Sportul Popular, august 1950 (Anul 6, nr. 1710-1726)

1950-08-01 / nr. 1710

viag. z-a „SPORTUL POPULARA IIVOTUL IN COMPLEXUL SPORTIV G. M. A. , începând de anul acesta zeci de mii de tineri şi vârstnici de la oraşe şi sate vor participa la Complexul Sportiv de Stat G.M.A. In fiecare unitate de muncă, oamenii muncii studiază cu atenţie normele acestui complex şi se gândesc la mijloacele pe care le au pentru obţinerea normelor. Desigur că problema no. 1 în această lună, este obţinerea normelor la înnot căci mai avem în faţă maximum două luni pentru cele două antrenamente oficiale şi apoi trecerea oficială a normei. Desigur că pentru cei care ştiu să înnoate parcurgerea a 50 sau 100 metri nu este o problemă prea mare. Deopotrivă, pentru a obţine calificativul „excelent“ este nevoie de un antrenament de scurtă durată. Este însă o datorie pentru fiecare aspirant ca în momentul când se prezintă la startul probei de înnot să folosească un stil corect, să practice o mişcare coordonată. Cei mai mulţi dintre aspiranţi vor trebui deci ca la antrenamentele obişnuite să practice metodele care folosesc la însuşirea unei bune metode de înnot, astfel ca de la G.M.A. să ajungă să fie înnotător activ şi participant obişnuit al întrecerilor locale. Normele complexului G.M.A. pot fi trecute în orice stil de înnot. Regulamentul nu cere o metodă anumită. Pentru uzul înnotătorilor vom începe publicarea unei noi serii de indicaţii tehnice care arată mişcarea exactă. Ne vom ocupa de îanotul bras, fluture şi craul. Aceste mişcării sunt organizate în aşa fel încât pot fi folosite cu succes şi pentru cursurile de începători Cel mai simplu stil de înnot pentru începători, este bras Mişcările imită înnotul broaştei. Braţele pornesc simetric spre lateral, mâinile se unesc la piept şi apoi se întind pe linia de plutire. Picioarele fac o mişcare de rotaţie. Adică, din poziţia întins, se unesc, cu călcâile apropiate lângă şezut, se desfac spre lateral cu o mişcare de rotaţie şi apoi se lipesc cu putere ajungând din nou în poziţia întins. Problema înnotului bras este simplă, rezumându-se la trei factori : mişcare corectă, respiraţie şi coordonare. Să studiem, deci, mişcarea. Greşeli obişnuite : In general, începătorii fac greşeli de respiraţie, în sensul că şi expiră afară din apă. In principiu aerul este inspirat numai pe gură apoi faţa priveşte în jos şi se expiră aerul în apă tot pe gură. Inspirându-se pe nas, apa se introduce odată cu aerul şi provoacă strănut sau sufocare. Desenul arată poziţia corectă a capului la inspiraţie şi expiraţie. O altă greşală obişnuită este la mişcarea picioarelor când unii începători fac exerciţii asiimetrice, adică foarfecă. Un picior face mişcarea lateral prea sus, iar al doilea mai jos. Simetria mişcării picioarelor asigură înnoiţi, liniştit. începătorii care au acest defect, trebuie corect Lecţii colective — Pentru începători se pot face lecţii colective în grupe de 10—15 elevi. Mişcările se învaţă mai întâi pe uscat după următorul program : 1. exerciţii de braţe, în trei timpi. 2. exerciţii de picioare, în doi timpi (picioarele fac mişcarea de la comanda 2). 3. Coordonare cu respiraţie. Comanda 3. — Picioarele se depărtează la maximum, braţele se întind în faţă. In clipa când braţele ajung bine întinse, se închid puternic picioarele. In timpul comenzii 3, capul se lasă cu privirea în jos, se expiră aerul în apă. Comanda 3, cuprinde aşadar două faze calculate după deschiderea picioarelor: deschiderea lentă şi apropierea scurtă şi puternică. Corpul revine la poziţia iniţială, arătată de desenul 1. Observaţiuni: Primele mişcări nu se fac în forţă. Singura mişcare puternică este aceia din comanda 3, faza a doua, când se apropie picioarele. Este acţiunea care dă propulsiune corpului. Respiraţia se face fără efort Inspiraţia lentă, atât timp cât durează comanda 1—2. Expiraţia trebuie sa fie lungă, golind plămânii de aer. Atât mişcarea braţelor cât şi a picioarelor trebuie să aibe o simetrie perfectă pentru a nuoifica poziţia corpului pe linia de plutire Aceasta este poziţia iniţială (de plecare) pentru bras. Corpul stă întins pe linia de plutire. Braţele şi picioarele întinse. Desenele ne arată poziţia corectă, văzută de sus şi din prolii. Comanda 1. — Braţele pornesc lateral, până la poziţia puţin mai sus de înălţimea umerilor. Pletorele nu fac nici o mişcare. In timpul mişcării, se inspiră lung numai pe gură. Comanda 2. — Braţele pornesc sub apă, fac o mişcare de rotaţie, coatele lăsate in jos, mâinile ajung la bărbie, împreunate. In acelaş timp, picioarele se îndoaie