Sportul Popular, martie 1953 (Anul 8, nr. 2193-2208)

1953-03-03 / nr. 2193

Acţiuni care trebue intreprinse in luna Martie pe linie G.M.A. In luna Martie, ultima lună din primul trimestru al anului, colectivele sportive trebue să intensifice activitatea din cadrul complexului sportiv G.M.A. pentru a traduce în viaţă preţioasa învăţătură pe care şi-au însuşit-o în urma activităţii din 1952 şi anume: îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan. încă de la sfârşitul anului trecut sarcinile de plan pe acest an au fost defalcate pe trimestre. De aceea e bine ca acum, la începutul lunii Martie, să se facă o analiză a îndeplinirii sarcinilor de plan pe primul trimestru, pentru a se constata ce măsuri mai trebue luate în cursul lunii pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan. O principală problemă care trebue rezolvată cât mai bine este munca de pregătire a aspiranţilor. Pentru ca aspiranţii să se poată prezenta în cât maii bune condiţiuni în concursuri, colectivele sportive au datoria să le asigure o cât mai bună pregătire prin secţiile sportive respective sau prin secţia de pregătire fizică generală. Tot in această lună trebue luate o serie de măsuri care să contribue în mod hotărîtor la îndeplinirea ritmică a sarcinilor anuale de plan. Una dintre cele mai importante probleme o constitue mobilizarea unui număr cât mai mare de aspiranți la concursurile speciale G.M.A pentru trecerea normelor de schi. După toate prevederile, în cursul lunii Martie vor exista în majoritatea regiunilor din ţară condiţiile necesare organizării concursurilor de schi. De aceea comitetele raionale şi orăşeneşti C.F.S. — în special cele din regiunile muntoase — au datoria să alcătuiască şi pentru această lună un program de concursuri pentru trecerea normelor de schi. Acest program trebue să fie adus la cunoştinţa tuturor colectivelor sportive, iar acestea, cu ajutorul organizaţiilor U.T.M., au datoria să asigure o cât mai mare mobilizare a aspiranţilor. Colectivele mari, cu posibilităţi in această direcţie, pot şi ele organiza concursuri de schi, la care e bine să invite şi aspiranţi din alte colective sportive. Conform, instrucţiunilor in vigoare, la aceste concursuri trebue să asiste şi un delegat al respectivului comitet raional sau orăşenesc C.F.S, delegat care are datoria să vizeze foile de concurs. * Trecerea normelor de schi de către un număr cât mai mare de aspiranţi este o condiţie de bază pentru realizarea sarcinilor anuale de plan pe linia complexului sportiv G.M.A. O altă problemă importantă care trebue rezolvată în cursul lunii Martie este aceea a pregătirii fizice generale a aspiranţilor în vederea trecerii normelor planificate pentru sezonul în aer liber. Pentru aspiranţii G.M.A. din cadrul secţiilor pe ramură de sport problema aceasta este rezolvată prin însăşi pregătirea fizică generală pe care sportivii şi-o desăvârşesc in cadrul antrenamentelor din secţie. Pentru aspiranţii care nu fac parte din vreo secţie pe ramură de sport, pregătirea fizică generală e bine să fie asigurată prin pregătirile pentru campionatul republican de cros şi prin participarea la această competiţie. Acolo unde sunt constituite secţiile de pregătire fizică generală, problema aceasta va fi rezolvată prin secţii (program, gimnastică, alergări, plimbări, excursii, etc.). Acolo unde nu s’au format încă asemenea secţii, acelaş program va fi făcut cu ajutorul antrenorilor şi al sportivilor fruntaşi. In luna Martie va trebui de asemeni să fie continuată acţiunea pentru mărirea numărului de aspiranţi care să devină în cursul acestui an purtători de