Sportul Popular, decembrie 1953 (Anul 8, nr. 2344-2358)

1953-12-01 / nr. 2344

Pentru o cât mai rodnică activitate sportivă in lunile de iarnă sigurarea continuităţii in activitatea sportiva de iarna reprezintă in momentul de faţă una din sarcinile cele mai importante ale mişcării noastre de cultură fizică şi sport. Este neîndoielnic faptul că. In ultimii ani, prin organizarea unei rodnice activităţi sportive de massă, prin atragerea a tot mai mulţi oameni ai muncii şi a membrilor lor de familie în practicarea regulată a sportului de iarnă, s-au făcut paşi însemnaţi pe drumul lichidării mentalităţii învechite despre aşa zisul ,,sezon sportiv mort". Este suficient să amintim că numai in iarna 1952—53, la campionatele săteşti de schi au participat peste 17.000 de sportivi, iar la campionatele săteşti de şah au concurat peste 77.000 de sportivi. In perioada depregătire a activităţii pentru lunile de iarnă, unele comitete C.F.S. regionale, raionale şi orăşeneşti (Regiunea Autonomă Maghiară, regiunile Stalin, Suceava, Iaşi şi Baia Mare) au dus o intensă muncă de întărire şi reorganizare a comisiilor pentru sporturile de iarnă. In acelaş timp, au fost organizate o serie de cursuri pentru împrospătarea cunoştinţelor tehnice ale membrilor acestor comisii, ale Instructorilor obşteşti, arbitri, antrenori şi sportivi fruntaşi. Experienţa muncii de anul trecut ne învaţă că buna desfăşurare a activităţii sportive de iarnă este condiţionată şi de planificarea şi folosirea raţională a bazelor sportive (sălile de sport, patinoarele, pârtiile de schi, etc.), ca şi de preocuparea permanentă pentru amenajarea de noi baze, folosind pentru aceasta condiţiile materiale oferite de regiunile respective. Astfel, colectivele sportive din raioanele Cordăeşti şi Ruginoasa (Iaşi), sportivii din regiunea Oradea, cei din raionul Săveni (Suceava) etc., şi-au confecţionat singuri schiuri, care , au fost folosite apoi în competiţiile organizate pe scară locală. Demne de remarcat sunt şi acţiunile întreprinse în acest an de comitetul regional C.F.S. al Regiunii Autonome Maghiare, care a prevăzut amea ,jarea unor terenuri de hochei în centrele de raion Gheorghieni, Reghin şi Sf. Gheorghe, reamenajarea pârtiilor de schi de la Lacul Roşu, a trambulinei de la Valea Strâmbă şi înfiinţarea unui atelier de confectioruri schiuri la Odorhei. Deasemeni, s-a hotărit organizarea Cupei Regiunii Autonome Maghiare la schi, la care vor participa sportivii din raioanele regiunii, organizarea unui concurs de săniuţe pentru elevii şcolilor elementare ciclul I şi II, precum şi sprijinirea permanentă ti a consiliului sportiv regional al asociaţiei Recolta pentru atragerea largă a tinerilor ţărani muncitori în activitatea sportivă de iarnă. Fără a aştepta sosirea iernii, sub îndrumarea comitetului regional C.F.S. Ploeşti, colectivele sportive Flacăra Rafinăria IV Cămpina şi Metalul ,,I. C. Frimu" Sinaia au început să-şi confecţioneze, prin po-sibilităţi locale, boburi şi patine, iar secţia de industrie şi gospodărie locală a sfatului popular regional Ploeşti a iniţiat confecţionarea de către întreprinderile de lemn forestier şi metalurgice a unui mare , număr de săniuţe şi patine. Există insă regiuni in care nu s’au asigurat din vreme toate condiţiile materiale necesare. Astfel, cu toate că în regiunea Stalin există condiţii naturale excelente pentru practicarea sporurilor de iarnă, comitetul regional C.F.S. s’a limitat doar la întocmirea unui plan, în care au fost înşirate o serie de obiective „în general". Din plan lip- z sesc măsurile concrete pentru reamenajarea bazelor sportive de iarnă, * pentru stimularea iniţiativelor noi şi pentru felul în care vor