Sportul Popular, februarie 1954 (Anul 9, nr. 2371-2381)

1954-02-02 / nr. 2371

Problemele medicinei culturii fizice, sarcină importantă a colectivelor sportive  Mişcarea de cultură fizică şi ■sport a luat în ultimii ani un mare avînt în ţara noastră, cuprinzînd din ce în ce mai mult masele largi ale oamenilor muncii. Urmînd şi pe tărîm sportiv măreţul exemplu al Uniunii Sovietice, în ţara noastră se dezvoltă o nouă ramură a medicinei, medicina sportivă Astăzi o întreagă reţea de medici specializaţi în medicina culturii fizice se ocupă de sănătatea sportivilor noştri. Niciun tînăr conştient de importanţa acestei probleme nu mai păşeşte acum pe terenul de sport fără a trece prin cabinetul medical. Să vedem care este importanţa controlului şi îndrumării medicale în activitatea de cultură fizică şi sport. Medicul sportiv, prin cunoştinţele pe care le are, poate să constate dacă organismul celui ce se prezintă în faţa lui este capabil să facă faţă efortului sportiv. El poate să-i dea îndrumări asupra dozării efortului şi, împreună cu antrenorul, să-i întocmească programul de antrenament. De asemenea, medicul poate descoperi anumite boli care să fi fost necunoscute de cel ce le are, şi care printr-o practicare neraţională a sportului se pot agrava. Sunt cunoscute cazuri în care o serie de tovarăşi, participînd fără antrenament şi fără a fi examinaţi de medic la competiţii, mai ales la crosuri, au avut de suferit de pe urma eforturilor, agravîndu-li-se bolile de inimă sau de plămîni de care sufereau fără a şti, lipsind apoi din producţie şi nemaiputînd să practice sportul timp îndelungat. In acelaşi timp, medicul sportiv poate să îndrumeze un tînăr care nu a făcut niciodată sport în mod organizat, spre ramura de sport în care ar putea obține cele mai bune performanţe, sau spre acea ramură de sport care să-i servească la dezvoltarea armonioasă a corpului. Deşi a trecut mult timp de cînd controlul medical al sportivilor a devenit obligatoriu, o serie de sportivi şi de colective sportive nu respectă aceste dispoziţiuni întîmpinînd o serie de greutăţi în activitatea lor. Astfel, la crosul ,,Să întîmpinăm ! Mai" organizat anul trecut, mulţi sportivi au fost opriţi să participe la întreceri, deoarece nu-şi trecuseră examenul medical. De asemeni mai există colective sportive care neînţelegînd importanţa colaborării cu medicul sportiv, nu-şi trimit sportivii la cabinetul medico-sportiv, în mod organizat şi conform planificării făcute. Aşa s-a întmplat la colectivul Locomotiva P.T.T. din Capitală, unde pînă la urmă cabinetul medico-sportiv a fost desfiinţat din lipsă de activitate. Aşa se întîmplă cu o serie de colective din Iaşi şi Bârlad, cu colectivele Progresul Sfatul Popular raionul Slatin, Constructorul Trustul 3 din Capitală şi altele. Nu acelaşi lucru se poate spune despre colectivele sportive Progresul T.C.R . Flacăra Muntenia şi Flacăra Competrol din Capitală care respectînd regulamentele medicosportive ţin o permanentă legătură şi colaborează efectiv cu medicii sportivi. Este deosebit de important ca înainte de a păşi pe terenul de sport, indiferent dacă ne pregătim pentru cros, pentru trecerea normelor G.M.A. sau pentru concursurile populare, să trecem mai întîi prin cabinetul medical, pentru ca medicul să constate starea noastră de sănătate şi să ne dea îndrumările necesare. Şi cu atît mai important este acest fapt pentru sportivii de performanţă, al căror organism suferă o serie de modificări în urma eforturilor la care e supus. Observînd aceste modificări, medicul sportiv va putea da indicaţii preţioase în ceea ce priveşte desfăşurarea pregătirii sportivului. Pentru ca activitatea care se desfăşoară în cadrul colectivului să fie dusă pe baze ştiinţifice şi pentru a veghea la păstrarea şi întărirea sănătăţii sportivilor. Consiliului colectivului sportiv îi revin o serie de sarcini pe linia medicinii culturii fizice. Resortul de instruire sportivă din cadrul colectivului sportiv trebuie să se preocupe îndeaproape şi să răspundă de această problemă păstrînd permanent legătura cu medicul