Scînteia Tineretului, iunie 1987 (Anul 43, nr. 11817-11842)

1987-06-01 / nr. 11817

Proletari din toata tarila uniti vS !r ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST 1 IUNIE — ZIUA INTERNAŢIONALĂ A COPILULUI Permanentă grijă, statornică preocupare pentru creşterea, educarea şi împlinirea celor mai tineri fii ai ţării Sărbătorind, la fiecare început de vară, ziua copilului, celebrăm, în fapt, cele mai frumoase, cele mai senine şi mai pure aspiraţii ale omenirii în general şi ale fiecărui om, în particular. Pentru că de copilărie şi copii se leagă speranţele noastre, încrederea noastră că lumea se susţine, trebuie să se susţină moral prin prezenţa lor, a milioanelor şi milioanelor de fiinţe gingaşe şi nevinovate in gîndurile, în jocurile, in visurile Ton si că ea lumea, îşi află temeiul, sprijinul si, deci, viitorul tot in aceste fiinţe ce cred in frumuseţea vieţii. O societate ce-şi poartă de grijă, o societate ■ profund umanistă îşi îndreaptă întreaga atenţie către copii, ocrotindu-i, invăţîndu-i să iubească viaţa, frumuseţile morale ale omului. In România socialistă de azi, copilăria este înconjurată cu dragoste şi tandreţe, cu infinită grijă şi afecţiune părintească, cu preocuparea constantă pentru a asigura celor mai tineri fii ai patriei tot ceea ce este necesar pentru a deveni ,oameni, oameni adevăraţi, în cel mai nobil sens şi semn al acestui cuvînt, de a deveni cetăţeni demni ai ţării. Este acesta un obiectiv fundamental al politicii statului şi partidului nostru, este aceasta permanenta grijă a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu : liniştea, bucuria şi fericirea fiecărui copil. Realitatea României socialiste enumera nenumărate argumente in favoarea copilăriei senine şi fericite. Peitru că, a fi*azi copil în societatea noastră înseamnă a te bucura, a beneficia de toate condiţiile materiale şi spirituale pentru împlinirea, creşterea şi educarea ta in spiritul celor mai frumoase visuri şi aspiraţia, înseamnă a avea nelimitate posibilităţi de a-ţi alege drumul, profesia, de a-ţi afla cu adevărat identitatea. Toate acestea izvorăsc din sprijinul deosebit pe care statul nostru îl acordă pentru creşterea şi educarea, în cele mai bune condiţii, a tinerelor vlăstare ale ţării , de la importantele fonduri alocate in acest scop şi continuind cu asistenţa sanitară de cel mai înalt grad profesional acordată mamei şi copilului şi terminind cu condiţiile minunate din învăţămîntul preşcolar şi şcolar. Dar, de fapt, in fiecare fapt ■ destinat împlinirii tinerelor destine umane se regăsesc statornicele dovezi ale atenţiei, ale grijii cu care partidul, •întreaga societate veghează la fericirea primăverii poporului nostru. Climatul in care cresc şi se formează ctipiii noştri se identifică trăsăturilor specifice ale umanismului socialist in ea-'e grija de a face totul pentru a asigura tineretului, tuturor fiilor ţării cele mai minunate condiţii de muncă şi viaţă, de realizare a aspiraţiilor de progres şi prosperitate a fost şi este o constantă a societăţii, a partidului, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Tinerele generaţii ale ţării sunt pe deplin conştiente că datorează partidului, secretarului său general întreaga lor devenire, viaţa plină de bucurii, lipsită de griji, viaţa in linişte şi pace. Copiii şi tinerii patriei îşi îndreaptă gindul lor de recunoştinţă către Cel mai iubit fiu al poporului român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, către tovarăşa Elena Ceauşescu, şi ţin să demonstreze prin fapte de muncă şi învăţătură că sunt ferm hotăriţi să urmeze îndemnurile partidului, ale secretarului său general, de a deveni constructori de