România şi Liberia, a contribuţiei comune la cauza prieteniei, păcii şi colaborării între toate naţiunile lumii. (Continuare în pag. a Ill-a) Cuvintul preşedintelui Nicolae Ceauşescu Stimate domnule preşedinte, Domnilor, Doresc să exprim încă o dată satisfacţia mea, a guvernului şi a poporului român pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare multilaterală dintre România şi Liberia. Vizita dumneavoastră în România v-a oferit posibilitatea de a cunoaşte mai îndeaproape preocupările poporului român, dorinţa sa de a-şi făuri o viaţă cit mai avansată, bazată pe proprietatea şi pe relaţiile socialiste, de a-şi asigura independenţa şi bunăstarea ; totodată, aţi putut cunoaşte dorinţa României de a dezvolta larg relaţiile de colaborare cu toate statele, fără deosebire de orânduire socială. Convorbirile pe care le-am avut au dus la identificarea de noi posibilităţi de colaborare într-o serie de domenii de activitate, au demonstrat că guvernele ţărilor noastre sunt animate de dorinţa de a conlucra intens pentru soluţionarea problemelor internaţionale complexe în spiritul colaborării şi înţelegerii, pentru instaurarea în relaţiile dintre state a principiilor egalităţii, respectului independenţei şi suveranităţii, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, ale renunţării la forţă şi la ameninţarea cu forţa. Aşa cum se înscrie şi în Comunicatul pe care l-am semnat astăzi, ţările noastre doresc să participe activ, împreună cu toate statele lumii, indiferent de mărimea lor, la soluţionarea marilor probleme internaţionale, în interesul tuturor popoarelor, să acţioneze pentru lichidarea politicii de dominaţie imperialistă, colonialistă, neocilonialistă, pentru respectarea dreptului popoarelor de a fi pe deplin stăpîne pe destinele lor. Vizita dumneavoastră, care se încheie astăzi, a constituit un moment nou şi important în dezvoltarea relaţiilor de colaborare dintre România şi Liberia. Vă rog să duceţi cu dumneavoastră sentimentele de prietenie ale întregului popor român, faţă de poporul liberian prieten. Urez poporului prieten liberian multă prosperitate și fericire, iar dumneavoastră, multă sănătate, multe succese în activitatea închinată fericirii poporului liberian și cauzei păcii și colaborării ! Sper că ne vom revedea intr-un viitor apropiat. (Aplauze). CEREMONIA PLECĂRII DE PE AEROPORTUL OTOPENI Reportajul în pag. 3 Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Cuvintul preşedintelui William R. Domnule preşedinte, mare şi drag prieten, Domnilor, In aceste momente, cînd, împreună cu colegii care m-au însoţit în această vizită, ne pregătim să ne luăm rămas bun de la dumneavoastră, de la marele dumneavoastră popor, la sfîrşitul acestei vizite de stat în România prietenă, in care ne-am bucurat de ospitalitate generoasă şi de toate semnele de atenţie mă simt intr-adevăr emoţionat. Dorinţa de a dezvolta relaţiile dintre România şi Liberia m-a preocupat încă în urmă cu 25 de ani. Această dorinţă şi-a găsit confirmare cu ocazia primei întîlniri pe care am avut-o cu marele popor al României, cu guvernul şi cu partidul său, în 1969, cind v-am vizitat ţara într-o altă calitate. Impresiile pe care le-am căpătat atunci, concluziile la care am ajuns cu ocazia acestei vizite, au fost comunicate preşedintelui de atunci al ţării mele, domnul Tubman. Insă toate acestea pot fi considerate doar momente in istoria legăturilor româno-liberiene. între timp, au mai avut loc şi alte contacte, s-au iniţiat unele schimburi şi relaţii. Dumneavoastră, domnule preşedinte, aţi fost acela care aţi pus piatra unghiulară in relaţiile dintre ţările noastre cu ocazia vizitei pe care ați făcut-o în Liberia in martie a acestui an. Această vizită ne-a lăsat o impresie memorabilă, nouă, guvernului, partidului şi poporului ţării mele care vă nutresc de atunci întreaga stimă şi respectul cel mai înalt. Am hotărit atunci să avem cele mai apropiate relaţii posibile intre Republica Socialistă România şi Republica Liberia. Ca răspuns la invitaţia dumneavoastră, pe care cu amabilitate mi-aţi transmis-o cu acel prilej, am efectuat această vizită în România, petrecind, după prima ei parte oficială, o perioadă de vacanţă care a fost pe cit de odihnitoare pe atit de plină de activitate, de muncă. Am rămas cu impresii puternice şi profunde în legătură cu tot ceea ce am văzut aici şi mă simt inspirat şi stimulat acum, cînd mă întorc la lucru, îm(Continuare în pag. a lll-a) ANUL XXX, SERIA II, Nr. 7888 6 PAGINI 30 BANI MARȚI 1 OCTOMBRIE 1974 ÎN PAGINA A 3-A: COMUNICAT COMUN