Scînteia Tineretului, octombrie 1985 (Anul 41, nr. 11302-11328)

1985-10-01 / nr. 11302

Cronică de întrecere SARCINILE LA EXPORT — ÎNDEPLINITE EXEMPLAR Amondtul atenţie deosebita onorării exemplare a contractelor Încheiate cu partenerii externi, colectivul de muncitori, imtineri şi tehnicieni de la Fabrica de instalaţii şi utilaje tehnologice din Cărei a livrat la export un nou lot de 86 tone de transportoare. De remarcat faptul ca aceste produse au fost livrate în devans partenerilor de peste hotare, ele făcind parte din producţia de export prevăzută pentru trimestrul al IV-lea al anului 1985. Drept urmare, planul la export pe nouă luni ale anului a fost depăşit cu 8,8 la sută. O NOUĂ NAVĂ DE MARE TONAJ LANSATĂ LA APĂ La întreprinderea de construcţii navale din Constanţa a fost lansată la apă o nouă navă de mare tonaj, mineralierul Borcea, cu o capacitate de 65 000 tdw. Nava, cea de-a 13-a din această serie, este destinată flotei maritime comerciale româneşti şi încheie ciclul de fabricaţie, in şantierul constănţean, al vaselor de asemenea tonaj. Mineralierul Borcea se caracterizează prin parametrii tehnico-funcţionali superiori, fiind dotat cu un motor de 17 400 CP, avind autonomie in marş de 18 000 mile marine. în momentul lansării la apă nava avea un grad de saturare de peste 80 la sută , ceea ce va conduce la scurtarea timpului necesar finalizării lucrărilor de montaj a instalaţiilor şi echipamentelor de bord şi începerii probelor de marş in mare. MINEREU DE FIER PESTE PREVEDERI In perioada care a trecut din acest an, colectivul Uzinei de preparare de la Teliuc — unitate care prelucrează minereul de fier* extras din Munţii Poiana Ruscăi — a obţinut, peste sarcinile de plan, 2 500 tone fier în minereu marfă — succes datorat, în principal, îmbunătăţirii indicelui de recuperare a metalului din masa minieră cu peste 1,5 la sută. Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XLI SERIA II Nr. 11 302 4 PAGINI RÂMI MARJI 1 OCTOMBRIE 1985 în spiritul indicaţiilor şi orientărilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu Asigurarea stocurilor planificate de cărbune — condiţie esenţială pentru buna funcţionare a termocentralelor Am intrat în ultimul trimestru al anului. Oricit de frumoasă mai este — incă — această toamnă, fiecare filă smulsă din calendar, fiecare zi trecută ne apropie inevitabil de anotimpul friguros. Colectivele de oameni ai muncii din întreaga ţară îşi intensifică asiduu pregătirile în vederea intimpinării corespunzătoare a sezonului rece, menţiuni aparte necesitînd în acest sens activitatea fierbinte a celor cu responsabilităţi concrete în domeniul de maximă importanţă al asigurării necesarului de energie electrică. I-am numit aici, fireşte, in primul rind pe energeticieni, dar nu numai, sarcini deosebite revenind şi celor ce concură nemijlocit la extracţia şi livrarea ţiţeiului, a gazelor naturale şi mai ales a cărbunelui energetic. Aşa cum arătam şi in anterioarele noastre anchete, pe baza datelor preluate de la specialişti ai Ministerului Energiei Electrice şi ai Ministerului Minelor putem aprecia că, urmare a unei activități mai bine organizate, a conjugării eficiente a eforturilor colectivelor de oameni ai muncii, direct implicate în asigurarea necesarului de energie electrică, centralele electrice, cu precădere cele pe cărbune, „intră“ în iarna ’85—'86 mai bine pregătite, să pulseze ritmic, chiar in condiţii deosebite, megawaţii atît de necesari sectoarelor