Scînteia Tineretului, ianuarie 1989 (Anul 45, nr. 12312-12336)

1989-01-03 / nr. 12312

MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Încheiem anul 1988 cu importante realizări in dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea gradului general de civilizaţie al patriei noastre socialiste. Şi în acest an poporul român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, a obţinut noi realizări însemnate în dezvoltarea economico-socială, în creşterea producţiei industriale, agricole, a venitului naţional, a avuţiei generale a patriei noastre. S-au obţinut succese importante în dezvoltarea ştiinţei, învăţămintului şi culturii - factori fundamentali ai progresului economic şi social. In anul pe care il încheiem s-a realizat un volum important de investiţii în industrie, agricultură, în alte sectoare ale economiei naţionale, precum şi în domeniul construcţiilor de locuinţe şi altor aşezăminte social-culturale. În concordanţă cu politica generală a partidului şi statului nostru de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, în acest an a început majorarea retribuţiilor şi pensiilor, de care au beneficiat, în ultima parte a anului, circa 4 milioane de oameni ai muncii. In acelaşi timp, s-a desfăşurat o largă acţiune de perfecţionare şi organizare a activităţii economico-sociale, a conducerii şi planificăriituturor sectoarelor de activitate, a activităţii statului şi organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Marea dezbatere, în partid şi în întreaga societate, pe baza Tezelor din aprilie, cu privire la problemele fundamentale şi stadiul actual al construcţiei socialiste in patria noastră, a evidenţiat cu putere marile realizări obţinute de poporul român in construcţia socialismului. Totodată, in cadrul marelui forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, pornindu-se de la stadiul actual al societăţii socialiste româneşti, s-au trasat obiectivele dezvoltării in deceniul următor, pină in anul 2000 şi, in unele domenii, şi in primul deceniu al celui de-al 3-lea mileniu, care vor asigura dezvoltarea puternică a tuturor sectoarelor de activitate, înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru înaintarea României spre noi culmi de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii spre comunism ! Trebuie să spunem ca adevăraţi revoluţionari, in spiritul deplinei răspunderi in faţa partidului şi poporului şi acum, la încheierea anului, că nu toate planurile şi programele de dezvoltare economico-socială s-au realizat în cele mai bune condiţii. Pe ansamblu, însă, trebuie să subliniem că, sub conducerea partidului nostru comunist, in strinsa unitate, poporul român a obţinut însemnate realizări, care au ridicat nivelul general de dezvoltare a patriei, de bunăstare a întregii naţiuni. Pentru toate măreţele realizări obţinute şi in acest an, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregii naţiuni, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in întreaga activitate de ridicare a patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de creştere a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, de întărire continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Dragi tovarăşi şi prieteni, In marele forum democratic de la sfirşitul lunii noiembrie, în celelalte organisme democratice şi in Marea Adunare Naţională s-au adoptat planurile şi programele de dezvoltare economico-socială pe anul 1989, al 4-lea an al celui de-al 8-lea cincinal, an hotăritor pentru înfăptuirea obiectivelor strategice privind dezvoltarea intensivă a întregii economii - pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii -, pentru realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii şi trecerea la un nou stadiu de dezvoltare a patriei noastre. Sunt bine cunoscute planurile şi programele de dezvoltare pentru 1989. Ele au fost larg dezbătute şi aprobate în deplină unanimitate de toate organismele democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, de toţi oamenii muncii din toate sectoarele de activitate, de întregul nostru popor. Ele asigură