Scînteia Tineretului, iunie 1982 (Anul 38, nr. 10267-10292)

1982-06-01 / nr. 10267

Proletari din toate ţările, uni-vă ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXXVIII, SERIA II, Nr. 102676 PAGINI - 50 BANI • MARTI, 1 IUNIE 1982 în Editura politica a apărut: NICOLAE CEAUȘESCU „România pe drumul construirii societății socialiste multilateral dezvoltate", volumul 22. Rapoarte, cuvîntări, interviuri, articole. Mai-noiembrie 1981. ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, luni, 31 mai, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. La şedinţă au participat ca invitaţi membrii guvernului. Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat raportul privind cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar şi universitar 1982—1983 la învăţământul preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, de maiştri, superior şi postuniversitar, elaborate în conformitate cu prevederile Legii educaţiei şi invăţămintului şi pe baza propunerilor ministerelor, instituţiilor centrale şi comitetelor executive ale consiliilor populare. S-a apreciat că propunerile au fost făcute in strînsă concordanţă cu cerinţele vieţii economico-sociale din ţara noastră, asigurind necesarul de cadre cu o temeinică pregătire, pentru toate domeniile de activitate, inclusiv pentru acţiunile de cooperare în străinătate, în conformitate cu planurile de perspectivă ale dezvoltării economiei noastre naţionale în anii următori. In spiritul politicii partidului nostru, de pregătire pentru muncă şi viaţă a tinerei generaţii, au fost adoptate măsuri privind dezvoltarea învăţămîntului preşcolar, primar şi liceal. S-a stabilit ca marea majoritate a elevilor clasei a IX-a să fie pregătiţi în liceele industriale, de chimie industrială, agroindustriale şi silvice, pentru a se asigura cadrele necesare acestor importante ramuri ale economiei ţării. Comitetul Politic Executiv a indicat să fie luate măsuri ca, în viitorul an şcolar, pregătirea celor care promovează clasa a VII-a din unităţile şcolare din mediul rural să se asigure, în cea mai mare parte, în comunele de domiciliu ale elevilor şi, cu precădere, in specialităţile industrial-agricole — mecanică, electrotehnică, mine, petrol, construcţii, materiale de construcţii, prelucrarea lemnului, pentru industriile uşoară şi alimentară. Măsurile stabilite asigură şcolarizarea integrală a copiilor de vîrsta claselor I—X. De asemenea, pentru pregătirea unui număr mai mare de cadre de muncitori cu o înaltă calificare, s-a indicat ca in anul şcolar viitor să sporească numărul elevilor în învăţămintul profesional, atit la cursurile de zi, cit şi la cele serale. Totodată, pentru a da posibilitatea absolvenţilor liceelor, încadraţi în producţie, să-şi continue studiile, va creşte numărul locurilor la învăţămintul superior seral şi fără frecvenţă. Comitetul Politic Executiv a aprobat, de asemenea, numărul burselor ce se vor acorda în viitorul an şcolar elevilor şi studenţilor, asigurîndu-se în continuare, în spiritul politicii umaniste a partidului şi statului nostru, condiţii tot mai bune de pregătire tineretului patriei noastre. Comitetul Politic Executiv a cerut Ministerului Educaţiei şi învăţământului, ministerelor economice, consiliilor populare, forurilor ştiinţifice şi politico-educative, organizaţiilor de partid, de tineret, de masă şi obşteşti, să ia toate măsurile pentru pregătirea şi buna desfăşurare a viitorului an şcolar, pentru aplicarea fermă a sarcinilor trasate de conducerea partidului şi statului nostru privind perfecţionarea şi ridicarea continuă a conţinutului învăţământului, legătura tot mai strinsă a şcolii de cerinţele producţiei, formarea şi educarea unui om nou, cu o înaltă conştiinţă patriotică, revoluţionară. