Scînteia, mai 1976 (Anul 45, nr. 10480-10505)

1976-05-14 / nr. 10491

SCINTEIA — vineri 14 mai 1976 Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Cu ocazia celei de-a 55-a aniversări a întemeierii Partidului Comunist Român, partidul socialist Mişcarea Electorală a Poporului din Venezuela vă transmite felicitările sale cele mai sincere şi vă urează noi succese in istorica misiune de a conduce poporul român, potrivit condiţiilor specifice naţionale. Cu salutări cordiale, LUIS BELTRAN PRIETO FIGUEROA Preşedinte JESUS PAZ GALARRAGA Secretar general Excelenţei Sale Domnului MANEA MĂNESCU Primul ministru al Guvernului Republicii Socialiste România Vă mulțumesc foarte mult pentru căldurosul dumneavoastră transmis cu ocazia Zilei noastre naţionale. mesaj: TAKEO MIKI prim-ministru al Japoniei Recepţie la Ambasada Republicii Guineea Cu prilejul împlinirii a 29 de ani de la crearea Partidului Democrat din Guineea, ambasadorul acestei ţări la Bucureşti, Ibrahima Camara, a oferit, joi Seara, o recepţie. Au luat parte Iosif Uglar, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Cornel Pacoste, adjunct al ministrului afacerilor externe, general-maior Gheorghe Gomoiu, adjunct al ministrului apărării naţionale şi secretar al Consiliului Politic Superior al Armatei, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, ziarişti. Erau prezenţi şefi de misiuni diplomatice acreditaţi în ţara noastră, membri ai corpului diplomatic. Plecarea delegaţiei Partidului Comunist din Chile Joi a părăsit Capitala delegaţia Partidului Comunist din Chile, condusă de tovarăşul Manuel Canter®, membru al Comisiei Politice a C.C. al P.C. din Chile, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., a efectuat o vizită de prietenie în ţara noastră. Din delegaţie au mai făcut parte tovarăşii Jorge Insunza, membru al Comisiei Politice a C.C. al P.C. din Chile, şi Alejandro Yanez, membru al C.C. al partidului. La plecare, oaspeţii chilieni au fost salutaţi de tovarăşii Mihai Dalea, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Colegiului Central de partid, Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Nicolae Guină, membru al C.C. al P.C.R., şi Dumitru Turcuş, membru al Colegiului Central de partid. (Agerpres) • LA PIATRA NEAMŢ s-a deschis expoziţia judeţeană „Programul ideologic al partidului, soarta devenirii noastre comuniste“. Pe baza unui bogat material documentar, cuprins în zeci de panouri tematice, fotomontaje, culegeri de documente, foi volante, broşuri, pliante, extrase din presă, este prezentată experienţa organelor şi organizaţiilor de partid în organizarea şi conducerea activităţii ideologice şi politicoeducative pentru creşterea conştiinţei socialiste a maselor. • UNA DIN CLASELE DE TEATRU ale Şcolii populare de artă din Galaţi a prezentat în premieră „Insula“ de Mihail Sebastian. In actuala stagiune actorii amatori au mai realizat spectacolul cu piesa „Să nu uităm“ de Valentin Munteanu , în pregătire : „Simbătă la Veritas“ de Mircea Radu Iacoban. Regia şi scenografia spectacolelor, cit şi instruirea interpreţilor sunt realizate de actorul Eugen Popescu-Cosmin de la Teatrul dramatic din Galaţi. • „DIN EXPERIENŢA ORGANIZAŢIILOR DE PARTID IN ACTIVITATEA POLITICOEDUCATIVA“ se intitulează broşura editată sub egida secţiei de propagandă a Comitetului judeţean Bihor al P.C.R. • AGENDA HUNEDOREANA. La Clubul sindicatelor din Simeria a avut loc sărbătorirea centenarului corului şi fanfarei feroviarilor din localitate, cu care prilej membrilor acestor formaţii li s-au înmînat cupe, diplome de onoare şi insigna de „evidenţiat în activitatea culturală“. Casa de cultură din Deva găzduieşte o expoziţie de artă plastică şi fotografii artistice, în cadrul căreia sunt prezenţi cu lucrări, inspirate din actualitatea noastră socialistă, cei mai talentaţi pionieri din judeţul Hunedoara. Miercuri şi joi, în municipiile Deva şi Hunedoara s-au desfăşurat zilele editurii „Dacia“. Numeroşi