Scînteia, mai 1972 (Anul 41, nr. 9135-9164)

1972-05-14 / nr. 9147

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul XLI Nr. 9147 Duminică 14 mai 1972 8 PAGINI - 40 BANI Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. şi Biroul Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste au adoptat HOTÂRIREA privind sărbătorirea a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române , Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. şi Biroul Executiv al Consiliului National al Frontului Unităţii Socialiste au adoptat recent Hotărîrea cu privire la acţiunile ce se vor organiza in intimpinarea aniversării a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române — victorie de seamă a poporului nostru in lupta pentru libertate, democraţie şi progres social. Act de Însemnătate istorică in viaţa ţării, ideal pentru care au militat forţele cele mai înaintate ale societăţii. In frunte cu Partidul Comunist Român, abolirea monarhiei şi trecerea întregii puteri de stat in iniinile clasei muncitoare, în alianţă cu ţărănimea şi cu celelalte categorii de oameni ai muncii, au marcat o etapă superioară în dezvoltarea statului român, In desfăşurarea revoluţiei populare, instaurarea celei mai democratice forme de guvernămînt din istoria naţiunii noastre, trecerea la înfăptuirea revoluţiei socialiste. In cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii, socialismul a învins definitiv în România, deschizind o epocă de progres rapid in viaţa poporului, atluind România in rindul naţiunilor cu cea mai dinamică dezvoltare, pe un loc demn între popoarele lumii. In aceşti ani, au cunoscut un puternic avint forţele de producţie ale ţării, ştiinţa, tehnica, învăţămintul şi cultura, s-au schimbat fundamental condiţiile de viaţă ale poporului, oamenii muncii au devenit cu adevărat stăpini in ţara lor, participind tot mai activ la conducerea acesteia, la adoptarea şi Înfăptuirea hotăririlor şi măsurilor care privesc viitorul ei. Realizările dobindite demonstrează în chip elocvent Înaltul rol constructiv al statului socialist, care, sub conducerea clarvăzătoare a Partidului Comunist Român, a mobilizat talentul şi energia oamenilor muncii, capacităţile lor creatoare in vederea ridicării economice, sociale şi spirituale a patriei. Oamenii muncii din ţara noastră — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — intimpină sărbătoarea Republicii in condiţiile avintului creator şi muncii însufleţite pentru înfăptuirea măreţelor obiective ale programului făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, elaborat de Congresul al X-lea al partidului şi ale programului adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1971 privind dezvoltarea conştiinţei socialiste şi aşezarea relaţiilor sociale pe principiile eticii şi echităţii socialiste. In intimpinarea celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii, organele şi organizaţiile de partid, de masă şi obşteşti, toate organismele şi instituţiile reunite In cadrul Frontului Unităţii Socialiste vor desfăşura o susţinută muncă politico-educativă In vederea mobilizării oamenilor muncii de la oraşe şi sate la înfăptuirea sarcinilor economice, social-culturale pe acest an şi buna pregătire a condiţiilor în vederea realizării planului pe 1973, a punerii tot mai depline în valoare a energiilor şi marilor capacităţi creatoare de care dispune poporul nostru pentru continua dezvoltare şi modernizare a producţiei şi a tehnicii de producţie, pentru ridicarea parametrilor tehnico-economici şi calitativi ai produselor, pentru sporirea eficienţei Întregii activităţi economice. Organizaţiile de partid, sindicale şi de U.T.C. — din unităţile industriale şi de construcţii — vor acorda o atenţie deosebită folosirii raţionale a capacităţilor de producţie, a materiilor prime şi materialelor, a timpului de lucru, reducerii cheltuielilor de producţie şi ridicării productivităţii muncii, punerii in funcţiune la termen şi la parametrii proiectaţi a noilor obiective de investiţii, iar in unităţile socialiste din agricultură, executării la timp şi la un nivel calitativ corespunzător a lucrărilor agricole, înfăptuirii prevederilor programelor naţionale de îmbunătăţiri funciare şi dezvoltare a zootehniei, întreaga activitate politico-educativă care va avea loc in această perioadă se va desfăşura sub semnul pregătirii Conferinţei Naţionale a P.C.R. şi înfăptuirii hotăririlor sale. La casele de cultură, cluburi, cămine culturale, în Întreprinderi, instituţii, şcoli şi