de cultură Fizică al oraşului (sau cu cabinetul medico-sportiv de care aparţine) şi cu serviciul medico-sportiv al asociaţiei. Rezolvarea cu succes a sarcinilor medico-sportive care revin consiliilor colectivelor este condiţionată în primul rind de legătura permanentă şi colaborarea cu medicul sportiv de care aparţine colectivul. împreună cu acesta, vor fi stabilite zilele şi orele cînd colectivul îşi va prezenta la vizita medicală aspiranţii G.M.A. sau sportivii legitimaţi, zile şi ore care vor treimi respectate pentru a se evita aglomerările şi pierderile de timp. La Oraşul Slatin, la Bucureşti, Cluj şi Timişoara, va trebui să se ia legătura şi cu centrul medical pentru cultură fizică. Aci vor fi îndrumaţi maeştrii sportului şi sportivii de categoria I-a, atît pentru vizita medicală iniţială şi periodică, cît şi în cazurile de îmbolnăvire şi accidente. Consiliul colectivului sportiv va trebui să ia măsuri pentru a nu se permite participarea la antrenamente sau competiţii a sportivilor care nu şi-au făcut vizita medicală. Totodată vor trebui traşi la răspundere atît instructorii şi antrenorii care primesc la antrenament sportivi care nu şi-au efectuat controlul raedical, cît şi sportivii care nu înţeleg să se preocupe de sănătatea lor. O altă problemă care trebuie să preocupe consiliul colectivului sportiv este educarea sanitară a sportivilor colectivului. Este absolut necesar ca fiecare sportiv să-şi cunoască organismul, să cunoască şi să respecte regulile de igienă, să ştie ce accidente pot avea loc pe terenul de sport şi cum le poate evita şi, de asemenea să ştie cum să acorde un prim ajutor unui tovarăş accidentat. In această direcţie, legătura cu medicul sportiv şi cu Casa de Educaţie Sanitară din localitate vor fi de un real folos ; cu sprijinul acestora pot fi organizate conferinţe cu teme de educaţie sanitară pentru sportivii colectivului. De asemeni, vor fi organizate astfel de conferinţe şi pentru antrenorii şi instructorii colectivului, sau consfătuiri între aceştia şi medicul sportiv, pentru întocmirea pe baze ştiinţifice a programelor de antrenament şi pentru ridicarea nivelului ştiinţific al antrenorilor şi instructorilor. De sănătatea fruntaşilor sportivi ai colectivului, de condiţiile lor de viaţă şi de muncă, consiliul colectivului va trebui să se preocupe în mod deosebit. In caz de îmbolnăviri sau accidente, sportivii vor trebui ajutaţi cu medicamentele de care au nevoie, intervenindu-se totodată pe lîngă comitetele de întreprindere ca aceştia să fie trimişi în staţiuni de odihnă în timpul concediului, sau la cure balneare, atunci cînd au indicaţii medicale în acest sens. Cu ajutorul unui colectiv de 2—3 medici pe care consiliul colectivului se va preocupa să-i atragă în această muncă, sau cu sprijinul medicului sportiv din localitate, va trebui asigurată asistenţa medicală la toate competiţiile. O altă preocupare va trebui să o constituie starea igienico-sanitară a bazelor sportive care aparţin colectivului. Condiţiile igienice ale mediului în care se practică sportul, au o mare influenţă asupra sănătăţii. Deficienţele existente în această direcţie pot duce la îmbolnăviri sau accidentări ale sportivilor. De aceea, este necesar ca la începutul fiecărui sezon, consiliul colectivului să ceară sprijinul medicului sportiv sau centrului sanitar şi anti-epidemic din localitate, care să viziteze bazele sportive şi să semnaleze deficienţele igienico-sanitare pentru a fi imediat remediate. De asemeni vor fi luate măsuri ca fiecare bază sportivă să fie utilată cu o trusă de prim ajutor, iar la bazele mari să se înfiinţeze cabinete medico-sportive. O deosebită grijă va fi acordată echipamentului, care va trebui să fie permanent curat şi în bună stare. Materialele sportive vor trebui să fie în perfectă stare, pentru a nu expune pe sportivi la accidente. Iată dar, în mare, care sunt problemele legate de medicina culturii fizice, probleme care trebuie să constituie și preocupare pentru consiliile colectivelor sportive. Consiliile colectivelor sportive vor trebui să înveţe din