Sportul Popular, august 1953 (Anul 8, nr. 2269-2292)

1953-08-01 / nr. 2269

Care tânăr nu doreşte să plece în ţara din care a venit cu o insignă, cât de mică ar fi ea, care să-i amintească de neuitatele clipe petrecute la Bucureşti? In zilele Festivalului, tineri din diferite ţări vor avea prilejul să facă schimb de insigne. Pentru a înlesni schimbul de insigne, sub umbrarul bibliotecii din Parcul „I. V. Stalin", se va amenaja un colţ special. Iată şi programul acestui colţ pentru schimb de insigne: La 3 August, între orele 17-19 va avea loc deschiderea. • Imediat, după deschidere, şi în zilele de 4, 5, 6, 7 şi 8 August între orele 10-11,30 şi 16,30-19 se va face schimb de insigne între delegaţii participanţi la Festival. Colţul schimbului de insigne îşi va înceta activitatea în seara zilei de 8 August. II ★ Unii iubesc muzica, pe alţii îi atrage dansul sau filmul, alţii sunt sportivi pasionaţi. Toţi vor găsi în zilele Festivalului ceea ce îi interesează mai mult. Filateliştii vor fi şi ei satisfăcuţi: în dimineaţa zilei de 7 August în B-dul 6 Martie, în „Sala C.C.S.“ va avea loc deschiderea „Colţului filatelist" al Festivalului. La „Colţul filatelist“ se va organiza şi o expoziţie, unde vor putea fi cercetate cele mai interesante colecţii de timbre româneşti. Filateliştii din toate ţările vor putea face schimbul de timbre între ei. „Colţul filatelist" al Festivalului va putea fi vizitat în zilele de 8, 9, 10, 11, 13, 14 şi 15 August între orele 10—12 şi 16,30—19. Oaspeţi noi la Snagov La baza nautică de la Snagov sosesc mereu oaspeţi de peste hotare, concurenţi la probele de schit, canoe şi caiac. Dri dimineaţă, un prim jot de schidişti sovietici, aproape 60 de persoane, au făcut un antrenament de acomodare. Sunt aşteptaţi să sosească canoiştii şi caiaciştii. Lotul polonez a sosit deasemenea la Snagov. Printre cei 40 de sportivi se află şi cunoscutul schifist Teodor Kocerea, primul clasat la Festivalul de la Berlin şi al treilea la Olimpiadă. Eri au ieşit la antrenament caiaciştii. Tot eri au sosit şi canoteurii din R. Cehoslovacă, cu un lot de aproape 40 de concurenţi. Din R. R Ungară n’au sosit până acum decât paiaciştii şi canoiştii. Aceştia au şi făcut eri primul antrenament. Paralel îşi continuă antrenamentele vâslaşii din R. D. Germană şi cei din R.P.R. La un antrenament al voleibalistelor din R. P. Chineză Voleibalistele din R. P. Chineză au apărut pe terenul de la Centrul de Antrenament al asociaţiei Ştiinţa. Majoritatea sunt micuţe de statură, foarte sprintene şi, după felul în care ascultă de sfaturile antrenorului Liu Bin Sin, foarte disciplinate. Antrenamentul echipei de volei care va reprezenta R. P. Chineză în întrecerile sportive prieteneşti din cadrul Festivalului începe, bineînţeles, cu încălzirea. Alergări, sărituri, exerciţii de gimnastică şi apoi pase de... baschet. Fiecare jucătoare depune un interes deosebit pentru executarea cât mai corectă a exerciţiilor. Şi acest lucru poate fi remarcat în special în următoarea ■parte a antrenamentului care cuprinde pase executate în diferite formaţiuni. Preluarea şi pasarea cât mai corectă a balonului, executarea economică a plonjonului, toate acestea sunt efectuate cu îndemânare. După antrenarea paselor urmează executarea loviturii de atac din pas direct. Este un exerciţiu interesant care dovedeşte în mare măsură preocuparea