Scînteia Tineretului, ianuarie 1975 (Anul 31, nr. 7967-7991)

1975-01-03 / nr. 7967

URĂRILE VÎRSTEI TINERE A In noul an, cu gîndurile şi faptele noastre cele mai frumoase Impresiile reporterului de pe citeva trasee ale revelionului '75 in pagina a ll-a Un an între anil 1974 este o filă încărcată cu succese şi realizări din cronica vieţii noastre ■ este o treaptă de schelă, un adaos la uriaşul edificiu al construcţiei patriei socialiste. Anul 1974 este anul istoric al Congresului al XI-lea - marele forum al comuniştilor care a lansat spre viaţă un cutezător program de înnoire şi perfecţionare continuă a vieţii noastre. Anul 1975 este deosebit de bogat în nobile semnificaţii - un prezent în care nu au încăput niciodată atîtea măreţe proiecte de viitor. La bilanţul faptelor patriei, tinerii au înscris conştiincios şi temeinic faptele lor. Noaptea Anului Nou devine, aşadar, nu o răspîntie între ani ci o punte trainică de legătură între programul înfăptuit şi proiectele viitoare. Noaptea dintre ani este un bilanţ şi o perspectivă. Prezenţi în locurile de petrecere ori în locurile de muncă, de veghe continuă, reporterii noştri au putut consemna Hotărîrea deplină, unanimă a generaţiei tinere de a îndeplini punct cu punct proiectele anului 1975, părţi integrante ale Programului partidului de construcţie a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. In strălucirea caldă, vie a ochilor oamenilor aflaţi cu o cupă de şampanie în mînă, sau aplecaţi asupra lucrului, am descifrat această nobilă voinţă de izbîndă. Semnul unui an care va fi rodnic în succese ! Proletari din toate ţările, unîţî-văî ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Nr. 7967 4 PAGINI 30 BANI ANUL XXXI, SERIA II, VINERI 3 IANUARIE 1975 ÎN EDITURA POLITICĂ A APĂRUT: Directivele Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român cu privire la Planul cincinal 1976-1980 și liniile directoare ale dezvoltării economicosociale a României pentru perioada 1981 -1990 „Sîntem ferm hotărîţi să facem totul pentru ca anul 1975 să aducă poporului român noi şi mari succese în dezvoltarea economico-socială, în creşterea bunăstării sale materiale şi spirituale, în ridicarea ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie socialistă!“ CUVINTAREA TOVARĂŞUIUI NICOLAI CEAUŞE rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1974 cu rezultate remarcabile în dezvoltarea economico-socială, în ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, în făurirea societăţiisocialiste multilateral dezvoltate în România socialistă. Oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, au întîmpinat a 30-a aniversare a eliberării patriei şi Congresul al XI-lea cu strălucite succese în realizarea planului producţiei industriale şi agricole, în toate domeniile de activitate. Rezultatele obţinute în creşterea producţiei materiale, sporirea venitului naţional au permis trecerea în acest an la majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, asigurînd pînâ la sfîrşitul anului 1975 o creştere mai mare a veniturilor faţă de prevederile planului cincinal. Putem deci spune cu îndreptăţită mîndrie că anul 1974, cu toate greutăţile şi lipsurile care s-au mai manifestat, a dus la creşterea avuţiei naţionale, demonstrînd încă o dată justeţea politicii marxist-leniniste a partidului nostru. Acum, la încheierea unui an de muncă încordată, dar plină de satisfacţii, adresez, în numele conducerii de partid şi de stat, precum şi al meu personal, calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitatea întregului nostru popor - făuritorul conştient al viitorului nou, liber, al României. Anul acesta va râmîne înscris cu litere de aur în istoria României ca anul în care Congresul al XXI-lea a adoptat primul Program al Partidului Comunist Român, precum şi Directivele noului cincinal şi prognozele de dezvoltare economico-socială pînă în 1990. Aceste documente prefigurează în mod minunat viitorul patriei noastre, înarmează întregul partid şi popor cu o orientare clară, teoretică şi practică, în munca şi lupta pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea spre comunism a României. Planul dezvoltării economico-sociale pentru 1975, adoptat recent de Marea Adunare Naţională, prevede un ritm înalt de dezvoltare a economiei naţionale, asigură