facultăţi, organizaţiile din componenţa Frontului Unităţii Socialiste, sub conducerea organelor de partid, vor organiza, in lunile noiembrie şi decembrie a.c., manifestări cultural-educative şi artistice intr-o mare diversitate de forme — expuneri, simpozioane, intîlniri cu activişti de partid şi de stat, expoziţii de cărţi, gale de filme, spectacole şi concerte — prin care să se prezinte realizările dobindite de poporul român, sub conducerea partidului, în dezvoltarea economiei, invăţămintului, ştiinţei şi culturii, prestigiul de care se bucură România pe plan internaţional, precum şi perspectivele pe care Ie deschide tuturor oamenilor muncii înfăptuirea programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, întreaga activitate educativă va urmări cultivarea în rindul maselor de oameni ai muncii a dragostei faţă de patrie, de partid şi popor, a internaţionalismului socialist, a prieteniei frăţeşti dintre oamenii muncii români şi cei aparţinind naţionalităţilor conlocuitoare, aplicarea consecventă a programului de educaţie comunistă, adoptat de plenara C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971. Uniunile de creaţie vor stimula creatorii — potrivit planurilor lor de activitate — la realizarea unor lucrări literare, de artă plastică, muzicale şi cinematografice, care, prin conţinutul şi valoarea lor artistică, să reflecte semnificaţia istorică pentru destinele poporului român a actului revoluţionar din decembrie 1947 şi profundele transformări petrecute in viaţa economică şi social-culturală a ţării in cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. In luna decembrie 1972 se va organiza „Decada dramaturgiei originale româneşti“, cu care prilej se vor pregăti şi prezenta spectacole cu cele mai reprezentative piese şi lucrări muzicale din creaţia originală contemporană românească. De asemenea, in luna decembrie, va avea loc vernisajul Salonului de pictură şi sculptură al municipiului Bucureşti, organizat cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la proclamarea Republicii. Expoziţii asemănătoare se vor deschide in cinstea măreţului eveniment şi in oraşele reşedinţă de judeţ. Se vor edita, în limba română şi în limbile naţionalităţilor conlocuitoare, lucrări privind istoria patriei şi a Partidului Comunist Român, trecutul de luptă al poporului român şi cultura sa milenară, momente ale istoriei contemporane a României, semnificaţia evenimentului de la 30 decembrie 1947. In perioada 1—10 decembrie 1972, se va organiza „Decada cărţii româneşti“, dedicată aniversării Republicii. Se vor organiza, sub genericul „Slăvim Republica", manifestări cultural-artistice ale artiştilor amatori consacrate acestui eveniment: festivaluri, concursuri, treceri in revistă, microstagiuni, expoziţii de artă populară şi de fotografii etc. In luna decembrie va avea loc festivalul anual al filmului la sate, precum şi „Retrospectiva filmului românesc“, in cadrul cărora se vor prezenta cele mai valoroase filme documentare şi artistice realizate in cei 23 de ani de la proclamarea Republicii. Va fi organizată o sesiune ştiinţifică cu tema : „Republica Socialistă România la un sfert de veac de luptă pentru transformări revoluţionare, pentru propăşirea economică şi social-culturală a ţării“. Muzeul de istorie al Republicii Socialiste România, in colaborare cu Muzeul de istorie a partidului comunist, a mişcării revoluţionare şi democratice din România, Muzeul de artă al Republicii Socialiste România vor deschide expoziţii jubiliare consacrate celei de-a 23-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române din municipiile Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara, Constanţa, Oradea, Tg. Mureş, Craiova, Braşov, Galaţi şi Suceava se vor organiza expoziţii temporare care vor oglindi cele mai importante succese muzeistice obţinute in ultimii 25 de ani. Sindicatele, organizaţiile de tineret şi femei, celelalte organizaţii din componenţa Frontului Unităţii Socialiste vor organiza manifestări cultural-educative adecvate categoriilor respective : concursuri profesionale şi alte acţiuni menite să contribuie la educarea maselor, la ridicarea nivelului lor de pregătire politico-ideologică, culturală şi profesională. Consiliul naţional, consiliile locale pentru educaţie fizică şi sport, cluburile şi asociaţiile, împreună cu organizaţiile de masă şi obşteşti, vor organiza manifestaţii sportive consacrate evenimentului. Presa centrală şi locală, revistele culturale şi literar-artistice, radioul şi