scriitori, fizicieni, matematicieni şi chimişti din Cluj-Napoca s-au întîlnit cu publicul local. • CASA ORĂŞENEASCĂ DE CULTURA din Rm. Sărat a găzduit simpozionul „Activitatea partidului şi statului nostru pentru promovarea destinderii şi înţelegerii între popoare, a colaborării şi păcii in lume“. Tot la Rm. Sărat, muncitorii şi specialiştii fabricii de confecţii au participat la o largă dezbatere pe tema „Literatura, mijloc de educare patriotică şi comunistă“ ce s-a desfăşurat la clubul fabricii. • Din iniţiativa Consiliului judeţean Mehedinţi al sindicatelor s-a organizat o consfătuire cu fruntaşii în întrecerea socialistă pe cincinalul 1971—1975. Cu acest prilej, formaţiile artistice reunite din municipiu au prezentat un spectacol sub genericul : „Ne sărbătorim fruntaşii in intrecere“. • AGENDA SATMAREANA. „Continuitatea vieţii omeneşti pe meleagurile tăşnădene“ — este tema unei expoziţii deschise în oraşul Tăşnad. La biblioteca orăşenească din Cărei a avut loc o seară de poezie politică contemporană, iar în sala de teatru din localitate s-a desfăşurat un concurs educativ pentru elevi sub genericul „Slăvim patria şi partidul“. In ciclul de acţiuni de educaţie materialisti ştiinţifice, pe care le întreprinde în Satu- Mare, brigada ştiinţifică a Casei municipale de cultură a susţinut un dialog cu lucrătorii de la depoul C.F.R., despre originea concepţiilor religioase. • In pregătirea Congresului educaţiei politice şi culturii socialiste, in judeţul Vaslui se desfăşoară noi manifestări sub genericul : „Vaslui — vatră de istorie, prezent şi viitor de glorie“, „Judeţul Vaslui — ieri, azi, mîine“ ş.a., organizate de Inspectoratul şcolar judeţean şi Consiliul judeţean al organizaţiei pionierilor. Corespondenţii „Scînteii" Cronica zilei Prin Decret prezidenţial, tovarăşul Petrache Dănilă a fost numit în calitate de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România în Jamaica. ★ Ministrul afacerilor extern® al Republicii Socialiste România, George Macovescu, a primit din partea ministrului afacerilor externe al Japoniei, Kiichi Miyazawa, o telegramă de mulţumire pentru felicitările transmise cu ocazia Zilei naţionala a acestei ţări. ★ A apărut broşura „Posturi şi catedre vacante în învăţămîntul preşcolar, primar, gimnazial, liceal şi tehnicprofesional“ editată de revista „Tribuna şcolii“, sub egida Ministerului Educaţiei şi Invăţămîntului. Cererile se vor depune la inspectoratele şcolare pînă la22 mai. Cadrele didactice interesate pot consulta broşura la inspectoratele şcolare sau la instituţiile de învăţămînt şi o pot procura de la chioşcurile de difuzare a presei. (Agerpres) Contul personal la C.E.C. Venind în sprijinul cetăţenilor, pentru a-şi economisi timpul, Casa de Economii şi Consemnaţiuni pune la dispoziţia acestora contul personal. Titularii contului personal pot dispune unităţilor in care işi desfăşoară activitatea să le depună la C.E.C., în conturi, remuneraţia integrală sau parţială pe care o au de primit. O dispoziţie asemănătoare o pot da şi altor unităţi de la care au de primit bani. De asemenea, la dorinţa şi din dispoziţia titularilor, unităţile C.E.C. efectuează din contul acestora plăţi periodice pentru diferite prestaţii, pentru abonamentul de telefon, costul consumului de energie electrică, pentru diferite plăţi ocazionale etc. Totodată, titularilor de conturi personale li se pun la dispoziţie de către unităţile C.E.C. carnete de cecuri care permit efectuarea plăţilor pentru procurarea de mărfuri de la unele unităţi comerciale. La toate aceste avantaje se adaugă şi faptul că titularii conturilor personale beneficiază şi de dobînzi anuale. Fapte tragice din „Cronica neagră“ Nu de mult, cotidianul torinez „LA STAMPA“ făcea următoarea remarcă : „Zi de zi şi seară de seară italienii cumpără ziare, deschid radioul sau televizorul dornici să afle veşti bune. Dar fiecare zi aduce noi fapte care se adaugă la lunga listă a acţiunilor criminale". Afirmaţia ziarului