realizările şi lipsurile care au existat în această direcţie în activitatea consiliilor provizorii şi să pornească deîndată la rezolvarea în bune condiţiiii a acestor probleme. Numai preocupându-se serios de toate aceste sarcini acordînd atenţia cuvenită rolului pe care îl are medicina sportivă în activitatea de cultură fizică şi sport, vom reuşi să dăm un caracter ştiinţific acestei activităţi, vom face din sport cu adevărat un factor de întărire a sănătăţii şi de ridicare a productivităţii muncii, vom reuşi să creştem cadre de sportivi bine pregătiţi, care să obţină noi şi valoroase performanţe. Dr. OVIDIU POPESCU Medicul secţiei cultură fizică şi sport din C.C.S. SPORTUL POPULAR Pag. 2-a Nr. 2371 Campionatele de schi pe asociaţii Pe piria de schi „Progresul” din Sinaia s-a desfăşurat etapa regională a campionatului de schi alasociaţiei Mediatul. Datorită sprijinului acordat de comisia raională de schi din Sinaia, întrecerile s-au desfăşurat în bune condiţiuni. La start s-au aliniat peste 60 de concurenţi din regiunea Piteşti. Cei mai bine pregătiţi s-au prezentat schiorii din Sinaia, care au şi cucerit toate titlurile şi locurile fruntaşe. Ei au fost pregătiţi de antrenorul C. Ciocoiu. Dintre concurenţi a impresionat în mod deosebit juniorul Gu Sorică, care a cîştigat toate cele trei probe alpine rezervate juniorilor: colorire, slafon special şi slalom uriaş. Proba de 10 km. (juniori) a fost cîştigată de tînărul C. Zgîrbăcea. La întrecerile seniorilor s-a impus schiorul C. Ciumtu care a cîștigat doi probe (coborîre şi slalom uriaş). Proba de 18 km, a revenit lui Constanta Cătej, iar slalomul special lui Iui. Savu. Instructorii sportivi... Scrisori mai numeroase ca or,cînd sosesc pe adresa ziarului nostru din toate colţurile ţării, vestindu-ne succesele înregistrate pînă acum în întrecerile din cadrul Spartachiadei de iarnă a satelor. In coloanele noastre au apărut de multe ori ştiri ca acestea. „In raionul Sighişoara 550 de concurenţi au participat la schi şi 171 la săniuţe; în raionul Botoşani 827 de tineri şi tinere s-au înscris la concursurile de schi, iar la cele de şah se întrec aproape 900 de ţărani; în comuna Smărdioasa, au luat parte la întrecerile de schi 35 de ţărani muncitori, etc.“. Desigur, nu odată v-aţi pus întrebarea: cine sunt acei care au angrenat în activitatea sportivă şi au călăuzit aceste sute de mii de tineri ţărani participanţi la Spartachiada Satelor? Răspunsul este simplu: instructorii sportivi. Despre ei nu s-a scris prea piuit. Sunt tineri, modeşti şi plini de avînt, care muncesc fără a face prea mult „zgomot“ în jurul lor. Astăzi vom vorbi şi despre cîţiva din aceşti instructori sportivi. ★ Marin Herghelegiu este profesor de educaţie fizică la şcoala de 7 ani din comuna Boţeşti, raionul Topoloveni, regiunea Piteşti. Bine cunoscut în întreaga comună şi apreciat de tinerii ţărani pentru stăruinţa depusă pe tărîm profesional, Marin Herghelegiu munceşte cu rîvnă şi pe tărîm sportiv, ca instructor al colectivului sătesc din comună. Tînărul instructor sportiv iubeşte sportul. De aceea, el nu precupeţeşte niciun efort pentru ca activitatea sportivă să se dezvolte din zi în zi mai puternic în rîndurile ţăranilor muncitori din comună. Muncind cu pricepere şi dragoste, el a reuşit să treacă peste toate greutăţile ivite şi astăzi colectivul sportiv de pe lîngă căminul cultural din Boţeşti se mîndreşte cu o rodnică activitate sportivă. Insecţiile de atletism, gimnastică, volei, popice şi şah activează mulţi tineri şi tinere din comună, obţinînd rezultate din cele mai frumoase. Astfel, în cadrul întrecerilor de gimnastică din Spartachiada Satelor de anul trecut, echipa de fete a comunei s-a clasat pe primul loc în faza regională, participînd la finalele de la Bucureşti. De asemeni, la ediţia de anul trecut a crosului „Să întîmpinăm 7 Noiembrie“ echipa din Boţeşti s-a calificat pînă în finale care au avut loc la Sibiu. Datorită muncii pline de avînt a instructorului Marin Herghelegiu, în întreaga comună există astăzi peste 200 tineri și tinere purtători ai insignei