Sportul Popular, octombrie 1954 (Anul 9, nr. 2503-2519)

1954-10-02 / nr. 2503

PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURA FIZICA $1 SPORT DE PE UNGĂ CONSILIUL DE MINISTRI SI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL X Nr. 2503 * Sîmbătă 2 octombrie 1954 ti 8 pagini 25 bani Ziua Forţelor Armate ale R. P. R. SARBATORIREA în fiecare an, la 2 octombrie, a Zilei Forţelor Armate ale Republicii Populare Române, a devenit o tradiţie scumpă poporului nostru. In acest an, sărbătorirea aceasta are loc în condiţiile luptei pline de avînt a poporului nostru muncitor pentru întîmpinarea cu cinste a celui de al II-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român şi a zilei de 7 Noiembrie. Oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării îşi îndreaptă în această zi privirile pline de dragoste şi admiraţie către vajnicii apărători ai vieţii noastre noi, ai cuceririlor revoluţionare ale poporului. Ziua de 2 octombrie este strîns legată de înfiinţarea primelor unităţi ale armatei noastre populare. Cu 11 ani în urmă, la 2 octombrie 1943, cu aprobarea guvernului sovietic a luat fiinţă pe teritoriul U.R.S.S. prima unitate de voluntari români — Divizia Tudor Vladimirescu — care a participat la operaţiile militare pentru eliberarea patriei de sub jugul fascist. In lupta împotriva fascismului, purtată alături de glorioşii ostaşi sovietici, ostaşii romîni au dat nenumărate pilde de eroism. Cu sârgele lor ei au scris atunci primele file din istoria armatei noastre de tip nou, scutul marilor cuceriri ale poporului. Ostaşii romîni au luptat alături de ostaşii sovietici în 16 mari bătălii şi operaţii,in 367 de lupte şi au contribuit la eliberarea a peste 3800 localităţi. De aceste memorabile lupte va fi veşnic legat numele unor eroi ca utecistul Constantin Godeanu, soldatul Eftimie Croitoru, pandurul Alexandru Predescu. Născută în focul luptei împotriva fascismului — şi alături de neîntrecutele oşti sovietice alungind pe duşmani. — Armata noastră Populară a contribuit la întărirea şi mai puternică a legăturilor de prietenie care unesc de veacuri popoarele român şi rus. Astăzi, frăţia de arme romîno-sovietică face parte integrantă din alianţa şi prietenia de nezdruncinat care leagă ţara noastră de Uniunea Sovietică. A fi astăzi ostaş al Forţelor Armate ale R.P.R. este o înaltă cinste. Despre acest lucru vorbeşte Constituţia ţării noastre, care arată : „Sovietul militar în rindul Forţelor Armate ale Republicii Populare Romíne este o îndatorire de onoare a cetăţenilor Republicii Populare Romíne”. Pătrunzi de marea răspundere care apasă pe umerii lor, conştienţi că lor le-a încredinţat poporul sarcina să repete ca lumina ochilor victoriile dobîndite sub conducerea partidului, militarii armatei noastre populare nu precupeţesc nici un efort pentru a-şi ridica necontenit măiestria de luptă. La baza succeselor pe care le obţin în pregătirea lor de zi cu zi ostaşii Armatei noastre Populare stă aplicarea în mod creator a ştiinţei militare sovietice. Ştiinţa militară sovietică ne învaţă că pentru a putea rrâinui cu pricepere tehnica de luptă, pentru a putea face faţă cu succes tuturor încercărilor, ostaşul trebuie să fie călit din punct de vedere fizic. Iată de ce în pregătirea ostaşilor armatei noastre, cultura fizică şi sportul ocupă un loc de frunte. Cultura fizică şi sportul au în armata noastră o largă bază de mase. Nu există unitate militară în care ostaşii să nu cunoască din plin binefacerile sportului, în care echipele sportivilor militari să nu desfăşoare o rodnică activitate. Tocmai de aceea, din primele ei zile de existenţă şi pînă astăzi Armata noastră Populară a însemnat pentru mişcarea sportivă un bogat şi pernanent izvor de cadre. Este suficient să amintim că în unităţile militare au făcut primii paşi în sport fruntaşi ai activităţii