Sportul Popular, august 1955 (Anul 10, nr. 2664-2680)

1955-08-01 / nr. 2664

Miine, primele întreceri atletice !-R Concursul de atletism din cadrul Jocurilor Internaţionale Prieteneşti stirneşte un interes deosebit şi pe drept cuvînt: în cadrul lor vor evolua unii dintre cei mai buni atleţi ai lumii, astfel că în■ trecerile de la Varşovia pot fi considerate cel mai important concurs atletic al anului. Alături de cei mai valoroşi atleţi din I U.R.S.S., R.P. Ungară, R. Cehoslovacă, R.D. Germană, R.P. Polonă, R.P.R. etc., vor evolua pe pista stadionului Armatei Polone [ (C.W.R.S.) o serie de atleţi de renume mondial din America, Australia, Africa etc. A sosit, printre alţii, recordmana mondială şi campioana olimpică Shirley Strickland (Australia). De asemenea, se găsesc la Varşovia cunoscutul semi-fondist Ramon Sandoval (Chile), ca şi compatriotul său, aruncătorul de disc Haddad, care a înregistrat de curînd, performanţa de 47,15 m. In afară de aceştia au sositşi mai sunt aşteptaţi şi alţi atleţi de renume mondial. Vă prezentăm mai jos programul primei zile de întreceri atletice, 2 august: V- ora 10: lungime (b) ţ- calificare, greutate (b) calificare, disc (f) calificare; ora 14,30: 110 m. g. serii, lungime (b) finală, greutate (b) finală; ora 16,55: 100 m. (b) serii; ora 17,35: 80 m. g. (f), serii; ora 18: disc (f) finală; ora 18,20 : 800 m. (f) serii; 18,35: 800 m. (b) serii; 18,55 : 80 m. g. finală; ora 19,05: 100 m. (b) serii; ora 19,25: 10.000 m. finală. Pentru calificarea în proba de înălţime băieţi a fost stabilit standardul de 1.85 m. iar pentru săritoare 1.48 m. La săritura cu prăjina standardul este 4.00 m. In finala probei de 800 m. băieţi vor intra primii 3 clasaţi în cele trei serii. La 1.500 m. se vor alerga trei serii, urmînd ca primii 4 clasaţi în fiecare serie să se califice in finală. In proba de 3.000 m. obstacole concurenţii sunt împărţiţi în două serii, în finală alergînd primii 6 clasaţi în fiecare serie. Probele de 5.000 şi 10.000 m. se dispută direct finală. In proba de 800 m. femei, în cazul că vor fi mai puţin de 12 concurente se va alerga direct finală. In caz contrar se vor alcătui două serii urmînd să alerge în finală primele 6 clasate din fiecare serie. Varşovia cu o zi înaintea deschiderii Festivalului 11 VARŞOVIA (prin telefon de la umil din trimişii noştri). — 1 Privită noaptea din avion Varşovia oferă ochilor imaginea de basm a miilor de lumini multicolore care sclipesc ca nişte steleîn manea de întuneric. — De departe vezi profilîndu-se pe orizont uriaşa clădire a Palatului Culturii, căreia nenumăratele 'becuri electrice îi dau un aspectdie filigran. . Aterizăm cu o precizie de ceasornic la cinci ore după decolarea din Bucureşti. Pe aeroport o iluminaţie orbitoare ne vesteşte apropierea reporterilor cinematografici. "Reprezentativa die fotbal a Bucureştiiului, cu care am făcut deplasarea, se află in atenţia tuturor, fiind considerată printre favoritele trrmcuilini. Primele interviuri i se iau tînărruiîui nostru înotător Alexandru Popescu, ale cărui rezultate sînt cunoscute aci şi a cărui ''luptă cu maghiarul Tumpek şi sovieticul Struţanov este aşteptatăcu nerăbdare, în cadrul probei de 100 m. fluture. Dar iată că bîzîitul caracteristic al aparatelor cinematografice a încetat şi, peste citeva clipe, străbatem în goana automobilului străzile Varşoviei. Fusesem în capitala R. P. Polone cu doi arai în urmă, dişi mărturisesc căam recunoscut