din Torino este confirmată de numeroase relatări privind fapte pe care presa italiană le include în aşa-numita „Cronica nera" (Cronica neagră). Un dosar prezentat recent de Federaţia P.C.I. din Roma arată că numai in anul 1975 numărul delicte- VIZITA DELEGAŢIEI CONSILIULII NAŢIONAL AI PATRONATUI FRANCEZ Tovarăşul Gheorghe Rădulescu, viceprim-ministru al guvernului, a primit, joi, pe George Villiers, preşedintele de onoare al Consiliului naţional al patronatului francez, care face o vizită in ţara noastră, în timpul convorbirii care a avut loc cu acest prilej au fost abordate probleme legate de extinderea relaţiilor de colaborare economică şi cooperare industrială şi tehnico-ştiinţifică, precum şi de intensificarea schimburilor comerciale între cele două ţâri. ■* In continuarea vizitei pe care o Întreprinde in tara noastră în fruntea delegaţiei Consiliului naţional al patronatului francez, George Villiers a avut intîlniri cu Mihail Florescu, ministrul industriei chimice, Roman Moldovan, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie, Ion Fătăceanu, adjunct al ministrului industriei construcţiilor de maşini, şi Ştefan Constantinescu, adjunct al ministrului industriei metalurgice. Membrii delegaţiei au vizitat Tîrgul internaţional de bunuri de consum — TIBCO ’76 şi întreprinderea de maşini grele Bucureşti. In aceeaşi zi, ambasadorul Franţei la Bucureşti, Raoul Delaye, a oferit un dineu in onoarea delegaţiei Consiliului naţional al patronatului francez. (Agerpres) ★ încheierea lucrărilor Conferinţei societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie din ţările balcanice Joi s-au Încheiat in Capitală lucrările celei de-a doua Conferinţe a societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie din ţările balcanice, la care au participat delegaţiile Bulgariei, Greciei, Iugoslaviei, României, Tirciei şi Ligii Societăţilor de Cruce Roşie, precum şi invitaţi din partea Comitetului Internaţional de Cruce Roşie, Ungariei şi U.R.S.S. Pe parcursul celor trei zile, participanţii au dezbătut probleme privind rolul Crucii Roşii in educaţia tinerei generaţii, pe ţărimul acţiunilor sanitar-sociale, colaborarea regională a organismelor de resort in caz de calamităţi, contribuţia acestora la întărirea cooperării şi promovarea idealurilor păcii. De asemenea, au fost avansate şi au fost adoptate numeroase propuneri privind sporirea eficienţei activităţii societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie din ţările balcanice. In acest context, s-a hotărît constituirea unui comitet interbalcanic de Cruce Roşie, care să asigure un contact permanent între organizaţiile naţionale, ca preşedinte, al acestuia fiind ales general-colonel Mihai Burcă, preşedintele Consiliului Naţional al Societăţii române de Cruce Roşie. Documentul final adoptat în ultima şedinţă plenară a reuniunii a evidenţiat dorinţa participanţilor de a întări şi dezvolta relaţiile dintre organismele naţionale pentru a contribui in acest fel la aprofundarea şi intensificarea colaborării bilaterale şi multilaterale a statelor din Balcani, la transformarea acestei regiuni intr-o zonă a păcii şi Înţelegerii intre popoare. In cuvîntul de Închidere, preşedintele reuniunii, general-colonel Mihai Burcă, a reliefat cu satisfacţie atmosfera de stimă reciprocă şi Înţelegere in care s-au desfăşurat lucrările conferinţei, ceea ce a asigurat succesul lor deplin. Vorbitorul a mulţumit, de asemenea, pentru aprecierile elogioase făcute de participanţii la dezbateri la adresa politicii de pace şi prietenie promovate cu consecvenţă de România, de preşedintele Nicolae Ceauşescu, expresie a eforturilor ţării noastre pentru dezvoltarea unor relaţii de colaborare şi înţelegere intre state, pentru instaurarea unui climat de bună vecinătate în Balcani, pentru cauza destinderii şi păcii In Europa şi in lume. Conferinţa a hotărlt ca următoarea reuniune a societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie din ţările