Scînteia, septembrie 1983 (Anul 52, nr. 12759-12784)

1983-09-15 / nr. 12771

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LUI Nr. 12771 Joi 15 septembrie 1983 6 PAGINI - 50 BANI Prin mobilizarea puternică a tuturor forţelor de la sate RECOLTAREA — ÎN RITM MAI INTENS, CU MAXIMĂ GRIJĂ PENTRU EVITAREA PIERDERILOR ! Relatări ale corespondenţilor noştri din judeţele : Buzău, Teleorman, Vilcea, Suceava. In pagina a V-a A intr-o atmosferă de puternic entuziasm şi de angajare unanima pentru îndeplinirea exemplară a programelor de dezvoltare economică şi socială a patriei, a orientărilor şi indicaţiilor date de secretarul general al partidului in vederea creşterii eficienţei economice şi a calităţii vieţii, ieri a continuat Vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, in judeţul Cluj Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu au continuat, miercuri, vizita de lucru în judeţul Cluj. Conducătorul partidului şi statului a fost însoţit de tovarăşii Emil Bobu, Gheorghe Oprea, Petru Enache, Ion Ursu. Reintîlnirea secretarului general al partidului cu cei ce trăiesc şi muncesc în această străbună vatră de cultură şi civilizaţie s-a desfăşurat în aceeaşi atmosferă de intensă bucurie şi deplină satisfacţie de a-l avea în mijlocul lor pe conducătorul iubit şi stimat, ctitorul României moderne, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a-i primi sfatul înţelept şi îndemnul revoluţionar care să-i conducă spre noi şi importante succese pe drumul propăşirii economico-sociale a judeţului lor, al dezvoltării multilaterale a patriei noastre socialiste. Cluj-Napoca, încă din primele ore ale dimineţii, oraşul de pe Someş a cunoscut freamatul speciile marilor evenimente — mii de cetăţeni au flancat bulevardele şi străzile oraşului. Ei purtau portrete ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, drapele roşii şi tricolore, pancarte cu urări la adresa partidului şi a secretarului său general, flori ale acestei bogate toamne, încă o dată locuitorii municipiului — români şi maghiari — au ţinut să-şi exprime profundele sentimente de dragoste şi preţuire faţă de secretarul general al partidului, revoluţionarul neobosit de a cărui rodnică activitate sunt legate şi izbînzile clujenilor, întregului nostru popor, angajaţi ferm pe calea zidirii unei noi şi luminoase vieţi socialiste şi comuniste. S-a dat din nou expresie deplinei satisfacţii şi adincii recunoştinţe a tuturor clujenilor pentru recentele măsuri de sporire a retribuţiei personalului muncitor, nouă şi elocventă mărturie a grijii permanente a partidului, a secretarului său general pentru creşterea continuă a veniturilor oamenilor muncii, a bunăstării întregului popor. Dialogul de lucru din această zi al tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu făuritorii de bunuri materiale şi spirituale din judeţul Cluj a continuat, în fapt, analiza începută cu o zi înainte privind căile de dezvoltare viitoare a industriei şi agriculturii, măsurile ce se impun pentru a ridica pe noi trepte de eficienţă şi calitate întreaga activitate economică, astfel incit judeţul să-şi aducă o contribuţie şi mai importantă la dezvoltarea generală a patriei. Plecind de la reşedinţa ce le-a fost rezervată în municipiul Cluj- Napoca spre primele obiective ale vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi pe întregul traseu cu sentimente de aleasă stimă, cu multă dragoste de zeci de mii de clujeni. S-a scandat îndelung „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Ceauşescu — pace !