fi an- tgrenate colectivele sportive săteşti în practicarea sporturilor de iarnă. Acest comitet a trecut cu vederea folosirea posibilităţii locale de confecţionare a materialelor sportive, deşi colectivul muncitorilor din fabrica ,,I. Fonaghi" din Oraşul Stalin a luat frumoasa~~îniţiativă de a fabrica patine pentru nevoile regiunii respective, şi, eventual, pentru alte regiuni. • Invăţămintele preţioase, acumulate in ultimii ani, în legătură cu dezvoltarea activităţii sportive de iarnă, nu trebue irosite sau negui- i late. Dimpotrivă, ele trebue lărgite, îmbogăţite şi stimulate, tocmai pentru a creia acestei activităţi condiţii din ce in ce mai bune de dezvoltare. ■I Noile consilii ale colectivelor sportive, consiliile sportive regionale, . orăşeneşti şi centrale ale asociaţiilor sportive, ajutate îndeaproape de organizaţiile U.T.M., ca şi de către comitetele regionale, orăşeneşti şi re raionale C.F.S., vor trebui să-şi intensifice munca pentru o cât mai largă dezvoltare a sporturilor de iarnă şi pentru creşterea nivelului calitativ al acestor sporturi. L. ROPOT din Direcția Organizatorică C. C. F. S. A L Unde lipseşte echipamentul de iarnă a Baia Mare, iarna vine mai repede decât în celelalte părţi ale ţării şi uneori durează mai fanult decât în alte regiuni. Nu-i deci de mirare că membrii comitetului regional C.F.S., ca dealtfel toţi activiştii şi sportivii s’au preocupat din vreme de pregătirea sezonului sportiv de iarnă. Astfel, printre altele, a fost amenajată la Baia Sprie o pârtie de schi de 2.400 metri lungime şi cu o diferenţă de nivel între locul de plecare şi locul de sosire de 700 metri. Deşi problema bazelor, a cadrelor tehnice şi a programului sportiv propriu zis este rezolvată, sportivii dim Baia Mare sunt totuşi îngrijoraţi de un lucru: le lipseşte rhtpamentul şi materialul sportiv ! Dar sportivii dim Baia Mare sunt obişnuiţi cu „grija" deosebită cu care I.D.M.S. din localitate îşi îndeplineşte obligaţiile faţă de ei. Vara n’au avut pantofi de tenis, mingi şi tricouri! Larma nu vor avea schiţări, treninguri, hanorace şi bocanci! In schimb pantofi de tenis şi tricouri din abundenţă! Sportivii din Baia Mere speră totuşi că întâmplarea din vara aceasta nu se va mai . Şi nu vă cad schiurile dacă le prindeţi de tenişi ? — Deocamdată nu, că n’avem încă nici schiuri ! repeta, astfel că până la urmă, colectivelor sportive din oraş le vor fi repartizate materialele şi echipamentul de care au atâta nevoie. V. SASARANU corespondent SPORTUL POPULAR Pag. 2-a Nr. 2344 Câțiva jucători din formația echipei C. C. A. , se antrenează pe patinoarul Spartac dut Oraşul Stalin, în vederea jocului amical pe care echipa militarilor îl va susţine cu selecţionata oraşului. Colectivele sportive din regiunea Hunedoara au întreprins în ultima vreme o serie de acţiuni menite să asigure o cât mai bună desfăşurare a activităţii sportive în lunile de iarnă. Astfel, numeroase colective sportive din această regiune şi-au amenajat bazele sportive pentru iarnă (pârtii de schi, săli de gimnastică, săli de şah, etc.). O preocupare de frunte a colectivelor sportive din regiunea Hunedoara a fost şi popularizarea din vreme a manifestaţiilor sportive prevăzute în calendarul sportiv de iarnă. Printre colectivele sportive care s-au evidenţiat în mod deosebit în pregătirea sezonului sportiv de iarnă trebue amintit colectivul sportiv Progresul Deva care sub conducerea profesorului de educaţie fizică Cornel Barbu, a verificat şi reparat toate materialele şi echipamentele sportive necesare activităţii sportive de iarnă. Tot acest colectiv sportiv a pus la dispoziţia membrilor săi o sală, înzestrată cu numeroase mese de şah. Deasemeni, colectivul