Scînteia, septembrie 1971 (Anul 40, nr. 8894-8923)

1971-09-15 / nr. 8908

viaţa internaţionala Conferinţa internaţională asupra utilizării energiei atomice in scopuri paşnice Comunicări prezentate de delegaţia României GENEVA 14 — Trimisul special Agerpres, C. Vlad, transmite : Conferinţa internaţională asupra utilizării energiei atomice în scopuri paşnice şi-a continuat marţi lucrările, la Geneva. In cadrul şedinţei generale, consacrată cooperării internaţionale in domeniul activităţilor nucleare şi al schimbului de documentaţie, au fost prezentate comunicări ale unor oameni de ştiinţă din S.U.A., Polonia, Finlanda, România, Anglia, Argentina şi U.R.S.S. Comunicarea intitulată „Organizarea Comitetului de Stat pentru Energia Nucleară din Republica Socialistă România şi activităţile sale în sfera cooperării internaţionale“, redactată de un colectiv de specialişti din România, a făcut o analiză a experienţei dobîndite de ţara noastră în privinţa organizării şi cooperării internaţionale în domeniul nuclear. Evocînd succesele obţinute pînă acum pe planul cooperării, privind aplicaţiile paşnice ale energiei nucleare, documentul prezentat de delegaţia noastră consideră că s-ar înregistra, cu siguranţă, o dezvoltare şi mai largă în acest domeniu dacă ar fi realizată colaborarea la scară mondială, cu participarea tuturor statelor lumii, fără nici o discriminare, şi dacă in cadrul A.I.E.A., al conferinţelor de la Geneva şi al sistemului de acorduri în domeniul nuclear ar fi restabilite drepturile legitime ale R. P. Chineze şi ar fi admişi ca parteneri egali R. D. Germană, R.P.D. Coreeană şi R. D. Vietnam. Comunicarea se referă, de asemenea, la rolul pe care Tratatul de neproliferare a armelor nucleare poate şi trebuie să-l joace în dezvoltarea cooperării internaţionale, în domeniul aplicaţiilor paşnice ale energiei nucleare. Prevederile tratatului in domeniul dezvoltării şi cooperării — obligaţii juridice asumate de către părţi — trebuie să fie îndeplinite spre ridicarea la un nou nivel, superior din punct de vedere calitativ, a cooperării internaţionale în aplicaţiile paşnice ale energiei nucleare — se subliniază în comunicare. O a doua comunicare prezentată de România la lucrările de marţi, privind aplicaţiile izotopilor şi radiaţiilor nucleare în România — autor prof. Ioan Ursu — a fost susţinută în cadrul şedinţei tehnice consacrate studiului perspectivelor şi punerii în valoare a resurselor de energie. ★ în cadrul activităţilor delegaţiei române, preşedintele Comitetului de Stat pentru Energia Nucleară din Republica Socialistă România, prof. Ioan Ursu, şi membri ai delegaţiei, au vizitat, la invitaţia preşedintelui Comisiei pentru Energie Atomică a Elveţiei, profesorul Hochstrasser, centralele nucleare electrice de la Beznau şi laboratoarele centrelor nucleare de la Vikingen şi Würenlingen. Cu această ocazie au avut loc convorbiri in probleme de specialitate, fiind trecute în revistă posibilităţile concrete de colaborare în domeniul nuclear între România şi Elveţia. Senatorul Mansfield şi-a reînnoit propunerile privind Reducerea trupelor americane din Europa occidentală WASHINGTON 14 (Agerpres). — Mike Mansfield, liderul majorităţii democrate din Senatul S.U.A., şi-a reînnoit marţi propunerile privind o reducere a trupelor americane din Europa occidentală. Reîntors dintr-un turneu în mai multe ţări vest-europene, senatorul american a declarat că „in Europa, curentul tinde spre destindere“ şi că Statele Unite ar trebui să folosească prilejul pentru a reduce cheltuielile lor militare în această parte a lumii. Pactul N.A.T.O., a spus senatorul, „este angajat în exerciţii destinate