Scînteia Tineretului, mai 1984 (Anul 40, nr. 10862-10887)

1984-05-01 / nr. 10862

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST TRĂIASCĂ ! MAI-ZIUA MUNCII! PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe ambasadorul Portugaliei, cu prilejul prezentării scrisorilor de acreditare Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, luni, 30 aprilie, pe Luis Quartín, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare în calitate de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Portugheze la Bucureşti. (Continuare în pag. a V-a) S _____ ANUL XL, SERIA II, Nr. 10 862 6 PAGINI 50 BANI MARJI 1 MAI 1984 ÎN PREZENŢA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ŞI A TOVARĂŞEI ELENA CEAUŞESCU, ieri a avut loc în Capitală MAREA ADUNARE POPULARĂ CONSACRATĂ ZILEI DE 1 MAI * • Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului au participat, luni dupăamiază, la adunarea populară organizată de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R., cu prilejul sărbătorii zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Celebrarea acestei zile, nu dobîndeşte, astăzi, o semnificrată în tradiţia sărbătorilor caţie deosebită, ea desfăşurinscumpe ale poporului nostru, du-se sub semnul a două memorabile evenimente : împlinirea a 45 de ani de la marile demonstraţii antifasciste şi antirăzboinice de la 1 Mai 1939, strălucită zi de luptă a clasei muncitoare împotriva fascismului şi războiului, pentru democraţie, unitate şi independenţă naţională, precum şi a patru decenii de la crearea Frontului Unic Muncitoresc, act politic de excepţională însemnătate, care a determinat întărirea rolului clasei muncitoare în lupta pentru eliberare socială şi naţională — momente istorice premergătoare marii victorii de la 23 August 1944, iniţiate, organizate şi conduse de Partidul Comunist Român. Sărbătorind ziua de 1 Mai, toţi cetăţenii patriei aduc un fierbinte omagiu gloriosului nostru partid comunist, continuatorul celor mai înalte tradiţii de luptă ale poporului nostru, care s-a angajat, încă de la începuturile sale, să servească neobosit interesele fundamentale ale clasei muncitoare, ale tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, ale întregii naţiuni. în acelaşi timp, toţi cei ce trăiesc şi muncesc pe pămintul patriei — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — aduc, in această zi aniversară, prinosul lor de caldă dragoste, stimă şi recunoştinţă tovarăşului Nicolae Ceauşescu care, din 1933, apar(Continuare in pag. a IV-a) URMÎND NEABĂTUT CUVÎNTUL PARTIDULUI, ÎNTREGUL NOSTRU TINERET ÎŞI REAFIRMĂ ANGAJAMENTUL SOLEMN DE A FACE TOTUL PENTRU PROGRESUL PATRIEI SOCIALISTE Telegrama adresată tovarăşulu secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Acum, la sărbătoarea Zilei muncii şi a Zilei Tineretului din Republica Socialistă România, milioanele de tineri şi copii de pe întreg cuprinsul ţării, intr-o deplină unitate de gîndire, voinţă şi acţiune, îşi exprimă şi cu acest prilej totala adeziune la politica internă şi externă, profund ştiinţifică şi consecvent revoluţionară a partidului şi statului nostru, neţărmurita dragoste şi recunoştinţa deplină pentru activitatea dumneavoastră neobosită pusă în slujba făuririi neabătute a societăţii socialiste şi comuniste în scumpa noastră patrie, ridicării necontenite a prestigiului său în rîndul naţiunilor lumii, rezolvării marilor probleme ale contemporaneităţii, triumfului păcii, dezarmării, Înţelegerii şi colaborării intre toate popoarele. Uniunea Tineretului Comunist, Uniunea Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România şi Organizaţia Pionierilor, toţi tinerii şi copiii patriei — muncitori, ţărani, intelectuali, elevi, studenţi şi militari — din întreprinderi, de pe ogoare, şantiere, din instituţii şi şcoli, din unităţi militare vă raportează, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că acţionează cu dăruire revoluţionară, punîndu-şi întreaga putere de muncă în slujba înfăptuirii hotărîrilor Congresului al Xll-lea şi Conferinţei Naţionale ale Partidului Comunist