sportiv Ştiinţa Petroşani a pus la dispoziţia sportivilor din secţia de lupte o spaţioasă sală de sport pentru antrenamente. La şcoala profesională din Lupeni şi la colectivul sportiv Metalul din Hunedoara, sub îndrumarea profesorului de educaţie fizică I. Ciortea şi respectiv a antrenorului N. Tacorjan, au fost creiate de asemenea condiţiuni bune pentru activitatea sportivă de sală în lunile de iarnă. Rezultate frumoase au obţinut în pregătirea sezonului de iarnă şi colectivele sportive Metalul Galan, Metalul Teliuc, Progresul Alba Iulia şi Avântul Orăştie, care au amenajat în împrejurimi mai multe pârtii de schi. Mai există totuşi în această regiune şi colective sportive care au făcut prea puţin pentru buna desfăşurare a activităţii sportive în perioada lunilor de iarnă. In situaţia aceasta se află colectivele sportive Minerul Aminoasa, Constructorul Petroşani, Progresul Haţeg, Spartac Deva şi Locomotiva Simeria. Dintre colectivele sportive ale regiunii Hunedoara, care nu au făcut absolut nimic pentru asigurarea condiţiunilor necesare bunei activităţi sportive de iarnă, poate fi amintit colectivul sportiv Minerul Petroşani. Membrii secţiei de gimnastică din acest colectiv, au fost lipsiţi de posibilitatea de a-şi continua antrenamentele, deoarece colectivul sportiv Minerul nu a mai fost de acord să plătească chirie pentru sala unde se desfăşurau pregătirile gimnaştilor. Aceste lipsuri sunt datorite superficialităţii cu care au muncit în această direcţie, unii activişti ai comitetelor C.F.S. raionale, printre care cei din comitetele raionale C.F.S. Petroşani şi Haţeg Iată dar lipsuri ce trebue lichidate cât mai grabnic. Iarna n’a venit încă, dar nu-i departe... T.ROIBU Cum se pregătesc colectivele sportive din regiunea Hunedoara pentru sezonul de iarnă Acum, poate sâ vină iarna! Iorna se apropie cu paşi repezi , şi la curând fulgii de nou vor acoperi terenurile de sport. Secţiile pe ramură de sport din colectivul nostru s-au pregătit pentru activitatea de iarnă şi au creat condiţiile continuării activităţii în lunile de iarnă. Astfel, sala de sport de la stadionul Ciuleşti va găzdui antrenamentele secţiilor de fotbal şi volei (masculin şi feminin); pista de popice, recent construită, va da posibilitate sportivilor din această disciplină să se antreneze şi să susţină matchuri. De asemenea, clubul stă la dispoziţia celor dornici să petreacă câteva ore în faţa tablei de şah. Dar membrii colectivului nostru îşi vor petrece şi altfel timpul lor liber. Astfel, ei vor putea participa la excursiile de sfârşit desăptămână organizate de C.C.S. Cu feţele îmbujorate, vor străbate pe jos sau pe schiuri potecile pline de farmec ale munţilor noştri. Turismul se bucură de o largă popularitate în rândurile muncitorilor de la complexul C.F.R. Filaret, ca şi schiul dealtfel, care îşi are şi el numeroşii săi prieteni. Pentru turişti şi schiori consiliul colectivului a pregătit din timp toate materialele necesare: echipamentele au fost inventariate, schiurile au fost puse la punct, bocanc, au fost daţi la reparat. In acelaş timp, în programul secţiilor sunt prevăzute şedinţe săptămânale, în cadrul cărora sunt prelucrate diferite probleme tehnice. Planul de muncă al colectivului nostru mai prevede şi înfiinţarea unei echipe de alpiflişti începători şi pregătirea unui număr de 20 de schiori. Consiliul colectivului sportiv s-a pregătit în vederea sezonului sportiv de iarnă, muncind în mod organizat, pe baza unui plan. Realizarea acestui plan, care cuprinde şi desfăşurarea activităţii competiţionale, este o preocupare a fiecăruia dintre membrii consiliului colectivului, care se străduesc să-şi ducă la bun sfârşit