Sportul Popular, decembrie 1950 (Anul 6, nr. 1780-1792)

1950-12-02 / nr. 1780

Trăiască Partidul Muncitoresc Român, avantgarda clasei muncitoare, conducătorul luptei celor ce muncesc pentru pace, bunăstare și socialism ! Nicolae Voiculescu Capitala .Republicii noastre dragi îşi schimbă înfăţişarea de la o zi la alta, devenind tot mai shinte gospodărită şi mai frumoasă, imagine vie a avântului cu care oamenii muncii luptă pentru construirea socialismului 1. In locul gropilor pline cu gunoaie în focul băltoacelor şi al maidanelor, răsar ca din pământ, marcuri luminoase, solarii pentru copii, bazine de înnoi, terenuri de sport, iar în locul vechilor pieţe paraginiste se ridică pieţe moderne şi îmbelşugate. In locul cocioabelor, adevărate închisori ale muncitorilor, se înalţă acum măreţe cartiere muncitoreşti cu blocuri luminoase, iar acolo unde nu de mult întâlneai o uliţă desfundată, privirea îţi este atrasă de frumuseţea bulevardului ce se întinde în faţa ochilor. Toate aceste realizări au fost posibile datorită sprijinului Partidului şi muncii Comitetului Provizoriu al Capitalei în fruntea căruia se află vrednicul gospodar, muncitorul tipograf Nicolae Voiculescu. Grila pe care tov d We4M Voicuu'Rtu o poartă bunei gospodăriri a Capitalei, este grija omului crescut şi îndrumat zi de zi de Partid. Tov. Nicolae Vaiculescu, fiu de ţărani muncitori, a cunoscut greutăţile vieţii încă de mic, când a intrat ucenic la tipografia „Socec”. Acolo a cunoscut mizeria, exploatarea cruntă şi suferinţele tipografilor. Tot aici a văzut şi minciunile răspândite de exploatatori prin perfidele lor tipărituri, însă niciodată nu şi-a pierdut încrederea în victoria deplină a măreţelor idei ale clasei muncitoare, pentru care a luptat cu convingere. Din anul 1930 a participat cu hotărîre în mişcarea sindicală iar în anii războiului criminal a luat parte activă la acţiunile Partidului, pe linie de apărare patriotică şi ajutorare a lucrătorilor întemniţaţi de regimul fascist. 23 August a însemnat pentru el ziua când a pornit cu puteri noi de muncă pentru îndeplinirea sarcinilor date de Partid. Ca activist sindical, tov. Voiculescu a avut multe munci de răspundere, la Comisia locală sindicală şi în Comitetul Executiv al Confederaţiei Generale a Muncii. Rând pe rând, prefect de Ilfov, ajutor de primar general al Capitalei, primar general al Capitalei şi acum Preşedintele Comitetului Provizoriu al oraşului Bucureşti, tov. Viticulescu a câştigat încrederea meritată a oamenilor muncii. Tov. Voiculescu este un pasionat sportiv. Vânatul practicat cu regularitate reprezintă o bună recreere după oboseala unei munci încordate, pline de răspundere. Ca preşedinte al" Comisiei centrale de box, tov. Voiculescu munceşte cu sârg şi pricepere la desvoltarea con-tinuă a acestui sport practicat de numeroşi muncitori. Cetăţenii din circa electorală Nr. 149 l-au propus candidat pentru Sfatul Popular al oraşului Bucureşti. Acordând votul tov. Nicolae Voiculescu, oamenii muncii aleg un tovarăș destoinic, luptător hotărât pentru cauza păcii și a construirii socialismului în Republica noastră. Szilagyi loan ! Cine nu-l cunoaşte în Valea Jiului Pe bravul miner Szilagyi loan de la sectorul V. Petala! Cu toţii î 1 iubesc şi-l apreciază pentru felul cum îşi duce munca în toate domeniile de activitate. Pe Szilagyi loan îl găseşti In- j erând în mină unde împreună dii ortacii săi obţine rezultate care fac cinste tuturor minerilor din | Valea Jiului. II păşeşti tuntând la j abataiui frontal, întrebuinţând | metoda rapidă de extracţie a căr-| bunelui, după sistemul sovietici- j lor Jukov-I’uhorski. Astfel, e! de- j păşeşte zilnic norma cu 30 la strtă, | reuşind