Scînteia Tineretului, ianuarie 1981 (Anul 37, nr. 9831-9855)

1981-01-03 / nr. 9831

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ANUL XXXVII SERIA II Nr. 9 831 4 PAGINI 30 BANI STMBATA 3 IANUARIE 1981 Fie ca unul an-1981 -să aducă patriei şi poporului nostru mici tot mai mari succese pe calea dezvoltării economicosociale, a creşterii gradului de civilizaţie şi bunăstare, a întăririi independenţei şi suveranităţii patriei! NICOLAE CEAUŞESCU MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1980 şi, totodată, cincinalul 1976—1980, cu noi şi remarcabile realizări în toate domeniile de activitate. In cadrul dezbaterilor largi purtate zilele trecute in plenara Comitetului Central al partidului, in Marea Adunare Naţională, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste s-a făcut bilanţul realizărilor noastre pe acest an şi pe întregul cincinal. Şi în acest an industria noastră socialistă a continuat să se dezvolte, prevederile cincinalului realizindu-se cu o depăşire de citeva zeci de miliarde de lei. S-a dezvoltat, de asemenea, agricultura, au crescut produsul social şi venitul naţional, s-a ridicat nivelul de trai material şi spiritual al celor ce muncesc. Cu un legitim sentiment de mindrie şi satisfacţie constatăm că, în această perioadă, am parcurs un drum important în dezvoltarea economico-socială a patriei, în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. S-au afirmat tot mai puternic forţa şi superioritatea orînduirii noastre noi, hotărirea întregului popor, mai unit ca oricine, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, sub conducerea partidului, de a-şi făuri o viaţă liberă şi demnă, viitorul socialist şi comunist. Pentru măreţele înfăptuiri obţinute în cursul acestui an şi al întregului cincinal, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă şi obşteşti, întregului nostru popor cele mai calde felicitări şi urări de noi şi tot mai mari succese în activitatea viitoare. Vom intra, peste citeva minute, în noul an — 1981 — primul an al celui de-al şaptelea cincinal care asigură transpunerea în viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al XII-lea al partidului, parcurgerea unei noi şi deosebit de importante etape în realizarea Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Noul cincinal prevede continuarea dezvoltării în ritm înalt a forţelor de producţie ale ţării şi, totodată, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică şi socială. Aceasta impune să asigurăm organizarea superioară a producţiei şi muncii în toate sectoarele, afirmarea largă a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, creşterea susţinută a productivităţii muncii — izvorul principal al sporirii bogăţiei noastre naţionale — aplicarea riguroasă a noului mecanism economico-financiar, creşterea puternică a eficienţei întregii activităţi economice. Este necesar să realizăm o adevărată revoluţie in agricultură, valorificind mai bine fiecare metru de pămint pentru a asigura producţii agricole sporite care să satisfacă în condiţii tot mai bune cerinţele de consum ale întregii populaţii. Să ridicăm, în continuare, nivelul gindirii şi creaţiei ştiinţifice, al învăţâmintului, culturii şi artei, să intensificăm activitatea de educare patriotică, revoluţionară a maselor, de formare a omului nou cu o conştiinţă înaintată. Să perfecţionăm formele şi metodele colective de organizare şi conducere a producţiei, să întărim democraţia muncitorească, autoconducerea şi autogestiunea, punind tot mai larg în valoare marile posibilităţi de progres pe care le oferă orinduirea noastră socialistă — orinduire a libertăţii şi demnităţii umane, a muncii pentru propria bunăstare şi fericire, pentru progresul general al patriei. Depinde de noi toţi ca viaţa fiecăruia să fie mereu mai bună, ca gradul de civilizaţie a poporului să fie tot mai înalt. Desigur, mai sunt de lichidat lipsuri, de depăşit unele dificultăţi, dar poporul nostru n-a dat niciodată inapoi în faţa greutăţilor. El a luptat şi a reuşit întotdeauna să înlăture obstacolele ce i-au stat în cale, să-şi apere libertatea şi demnitatea,să-şi asigure independenţa şi progresul. Cu atit mai mult o face astăzi cind, liber şi stăpîn pe destinele sale, munceşte pentru propria lui bunăstare şi fericire. Am deplina convingere că anul 1981, cincinalul în care intrăm, vor aduce poporului român noi şi mari realizări în muncă şi in viaţă, vor spori tezaurul avuţiei