Scînteia, octombrie 1970 (Anul 39, nr. 8563-8593)

1970-10-01 / nr. 8563

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XL Nr. 8563 Joi 1 octombrie 1970 6 PAGINI - 30 BANI CONSILIUL DE STAT A RATIFICAT TRATATUL ROMÂNO-SOVIETIC Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Stimaţi tovarăşi, Ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală încheiat recent între Republica Socialistă România şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste de către Consiliul de Stat reprezintă un moment important şi corespunde năzuinţelor şi dorinţei poporului nostru.. . Semnarea, la Bucureşti, a acestui tratat constituie un eveniment de seamă în evoluţia ascendentă a relaţiilor de colaborare multilaterală dintre România şi Uniunea Sovietică, în întărirea prieteniei româno-sovietice. Avînd la bază principiile marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar, actualizez în condiţiile de astăzi prevederile vechiului tratat , care a constituit temelia trainică a legăturilor rodnice de alianţă şi prietenie dintre România şi Uniunea Sovietică — actualul tratat stabileşte pe o lungă perioadă de timp, 20 de ani, cadrul colaborării multilaterale dintre cele două ţări, în spiritul egalităţii „ depline în drepturi, respectării suveranităţii şi independenţei naţionale, neamestecului în treburile interne, întrajutorării frăţeşti şi avantajului reciproc. Tratatul de prietenie românosovietic se fundamentează pe îndelungatele tradiţii de prietenie şi solidaritate dintre cele două popoare — prietenie cimentată prin lupta comună împotriva fascismului şi ridicată pe un plan superior în condiţiile construirii socialismului şi comunismului , legăturile trainice care ne unesc îşi găsesc puternice resurse în comunitatea prăduirii sociale, a aspiraţiilor fundamentale şi ţelurilor supreme care animă cele două ţări. Tratatul deschide, totodată, largi perspective de viitor, creează un cadru propice pentru intensificarea şi amplificarea continuă a colaborării economice şi tehnico-şti- inţifice reciproc avantajoase, a cooperării în producţie şi în alte domenii dintre România şi Uniunea Sovietică. Progresele pe care le obţin ţările noastre în dezvoltarea bazei tehnico-materiale a societăţii, în înflorirea ştiinţei şi culturii constituie premise deosebit de favorabile pentru lărgirea şi diversificarea schimburilor, a colaborării şi a cooperării în toate sectoarele de activitate. Tratatul consemnează voinţa celor două state de a acţiona în continuare pentru întărirea unităţii şi coeziunii statelor socialiste, pornind de la convingerea că aceasta constituie izvorul principal al tăriei şi invincibilităţii sistemului socialist mondial. Prevederile tratatului dau, totodată, expresie hotărîrii României şi Uniunii Sovietice de a promova cu consecvenţă în viaţa internaţională politica coexistenţei paşnice, de a milita cu perseverenţă pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru rezolvarea marilor probleme care stau în faţa omenirii contemporane prin mijloace paşnice, pe calea tratativelor, pentru salvgardarea păcii popoarelor. Unul din obiectivele importante ale politicii celor două ţări, înscrise în tratat, este lupta pentru îmbunătăţirea atmosferei în Europa, pentru înfăptuirea securităţii europene şi întronarea în viaţa popoarelor de pe acest continent, atît de dureros încercat de-a lungul istoriei, a unui climat de pace şi încredere, de prietenie şi colaborare între naţiuni. Militînd pentru dezarmarea generală şi totală, România şi Uniunea Sovietică îşi exprimă totodată hotărîrea de a respecta obligaţiile asumate în cadrul Tratatului de la Varşovia a cărui existenţă o considerăm necesară atîta timp cît se va menţine Pactul Nord-Atlantic, încheierea şi ratificarea noului Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală dintre ţara noastră şi Uniunea Sovietică, întărirea continuă a solidarităţii, alianţei şi prieteniei româno-sovietice se înscriu la loc central în politica de stat a României socialiste, constituie parte integrantă a activităţii internaţionaliste desfăşurate de partidul şi guvernul ţării noastre pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare frăţească cu toate ţările socialiste, pentru creşterea continuă a forţei şi unităţii întregului sistem socialist mondial. Acţionînd astfel, partidul şi poporul nostru işi îndeplinesc una din înaltele lor obligaţii internaţionale, îşi aduc contribuţia la cauza generală a socialismului şi păcii în lume. Totodată, consecventă