televiziunea vor marca evenimentul prin consemnarea multilaterală a momentului istoric al instaurării Republicii şi a drumului nou pe care acest act l-a deschis in viaţa poporului şi a ţării, prin publicarea şi transmiterea de materiale legate de semnificaţia proclamării Republicii, consacrate realizărilor din anii construcţiei socialismului, însemnate acţiuni sunt prevăzute in hotărire pentru marcarea peste hotare a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii Populare Române. In acest scop se vor publica, în limbi de circulaţie internaţională, lucrările tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi se vor organiza, cu ocazia apariţiei ediţiilor din străinătate, acţiuni de popularizare a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru. Se vor edita in limbi străine lucrări de prezentare a transformărilor revoluţionare şi a realizărilor obţinute de România în viaţa economică, social-politică şi culturală in anii socialismului. Publicaţiile pentru străinătate, cit şi materialele documentare destinate străinătăţii, vor prezenta realizările obţinute in industrie, agricultură, construcţii şi alte ramuri ale economiei naţionale, perfecţionarea conducerii şi organizării vieţii sociale şi politice, lărgirea democraţiei socialiste, dezvoltarea ştiinţei şi culturii, ridicarea nivelului de trai al maselor, unitatea dintre politica internă şi externă a ţării noastre, momente din istoria partidului şi a patriei. Se vor organiza peste hotare expoziţii documentare, economice, de artă, carte şi fotomontaje care să ilustreze dezvoltarea ţării noastre in cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii. Se vor organiza, de asemenea, conferinţe de presă, gale de filme, seri culturale şi alte acţiuni menite să contribuie la cunoaşterea peste hotare a ţării noastre, a politicii sale interne şi externe, se va iniţia şi sprijini apariţia,in presa din ţara de reşedinţă, de articole şi ştiri in legătură cu evenimentul marcat, se vor edita buletine speciale. Pentru a cinsti acest eveniment din istoria poporului şi a patriei noastre, se vor organiza o sesiune jubiliară a Marii Adunări Naţionale, iar în centrele judeţene sesiuni festive ale consiliilor populare. De asemenea, se va institui medalia jubiliară „25 de ani de la proclamarea Republicii“. Se va emite o serie de timbre consacrate aniversării. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. şi Biroul Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste îşi exprimă convingerea că comuniştii, toţi oamenii muncii vor depune toate eforturile pentru a intimpină împlinirea unui sfert de veac de la proclamarea Republicii cu noi şi însemnate realizări în toate domeniile de activitate, sporindu-şi contribuţia la Înfăptuirea măreţelor obiective stabilite de Congresul al X-lea al partidului in vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. IN ZIARUL DE AZI • SĂ AMPLIFICĂM PUTEREA PÎRGHIILOR FINANCIARE ÎN MECANISMUL ECONOMIC — Experienţe, opinii, propuneri în întîmpinarea Conferinţei Naţionale a P.C.R. • în grădini — două acţiuni urgente: — PLANTAREA TUTUROR SUPRAFEŢELOR PREVĂZUTE — DISTRUGEREA BURUIENILOR ŞEDINŢA DE LUCRU A BIROULUI COMISIEI CENTRALE DE PARTID ŞI DE STAT PENTRU ELABORAREA PROGNOZELOR DE DEZVOLTARE ECONOMICO SOCIALA A ROMÂNIEI Sîmbătă la amiază a avut loc, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, şedinţa de lucru a Biroului Comisiei Centrale de partid şi de stat pentru elaborarea prognozelor de dezvoltare economicosocială a României. Au luat parte secretari ai Comitetului Central al P.C.R., preşedinţi ai comisiilor de prognoză pe ramură, cadre de conducere din economie şi aparatul de stat. In cadrul şedinţei s-a făcut o trecere în revistă a stadiului elaborării prognozelor economicosociale şi s-au stabilit direcţiile şi orientările principale pentru adîncirea studiilor care să stea la baza acestei acţiuni de importanţă naţională deosebită. Peste cîteva zile va fi inaugurat Sistemul hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier ARCUL MARILOR BIRUINŢE (Paginile IV-V) ! PORŢILE DE FIER ! i Terminarea ! j lucrârilor \ j la linia I j electrică j transdanubiană j i TR. SEVERIN — (corespon- identul „Scinteii“, 1. Anghel) . 