condiţiile tehnico-materiale pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Datorită situaţiei grele economice internaţionale, îndeosebi a crizei energetice, se impune sa luăm toate măsurile pentru ca aceste situaţii să influenţeze cît mai puţin asupra dezvoltării economiei noastre naţionale, să asigurăm înfăptuirea neabătută a sarcinilor privind dezvoltarea economicosocială a ţării, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Datoria de onoare a fiecărui cetăţean al patriei noastre este de a face totul pentru a contribui la realizarea cu succes a planului pe anul 1975, şi deci a întregului cincinal, creind astfel condiţii mai bune pentru trecerea la realizarea hotârîrilor celui de-al XI-lea Congres al partidului. Alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare, care vor avea loc în luna martie a anului viitor, vor constitui un important eveniment politic, întregul popor manifestînd, prin votul pe care îl va da candidaţilor Frontului Unităţii Socialiste, adeziunea deplină la hotârîrile Congresului al XI-lea, la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, hotărîrea fermă de a înfăptui neabătut Programul Partidului Comunist Român de ridicare a ţârii pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Totodată, alegerile vor constitui şi o puternică afirmare a democraţiei noastre socialiste, a participării maselor largi populare la conducerea întregii vieţi economico-sociale, la făurirea in mod conştient a propriului lor viitor. Dragi tovarăşi şi prieteni, Evenimentele internaţionale din anul 1974 au dus la accentuarea schimbării raportului de forţe pe arena mondială. Pe toate continentele se intensifică lupta forţelor progresiste şi antiimperialiste, a maselor largi populare, împotriva politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Se afirmă cu putere voinţa popoarelor de a fi pe deplin stâpîne pe bogăţiile naţionale şi de a le folosi în scopul dezvoltării lor economico-sociale independente, hotărîrea lor de a lupta pentru o politică de pace şi colaborare internaţională. Au fost înregistraţi noi paşi pe calea destinderii, a soluţionării problemelor complexe ale vieţii internaţionale pe calea tratativelor paşnice între state. în acelaşi timp, s-au produs evenimente grave - cum au fost cele din Cipru - care au pus in primejdie pacea. Desfăşurarea evenimentelor internaţionale din anul care a trecut demonstrează cu putere că procesul destinderii este încă fragil, ce se află abia la început, câ în lume mai sunt încă puternice forţe reacţionare care pot pune în pericol pacea şi colaborarea internaţională. Congresul al XI-lea a trasat o orientare clară şi în ce priveşte activitatea internaţională a ţării noastre. Succesele înregistrate pînă acum de Conferinţa general-europeanâ ne permit să apreciem ca în anul 1975 ea se va încheia cu succes, deschizînd perspectiva unor relaţii noi, de colaborare, între toate popoarele continentului. Ca şi în trecut, România va acţiona cu toată fermitatea pentru extinderea relaţiilor de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, cu statele care luptă pentru dezvoltarea economico-socială independentă, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Considerăm că anul 1975 trebuie să marcheze o cotitură importantă pe calea înfăptuirii noii ordini economice şi politice internaţionale, spre lichidarea subdezvoltării, spre o colaborare pe baze noi între toate statele. Mai mult ca oricînd sînt necesare măsuri hotărîte pe calea dezarmării generale şi, îndeosebi, a celei nucleare, de încetare a cursei înarmărilor şi de înfăptuire a unei politici de pace şi colaborare internaţională. Se impune întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite in rezolvarea tuturor problemelor complexe care preocupă omenirea, participarea activă la viaţa internaţională a tuturor statelor, fârâ deosebire de mărime. Pornim de la faptul ca problemele complexe şi făurirea noii ordini economice internaţionale nu pot fi soluţionate decit cu participarea activă a tuturor popoarelor. Evenimentele din anul care a trecut demonstrează cu putere că, prin acţiuni unite, popoarele care se pronunţă pentru o politică nouă dispun de forţa necesară pentru a putea deschide calea unei ere noi, de pace şi colaborare internaţională în care fiecare naţiune să se