din genunchi, desenând un romb, tălpile se apropie. Se oprește inspirația, închizând buzele. Normele F.G.M.A. Obligatorii: Băieţi, 50 m. fără timp pentru „reuşit”, 05 secunde pentru „excelent”. Fete, 25 m. fără timp pentru „reuşit”, 40 secunde pentru „excelent”. La alegere: Băieţi, 25 m. , 33 secunde pentru „reuşit”, 40 secunde pentru „excelent”. Fete, 25 m., 40 secunde pentru „reuşit”, 35 secunde pentru ,,excelent”, taţi cu exerciţii de picioare, sprijinindu-se de o scândură sau ţinându se cu mâinile de marginea bazinului. Normele G. M. A. Bărbaţi: (18-30 ani) 100 m. fără timp pentru „reuşit”, 2’10" pentru „excelent”. (31-40 ani): 100 m. fără timp, pentru „reuşit”, 2’30” pentru „excelent“. Femei: 18-25 ani: 50 m. fără timp, pentru „reuşit”, FIO" pentru „excelent”. 26-32 ani: 50 m. fără timp, pentru „reuşit”, 1’29” pentru „excelent”. 33 ani în sus: 50 m. fără timp, pentru „reuşit”, 1’30" pentru „excelent” Mai sunt norme la alegere, pe 50 m. înnot cu un minimum de 1.05 şi maximum 1.25 pentru bărbaţi şi 1.35 minimum şi maximum 1.55 pentru femei. Observaţii. — Pentru mişcarea picioarelor, se fac exerciţii stând. La comanda 2, se ridică piciorul drept (călcâiul ajunge în dreptul piciorului stâng). La 3, se depărtează apoi revine în partiţia iniţială. Urmează aceiaşi mişcare cu piciorul stâng. Apoi, prin genuflexiuni şi săritură, se face mișcarea cu amândouă picioarele. Înnotul întăreşte sănătatea şi măreşte capacitatea de muncă innotul este de mare însemnătate pentru menţinerea sănătăţi. Exerciţiul sistematic al înnotului la vârsta copilăriei şi adolescenţei înlesneşte o dezvoltare fizică normală. La unul din importantele matchuri de înnot pentru copii la care au participat cei mai buni innotători din Moscova. Leningrad, Kiev, Harkov şi Minsk, în vârstă dela 14 la 17 ani, s’au făcut cercetări medicale. S’a constatat că înălţimea participanţilor atingea în medie 171,4 centimetri, adică mai mult decât media obişnuită pentru bărbaţi. Mulţumită înnotului se dezvoltă multilateral muşchii braţelor, picioarelor, abdomenului, pieptului şi spatelui. Din această caisă înnorătorii se disting totdeauna prin desvoltarea proporţională a sistemului muscular. Înnotul este un leac excelent contra strâmbării şirei spinării şi c contra gârbovini. Iată de ce tinerii innotători sunt totdeauna înalţi şi au o ţinută frumoasă. Mulţi fiziologi numesc înnotul gimnastica respiraţiei, deoarece desvoltă minunat aparatul respirator şi măreşte puternic volumul plămânilor. Volumul mediu al plămânilor la tinerii participanţi la matchul de care scriam mai sus, atingea 5140 cmc., adică cu 1340 cmc. peste norma mijlocie a unui bărbat sănătos. La maestru înnotului cu o îndelungată activitate sportivă volumul mediu al plămânilor ajunge la 5715 cmc. iar la innotătorii de categoria întâia la 5420 cmc. Mulţumită respiraţiei adânci, întregul aparat pulmonar lucrează activ. Fără îndoială că aceasta evită bolile de plămâni. Aceiaşi influenţă binefăcătoare se exercită şi asupra capacităţii de funcţionare a sistemului cardio-vascular. La competiţiile Armatei din vara 1948 s’a studiat nivelul rezistenţei fizice la sportivii, cari practică diversele feluri de sport. S’a constatat că alergătorii şi înviotătorii pe distanţe medii şi lungi sunt cei mai rezistenţi; aceasta arată marea capacitate de funcţionare a sistemului cardio-vascular.. Oamenii de ştiinţă au dovedit că inima înnotătorului bine antrenat este capabilă să pompeze pe minut de 3-4 ori mai mult sânge decât inima unui om sănătos, dar neantrenat. La maeştrii renumiţi ai vinotului Leonid Meşcov, Vladimir Kitaev, Mihail Şirleşko, Nicolai Borisov şi alţii inima face în repaus câte 48—54 pulsaţii pe minut în loc de 72-74 pulsaţii, care e norma medie pentru bărbaţi. În totul întăreşte nervii, menţine vigoarea şi capacitatea de muncă a omului, elimină obo-■ scala la persoanele cu activitatea cerebrală încordată . Nu sunt puține îmbolnăvirile de răceală (bronşite, guturai ,etc.), ce se ivesc din cauza răcirii organismului. Unul din cele mai însemnate mijloace profilactice în combaterea bolilor de răcire este călirea organismului. Trebue să se obişnuiască suportarea temperatturilor scăzute prin acţiunea aspra organismului a aşa numiţilor, „iritanţi reci" — aerul sau apa rece. Este de mult cunoscut că sportivii sunt mai puţin expuşi decât alţii la răcire. Aceasta se explică prin faptul că ei fac exerciţiule în echipamente sportive uşoare, chiloţi şi tricouri. Persoana care se obişnuieşte sistematic cu înnoiţii în apă rece (15—17") nUUreşte rezistenţa organismului. .J * . »