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat un raport cu privire la recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare în industrie, a tarifelor în transportul de mărfuri şi a preţurilor în construcţii-montaj. S-a subliniat că această măsură este impusă de majorarea preţurilor la gazele naturale şi păcură, corespunzător celor practicate pe piaţă externă, precum şi de necesitatea desfăşurării unei activităţi rentabile în toate ramurile economiei naţionale. Schimbarea preţurilor la gazele naturale şi păcură influenţează nivelul costurilor în toate sectoarele, făcând necesară recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare. Comitetul Politic Executiv a cerut ministerelor, centralelor şi întreprinderilor să acţioneze cu toată fermitatea în vederea reducerii, peste prevederile stabilite, care trebuie considerate ca minime, a consumului de materii prime, materiale, combustibili şi energie electrică, precum şi a valorificării lor superioare, a creşterii gradului de utilizare a materialelor recuperabile şi refolosibile, a indicelui de folosire a maşinilor şi utilajelor, sporirii suplimentare a productivităţii muncii, diminuării importurilor. Toate acestea trebuie să ducă la o scădere generală a cheltuielilor şi costurilor, astfel incit efectele creşterii preţurilor la gaze naturale şi păcură să fie cit mai mici. In domeniul investiţiilor, s-a indicat ministerelor, celorlalte organe centrale şi locale să asigure scăderea, in continuare, a consumurilor de materiale, combustibil şi energie, aplicarea de noi tehnologii şi soluţii constructive mai eficiente şi mai ieftine şi diminuarea, pe această cale, a normelor de deviz, utilizarea, în mai mare măsură, a materialelor din resurse locale, folosirea utilajelor la întreaga capacitate, astfel incit să se obţină o reducere simţitoare a costului lucrărilor de construcţii montaj. A fost evidenţiată, de asemenea, necesitatea întreprinderii unor acţiuni hotărîte pentru îmbunătăţirea continuă a calităţii şi parametrilor tehnico-funcţionali ale tuturor produselor, îndeosebi ale celor destinate exportului, pentru o mai bună valorificare a mărfurilor româneşti pe piaţa externă. Comitetul Politic Executiv a apreciat că recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare va contribui la creşterea eficienţei şi a rentabilităţii in toate sectoarele de activitate, la sporirea, pe această bază, a venitului naţional, la îmbunătăţirea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al întregului nostru popor, in concordanţă cu hotărîrile Congresului al XII-lea al partidului. Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat un program privind creşterea gradului de participare a flotei maritime româneşti la transportul mărfurilor de Comerţ exterior, astfel incit, pînă la finele anului 1983, aceasta să asigure transportul în proporţie de75 la sută ,din volumul total. In acest scop, s-au stabilit o serie de măsuri pentru dotarea cu noi nave a transportului maritim şi fluvial, a flotei de pescuit, corespunzător sarcinilor prevăzute în actualul cincinal, pentru îmbunătăţirea tehnologiilor şi promovarea progresului tehnic in activitatea şantierelor navale, construirea de noi capacităţi de producţie şi folosirea mai eficientă a celor existente, sporirea indicelui de utilizare a vaselor, asigurarea întregului necesar de reparaţie a navelor şi pregătire a forţei de muncă corespunzătoare. Comitetul Politic Executiv a cerut Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, Ministerului Transporturilor’şi Telecomunicaţiilor, celorlalte ministere cărora le revin sarcini in acest domeniu să acţioneze cu toată răspunderea pentru realizarea, la timp şi in bune condiţii, a măsurilor adoptate, pentru traducerea în viaţă a programului de dezvoltare şi modernizare a flotelor maritimă, fluvială şi de pescuit româneşti. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a prezentat o informare cu privire la vizita oficială de prietenie pe care a efectuat-o în zilele de 25 şi 28 mai in Republica Arabă Siriană, la invitaţia secretarului general al Partidului Iraa, Arab Socialist, preşedintele Republicii Arabe Siriene, îlalez Al- Assad. Comitetul Politic Executiv a dat o deosebită apreciere rezultatelor fructuoase ale vizitei, exprimîndu-şi încrederea că ea va marca — asemenea tuturor întâlnirilor dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Hafez Al-Assad — un moment important în întărirea şi dezvoltarea bunelor relaţii româno-siriene. Comitetul Politic Executiv a subliniat cu satisfac-aţie că, în cursul convorbirilor, cei doi conducători de partid şi de stat au afirmat voinţa lor de