privind vizita președintelui Republicii Liberia, dr. William R. Tolbert jr., in Republica Socialistă România ŞEDINŢA COMITETULUI EXECUTIV AL C. C. AL P. C. R. In ziua de 30 septembrie 1974 a avut loc şedinţa Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Executiv a dezbătut pe larg propunerile de modificări la proiectul legii retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii , modificări rezultate ca urmare a discuţiei publice a proiectului legii, precum şi din dezbaterea acesteia în cadrul comisiilor Marii Adunări Naţionale. Apreciind că modificările aduse legii asigură o mai judicioasă aplicare în viaţă a principiilor eticii şi echităţii socialiste în domeniul retribuţiei oamenilor muncii, Comitetul Executiv a stabilit ca proiectul legii să fie supus spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Executiv a discutat, de asemenea, proiectele legii fondului funciar şi legii sanitar-veterinare. Legea fondului funciar porneşte de la necesitatea luării unor măsuri hotărîte de apărare a suprafeţelor agricole şi arabile, de redare in circuitul agricol a noi terenuri degradate, de folosire raţională şi gospodărire judicioasă a pămîntului bun al întregului popor. Legea sanitar-veterinară are în vedere perfecţionarea activităţii de prevenire şi combatere a bolilor la animale, îmbunătăţirea supravegherii sanitar-veterinare a producţiei animaliere, a circulaţiei şi valorificării acesteia, creşterea rolului şi răspunderii nemijlocite a medicilor veterinari în rezolvarea problemelor complexe ale zootehniei. După introducerea observaţiilor făcute de Comitetul Executiv, proiectele de lege vor fi supuse dezbaterii publice şi apoi înaintate spre adoptare A *---Ii A J----X \T-, IViaiii nuuuaii ixaţiuiiuru. In cadrul şedinţei, Comitetul Executiv a rezolvat şi alte probleme ale activităţii curente în domeniile comerţului exterior, turismului, justiţiei şi altele. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit pe ministrul turismului din Liban Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, in după-amiaza zilei de 30 septembrie, pe Souren Khanamirian, ministrul turismului din Liban, care face o vizită în ţara noastră. La întrevedere a participat tovarăşul Ion Cosma, ministrul turismului. Adresind vii mulţumiri pentru onoarea de a fi primit, ministrul libanez a transmis, totodată, preşedintelui Nicolae Ceauşescu un cordial salut din partea preşedintelui Libanului, Suleiman Frangieh, precum şi urări de succese tot mai mari poporului român în întreaga sa activitate creatoare. Preşedintele Republicii Socialiste România a rugat pe oaspete ca la înapoiere în patrie să transmită un cald salut şi cele mai bune urări preşedintelui Republicii Liban, iar poporului libanez pace, bunăstare şi fericire. In convorbirea ce a avut loc cu acest prilej a fost relevată cu satisfacţie evoluţia ascendentă a bunelor relaţii existente intre cele două ţări, în conformitate cu acordurile şi înţelegerile convenite cu prilejul vizitei preşedintelui Nicolae Ceauşescu în Liban. In acest context, s-a subliniat că amplificarea colaborării şi a schimburilor in toate domeniile de activitate, inclusiv în cel al turismului, deschide perspective tot mai largi întăririi prieteniei şi apropierii dintre cele două ţări şi popoare, contribuie la promovarea păcii şi înţelegerii în lume. Întrevederea s-a desfăşurat intr-o atmosferă de caldă cordialitate. „Ştafeta hărniciei“ „Ştafeta hărniciei“ se intitulează acţiunea lansată recent în salcie botoşănene din iniţiativa organizaţiilor Uniunii Tineretului Comunist şi dedicată Congresului partidului. Pornită din şapte puncte diferite, ea va parcurge şapte trasee, oprindu-se cite o săptămînă în fiecare localitate, unde tinerii vor întreprinde diferite acţiuni patriotice, de larg interes obştesc, pentru înfrumuseţarea acestor aşezări. „Ştafeta hărniciei“ se va încheia în ziua de 24 noiembrie, cînd vor fi desemnaţi şi fruntaşii întrecerii. LA ÎNTREPRINDEREA „TIMPURI NOI" Bilanţul unei săptămini record Săptămînă trecută a fost, pentru secţia turnătorie, ca de altfel şi pentru întreaga întreprindere „Timpuri Noi“, săptămînă producţiilor record. Prin ce s-a materializat acest timp de eforturi ? Care sunt realizările tinerilor turnători-formatori, topitori şi mezuitori ce argumentează aceste recorduri ? Iată două întrebări, în esenţă una singură, pe care le-am adresat uteciştilor uneia dintre cele mai importante secţii ale întreprinderii. O primă constatare : nici o absenţă nemotivată. 