insignă. Complectarea formelor de evidenţă constitue de asemenea o problemă importantă de care trebue să se preocupe îndeaproape colectivele sportive. Traducerea in fapt a acestor sarcini va însemna o contribuție importantă la îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan pe linia complexului sportiv G.M.A. Sportivii de la Centrul mecanic Otopeni se evidenţiază in muncă Ca în toate centrele mecanice din patria noastră, la Centrul mecanic nr. 1 din Otopeni, regiunea Bucureşti, muncile de pregătire a campaniei agricole de primăvară sunt în plină desfăşurare. Se munceşte cu avânt, într’o atmosferă de mare însufleţire. Această unitate socialistă a obţinut în cadrul întrecerilor socialiste pe anul 1952 organizate de Ministerul Agriculturii, între centrele mecanice din întreaga ţară, un valoros succes, cucerind steagul roşu al producţiei de „centru mecanic fruntaş pe ţară”. De atunci, muncitorii şi tehnicienii de la Centrul mecanic Otopeni — în cea mai mare parte tineri — şi-au înzecit forţele, muncind cu mai mult avânt pentru a sprijini munca ţăranilor muncitori în lupta pentru obţinerea unor recolte îmbelşugate. In atelierele de strungărie, sudură, lăcătuşerie, electric şi tâmplărie, s’au format 11 brigăzi utemiste în rândul cărora lucrează foarte mulţi sportivi. Unul din cei mai buni instructori sportivi, stahanovistul Vasile Cloan, care s’a dovedit a fi un ajutor preţios în activitatea echipelor de fotbal şi volei, lucrează în contul lunii Aprilie a anului 1955. Fruntaşi în munca de pregătire şi intensificare a campaniei însămânţărilor de primăvară sunt şi sportivii Mihai Popescu, Cornea Mihalache, lăcătuşi, Ioan Butacu, ajustor, Mana Jifcov şi Ioana Vlădescu, strungăriţe. Cu toţii sunt mândri că au adus o contribuţie însemnată la realizarea însemnatelor depăşiri de normă: cu 160 la sută pe luna Ianuarie şi cu 140 la sută pe luna Februarie. Succesele obţinute în primele două luni ale anului 1953 de colectivul de muncă al Centrului mecanic nr. 1 din Otopeni dovedesc din plin dragostea cu care munceşte acest colectiv pentru a păstra şi în acest an drapelul de producţie. Prin munca lor plină de însufleţire, muncitorii şi tehnicienii de la Centrul mecanic Otopeni contribue la lupta măreaţă a întregului nostru popor muncitor pentru realizarea cincinalului în patru ani. Campionatul republican de gimnastică al şcolilor medii Campionatul de gimnastică al şcolilor medii din oraşul şi raionul Stalin s-a desfăşurat Sâmbătă 28 Februarie în sala de sport ,a colectivului sportiv ,,Sovromtractor“. Şi-au disputat întâietatea 9 echipe de băeţi şi 13 de fete (176 concurenţi), care au luptat cu multă dârzenie pentru obţinerea unui punctaj cât mai bun. Organizarea şi popularizarea concursului au fost făcute in bune condiţiuni. Iată echipele clasate pe primul loc : I Băieţi, programul III: şcoala metalurgică Oraşul Stalin 320,77 pct.; programul II: şcoala medie energie electrică Oraşul Stalin 173,04 pct.; programul I: şcoala, de exploatare C F.R. Oraşul Stalin 115,00 pct. Fete: 1. liceul de fete Oraşul Stalin 287,59 pct. ; 2. liceul mixt maghiar 271,25 pct.; 3. şcoala pedagogică 257,16 pct. P. PAULIAN corespondent PLOEŞTI, 2 (prin telefon). — In oraşul nostru s’a disputat ectapa de oraş a campionatului republican de gimnastică a şcolilor medii. Au participat 5 echipe (3 feminine şi 2 masculine). Pe primul loc s’a clasat echipa liceului de băeţi „I. L. Caragiale“, care a totalizat 301,40 pct., urmată de şcoala pedagogică nr. 2 de educatoare S-au remarcat Ecaterina Alexandrescu, Anastasia Ionescu de la şcoala pedagogică nr. 2 de educatoare şi D. Olimi