să îndeplinească la 28 Kcembrie programul de produc- ’ ţie pe întree anul. Hups terminarea celor opt ore de lucru pe Szilagyi îl .’găseşti! pe terenul de sport, antrenări-! du-se pentru trecerea normelor G.1H.A şi pregătind totodată în aceasta direcţie zeci de tineri. ! Când se înserează, Szilagyi sei îndreaptă spre Clubul sindicat«-1 lui miner unde îl găsești 'cetind despre metodele de Ineri ale mi- j aerului sovietic Stahanov, jucând o partidă de şah sau ,povestind tovarăşilor mai tineri despre »triatele amintiridin itsecut. Pe ipicptul lui Szilagyi Ion străluceşte Ordinul Muncii cl. II-a, Medalia Muncii şi insigna de Polisportiv, rod al uneidestoi- nice activităţi la producţie şi pe terenul de sport. Minerii îi iubesc şi îi apreciază meritele. De aceea l-au propus cu însufleţire candidat în alegerile pentru Sfatul Popular al orașului Petroșani. Vasilov Grigore Fiu de cazangiu, tovarăşul Vasilov Grigore a cunoscut încă din fragedă copilărie mizeria. Trăind in mijlocul celor exploataţi, muncind cot la cot ce ei, în sufletul fiullui de cazangiu a încolţit sâmburele revoltat contra asupririi şi exploatării. Copilul creştea şi totodată creştea şi re- volta din sufletul său. In 1932, când a intrat în marina comer- cială a început să ia parte activă , la grevele muncitoreşti. Aruncat in închisoare, nu şi-a pierdut nicio clipă nădejdea în biruinţa ideilor măreţe ale clasei muncitoare. In tinereţe, tovarăşul Vasilov Grigore ar fi dorit să practice sportul, dar nu avea mijloace materiale. Muncind temeinic, ridicându-şi mereu nivelul ideologic, tovarăşul Vasilov Grigore este azi di- rectorul Regionalei Canal-Cernavodă, ale cărei şantiere lucrează în contul anului viitor. Când tovarăşii din Asociația „Bunajusa“ i-au vorbit despre iniţiativa de a amenaja o sală de sport pentru iarnă,tov. Vasilov i-a sprijinit, le-a repartizat o baracă şi brafţe de muncă. Tot ela ajutat să construască mai multe materialepentru cursa cu obstacele G.M.A. Tovarăşul Vasilov Grigore candidează pe listele FrontuluiDemocraţiei Populare în alegerile de deputaţi ,pentru Sfatul Topular a! oraşului Cernavodă Acordtmdu-i votul şi încrederea lor, oamenii muncii din Cernavodă sunt convinşi că aleg un tovarăş care îi va reprezenta cu cinste. SPORTUL POPULAR âmplarul Marinescu Marin De vremurile când trudea din greu ca ucenic la fabrica Arta- Lemne din Obor, tâmplarul Marinescu Marin îşi aminteşte cu amărăciune în suflet. Da, erau zileposomorite, negre, pe atunci. Patronii, ■Gbiţulescu şi Calais, aveau în fabrică „oamenii lor“. Aceştia se „îngrijeau“ în aşa fel de ucenici încât nu era zi în care sărmanii copii să nu lucreze până la miezul nopţii, nu era zi fără bătăi, fără sudălmi. In clipele în care se gândeşte în trecut, Marinescu Marin simte crescându-i în piept ura neîmpăcată împotriva exploatatorilor, împotriva celor care i-au transformat zilele tinereţii în nesfârşit lanţ de chinuri şi de munci istovitoare. Dar vremurile acelea au trecut pentru totdeauna. Astăzi, Marinescu Marin este tâmplar la Spitalul de Stat Fir. 1. Munca lui Sporaicâi-a adus în repetate rânduri loc de cinste în rândul fruntaşilor în producţie. Acesta nu este însă singurul tărâm în care munca lui Marinescu Marin a dat roade dintre cele mai bune. Salariaţii Spitalului şi în deosebi cei tineri, îşi aduc bine aminte de primăvara anului 1947. Când Marinescu Marin, răspunzător pe atunci de activitatea tineretului din această instituţie, a pornit curajos la construirea unor terenuri sportive. Ei şi-l amintesc cu drag pe Marinescu Marin conducându-le munca, mergând de la unul la altul, pentruca terenurile să devină fapt împlinit. Astăzi, Marinescu Marin este candidat al