168 de ore de flux continuu, fără nici o şarjă rebutată. Timpul de lucru, ca şi materia primă — fonta, folosite cu maximă eficienţă. Prin mai buna organizare a locurilor de muncă, prin golirea completă a oalelor de turnare, prin scurtarea timpului de elaborare a şarjelor s-au economisit, numai în săptămînă trecută, materii prime şi materiale în valoare de 30.000 lei, adică peste o zecime din totalul economiilor înregistrate de la începutul anului și pînă în prezent. Atelierul feroase a realizat o depăşire a PAVEL PERFIL (Continuare în pag. a III-a) TELEGRAMĂ Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşul MANEA MANESCU, prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, au adresat următoarea telegramă tovarăşilor MAO TZEDIN, preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, DUN BIU, preşedinte ad-interim al Republicii Populare Chineze, CIU DE, preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Naţionale a Reprezentanţilor Populari a Republicii Populare Chineze, CIU EN-LAI, premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze : „Cu prilejul împlinirii unui sfert de veac de la proclamarea Republicii Populare Chineze, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi al Guvernului Republicii Socialiste România, al poporului român şi al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Adunării Naţionale a Reprezentanţilor Populari, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze şi poporului frate chinez un salut prietenesc şi cele mai calde felicitări. Strălucita încununare a îndelungatei lupte revoluţionare plină de eroism şi sacrificii, desfăşurată, de poporul chinez sub conducerea partidului săli comunist împotriva vechiului regim deexploatare şi asuprire, a dominaţiei imperialiste, pentru eliberare socială şi naţională, triumful revoluţiei populare chineze şi proclamarea Republicii Populare Chineze reprezintă un eveniment de însemnătate internaţională istorică, care a inaugurat o nouă eră în viaţa şi destinele poporului chinez, deschizîndu-i largi perspective pentru valorificarea energiilor sale creatoare, a zdruncinat din temelii poziţiile imperialismului şi a modificat substanţial raportul internaţional de forţe in favoarea socialismului, progresului şi păcii. Devenit liber şi stăpin pe destinele sale, harnicul şi talentatul popor chinez, sub conducerea încercată a Partidului Comunist Chinez, in frunte cu tovarăşul Mao Tzedun, a înfăptuit, adinei transformări revoluţionare în toate domeniile vieţii sociale, o vastă operă constructivă de proporţii fără precedent in istoria sa multimilenară, obţinind succese remarcabile in făurirea societăţii socialiste, in dezvoltarea industriei şi agriculturii, ştiinţei, tehnicii şi culturii, in ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. Astăzi, la cea de-a XXV-a aniversare a proclamării sale, Republica Populară Chineză înfăţişează imaginea unui stat socialist puternic şi înfloritor, care se bucură de un larg prestigiu internaţional. Victoriile şi realizările obţinute de marele popor chinez, rolul activ al Chinei Populare pe arena mondială aduc o mare contribuţie la accentuarea superiorităţii socialismului în lume, la lupta împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, pentru triumful păcii şi colaborării între popoare. Comuniştii, oamenii muncii din România, animaţi de profunde sentimente de prietenie şi solidaritate, urmăresc cu viu interes şi simpatie vasta operă constructivă desfăşurată de poporul frate chinez şi se bucură din toată inima de victoriile şi succesele sale. Acordăm o înaltă preţuire relaţiilor strînse, tradiţionale, de prietenie frăţească, solidaritate militantă şi colaborare multilaterală dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Chinez, dintre poporul român şi poporul chinez, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Chineză, întemeiate pe principiile marxism-leninismului şi internaţionalismului socialist, caracterizate prin încredere, stimă reciprocă şi întrajutorare tovărăşească şi ne reafirmăm convingerea fermă că ele se vor dezvolta şi întări şi în viitor în interesul popoarelor şi ţărilor noastre, al luptei comune împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, al cauzei socialismului, progresului şi păcii in lume. De ziua glorioasei aniversări jubiliare vă adresăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră, comuniştilor şi întregului popor frate chinez urări cordiale de noi şi tot mai mari succese in opera de construcţie a socialismului, pentru prosperitatea şi înflorirea continuă a Republicii Populare Chineze“.