şi Ion Tudor de la liceul „I. L. Caragiale“. . E. BERCU corespondent Munca activiştilor sportivi din regiunea Suceava a fost în ultima vreme încununată de succes şi sportul a căpătat în această regiune o dezvoltare din ce în ce mai mare. Ca o consecinţă şi ca o confirmare a creşterii înregistrate de mişcarea sportivă din această regiune, Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri a acordat regiunii Suceava drapelul de regiune fruntaşă pe ţară în anul 1952. Din metodele de muncă folosite de comitetul regional C F.S. Suceava, au desigur multe de învăţat toţi ceilalţi activişti din ţara noastră. Pentru a putea îndeplini şi depăşi sarcinile care ne stăteau în faţă, a fost nevoe de la bun încăput de o justă orientare, de o bună planificare şi organizare a muncii activiştilor noştri sportivi, învăţând din experienţa muncii anterioare, ne-am dat seama că în primul rând activiştii sportivi treime să aibă o bună pregătire politică şi profesională. De aceea ne-am preocupat îndeaproape de încadrarea activiştilor în forme de învăţământ politic şi profesional. Acelaş lucru l-am făcut şi cu activele obşteşti de pe lângă comitetele raionale C.F.S. Pag. 2-a Nr. 2193 SPORTUL POPULAR Ultimul am de şcoală Era una din primele zile ale anului şcolar, ultimul an pe care-l mai au de petrecut în Şcoala Medie Tehnică de Cultură Fizică din Bucureşti cele 21 de eleve ale anului IV. Strânse în jurul dirigintei, ele stăteau la sfat. — Anul acesta treaba trebue să meargă mai bine decât oricând. Gândiţi-vă numai cât de aproape sunteţi de realizarea visului vostru: terminarea cu succes a şcolii. Dar acest vis nu trebue întunecat. Şi acest lucru depinde numai şi numai de voi. Auzind cuvintele însufleţite ale tinerei lor profesoare, viitoarele absolvente au început să se gândească la munca lor viitoare. Unele vor preda educaţia fizică in şcolile de 7 ani sau în şcolile medii. Altele vor călăuzi primii paşi în aport ai unor muncitori tineri sau vârstnici, ajutându-i astfel să lucreze cu mai mult spor. Fără excepţie însă, cu toate vor intra în noua lor activitate conştiente de importanţa sarcinilor ce le revin. De aceea, la începutul anului şcolar ele s’au adunat la sfat pentru a hotărî ca nici una din ele să nu rămână în urmă cu învăţătura. — Ne-am gândit, tovarăşă dirigintă, să împărţim clasa în cinci grupe de învăţătură. Astfel nu va fi mai uşor să ajutăm în muncă elevele care au fost în anii trecuţi mai slabe. Propunerea a fost primită cu multă bucurie. Roadele s-au arătat la sfârşitul primului semestru. Anul IV a fost declarat an fruntaş, având la examene procentajul cel mai mare de promovare,tre început cel de al doilea semestru. Au trecut şi minunatele zile petrecute în tabăra de schi. Unul din rezultatele muncii a fost faptul că schiorii de la S.M.T.C.F. Bucureşti au ocupat primele locuri in concursurile de schi care au avut loc intre şcolile medii tehnice de cultură fizică din ţară. Elevele Niculina Niculescu şi Ane Marie Kraft au contribuit din plin la victoria şcolii lor. — Nu, n’a fost numai victoria noastră. E victoria întregului nostru colectiv. Suntem nespus de bucuroase că am avut ocazia să aducem această victorie şcolii noastre dragi! Evocarea Întrecerilor de schi este întreruptă de intervenţia tinerei Elena Comstantinescu, responsabila clasei. Aceasta aminteşte schioarelor că trebue să se pregătească pentru lecţia de baschet. — Ştiţi, apune responsabila clasei, ultimele luni de şcoală s’au transformat la noi in adevărate bătălii. Suntem în întrecere cu anul IV B, cu băeţii. Vrem să le arătăm că nu suntem cu nimic mai prejos decât