sarcinile. Suntem siguri că astfel vom reuşi să facem ca activitatea sportivă să pulseze din plin şi în timpul iernii în colectivul nostru. MIHAIL BURCEA preşedintele colectivului sportiv „Locomotiva Filaret“ tot mai mult echipament pentru sporturile de iarnă Mişcarea sportivă de masă din ţara noastră atrage zi de zi tot mai mulţi oameni ai muncii, tineri şi vârstnici, care au îmbrăţişat cu drag diferitediscipline sportive. Iarna nu va întrerupe activitatea sportivă, care, dimpotrivă, se va desfăşura într-un ritm viu, pe patinoare, pe pârtiile de schi, în sălile sportive special amenajate, pe platourile munţilor, etc. Pentru a asigura condiţii optime de desfăşurare activităţii sportive în sezonul de iarnă, Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport, conducerea colectivelor şi asociaţiilor sportive au luat din vreme o serie de măsuri. Astfel, la majoritatea colectivelor şi asociaţiilor sportive s-a asigurat echipamentul specific sezonului de iarnă, ca: treninguri, pulovere, pantaloni de schi, hanorace, rucsacuri, etc., şi au fost luate măsuri pentru aprovizionarea cu schiuri, crose şi pucuri pentru hochei, aparate de gimnastică pentru săli, mese de tenis de masă şi de şah şi altele. Ca urmare a dezvoltării întreprinderilor care produc articole sportive, în acest an sportivii din ţara noastră vor primi cu 13,4 la sută mai multe treninguri decât în anul trecut, cu 36,9 la sută mai multe hanorace şi de trei ori mai multe rucsacuri. Numai în preajma zilei de 7 noermbrie au fost distribuite colectivelor sportive peste 7.000 treninguri. Faţă de trimestrul IV 1952, în acest trimestru vor fi distribuite sportivilor cu peste 15.000 mai multe hanorace, precum şi importante cantităţi de rucsacuri, pantaloni pentru schi bocanci, căciuli, etc. Muncitorii întreprinderii „IPROFIL“-Republica din Sibiu lucrează cu hărnicie pentru a asigura sportivilor schiuri de bună calitate. Ei au trecut să fabrice în acest an schiuri lamelate. O serie de alte întreprinderi cum sunt: „Simion Bărnuţiu“ din Sebeş Alba, cooperativa „Sportivid" din Tg. Secuiesc, întreprinderile pentru producerea materialelor sportive din cadrul CCFS-ului produc în cantităţi sporite mingi de tenis de masă şi aparate de gimnastică, iar muncitorii din fabricile de tricotaje se străduiesc să satisfacă cererile mereu crescânde de articole de îmbrăcăminte sport pentru sezonul de iarnă. Ca şi în anii din urmă, în acest an mii de turişti din întreprinderile şi instituţiile Capitalei şi din alte oraşe ale patriei noastre, echipaţi de munte, vor pleca în trenuri speciale în Bucegi, la Sinaia, Predeal, Buşteni sau Poiana Stalin. Cele peste 30 de cabane amenajate pe platoul Bucegilor, de la Valea Prahovei şi până dincolo de Valea Ialomicioarei, la Poiana Stalin, îşi aşteaptă de pe acum oaspeţii. In prezent, la Poiana Stalin, la patinoarul special amenajat, ca şi la pârtiile de schi, se fac pregătiri intense pentru întrecerile sportive de iarnă. In afară de aceasta, în Capitală şi în alte oraşe ale ţării se reamenajează sălile de sporturi unde deasemeni va continua activitatea sportivă de masă. In vederea desfăşurării unei activităţi sportive susţinute, pe tot timpul sezonului de iarnă, conducerile colectivelor sportive trebuie să se îngrijească de complectarea echipamentului şi materialelor necesare şi mai ales de revizuirea celui existent. Aici, un sprijin preţios îl pot da întreprinderile care produc articole şi materiale sportive, care trebuie să-şi respecte necondiţionat contractele de livrări încheiate al CCFS. Aprovizionarea la vreme cu materiale şi gospodărirea chibzuită a acestora va sprijini mai mult mişcarea sportivă de masă din ţara noastră. (Agerpres)