nădejde ai socialismului, ai patriei de miine, devotaţi cauzei socialismului şi comunismului, partidului şi poporului român. Şi rezultatele obţinute zi de zi, performanţele dobindite in cadrul întrecerilor şi concursurilor destinate lor, copiilor, succesele de răsunet ale elevilor români , în diverse confruntări internaţionale precum şi prezenţa lor, entuziastă, plină de elan tineresc, in ansamblul activităţii creatoare a poporului nostru confirmă lăutul că’ viitorul naţiunii, destinul său istoric se vor împlini la cotele visurilor şi speranţelor noastre celor mai luminoase. Ne întoarcem cu gindul la copilărie atunci cînd vrem să ne readucem aminte : clipele frumoase, visurile , cele mai pure, năzuinţele cele mai indră-, gite. Privim copiii, venind dela grădiniţă sau de la joacă şi proiectăm viitorul in culorile cele mai vii. Căci,’ de copii se leagă, cu adevărat, toate izbinzile noastre viitoare. Privim bucuria şi liniştea şi fericirea copiilor noştri şi ştim că ele sint şi nu sint un dat al copilăriei, că nu pretutindeni copilăria s-a aşezat sub steaua norocoasă a albăstruiui păcii şi liniştii. Noi ştim câ surîsul unui copil se transformă in alte locuri ale planetei in grimasă de durere, nelinişte şi teamă. Ştim toate acestea şi de aceea preţuim cu at.it mai mult tot ceea ce in patrie s-a realizat pentru ca nimic să nu Întunece cerul senin al copilăriei. Pentru pacea şi fericirea planetei Copilărie este nevoie de pace pe planeta numită Omenire. Voinţa de pace a poporului român, strălucit exprimată de iniţiativele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, înseamnă voinţa de a da lumii surîsul candid al copilului'. Cn sut'is"'pentru ' ■ Viaţă, 'pentru viitor. constantin stan COPILĂRIE FERICITA ÎNTR-O PATRIE LIBERĂ ȘI DEMNĂ PAGINA A 3-A REPERELE ACTUALITĂŢII AGRICOLE Temeinică organizare a muncii în toate sectoarele Se menţin In actualitate lucrările de întreţinere la culurile prăşitoare in comuna Ulmeni din judeţul Buzău, unde am consemnat fapte de muncă revelatoare. Ion Nae, secretar adjunct al comitetului comunal de partid, ne spune : „Am reuşit, prin mobilizarea tuturor oamenilor, să învingem în bună măsură această primăvară capricioasă. In cele două unităţi de pe raza comunei, este vorba de cooperativele agricole Ulmeni si Clondirii, s-a acţionat in mod constant, s-au supravegheat zi de zi culturile din fiecare tarla, indiferent de potenţialul productiv sau de structura solului. Ca element definitoriu aş remarca, înainte de toate, participarea oamenilor, calitatea lucrărilor executate de mecanizatori. Iar acum nu se mai punea noi problema de praştie manuale trebuie efectuate pentru a se respecta tehnologiile. S-a mers si se va merge in continuare numai în funcţie de cerinţele plantelor“. La Ulmeni, preşedintele unităţii, Ion VitCU, ne precizează că ochii gospodarilor sunt îndreptaţi spre toate culturile, inclusiv spre grâu si spre orz. Se fac, de altfel, si primele evaluări la cerealele păioase. Ieri,, formaţiile mecanice şi echipele de cooperatori finalizau lucrările la culturile prăşitoare. In punctul „Izlaz“, o formaţie de 80 de cooperatori, coordonată de inginerul Eugen Miheescu, prăsea manual pentru a—doua—oară- floarea-soarelui. După ploile căzute se lucrează cu spor, fiecare din cei prezenţi în tarla depăşindu-şi norma zilnică. In sprijinul lor a venit şi o formaţie de oameni ai muncii din cadrul sectorului industrial de pe raza comunei. In tarlaua „Sub Deal“ se prăsea mecanic pentru a doua oară, de către Vasile Buneată si Constantin Dinu, floarea-soarelui de cele TOO ha cultivate. Concomitent, in podgorie, 75 de cooperatori executau stropitul, combaterea dăunătorilor şi