ei. Trebue să recunoaştem însă că ei s’au prezentat până acum mai bine decât noi, aşa încât munca noastră nu este uşoară. Noi avem însă foarte multă încredere în colectivul nostru, a cărui forţă se simte astăzi mai mult decât oricând. Eleve fruntaşe ca Magdalena Gustolea, Beatrice Fischer şi altele asemenea lor nu sunt deloc mulţumite cu calificativul ,,excelent“ pe care l-au obţinut, atât timp cât unele din tovarăşele lor, dealtfel, foarte puţine la număr, îndură încă povara unui „insuficient“. Numai atunci vom putea spune că ne-am făcut cu adevărat datoria şi ne vom putea bucura de calificativele bune obţinute de fiecare în parte, când tovarăşul director va anunţa după bătălia finală, în faţa întregii şcoli, că întreg anul IV A a promovat. Adineaori, în timpul lecţiei de pedagogie, mi-am adus aminte de concepţia „sistemului liniilor de perspectivă“ a marelui pedagog sovietic Mscerenco. Acesta arată că „omul nu poate trăi dacă nu are înainte nimic îmbucurător“. De aceea perspectiva viitorului nostru fericit constitue însuşi izvorul tuturor energiilor, o sursă nesecată de forţă pentru îndeplinirea tuturor scopurilor propuse. Noi ştim că în faţa noastră a tuturor stă un viitor minunat şi acest lucru ne dă forţa care ne ajută să atingem toate ţelurile pe care ni le-am propus. Ne-am despărţit de elevele Şcolii Medii Tehnice de Cultură Fizică din Bucureşti, cu deplina convingere că viitoarele absolvente ale acestei şcoli vor şti să-şi facă pe deplin datoria. MARILENA LUGOJAN Finaliştii campionatului sătesc de schi in regiunea Piteşti La întrecerile etapei regionale a campionatului sătesc de schi pe anul 1953 au participat cei mai buni schiori din raioanele Câmpulung, Vâlcea, Loviştea, Slatina şi Piteşti. Organizarea a fost foarte bună, oferind participanţilor cele mai bune comditui de întrecere. Datorită acestui fapt, şi în special bunei pregătiri fizice şi tehnice a celor mai mulţi dintre concurenţi, lupta pentru cucerirea titlului de campion regionali a fost deosebit de dârză-Iată acum câştigătorii: Juniori 2 km.: Emil Eftimie (Lovretea), Seniori 5 km.: Ion Dragu (Slatina). La probele rezervate fetelor nu s’au prezentat concurente. GR. VARABIESCU corespondent In ajutorul activiştilor sportivi Din experienţa unui comitet regional C.F.S. fruntaş Dispunând de cadre bine pregătite, am trecut la organizarea muncii până în cele mai mici amănunte, având ca principală preocupare îndeplinirea la timp a sarcinilor de plan, începând cu activiştii sportivi din comitetul regional C.F.S. şi până la ultimul activist din cea mai mică organizaţie sportivă s’a făcut o judicioasă planificare a muncii fiecăruia, planul de muncă fiind defalcat pe luni, săptămâni şi zile, cu sarcini precise pentru fiecare. In baza planului de muncă astfel defalcat, s’a trecut apoi la alcătuirea unui grafic de deplasări și conform acestei planificări, munca pe teren s’a făcut timp de cinci zile din săptămână, celelalte două zile fiind rezervate muncii în birou, analizării și controlului felului în care sarcinile au fost îndeplinite pe teren de fiecare activist în parte -în baza constatărilor făcute, se alcătuia apoi programul pentru zilele următoare şi se redactau instructajele necesare bunei organizări a muncii în comitetele raionale C.F.S. şi în colectivele sportive, îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan nu ar fi fost însă posibile numai cu ajutorul strădaniilor activiştilor sportivi, dacă n’am fi primit un sprijin preţios din partea comitetului regional de partid, a comitetului regional U.T.M, a consiliului sindical regional şi a sfatului popular al regiunii