pentru o eră a războiului rece, in timp ce climatul din Europa se încălzeşte in perspectiva unei reglementări paşnice general-europene“. Cel mai important lucru care poate fi făcut pentru a îmbunătăţi poziţia economică externă a S.U.A. este de a reduce „cheltuielile excesive ale guvernului in străinătate. Situaţia noastră, declară Mansfield, a fost puternic zdruncinată din cauza celor 130 miliarde dolari cheltuiţi în războiul din Vietnam şi continuă să se înrăutăţească ca urmare a altor miliarde de dolari destinaţi menţinerii bazelor militare şi programului de ajutor militar pentru străinătate, în programul de măsuri propus de senatorul Mansfield — transmis de agenţia Associated Press — figurează, între altele , reducerea efectivelor americane din Europa occidentală la două divizii sau mai puţin (faţă de patru cit sunt în prezent): o reducere a participării în organele de comandă ale N.A.T.O. ; retragerea de nave din cadrul Flotei a 6-a din Mediterană ; o reformulare a politicii americane în sensul acceptării existenţei a două state germane , consensul pentru o conferinţă general-europeană. După cum se ştie, o propunere anterioară a lui Mansfield de reducere a efectivelor americane din Europa occidentală, făcută sub forma unui amendament la legea pentru încorporări, nu a întrunit majoritatea datorită unei opoziţii puternice din partea Administraţiei. Senatorul a declarat că va reintroduce amendamentul său în dezbaterea cu privire la legea pentru cheltuielile militare pe viitorul an fiscal. Devansarea cu mai bine de patru luni a alegerilor legislative din Danemarca, care urmează să aibă loc marţea viitoare, a luat prin surprindere, deopotrivă, opinia publică şi oamenii politici din această ţară. Succedînd în ianuarie 1968 la conducerea social-democraţilor, care au guvernat Danemarca timp de 15 ani fără întrerupere, actuala coaliţie guvernamentală, compusă din radicali, conservatori şi liberal-agrarieni, s-a bucurat de suficientă libertate de mişcare, deţinînd în Folketing 98 de mandate din totalul de 179. Aceasta a permis cabinetului traducerea in fapt a cîtorva puncte importante din programul său, mai ales în domeniul politicii interne şi, totodată, respingerea cererilor repetate ale opoziţiei vizînd organizarea de alegeri înainte de termen. Ce a determinat totuşi pina la urmă anticiparea de către coaliţia guvernamentală a alegerilor ? Incercînd să dea răspuns la această întrebare, observatorii din Copenhaga au, în primul rînd, în vedere atît de discutata problemă a aderării Danemarcei la Piaţa comună, care de mai mult timp creează serioase dificultăţi cabinetului danez. Este cunoscut că discuţiile pregătitoare în această chestiune sunt în curs de desfăşurare şi că, potrivit programului stabilit la Bruxelles, ţările candidate ar urma să semneze tratatul de aderare încă în cursul lunii decembrie. Făcînd un asemenea pas, cu puţin înainte de încheierea mandatului său, actualul premier Baunsgaard s-ar putea găsi într-o situaţie destul de puţin confortabilă, parafînd un text fără să ştie ce soartă ii va rezerva acestuia noul parlament, ce va fi ales o lună mai tirziu. In fixarea momentului alegerilor, el a profitat, se pare, şi de nehotărirea care există în prezent în rîndul opoziţiei social-democrate în 1 IliUtU OVVllll legătură cu această problemă. Reuniţi la sfîrşitul lunii august la Copenhaga, social-democraţii care, din punct de vedere numeric, rămîn cel mai puternic partid din ţară, nu au putut să se pună de acord asupra unei atitudini comune în ce priveşte aderarea ţării la C.E.E., hotărînd ca un congres extraordinar al partidului să se pronunţe în acest sens. Pe cit de