economice şi satisfacerii cerinţelor populaţiei. Programele stabilite pentru îmbunătăţirea activităţii in unităţile producătoare de energie electrică se aplică în mod consecvent, s-au luat măsuri ferme pentru preîntîmpinarea şi pentru evitarea neajunsurilor manifestate iarna trecută. Raportindu-ne şi la acţiunile incă în curs de derulare, in aceste zile, in mine, la punctele de expediţie a cărbunelui energetic ca şi în depozitele de cărbune ale termocentralelor (excepţie făcind într-o oarecare măsură centrala electrică Doiceşti), se poate afirma că stocurile de cărbune energetic pentru iarnă ale termocentralelor sunt aproape de cele planificate. Mai mult decit atit, stocurile de cărbune existente in întreprinderile miniere ajunseseră zilele trecute, la 2,7 milioane tone, fiind aproape duble faţă de cele planificate. Dacă la aceasta adăugăm şi faptul că Ministerul Transporturilor şi Telecomunicaţiilor suplimentează adecvat cerinţelor parcul de vagoane necesare transportării cărbunelui energetic de la furnizori la beneficiari, respectiv de la unităţile miniere la termocentrale — este uşor de tras concluzia că in scurt timp (totuşi in întirziere faţă de termenul planificat — 30 septembrie a.c.) — stocurile de cărbune necesare termocentralelor in anotimpul friguros vor fi constituite. Dar dacă, aşa cum spuneam, la marea majoritate a centralelor electrica pe cărbune stocurile sunt deja asigurate aproape decantităţile planificate şi la unele chiar peste, la Doiceşti răminerea în urmă este apropiată de 50 la sută. Şi asta în condiţiile în care, urmare a măsurilor luate de energeticienii de aici, triajul C.F.R. a fost reparat şi modernizat, căile de acces spre depozitul de cărbune au fost şi ele amenajate, s-au construit rigole pentru scurgerea apei — toate acestea concurind EMIL STANCIU (Continuare in pag. all-a) O nouă șarjă de otel la C.S. Reşița Responsabilitate şi dăruire La numai două săptămini de la deschiderea noului an şcolar, Liceul industrial nr. 2 Alexandria, cu profil electromecanic, poate afirma pe bună dreptate că a păşit in acest nou an de invăţămînt cu dreptul. Argumentele sint multiple ,şi o scurtă discuţie cu tovarăşul Dumitru Berceanu, directorul liceului, le pune in evidenţă fără prea multe complicaţii. Ele se pot sesiza, de altfel, încă de la primul contact cu acest nou şi modern lăcaş de învăţămint al municipiului teleormănean şi înseamnă, încă de la intrare, aroma de proaspăt zugrăvit şi vopsit, ordine şi curăţenie exemplară, panouri de agitaţie vizuală atrăgătoare, cu materiale la zi, liceeni, băieţi şi fete, in uniforme noi, străbătînd culoarele şicurtea de curînd asfaltată, in grupuri ce se alcătuiesc şi se desfac într-o adevărată mişcare browniană, profesori zimbitori, parcă mai emoţionaţi şi ei în faţa acestui nou început. Funcţionează anul acesta în liceu 38 clase cu un număr de 1 500 elevi (9 clase a IX-a, 6 a X-a, 5 a XI-a şi 5 a XII-a, cărora li se adaugă,in forma de învăţămint seral 3 clase a XI-a, 2 a XII-a şi 2 a XIII-a). Liceul pregăteşte electronişti, electricieni, electromecanici şi mecanici, forţă de muncă necesară întreprinderii de panouri şi tablouri electrice Alexandria, întreprinderea tutelară. Tot aici funcţionează şi o şcoală profesională cu o clasă anul I şi 5 clase anul al II-lea, pregătind pentru aceeaşi întreprindere muncitori sudori, prelucrători prin aşchiere, modelle d in lemn şi sculeri matriţeri. Un număr de 38 de cadre didactice de înaltă