principiilor coexistenţei paşnice, România militează pentru lărgirea relaţiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, pentru destindere internaţională. Luptăm, împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace, pentru zădărnicirea politicii imperialiste agresive, pentru a se pune capăt folosirii forţei şi dictatului în viaţa internaţională, împotriva oricărui amestec străin în viaţa statelor, pentru respectarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, pentru instaurarea în relaţiile dintre ţări a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi a tuturor naţiunilor. Consider că ratificarea în unanimitate de către Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a Tratatului româno-sovietic corespunde pe deplin intereselor poporului nostru, ale întăririi prieteniei şi alianţei dintre România şi Uniunea Sovietică, dintre popoarele noastre vecine, cauzei generale a socialismului şi păcii în lume. în ziua de 30 septembrie 1970 a avut loc la Palatul Republicii şedinţa Consiliului de Stat, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat. In afara membrilor Consiliului de Stat, la şedinţă au luat parte tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri, miniştri, preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, reprezentanţi ai presei. Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a prezentat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Din însărcinarea Consiliului de Stat, proiectul de decret a fost examinat in prealabil de comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare şi juridică ale Marii Adunări Naţionale, care l-au avizat favorabil, propunînd adoptarea lui. La dezbaterea privind ratificarea tratatului, au luat cuvintul tovaruşii Constantin Daicoviciu, Ion Spătărelu, Carol Király, Aurel Bozgan, Ion Coman şi Ludovic Takacs, care şi-au exprimat deplinul acord în legătură cu ratificarea tratatului, apreciindu-l ca o contribuţie de seamă la întărirea continuă a prieteniei şi colaborării între cele două popoare, la cauza socialismului, păcii şi colaborării internaţionale. Consiliul de Stat a adoptat apoi în unanimitate decretul pentru ratificarea tratatului. După ratificare, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. Prezidiul Sovietului Suprem al U. R. S. S. a ratificat Tratatul româno-sovietic (In pag. a Vl-a) Cuvîntarea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer Stimate tovarăşe preşedinte, Tovarăşi, Guvernul Republicii Socialiste România prezintă Consiliului de Stat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Semnat la 7 iulie 1970, la Bucureşti, în timpul vizitei în ţara noastră a delegaţiei de partid şi guvernamentale a U.R.S.S., tratatul constituie un document de o deosebită importanţă. El reflectă stadiul actual al relaţiilor dintre cele două ţări socialiste vecine şi dă, totodată, expresie voinţei lor de a întări şi în viitor, în spiritul internaţionalismului socialist, prietenia şi alianţa dintre popoarele român şi sovietic, de a dezvolta colaborarea multilaterală dintre România şi Uniunea Sovietică, pe baza respectării suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii in drepturi şi neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, in interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului, păcii şi colaborării internaţionale. In tratat este reafirmată, de asemenea, hotărîrea inaltelor părţi contractante de a contribui la întărirea unităţii ţărilor socialiste, de a dezvolta colaborarea cu toate statele, indiferent de orînduire socială, de a milita pentru înfăptuirea securităţii în Europa şi în întreaga lume. Apreciind că prevederile Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între România şi Uniunea Sovietică corespund întru totul principiilor de bază ale politicii externe a partidului şi statului nostru, intereselor fundamentale ale poporului român, iar obligaţiile asumate nu contravin tratatelor internaţionale în vigoare, propun adoptarea proiectului de decret pentru ratificarea lui. Proiectul de decret a fost examinat şi avizat favorabil de comisiile pentru politică externă, pentru problemele de apărare şi juridică ale Marii Adunări Naţionale. Tot astăzi, tratatul româno-sovietic urmează să fie ratificat de Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. LUCRĂRILE AGRICOLE DE TOAMNA CÎT MAI REPEDE Şl DE BUNĂ CALITATE! • CU TOATE FORŢELE LA STRtNGEREA ACTUALEI RECOLTE Şl PREGĂTIREA CELEI VIITOARE din judeţul Tulcea: (NSĂMlNŢAREA GRIULUI ESTE TEMEINIC PREGĂTITĂ OE MG. a HIA) An nou în amfiteatrele universitare Deschiderea unui nou an universitar, cu toată obişnuita sa repetare, constituie în viaţa socială a ţării un eveniment mereu unic in felul său. Pentru că nu poate fi uitat niciodată de tinerii ce trec un prag definitoriu în formaţia lor profesională şi spirituală. Pentru că revenirea la catedră şi în laboratoare a cadrelor de învăţămînt are un răspuns mereu rennm ■ al chemării de început al unei nobile profesiuni. Ca student, treci înfiorat de necunoscutul .. .