sportive din ţara noastră, ca halterofilii Silviu Cazan, Eremia Detcă, Attila Vasarheli, Ilie Dancea, scrimerii Andrei Vîlcea şi Vasile Chelaru, atleţii Ilie Savel, Dumitru Bîrdău, Nicolae Bitnea, Constantin Aioanei şi mulţi alţii. Datorită grijii şi atenţiei care se acordă culturii fizice şi sportului în armata noastră, sportivii militari au putut cuceri locuri de frunte la majoritatea disciplinelor sportive. Astfel, în rîndurile sportivilor de la Casa Centrală a Armatei activează în prezent 2 maeştri emeriţi ai sportului şi 84 de maeştri ai sportului. In acest an sportivii de la C.C.A. au cucerit, pînă în prezent, 94 de titluri de campioni ai R.P.R. şi au corectat de 55 de ori recordurile ţării la diferite ramuri sportive. Sportivii din întreaga ţară privesc cu mîndrie la acei sportivi militari care au contribuit la ridicarea gloriei sportive a patriei : Iosif Sîrbu, Gh. Fiat, Ion Soter şi alţii. Experienţa activităţii desfăşurate pînă în prezent arată că, în ceea ce priveşte ridicarea măiestriei sportive, posibilităţile pe care le au sportivii fruntaşi din rîndurile Forţelor noastre Armate sînt şi mai mari. Sportivii noştri aşteaptă de la sportivii militari rezultate tot mai bune, care să facă cinste armatei noastre dragi. In această zi de sărbătoare, sportivii ţării împreună cu toţi oamenii muncii urează militarilor Forţelor Armate ale Republicii noastre Populare, noi succese în pregătirea militară şi politică, pentru apărarea hotarelor ţării, a independenţei naţionale, a vieţii libere şi fericite care se făureşte sub conducerea partidului. f * , * i ORDINUL Ministrului Forţelor Armate ale Republicii Populare Romine Nr. M. 16 2 octombrie BUCUREŞTI Tovarăşi soldaţi şi matrozi, sergenţi şi cartnici, ofiţeri, generali şi amirali ! Astăzi, poporul român sărbătoreşte Ziua Forţelor sale Armate. Vă salut şi vă felicit cu prilejul celei de a 11-a aniversări a Forţelor Armate ale Republicii Populare Române şi vă urez noi succese în perfecţionarea măiestriei de luptă, în ridicarea pe o treaptă şi mai înaltă a educaţiei politice şi ostăşeşti, în însuşirea temeinică a tehnicii de luptă moderne, în întărirea ordinei, a disciplineimilitare şi a vigilenţei, în ridicarea continuă a capacităţii de luptă a trupelor. Trăiască Forțele Armate ale Republcii Populare Romínei Trăiască alianţa şi prietenia veşnică cu marea Uniune Sovietică I Trăiască Partidul Muncitoresc Romín I Trăiască guvernul Republicii Populare Române . MINISTRUL FORȚELOR ARMATE ALE R.P.R. General de Armată, Emil Bodnăraș Poporul nostru muncitor sărbătoreşte astăzi Ziua Forţelor Armate ale Republicii Populare Române. Armata noastră populară, vlăstarul iubit al po- J porului muncitor, este apărătoarea dirză şi neînfricată a vieţii libere înflorită în ţara noastră. Tinerilor care îmbracă haina ostăşească le sunt deschise in armata noastră căi largi pentru a-şi lumina mintea şi a-şi întări corpul. După efectuarea stagiului militar, ei se întorc acasă cu orizonturi noi, cu cunoştinţe noi. Mulţi dintre ei au învăţat în armată o meserie care le va fi de folos în viaţă. Cultura fizică şi sportul sunt îndrăgite de ostaşi. Practicarea sporturilor, exerciţiile fizice, ocupă un loc însemnat în Proogramul lor de activitate. În orele libere, ostaşii şi ofiţerii se îndreaptă cu plăcere spre terenul de fotbal sau volei, la bazinul de înot sau pe pista de alergări, unde vor cuceri puteri noi, întărindu-și și mai mult sănătatea. Campionatele internaţionale de tir ale R.P.R. NE VORBESC OASPEŢII... Ieri au sosit în Capitală numeroase loturi participante la campionatele internaţionale de tir ale Republicii Populare Române. La sosire, oaspeţii au făcut ziarului nostru declaraţii cuprinzînd părerea lor despre aceste campionate internaţionale, despre valoarea trăgătorilor români, precum şi despre posibilităţile lor în acest