circumscripţiei 91 din raionul 1 Mai. Cu acelaşi entuziasm cu care oamenii muncii de la Spitalul de Stat Nr. 1 l-au propus candidat pe Marinescu Marin, alegătorii circumscripţiei 91 din raionul 1 Mai îi vor da votul, conştienţi că un muncitor vrednic, devotat clasei muncitoare, va deveni în acest fel deputat în Sfaturile Populare şi va lupta pentru realizarea năzuinţelor lor. Baba Ion „Cinste celor mai vrednici luptători pentru cauza păcii din combinatul nostru siderurge“. Acestea sunt cuvintele scrise cu litere de foc pe panoul evidenţiaţilor în .producţie din Combinatul Side- rurgic Hunedoara. Printre aceştia figurează şi por- tretul muncitorului fruntaş, prim lopitorul de la Furnalul Păcii -- I Baba Ion, decorat cu Medalia Muncii şi distins cu .Diploma de onoare a C.C. al U.T.M. Baba Ion este un etin schior şi un vrednic aspirant la Insignal G.M.A. Nasau in comuna Doiceşti la j tonul Fălticeni, Baba Ion a ajuns- cut încă de mic copil sărăcia. După ,eliberarea ţării de sub jugul fasciştilor cotropitori, tânărului Baba ’Ion ii apar zorii linei vieţi no . Se înrolează in rândul bravilor brigadieri de la Şantierul APACA unde după terminarea măreţei con- strucţii a fost îndreptat spre Hu- nedoara Baba Ion urmează aici o școală de calificare devenind turnător de fontă la furnale. De d .luni, nos. Baba este fruntas in muncă în combinatul Siderurgic, fiind ■numit de curând prim ■top lor la jurnalul cel mai mare al combinatului. Furnalul Păcii Activist neînfricat cu Partidului, ■crescut și îndrumat de Partid, 'lă- nărui B.ciha ton în vârstă de numai 23 ani este un demn reprezentant al muncitorilor care i-au făcut cinstea de a-l propune candidat în alegerile, pentru Sfatul Popular al regiunii și al raionului Hunedoara. I Pag. 3-a Szöcs Tereza Numele tinerei textiliste de la uzinele „Gheorghe Doja" din Sf. Gheorghe este cunoscut sutelor de mii de tneri care au participat în întrecerile C.T.M. Cei care au luat parte în concursurile finale aleacestei competiţii şi-o amintesc bine pe tânăra concurentă de Sf. Gheorghe. O fată înaltă, voinică, vorbeşte monicom dar pune în cuvintele ei toată însufleţirea şi bucuria vieţii noi pe care o trăeşte. Inroba de 800 metri plat Szocs Tereza a ieşit pe primul foc. Când i s'a înmânat cupa de câmp pană a celei triai măreţe competiţii de masă din ţara noastă, i. privirile ei desluşeai toată însufleţirea şi bucuria care-i freamătă în inimă. — Voi munci cu şi mai multă râvnă — a spus fata minerului Ion Szocs. Şi tânăra sportivă îşi îndeplineşte cu dragangajamentul. Szocs Tereza lucrează astăzi la patru războaie, lăsând în urmă normă după normă.Ca responsabilă sportivă a raionului U.T.M. Sf.Gheorghe ea îşi face cu curse datoria. ,Multe din tovarăşele ei de muncă au fost angrenate în sport de tânăra finalăsă C.T.M. Dar viaţa Terezei Szocs nu a fost totdeauna aşa de luminoasă şi plină de bucurii. Copilara îi aminteşte despre viaţa oropsită pe care o duceau atunci muncitorii. Singura bucure atatălui ei au fost copiii căsora le dorea o altă viaţă, lipsăde griji şi nevoi. Şi dorind lui Szocs Ion s’a împlinit. Astăzi fiica sa este muncitoare fruntaşă, face sport, în viaţă şi contribuie cu dragoste la înflorirea Patriei. Ea stă cu cinste printre oamenii noi, oamenii timpurilor noi. Pentru râvna ei înproducţie, pentru sprijinul ,pe care îl dă tovarăşelor de muncă în actvitatea sportivă, muncitorii de la uzinele „Gheorghe Dajc“ au propus-o pe Szocs Tereza eariB.dată în alegerile pentru Sfatul Popular al oraşului Sf. Gheorghe.In întâlnirile ei cu alegorii, Szocs Tereza adiscutat ■ **pr» viaţa nouă şi lamnoasă, pe care ■e trăesc astăzi oamenii muncii din ţara noastră, despre avântulpe care l-a luat