cu greu oraşul. Atîtea noi clădiri au apărut ca din pămînt. In oraş domneşte o atmosferă sărbătorească. Mii die drapede, fanioane, pancarte şi afişe multicolore îţi fură privirea. Oprim pentru o clipă în faţa unui loc deosebit de semnificativ. Pe fondul unor ruine, imagine tristă a trecutului, se află desemnată o bombă, iar dedesubt scrie: „NU!” Poporul polonez şi alături de el popoarele lumii sînt hotărîte ca niciodată casele şi construcţiile să nu mai fie transformate în astfel de ruine sinistre. Complet refăcută a fost str. Nowy Swiat. Artera principală a Varşoviei impresionează prin armonia modernelor construcţii, prin magazinele frumoase, refăcute după război. Un bulevard larg a devennnt acum ulica Marszalkowska. In apropierea ei a fost înălţat hotelul Varşovia, acum centrul de presă al Festivalului şi al Mituirilor sportive. Hotelul Varşovia este o clădire modernă, cu 12 etaje, confortabil amenajată. In holul ei pot fi întîlniţi peste 400 de ziarişti şi numeroşi reporteri fotografi şi cinematografici veniţi să relateze marele eveniment ce se petrece în capitala Varşoviei. La dispoziţia ziariştilor se află un excelent serviciu telefonic care leagă Varşovia direct cu toate marile capitale europene. Pentru informarea reprezentanţilor presei se editează aci un buletin în 5 limbi. Desigur că alături de toate acestea noile construcţii şiamenajări sportive din Varşovia reţine atenţia oaspeţilor Poloniei din zilele Festivalului, chiar mai înainte ca semnalul deschiderii întrecerilor sportive să fi fost dat. V. CHIOSE Ceea ce mai ştia Al. Popescu Cîţiva dintre sportivii romîni au sosit la Varşovia pe calea aerului. Printre aceştia se afla şi campionul nostru de nataţie Al. Popescu, reţinut în Bucureşti de examene. Odată ajuns la Varşovia el a căutat să afle cum a decurs călătoria colegilor săi de sport, care au călătorit cu trenul. Mircea Popescu, din lotul echipei de tenis de masă şi fost... înotător i-a prezentat, nnpuţine cuvinte, prietenului său, impresii din călătoria cu trenul nr. 3 al Festivalului. „Drumul cu trenul a durat două zile şi o noapte. Departe de a fi obositor el a însemnat pentru noi un prilej de a ne cunoaşte prietenii de peste hotare, un prilej de necurmate surprize. Cum am pătruns pe pămîntul Ungariei, am fost intîmpinaji de numeroşi tineri maghiari şi de un taraf care a executat frumoase cîntece populare romineşti. După ce am părăsit stafia oraşului Al Rákosi am pătruns in R. Cehoslovacă. La punctul de frontieră o fanfară se afla pe peron şi intona un marş. Apoi, am avut plăcuta surpriză de a ascula la puternicele megafoane un cintec foarte răspîndit şi iubit la noi: Marinică. Cînd trenul s-a pus in mişcare, aceleaşi megafoane ne-au transmis în limba romînă. ..Drum bun, dragi prieteni şi succes la Festivalt. In celelalte gări de pe teritoriul R. Cehoslovace am primit cadouri, flori, dulciuri, pachete cu alimente şi cărţi poştale ilustrate pentru a le trimite celor de acasă. Şi Polonia am ajuns vineri. Delegaţia tineretului polonez care ne-a intimpinat a executat frumoase focuri populare poloneze şi romineşti. Peronul din Zebrzydowice devenise o adevărată scenă. La Varşovia am fost primiţi intr-un cadru festiv de conducători ai sportului polonez“. IN PRIMA ZI, CU SPORTIVII ROMINI LA VARŞOVIA VARŞOVIA (prin telefon de la unul din trimişii noştri). Plecată din vară în cursul dimineţii de joi 28 iulie, delegaţia sportivilor R. P. Romíne a ajuns la Varşovia