1 . La Porţile de Fier au fost termi- inate lucrările la linia electrică i * aeriană transdanubiană de 400 kV, avind o lungime totală de I / 1300 metri. Ea se sprijină pe I j patru stîlpi metalici, doi dintre t 1ei avind împlîntate fundaţiile i 7 In rocile dure ale Dunării. l \ Linia electrică transdanulbiană, situată în aval de baraj, 7 * are o deschidere maximă între | I pilonii principali de 800 metri t 7 şi o înălţime care permite na- J 1 vigaţia în condiţii optime pe i l Dunăre. Lucrarea a fost exe- 7 cutată intr-un timp record de la colectivul şantierului „Porţile 1 de Fier" al întreprinderii „Elec- * 1 tromontaj“ Sibiu. De la tovarâţ i lui Ilie Ocneriu, şeful lotului ■, de construcţii-montaj, am aflat i 1 că o bună parte a lucrărilor de 1 4 construcţie au fost executate 4 ’ In timpul iernii, in condiţii 1 t deosebit de grele. Alături de i montori, la realizarea acestui i 1 nou obiectiv de la Porţile de i 4 Fier au contribuit, muncind cu i j hărnicie şi pricepere, formaţii de marinari, scafandri si li- 1 i niori. Printre performantele 4 4 acestor curajoşi constructori ’ \ se Înscrie şi montarea, în plin I 1 torent al Dunării, a unui mare i l stilp de susţinere pe care se / sprijină cablurile ce fac legă- 1 ) tura Intre cele două maluri ale 4 Dunării. * Despre importanţa acestei i \ lucrări, terminată In preajma 1 t inaugurării oficiale a Sistemu- tului hidroenergetic şi de naviga-i tie Portile de Fier, inginerul Grigore Sandul, director al cen- 4 \ tralei hidroelectrice Porţile de la Fier, ne-a spus : „Linia else- ţ | trică transdanubiană, la care i 4 vor începe peste cîteva zile ) probele tehnologice, va asigu- ira posibilităţi superioare de 4 colaborare rodnică intre ener- ţ geticienii români şi iugoslavi, i y în scopul utilizării rationale a I i energiei electrice, ath In sis- 4 1 temul energetic naţional ro- 4 mânesc, cit şi in cel al tării ve- 7 cine si prietene“. 4 Preşedintele Consiliului de Stat, Mae Ceauşescu, a primit delegaţia parlamentarilor finlandezi Sîmbătă dimineaţa, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit delegaţia parlamentarilor finlandezi condusă de prof. Frans Olavi Lähteenmäki, vicepreşedinte al Parlamentului, care se află într-o vizită în ţara noastră la invitaţia Marii Adunări Naţionale. La întrevedere au luat parte tovarăşii Ilie Verdeţ, Ştefan Voitec, Dumitru Popescu, Cornel Burtică, precum şi Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, şi Iuliu Fejes, secretar al Marii Adunări Naţionale. Delegaţia finlandeză este alcătuită din deputaţii Tyyme Paasivuori — Partidul Social-Democrat, S. Elias Suorttanen — Partidul de Centru, Pauli Räsänen — Uniunea Democrată a Poporului Finlandez, Sinikka Karhuvaara — Partidul de Centru, Artturi Niemela — Partidul Rural. Oaspeţii au fost însoţiţi de Kaarlo Veikko Mäkelä, ambasadorul Finlandei la Bucureşti. * In timpul convorbirii s-a exprimat satisfacţia pentru evoluţia pozitivă a relaţiilor de prietenie şi colaborare româno-finlandeze, relevîndu-se perspectivele lor de dezvoltare continuă. Oaspeţii au subliniat că vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu în Finlanda a constituit un moment deosebit de important în dezvoltarea colaborării şi cooperării pe multiple planuri dintre România şi Finlanda, pentru adîncirea prieteniei româno-finlandeze. Au fost abordate, de asemenea, probleme actuale ale vieţii internaţionale, îndeosebi cele legate de înfăptuirea securităţii europene. In acest context s-a subliniat rolul activ pe care pot şi trebuie să-i joace parlamentele la îmbunătăţirea climatului pe continentul nostru, la cauza înţelegerii şi păcii in lume. întrevederea s-a desfăşurat intr-o atmosferă de cordialitate şi de caldă prietenie. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU A ACORDAT UN INTERVIU COMPANIEI OLANDEZE DE TELEVIZIUNE V.A.R.A. Sîmbătă 13 mai 1972, In cursul dimineţii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, a primit pe Harry van den Bergh, comentatorul de politică externă al Companiei olandeze de televiziune V.A.R.A., căruia i-a acordat un interviu. La primire au participat tovarășii Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., și Constantin Mitea, membru supleant al C.C. al P.C.R., consilier la Comitetul Central al partidului. PLECAREA TOVARĂŞULUI SANTIAGO CARRILLO Sîmbătă dimineaţa, a părăsit Capitala tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, care a făcut o vizită în ţara noastră la invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La plecare, pe aeroportul Otopeni. Oaspetele a fost salutat de tovarăşii Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ştefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, şef de secţie la C.C. al P.C.R., de activişti de partid. (Agerpres) COMUNICAT CU PRIVIRE LA VIZITA TOVARĂȘULUI