scurtă, campania electorală se arată, chiar de la început, foarte agitată. Fireşte, aderarea la Piaţa comună, care a reuşit să divizeze profund opinia publică şi partidele politice, este unul din capetele de afiş ale înfruntării electorale. Problema nu poate totuşi fi considerată ca rezolvată chiar dacă rezultatele alegerilor vor fi favorabile actualei formaţii guvernamentale. Şi aceasta, deoarece in eventualitatea că viitorul parlament se va pronunţa pentru, chestiunea aderării urmează să formeze, în vara sau cel tirziu toamna anului 1972, obiectul unui referendum popular. Iar în acest caz va fi suficient ca 30 la sută din populaţie să spună „nu“, pentru ca întreaga operaţiune a aderării să eşueze. Lucrurile se complică şi datorită situaţiei economice a ţării care nu pare să favorizeze cursul spre aderare. De altfel, chiar de la primul său discurs electoral premierul Haunsgaard a fost nevoit să recunoască că problemele economice s-au dovedit o sarcină mult mai dificilă de rezolvat decât şi-a închipuit coaliţia la începutul guvernării sale. Este adevărat că încă de la venirea sa la putere, în ianuarie 1968, coaliţia s-a străduit, potrivit expresiei primului ministru, „să aplice ţării medicamente în doze de cal“ pentru a redresa situaţia. Ca urmare a majorării cu 2,5 la sută a taxei asupra valorii adăugate (care a frînat importurile) şi a încurajării exportului, balanţa de plăţi se îndrepta spre echilibru. Criza monetară din mai 1969, ca cea actuală, au atins însă puternic și Danemarca. Stocurile de devize s-au evaporat. Taxa de scont a fost majorată la 9 la sută. Promisiunile de uşurări fiscale s-au materializat pînă la urmă in măsuri contrarii. Introducerea „impozitului la sursă“, ca și majorarea cu 35 la sută a impozitului direct au adus Danemarca în poziţia ţării cu cel mai mare procentaj vest-european de impozite directe pe cap de locuitor. Aceasta a avut drept rezultat o înăsprire bruscă a climatului social. Pornită de la şantierele navale din Copenhaga, o amplă mişcare revendicativă s-a desfăşurat în întreaga ţară împotriva creşterii preţurilor şi a impozitelor, pentru mărirea salariilor. Prezentindu-se in faţa corpului electoral, cu ocazia alegerilor comunale, partidele coaliţiei au fost nevoite să constate că se află într-o serioasă „pierdere de viteză“, aceste alegeri aducînd un evident succes social-democraţilor : 41,5 la sută din totalul sufragiilor exprimate. Cu cele aproape un milion de voturi pe care le-a primit, partidul lui Jens Otto Krag a considerat, chiar din acel moment, că opinia publică a reexaminat opţiunile sale şi că o consultare parlamentară l-ar putea readuce la putere. A face un pronostic, în acest moment, în ce priveşte rezultatul alegerilor este prematur, mai ales dacă se are în vedere gama largă de formaţiuni politice angrenate în disputa electorală. Un interes deosebit provoacă în rîndurile alegătorilor prezenţa în confruntarea electorală a Partidului Comunist din Danemarca. In recentul lor program preelectoral, comuniştii s-au pronunţat pentru retragerea ţării din N.A.T.O., pentru promovarea unei politici de neutralitate, pentru înfăptuirea dezarmării şi crearea unui sistem de securitate în Europa. In program se subliniază, totodată, că „aderarea la C.E.E. contravine promovării unei politici economice independente şi nu ar permite adoptarea unor măsuri in domeniul economico-social, legislativ şi fiscal“. Radu BOGDAN Danemarca in faţa alegerilor anticipate LUCRĂRILE COMITETULUI PENTRU DEZARMARE GENEVA. — In cadrul şedinţei de marţi a Conferinţei Comitetului pentru dezarmare de la Geneva a luat cuvîntul conducătorul delegaţiei