“, cei prezenţi exprimînd şi în acest mod deplina aprobare faţă de înţeleaptă politică internă şi externă a partidului şi statului nostru. Aceste calde manifestări s-au constituit, totodată, într-o mărturie elocventă a unităţii de nezdruncinat a întregului nostru popor în jurul partidului, al secretarului său general, a hotărîrii oamenilor muncii de aici, fără deosebire de naţionalitate, de a acţiona pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al XII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Vizita de lucru în municipiul Cluj- Napoca a început la cea mai importantă unitate industrială a judeţuluiCOMBINATUL DE UTILAJ GREU. Realizarea acestui ■ obiectiv economic este strîns legată — asemenea atîtor întreprinderi — de numele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, el fiind construit la iniţiativa şi cu sprijinul direct, permanent al secretarului general al partidului. Acum şapte ani, în 1976, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a turnat prima cupă de beton, inaugurind lucrările de execuţie a marelui combinat. Conducătorul partidului şi statului a revenit apoi, în anii 1978 şi 1980, pentru a examina modul în care se materializează această însemnată investiţie. Potrivit orientărilor date cu prilejul acestor vizite, combinatul s-a înălţat treptat, devenind o unitate reprezentativă a industriei noastre constructoare de maşini. Odată cu intrarea în funcţiune a primelor capacităţi ale combinatului, municipiul Cluj-Napoca s-a înscris pe harta economică a României şi ca centru siderurgic. Construirea acestui obiectiv de seamă a relevat, încă o dată, cu pregnanţă, rolul determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu în transformarea Clujului, cu vechi tradiţii culturale, intr-un viguros centru economic, in promovarea consecventă a politicii de repartizare echilibrată şi armonioasă a forţelor de producţie pe întreg cuprinsul ţării, creîndu-se astfel baza materială menită să asigure egalitatea deplină a tuturor cetăţenilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, afirmarea plenară a capacităţii lor creatoare. Iată temeiurile profunde pentru care cei ce lucrează in această modernă unitate i-au întîmpinat, cu bucurie , în suflet, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi pe tovarăşa Elena Ceauşescu. Ei au scandat cu înflăcărare „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu — muncitorii!“, reafirmînd vibrant sentimentele lor de neţărmurită dragoste, stimă şi recunoştinţă faţă de conducătorul iubit al partidului şi statului. In această ambianţă însufleţită a Început vizita în combinat. La sosire, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi de ministrul industriei construcţiilor de maşini, Ioan Avram, ministrul construcţiilor industriale, Petre C. Ion. (Continuare în pag. a II-a) moment inaugural în Combinatul de utilaj greu: de la pupitrul de comandă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu porneşte noua presa de 6 000 tone/forţa ASTĂZI, LA POSTURILE DE RADIO ŞI TELEVIZIUNE Cu prilejul vizitei de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, în judeţul Cluj şi al deschiderii anului de învăţămînt 1983—1984, astăzi va avea loc în municipiul Cluj-Napoca o adunare populară pe care posturile de radio şi televiziune o vor transmite direct în jurul orei 11:00. La întreprinderea de porţelanuri „IRIS* Pretutindeni — primire deosebit de caldă şi entuziastă făcută oaspeţilor dragi In nou n an şcolar INVATAMINT DE IUTA CALITATE, PĂTRUNS DE SPIRIT PATRIOTIC, REVOLUTIONAR, MILITANT „Să sădim în conştiinţa tineretului spiritul revoluţionar, dorinţa de a-şi însuşi cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi cunoaşterii umane, voinţa de a acţiona în toate împrejurările ca revoluţionari, ca patrioţi, de a-şi servi întotdeauna poporul, cauza socialismului, pacea”. NICOLAE CEAUŞESCU Astăzi se deschid cursurile noului an de învăţămînt, eveniment sărbătoresc în viaţa societăţii noastre, pentru care şcoala reprezintă un factor de importanţă fundamentală in edificarea socialismului, in ridicarea gradului de civilizaţie al poporului. Eveniment memorabil în viaţa tinerei generaţii, a celor peste 5 800 000 de elevi şi studenţi, pentru care învăţătura perseverentă, munca asiduă pentru pregătirea ştiinţifică şi profesională, pentru formarea politică şi cetăţenească reprezintă cea mai înaltă îndatorire patriotică, umană, etică. Aflată sub auspiciile luminoaselor obiective stabilite de Congresul al XII-lea şi de Conferinţa Naţională ale partidului, şcoala de toate gradele, cele peste 262 000 de cadre didactice — educatoare, învăţători, profesori — au asigurate toate condiţiile materiale şi