in seara zilei de vineri 29 iulie. Pe peron se aflau reprezentanţi ai mişcării de cultură fizică şi sport din R. P. Polonă. Cuvintul de primire a fost rostit de preşedintele Comitetului pentru cultură fizică şi sport din ţara prietenă. Din partea sportivilor romîni a răspuns conducătorul delegaţiei, tov. Manole Bodnaraş, preşedintele C.C.F.S. din R. P. Romînă, îndată după sosirea la Varşovia membrii delegaţiei sportivilor romîni s-au îndreptat spre unul din cele mai noi cartiere ale capitalei poloneze: Kalo. Acolo într-o clădire din cărămidă roşie, ca dealtfel toate celelalte dimprejur, sunt găzduiţi sportivii noştri. Deşi, din cauza cărămizilor netencuite, clădirea pare că este neterminată, totuşi în interior ea este pe deplin gata, iar tinerilor sportivi români nu le lipseşte nimic din confortul pe care îl cere o odihnă şi o şedere plăcută. In vecinătatea cantonamentului nostru sunt cazaţi sportivii bulgari şi italieni. De altfel, imediat după instalare, mulţi dintre reprezentanţii noştri care au susţinut întîlniri cu sportivii celor două ţări au pornit să-i caute la cantonamentele respective. O revedere plăcută a fost în special aceea a luptătorilor noştri cu cei bulgari şi cea a fotbaliştilor care vor reprezenta capitalele R.P.R. şi R.P.R. (ambele formaţii au aflat cu bucurie că vor avea prilejul să se întîlnească în cadrul aceleiaşi serii a competiţiei de fotbal pentru desemnarea unuia dintre semifinalişti). Din păcate, fotbaliştii bucureşteni au avut doar un scurt răgaz pentru a schimba diferite impresii cu jucătorii bulgari, deoarece ei au şi părăsit Varşovia îndreptîndu-se spre Wroclaw unde urmează să susţină primul lor meci în compania unei formaţii din R. D. Germană. Odată instalaţi în cantonament, sportivilor noştri nu le-a mai rămas decît grija reluării pregătirii întrerupte pentru două zile. Am pornit şi noi împreună cu ei „în turneu“ pentru a-i vedea la lucru şi pentru a face cunoştinţă cu unele din bazele sportive ale Varşoviei. DOUA ORE DE ANTRENAMENT PENTRU JUCĂTORII DE TENIS DE MASA Foarte fericiţi au fost componenţii lotului nostru de tenis de masă cînd au aflat că atît antrenamentele lor cît şi meciurile turneului vor avea loc într-una din cele mai noi şi mai frumoase construcţii ale Varşoviei : Palatul Culturii, terminat de curînd de către vrednicii constructori sovietici şi dăruit poporului polonez. Tonna Reiter, transformat în antrenor, a supravegheat jocurile celorlalţi patru colegi ai săi: Paul Pesch, Mircea Popescu, T. Harastasi şi M. Gantner. Condiţiile de joc sunt foarte bune. Tribunele sălii pot cuprinde 1.500 de spectatori. Tot într-una din sălile Palatului Culturii se vor întrece şi halterofilii. La una din mesele de joc ale sălii de tenis de masă s-au antrenat odată cu românii şi reprezentanţii Japoniei. După cum am putut afla, cel mai bun dintre ei a reuşit să se claseze pe locul doi în campionatele naţionale ale Japoniei, după celebrul Tanaka. Au mai fost prezenţi la antrenamente şi binecunoscuţii jucători cehoslovaci Stipek şi Vihanovschi, valoroşii Amouretti, Hagenauer şi Salla (Franţa) ca şi englezul Craigie. De multă popularitate se bucură scoţianca Elliot, care a cucerit pînă acum de două ori titlul de campioană mondială la dublu femei. In fine, trebuie să spun că o singură zi ne mai desparte de primele jocuri de tenis de masă. Tragerea la sorti se va face mîine (n. r. astăzi), iar marţi adversarii vor fi prezenţi la mese. VOLEIBALIŞTII