balcanice să aibă loc In Grecia, in 1979. •n Searşi, primarul general al Capitalei, Gheorghe Cioară, a oferit o recepţie in onoarea participanţilor la conferinţă. (Agerpres) SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT Sîmbătă şi duminică, în Capitală Campionatele internaţionale de atletism ale României Campionatele internaţionale de atletism ale ţării noastre — aflate în acest an la a XXII-a ediţie —■ vor avea loc sîmbătă şi duminică pe stadionul Republicii din Capitală. Evenimentul este aşteptat cu nerăbdare, deopotrivă de concurenţi şi specialişti, de publicul spectator, ştiut fiind că, pentru cei mai mulţi dintre participanţi, tradiţionala competiţie le prilejuieşte acum verificarea forţelor şi a formei cu numai două luni înaintea Jocurilor Olimpice de la Montreal. Invitaţiei federaţiei noastre de atletism i-au răspuns favorabil atleţi şi atlete din 11 ţări : Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, Cuba, Elveţia, Franţa, R. D. Germană, Grecia, Iugoslavia, Norvegia, Polonia. Pe listele anunţate de federaţiile respective figurează nume de rezonanţă, performeri de certă clasă internaţională. Iată cîteva nume : Angela Voigt (R.D. Germană), care a stabilit recent un nou record mondial la săritura în lungime (6,92 m) ; Helena Fibingerova (Cehoslovacia), fostă recordmană mondială la aruncarea greutăţii ; Carmen Romero (Cuba) la aruncarea discului ; Nikolina Stereva (Bulgaria) la 800 m ; Sparovici (Iugoslavia) la triplu salt ; Bjorn Grimnes (Norvegia) la aruncarea suliţei ; Maria Lambrou (Grecia) la săritura în lungime etc. Fără îndoială, la campionatele care încep miine atletele şi atleţii noştri sunt interesaţi să se prezinte la un nivel cit mai înalt, luptind pentru ocuparea locurilor fruntaşe, dar şi pentru realizarea unor performanţe veritabile. încheierea competiţiei dotate cu premiul SOCI (prin telefon) . Ieri seara s-au încheiat pe stadionul central din oraşul-staţiune Soci Întrecerile atletice pentru premiul „Pravdei“, organ al C.C. al P.C.U.S. La cea de-a 12-a ediţie a tradiţionalei competiţii au participat aproximativ 800 de sportivi sovietici şi din alte ţări, printre care şi din România. . Deşi vremea, rece, şi ploioasă, nu a favorizat întrecerile atletice, miile de spectatori care au asistat la competiţii au avut totuşi ocazia să aplauda o serie de rezultate valoroase obţi- atletice internaţionale ziarului „Pravda“ nute de sportivi bine cunoscuţi şi la noi în ţară : Faina Melnik (67,24 m la disc), Galina Filatova (1,88 m la înălţime), sau Lidia Alfeeva (6,47 m la lungime). Dar rezultatele cele mai bune se consideră cele obţinute la probele masculine : de exemplu, la ciocan — 78,86 m (Iuri Sedîh) şi la săritura cu prăjina — 5,49 m (Iuri Prohorenko) — ambele, recorduri ale U.R.S.S. De asemenea, subliniem săritura in lungime de 8,13 m (Alexei Pereverzev), intr-o probă in care Viktor Saneev, vechi rival al lui Carol Corbu la triplu, a obţinut şi el un rezultat bun pentru un triplu saltist — 7,73 m. O surpriză s-a petrecut la aruncarea greutăţii (feminin), probă in care faimoasa Nadejda Cijova, cu „numai“ 20,81 m, a fost întrecută de Svetlana Kracevskaia, care a realizat 21,07 m. La încheierea concursului au fost inmînate învingătorilor trofeele cuvenite, iar celor mai buni atleţi şi atlete — selecţionaţi printr-o anchetă în rîndul spectatorilor — li s-au inidat premii speciale. Valeriu MIRONESCU ÎN CÎTEVA RÎNDURI RUGBI. — Ultima etapă dinaintea turneului final al campionatului diviziei A va avea loc duminică. In Capitală, două cuplaje : pe terenul Ghencea, Sportul studenţesc — Gloria (ora 9) şi Steaua—Farul (ora 10.30) ; pe terenul Olimpia, Vulcan— Agronomia Cluj-Napoca (ora 9) şi Olimpia—Universitatea Timişoara (ora 10.30) . In ţară : Ştiinţa Petroşani— Dinamo, Politehnica Iaşi—Griviţa roşie, Minerul Gura Humorului—Rulmentul Birlad, T.C.I. Constanţa— C.S.M. Sibiu. * CAIAC-CANOE. — Astăzi şi simbătă se desfăşoară „Regata internaţională Snagov“ la caiac-canoe, competiţie care reuneşte la startul celor 11 probe olimpice sportivi din România, Ungaria, Bulgaria, Cehoslovacia, Canada şi U.R.S.S. Astăzi, după-amiază, sunt programate de la ora 16.00 finalele probelor de 500 m, iar sîmbătă de la ora 17.00 se desfăşoară finalele probelor de 1 000 m. TENIS. — In turneul internațional de tenis de la Las Vegas, Jimmy Connors l-a Învins cu 6—3, 6—3 pe Dick Stockton, in timp ce Arthur Ashe l-a întrecut cu 7—5, 3—6, 7—5 pe Stan Smith. Temerea, un însoţitor omniprezent Titlurile din ziarele de dimineaţă, care anunţă noi crime abominabile, nu mai constituie nicidecum apariţii de excepţie în cele 8 oraşe din R.F.G. unde există metrouri. Frica — scrie revista „STERN“ — a devenit un „pasager“ permanent, omniprezent în reţeaua de transport. „Teama nu mă părăseşte nici o clipă şi, , odată cu lăsarea Întunericului, din principiu nu mai călătoresc cu metroul“ — se plînge o locuitoare dinHamburg, care adaugă : „citesc doar atîtea grozăvii in ziare...“ In realitate, ştirile apărute nu mai pot ţine pasul cu faptele. Lista delictelor cuprinde o gamă extrem de largă, de la acostări şi molestări şi pînă la crime, dar numai cele mai grave sau cele comise în serie îşi găsesc locul în ziare. Din cele 22 de delicte înregistrate pe lună în reţeaua hamburgheză, abia dacă este menţionat unul Staţionarea pe partea carosabilă Adeseori pot fi întîlnite pe şosele autovehicule staţionate pe partea carosabilă, unele din ele aflate doar la cîţiva metri de locul de refugiu special amenajat. Staţionarea autovehiculelor pe partea carosabilă a drumurilor naţionale contravine, deopotrivă, prevederilor Regulamentului de circulaţie şi normelor de conduită rutieră civilizată, afectînd cursivitatea şi siguranţa traficului. Pericolul este foarte mare pe timp de noapte, îndeosebi atunci cind prezenţa autovehiculelor staţionate nu este nici PAGINA 5 Primul ministru al guvernului roman, Manea Mănescu, va face o vizită oficială de prietenie in Republica Sri Lanka Primul ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, Manea Mănescu, va face, la invitaţia primului ministru al Republicii Sri Lanka, Sirimavo Bandaranaike, o vizită oficială de prietenie în Republica Sri Lanka, în ultima parte a lunii mai. Ajutor acordat de România populaţiei sinistrate din Italia La cererea Crucii Roşii italiene, Liga societăţilor de Cruce Roşie a adresat un apel societăţilor de Cruce Roşie din Europa pentru ajutorarea populaţiei sinistrate in urma cutremurului produs recent in nordul Italiei. Răspunzînd apelului, Guvernul Republicii Socialiste România a hotărît să trimită de urgenţă, prin Societatea de Cruce Roşie din România, un ajutor în valoare de 1 500 000 lei, constînd din zahăr, conserve, lapte praf şi alimente pentru copii, pături şi altele. BULETIN RUTIER INFORMAŢII DE LA DIRECŢIA CIRCULAŢIE DIN INSPECTORATUL GENERAL AL MILIŢIEI Verificarea tehnică auto In perioada 1 ianuarie — 31 mai, toate autovehiculele, proprietate socialistă şi personală, trebuie să fie supuse unei verificări amănunţite, în scopul cunoaşterii stării lor tehnice şi, bineînţeles, remedierii defecţiunilor. Acţiunea este în curs de desfăşurare, verificările tehnice efectuindu-se de unităţile deţinătoare de mare parc auto — pentru autovehiculele proprii — precum şi de unităţile „Service“ — pentru autovehiculele proprietate personală şi pentru cele din sectorul socialist ai căror deţinători nu dispun de aparatura de testare şi reglare necesară. Anul acesta, verificarea tehnică obligatorie include şi testarea gradului de concentrare a substanţelor nocive emanate de gazele eşapate, operaţie menită să reducă la minimum poluarea atmosferei. Cu toate că a mai rămas puţin timp pină la expirarea termenului, o parte însemnată a autovehiculelor nu a fost încă verificată. Este bine să nu se amine verificarea tehnică a autovehiculelor pe ultimele zile, cind se produce aglomeraţie şi se fac lucrări de mîntuială. Se constată