Român, a orientărilor şi indicaţiilor dumneavoastră cu privire la creşterea contribuţiei tineretului în întreaga operă de edificare a socialismului şi comunismului in ţara noastră. Sărbătorirea Zilei Tineretului din Republica Socialistă România ne oferă nouă, tuturor copiilor, tinerilor şi studenţilor ţării — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — un nou prilej de a vă adresa cele mai fierbinţi mulţumiri pentru minunatele condiţii de muncă, viaţă şi învăţătură create, pentru posibilităţile oferite de afirmare plenară în toate domeniile de activitate, pentru grija permanentă pe care o arătaţi formării şi educării comuniste, revoluţionare a tinerei generaţii a patriei. Vă raportăm, mult iubite şi stimate tovarăşese, creiar general, ca uniunea Tineretului comunist, Uniunea Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România, Organizaţia Pionierilor,* situind permanent in centrul preocupărilor lor educaţia comunistă, revoluţionară, prin muncă şi pentru muncă a tinerilor şi copiilor, pe baza Programului de participare a tinerei generaţii la realizarea, in anul 1984, prin muncă patriotică a unor obiective de dezvoltare economico-socială a ţării şi-au adus o contribuţie importantă in realizarea unor ample lucrări de producţie, cercetare şi proiectare, au acţionat pentru însuşirea şi aplicarea in practică a celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pentru continua perfecţionare a pregătirii profesionale a tinerilor, pentru efectuarea unor lucrări din agricultură şi investiţii, pentru recuperarea materialelor refolosibile, îndeplinind astfel, in cinstea Zilei de 2 Mai — Ziua Tineretului din Republica Socialistă România — 50 la sută din planul de muncă patriotică pe acest an. Marile evenimente istorice şi politice din acest an ale poporului şi partidului nostru, împlinirea a 45 de ani de la marea demonstraţie patriotică antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1939, 40 de ani de la constituirea Frontului Unic Muncitoresc, sărbătorirea a 40 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă din August 1944, eveniment ce a marcat începutul unor puternice prefaceri revoluţionare in devenirea istorică a României contemporane, precum şi Congresul al XlII-lea al partidului, constituie şi pentru tânăra generaţie a patriei un deosebit prilej de intensificare a muncii de educaţie patriotică, revoluţionară a tineretului, de angajare fermă la înfăptuirea obiectivelor politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, al cărei arhitect genial sînteţi dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, remarcabilă personalitate a lumii contemporane. Suntem hotăriţi ca, urmind luminosul dumneavoastră exemplu de muncă şi viaţă comunistă, să acţionăm neîncetat pe marile şantiere ale ţării, acolo unde interesele partidului şi poporului o cer, situindu-ne astfel la înălţimea mandatului de onoare şi încredere conferit tineretului, de puternică forţă socială, viitorul însuşi al naţiunii noastre socialiste. Ne angajăm solemn în faţă dumneavoastră, mult stimate tovarăşe secretar general, că, raportindu-ne la marile comandamente ale zilei, vom acţiona mai hotărit pentru formarea şi educarea comunistă, revoluţionară a tineretului, pentru aplicarea consecventă in viaţa şi in atitudinea fiecărui tînăr a principiilor şi normelor muncii şi vieţii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste, pentru cultivarea dragostei faţă de patrie, faţă de trecutul glorios de luptă al poporului român, faţă de marile succese obţinute in grandioasa operă a construcţiei socialiste şi comuniste, in mod deosebit după Congresul al IX-lea al partidului care a deschis o nouă epocă in istoria patriei, epocă ce, pe drept cuvint, vă poartă numele. Exprimîndu-ne incă o dată adeziunea deplină la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, ne angajăm, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general, să nu precupeţim nici un efort pentru ca idealurile sacre de libertate, pace şi progres să triumfe în întreaga lume, pentru întărirea