antrenoruluii pentru un joc cât mai modern. Putem admira aci îndemânarea cu care Lin Coam Siu şi Cun Io Li ridică partenerelor directe Houa Gui Tin şi Ciuc Iun I. Jucătoarele nu rămân însă pe aceleaşi posturi, de ridicătoare sau trăgătoare. Rotaţia pe care o efectuează în permanenţă dovedeşte buna pregătire multilaterală a fiecărei jucătoare. Un element tehnic brice pregătit este serviciul pe care fiecare jucătoare îl execută rotativ, puternic şi cu multă siguranţă. In general, echipa , „feminină de volei a R. P. Chineze a impresionat prin concepţia sa modernă de joc, prin buna pregătire fizică şi prin elementele tehnice şi tactice bine puse la punct. Şi aceste calităţi sunt cu atât mai meritorii, ştiind că în R.P. Chineză voleiul feminin este practicat de puţină vreme şi că întâlnirile pe care le vor susţine reprezentantele R.P. Chineze în cadrul Festivalului constitue debutul lor internaţional. Ziarele şi revistele din străinătate se ocupă intens, in diferite articole, aici şi reportaje de măreaţa sărbătoare a păcii şi a prieteniei. Revista DIE NEUE FUSSBALL- IWOCHE din R. D. Germană, sub titlul „Cei mai buni dintre noi au plecat la Bucureşti" scrie: „...Republica noastră va fi reprezentată la Bucureşti şi de o delegaţie de fotbalişti. Jocurile internaţionale cu R.P. Bulgaria (echipele A. şi B.) ne-au arătat că jucătorii noştri ne vor reprezenta foarte bine la Festival. Antrenorii, responsabilii şi antrenorul maghiar Gyarmati Janos care au pregătit echipa, sunt optimişti în ceea ce priveşte comportarea echipei noastre. Dintre jucătorii cei mai buni ne vor reprezenta Scherbaum, Nordhaus, Schön, Eilitz, Schröter, Satrappa, Klank şi aclții". Articolul din revista germană încheie: „Sportivii noştri trebue să-şi apere locul trei pe care l-au cucerit în clasamentul pe naţiuni la festivalul de la Berlin din 1951. Aceasta este o sarcină grea ţinând seama că la Bucureşti vor porni la start în alte condiţii climaterice decât in 1951 la Berlin". La „VIE DE LA F.S.G.T.“ publică numeroase ştiri şi amănunte în legătură cu Festivalul. Astfel, sub titlul „Cuceriţi insigna Festivalului", ziarul publică într’un chenar amănunte, în legătură cu obţinerea insignei Festivalului. Acela? ziar, publică un articol sub titlul „700 sportivi din toate federaţiile vin la cel de al IV-lea Festival". Ziarul „LE DRISPEAU ROUGE" care apare la Bruxelles, publică, în cadrul unui articol în care arată progresul mișcării sportive din R.P.R., fotografia lui Ion Seter maestru al sportului din R P.R. {clasat pe locul 6 la Olimpiada de la Helsinki). In articolul „In ajunul Festivalului Tineretului” ziarul descrie pe larg situaţia geografică a ţării noastre, insistând asupra bogăţiilor solului şi subsolului şi arătând viaţa înapoiată a poporului nostru înaintea eliberării ţării de către armata sovietică. Ziarul londonez „DAILY WORKER” scrie că tinerii englezi din echipele de dansuri şi coruri au dat 70 reprezentaţii publice în squarurile şi pieţele Londrei pentru a colecta'saui necesari „călitorie! la Bucureşti. In continuare, ziarul arată că tinerii artişti dramatici au pregătit o piesă a lui Bernard Shaw pe care o vor reprezenta în August la Bucureşti. In numărul din 22 iulie, acelaş ziar scrne că echipa de fotbal a minerilor, care urma să se deplaseze la Bucureşti, a fost silită să renunţe la acest proect datorită ameninţăriior la a fi