specialitate, cărora lise adaugă 10 ingineri de la I.P.T.E. şi 16 maiştri, asigură buna desfăşurare a procesului de învăţămint, impunînd acestuia o calitate superioară, cu reale valenţe educative şi formative. O bază materială puternică, asigurată prin grija permanentă a organului judeţean de partid, a inspectoratului şcolar Sarcini prioritare, spirit militant în întreaga activitate din învăţămint şi (nu în ultimul rind) a întreprinderii patronatoare permite pregătirea complexă de specialitate a tuturor elevilor, activitatea teoretică, însuşirea cunoştinţelor de cultură generală fiind completată in mod fericit de cea practică in modernul atelier al liceului, dotat cu cele mai noi utilaje de specialitate. Atelier care, după cum apreciază directorul liceului, este o adevărată „microuzină“, elevii realizînd aici un plan de producţie anual de 1,6 milioane lei, plan nu numai realizat, dar şi depăşit sistematic (anul trecut s-au realizat 1,8 milioane lei). Producţie materializată nu in lucrări oarecare, ci în repere necesare tablourilor electrice realizate in I.P.T.E., liceul lucrind chiar în ipostază de furnizor al unor întreprinderi din ţară ce realizează şi producţie pentru export ! Semnificativ în perspectiva aceasta este faptul că, apreciindu-se în mod deosebit activitatea desfăşurată de elevii liceului, anul trecut s-a realizat aici o interesantă expoziţie intitulată „Creativitate şi eficienţă in învăţămint“, in care produsele realizate de elevii Liceului industrial nr. 2 s-au bucurat de un succes deosebit. Există, în liceu, pe lingă cele 20 de săli de clasă, numeroase laboratoare şi cabinete școlare, cum sunt laboratorul de fizică, de chimie, de biologie, de geografie, de desen, laboratoarele de electrotehnică, tehnologie, rezistenţa materialelor, cabinete de ştiinţe sociale, de istorie, de limba şi literatura română (ultimul incluzind şi un adevărat muzeu de literatură, cu manuscrise ale unor cunoscuţi scriitori români); în toate aceste laboratoare şi cabinete se face simţită munca elevilor, specificul acestei munci, ei realizez în cadrul lucrărilor de autodotare ca şi cu prilejul lucrărilor de diplomă, numeroase dispozitive, hărţi, diagrame electrice, menite să uşureze activitatea de învăţare, de însuşire a celor mai noi cunoştinţe din domeniile studiate. „Activitatea in noul an şcolar — ne spune în continuare GABRIEL NASTASE (Continuare în pag. a ll-a) Foto : GHEORGHE CUCU Rimnicu Viliga Foto : V. TANASOF Campania agricolă de toamnă — moment de maximă intensitate a muncii pe ogoare ENERGICĂ MOBILIZARE A TUTUROR FORŢELOR LA EFECTUAREA RITMICĂ ŞI DE CALITATE A RECOLTATULUI SI INSĂMINŢĂRILOR! Pe ogoare continuă în ritm susţinut lucrările prioritare de sezon. Printr-o amplă mobilizare de forţe pînă în prezent porumbul a fost recoltat de pe mai bine de un milion hectare, ceea ce reprezintă 47 la sută din suprafeţele cultivate. La sfecla de zahăr s-au realizat 47 la sută din graficele acestei toamne, la soia 48 la sută, iar cartofii au fost adunaţi de pe 90 la sută din terenuri. Cit priveşte arăturile adinei acestea s-au realizat pe 81 la sută, iar însămînţările pe jumătate din suprafeţele prevăzute cu culturi de toamnă, din care grîu pe 32 la sută. Este necesară, în continuare, o amplă mobilizare de forţe în vederea finalizării la timp şi în condiţii de calitate a tuturor lucrărilor de sezon. De notat că organizaţiile de tineret participă şi în această săptămînă, pe fronturi largi, la