a acţiona şi in viitor, cu toată fermitatea, pentru a asigura amplificarea şi diversificarea raporturilor de strînsă şi rodnică colaborare dintre România şi Siria, pe plan politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi în alte domenii de activitate, extinderea cooperării şi a legăturilor comerciale, in conformitate cu potenţialul economic al celor două ţări, considerind că aceasta corespunde pe deplin intereselor naţionale fundamentale ale României şi Siriei, cauzei păcii şi cooperării internaţionale. Comitetul Politic Executiv a evidenţiat însemnătatea pe care o prezintă, pentru dezvoltarea generală a relaţiilor româno-siriene, hotărîrea celor două părţi de a întări conlucrarea dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Isaas Arab Socialist, prin intensificarea contactelor directe şi a schimbului de experienţă in domeniul construcţiei economice şi sociale. A fost reliefată, de asemenea, semnificaţia schimbului aitrofundat de păreri dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Hafez Al-Assad cu privire la probleme internaţionale actuale şi la procesele care au foc în lumea contemporană, o atenţie deosebită fiind acordată situaţiei din Orientul Mijlociu. Cei doi preşedinţi şi-au manifestat — şi de această dată — convingerea că nu se poate ajunge la o soluţie globală, justă şi durabilă a conflictului din Orientul Mijlociu decit pe baza retragerii complete şi urgente a Israelului din toate teritoriile arabe ocupate in 1967 — inclusiv din Ierusalimul arab — şi a recunoaşterii drepturilor naţionale inalienabile ale poporului palestinian, inclusiv a dreptului său la autodeterminare, la reîntoarcerea la căminele sale şi edificarea unui stat propriu independent, în conformitate cu rezoluţiile pertinente ale O.N.U. referitoare la problema palestiniană. S-a subliniat, totodată, că dialogul româno-sirian la nivel înalt a pus în evidenţă marea însemnătate pe care România şi Siria o acordă edificării securităţii europene, înfăptuirii dezarmării generale. In primul rind a dezarmării nucleare, eliminării stărilor de tensiune din lume, reluării politicii de pace, destindere şi colaborare internaţională, lichidării subdezvoltării şi instaurării unei noi ordini economice internaţionale. Comitetul Politic Executiv a luat act cu profundă satisfacţie de faptul că preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Hafez Al-Assad au convenit să întărească conlucrarea dintre România şi Siria pe arena mondială, să menţină contactele permanente dintre cele două ţări şi să se procedeze la consultări bilaterale ori de cite ori este nevoie, în legătură cu problemele internaţionale majore de interes reciproc. Aprobînd în unanimitate concluziile şi înţelegerile la care s-a ajuns cu prilejul noului dialog româno-sirian la nivel înalt, Comitetul Politic Executiv a stabilit măsurile necesare pentru realizarea, în bune condiţii, a acordurilor şi obiectivelor de colaborare şi cooperare stabilite, pentru dezvoltarea continuă, multilaterală, a relaţiilor prieteneşti dintre cele două ţări şi popoare. Comitetul Politic Executiv a relevat, de asemenea, importanţa noii întîlniri pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu a avut-o, în timpul vizitei în Siria, cu preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, Yasser Arafat, în cadrul căreia a fost reafirmată hotărîrea partidului şi statului nostru de a acorda, in continuare, întregul sprijin cauzei drepte a poporului palestinian. Comitetul Politic Executiv a apreciat că vizita în Siria a constituit o nouă frustrare a consecvenţei cu care România socialistă, preşedintele Nicolae Ceauşescu acţionează pentru edificarea unei lumi a păcii, înţelegerii şi colaborării între naţiuni. ★ Comitetul Politic Executiv a soluţionat, de asemenea, probleme curente ale activității de partid şi de stat. La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu , DELEGAŢIE DE PARTID ŞI DE STAT, CONDUSĂ DE TOVARĂŞUL WOJCIECH JARUZELSKI, VA EFECTUA O VIZITĂ OFICIALĂ DE PRIETENIE ÎN ŢARA NOASTRĂ La invitaţia tovarăşulu Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, o delegaţie de partid şi de statvrijfu-nartuţiaj cts u* vv cw.ii Jaruzelski, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, preşedintele Consiliului de Miniştri şi al Consiliului Muilicăr pentru Salvare Naţională, ale R.P. Polone, va ecctua o vizită oficială de prictenie in Republica Sociaistă România la începutul unui tiunie a.c. NICOLAE CEAUŞESCU PRIMIRI LA TOVARĂŞUL Ministrul agriculturii al U.R.S.S. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, în cursul zilei de luni, pe tovarăşul Valentin Ranpovici Mescaţ, ministul agriculturii al U.R.S.S., care, în fruntea unei delegaţii, face o vizită in tara noastră. La primire a participat tovarăşul Ion Teşu, ministrul agriculturii şi Industriei alimentare. A fost de faţă V.I. Drozdenko, ambasador®! Uniunii Sovietice la Bucureştii. Oaspetele, a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un salut cordial şi urări de sănătate şi succes din partea tovarăşilor L. I. Brejnev, secretar general al Comitetului Central al P.C.U.S., preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi N.A. Tihonov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. Totodată, ministrul sovietic a exprimat vii mulţumiri pentru întrevederea acordată, pentru prilejul oferit de a vizita România, de a cunoaşte nemijlocit progresul obţinut de oamenii muncii români in dezvoltarea agriculturii, a celorlalte ramuri ale vieţii economico-sociale a ţării. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit pentru urările transmise şi a adresat, la rindul său, un călduros salut şi cele mai bune urări tovarăşilor L.I. Brejnev şi N.A. Tihonov. în cursul întrevederii s-a exprimat satisfacţia faţă de dezvoltarea multilaterală şi rodnică pe care o cunosc relaţiile româno-sovietice pe multiple planuri. în acest cadru, a fost evidenţiată buna colaborare dintre cele două ţări in agricultură, apreciindu-se, totodată, că există condiţii favorabile pentru extinderea şi adâncirea ei în viitor. A fost manifestată de ambele părţi dorinţa de a se acţiona pentru identificarea unor noi domenii de cooperare în acest important sector, valorificindu-se cit mai eficient posibilităţile pe care le oferă potenţialul agricol, tehnologic şi de cercetare al României şi Uniunii Sovietice, ceea ce va contribui la progresul agriculturii şi la dezvoltarea economico-socială generală a celor două ţări. întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească. PAGINA A 3-A Sub semnul de flacără al partidului, chipul tinereţii noastre poartă un nume : UNIUNEA TINERETULUI COMUNIST Acţiune permanentă, spirit revoluţionar Informarea şi educarea tinerei generaţii Sărbătoarea copiilor, sărbătoarea vieţii Aşezate alături, zîmbetele copiilor din întreaga lume dăruiesc planetei Pămînt un inel mai mare decit cel al suratei sale Saturn. Aşa ne indică hărţile sufletului nostru şi, desigur, cu ceva mai multă atenţie, se vede la fel şi în hărţile Cosmosului. Aşezate alături, privirile copiilor din întreaga lume surclasează, în oricare zi însorită de vară, întinderea cerului. Verificaţi calculele institutelor de specialitate şi vă veţi convinge. Aşezaţi alături, copiii din întreaga lume ilustrează cea mai frumoasă realitate pe care Pămintul a dobindit-o în urma unei trude de milioane şi milioane de ani. Toate aceste adevăruri e bine să ni le reamintim, dacă nu în fiecare zi, cel puţin de 1 Iunie. Şi e bine să ni le reamintim fiindcă in imediata lor vecinătate se petrec alte adevăruri, despre care cu bucurie am vrea să ştim că sunt din ce în ce mai puţine, că au imbătrînit, că sunt gata să moară, că sunt moarte de-a binelea. E vorba de faptul că sunt pe lume numeroşi copii care trăiesc în mizerie, fără carte, fără pline, fără jucării. E vorba de faptul că la umbra deasă a progresului omenirii, înnebunitor de mulţi copii trăiesc pe viu cumplita „poveste“ a singurătăţii. E vorba de faptul că ei, copiii aceştia, au transformat prinşiv, dintr-un capriciu al vîrstei, un strigăt de disperare. Pe toată planeta se sărbătoreşte de 1 Iunie ziua copilului. Grozavă această sărbătoare, e minunat că există, dar şi mai minuat ar fi dacă, la anumite meridiane, autorităţile ar spune : am uitat că astăzi e 1 Iunie, iertaţi-ne eram ocupaţi cu şcolarizarea copiilor, cu sănătatea lor. Intimple-se chiar şi invers : copiii, cei