supusă Revista sovietică „OGONIOC", publică un articol mare, intitulat „Pentru pace şi prietenie". In cadrul articolului se publică o vedere generală asupra şantierului parcului de Cultură şi Sport „23 August" având în prim plan pe membrii comitetului internaţional de pregătire a Festivalului, lucrând la amenajarea stadionului. De asemenea, se publică şi fotografiile celor doi tineri artişti talentaţi de valoare internaţională, cunoscuţii muzicieni români Valentin şi Ştefan Gheorghiu, ultramarin pe care se detaşează chipuri subliniate în galben. Pe acest fond, patru tineri veniţi din cele patru colţuri ale lumii îşi dau mâna, aşa cum dealtfel vor face şi la Bucureşti. Această basma — se spune în explicaţie — se fabrică în trei nuanţe: albastru ultramarin, roşu şi verde. Sub ştirea „Cartea de aur" ziarul „L’HUMANITE" vorbeşte despre frumoasa iniţiativă a tinerilor muncitori de la uzinele Citroen. „La uzinele „Citroen” circulă o „Carte de aur" în care fiecare tajinăr muncitor face o declarație. Această carte va fi oferită la București, tinerilor sovietici *. ÎNORTUL.POPULAR Paff- 2-a 2289 Sportivii loturilor R. P R. şi-au încheiat pregătirile pentru Festival La competiţiile sportive din cadrul Festivalului Republica Populară Română va fi reprezentată de o delegaţie numeroasă care cuprinde sportivi de valoare ale căror performanţe sunt cunoscute şi apreciate în cercurile sportive din lumea întreagă. Sportivii loturilor R.P.R. la cele 18 discipline, care se vor desfăşura în cadrul întrecerilor Internaţionale Prieteneşti ale Festivalului şi-au încheiat pregătirile. La competiţia de atletism, echipa R.P.R. va fi alcătuită dintr-un lot de numeroşi atleţi în frunte cu maestrul sportului Ion Seter, a cărui performanţă de 2,03 m. la săritura în înălţime îi situează printre primii atleţi din lume, şi Zeno Dragomir cu o remarcabilă performanţă de 4,20 m. la săritura cu prăjina. Din lotul reprezentativ de atletism al R.P.R. mai fac parte studentul Gabriel Georgescu din Cluj, şi Iolanda Balaş, o tânără cu frumoase calităţi. Gabriel Georgescu a reuşit să bată de două ori în acest an recordul R.P.R. la aruncarea greutăţii, realizând 15,67 m. şi 15,84 m. Maestra sportului Iolanda Balaş, în vârstă de 16 ani, a corectat în acest sezon de trei ori recordul R.P.R. la proba de săritură în înălţime. Ultima oară ea a trecut ştacheta înălţată la 1,60 m. Excelent s-au comportat în concursurile de verificare atleţii Dumitru Vasile, Florentinia Petrescu, Aneliese Reimesch, Traian Chitul, Victor Pop şi Constantin Spiridon. Acesta din urmă a reuşit zilele trecute să arunce ciocanul la 55,80 m. stabilind un nou record al ţării noastre. In probele de 400 m. şi 800 m. plat ţara noastră va fi reprezentată de maestrele sportului Florentina Petrescu şi Edith Treibal. Atleta Florentina Petrescu este prima atletă din R.P.R. care a parcurs distanţa de 400 m. sub 60 de secunde, marcând timpul de 58”,7/10. Un record de valoare europeană a obţinut zilele trecute Edith Treibal. Ea a realizat pe 800 m. plat 2’,13” 6/10, timp cu care se clasează printre primele 5 atlete din lume în această probă. Cu mult avânt s’au pregătit pentru competiţiile Festivalului tinerii ciclişti din R.P.R. C. Dumitrescu, în vârstă de 19 ani, s’a arătat tot atât de talentat şi în probele de pistă ca şi în cursele de fond pe şosea. Un alt component al lotului