(te pătrunzi însufleţit in acelaşi timp, de un curaj asemănător exploratorilor unor ţinuturi fabuloase , ca asistent sau profesor, aştepţi noul an universitar fără restul rutinei şi al blazării ce ameninţă orice acţiune umană ce se repetă. Fiecare nou an de invăţămînt superior este la noi un eveniment plin de semnificaţii nu numai pentru universitari, ci şi pentru întreaga opinie publică. Aici, în larga reţea a învăţămîntului superior făurită în anii construcţiei socialiste — care cuprinde peste 150 000 de tineri, fii de muncitori, ţărani, intelectuali — se formează noile generaţii de cărturari, cărora patria, poporul le rezervă un rol atit de important în opera de edificare a unei societăţi cu un înalt grad de civilizaţie şi cultură. Acestui ţel, partidul şi statul nostru îi consacră eforturi materiale susţinute, concretizate în faptul că ponderea cheltuielilor pentru învăţămînt în venitul naţional se ridică la peste 4 la sută, România situîndu-se din acest punct de vedere la un ridicat nivel pe plan mondial. Descifrat, aceasta înseamnă că pentru fiecare student, in fiecare an de studiu, statul alocă aproximativ 12 000 lei. Şi avem peste 150 000 de studenţi... Un nou an universitar este, cum spuneam, unic în felul lui, încadrat intr-o suită de ani asemănători. işi defineşte totdeauna particularităţile prin noul pe care-l aduce, prin pecetea actualităţii vieţii sociale, prin caracterele proprii fiecărei generaţii de tineri studenţi în acest an de Învăţămînt. Întregul corp profesoral, studenţimea beneficiază intr-un grad crescut de efectele măsurilor adoptate în urmă cu doi ani de Comitetul Central al partidului ■ pentru modernizarea întregiinoastre şcoli, măsuri care au cristalizat şi o formulă corespunzătoare cerinţelor pregătirii de cadre cu studii superioare din ţara noastră în condiţiile actuale ale accelerării progresului ştiinţific şi tehnic contemporan. Chemarea ce ne-a fost adresată nu o dată de conducerea partidului, personal de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru valorificarea deplină a noului cadru creat invăţămîntului îşi găseşte în conştiinţa fiecărui universitar un profund ataşament. Acest ataşament se bazează pe conştiinţa faptului că orice nouă etapă de activitate universitară trebuie concepută, în fond, ca un proces cu o dinamică proprie, asupra căruia se cade să reflectăm cu toţii de la student la profesor. Este o datorie firească a fiecărui universitar să facă totul pentru a transforma şcoala superioară pe care o slujeşte intr-o adevărată cetate de ştiinţă şi cultură, menită să Acad. Ștefan MILCU (Continuare In pag. a IV-a) SPORT • FOTBALISTII ROMANI IN COMPETITIILE EUROPENE — U.T.A. a eliminat pe Feyenoord! — Steaua si Dinamo s-au calificat in turul al doilea — „U“ Craiova — eliminată la scor • CAMPIONATELE MONDIALE DE VOLEI Preşedintele Consiliului de Stat a primit delegaţia de senatori şi deputaţi ai Camerei Reprezentanţilor din S. U. A. Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a primit miercuri, 30 septembrie a.c., delegaţia de senatori şi deputaţi ai Camerei Reprezentanţilor din S.U.A., membri ai Grupului american din Uniunea interparlamentară, condusă de senatorul John Sparkman, care face o vizită în ţara noastră la invitaţia comitetului de conducere al Grupului român din Uniunea interparlamentară. La primire au participat Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Gheorghe Rădulescu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Mihai Levente, preşedintele Grupului român din Uniunea interparlamentară. A fost, de asemenea, prezent Leonard C. Meeker, ambasadorul S.U.A. la Bucureşti. In cadrul convorbirii au fost abordate unele probleme privind relaţiile dintre Republica Socialistă România şi S.U.A., în diferite domenii de activitate, subliniindu-se contribuţia pe care o pot aduce parlamentele şi parlamentarii din cele două ţări la dezvoltarea colaborării şi