care zi de zi sunt la fel de analfabeţi şi de flăminzi, să aibă ce le trebuie tot timpul anului. Cu excepţia lui 1 Iunie. Oricit ar părea de nesărbătoreşte, copilăria ar ciştiga, s-ar da ceea ce i se datorează, chit că oamenii mari ar uita de sărbătoarea ei, preocupaţi intens,de liniştea şi belşugul celorlalte zile. In România, 1 Iunie este o sărbătoare adevărată, în România, prin grija deosebită a Preşedintelui ţării, copilăria este sărbătorită zilnic. Pentru asta mulţumirile se cuvine să le aducem noi, oamenii maturi, după cum tot noi, oamenii maturi de aici şi de oriunde trebuie, in fiece dimineaţă, dar, mai ales, în prima dimineaţă a verii, să ne aducem aminte că viaţa noastră există pentru a exista mai departe viaţa lor, a copiilor. ŞTEFAN MITROI PENTRU COPIII LUMII I Despre copii se cita şi se vorbeşte-n versuri, Şi-odată-n an propunem un joc de-a ziua lor, Dar pentru sensul păcii nu s-au făcut demersuri îndeajuns de clare, sub un atomic nor. De dragul fericirii şi-al vieţii planetare Ar trebui o lege semnată de copii, Prin care adevărul să doară mult mai tare Decit lumina smulsă a stralelor cîmpii. Numai atunci iubirea de oameni şi de pace S-ar transforma din vorbe într-un suport real, Cu armele secrete n-am mai avea ce face Şi-am locui-n acelaşi poetic areal. Gîndiţi-vă la toate cîte visăm să fie, Şi, cel puţin de ziua copiilor ce sînt, Să ne-amintim că oarba războaielor stafie Mai cade printre stele, să muşte din pămînt. Să ne-amintim că foamea s-a transformat în boală Şi mulţi copii n-apucă să facă primul pas, Iar opţiunea păcii nu e o vorbă goală, Cînd se-nmulţesc soldaţii cu fiecare ceas. Gindiţi-vă la toate cîte rămîn nespuse Pentru copiii lumii, din zori în asfinţit, Să nu le-aflăm verdictul, sub nucleare huse, Codificat prin lacrimi : „Părinţii ne-au minţit !". GEORGE ŢARNEA Rodrigo Carazo Odio, fost preşedinte al Republicii Costa Rica Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, preşedintele Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, a primit, luni după-amiază, la Snagov, pe Rodrigo Carazo Odio, fost preşedinte al Republicii Costa Rica, care ne vizitează ţara la invitaţia Consiliului Naţional al F.D.U.S. La întrevedere a luat parte Mihai Burcă, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al F.D.U.S. Oaspetele a arătat că preşedin-, tele Partidului Eliberarea Naţională din Costa Rica,Tose Figueres Ferrer, i-a încredinţat plăcuta misiune de a transmite tovarăşului Nicolae Ceauşescu un salut şi cele mai cordiale urări. Totodată, Rodrigo Carazo Odio şi-a manifestat satisfacţia de a fi primit de preşedintele Nicolae Ceauşescu şi a adresat vii mulţumiri pentru posibilitatea oferită de a vizita România, de a cunoaşte din munca şi preocupările poporului român, din realizările sale remarcabile în dezvoltarea economico-socială a patriei, pentru calda ospitalitate de care s-a bucurat pretutindeni în ţara noastră. Oaspetele a dat o deosebită apreciere politicii externe a României, contribuţiei preşedintelui Nicolae Ceauşescu la soluţionarea constructivă a marilor probleme ce preocupă omenirea, la înfăptuirea înaltelor idealuri de pace, libertate, independenţă şi progres ale tuturor naţiunilor. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat să se transmită preşedintelui Partidului Eliberarea Naţională din Costa Rica salutul său şi cele mai bune urări. In timpul convorbirii, a fost manifestată dorinţa ca relaţiile prieteneşti dintre România şi Costa Rica să cunoască o continuă extindere, în folosul ambelor ţări şi popoare, al cauzei păcii, cooperării şi înţelegerii între naţiuni. S-au abordat, de asemenea, probleme actuale ale situaţiei internaţionale, subliniindu-se faptul că sporirea cheltuielilor militare, adincirea crizei economice şi monetar-financiare afectează grav dezvoltarea tuturor statelor, îndeosebi a ţărilor în curs de dezvoltare. S-a apreciat că se impun întărirea solidarităţii şi colaborării statelor in curs de dezvoltare in lupta pentru lichidarea subdezvoltării şi reducerea decalajelor dintre ţările bogate şi ţările sărace, pentru aşezarea şi desfăşurarea relaţiilor economice pe baze echitabile şi, in acest context, stabilirea unor dobînzi raţionale, pentru