concurs, Iată declaraţiile oaspeţilor noştri. ATTILIO BATISTONI, secretarul general al Uniunii Italiene de „tir la semn“, a declarat : „Suntem entuziasmaţi de primirea ce ne-aţi făcut-o. Socotim că ne găsim in faţa unor campionate internaţionale care depăşesc valoarea obişnuită a intilnrilor de acest gen. Cei şase trăgători care vor reprezenta Italia in aceste Campionate Internaţionale vor lupta să realizeze performanţe cit mai bune. In principal insă, noi am venit in RomAnia pentru a ne obişnui încă de pe acum cu poligonul Dvs., cu felul Dvs. de a organiza, în aşa fel incit să ne putem prezenta la anul, la Bucureşti, la campionatele europene in cit mai bune condifiuni. Campionatele din acest an te considerăm ca o repetiţie generală pentru europenele de la anul ce le găzduiţi". WALTER SCHAFFNER, conducătorul lotului de sportivi elveţieni a declarat : „Sportivii federaţiei noastre sunt bucuroşi că pot lua parte la aceste întreceri internaţionale pe care le considerăm de o valoare excepţională. Am prezentat in majoritate elemente tinere, care nu au încă un renume internaţional, dar care sunt foarte capabile şi avem încredere că vor reuşi să facă faţă adversarilor ce-i vor întilni". KAROLY TAKACS, campionul şi recordmanul olimpic de pistol viteză a fost cel care a răspuns în numele lotului R. P. Ungare. Takacs a spus: „Campionatele internaţionale de tir ale R. P. Române care încep duminică sunt de o valoare europeană deoarece sunt prezenţi cei mai buni trăgători din ţările ce alcătuiesc acest bătrîn continent. Rezultatele campionatului vor fi fără îndoială la nivelul acestei valori. Felicit sportivii romîni că au avut curajul să organizeze o competiţie de asemenea amploare". General Maior LEO EKBERT (conducătorul echipei finlandeze): „Mai intîi Îmi scot pălăria şi mulţumesc pentru primirea care ni s-a făcut, pentru condiţiile care ni se oferă. Ne-am bucurat nespus de mult, primind invitaţia sportivilor români de a participa la întrecerile de la Bucureşti şi aceasta din două motive: în primul rînd pentru că suntem convinşi că prin întrecerea sportivă întărim legăturile de prietenie intre popoare şi in al doilea rînd pentru că ne sînt cunoscute remarcabilele performante obţinute de sportivii romîni pe care i-am admirat concurînd chiar pe poligoanele noastre. Va fi o întrecere din cele mai frumoase. Urez succes tuturor participanţilor", Miine se dă placarea in a 4-a ediţie a circuitului ciclist al R.P.R. Miine, 3 octombrie, ora 12, din piaţa Universităţii se va da plecarea în cea de a 4-a ediţie a competiţiei cicliste de lung kilometraj, Circuitul Republicii Populare Române. La semnalul starterului se vor alinia 71 de ciclişti: 65 români şi 6 bulgari. Prezenţa la start a lotului de alergători bulgari aduce o contribuţie evidentă la amploarea acestei probe, ca şi la ridicarea nivelului ei tehnic. După cum ni s-a relatat de la Sofia, circuitul R.P.R. a constituit un obiectiv important pentru cicliştii bulgari, care s-au pregătit temeinic şi din rîndurile lor a fost selecţionată o echipă de 6, în mare parte alcătuită din elemente tinere. Din echipa bulgară face parte şi Stoian Nedelcev- Gheorghiev, unul din cei mai cunoscuţi ciclişti, la ora actuală,in ţara vecină şi prietenă. Acestuia i se alătură Iancu Ognenski şi Gheorghi Cristov, recordman la proba de urmărire individuală pe 4.000 m. Aceşti trei ciclişti, de certă valoare, care au participat în primăvară la „Cursa Păcii", vor fi încadraţi de trei dintre cei mai buni ciclişti tineri: Kiril Iliev, o adevărată speranţă a ciclismului bulgar, Nencio Anghelov-Hristov şi Vasil Todorov. Participarea cicliştilor bulgari prilejuieşte un preţios schimb de experienţă, contribuind totodată la strîngerea legăturilor de prietenie, între sportivii noştri şi cei din R.P. Bulgaria. Din lista cicliștilor nostri se (continuare in pag. 8-a)