desfăşurarea operativă a culesului recoltei. (Alte relatări în pagina a 3-a). \$9 \ 36 ^ Hm /jjj } T | M î S \ V A4 \ n { v*l «MCC A \ CMATI 1 'z eiMs««ni» t"’~^mn \ { 64 tj \ • Lt'ri “ri-r X. . ) Stadiul recoltării porumbului, în procente, total sector socialist, la data de 29 septembrie 1985 TINERI ŞI TINERE! Fiecare zi, fiecare oră trebuie folosite din plin pentru realizarea grabnică a lucrărilor prioritare de sezon! Acţionaţi cu toate forţele pentru strîngerea operativă şi fără pierderi a întregii recolte, pentru însăminţarea în perioada optimă şi de calitate a cerealelor păioase! Primarii — primii gospodari ai comunelor TRĂINICIA NOILOR ÎMPLINIRI La prima oră a dimineţii, am pornit in căutarea primăriţei din comuna Slobozia, judeţul Dîmboviţa. Peisajul acestei comune avea să ni se spună mai tîrziu, este unul devenit obişnuit, poate prea obişnuit in firescul său. Intr-adevăr, comuna pare intr-o oră de acalmie a sa, de odihnă, dar cu cit înaintăm spre C.A.P.-Moară animaţia creşte, se aud chemări scurte, subiectul principal de discuţie este sigur porumbul pe care-1 vedem strins într-o uriaşă piramidă, care urmează să fie sortat, măcinat, aranjat in stive. Comuna, ne spune Maria Cacoveanu, primăriţa pe care o găsim aici, la moară, are 2 500 de locuitori, şi de la mare la mic sunt prinşi, ca peste tot in tară la această oră, în diferite acţiuni ale recoltei: la sortarea porumbului, în zona Filipeasca, la sortarea legumelor, la C.F.L., la C.A.P. Slobozia Nouă. Aproape 200 de copii ne ajută acum, ei merită toate laudele noastre, ale celor mari. Oamenii noştri sint atenţi la roadele cimpului cu atit mai mult cu cit a fost un an secetos, condiţii mai dificile. Şi totuşi producţiile noastre sint bune: la porumb de pildă s-au înregistrat 3 500 kg ştiuleti la ha. la cartofi am avut plan de 10 tone, am realizat 9,8 tone in condiţiile pe care le ştiţi. Ne mîndrim cu un lot de experimentări al Institutului Nicolae Bălcescu din Bucuresti cu singurul lot de cartofi taffmirii din toată ţara. Fraţii Ecaterina şi Vasile Dudurac ne dau citeva amănunte despre soiurile de cartofi timpurii, extratimpurii, tîrzii. Aflăm astfel că Oldina. Ostara. Semenic nu sunt altceva decit soiuri de cartofi care se experimentează aici. Oldina fiind denumit chiar soiul viitorului. Comuna mai are un C.A.P. care înregistrează rezultate bune. I.T.A. — coloana autobazei Titu, un I.C.I.L. unde se depozitează laptele de la C.A.P. Slobozia. Nouă. Brezoaia. Brezoaiele. Mai există în comună două secţii ale consiliului popular, una de timulărie, una de tinichigerie. Secţiile primesc diferite comenzi necesare gospodăriilor populaţiei. Dacă o întrebi pe primăriţa Maria Cacoveanu ce şi-a propus să facă pentru comună iţi va spune o adevărată listă de obiective. Şi nu ne lăsăm, afirmă ea, pînă nu le vedem integral realizate. Suntem încredinţaţi şi hotărîţi să facem totul pentru reuşita acţiunilor noastre. Vrem de pildă să terminăm un complex comercial cu opt apartamente pentru specialişti. Deocamdată e în stadiu de construcţie. Avem loc şi finanţare deschisă pentru construirea unei brutării. Vom asfalta cu sprijinul cetăţenilor drumul interjudeţean Slobozia — Brezoaiele. Ne dorim un atelier de croitorie, altul de Cizmărie. Urmează să ne organizăm echipele, să punem la punct o serie de lucruri, de amănunte, dacă vreţi, care cer un pic de sprijin, de bunăvoinţă şi interes din par-ARETA ŞANDRU (Continuare in pag. a ll-a) Răcan — judeţul Dâmboviţa