rămineri în urmă îndeosebi la autovehiculele unor unităţi agricole, precum şi la cele proprietate personală. Este necesar ca unităţile care efectuează verificări tehnice să nu facă nici un rabat exigenţei şi calităţii operaţiilor de testare şi remediere a defecţiunilor, sub pretextul operativităţii sau cedînd insistenţelor unor deţinători de autovehicule. Să fie planificate zilnic numai atîtea autovehicule cite pot fi verificate în bune condiţii. La rîndul lor, deţinătorii de autovehicule trebuie să înţeleagă că este în interesul lor ca această operaţie obligatorie să nu fie o formalitate, ci să constituie realmente prilejul punerii la punct a autovehiculelor din punct de vedere tehnic. Nu este un secret faptul că organele de miliţie dispun de posibilităţi lărgite pentru efectuarea controalelor tehnice. Reamintim, de asemenea, că pentru conducerea autovehiculelor cu defecţiuni tehnice la sistemul de frinare sau la mecanismul de direcţie, Decretul nr. 328/1970 , republicat, prevede, pe lingă amenda contravenţională aplicată şoferului, suspendarea temporară a dreptului de conducere a autovehiculelor, măcar semnalizată cu luminile de poziţie şi triunghiul reflectorizant. Nu este mai puţin adevărat că nu toţi şi nu întotdeauna conducătorii auto se oferă să ajute colegul de breaslă la scoaterea de pe partea carosabilă a unui autovehicul rămas în pană. De asemenea, trebuie menţionat aici şi periculosul obicei al unor şoferi de autovehicule grele care lasă pe mijlocul şoselei bolovanii de care s-au servit pentru împiedicarea maşinii „s-o ia la vale“. Este bine de ştiut că circulaţia modernă nu înseamnă numai autovehicule cu performanţe tehnico-funcţionale superioare şi şosele asfaltate, ci, în aceeaşi măsură — şi chiar mai mult — o comportare rutieră corectă, civilizată, in care să primeze interesul colectiv pentru siguranţa traficului, îndemn la reflecţii Pornind de la concluziile desprinse din analiza dinamicii accidentelor rutiere care au avut loc în 1975, serviciul circulaţie din cadrul Miliţiei judeţului Brăila a constatat că unele dintre evenimente puteau fi prevenite dacă factorii de răspundere de la garaje, autobaze şi coloane auto s-ar fi îngrijit de asigurarea verificării stării tehnice a autovehiculelor, de calitatea reparaţiilor şi reviziilor, de perfecţionarea profesională a conducătorilor auto. Pe baza acestor constatări, s-au intensificat controalele la garaje, folosindu-se în acest scop întregul set de aparatură din dotare pentru testarea tehnică a autovehiculelor. Astfel, din 382 autovehicule, controlate după ieşirea lor în cursă, 105 prezentau defecţiuni la sistemele de frinare, direcţie, lumini şi semnalizare sau eliminau prin gazele de eşapare noxe toxice.. La Autobaza 1 Brăila, de exemplu, autocamionul nr. 21-BR-2824 a fost lăsat să plece in cursă, deşi prezenta defecţiuni la sistemul de frinare. De menţionat că autovehiculul respectiv ieşise din revizie tehnică abia da o lună de zile . Folosirea aparaturii din dotarea serviciului circulație al miliției a determinat conducerea unor garaje să utilizeze propria aparatură, pină atunci abandonată. vremea Timpul probabil pentru zilele de 18, 1€ şi 17 mai. In ţară . In prima parte a intervalului, vremea va fi instabilă. In jumătatea de nord a ţării, vor cădea ploi frecvente, mai ales sub formă de averse, însoţite de descărcări electrice. Izolat, se va semnala grindină, iar în zona muntoasă, la peste 1800 metri, lapoviţă şi ninsoare. Vîntul va sufla potrivit, cu intensificări de scurtă durată din sectorul vestic. Apoi, vremea se va ameliora. Vor cădea ploi locale în Crişana, Maramureş, Transilvania şi nordul Moldovei. Temperatura aerului va scădea în primele zile, apoi va creşte treptat. Minimele vor fi cuprinse între 3 şi 13 grade, iar maximele între 14 şi 24 de grade, în Bucureşti . Vreme în general instabilă în prima parte a intervalului, cu cerul temporar noros şi ploi sub formă de averse. Vînt cu intensificări