R.P. Mongole, O. Khosbayar, care şi-a consacrat discursul unor probleme legate de dezarmarea nucleară. Reprezentantul Mongoliei a subliniat că ţara sa acordă importanţă primordială dezarmării nucleare, considerînd că realizarea acesteia ar netezi calea spre atingerea obiectivului final al negocierilor — dezarmarea generală. Rezolvarea grabnică a problemelor dezarmării nucleare, a declarat el, a devenit o necesitate stringentă, dată fiind perfecţionarea armelor nucleare, cursa continuă a înarmărilor nucleare, care, irosind uriaşe surse materiale şi eforturile a milioane de oameni, adincesc, totodată, neîncrederea între state şi înveninează atmosfera internațională. M. Schumann despre Pregătirea conferinţei securităţii europene PARIS 14 (Agerpres). — In expunerea prezentată marţi în faţa Comisiei pentru afacerile externe a Adunării Naţionale franceză, ministrul afacerilor externe, Maurice Schumann, a declarat că pregătirea unei conferinţe în problema securităţii europene ar trebui să intre într-o fază activă. La această pregătire — a menţionat el — R.D.G. şi R.F.G. ar urma să participe pe picior de egalitate. Vorbitorul s-a mai referit în expunerea sa şi la alte probleme de politică internaţională, între care actuala criză monetară a lumii capitaliste. El a apreciat că este bine să se evite excesul de optimism sau de pesimism după reuniunea miniştrilor economiei şi finanţelor din ţările Pieţei comune, care au stabilit o serie de propuneri în vederea combaterii crizei monetare. „Poporul nu trebuie să-şi slăbească nici o clipă vigilenţa“ Apelul organizaţiei de tineret a P. C. din Chile SANTIAGO DE CHILE 14 (Agerpres). Agenţiile internaţionale de presă relatează că, în ultima vreme, activitatea sediţioasă a partidelor şi organizaţiilor extremiste din Chile s-a intensificat. Ca urmare a acţiunilor teroriste la care s-au dedat grupuri înarmate aparţinînd partidului naţional de extremă dreaptă şi mişcării profasciste autointitulate „Patria şi libertatea“, doi muncitori au fost ucişi, iar mai multe persoane au fost rănite. Presa de dreapta inserează atacuri calomnioase la adresa măsurilor iniţiate de guvernul Unităţii Populare şi a unor personalităţi politice, îndemnînd făţiş la acţiuni antistatale. Faţă de această situaţie, partidele de stingă, organizaţiile de tineret, sindicate şi muncitoreşti îşi reafirmă sprijinul lor pentru guvernul Unităţii Populare, cheamă poporul la o ripostă hotărîtă împotriva elementelor de dreapta. Astfel, organizaţia de tineret a partidului comunist a dat publicităţii o declaraţie în care, după ce trece în revistă realizările obţinute de la instaurarea guvernului Unităţii Populare, cheamă ca „în orice loc, în fiecare sindicat şi în fiecare şcoală, tinerii să denunţe manevrele partidului naţional, ale mişcării naziste „Patria şi libertatea“ şi ale altor sectoare ale dreptei, care urmăresc doar apărarea intereselor lor meschine şi antipatriotice. Poporul nu trebuie să slăbească nici o clipă vigilenţa — se menţionează în document. Împreună cu tineretul el va apăra guvernul cu toată forţa sa, impiedicind contrarevoluţia“. Confederaţia naţională agricolă „Ramguil“ relevă, de asemenea, intr-o declaraţie, că organizaţia sindicală a muncitorilor agricoli sprijină întru totul măsurile de vigilenţă cerute de Centrala unică a muncitorilor din Chile (C U. T.). „Conspiraţia plănuită de forţele de dreapta vizează răsturnarea preşedintelui Salvador Allende şi suprimarea drepturilor şi libertăţilor cucerite, pentru a asigura din nou stăpînirea şi controlul marilor proprietari asupra pămînturilor expropriate în cadrul procesului de înfăptuire a reformei agrare“ — se spune in declaraţie. Agenţia