palisatul. De menţionat faptul că tinerii mobilizaţi de comitetul comunal al U.T.C. participă cu toate forţele in cimp. Aici la Ulmeni foarte mulţi tineri acţionează pe cele 147 una cu vie la executarea praşilelor. Ne-ara deplasat şi la baza de recepţie, cu intenţia de a consemna stadiul pregătirilor pentru seceriş. Suntem informaţi că baza dispune de o capacitate de preluare în două puncte, dotate cu instalaţii de primire mecanizate. în perioada campaniei vor funcţiona, de asemenea, alte 12 puncte volante de primire în aşa fel incit în 7-8 zile să poată fi preluată întreaga producţie. Reţinem că s-au încheiat atit reparaţiile la maşinile si instalaţiile din dotare, precum si amenajările la construcţii si platformele betonate pentru uscare. Sunt in curs de finalizare lucrările de amenajare definitivă a punctelor de preluare. Intr-o altă unitate de pe raza comunei, la cooperativa agricolă de producţie Clondiru constatăm că starea de vegetaţie a culturilor prăşitoare este bună. Preşedintele unităţii, Vasile Corcodel, prezent in mijlocul oamenilor in cimp, ne informează că in următoarele două zile va fi încheiată praşila manuală la porumb. In funcţie de cerinţele plantelor se va mai trece încă o dată cu sapa prin porumb şi sfecla de zahăr. Extinderea acordului global la majoritatea culturilor isi face simtit cu prisosinţă efectul. In anul trecut, de pildă, suprafeţele de sfeclă dezahăr luate in acord global au atins o producţie de 35 tone la ha. performantă de virf pentru această unitate. Iată, deci, că printr-o organizare exemplară a muncii, prin antrenarea tuturor oamenilor la lucrări în cimp, culturile anunţă o producţie bună. D.I. DINCA RESPECTAREA DISCIPLINEI DE PLAN — OBLIGAȚIE FUNDAMENTALĂ A FIECĂRUI TÎNĂR, A FIECĂRUI COLECTIV MUNCITORESC In pagina a ll-a. Relatări, anchete, note la rubricile : • Atitudinea pe care o promovăm • Etica locului de muncă • Oameni pe care îi reprezintă faptele • Contractele economice — lege pentru toţi ANUL XLIII SERIA II Nr. 11 817 6 PAGINI 50 BANI LUNI 1 IUNIE 1987 Rolul dinamizator al conştiinţei socialiste în procesul dezvoltării multilaterale a patriei Edificarea orânduirii socialiste este rodul activităţii conştiente a maselor de oameni ai muncii care au devenit făuritori liberi şi "Conştienţi — pe baza cunoaşterii legilor obiective ale dezvoltării , ai propriei istorii, ai propriului destin. Pobindind o triplă calitate, de proprietar, producător şi beneficiar, omul epocii socialiste este pe deplin Încredinţat, de faptul că valorile materiale şi spirituale ale societăţii căreia ii aparţine sunt rodul propriei sale activităţi creatoare, propriei sale munci şigindiri şi el este beneficiarul dor, fapt pentrucare el trebuie să fie răspunzător pină la capăt de tot ceea ce înfăptuieşte. Dezvoltarea societăţii socialiste, progresul social nu pot avea loc automat, spontan ci numai pe baza luptei conştiente, organizate şi conduse de partid, exponentul celei mai avansate concepţii despre lume şi viaţă, forţa politică organizatoare şi dinamizatoare a întregii activitaţi economico-sociale. In concepţia partidului nostru între existenţa şi conştiinţa socială există o unitate dialectică, o permanentă intercondiţionare: condiţiile vieţii materiale, dezvoltarea forţelor de producţie, caracterul relaţiilor de producţie, al muncii determină nivelul gîndirii şi conştiinţei oamenilor, dar, in acelaşi timp, lărgirea orizontului de cunoaştere, înţelegerea legităţilor sociale, nivelul cultural şi •pftHtii’o-iddbiOgîpl aloamenilor exercită o puternică influenţă asumai dezvoltării forţelor de producţie şi creşterii bunăstării generale. Conştiinţa socialistă se afirmă astfel ca important factor al progresului economic şi social, ca adevărată forţă motrice a devenirii socialiste şi comuniste. De aceea formarea şi dezvoltarea conştiinţei înaintate, revoluţionare constituie o problemă de însemnătate majoră pentru întreaga societate. In acest context, fiecare etapă a construcţiei socialiste impune o nouă sinteză intre teorie şi practică, sinteză care să surprindă elementele de noutate in devenirea societăţii şi să facă din teorie un instrument de în-.