cicliştilor români este maestrul sportului Ion Ioniţă, un sprinter de valoare care cucazia Jocurilor Olimpice de la Helsinki din anul trecut s-a clasat pe locul şase la proba de 1000 m. Printre cicliste se află multipla campioană Venera Vasilescu şi Aurelia Drăghici. La întrecerile de fond pe şosea, România va fi reprezentată de Constantin Dumitrescu, Nicolae Maxim, Marin Nculescu, Constantin Şandru şi alţii. La întrecerile de notaţie care se vor desfăşura la Ştrandul Tineretului, echipa R.P.R. cuprinde sportivi care în decursul ultimelor competiţii au realizat noi recorduri. Printre ei sunt studenta Ecaterina Orosz, deţinătoare a cinci titluri ale R.P.R., maiştrii sportului Zoltán Hospodar, Felix Heitz, Vladimir Marchiţiu. Amatorii tenisului de masă vor putea să urmărească din nou evoluţia echipei R.P.R., campioană mondială pe anul 1953, compusă din maestra emerită a sportului, campioana mondială Angelica Rozeanu și tânăra Elia Zeller. Din echipa României la box fac parte campionii mondiali universitari Gheorghe Fiat și Nicolae Linca, finalistul la campionatele olimpice Vasile Tiţă, studentul Eustaţiu Mărgărit şi alţi tineri talentaţi. In competiţia de lupte, Marin Beluşica, Dumitru Pârvulescu şi D. Cuc, care a ocupat locul patru la Campionatele Mondiale de la Neapole, împreună cu o serie de tineri luptători talentaţi vor reprezenta ţara noastră. La jocurile de fotbal ale Festivalului vor participa două echipe româneşti care s-au afirmat în ultima vre■■ me obţinând o serie de victorii remarcabile în faţa echipelor bulgare, austriace şi maghiare. Echipele cuprind alături de jucători care au apărat de multe ori culorile R.P.R. în jocuri internaţionale ca Voinescu, Letschowschy, Băcuţ, Covaci şi jucători tineri talentaţi ca Olaru, Vakares, Tătaru şi alţii. Tot cu două echipe va fi reprezentată R.P.R. şi la competiţia de rugbi. In ultima vreme rugbiştii români au confirmat încă odată valoarea lor învingând categoric puternica echipă franceză de rugbi UAS — Perpignan. La întrecerile sportive internaţionale prieteneşti din cadrul Festivalului, R.P.R. va prezenta sportivi şi la concursurile de canotaj, haltere şi gimnastică, precum şi la jocurile de handbal, volei, baschet şi alte sporturi. Sportivii din România sunt însufleţiţi de dorinţa de a contribui la succesul competiţiilor sportive ale Festivalului consolidând şi prin sport prietenia şi înţelegerea reciprocă dintre tineretul lumii dornic de pace şi progres. Ziarul „L’HUMANITÉ" publică într’un desen, basmaua Festivalului. Desenul este executat de J. B. Chabrol. Dedesubtul acestui desen se dau explicaţiile respective: „Basmm JBSOnă fond. «lbftgtru Ziarul de sport francez „L’EQUIPE" publică un articol al corespondentului său din Sofia, N. Romanov, în care descrie pe larg competiţiile sportive de atletism, ciclism, gimnastică, handbal, baschet, nataţie, volei etc. ce se vor desfăşura la Festival. Articolul arată în încheiere, că unul din terenurile pe care se dispută numeroasele întreceri este un stadion care cuprinde 80.000 de locuri l ★ Ziarele din străinătate, „LEHKA ATLETIKA" din R. Cehoslovacă, „COMSOMOLSCAIA PRAVDA" şi „LITERATURNAIA GAZETA" din Moscova, „SPORTOWIEC“ şi „JPRZEGLAD SPORTOWY" din R.P. Polonă, ziarul belgian „LES SPORTS" precum şi alte zeci de ziare din străinătate se ocupă intens de cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Bazele