Prensa Latina relatează că, in numeroase fabrici şi întreprinderi industriale, muncitorii, în cadrul unor adunări convocate ad-hoc, şi-au exprimat sprijinul faţă de guvern şi hotărirea de a riposta hotărît oricăror încercări care vizează întreruperea sau înăbuşirea procesului revoluţionar din ţară. VENEZUELA Acte de sabotaj comise de companii străine CARACAS 14 (Agerpres). — Procurorul general al Venezuelei, Cezar Osti, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, că l-a informat pe preşedintele Rafael Caldera despre descoperirea unor acte de sabotaj ale companiilor străine ce operează in domeniul petrolier. Cezar Osti a făcut cunoscut că autorităţile au deschis o anchetă in cadrul căreia va fi cercetată activitatea firmei nordamericane „Creol Petroleum“, şi a celei anglo-olandeze „Schell“. In legătură cu acţiunile de subminare a economiei naţionale întreprinse de companiile străine în Venezuela, care s-au intensificat în urma adoptării de către Congres a actului de reversiune a petrolului, prin care, pînă în 1983 toate concesiunile petroliere şi instalaţiile firmelor străine vor trece sub controlul statului, publicaţia „Universal“ relatează despre un proces intentat în capitala ţării unui grup de ingineri şi tehnicieni nord-americani ce intenţionau să transfere în Columbia diverse utilaje şi documente de interes naţional. BOLIVIA ATACURI ÎMPOTRIVA TRUPELOR GUVERNAMENTALE efectuate de oponenţii noului regim LA PAZ 14 (Agerpres). — Elementele care se opun noilor autorităţi din Bolivia au continuat în ultimele zile să iniţieze acţiuni împotriva forţelor regimului — informează agenţia Prensa Latina. In mai multe localităţi ale ţării, intre care La Paz, Cochabamba şi Santa Cruz, s-au înregistrat atacuri împotriva trupelor guvernamentale. O activitate intensă desfăşoară membrii Uniunii ţăranilor săraci (U.C.A.P.O.), cu sediul la Santa Cruz. sofia ÎNTREVEDERE I. BANC - M. DAKOV SOFIA 14 (Agerpres). — Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, ministrul agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi apelor, aflat la odihnă în Bulgaria, a fost primit marţi de Mario Dakov, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Bulgaria. La întrevedere, care a decurs intr-o atmosferă cordială, prietenească, a luat parte ministrul agriculturii şi industriei alimentare al Bulgariei, Vălkan Şopov. A fost de faţă, de asemenea, ambasadorul României în Bulgaria, Nicolae Blejan. „GUVERNUL LEGITIM AL CHINEI ESTE GUVERNUL R. P. CHINEZE“ Cele trei principii enunţate de Yasuhiro Nakasone, care ar trebui să constituie baza politicii japoneze faţă de R. P. Chineză TOKIO 14 (Agerpres). — Preşedintele Biroului Executiv al Partidului liberal-democratic, de guvernămînt, din Japonia, Yasuhiro Nakasone, a anunţat trei principii care, după părerea sa, ar trebui să constituie baza politicii japoneze faţă de Republica Populară Chineză. Potrivit agenţiei japoneze de ştiri „Kyodo“, el a subliniat, în acest sens, că : „guvernul legitim al Chinei este guvernul Republicii Populare Chineze ; locul acesteia in Consiliul de Securitate al O.N.U. nu ar trebui să fie ocupat de reprezentantul danbaisist, ci de cel al guvernului de la Pekin . Taiwanul face parte integrantă din teritoriul Republicii Populare Chineze“. In cercurile politice japoneze se apreciază că aceste principii care, după cum informează agenţia Kyodo, urmează să fie prezentate cabinetului prezidat de Eisaku Sato, vor avea importante repercusiuni asupra politicii externe a Japoniei. Criza monetară occidentală • MINIŞTRII ECONOMIEI Şl FINANŢELOR DIN ŢĂRILE C.E.E. DESPRE NECESITATEA INSTITUIRII UNEI NOI ORDINI ECONOMICE