ca, in anul viitor, să se obţină o dezvoltare importantă a industriei, agriculturii şi celorlalte ramuri de activitate, ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. Acum, hotărîtor este să trecem cu toate forţele , din prima zi a noului an, la realizarea în viaţă a obiectivelor pentru anul viitor. Este necesar să înfăptuim neabătut planurile şi programele din toate domeniile de activitate, să acţionăm cu toată fermitatea pentru realizarea programelor de organizare şi modernizare a tuturor sectoarelor, să perfecţionăm activitatea ştiinţei, invăţămîntului, culturii, să organizăm întreaga noastră activitate pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale noii revoluţii agrare. Să facem, astfel, incit în 1989 anul cinci se împlinesc 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi va avea loc cel de-al XIV-lea Congres al partidului — să obţinem cele mai bune rezultate în industrie, cea mai mare producţie agricolă, să realizăm în bune condiţii investiţiile şi progresul tuturor sectoarelor de activitate. In anul viitor vom încheia - pină in luna august - majorarea retribuţiilor şi pensiilor tuturor oamenilor muncii, realizindu-se astfel o creştere importantă a veniturilor generale, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Este necesar să acţionăm cu toată hotârîrea, din prima zi a noului an, pentru asigurarea bunei aprovizionări tehnco-mala-griale şi desfăşurarea ritmică a producţiei industriale, pentru creşterea productivităţii muncii, ridicarea calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, reducerea cheltuielilor de producţie şi materiale, pentru creşterea, pe această cale, a eficienţei economice şi rentabili- . tării, in toate sectoarele de activitate. în acelaşi timp, va trebui să acordăm o atenţie deosebită dezvoltării schimburilor economice şi cooperării în producţie, realizării în cele mai bune condiţii a producţiei de export, participării şi înfăptuirii programelor de colaborare cu ţările C.A.E.R., cu alte ţâri socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare şi ţările capitaliste dezvoltate; să ne angajăm cu mai multă hotărire şi să participăm activ la cooperarea internaţională, la diviziunea internaţională a muncii ca o parte a politicii de făurire a socialismului în patria noastră, a politicii de prietenie cu toate popoarele lumii, de pace în întreaga lume. Să acţionăm cu toată hotârîrea pentru perfecţionarea întregii noastre activităţi, pentru înfăptuirea neabătută a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, pentru buna funcţionare a organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Să asigurăm creşterea şi mai puternică a rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate. Să întărim tot mai puternic unitatea întregului nostru popor în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, condiţie hotăritoare pentru înfăptuirea tuturor programelor şi planurilor noastre de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a întregii naţiuni. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, In anul 1988 au avut loc importante evenimente in viaţa politică, economică şi socială, precum şi importante schimbări în reportul general de forţe pe plan mondial. Se poate aprecia că s-a menţinut şi se menţine echilibrul relativ de forţe intre cele două tendinţe fundamentale din viaţa internaţională. Pe ansamblu, se poate spune că situaţia internaţională continuă, şi la sfirşitul acestui an, să rămină complexă, contradictorie şi gravă. După semnarea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii, din 1987, cu privire, la eliminarea rachetelor cu rază medie şi mai scurtă de acţiune, şi în acest an au continuat tratativele in vederea unor noi acorduri privind armele nucleare şi începerea negocierilor pentru reducerea armelor convenţionale şi eliminarea celor chimice, dar anul se încheie fără rezultata concreta, fără nici un rezultat real. S-au realizat unii paşi importanţi în direcţia încetării unor conflicte militare şi încheierea unor acorduri privind soluţionarea unor conflicte, fără a se ajunge, însă, la