de scurtă durată. Temperatura va scădea în primele zile, apoi va crește treptat. SOCIETATEA DE CONSUM SI ESCALADA VIOLENTEI In ultimul timp, violenţa, sub cele mai grave forme de manifestare — omucideri, jafuri, delincventă juvenilă — capătă o tot mai mare amploare in lumea capitalistă. Statisticile oficiale indică cifre record, care provoacă o vie îngrijorare în modul opiniei publice. Făcindu-se ecoul acestei îngrijorări, presa internaţională relevă că escalada actelor de violenţă îşi are originea în agravarea crizei generale a aşa-zisei societăţi de consum , în directă legătură cu criza economică, creşterea şomajului criza valorilor morale şi alte fenometre de descompunere. Semnificative în acest sens sunt extrasele din presa străină, transmise de corespondenţii noştri, pe care le publicăm mai jos : Un generator al delincvenţei: şomajul „Patru salariaţi ai restaurantului „Roy Rogers“ din Alexandria (suburbie a Washingtonului) asasinaţi şi băgaţi într-o cameră frigorifică“ („WASHINGTON POST“) . „Cele 5 cadavre, descoperite intr-o pădure din Carolina de Nord, au fost identificate de poliţie : sunt membrii familiei unui funcţionar superior din Departamentul de Stat, ucişi în propria lor locuinţă de lingă Washington şi transportaţi de asasini in alt stat" („WASHINGTON STAR NEWS") . „Şase membri ai familiei Carl Alden din Philadelphia au fost asasinaţi prin împuşcare“ („NEW YORK TIMES“) — sînt cîteva din titlurile articolelor publicate pe primele pagini de presa americană despre o serie de recente crime odioase, care evidenţiază o escaladare fără precedent a violentei in S.U.A. Paralel, se intensifică şi reclama firmelor producătoare de mijloace tehnice, electrice şi electronice, de prevenire a spargerilor şi furturilor, firme care de cîţiva ani consecutiv înregistrează profituri record — fapt interpretat de presă ca ilustrind creşterea neliniştii şi Îngrijorării americanilor faţă de amplificarea criminalităţii. Numai la New York s-a înregistrat in 1975 — potrivit unui recent raport al Departamentului poliţiei — o creştere cu 11,8 la sută a delictelor criminale faţă de 1974. In total, poliţia a fost sesizată de 581 247 cazuri antisociale grave, între care 1 645 de omucideri, 83190 jafuri, 177 032 spargeri, 272 033 furturi. Analizînd unele din cauzele „noului val de crime“, săptămînalul „PARADE“ subliniază, intre altele, că el îşi are originea în creşterea fără precedent a numărului şomerilor, în reescaladarea consumului de stupefiante. In sporirea numărului americanilor care trăiesc din venituri considerate oficial a fi sub nivelul de sărăcie (25,7 milioane de oameni). Şi, bineînţeles, scrie revista, trebuie luată in consideraţie şi goana după „senzaţii tari“ a unor tineri de bani gata, lipsiţi de orice idealuri. Iată de ce, potrivit statisticilor oficiale, din cei circa 150 000 de cetăţeni întemniţaţi in cele circa 3 950 de închisori ale S.U.A. 60 la sută sunt tineri sub 30 de ani. Şi încă un fapt semnificativ : 3 din 5 deţinuţi erau şomeri cind au fost arestaţi. lor a crescut în capitală cu 21 la sută. Au fost semnalate 64 de asasinate, zeci şi sute de acte de huliganism, violuri, grave răniri corporale. In ce priveşte răspindirea criminalităţii în rîndul tinerilor — scrie ziarul „L’UNITA“ — este semnificativ faptul că la Roma anul 1975 a debutat cu isprava unui elev de 15 ani, care a ameninţat cu un pistol pe doi colegi ai săi, pentru a le lua 2 000 de lire şi un pachet de ţigări, şi s-a încheiat cu asasinarea de către doi tineri ■ unul lucrător de la societatea de tramvaie, pentru a-l deposeda de un ceas a cărui valoare nu depăşea cîteva mii de lire. Răpirile de persoane în scopul obţinerii unei răscumpărări — şi care s-au transformat, practic, într-o adevărată industrie , omorurile şi furturile calificate s-au înmulţit, îndeosebi în ultimii ani, în toate marile oraşe italiene. Şi, ceea ce e mai grav, făptaşii, în marea majoritate a cazurilor, rămân nedescoperiţi (dosarul