ŞI MONETARE IN OCCIDENT • PERTURBAŢIILE FINANCIARE ŞI ŢĂRILE IN CURS DE DEZVOLTARE • G. MEANUPROGRAMUL ADMINISTRAŢIEI ESTE O OFENSIVA DE AMPLOARE IN BENEFICIUL MARILOR CORPORAŢII BRUXELLES 14 (Agerpres). Miniştrii economiei şi finanţelor din ţările membre ale C.E.E. şi-au încheiat luni dezbaterile în legătură cu actuala criză monetară a lumii capitaliste, agravată de măsurile protecţioniste anunţate la 15 august de Washington în vederea redresării balanţei de plăţi a S.U.A. Miniştrii au stabilit „pachetul“ de propuneri“ al „celor şase“ care va fi susţinut la Londra şi Washington cu prilejul reuniunii „grupului celor zece“ şi, respectiv, Conferinţei anuale a Fondului Monetar Internaţional. Analizînd cauzele actualei faze a crizei, miniştrii de finanţe din ţările Pieţei comune au subliniat „necesitatea instituirii unei noi ordini economice şi monetare interoccidentale", care ar trebui să înceapă, după părerea lor, cu reforma F.M.I. şi G.A.T.T. (Acordul general pentru tarife şi comerţ). In concepţia „celor şase“, un eventual sistem monetar interoccidental revizuit va trebui să menţină principiul parităţilor monetare fixe, să aibă la bază etalonul aur, iar rolul de monedă de rezervă, deţinut pînă acum de dolarul american şi de Ura sterlină, să descrească. In ce priveşte moneda americană, toţi participanţii la reuniune au susţinut propunerea devalorizării acesteia. In sfirşit, acordul de la Bruxelles are în vedere şi o realiniere diferenţiată a parităţilor monetare pe scară internaţională. Dar, după cum se subliniază in textul acordului, o asemenea măsură nu va putea fi realizată decit cu condiţia ca Statele Unite să suprime imediat suprataxa de 10 la sută la importurile lor. Această măsură protecţionistă afectează pe toţi partenerii comerciali ai S.U.A. şi, in primul rînd, pe „cei şase“. Potrivit unor calcule efectuate de Comisia C.E.E., 88 la sută din volumul mărfurilor exportate de ţările membre ale Pieţei comune în Statele Unite este afectat de suprataxa americană. RABAT. La Rabat au început lucrările reuniunii anuale a Asociaţiei băncilor centrale din 23 de state africane şi Madagascar. La reuniune participă observatori din partea Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Fondului Monetar Internaţional şi Băncii africane de dezvoltare. Evocînd implicaţiile de ordin economic şi financiar ale crizei monetare occidentale, Moulay Hassan El Mehdi, guvernatorul Băncii marocane, a declarat că „actualele perturbaţii financiare riscă să aibă repercusiuni, în special, asupra ţărilor in curs de dezvoltare“, ale căror schimburi comerciale externe au scăzut simţitor în cursul anului 1970, în timp ce datoriile lor externe au sporit. La rîndul său, preşedintele Consiliului guvernatorilor băncilor africane, Menasse Lemana (Etiopia), a declarat că introducerea suprataxei de 10 la sută asupra importurilor, hotărită de S.U.A., şi implicaţiile financiare care decurg din această măsură vor avea, in mod evident, repercusiuni nefavorabile asupra economiilor ţărilor afri-WASHINGTON. Programul economic al Administraţiei reprezintă „o ofensivă de amploare asupra trezoreriei federale in beneficiul marilor corporaţii“ — a declarat George Meany, preşedintele centralei sindicale americane A.F.L.