soluţionarea deplină a acestora. Iată de ce se poate afirma că speranţele popoarelor ca, în anul 1983, să se obţină noi paşi importanţi pe calea dezarmării nucleare şi convenţionale, pe calea destinderii şi colaborării, nu au fost împlinite. , Se poate afirma cu deplin temei că se menţine pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma inevitabil intr-un război nuclear, ar duce la distrugerea însăşi a vieţii pe planeta noastră. Au continuat şi continuă experienţele nucleare. S-au produs noi arme nucleare. N.A.T.O. a discutat şi adoptat hotărîri cu privire la modernizarea unor serii întregi de arme nucleare. Continuă militarizarea Cosmosului. în aceste condiţii, este greu de afirmat că s-a produs o schimbare radicală în viaţa internaţională. Dimpotrivă, subliniez încă o dată, şi trebuie să spunem cu toată claritatea inspiratul înaltei răspunderi în faţa poporului nostru, a tuturor popoarelor — că situaţia mondială continuă să fie gravă. Este necesar ca, acum, la începutul noului an 1939, să afirmăm cu deplină claritate că se impune intensificarea luptei şi acţiunilor hotărîte ale tuturor forţelor realiste, progresiste, antiimparialiste, ale tuturor popoarelor pentru a determina o schimbare fundamentală in viaţa politică internaţională. Să facem, astfel, incit in anul 1989 să se realizeze noi acorduri şi înţelegeri in problemele dezarmării; să acţionăm cu toată hotârîrea pentru încheierea tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii privind reducerea cu 50 la sută a armelor nucleare strategice. Să acţionăm, cu toată fermitatea, pentru oprirea oricăror experienţe nucleare şi a modernizării armelor nucleare care mai rămân pentru încetarea oricăror acţiuni de militarizare a Cosmosului. Să acţionăm pentru folosirea Cosmosului numai şi numai în scopuri paşnice ! Să acţionăm pentru realizarea unor acorduri generale cu privire la eliminarea totală, în mai multe etape, a armelor nucleare, să facem totul pentru începerea, in anul 1989, a tratativelor privind reducerea substanţială a armelor convenţionale, pentru realizarea unor acorduri privind eliminarea armelor chimice, pentru reducerea radicală a cheltuielilor militare. România consideră că este necesar să încheie, cu rezultate cit mai bune, în prima parte a anului, Conferinţa pentru colaborare, securitate şi dezarmare de la Viena, prin adoptarea unor asemenea hotărîri, care să deschidă calea unei largi colaborări economice, tehnico-ştiinţifice şi culturale intre toate popoarele continentului nostru european. Hotărîrile şi documentele ce vor fi adoptate să pornească de la realităţile epocii noastre, de la noile cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane, în general. Ne pronunţăm pentru o Europă a colaborării egale între toate naţiunile, pentru o Europă a ştiinţei, culturii şi progresului economic şi social, a bunăstării şi fericirii fiecărei naţiuni, o Europă unită în diversitatea orinduirilor sociale, a naţiunilor libere şi independente. România se pronunţă pentru realizarea, în anul viitor, a unor noi paşi importanţi pentru colaborarea in Balcani şi realizarea unei zone fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare străine. Să facem astfel ca, în anul 1989, să se realizeze acordurile şi înţelegerile existente privind soluţionarea unor conflicte pe cale paşnică şi să se treacă la lichidarea tuturor conflictelor pe calea tratativelor, să înceapă conferinţa internaţională pentru Orientul Mijlociu, să se asigure realizarea năzuinţelor poporului palestinian de a trăi în statul său propriu, in strînsă colaborare şi pace cu toţi vecinii săi. Ţinînd seama de agravarea şi în anul 1983 a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, de creştere a datoriei lor externe, România se pronunţă pentru o soluţionare globală — în cadrul unei conferinţe internaţionale, sub egida Organizaţiei Naţiunilor Unite — a problemelor subdezvoltării, a realizării noii ordini economico mondiale. Este necesar să facem totul pentru participarea activă la soluţionarea problemelor internaţionale a tuturor statelor şi, în primul rând, a ţărilor mici