Sportul Popular, iunie 1951 (Anul 7, nr. 1876-1892)

1951-06-02 / nr. 1876

O metodă la îndemâna tuturor Majoritatea colectivelor sportive au muncit din plin pentru inima organizare a campionatelor pe astroiaţii, obţinând rezultate frumoase. Altele însă au găsit cele mai variate pretexte pentru a-şi acoperii neglijenţa şi lipsa de preocupare sub vălul „greutăţilor obiective“. Şi unul dintre aceste motive „obiective“ este şi lipsa de terenuri şi baze sportive, ca şi când c unul dintre scopurile campionatelor pe asociaţii n’ar fi fost tocmai intensificarea campaniei de noi construcţii şi amenajări sportive. *1) ele colective sportive însă, au înţeles importanţa campionatelor pe asociaţii nu numai ca factor de angrenare a oamenilor muncii in sport ci şi ca o bună şi nimerită ocazie de a construi şi ameliraja, cu posibilităţi locale, baze sportive pentru disputarea acestor competiţii. Şi un bun exemplu îl reprezintă colectivele sportive din regiunea Mureş. La Gheorghieni, colectivul Progresului-a amenajat un frumos teren de volei, acoperit cu egură. La fel, colectivul Spartac din Târnăveni şi-a amenajat un teren de volei, iar colectivul Metalul Târnăveni, două terenuri. In total, în regiunea Mureş au fost amenajate cu ocazia începerii campionatului de volei pe asociaţii 12 noi terenuri. Pentru a asigura participanţilor la campionatul de nataţie pe asociaţii posibilitatea de a participa la acest concurs, colectivul Flamura Roşie din Târnăveni a început construirea unui bazin de imot, colectivul Avântul-Reghin şi-a amenajat deasemeni un bazin, iar colectivul Spartac-Tg. Mureş a început repararea şi amenajarea bazinului de înnot. Iată cea mai bună metodă de învingere a greutăţilor obiective: munca pentru înlăturarea lor. In coada masselor "A început campionatul de notaţie pe asociaţii. Din majoritatica colectivelor sportive convingă pregătirile pentru o temeinică organizare a concursurilor, pentru angrenarea unui număr cât mai mare de concurenţi în această competiţie, care are drept scop tocmai popularizarea nataţiei in rândurile masselor largi de salariaţi. Din păcate însă, nu toate colectivele sportive au înţeles să acorde campionatului de nataţie pe asociaţii importanţa pe care o merită. Astfel, colectivul Spartac— Centrala Alimentaţiei Publice n’a făcut nimic, nu numai pentru angrenarea membrilor săi in campionatul de nataţie pe asociaţii, dar nici pentru a asigura pregătirea înmotătorilor săi in vederea sezonului de vară. Această atitudine a consiliului provizoriu al respectivului colectiv, care dovedeşte o totală lpsă de înţelegere a rolului său din popularizarea sporturilor de bază, n’a rămas fără răspuns, bunotătorii colectivului Spartac Centrala Alimentaţiei Publice au venit la Asociaţie şi au cerut să fie repartizaţi într’un colectiv unde să ale posibilitatea să practice sportul care ie este drag. Şi iată cum, din cauza nepăsării sale, consiliul provizoriu al colectivului Spartac Centrala Alimentaţiei Publice s’a situat în coada masselor. Inactivitatea sa a atras o formă de protest deosebit de serioasă: membrii colectivului, oameni care s’au înscris în colectiv pentru a avea posibilitatea să practice ramura de sport preferată, cer să fie repartizaţi într’un alt colectiv care să se preocupe de activitatea lor, să-i îndrume, să Ie ofere condiţiimile necesare practicării înnotului. Conducerea colectivului Spartac Central” Alimentaţiei Publice treime să-şi revizuiască atitudinea, iar Asociaţia trebue să-i acorde întreg sprijinul în această direcţie. „SPORTUL POPULAR” Pag. 2-a Nr. 1876. I Pentru întărirea activitaţii sportivei in regiunea Teleorman Pe câmpiile întinse ale Teleormanului grâul a crescut mai frumos, mai mare decât în alţi ani. Prima recoltă din cadrul Cincinalului se anunţă a fi bogată. Asigurarea celor mai bune condiţiu ai campaniei de recoltare este preocuparea cea mai de seamă a ţărănimii muncitoare, condusă şi îndrumată de Comitetul regional de Partid şi de Sfatul Popular al regiunii. Este vorba de pâinea poporului muncitor Şi totuşi, cu toate că acest obiectiv stă în centrul tuturor preocupărilor, munca în celelalte domenii de activitate nu lâncezeşte. Comitetul Executiv al