frontului comun al tinerei generaţii iubitoare de pace in lupta dusă împotriva politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru libertatea şi independenţa popoarelor, pentru pace, dezarmare şi, in primul rind, dezarmare nucleară, pentru o nouă ordine economică şi politică internaţională, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă pe planeta noastră. In aceste momente sărbătoreşti, de ziua muncii şi a tinereţii fericite, vă asigurăm, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că, urmind neabătut insufleţitorul dumneavoastră exemplu, vom munci şi invăţa fără preget, cu tot elanul nostru tineresc, pentru a transpune in viaţă chemările şi îndemnurile dumneavoastră, contribuind astfel la infăptuirea Programului Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, la ridicarea scumpei noastre patrii pe noi culmi de civilizaţie şi progres. COMITETUL CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ELOGIUL MUNCII 1 Mai 1984. Ziua muncii. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc de pretutindeni găseşte în acest an poporul român mobilizat cu toate forţele sale creatoare pentru ridicarea patriei pe noi trepte de civilizaţie şi progres, ferm hotărît să înfăptuiască exemplar politica Partidului Comunist Român - forţa conducătoare, centrul vital al naţiunii noastre socialiste. Ca întotdeauna, sărbătoarea de 1 Mai este pentru făuritorii bunurilor materiale şi spirituale din patria noastră zi de puternică exprimare a spiritului revoluţionar, patriotic, prilej de reînnoire a regămintului solemn de a face totul pentru binele patriei, pentru mai puternica sa afirmare în libertate şi demnitate, pentru propria noastră prosperitate. In istoria clasei noastre muncitoare, a poporului român, ziua de 1 Mai s-a asociat întotdeauna cu lupta pentru libertatea, progresul şi drepturile poporului de a fi stăpîn pe soarta sa, de a-şi făuri viitorul în consens cu voinţa sa suverană. Tradiţia zilei de 1. Mai se identifică cu biografia revoluţionară a clasei noastre muncitoare, a tuturor oamenilor muncii. De-a lungul istoriei, în fiecare an care a trecut de la instituirea zilei de 1 Mai ca Zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc această zi a fost marcată de exprimarea deschisă a voinţei revoluţionare de a făuri o societate nouă, o soţietate a dreptăţii şi libertăţii. In condiţiile vechii orînduiri, ziua de 1 Mai a fost întotdeauna ziua în care oamenii muncii şi-au cerut drepturile, şi-au reafirmat voinţa de a trăi într-o patrie liberă şi independentă, o patrie angajată pe drumul progresului general. Un loc deosebit de semnificativ ocupă în ordinea istoriei sărbătoririi zilei de 1 Mai in România marile bătălii duse de clasa muncitoare, sub conducerea partidului său comunist, împotriva fascismului şi hitlerismului, a forţelor celor mai reacţionare. 1 Mai 1939 rămine astfel ca un moment esenţial, de referinţă pentru ceea ce a însemnat şi înseamnă ziua de 1 Mai în viaţa poporului român, a clasei sale muncitoare şi a partidului său comunist. Atunci, in acea zi de care ne despart astăzi patru decenii şi jumătate, la Bucureşti, ca dealtfel pe întreg cuprinsul patriei, muncitorimea Şi-a rostit răspicat crezul revoluţionar, răspunzînd cu înflăcărare chemărilor partidului comunist de a se opune cu fermitate fascismului şi pericolului de război care ameninţau destinele şi însăşi fiinţa patriei. 1 Mai 1939 constituie unul din marile momente ale biografiei ciimaciului nostru de astăzi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, biografie revoluţionară in care 1 Mai 1939 probează strălucita afirmare a capacităţii sale de eminent conducător comunist, capacitatea de a organiza masele populare sub semnul luptei fără preget pentru cauza partidului, a poporului şi a patriei. La 1 Mai 1939 s-a impus, de asemenea, activitatea revoluţionară a tovarăşei Elena Ceauşescu (Petrescu) care atunci, ca şi in alte dăţi, a contribuit nemijlocit la organizarea şi conducerea acţiunilor iniţiate de partidul comunist, situîndu-se în primele rînduri ale bătăliilor de