ŞI-AU REINTILNIT PRIETENII Pe voleibaliştii români i-am găsit la terenul Budowlani, în dimineaţa zilei de sîmbătă. Cei 11 jucători l-au primit printre ei şi pe antrenorul Sotir şi, împărţiţi în două formaţii, au susţinut trei seturi. O bună dispoziţie au manifestat Ştefan Roman, căpitanul echipei şi Horaţiu Nicolau. Trecînd peste emoţiile primei deplasări au jucat bine şi tinerii Derji şi Chezan. Voleibaliştii îşi vor susţine jocurile aci. Există două terenuri cu tribune centrale şi alte 6 terenuri pentru antrenamente şi meciuri mai uşoare. O plăcută surpriză au avut jucătorii din ţara noastră atunci cînd au întîlnit pe voleibaliştii austrieci. Austriecii, au deplasat la Varşovia trei formaţii : echipa B a Austriei, Olympia 33 — formaţie de club — şi AKKU — reprezentativa unei fabrici de acumulatori. Printre jucătorii austrieci se află şi cîţiva dintre cei care au participat la Campionatele europene de la Bucureşti : Iosif Schmidt, Franz Wolfschutz, Walter Utrada şi alţii. Din discuţiile purtate de jucătorii noştri cu cei austrieci a reuşit că aceştia au fost plăcut impresionaţi de organizarea Campionatelor europene, că experienţa căpătată la Bucureşti le-a folosit enorm şi că dorinţa lor este aceea de a continua să înveţe cît mai mult în volei (aşa şi explică ei prezenţa la turneul din cadrul Festivalului). REEDITAREA CAMPIONATELOR EUROPENE DE BASCHET In sala Torwar, locul de desfăşurare a turneului de baschet, jucătorii noştri au executat sîmbătă primul lor antrenament, sub supravegherea antrenorului Vasile Popescu. Acesta a urmărit acomodarea lotului cu terenul si precizia în aruncările la coş. Fată de echipa care ne-a reprezentat la Budapesta la recentele campionate europene, lotul nostru prezintă cîteva elemente noi : Krigore Costescu, Borbeli şi Nedelea. In ceea ce priveşte participarea la competiţia de baschet nu se înregistrează decît o absenţă : aceea a campionilor Europei, jucătorii maghiari. Totuşi turneul nu va suferi prin aceasta, deoarece la startul întrecerii este prezentă o altă formaţie de valoare, aceea a Egiptului, care nu a fost la Budapesta. Pentru astăzi (n. r. ieri) a fost anunţată sosirea echipei Franţei. In rest, toate ţările participante la campionatele de la Budapesta sînt aci : U.R.S.S., R. P. Bulgaria, R. P. Polonă etc. LOTUL SPERANŢELOR Aşa poate fi denumit lotul reprezentanţilor noştri la tenis. Intr-adevăr, Julieta Namian, Vasile Serester, Al. Bardan şi St. Georgescu sînt cei care vor purta pe piept culorile ţării noastre în întrecerile de la Varşovia. Tînăra Julieta Namian ne spunea de altfel : „Şanse pentru locuri de frunte nu avem în mod normal, deoarece vor fi prezenţi foarte mulţi dintre cei mai buni jucători de tenis, majoritatea cu o experienţă mai bogată decît a noastră in privinţa meciurilor internaţionale. Asta nu ne va împiedica să luptăm cu ardoare pentru a face tot ceea ce este posibil pentru onoarea culorilor noastre naţionale. Iar dacă vom ieşi din cursă la un moment dat, tot nu ne vom descuraja, ci vom deschide ochii mari pentru a învăţa şi noi din cele pe care avem prilejul să le vedem la VarşoviaAntrenamentul este condus de Marin Bădin, care are în vedere acomodarea jucătorilor noştri cu mingile Dunlop (în ţară ei au folosit mingi Slasenger). FOTBALUL IN ATENŢIA TUTUROR Poate că acest lucru nici n-ar mai trebui reamintit. Se ştie cît de popular este fotbalul pretutindeni şi, ţinînd seama de valoarea echipelor