şi mijlocii, a ţărilor nealiniate, a ţărilor în curs de dezvoltare. Considerăm că este necesar să se acţioneze cu toată hotărârea pentru creşterea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale în soluţionarea democratică a problemelor complexe şi grave ale vieţii internaţionale. România socialistă este hotărîta să acţioneze cu toate forţele sale pentru dezvoltarea largă a colaborării cu ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele şi popoarele lumii, pe baza principiilor deplinei egalităţi în drepturi, ale independenţei, suveranităţii, neamestecului în treburile interne şi respectării dreptului fiecărui popor de a-şi alege calea dezvoltării în mod liber, fără nici un amestec din afară. Să facem astfel incit anul viitor să ducă la realizarea unor noi gindiri şi concepţii politice, a unor noi acţiuni şi unei politici noi in viaţa internaţională. Acum, la începutul noului an 1989, în numele poporului român, adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumiichemarea pentru întărirea colaborării în vederea realizării dezarmării şi asigurării păcii, pentru încheierea secolului al XX-lea cu înlăturarea definitivă a multor probleme grave şi complexe care preocupă omenirea, pentru a intra in mileniul al 3-lea cu o perspectivă mai bună, fără teama dezastrului nuclear, din care să fie lichidată împărţirea lumii în bogaţi şi săraci, şi care să asigure o deplină egalitate şi conlucrare intre toate popoarele, în scopul progresului lor economico-social, al făuririi unei vieţi demne, civilizate, pentru toate naţiunile. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Intrăm in noul an cu încrederea deplină in forţele poporului nostru, în capacitatea sa creatoare. Pe fraza realizărilor de pină acum, privim cu încredere deplină în realizarea programelor de dezvoltare economico-socială, in victoria socialismului şi comunismului în patria noastră. Să ne angajăm că vom acţiona, fiecare, în spiritul concepţiei ştiinţifice despre lume şi viaţă, a principiilor socialismului ştiinţific, ca adevăraţi revoluţionari, pentru creşterea răspunderii in muncă, întărirea ordinii şi disciplinei, a respectării hotăririlor de partid şi a legilor ţării, că vom face totul pentru înfăptuirea neabătută a punurilor pe anul 1989 şi perfecţionarea activităţii din toate domeniile vieţii economico-sociale. Fie ca Anul Nou pe care il începem să aducă poporului nostru noi şi măreţe împliniri în toate domeniile de activitate, să asigure ridicarea patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de bunăstare şi fericire a poporului, pe cele mai înalte culmi ale civilizaţiei socialiste şi comuniste, să ducă la întărirea şi mai puternică a forţei materiale şi spirituale, a independenţei şi suveranităţii României! Fie ca anul 1989 să aducă popoarelor noi cuceriri pe calea dezarmării, pe calea păcii, a colaborării, a realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pentru toate naţiunile lumii ! Cu prilejul Noului An, vă adresez, dragi compatrioţi, cele mai calde luări revoluţionare de noi şi importante realizări pe calea înfloririi continue a României socialiste, a colaborării şi prieteniei cu toate naţiunile lumii ! Vă doresc, dragi tovarăşi, din toată inima împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, satisfacţii depline în muncă şi viaţă, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani ! întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune. CU PRILEJUL ANULUI NOU LA CUMPĂNĂ DINTRE ANI, FOCUL NESTINS AL FAPTEI TINEREŞTI, SUB semnul Înalt al dragostei de ţară In unităţile pe care ne-am obişnuit să le numim cu „foc continuu“, ca şi in alte întreprinderi din diverse ramuri ale economiei naţionale, oamenii muncii, tinerii s-au aflat la datorie chiar din primele ore ale Noului An — cel de-al patrulea al actualului cincinal — înscriind pe graficele de lucru noi şi importante realizări, primele succese in producţia lui 19SS. Aceste realizări, materializate în importante sporuri la producţia fizică şi de export, in creşteri apreciabile ale productivităţii muncii, in diminuarea consumurilor