—C.I.O. Vorbind în faţa Comisiei pentru căi şi mijloace a Camerei Reprezentanţilor, Meany a arătat că, prin recentele măsuri economice şi cele preconizate pentru viitoarele luni de către guvern, „milioane de dolari vor fi transferate din fondurile publice in cele ale marelui business". George Meany a cerut Congresului să respingă orice propuneri economice ale Adminstraţiei care nu vor fi îndreptate spre satisfacerea cerinţelor legitime ale masei americanilor. în preajma deschiderii sesiunii Adunării Generale a O.N.U. Declaraţiile secretarului general, U Thant NAŢIUNILE UNITE 14 (Agerpres). — Intr-o conferinţă de presă organizată marţi — ultima dinaintea deschiderii lucrărilor Adunării Generale — secretarul general al O.N.U., U Thant, a reafirmat că este definitivă şi irevocabilă hotărirea sa de a se retrage din funcţie la sfîrşitul anului, după expirarea celui de-al doilea mandat al său. U Thant şi-a exprimat convingerea că Republica Populară Chineză îşi va ocupa in acest an locul ce-i revine în Organizaţia Naţiunilor Unite. El a declarat, totodată, că programul în şapte puncte prezentat de delegaţia G.R.P. al Republicii Vietnamului de Sud la conferinţa cvadripartită de la Paris, poate servi ca o bază de negocieri, constituind cel mai bun prilej survenit pînă in prezent de depăşire a impasului. Referindu-se apoi la situaţia din Orientul Apropiat, U Thant a informat că reprezentantul său special pentru această zonă, ambasadorul Gunnar Jarring, va reveni în cursul săptăminii viitoare la New York pentru a conferi cu miniştrii de externe ce vor lua parte la lucrările sesiunii Adunării Generale. In ceea ce priveşte o eventuală reactivizare a misiunii lui Jarring, aceasta depinde de „anumiţi factori, printre care o atitudine mai pozitivă a Israelului“. agenţiile de presă transmit: Delegaţia P.C.R.,condusă de tovarăşul Nicolae Guină, membru al C.C. al P.C.R., în continuarea vizitei pe care o efectuează în Zambia, a avut întîlniri şi convorbiri cu Mainza Chona, vicepreşedinte al Republicii, ministrul dezvoltării planului şi orientării naţionale, şi Elijah Mudenda, ministrul afacerilor externe, preşedintele Comisiei politice a C.C. al Partidului Unit al Independenţei Naţionale din Zambia. De asemenea, delegaţia a vizitat Universitatea din Lusaka, o mină de cupru, o fermă de stat pentru creşterea animalelor, precum şi unele obiective culturalturistice. O delegaţie de partid din R. D. Vietnam, condU8fi de Le Duan, prim-secretar al C.C. al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, a avut o întrevedere cu delegaţia Partidului Comunist din Japonia, condusă de preşedintele Prezidiului partidului, Kenji Miyamoto, întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, prietenească, anunţă agenţia W.N.A. din Hanoi. Convorbiri între delegaţiile R.D.G. şi R.F.G. La 14 septembrie, la Bonn, au continuat convorbirile dintre delegaţia R.D.G., condusă de secretarul de stat la Consiliul de Miniştri, Michael Kohl, şi delegaţia R.F.G., condusă de secretarul de stat la Cancelaria federală, Egon Bahr. Cei doi secretari de stat, precizează agenţia A.D.N., au avut o convorbire personală, în urma căreia s-a căzut de acord ca următoarea întilnire a delegaţiilor să aibă loc la 22 septembrie, în capitala R.D. Germane. In aceeaşi zi, în Berlinul occidental s-au întîlnit pentru convorbiri delegaţiile R.D.G. şi Senatului Berlinului occidental, conduse de secretarul de stat în M.A.E. al R.D.G., Günter Kohrt, şi, respectiv, directorul senatorial, Ulrich Müller. O nouă şedinţă de lucru în cadrul celei de-a cincea runde a convorbirilor sovieto-americane privind limitarea cursei înarmărilor strategice (S.A.L.T.), s-a desfăşurat marţi în capitala finlandeză. Delegaţiile celor două ţări s-au întîlnit la sediul Ambasadei Statelor Unite din Helsinki. Lucrările conferinţei internaţionale avînd drept scop încheierea unei convenţii privind actele de intervenţie ilicită împotriva aviaţiei civile internaţionale s-a deschis la sediul Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (O.A.C.I.) — instituţie