spirituale necesare realizării unui învăţămînt de înaltă calitate, care să asigure pregătirea şi educarea tinerelor generaţii de constructori ai României de azi şi de mîine, pe măsura exigenţelor puse de impetuoasa dezvoltare economico-socială şi culturală a patriei. La baza întregului proces instructiv-educativ, a perfecţionării continue a învăţămîntului şi conectării lui ferme la imperativele majore ale prezentului şi viitorului se află concepţia ştiinţifică, clarvăzătoare, profund umanistă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, în spiritul căreia şcoala de toate gradele are inalta răspundere de a forma tînăra generaţie pentru muncă şi viaţă, în spirit revoluţionar, cultivîndu-i înflăcărate simţăminte de dragoste şi respect pentru patria in care s-a născut şi trăieşte. Prezenţa de-a lungul anilor la manifestările prilejuite de deschiderea învăţămîntului a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ideile şi orientările preţioase formulate în cuvîntările rostite de secretarul general al partidului, îndemnurile înflăcărate adresate cadrelor didactice, studenţilor şi elevilor au reprezentat pentru şcoală un adevărat program de muncă pentru integrarea organică a învăţămîntului cu producţia, cu cercetarea ştiinţifică, cu practica socială, pentru ca procesul instructiv-educativ să se apropie tot mai mult de cerinţele reale ale societăţii. Conferindu-i rolul de important factor de cultură şi civilizaţie pentru întregul popor, partidul şi statul nostru au asigurat şcolii de toate gradele o puternică bază materială. Constituţia Republicii Socialiste România, prevederile Legii educaţiei şi învăţămîntului garantează accesul plenar, neîngrădit la învăţătură al tuturor fiilor ţării, fără deosebire de naţionalitate. La dispoziţia tineretului studios se află aproape 30 000 de unităţi şcolare de toate gradele, laboratoare şi ateliere dotate cu tot ceea ce tehnica didactică modernă pune la dispoziţia învăţămîntului. Numai in 1983, pentru dezvoltarea Invăţămintului şi a bazei sale materiale s-au alocat, de la bugetul de stat, 17 583,4 milioane lei. Un corp didactic temeinic pregătit, profund devotat cauzei nobile a pregătirii şi educării tinerelor generaţii ale ţării, asigură transpunerea în viaţa şi activitatea şcolii a politicii partidului, a înaltelor sale obiective educative. Toate acestea se reflectă in calitatea pregătirii absolvenţilor diferitelor trepte de şcolarizare, ai invăţămintului superior, in integrarea lor cu bune rezultate în producţie, în colectivele de muncă, în prezenţa lor activă pe marile şantiere ale construcţiei socialiste. După cum este cunoscut, la consfătuirea de lucru pe problemele muncii organizatorice şi politicoeducative de la Mangalia, încuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu au fost stabilite direcţii şi sarcini fundamentale pentru procesul de formare şi educare a omului nou. In mod firesc, au fost relevate răspunderile ce revin şcolii în formarea şi educarea patriotică, revoluţionară a tineretului, în spiritul, concepţiei ştiinţifice, materialistdialectice despre lume şi viaţă a partidului nostru. „O atenţie deosebită trebuie să acordăm formării tinerei generaţii pentru muncă, pentru luptă, educării ei în spirit revoluţionar — spunea, cu acel prilej, secretarul general al partidului. In această privinţă, trebuie să acordăm o atenţie mai mare, în toate formele de învăţămint — incepind de la grădiniţă pină la cursurile postuniversitare a formării şi educării patriotice, revoluţionare a tineretului, a tuturor cetăţenilor patriei noastre**. De cea mai mare importanţă pentru formarea profilului moral-politic al tinerei generaţii sunt ideile secretarului general al partidului, potrivit cărora pentru a fi bun revoluţionar nu este suficient să fii un bun inginer, un bun muncitor, un bun economist, ci trebuiesă pui (Continuare în pag. a V-a) MUNCA DE ÎNALTA PRODUCTIVITATE, CALITATE SI EFICIENTA singura sursă a progresului ecomatic al tării, a creşterii nivelului de trai Precizări, argumente, calcule pe marginea recentelor decrete ale Consiliului de Stat PAGINA A IV-A