încetarea cursei înarmărilor şi trecerea la măsuri concrete, eficiente, de dezarmare, în primul rind de dezarmare nucleară, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, care să asigure progresul mai rapid al tuturor statelor, cu precădere al celor rămase in urmă, precum şi stabilitatea economică şi politică mondială. A fost evidenţiată, totodată, necesitatea de a se acţiona în mod ferm pentru oprirea agravării situaţiei internaţionale, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare şi respect al independenţei naţionale, pentru soluţionarea pe cale politică, prin tratative, a tuturor stărilor conflictuale și diferendelor dintre state, întrevederea a decurs într-o atmosferă caldă, prietenească. Emblema tutelară a conştiinţei noastre comuniste, revoluţionare chezăşia supremă a tot PARTIDUL ce sîntem, a tot ce vrem să devenim Creşterea rolului conducător al partidului in etapa făuririi societăţii socialiste multilateral , dezvoltate şi de înaintare spre comunism reprezintă un proces logic, obiectiv, o necesitate impusă de Înseşi cerinţele vieţii, ale realităţii economice, politice şi sociale, ale progresului multilateral al patriei noastre. Partidul Comunist Român şi-a dobîndit rolul de forţă politică conducătoare a societăţii noastre prin întreaga sa luptă şi activitate de instaurare a noii orânduiri, de consolidare şi dezvoltare multilaterală a acesteia, de asigurare a egalităţii depline intre toţi fiii poporului, de făurire a destinelor de libertate, prosperitate şi fericire ale acestora. Recunoscut ca atare de către întreaga naţiune, partidul comunist şi-a asumat şi îşi asumă cu maximă responsabilitate sarcinile şi obiectivele ce decurg din statutul său de forţă politică conducătoare, militează neabătut pentru transpunerea in viaţă a celor mai înalte idealuri ale oamenilor muncii, scrutează cu clarviziune viitorul, elaborează în spirit ştiinţific linia sa politică generală, tactica şi strategia ce se impun pentru fiecare etapă a dezvoltării societăţii, uneşte toate eforturile creatoare ale poporului, direcţiomîndu-le in sensul unei autentice opere de creaţie istorică. Amplificarea rolului conducător al partidului, în contextul unei tot mai puternice identificării cu masele de oameni ai muncii, ale creşterii numerice a rindurilor sale, ale dezvoltării la toţi membrii săi a conştiinţei revoluţionare, reprezintă pentru actuala perioadă pe care o străbatem chezăşia mersului nostru neabătut înainte, garanţia împlinirii în faptă a marilor noastre aspiraţii de progres şi bunăstare. O mare complexitate de factori obiectivi şi subiectivi determină acest proces : necesitatea conducerii unitare a întregii activităţi economico-sociale, activitate care devine, pe zi ce trece, din ce în ce mai amplă, comportă tot mai multe probleme ce se cer, rezolvate într-o manieră ştiinţifică, aflată in conformitate cu realităţile contemporane ; mutaţiile si procesele specifice ce au loc în structura socială, accentuarea tendinţelor proprii procesului de omogenizare socială, întărirea unităţii tuturor claselor şi categoriilor sociale, ale tuturor membrilor societăţii in jurul partidului , dezvoltarea activităţii creatoare a maselor, fapt care impune, alături de altele, continua lărgire şi adîncire a democraţiei socialiste, crearea unui cadru care să corespundă pe deplin emulaţiei constructive, participării întregului popor la elaborarea proiectelor de viitor, la îndeplinirea întocmai a deciziilor ce vizează interesele comune; întărirea statului socialist, sporirea rolului organizaţiilor de masă şi obşteşti, aplicarea fermă, consecventă a principiilor de conducere a societăţii, a întregii activităţi economice, sociale, politice, culturale etc. ; ridicarea nivelului conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, promovarea trăsăturilor moral-politice înaintate, a valorilor reprezentative ale societăţii şi civilizaţiei socialiste, a normelor eticii şi echităţii socialiste, intensificarea activităţii politico-ideologice şi cultural-educative, necesitatea lărgirii continue a orizontului general de cunoaştere a maselor, sarcinile specifice ce decurg din făurirea personalităţii (Continuare în pag. a IV-a)