naţionale, ridicând pe o treaptă superioară nivelul de trai material şi spiritual al întregii naţiuni. Garanţia mersului nostru neabătut înainte o constituie eroica noastră clasă muncitoare — care işi îndeplineşte cu cinste şi succes misiunea istorică in construcţia socialistă din România — o constituie minunatul nostru popor, făuritor entuziast al noii orînduiri. Un factor hotărîtor îl reprezintă, de asemenea, afirmarea puternică a rolului conducător al partidului, întărirea unităţii sale, politica lui ştiinţifică, realistă, pe care o înfăptuieşte neabătut, în strînsă unitate, întreaga noastră naţiune socialistă. Anul 1980 s-a caracterizat prin intensificarea contradicţiilor pe plan internaţional, ca urmare a politicii de reîmpărţire a sferelor de influenţă, a politicii imperialiste de forţă şi dictat. S-au agravat criza economică şi instabilitatea, s-au ivit noi conflicte militare, care pun în pericol pacea şi independenţa popoarelor, securitatea întregii omeniri. Totodată, s-a intensificat lupta popoarelor, a forţelor progresiste împotriva politicii imperialiste, s-au obţinut noi succese in lupta de eliberare naţională şi socială. In aceste condiţii, imperativul suprem este unirea tot mai strînsă a eforturilor popoarelor pentru oprirea încordării internaţionale, reluarea şi continuarea politicii de destindere, rezolvarea tuturor conflictelor numai şi numai pe cale paşnică, a tratativelor. In ce o priveşte, România va promova şi în viitor, cu toată hotărîrea, politica sa de destindere, pace şi colaborare, va face totul pentru a-şi aduce contribuţia la cauza securităţii şi colaborării pe continent şi în întreaga lume. In acest scop, întărim colaborarea şi solidaritatea cu toate ţările socialiste, şi în primul rînd cu cele vecine, cu partidele comuniste, muncitoreşti, cu clasa muncitoare, cu forţele progresiste, antiimperialiste de pretutindeni. In slujba aspiraţiilor vitale de pace şi progres ale omenirii, colaborăm, de asemenea, cu ţările în curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Milităm neabătut pentru afirmarea în relaţiile internaţionale a principiilor deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecul în treburile interne, pentru renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pentru dreptul fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale, de a se dezvolta liber şi independent. Vom acţiona în continuare pentru desfăşurarea cu succes a lucrărilor reuniunii de la Madrid, astfel încît aceasta să răspundă pe deplin aşteptărilor popoarelor, să impulsioneze înfăptuirea prevederilor Actului final adoptat la Helsinki, să ducă la organizarea unei conferinţe consacrate dezarmării şi încrederii pe continentul nostru, la extinderea contactelor şi colaborării în Europa, la depăşirea divizării ei în blocuri militare sau de altă natură. Sintem în mod ferm pentru o Europă unită, în care să se respecte diversitatea de orînduiri şi specificul fiecărei naţiuni. Sintemn pentru o Europă care să ofere omenirii un model de relaţii internaţionale, de unitate nouă, bazată pe colaborarea între ţările cu orînduiri sociale diferite. Ţara noastră va milita şi în viitor neobosit pentru înfăptuirea marelui deziderat al dezarmării şi în primul rînd al dezarmării nucleare. Minunatele cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne să fie puse în întregime nu în slujba distrugerii şi a războiului, ci a bunăstării şi fericirii popoarelor! Toate naţiunile lumii să se ridice cu hotărîre pentru apărarea dreptului fundamental al omului — dreptul la viaţă, la pace, la existenţă liberă. Vom sprijini, în continuare, neabătut, eforturile pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, bazate pe deplină echitate şi egalitate, care să asigure progresul mai rapid al tuturor ţărilor şi, în primul rînd, al celor rămase în urmă, să înlesnească accesul larg al popoarelor la cuceririle ştiinţei şi tehnicii înaintate. Soluţionarea justă şi durabilă a problemelor complexe mondiale impune participarea, activă, nemijlocită, în condiţii de deplină egalitate, a tuturor statelor la viaţa internaţională — un rol însemnat avind, în această privinţă, ţările miei şi mijlocii, ţările in curs de dezvoltare, ţările nealiniate, care constituie marea majoritate a lumii şi sunt profund interesate în lichidarea vechii politici imperialiste de dominaţie şi asuprire, în promovarea unei politici noi, de destindere. Independenţă şi pace. Intrind