cooperării româno-americane. Au fost abordate, de asemenea, unele probleme actuale ale situaţiei internaţionale. Senatorii şi deputaţii americani au exprimat deosebita satisfacţia pentru cele văzute în timpul vizitei în ţara noastră, pentru ospitalitatea cu care au fost primiţi, hotărîrea de a contribui la dezvoltarea legăturilor de prietenie dintre România şi S.U.A. Preşedintele Consiliului de Stat şi-a exprimat speranţa că Senatul şi Camera Reprezentanţilor îşi vor aduce aportul la dezvoltarea relaţiilor dintre Republica Socialistă România şi S.U.A., ceea ce ar sluji intereselor celor două popoare, cauzei păcii şi colaborării internaţionale. întrevederea s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială. DELEGAŢIA DE PARTID ŞI DE STAT A REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA A PLECAT LA CAIRO Miercuri a părăsit Capitala, pierind la Cairo, delegaţia de partid şi de stat a Republicii Socialiste România, care va participa la funeraliile lui Gamal Abdel Nasser, preşedintele Republicii Arabe Unite, preşedinte al Uniunii Socialiste Arabe. Delegaţia este condusă de tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România. Din delegaţie fac parte tovarășii Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, și Titus Sipu, ambasadorul Republicii Socialiste România în R.A.U. La plecare, pe aeroportul Băneasa, delegaţia a fost condusă de tovarăşii Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeţ, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Leonte Răutu, Iosif Banc, Vasile Patilineţ, Mihai Marinescu, Ion Păţan, Petru Burlacu, adjunct al ministrului afacerilor externe. A fost de faţă Ibrahim Yossin, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Arabe Unite în ţara noastră. ★ La amiază, delegaţia a sosit la Cairo, unde a fost întîmpinată de reprezentanţi ai preşedintelui interimar al R.A.U., Anwar Sadat, şi alte oficialităţi din R.A.U. (Agerpres) Tovarăşului MAO TIEDUN Preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinei Tovarăşului LIN BIAO Vicepreşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinei Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul celei de-a 21-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele Partidului Comunist Român, guvernului, al poporului român şi al nostru personal, adresăm Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat şi întregului popor chinez cordiale felicitări şi un cald salut tovărăşesc. încununare a victoriilor strălucite obţinute de poporul chinez, sub conducerea partidului comunist, în lupta sa revoluţionară împotriva reacţiunii interne şi a dominaţiei imperialiste străine, pentru eliberare naţională şi socială, proclamarea Republicii Populare Chineze a constituit un moment crucial în istoria milenară a Chinei, un eveniment de mare importanţă internaţională. Prin munca sa eroică şi plină de abnegaţie, harnicul popor chinez a înfăptuit profunde transformări revoluţionare, a obţinut succese remarcabile în opera de făurire a societăţii socialiste, în dezvoltarea industriei şi agriculturii, a ştiinţei şi tehnicii. Poporul român se bucură din toată inima de marile realizări dobîndite de poporul chinez în toate domeniile de activitate, văzînd în ele o contribuţie de preţ la creşterea prestigiului socialismului în lume, la consolidarea forţelor care luptă împotriva politicii agresive a imperialismului, pentru libertate şi independenţă, pentru salvgardarea păcii. Relevăm cu satisfacţie şi de această dată că relaţiile de prietenie frăţească şi solidaritate internaţionalistă, statornicite între partidele şi ţările noastre, pe baza principiilor marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar, cunosc o dezvoltare ascendentă. Ne exprimăm convingerea că prietenia şi colaborarea rodnică româno-chineză vor continua să se întărească tot mai mult şi în viitor, spre binele popoarelor român şi chinez, în interesul socialismului, al luptei împotriva imperialismului, al cauzei păcii. De ziua marii dumneavoastră sărbători, vă urăm dumneavoastră, poporului frate chinez noi şi mari succese în activitatea consacrată înfloririi Republicii Populare Chineze, cauzei socialismului şi păcii. Trăiască prietenia trainică şi solidaritatea frăţească dintre poporul român şi poporul chinez! NICOLAE CEAUŞESCU ION GHEORGHE MAURER Secretar general Preşedintele Consiliului de Miniştri al Partidului Comunist Român al Republicii Socialiste România Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România