Sfatului Popular regional şi-a găsit timp să analizeze, acum câteva zile, munca uneia din secţiunile sale, Comitetul regional pentru Cultură Fizică şi Sport. Cu ajutorul Partidului, prin munca activiştilor Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport şi entuziasmul utemiştilor s’au pus şi în Teleorman bazele unei activităţi sportive organizate, care angrenează, zi de zi, tot mai mulţi oameni ai muncii într’o activitate sportivă continuă. In vederea formării cadrelor necesare instruirii tinerilor dornici de a face sport, Comitetul regional a organizat, recent, un curs de instructori GMA ai cărui absolvenţi au fost repartizaţi în diferite colective sportive. In cursul primului trimestru, 15 echipe model s-au deplasat în rândurile ţărănimii muncitoare, popularizând cu acest prilej discipline sportive de bază. De asemenea, în ultimul timp, ca urmare a criticilor ce i-au fost făcute, Comitetul regional pentru Cultură Fizică şi Sport Teleorman a înregistrat o serie de succese în activitatea din cadrul „Cupei Satelor". Analiza activităţii Comitetului regional pentru Cultură Fizică şi Sport Teleorman, care a avut loc zilele trecute, a arătat insă că activiştii acestui Comitet au o serie de lipsuri şi că nu şi-au dus munca potrivit sarcinilor trasate de Hotărîrea Biroului Politic al CC al PMR din 26 Iunie 1949. Dacă ei ar fi fost pătrunşi de importanţa muncii lor, dacă ar fi mers pe linia traducerii în fapt a sarcinilor Hotărîrii ei n’ar fi invocat ca motiv al lipsurilor lor „specificul" regiunii, ci ar fi trecut în mod activ, revoluţionar, la înlăturarea greutăţilor provenite din acest specific. Nu „specificul" regiunii constitue cauza tuturor lipsurilor. Nepăsarea faţă de ridicarea nivelului politic şi profesional, comoditatea şi rutina care s’au cuibărit în acest Comitet Regional, iată ce a determinat, în mare parte lipsurile din munca activiştilor sportivi din Teleorman. Desigur, în munca lor, ei au avut de întâmpinat o serie de greutăţi ca: lipsa de baze sportive, lipsa de cadre tehnice, de localuri in care să funcţioneze Comitetele, de mijloace de transport, etc. Aceste greutăţi, însă, nu provin din specificul regiunii, ele ar fi putut fi uşor înlăturate cu mijloace locale. Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport Teleorman nu a fost un coordonator al activităţii sportive din regiune. Preşedintele Comitetului, tov. Stoicescu Victor, ca de altfel toţi membrii Comitetului nu au fost conducători, ci simpli executanţi. Tovarăşa Chelu Grigorina, responsabila cu propaganda şi agitaţia, nu s’a ocupat de munca de propagandă propriu zisă, ea nu şi-a format un colectiv obştesc, ci şi-a irosit timpul şi efortururile pavoazând singură terenul de sport. Cât despre planul de muncă al Comitetului, acesta este formal, rupt de realitate şi nu reprezintă o călăuză de zi cu zi în munca activiştilor, el nefiind defalcat pe zile şi necuprinzând sarcinile fiecărui activist în parte, pe sectoare de activitate. De această situaţie din Comitetul regional pentru Cultură Fizică şi Sport răspunde în mare măsură Comitetul Executiv al Sfatului Popular Regional, care până acum câteva zile nu a considerat acest Comitet ca o secţiune a sa, ci a neglijat rolul Sfaturilor Populare în desvoltarea culturii fizice şi a sportului. In regiunea Teleorman Planul de Stat pe primul trimestru în domeniul culturii fizice și al sportului n’a fost îndeplinit în întregime. S’a putut constata că în acele sectoare care necesitau o muncă de calitate, cum ar fi clasificarea sportivilor, școlarizarea, etc., planul nu a fost realizat. Acolo însă unde aceste cifre au putut fi realizate uşor, printr-o muncă superficială, ca aceea de constituiri de colective sportive în mod formal, fără a asigura acestora condiţii de desvoltare, planul a fost „depăşit". Şedinţa de analiza muncii în domeniul culturii fizice şi al sportului din regiunea Teleorman la care au participat toţi activiştii sportivi din regiune şi secţiunile interesate ale Sfaturilor Populare, au scos la iveală toate lipsurile care au frânat aci desvoltarea cul- turii fizice şi a sportului. Analizându-şi în mod autocritic" lipsa de preocupare faţă de acti- vitatea