SANTIAGO CARRILLO, SECRETAR GENERAL AL P. C. DIN SPANIA, IN REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA (In pag. a VII-a) Noi perspective pentru adîncirea prieteniei, colaborării si alianţei dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană România şi Republica Democrată Germană au înscris in aceste zile o nouă şi remarcabilă pagină in cronica legăturilor lor de trainică prietenie. Vizita facută în ţara noastră de către delegaţia de partid şi guvernamentală a R.D. Germane, condusă de tovarăşii Erich Honecker şi Will Stoph. convorbirile purtate cu delegaţia de partid şi guvernamentală română, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. semnarea, cu acest prilej, a Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală sunt evenimente de însemnătate majoră pentru evoluţia continuu ascendentă a raporturilor frăţeşti dintre cele două tari socialiste, dintre partidele şi popoarele noastre. Deşi scurtă, această vizită a fost rodnică şi bogată in semnificaţii. Primirea plină de căldură tovărăşească făcută înalţilor oaspeţi de către cetăţenii Capitalei, manifestările cordiale cu care au fost întimpinaţi pretutindeni şi care au culminat cu insufleţitul miting din sala Palatului Republicii au reflectat cu elocvenţă simţămintele de stimă, preţuire şi prietenie ce şi le nutresc reciproc popoarele noastre. După cum e bine cunoscut, ţara noastră, poporul român, profund devotate idealurilor de libertate, pace şi progres, cauzei socialismului, au salutat cu Însufleţire, încă de la Început, naşterea primului stat german al muncitorilor şi ţăranilor — Republica Democrată Germană — eveniment ce a deschis drumul împlinirii celor mai scumpe năzuinţe, spre societatea socialistă, pentru care au militat marii fii ai poporului german Marx şi Engels, întemeietorii socialismului ştiinţific. Poporul nostru şi-a manifestat in mod nedezminţit sprijinul şi solidaritatea cu lupta pentru instaurarea orînduirii socialiste pe pămînt german, iar de-a lungul anilor care au trecut de atunci si-a exprimat consecvent simpatia si satisfacţia fată de succesele dobindite de R.D.G. în făurirea vieţii noi, întemeiate pe comunitatea orînduirii sociale, a ţelurilor si aspiraţiilor fundamentale, relaţiile de prietenie si colaborare frăţească statornicite intre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania, între România şi R.D. Germană au cunoscut în anii socialismului si cunosc in continuare o evoluţie rodnică, pe cele mai diverse planuri. Este grăitor faptul că în prezent R. D. Germană se situează pe unul din locurile de frunte in ce priveşte ponderea deţinută in comerţul exterior al ţării noastre. Stadiul actual de dezvoltare a economiei, stiintei şi culturii, atit în România cit şi in RD. Germană, remarcabilele realizări dobindite de cele două ţări în toate domeniile construcţiei socialiste — realizări larg evocate cu prilejul actualei intîlniri de la București — creează noi premise favorabile pentru amplificarea schimburilor și cooperării reciproc avantajoase, pentru întărirea continuă a legăturilor multilaterale dintre popoarele noastre. In acest context, Tratatul de prietenie, colaborare si asistentă mutuală — document semnat in numele tării noastre de tovarăşii Nicolae Ceauşescu si Ion Gheorghe Maurer, iar in numele tării prietene, de tovarăşii Erich Honecker si Willi Stoph — reprezintă un cadru B. STOl/iN (Continuare în pag. a VII-a) Excelenţei Sale AHMED SEKOU TOURE Secretar general al Partidului Democrat din Guineea Cu prilejul celei de-a 25-a aniversări a creării Partidului Democrat din Guineea, vă adresez, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al întregului nostru partid şi al meu personal, un salut prietenesc şi cele mai cordiale felicitări, îmi exprim convingerea că relaţiile de colaborare prietenească dintre partidele noastre, contactele, schimburile de vederi şi de experienţă vor continua să se dezvolte, slujind astfel interesele celor două ţări şi popoare, extinderii şi diversificării raporturilor dintre România şi Guineea, pe multiple planuri. Urăm P.D.G., poporului guineez noi succese în lupta pentru triumful cauzei nobile a libertăţii şi independenţei naţionale, progresului social, păcii şi securităţii internaţionale NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a transmis regelui Sri Savang Vatthana o telegramă de felicitare cu prilejul sărbătorii naţionale a Laosului. In răspunsul său, regele Laosului a exprimat mulţumiri pentru mesajul ce i-a fost adresat. (Agerpres)