în anul 1981, privim cu optimism viitorul, avind încrederea că, în ciuda problemelor deosebit de grave existente în viaţa internaţională actuală, popoarele, forţele înaintate de pretutindeni, acţionînd unite, pot face să triumfe cauza destinderii, a libertăţii şi independenţei naţionale, a păcii şi progresului pe planeta noastră. Dragi tovarăşi şi prieteni, Fie ca noul an — 1981 — să aducă patriei şi poporului nostru noi şi tot mai mari succese pe calea dezvoltării economico-sociale, a creşterii gradului de civilizaţie şi bunăstare, a întăririi independenţei şi suveranităţii patriei! Fie ca anul pe care-l începem să aducă tuturor popoarelor victorii tot mai mari în lupta pentru progres şi independenţă, pentru pace şi securitate, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă ! Vă urez, dragi compatrioţi, realizări şi satisfacţii depline în muncă şi în viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire! Vă adresez tuturor, din toată inima, tradiţionala urare: „La mulţi ani“ ! întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, CU PRILEJUL ANULUI NOU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Tovarăşul Mae Ceauşescu si tovarăşa Elena Ceauşescu -la aj s-au întilnit cu tovarăşul Santiago Carrillo Încheierea convorbirilor dintre tovarăşii NICOLAE CEAUSESCU SI SANTIAGO CARRILLO Vineri, 2 ianuarie, la Predeal, s-au încheiat convorbirile dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şi tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania. Au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., şi Jaime Ballesteros, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C. din Spania. Convorbirile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo, purtate la Bucureşti şi Predeal, au prilejuit o amplă trecere în revistă a activităţii interne şi internaţionale a Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Spania, o cuprinzătoare analiză a stadiului şi perspectivelor relaţiilor dintre cele două partide, precum şi examinarea unor aspecte esenţiale ale situaţiei politice mondiale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Secretarul general al Partidului Comunist Român şi secretarul general al Partidului ComuTovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şi tovarăşa Elena Ceauşescu s-au întilnit, vineri, 2 ianuarie, la Predeal, cu tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, care, împreună cu soţia, tovarăşa Carmen Carrillo, cu tovarăşul Jaime Ballesteros, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P. C. din Spania, şi soţia sa, tovarăşa Orlanda Gonzalez, se află intr-o vizită de prietenie în ţara noastră. Intîlnirea s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie ce caracterizează relaţiile tradiţionale dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, dintre conducerile celor două partide comuniste. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au reţinut, în continuare, pe oaspeţi la dejun. Au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., şi tovarăşa Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R., adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R. nist din Spania au constatat cu satisfacţie că relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania s-au dezvoltat continuu. Totodată, de ambele părţi, a fost subliniată hotărîrea de a aprofunda şi mai mult in viitor bunele la(Continuare in pag. a 11-a) Adevărat, încă nu ne-am desprins cu totul din atmosfera marii sărbători a Anului nou. Mai trăim încă şi-acum bucuria marilor izbînzi de peste an, din cei cinci ani de eforturi şi împliniri pe care i-am încheiat. Privim, încrezători, înainte. Cu speranţe şi forţe înzecite. Cu ambiţii mai mari. Faptele de pînă acum ne sunt temei. Noaptea albă pe care am trecut-o la cumpăna dintre ani a fost o binemeritată sărbătoare. Muncind bine, tinerii patriei au sărbătorit pe măsură. A fost încă un prilej de manifestare a capacităţii noastre de a fi oameni pe măsura timpului pe care-l trăim, a capacităţii noastre de a ne bucura din plin de tinereţea noastră, de condiţiile minunate nu numai de muncă, dar şi de destindere pe care ni le-a creat societatea noastră socialistă. Am fost şi data asta o prezenţă deosebită în peisajul sărbătoresc al patriei. Am sărbătorit, a fost minunat, a fost tineresc. (Drept argumente citiţi reportajele noastre din PAGINILE 2-3) REVILION 1981 O noapte feerică la confluenţa dintre două decenii