Comitetului regional pen- tru Cultură Fizică şi Sport Teleorman, Comitetul Executiv al Sfatului Popular a dat o decizie menită să contribue la îmbunătăţirea muncii acestei secţiuni. Astfel, Comitetul Executiv va controla îndeaproape modul în care munceşte Comitetul regional pentru Cultură Fizică şi Sport pentru realizarea Planului de Stat, va lua măsuri ca în termen de 12 zile să le fie asigurate tuturor Comitetelor CFS condiţii optime de muncă, se va îngriji de mijloace de transport, de respectarea Hotărîrii Nr. 75, etc. Deasemenea decizia Comitetului Executiv prevede că activiştii sportivi nu vor putea fi folosiţi în alte munci decât în cazuri excepţionale şi numai cu aprobarea preşedintelui Comitetului Executiv. Mergând pe acest drum, Sfatul Popular Teleorman va putea raporta cu mândrie Partidului că Planul de Stat a fost îndeplinit în toate sectoarele. ALICE KLEIN Campiomitul de polo al R. P. R. Prima etapă a turului final al Campionatului de polo al P.P.P., care trebue să se dispute la 3 Iunie, a fost amânată — din motive tehnice — cu o săptămână. Astfel, la 10 Iunie se vor disputa la Bucureşti, Timişoara şi Cluj jocurile anunţate intr’un număr trecut al ziarului nostru. Săptămâna de răgaz dintre vechea și noua dată de începere a turului final, va da posibilitate echipelor calificate să se pregătească mai bine, astfel ca primele jocuri să poată oferi spectacole de bună calitate. O sarcină importantă au arbitrii acestor jocuri, care au datoria să studieze cât mai temeinic noul regulament şi să-i pătrundă spiritul, un joc lipsit de brutalităţi, rapid şi care cere jucătorilor cunoaşterea regulamentului. .* In Capitală s-au disputat ultimele jocuri de calificare pentru turul final. Continuând partida cu Progresul S.P.C., întreruptă Luni seara, Dinamo a mai marcat 3 puncte, faţă de numai unul marcat de adversari. Rezultatul final al acestui match este 6:3 (2-1), în fervoarea dinamoviştilor. C.C.A. a ieşit deasemeni învingătoare în jocul cu Progresul S.P.C. Desfăşurând un joc mai variat, datorită în mod special faptului că centrul înaintaş Patrichi a fost tot timpul în mişcare şi a făcut schimburi de locuri cu ceilalţi înaintaşi, C.C.A. a învins categoric, cu scorul de 13:1 (8:0). Au marcat: Crişan (4), Patrichi (3), Bogdan (2), Hospodar (2) şi Marin (2) pentru C.C.A., iar Vasiliu pentru învinși. Clasamentul final arată astfel: 1. C.C.A. 4 4 0 0 34:12 12 2. Dinamo 4 2 0 2 19:19 8 3. Progresul SPC 4 0 0 4 12:29 4 Primele două clasate s-au calificat pentru turul final al Campionatului de polo al R.P.R. In Uniunea Sovietică, ţara celui mai avansat sport din lume, tirul cu arma de vânătoare la talere cunoaşte o largă desvoltare, fiind practicat de un mare număr de trăgători calificaţi şi vânători. Această ramură a tirului desvoltă o serie întreagă de calităţi de importanţă deosebită in producţie : atenţia, calmul, îndemânarea, precizia, ş. a., iar întrecerile sportive oferă dispute spectaculoase urmărite cu mult interes de public. Reluarea concursurilor de talere la noi în ţară — cu ocazia întrecerilor de la 10 iunie a.c. de la poligonul Tunari — înseamnă un pas frumos spre stimularea acestei ramuri a tirului. In clișeu : Feodor Freiman (Leningrad) unul din cei mai buni trăgători la talere din Uniunea Sovietică. . Când nu cunoşti regulamentul1 PentrU mulţi iubitori ai aeromodelismului, chiar şi pentru majoritatea conchrcheţilor şi secretarilor C. A. S., criteriul de alcătuire al clasamentului finalelor campionatelor de aeromodele planoare a constituit o surpriză. Motivul este simplu: nu cunoşteau regulamentul (care, dealtfel, se aplică pentru prima oară în ţara noastră). Este, indiscutabil, o lipsă a Comisiilor Aviatice Sportive şi a secţiilor aviatice sportive, care nu au prelucrat (aşa cum era de dorit) regulamentul unui Campionat al RPR, şi nici nu au luat cunoştinţă de el. Care au fost rezultatele acestei lipse ? In primul rând, discuţiile inutile care au avut loc după comunicarea clasamentului; în al doilea rând, chiar performanţele de concurs, slabe în cea mai mare parte. Să analizăm pe rând caracteristicile speciale ale acestui nou regulament şi greşelile provocate din necunoaşterea lui. Un