amintit relevă că 98 la sută din delictele Înregistrate la Roma In 1975 au devenit „cazuri de arhivă“). Cauza creşterii continue a fenomenului criminalităţii, scrie „L’Unită“, o constituie accentuarea crizei sociale şi morale — fenomen generalizat in întreaga lume capitalistă industrializată — cu urmările sale directe : şomajul, emigraţia în masă, ghetourile de subproletari. Numai la Roma 250 000 de locuitori sunt în permanenţă şomeri, iar alţi 100 000, toţi tineri, sunt în căutarea primei slujbe, care întirzie să apară. In ziare. O statistică globală a „delictelor de metrou“, întocmită de poliţie, arată că nu „Cine în societatea aceasta este dispus să ofere o şansă unui adolescent fără educaţie, fără bani, fără familie ? Nimeni altcineva decât noi“. Cuvintele aparţin, potrivit publicaţiei nipone „SHIPPING AND TRADE NEWS“, şefului uneia din cele 2 650 de „sindicate ale ciiemei“ din Japonia, care grupează aproximativ 110 000 de gangsteri. Statisticile poliţiei nipone relevă că aceste organizaţii ale crimei dispun de venituri ce depăşesc 670 milioane de dolari anual. In raport cu ţările capitaliste occidentale, Japonia este cunoscut 975 sau Înregistrat 351 delicte. Dar, scrie revista, cite nu rămîn neanunţate ? Cifrată ca o ţară cu o criminalitate relativ redusă — şi aceasta mai ales datorită faptului că legislaţia niponă interzice cu stricteţe portul de arme. Totuşi, criminalitatea constituie una din problemele care preocupă din ce in ce mai mult autorităţile, cercurile largi ale opiniei publice. Recent, în cursul unui raid efectuat la întreg teritoriul ţării, cu participarea a 10 000 de poliţişti, au fost arestaţi 1554 gangsteri. In total, în cursul raidurilor efectuate de poliţie din septembrie 1975 pînă în prezent neagră a „criminalităţii subterane“ este, desigur, mult mai mare: au fost arestate circa 25 000 persoane implicate în traficul de droguri, prostituţie, jocuri de noroc, şantaje etc. O deosebită Îngrijorare stîrneşte faptul că organizaţiile criminale continuă să racoleze tot mai mulţi tineri, îndeosebi adolescenţi. Recent, un purtător de cuvint al poliţiei a anunţat formarea unor echipe speciale pentru supravegherea reţelei de publicaţii, societăţi de televiziune şi cinematografie. Măsura survine în urma proliferării publicaţiilor şi filmelor care fac apologia violenţei. Proliferează „sindicatele crimei“ o scenă obişnuită în capitalele occidentale. Raziile poliţiei, tot mai frecvente, nu reuşesc însă să zăgăzuiască valul violenţei „O gravă primejdie socială“ „Violenţa — scrie ziarul britanic „GUARDIAN“ — a devenit o gravă ameninţare pentru Anglia. Crimele şi violenţele au atins un asemenea grad Incit ameninţă Însăşi stabilitatea ţării“. Asemenea avertismente apar tot mai adesea in presa britanică. Ziarul „DAILY TELEGRAPH“ a înserat declaraţia şefului secţiei criminalistică a Scotland Yard-ului, John Wilson, care sublinia : „Violenţa a atins un nivel Îngrijorător şi situaţia se Înrăutăţeşte continuu. Ceea ce Îngrijorează un mod deosebit este creşterea criminalităţii în rindurile tineretului. Anul trecut, mai mult de jumătate din cei arestaţi pentru comiterea diverselor acte criminale au fost tineri sub 21 de ani. Aproape o treime din cei arestaţi sunt tineri intre 10 şi 16 ani. Ţara noastră a devenit o societate a violenţei. Acest lucru este tragic“. „Explozia de violenţă din ultimii ani“, scrie, la rîndul său, ziarul „MORNING STAR“, are cauze profunde. Ea este urmarea directă a crizei economice, sociale şi morale din societatea de consum. Este un fapt dovedit de sociologi : cu cit creşte numărul celor fără de lucru, cu cit sărăcia loveşte tot mai drastic largi pături ale populaţiei, cu atit violentele iau amploare în societate, in viata de fiecare zi“. Săptămînalul „LABOUR WEEKLY" subliniază : „Violenţa nu este o noţiune care să fie determinată de un anumit tip de oameni, ci de un anumit tip de societate. Lichidind tarele societăţii, loveşti şi în rădăcinile crimei“.