ţelegere şi transformare a realităţilor, în etapa actuală de dezvoltare a societăţii noastre, etapă in care avem de rezolvat probleme hotărâtoare pentru mersul ferm al patriei pe calea Idei-forţa ale devenirii noastre comuniste făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintate spre comunism, pentru realizarea unei noi calităţi a muncii, şi a vieţii in toate domeniile de activitate, se impune tot mai mult intensificarea activităţii de formare a conştiinţei socialiste Înaintate, revoluţionare, la scara maselor de oameni ai muncii şi a fiecărui individ in parte, prin toate mijloacele depregătire, educare şi formare multilaterală, pentru că numai astfel va fi posibilă înţelegerea de către aceştia a legilor obiective de dezvoltare a societăţii, a sensului transformărilor sociale pe care ei inşişi le înfăptuiesc. „Trebuie să nu uităm nici un moment că , aşa cum arată secretarul general al partidului nostru, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU — procesul de transformări sociale nu s-a încheiat odată de victoria revoluţiei socialiste. Am intrat intr-o nouă etapă, superioară in care se cer noi şi noi cunoştinţe, un spirit deluptă revoluţionară şi o abnegaţie şi mai fermă şi hotărită. Trebuie permanent să studiem şi să înţelegem noile realităţi şi legităţi care apar şi să acţionăm in concordanţă cu ele, asigurînd continuarea procesului revoluţionar". Realizarea obiectivelor de dezvoltare imediată şi de perspectivă ale societăţii noastre necesită oameni capabili să le înfăptuiască. Şi, aceşti oameni nu pot fi decit, multilaterali, pregătiţi pentru muncă, oameni cu un înalt nivel de pregătire profesională, tehnică, ştiinţifică, culturală şi, totodată, deprinşi să trăiască potrivit principiilor socialismului, să fie implicaţi activ în viaţa societăţii, să aibă o concepţie materialist-ştiinţifică despre lume, capabili să sedăruiască total cauzei progresului patriei, independenţei şi suveranităţii naţionale, intereselor poporului, idealurilor comuniste. Societatea noastră are nevoie deci de oameni cu o înaltă conştiinţă revoluţionară, capabili să înţeleagă rosturile lumii şi să contribuie exemplar la împlinirea lor. oamenii, formaţi în viitoarea luptei care se dă pentru rezolvarea problemelor puse de dezvoltarea societăţii. Ca proces istoric real, socialismul este un proces in continuă devenire in care se confruntă necontenit noul şi vechiul, un drum de muncă şi de luptă necurmată pentru afirmarea şi promovarea noului in toate sferele vieţii sociale. In sinul, societăţii apar ideile noi care cuprinzind masele, vor înnoi societatea. Este cu atit mai evidentă necesitatea înarmării maselor cu o conştiinţăînaintată care să le ofere posibilitatea înţelegerii sensului dezvol- CORNELIA COSTIN (Continuare in pag. a V-a) SLATINA Foto : VALERIU TANASOF Sub semnul preocupărilor responsabile pentru realizarea obiectivelor majore ale dezarmării, păcii şi Înţelegerii în Europa şi in întreaga lume Consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia, încheiată recent la Berlin, in capitala R.D. Germane, a constituit un eveniment de prim-plan al actualităţii internaţionale, urmărit cu viu interes de cele mai largi cercuri ale opiniei