aeromodel poate fi lansat de trei ori. Suma obţinută din adresarea performanţelor imobigabile ale celor trei lansări constitue criteriul de alcătuire al clasamentului, în ordine descrescândă, indiferent de performanţa maximă realizată. Se socotesc ca performanţe de concurs numai cele obţinute de un model, atâta timp cât poate fi urmărit de pe sol de arbitrii-cronometroni, cu orice aparat optic. De aici rezultă că aeromodelistul trebue să-şi centreze în aşa fel modelul, încât el să seoare cât mai mult în limitele razei vizuale a cro- biometrorilor de pe sol şi, in acelaşi timp, săpoată participa la toate cele trei lansări. Numai la ultima lansare el va fi pregătit pentru obţinerea unor perfonmanțe’ maxime (care urmărite, eventual,, cu ajutorul unui avion pot să dea un nou record). Necunoscând regulamentul, constructorii noştri au mers din primus, dată la performatriţă maximă. Aşai s’a întâmplat că Tiberiu Kocstnic s’a clasat al 11-lea şi Ene Alexandru al 19-lea, deşi modelele lor au c sburat peste o oră. In clasament’ nu a contat însă decât timpiul cât au putut fi urmărite de pe sol (12 min., 55 sec. și respectiv 10 min., 58 sec.). Mai mult chiar, multe alte modele — necentrate bine de la Început — au adus surprize constructorilor respectivi. Așa, de pildă, Nicolau Gh., Georgescu A., Chiriac E. și Sizuts St. — deşi cu performanţe maxime mai bune — în clasament sunt totuşi in urma lui Costea Marul, care — din cele trei’ lansări — a totalizat o sumă indie bună. Şi astfel de exemple mai sunit. Lichidându-şi aceste lipsuri, prin cunoaşterea şi adâncirea regulamentului, secţiie aviatice sportive şi constructorii noştri vor putea înregistra un viitor rezultate mai bune. SILVIU DORIAN Azi şi mâine pe Stadionul Ciuleşti Realele întrecerilor sportive ale şcolilor profesionale şi medii tehnice C. F. Azi şi mâine pe Stadionul din Ciuleşti se dispută finalele întrecerilor sportive ale şcolilor profesionale şi medii tehnice C. F. R. din ţară, competiţie organizată de Ministerul Transporturilor în colaborare cu Ministerul învăţământului Public, U. T. M. şi Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Aliniştri. Pornite de jos în sus, intre elevii aceleiaşi clase, între clasele aceleiaşi şcoli şi între şcolile aceleiaşi Regioinate, întrecerile sportive au angrenat anul acesta un mare număr de elevi: 4883 elevi şi 449 eleve. Programul concursurilor este următorul: SAMBATA : ora 8: deschiderea festiul; 9: alergări; 9.15: sărituri şi aruncări; 9.15: handball băeţi, Oraşul Stalin-Iaşi (rep. I); 9.45: ştafetă fete; 9.55: handball băeţi (rep. II) şi aruncări grenadă, fete; 10.25: handbal! fete, Oraşul Stalin-Bucureşti (rep. I); 10.50: ştafeta 4x100 m. băeţi; 11.00: handbal! fete (rep. II); 16.00: curse cu obstacole; 16.15: sărituri şi aruncări; 16.30: alergări; 16.40: cină, Iaşi, Timişoara; 16.45: aruncări disc băeţi; 17.00: aruncări, alergări şi sărituri; 17.45: volei şi baschet. DUMINICĂ, ora 8: alergări, aruncări, sărituri şi ştafetă; 9: ansamblul de gimnastică a Capitalei; 9.30: alergări şi ştafete; 9.45: football: Timişoara-Bucureşti (rep. I); 10.30: ştafete; 10.40: football (rep. II); 11.25:alergări; 11.30: probe la liberă alegere; 11.50: Festivitatea de închidere. Concursurile de şah şi tenis de masă au loc în sălile Clubului Griviţa Roşie (Calea Griviţei Nr. 361) începând de Sâmbătă, ora 8. Duminică la ora 20, va avea loc un festival artistic în sala Teatrului Muncitoresc C. F. R. Giuresti. Intrarea publicului la toate a»ceste manifestări este liberă. Începând de la 4 iunie Fumul Jocurilor Moliidiale Uniiventare de iarna de la Pcsana Staim rulsaza pe ecranele ckîiemmatografelor din Capitală începând de Luni, 4 iunie ,,Sovromfilm” prezintă pe ecranele cinematografelor „Timpuri Noi-Bulevard”, „Ada” şi „Arta”, o nouă producţie a studioului cinematografic „Alexandru Sabia”, filmul documentar românesc .Sport şi prietenie la Poiana Stalin’’. Prezentând în mod sugestiv competiţiile celei de a IX-a ediţii a Jocurilor Mondiale Universitare de Iarnă, care au avut loc la Poiana Stalin, filmul scoate în relief trainica prietenie care s’a închegat intre tinerii participanţi la concursuri şi festivaluri (Agerpres).