specializată a O.N.U. — se anunţă din Montreal. Luînd cuvîntul, şeful delegaţiei române a reafirmat interesul României pentru încheierea unei convenţii care să aibă un caracter universal, dînd posibilitate tuturor statelor să participe efectiv la aplicarea ei. In acest context, delegatul român a obiectat împotriva faptului că la această importantă reuniune nu iau parte o serie de ţări şi a cerut să fie invitate, cu depline drepturi, R. P. Chineză, R. D. Germană, R. P. D. Coreeană şi R. D. Vietnam. Liderul Partidului laburist britanic, Harold Wilson, a avut la 14 septembrie o convorbire cu ministrul comerţului exterior al U.R.S.S., Nikolai Patolicev, în legătură cu relaţiile comerciale sovietoengleze, transmite agenţia T.A.S.S. Comerţul bilateral a crescut în ultimii cinci ani de 1,5 ori, ajungînd în anul 1970 la 640 milioane ruble. Anglia ocupă în prezent primul loc în comerţul U.R.S.S. cu ţările Europei occidentale. O delegaţie a Asociaţiei de prietenie Japonia-Coreea condusă de Isamu Akamatsu, vicepreşedinte al Partidului Socialist Japonez, şi de Tadato Miyamoto, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist din Japonia, se află în vizită în R.P.D. Coreeană, anunţă agenţia A.C.T.C. In onoarea delegaţiei japoneze, Societatea coreeană pentru relaţii culturale cu ţările străine a oferit un banchet. Preşedintele guvernului federal al R.S. Cehoslovace, Lubomir Strougal, l-a primit marţi pe şeful delegaţiei economice cubaneze, Pedro Mirel Prieto, membru al C.C. al P.C. din Cuba, ministrul industriei minelor, combustibilului şi metalurgiei. Au fost examinate cursul şi rezultatele tratativelor dintre delegaţiile economice ale celor două ţări cu privire la adîncirea şi extinderea colaborării economice şi tehnico-ştiinţifice dintre Cehoslovacia şi Cuba, transmite agenţia C.T.R. In cadrul Tîrgului internaţional de la Bari a avut lor, la 13 septembrie, o întrlnire a ministrului participaţiilor de stat din Italia, Flaminio Piccoli, cu Popa Pretor, adjunct al ministrului comerţului exterior al României. Cu acest prilej, au fost discutate perspectivele dezvoltării colaborării româno-italiene în sectorul industrial. Guvernele R.S. Cehoslovace şi R.F. a Germaniei au căzut de acord să continue convorbirile privind relaţiile bilaterale în cea de-a treia rundă de sondaj, care va avea loc la Praga în zilele de 27 şi 28 septembrie a.c. — anunţă agenţia C.T.R. Delegaţia R.S. Cehoslovace la convorbiri va fi condusă de Jiri Gotz, adjunct al ministrului afacerilor externe, iar cea a R.F. a Germaniei de Paul Frank, secretar de stat in M.A.E. Primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, va face, la începutul lunii noiembrie, o vizită oficială în S.U.A., la invitaţia guvernului acestei ţări, s-a anunţat la Casa Albă. Preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Polone, Piotr Jaroszewicz, l-a primit pe L. V. Smirnov, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., care se află în vizită la Varşovia. „Cosmos-438" - un nou satelit artificial al Pămîntului — a fost lansat in U.R.S.S. Aparatura ştiinţifică instalată la bordul satelitului funcţionează normal. Anglia. Pe autostrada numărul 6, ce trece la sud-est de oraşul Manchester, s-a produs o ciocnire în lanţ în care au fost implicate aproape 200 de autoturisme şi camioane. In cursul accidentului şi-au pierdut viaţa opt persoane, iar mai multe zeci au fost rănite Telefoto : A.P. — Agerpres REDACŢIA 91 ADMINISTRAŢIA I Bucureşti, Piaţa „Scînteil". Tel. 17 60 18, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzor!! din întreprinderi «i Instituţii. Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scînteil.