publice din Europa şi din celelalte regiuni geografice ale planetei. Alături de întregul nostru popor, tînăra generaţie a României socialiste a luat cunoştinţă cu profundă satisfacţie de rezultatele Consfătuirii, în cadrul căreia România socialistă a fost reprezentată de o delegaţie condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele Republicii. Desfăşurate într-o atmosferă de prietenie şi colaborare tovărăşească, lucrările Consfătuirii au prilejuit o amplă analiză a situaţiei existente pe plan european şi mondial, relevînd preocuparea majoră, responsabilă a statelor participante faţă de nobilele obiective ale dezarmării, păcii şi înţelegerii intre naţiuni, pentru asigurarea unui viitor paşnic, mai sigur si mai bun generaţiilor de astăzi şi celor de miine. In acest spirit, importantele documente adoptate — „Cu privire la doctrina militară a statelor participante la Tratatul de la Varşovia“ şi „Comunicatul Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia“ — dauo elocventă expresie voinţei ferme de pace şi colaborare, deschizind, prin principiile, aprecierile şi propunerile concrete de măsuri, prin apelurile la acţiuni responsabile şi constructive, o perspectivă cuprinzătoare, amplă şi mobilizatoare în eforturile dedicate soluţionării viabile a marilor probleme ale epocii contemporane, şi în primul rînd problemei prioritare, fundamentale a apărării vieţii de distrugerea într-o conflagraţie atomică devastatoare, asigurării păcii pe planeta noastră. Sunt obiective supreme pentru care România socialistă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu au acţionat şi acţionează cu exemplară responsabilitate atit pe plan conceptual, politic, precum şi printr-o impresionantă suită de iniţiative şi propuneri concrete, menite a conduce la diminuarea tensiunii internaţionale, la realizarea securităţii statelor nu la„adăpostul“ iluzoriu al munţilor de arme, ci la niveluri cit mai coborite, prin trecerea hotărîtă la măsuri ferme şi neîntîrziate de dezarmare, in primul rind de dezarmare nucleară. Aşa cum sublinia recent tovarăşul Nicolae Ceauşescu „O securitate reală a tuturor popoarelor poate fi garantată nu prin acumularea şi dezvoltarea unor noi tipuri de arme, ci numai pe calea distrugerii şi lichidării totale a acestora, a realizării unei largi colaborări economice, tehnico-ştiinţifice între state, a întăririi conlucrării tuturor naţiunilor pentru soluţionarea democratică a marilor probleme ale lumii contemporane pentru asigurarea păcii. Pornind de la toate aceste realităţi, noi considerăm că problema fundamentală a epocii noastre o constituie oprirea cursei înarmărilor, in primul rînd a înarmărilor nucleare, eliminarea cu desăvîrşire a armelor nucleare, reducerea radicală a armelor convenţionale, lupta pentru relaţii noi, de egalitate, pentru o colaborare activă, pentru o pace trainică pe planeta noastră“. O asemenea apreciere profund realistă, validată de inseşi realităţile şi evoluţiile lumii în care trăim, se află exprimată la loc de frunte în Comunicatul Consfătuirii, soluţionarea problemei nr. 1 a epocii noastre impunind — aşa cum se subliniază un document — unirea eforturilor tuturor statelor, ale forţelor iubitoare de pace de pretutindeni, dezvoltarea climatului de încredere, îndeosebi intre ţările aparţinind celor două principale alianţe politico-militare, înţelegerii corecte a îngrijorărilor, scopurilor şi intenţiilor în domeniul militar existente de o parte şi, de alta. Acestor obiective li se subsumează şi semnarea de către înalţii reprezentanţi ai statelor participante la Consfătuire a documentului intitulat „Cu privire la doctrina AUREL PERVA (Continuare in pag. a V-a)