sportive din Capitală işi aşteaptă oaspeţii Centrul de antrenament C.C.A... Desigur că acest nume nu vă spune deocamdată prea mult. Deaceea să vă facem cunoştinţă cu această frumoasă bază sportivă. Aleile numeroase. Înconjurate de o parte şi de alta de covorul verde al ierbii în care muşcatele sunt aranjate simetric, te îmbie să le vizitezi. Să mergem deci. In faţă vedem stadionul cu gazonul proaspăt. Aici işi vor face antrenamentul echipe de fotbal, handbal ş. a. care participă la Festival. In spatele terenului de fotbal, gropile de sărituri, bine amenajate, aşteaptă atleţii. In stânga stadionului, terenurile de tenis de câmp, volei şi baschet sunt gata sa primească şi ele oaspeţii dragi. Nu lipseşte nici terenul cu sgură unde se vor antrena in caz de ploaie handbaliştii sau fotbaliştii. Vestiarele au fost trecute şi ele printr-o ultimă revizie. Staţia de ampuicare a fost pusă la punct. Steagurile, frumos aranjate, fac ca pavoazarea să fie atrăgătoare, întreaga bază sportivă străluceşte de curăţenie. * E freamăt mare la baza sportivă „Progresul I.T.B.” Aici lucrările sunt ca şi încheiate. Panourile de cristal, saltelele amortizoare precum şi instalaţia electrică de pe terenul de baschet vor contribui în mare măsură la desfăşurarea în bune condiţiuni a matchurilor. Tribunele proaspăt vopsite aşteaptă spectatorii. De la masa arbitrilor va fi manevrată tabela de marcaj electrică. Construcţia vestiarelor este aproape de sfârşit. Vestiarele sunt înzestrate cu cele mai moderne utilaje (dulapuri în perete, duşuri etc.). Pe terenul de handbal tinerii se pregătesc de zor pentru defilare. Unii se întrec pentru obţinerea normelor insignei G.M.A., alţii se pregătesc pentru cucerirea Insignei Sportive a Festivalului. Steguleţele multicolore care imprejmuesc această bază sportivă dau un aspect sărbătoresc stadionului ce va găzdui peste câteva zile întreceri sportive prieteneşti din cadrul Festivalului. ★ Și Stadionul Republicii, faza sportivă care a găzduit minunate întreceri sportive, a fost pregătit special pentru Festival. Deoarece pe acest stadion se vor desfășura concursurile de atletism, pista a fost complect reamenajată, iar amplasamentele de atletism complect refăcute. In spatele stadionului, pe porţiunea dinspre str. Puţu cu Apă Rece, s-au amenajat o pistă de încălzire şi amplasamente pentru aruncarea discului, greutăţii şi ciocanului, unde atleţii care participă la aceste probe îşi vor putea face, la rândul lor, încălzirea. Deoarece cu prilejul trecutelor concursuri atletice care s’au desfăşurat pe Stadionul Republicii, s’a constatat că tabela de marcaj nu poate face faţă în cele mai bune condiţiuni afişării rezultatelor atletice, ea a fost complect refăcută. Deasemenea, Stadionul Republicii a fost înzestrat cu o nouă centrală telefonică, cu posturi de telefon mobile care pot fi instalate în toate punctele unde se desfăşoară probe. In acest fel, secretariatul concursului va putea fi în orice moment în legătură telefonică cu comisiile de arbitri de pe teren. Instalaţia de megafoane a fost şi ea refăcută, instalându-se în plus un microfon special pentru starter, cu ajutorul căruia acesta va putea da startul în condiţiuni multmai bune. Magazia de materiale a stadionului a fost înzestrată cu materiale noi. Vestiarele au fost special amenajate în vederea întrecerilor de la debât B. .