clasă, ale bătăliilor pentru salvgardarea libertăţii şi integrităţii patriei. Zi de tradiţie revoluţionară, ziua de 1 Mai poartă astăzi emblema tutelară a creaţiei, a eforturilor unite consacrate înfăptuirii programului partidului de înflorire multilaterală a României, de înfăptuire neabătută a istoricelor hotărîri adoptate de Congresul al Xll-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului.In epoca socialistă, îndeosebi în ceea ce numim „Epoca Nicolae Ceauşescu" - cea mai fertilă epocă din întreaga noastră istorie, sărbătorirea zilei de 1 Mai a însemnat şi înseamnă noi paşi pe drumul perfecţionării generale a activităţii în toate domeniile. Şi, totodată, afirmarea mai puternică a unităţii întregului popor în jurul partidului, al secretarului său general, a hotărîrii de a nu precupeți nici un efort pentru realizarea obiectivelor stabilite, a sarcinilor pe care ni le-am asumat. Astăzi și aici, 1 Mai 1984 are încărcătura problemelor concrete pe care trebuie să le rezolvăm în procesul dezvoltării economico-sociale a României. Firesc, sunt acestea problemele fiecărui om al muncii, ale fiecăruia dintre noi, tineri şi mai vîrstnici, femei şi bărbaţi, muncitori, ţărani, intelectuali, fără deosebire de naţionalitate. Cuvîntul de ordine a ceea ce înfăptuim, a ceea ce trebuie să înfăptuim l-a rostit cu clarviziune, în spirit revoluţionar, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Acest cuvînt de ordine înseamnă calitate şi eficienţă superioară a muncii, înseamnă valorificarea la un nivel superior a resurselor de care dispunem, promovarea fermă, pe scară tot mai largă a noului, întărirea climatului de ordine şi disciplină, pe scurt şi în mod sintetic, o mai puternică manifestare în practică, în activitatea de fiecare zi a spiritului revoluţionar, patriotic. Se ştie, poporul român, România socialistă se află acum într-o perioadăhotăritoare pentru asigurarea viitorului lor. infăptuirea sarcinilor actualului cincinal cere o mobilizare exemplară a energiilor noastre creatoare, iniţiativă la fiecare loc de muncă, desăvirşită organizare a activităţii, punerea in valoare la cote mai înalte a posibilităţilor de care dispunem. Succesele remarcabile pe care le-am obţinut şi cu care întregul nostru popor întîmpină sărbătoarea muncii sunt dovada concludentă a ceea ce putem să înfăptuim şi, în acelaşi timp, izvorul de certitudine al succeselor viitoare pe care le dorim. Aşa cum arăta secretarul general al partidului, cheia problemelor pe care trebuie să le rezolvăm constă în unirea eforturilor tuturor oamenilor muncii, ale întregului popor în jurul partidului, participarea directă, efectivă, cu întreaga energie a fiecăruia dintre noi la îndeplinirea sarcinilor încredinţate. A ne face din obţinerea unei noi calităţi a muncii, a unei eficienţe economice superioare crezul faptelor de muncă cotidiene, centrul gravitaţional a tot ceea ce făurim înseamnă o datorie de înaltă vibraţie comunistă, revoluţionară, patriotică. Dispunem de tot ce este necesar pentru aceasta. Cadrul democraţiei noastre muncitoreşti, socialiste stimulează afirmarea iniţiativei şi energiei creatoare a maselor, mobilizîndu-ne pe toţi în marele front al muncii pentru ţară, al muncii pentru propria noastră bunăstare şi fericire. Ceea ce ni se cere, ceea ce trebuie să ne cerem noi înşine, constă în preocuparea stăruitoare, zilnică pentru continua perfecţionare a muncii, a pregătirii profesionale, pentru afirmarea în practică a înaltelor virtuţi revoluţionare, a principiilor şi normelor comuniste de muncă şi viaţă. Strînşi uniţi în jurul partidului, al secretarului său general noi toţi suntem hotărîţi să ducem la îndeplinire măreţele obiective ale edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării României spre comunism, înflăcăraţi de spirit revoluţionar şi patriotic, conştienţi de datoria noastră supremă de a face totul pentru progresul, libertatea şi independenţa patriei, pentru fericirea noastră, a tuturor, pentru care munca, creaţia constituie adevăratul certificat de identitate comunistă, revoluţionară.