Suceava. Comitetul executiv al sfatului popular regional, de exemplu, a analizat de două ori munca depusă de activiştii comitetului regional C.F.S. iar în urna dispoziţiilor date de comitetul executiv al sfatului popular regional, sfaturile populare raionale şi comunale au dat un sprijin preţios mişcării de cultură fizică şi sport, punând la dispoziţia colectivelor sportive, în special a celor din mediul sătesc, terenurile necesare pentru amenajarea bazelor sportive, tehnicienii şi materialul lemnos necesar. Consiliul sindical regional, prin şedinţele ţinute în fiecare raion,şedinţe la care au participat directori, preşedinţi ai comitetelor de întreprindere şi instituţii şi preşedinţi ai colectivelor sportive sindicale, a adus o serioasă contribuţie la lichidarea lipsurilor existente în munca din cadrul colectivelor sportive şi a stimulat acordarea unui sprijin material mai însemnat din partea conducerii administrative a întreprinderilor. Şi din partea organizaţiilor de bază U.T.M din întreprinderi am avut un sprijin preţios în special in ceea ce priveşte mobilizarea tinerilor la trecerea normelor din cadrul complexului sportiv G.M.A. şi mobilzarea tinerilor în întrecerile din cadrul crosurilor 1 Mai şi 7 Noembrie. Cu succes au fost folosite şi alegerile sindicate şi U.T.M. In cadrul acestor alegeri au fost dezbătute şi rezolvate o serie de probleme ale activităţii sportive. Deosebit de activi în muncă au fost instructorii obşteştiEi au contribuit în mare măsură la realizarea sarcinilor de plan înainte de termen. Este de ajuns să amintim rodnica activitate depusă de instructorul voluntar Şişchin de la colectivul sportiv Avântul Moldoviţa. Cu sprijinul organizaţiilor de bază P.M.R., U.T.M. a comitetului de întreprindere şi a conducerii administrative, sportivii colectivului, mobilizaţi de instructorul Şişchin, au construit şi amenajat prin muncă obştească un teren de fotbal cu tribună acoperită având o capacitate de 500 de locuri, pistă de atletism, teren de volei şi patru porticuri de gimnasticăO atenţie deosebită a fost acordată dezvoltării activităţii sportive în mediul sătesc. Peste o sută de colective sportive săteşti din regiune au fost înzestrate cu materialele şi echipamentul sportiv necesar. Deşi am primit drapelul de regiune fruntaşă pe ţară în anul trecut, cunoscând însă posibilităţile existente în regiunea noastră, socotim că nu am făcut tot ceeace trebuia pentru a dezvolta la nivelul tuturor posibilităţilor noastre activitatea sportivă, în regiune, că puteam realiza şi mai mult dacă nu ar fi cxstat o serie de lipsuri care au frânat în bună măsură munca noastră.De multe ori ne-am orientat greşit, necăutând să angrenăm pe toţi sportivii în acţiunile cu caracter de massa. De multe ori nu am controlat îndeaproape felul în care au fost îndeplinite sarcinile trasate de noi şi nu am tras la răspundere pe cei care s-au făcut vinovaţi de delăsare în muncă. Nu ne-am preocupat deasemeni în măsură suficientă de creşterea din punct de vedere tehnic a sportivilor noştri fruntaşi şi nu ara angrenat în practicarea sportului în destulă măsură elementul feminin. Deasemeni nu s’a acordat suficientă atenţie organizării competiţ i iilor sportive între colectivele sportive, iar îndrumarea dată colectivelor sportive din sectorul socialist al agriculturii nu a fost satisfăcătoare. Noi ne-am propus să lichidăm aceste lipsuri din munca noastră, pentru ca rezultatele înregistrate pe tărâm sportiv să fie şi mai rodnice în acest an, să ne situăm tot printre regiunile fruntaşe pe ţară. ION TEODORESCU preşedintele comitetului regional C.F-S. Suceava