materiale şi energetice ilustrează convingător răspunsul muncitoresc, prin fapte de muncă, la vibrantele chemări cuprinse in Mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu întregului nostru popor, cu prilejul Anului Nou, de a acţiona cu abnegaţie şi spirit revoluţionar pentru a îndeplini în cele mai bune condiţii planul pe acest an, pentru a întîmpina cu noi şi prestigioase realizări marile evenimente ale acestui an : cea de-a 45-a aniversara a Zilei de 23 August şi cel de al XIV-lea Congres al partidului. Redăm citeva din împlinirile cu care ţara întreagă, colectivele de oameni ai muncii, tinerii au întîmpinat acest an nou, hotărâtor pentru îndeplinirea in cele mai bune condiţii a cincinalului 1986—1990. Ţării, cu mai mult cărbune! Primele schimburi ale noului an au consemnat extragerea unor cantităţi suplimentare decărbune la Întreprinderea Minieră Voivozi. In sectoarele de producţie Cuzap, Budoi şi Vărzari, unde s-au înregistrat cele mai semnificative depăşiri de plan, nivelul realizărilor a fost superior celor similare din anul trecut. Continuînd tradiţia rezultatelor de excepţie obţinute, minerii de la Voivozi au înscris in bilanţul realizărilor din anul trecut un volum suplimentar de peste 55 mii tone lignit. De asemenea, la lucrările de pregătiri miniere s-a consemnat un plus total de 1 800 metri liniari, valoarea producţiei marfa suplimentare realizate însumînd peste 37 milioane lei. Cum era de aşteptat, o atenţie deosebită s-a acordat creşterii puterii calorice a cărbunelui extras şi livrat termocentralelor. De altfel, aceasta a fost cu 70 kcal kg mai mare faţă de prevederile stabilite, fapt ce a permis încasarea unor bonificaţii suplimentare in valoare de aproape 10 milioane lei. Să mai reţinem cele 95 de mii tone cărbune energetic expediat suplimentar termocentralei din Oradea. Sarcinile şi angajamentele asumate pe acest an sunt deosebit de mobilizatoare la toate capitolele activităţii. Tocmai de aceea, încă din primele zile ale noului an, eforturile minerilor s-au materializat in depăşirea tuturor indicatorilor de plan stabiliţi. Se remarcă, in primul rind, extragerea unor cantităţi suplimentare insumind peste 500 tone cărbune. And, punerea în funcţiune a unui nou abataj şi depăşirea substanţială a programului de livrări. In fruntea întrecerii s-au aflat brigăzile conduse de minerii Teofil Gavriş, Florian Silaghi şi Petru Vereş din abatajele 6515, 6207 şi 6140. La lucrările de înaintare, cele mai semnificative realizări au fost obţinute de brigada mineruluiIoan Hăbiştean de la abatajul 4646 de la sectorul Jurteana II. Alte relatări în pagina a 3-a Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XLV, SERIA II, Nr. 12 312 4 PAGINI - 59 BANI MARȚI, 3 IANUARIE, 1939  Fie ca Anul Nou pe care ii începem sa aducă poporului nostru noi ţi măreţe împliniri în toate domeniile de activitate, să asigure ridicarea patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de bunăstare şi fericire a poporului, pe cele mai înalte culmi ale civilizaţiei socialiste şi comuniste, să ducă la întărirea şi mai puternica a forţei materiale şi spirituale, a independenţei şi suveranităţii României! Tinerii României socialiste au întîmpinat Noul An, 1989, cu sentimentul bucuriei, al mîndriei că trăiesc şi muncesc într-o patrie liberă şi demnă, deplin încrezători intr-un viitor luminos de pace si progres In noaptea cea mare, sărbătorească şi limpede, a cumpenei dintre ani, tinerii Capitalei s-au întâlnit iar, potrivit unei emoţionante tradiţii, sub imensa cupolă a Pavilionului central din cadrul Complexului expoziţional din Piaţa Scinteii. Spaţiul acesta generos a devenit, şi de astă dată, cadrul ideal de petrecere a mirificei nopţi dintre ani, a Revelionului tineretului. Cu gîndul şi inimile tinere, cu sentimentul datoriei împlinite, toţi participanţii au petrecut aici clipe de neuitat, făcînd să plutească sub bolţile sărbătoreşti ale sălii corola deschisă a bucuriei, a mindriei că trăiesc şi muncesc într-o patrie liberă şi demnă, deplin încrezători intr-un viitor luminos, de pace şi progres, în pagina a 3-a