participante la Festival, interesul publicului polonez apare pe deplin justificat. Puţin înaintea sosirii fotbaliştilor români, aterizaseră la Varşovia componenţii formaţiei belgiene Royal Beerschot A. C. care activează în prima divizie. Deşi în prezent echipa nu deţine un loc de frunte în clasament, fapt explicat şi de reîmprospătarea lotului cu numeroşi tineri, totuşi nu se poate trece cu vederea peste palmaresul impresionant al acestui club care deţine un frumos record : cucerirea de 7 ori a titlului de campioană a Belgiei. Din tot fac parte celebrii internaţionali : Koppens, centrul atacant al naţionalei Belgiei şi Vliers. CITE PUTIN SI DESPRE CELELALTE LOTURI • In sala Casei de cultură a tineretului (M.D.R.) s-au antrenat sîmbătă dimineaţa luptătorii români. Aci vor putea urmări întrecerile numeroşi spectatori, deoarece meciurile se vor disputa simultan pe două saltele. • Gimnaştii au fost şi ei prezenţi la locul întrecerilor lor care vor începe miercuri. Pe stadionul Kolejarz, ei au avut bucuria să-i vadă la lucru pe celebrii reprezentanţi ai gimnasticii sovietice: Sahlin, Ciukarin şi Muratov, deţinătorii necontestaţi ai supremaţiei mondiale în gimnastică. $1 UN CAPITOL SPECIAL Ne referim la momentul sosirii atlefilor români care aususţinut la începutul acestei săptămînî (n. r. 20, 26 iulie) un meci cu echipele Norvegiei, la Oslo. Puternica şi calda manifestaţie de simpatie de care s-au bucurat aceşti sportivi şi în special tînăra maestră a sportului Iolanda Balaş, realizatoarea unui excepţional record la săritura în înălţime, a dovedit nu numai preţuirea pe care sportivii o dau celor mai buni dintre ei, dar şi înaltul lor patriotism, făcîndu-i pe cei sosiţi de la Oslo să simtă ceva din căldura cu care întregul nostru popor îi încomoară pe reprezentanţii săi sportivi care limtă cu cinste neşte hotare ţării. Performanţa Iolandei Balaş şi victoria echinei noastre de atletism asupra unei formaţii Puternice ca cea a Norvegiei, constitiie, aşa cum ne-au asigurat miil, dintre sportivii români aflaţi la Varşovia, un viu îndemn pentru fiecare dintre ei în obţinerea unor rezultate cît mai valoroase. IACINT MANOLIU In turneul de fotbal REPREZENTATIVA BUCURESTI INTILNESTE ECHIPA STADLAU La întrecerile de fotbal ale Festivalului participă 15 echipe, marea majoritate reprezentînd dferite oraşe ale Europei, Africii şi Asiei. Printre ele, sînt două dintre cele mai puternice echipe ale campionatului belgian, F. C. Liege şi Beerschoot. Organizatorii au stabilit ca echipele să fie împărţite, prin tragere la sorţi, in 3 serii a cite 4 echipe şi o serie de 3 echipe. Sorţii au stabilit următoarele serii: • ~SERIA A : Pekin, Varşovia, Karl Marx Stadt, F. C. Liege. SERIA B : Budapesta, Viena, Stalinograd, Berlin. SERIA C : Bucureşti, Stadlau, Sofia, Beerschoot. SERIA D : Praga, Cairo, Tirana. Iată şi programul jocurilor de astăzi, prima zi a competiţiei de fotbal: , VARŞOVIA : Pekn-Varşovia; LODZ: Karl Marx Stadt-F. C. Liege; KRAKOWIA: Budapesta- Viena ; CHORZOW : Stalinogrod-Berlin ; WROCLAW : Bucureşti-Stadlau; GDANSK; Praga-Cairo; OPOLE; Sofia-A. C. Beerschoot. A doua etapă din cadrul jocurilor în serii va avea loc la 4 august. După terminarea turneului seriilor, prima clasată din fiecare serie va intra în semi-finalele turneului, iar învingătoarele din semi-finale îşi vor disputa finala întrecerii, programată pentru 13 august cu ocazia solemnităţii de închidere a Jocurilor Sportive.