poată dezvolta liber, corespunzător voinţei sale. Ştim ca in anul 1975 sunt multe probleme complicate ce trebuie soluţionate pe plan internaţional, dar privim cu optimism şi încredere desfăşurarea evenimentelor. Avem convingerea că, mai mult ca oricînd, stă în puterea forţelor progresiste şi antiimperialiste, a tuturor popoarelor, să asigure triumful politicii de pace şi colaborare şi vom acţiona cu toată hotărîrea pentru ca poporul nostru să-şi aducă contribuţia la triumful acestei politici ! Sîntem ferm hotâriţi să facem totul pentru ca anul 1975 sâ aducă poporului român noi şi mari succese în dezvoltarea economico-socială, în creşterea bunăstării sale materiale şi spirituale, în ridicarea ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie socialistă ! Nu vom precupeţi nici un efort pentru a contribui la realizarea noii ordini economice şi politice internaţionale, la soluţionarea tuturor problemelor in interesul popoarelor, al păcii şi colaborării internaţionale. In aceste clipe solemne, să ridicăm paharul pentru gloriosul nostru partid comunist - conducătorul încercat al naţiunii noastre, pentru eroicul popor român, ziditor al celei mai drepte orînduiri sociale - comunismul , pentru înflorirea şi prosperitatea Republicii Socialiste România ! La începutul noului an vă adresez din toată inima, dragi tovarăşi şi prieteni, muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi virstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, cele mai bune urări de noi şi mari satisfacţii in muncă şi viaţă, în împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani ! rezultate Relatări despre cele dinţii fapte de muncă ale noului an în pagina a III-a din primele zile, acţiuni concrete, fapte exemplare. Din primele ore, eficiente 1975-cele din vii succese LA 2 ORE după gongul inaugural al noului an, colectivul uzinei de aluminiu de la Slatina a înregistrat primele succese din 1975. Muncitorii acestei mari întreprinderi au elaborat 140 tone de metal alb. LA CUMPANA anilor 1974— 1975, colectivul noii oţelării electrice a întreprinderii de osii şi boghiuri din Balş a elaborat suplimentar 70 tone de oţel electric. Schimburile care au urmat in zilele de 1 şi 2 ianuarie au mai adăugat la această cantitate încă CHIMIŞTII şi metalurgiştii băimăreni şi-au realizat încă din primele ore ale noului an, indicatori sporiţi ai sarcinilor de plan. Echipa condusă de comunistul Arghil Iorga, de la secţia de Electroliză a cuprului, de pildă, a realizat un spor cu 28 la sută faţă de prevederi. Succese de prestigiu au obţinut şi colectivele de la cuptoarele de topire, instalaţiile de convertizoare şi Fabrica de acid sulfuric. Astfel, sporului important de produse obţinut pînă la 31 decembrie i se adaugă, încă din primele ore ale noului an, im- portante depăşiri. SONDORII şi ceilalţi lucrători din schelele şi rafinăriile prahovene, unităţi cu flux continuu, şi-au început activitatea în noul an cu rezultate bune. Schimburile din noaptea Anului Nou şi cele din prima zi au forat, în plus, 180 metri. HIDROCENTRALA, Porţile de Fier“, 31 decembrie 1974, ora 24:00. Şeful de schimb notează : „Hidrogeneratoarele funcţionează bine ; centrala românească a pulsat în 1974 in sistemul naţional, 6 052 000 000 kWh“ — cea mai mare cantitate de energie electrică din istoria sa şi cea mai ridicată furnizată in decurs de un an, de o unitate energetică românească. La predarea schimbului, el adaugă : „Cele şase hidrogeneratoare au funcţionat ireproşabil. Cerinţele beneficiarilor au fost satisfăcute pe deplin, iar debitul fluviului — fructificat la potenţialul maxim, fapt care a permis realizarea primilor 50 000 kWh energie electrică. ’ ' I 1 • MUNCITORII, inginerii şi tehnicienii Combinatului de lianţi şi azbociment Bîrseşti — Tg. Jiu au realizat, peste plan, în prima zi din acest an mai mult de 300 tone ciment, dar şi alte materiale de construcţii. CHIMIŞTII de pe marea platformă a Combinatului de îngrăşăminte chimice din Tg. Mureş au luat un start bun în, noul an. Ei au livrat agriculturii, in primele două zile ale noului an, 4 500 tone azotat de amoniu, cu 400 tone mai mult decit fusese consemnat în prevederile de plan. Combinatul a produs, totodată, mai mult de 3 000 tone amoniac, precum şi însemnate cantităţi de acid azotic şi oxigen tehnic.