G.M.A. De munca tînărului instructor sportiv sunt legate și unele succese din cadrul Spartachiadei de iarnă a satelor. Sub îndrumarea lui şi cu ajutorul organizaţiei U.T.M. din sat s-au amenajat, prin muncă voluntara, două pîrtii de schi, pe care în prezent se antrenează peste 20 de tineri. Seara, el trece şi pe la căminul cultural, unde peste 60 ţărani muncitori se întrec în campionatul de sah al comunei. Pentru fiecare sportiv, tînărul instructor are un sfat bun, un îndemn cald... O intensă activitate au desfăşurat şi instructorii sportivi din raionul Mureş. Terenurile amenajate în comunele acestui raion sunt în cea mai mare parte rezultatul muncii instructorilor voluntari Ladislau Szabó, Vasile Bodali, Géza Kötölkuti, Ion Teiuşanu, Vasile Pop, Ignat Pail, Mihai Szigeti şi Aladár Simon. In vederea concursurilor Spartachiadei de iarnă a satelor, instructorii Alexa Jakal şi Mihai Scrîdon au mobilizat în comuna Sabed, 167 tineri şi tinere, Balazs Andrei 121 la Iara, Ludovic Csiki 124 la Galeşd. De asemenea, Emil Tamaş din comuna Band a reuşit să mobilizeze 178 de ţărani muncitori, iar Bela Mihai a angrenat în concursuri 150 de tineri din comuna Ciba Nicoleşti. Printre celelalte realizări obţinute de instructorii sportivi din satele raionului Mureş mai putem aminti: formarea echipelor de volei, handbal şi gimnastică la Iara de Mureş, cele de volei şi popice la Miercurea Niraj etc. Tot la Miercurea Niraj a luat fiinţă şi o echipă de fotbal, care s-a clasat pe locul II în campionatul regional. Paralel cu munca de instruire, mulţi dintre aceşti instructori practică ei înşişi sportul, obţinînd frumoase succese. Astfel, învăţătorul Zoltán Nagy din Inna de Mureş, este un bun schior, atlet şi voleibalist, iar echipa de gimnastică antrenată de el s-a clasat a treia pe raion , la GAG „Drumul lui Lenin“ din Miercurea Niraj, săteanca Rozalia Magyar a format o echipă de gimnastică Tînăra instructoare sportivă a făcut parte și din echipa de volei a gospodăriei, care ocupă locul III pe raion; de asemenea, echipa de gimnastică condusă de instructorul sportiv Iosif Ferenczi din comuna Galşedi s-a clasat pe locul II în faza regională, atît la fete cît şi la băieţi. Alături de aceşti tineri instructori sportivi, mai trebuie înscrise numele lui Béla Sándor, Gh. Deutsch, Bela Csako, Dumitru Novakovski, Gh. Ianossi şi Francisc Hartnya. Toţi aceştia formează acea puternică reţea de instructori voluntari care duc pînă în cele mai îndepărtate cătume flacăra puternică a culturii fizice şi sportului. MIRCEA TUDORAN (după corespondenţele trimise de Gr. Varabiescu şi colectivul de corespondenţi din Tg Mureş) ASPIRAMŢil mTREC NORMELE DE SCHI Zilele trecute, colectivul sportiv Constructorul din Sibiu a organizat un concurs de schi pentru trecerea normelor G.M.A. Cu acest prilej, peste 90 de tineri şi-au trecut normele respective ale complexului G.M.A. gradul I şi gradul II. MIRCEA VLADOIANU corespondent La concursul de schi pentru trecerea normelor G.M.A. organizat de consiliul orăşenesc Bucureşti al asociaţiei Progresul, cea mai bună mobilizare au asigurat-o consiliile colectivelor sportive Progresul Sănătatea şi Arta, care au constituit un exemplu pentru restul colectivelor. In total la întreceri au participat peste 300 de aspiranţi AURA ŞERBAN corespondent In cadrul concursului popular de schi organizat de curînd la Reşiţa, s-au întrecut 62 tineri. Cu acest prilej au fost obţinute o serie de rezultate frumoase. Dintre concurenţii care au dovedit o pregătire tehnică bună, amintim pe tinerii H. Iosif şi Otto Patonofschi. Tot la Reşiţa funcţionează trei şcoli de instructori de schi, care cuprind în total peste 50 de elevi. I. PLAVIŢU corespondent Şi la Oraşul Stalin se desfăşoară o intensă activitate la schi. Aci concursurile sunt organizate de consiliul sindical regional, de consiile regionale ale asociaţiilor sau de comitetul C.F.S. O frumoasă activitate desfăşoară şi centrele de antrenament ale C.C.S. Colectivele, sportive care prezintă tir întreceri cel mai mare număr de concurenţi sunt Voinţa şi Progresul.