mişcarea spor.ntivă, despre stadionul care seva înălţa în apropierea fabricii Cuvintele şi angajamentle de az, se vor transforma mâine în noi şi mândrerealizări, prin victoria în alegeri a candidaţilor Frontului Democraţiei Populare. Agitatorul Lazar Constantin a vorbit tinerilor săi tovarăşi de muncă de la „fi tacâm Roşie“ Lumina a înmuiat sala de festivităţi a fabricii de încălţăminte „Flacăra Roşie“. A fost mai ales bisnina unei bucurii fără seamăn. Tinerii muncitori din fabrică sărbătoresc ai Cechile din 3 Decembrie. S-au adunat multe sute die muncitoriharnici pentru a întâmpina cu însufleţire marea sărbătoare a întregului nostru popor muncitor. Tineretul, recunoscător Partidului care îşi oferă necontenit condiţii mereu mai bune de a se pregătipentru muncă, pentru o viaţă dince în ce mai fericită, avenit în sala de festivităţi a fabricii să-şi arate entuziasmul cu care participă el la alegerile dedeputaţi pentru Sfaturile Populare. Marţi, sala de festivităţi a fabricii „Flacăra Roşie“ era neâncăpătoare, în timp ce tov. Logofătu Dumitru, din biroul organizaţiei U.T.M. din fabrică, arăta celor prezenţi importanţa festivităţii, organizată de către tineretul muncitor sportiv din fabrică, o ştafetă combinată se disputa în împrejurimile fabricii. 24 de tineri se întreceau, trecându-şi în acelaş timp şi normele la atletism în cadrul complexului G.M.A. Apoi, în momentul în care tov. Burcuş Niculae, secretarul organizaţiei U.T.M., îşi încheia conferinţa, arătând celor de faţă „Ce a dat Republica Populară Română tineretului“, ştafeta a intrat in sală aducând un mesagiu de salut tineretului din fabrică. Au urmat discuţii care au întărit sentimentul de mulţumire şi de încredere în viitor al tinerilor din fabrică. Lazăr Constantin, muncitor de la secţia de articole de voiaj, s-a ridicat şi a arătat tinerilor săi tovarăşide muncă Şi de sport deosebirea între armata noastră populară nu între ee a fost armata în trecutul întunecat a! ţării noastre, când aceasta era condusă de burghezi şi moşieri. Lazăr Constantin munceşte bine şi cu sârg în secţia sa. El iubeşte munca şi sportul. In întâmpinarea alegerilor de la 3 Decembrie, Lazăr Constantin a început să ducă o intensă muncă de agitaţie. Muncitorul sportiv a vizitat mai multe străzi, printre care şi strada Morilor care se află lângă fabrică. A luat contact cu delegaţii de stradă, a scris lozinci, a stat ,de vorbă cu cetăţenii alegători. Cuvântul lui Kald a mers la suflet, şi nu a fost om ,căcia Lazăr Constantin să nu-i fi vorbit ■despae realizările Partidului nostru, despre înfăptuirile regimului nostru de democraţie populară. La festivitatea din fabrică, el şi-a tinţit angajamentele de luptă, a mobilizat cu mai multă tărie tineretul în vederea îndeplinirii sarcinilor din producţie,în vederea bătăliei pentru intrarea în primul nostru Plan Cincinal. Muncitorul sportiv Lazăr Constantin este unexemplu pentru tinerii din fabrică. El vine în fiecare dimineaţă cu o jumătate de oră înainte la lucru, îşi aranjează sculele, pentru ca atunci când sună sirena să fie gata pentru lupta cu normele. Grija lui este să dea lucru cât mai bun şi să producă tot mai mult. In fiecare an, după ce părăseşte fabrica, vizitează alt cartier fiind acelaş agitator însufleţit şi neobosit popularizator al victoriilor regimului nostru de democraţie populară. Tineretul sportiv de la fabrica „Flacăra Roşie“ a arătat că iuibeşte munca şi sportul. Tinerii muncitori sportivi de la „Flacăra Roşie“ au manifestat pentru Partidulnostru, pentru «Guvernul nostru, chezăşia creşterii unui tineret puternic, oţeîit r..« *:» oricând pentru muncă r i’n:Varea Patriei noastre drac’ Populară Română. Traîan lai niţescu