Sportul Popular, iunie 1956 (Anul 11, nr. 2825-2841)

1956-06-02 / nr. 2825

îteva însemnări dintr-un popas cu totul în timplă ,vor, o duminică obişnuită şi totuşi atît de... neobişnuită în comuna Negreşti, aşezarea unor vrednici ţărani muncitori de prin părţile Neamţului. De fapt, „neobişnuitul" acestei duminici a fost pregătit cu mult înainte: întreg satul era împînzit de afişe care îndemnau tinerii să participe la întrecerile Spartachiadei, modestul teren de fotbal fusese transformat într-un mic stadion, cu pistă de atletism, cu „porţi” noi şi cu tribune improvizate din bănci de lemn. Aveau de ce să fie mulţumiţi prof. Mircea Bălan, Ion Ailintei, Vasile Guţu şi ceilalţi oameni inimoşi care munciseră cu drag la reamenajarea terenului. Dar, ce facem cu echipamentul? Cînd eşti „singur", mai merge dar cînd ai atîţia oaspeţi de seamă din Bodeşti, Girov sau Dobreni, e altă socoteală! S-au sfătuit oamenii, apoi au pornit din nou la treabă şi duminică dimineaţă tinerii din Negreşti au apărut în echipament nou, frumos de-ţi era mai mare dragul să-l priveşti. Sărbătoarea tinerilor din Negreşti a fost aidoma cu cele ale altor sute şi mii de iubitori ai sportului din oraşele şi satele noastre. Iată de ce, imaginea Negreştilor în zilele marilor întreceri ale Spartachiadei se aseamănă atît de mult cu iminente infinnite şi în satele raionului Cluj, la Macău, Floreşti, Căpuşul Mare, Dîngău sau Agîrbici şi la colectivele ŞTIINŢA din Cluj, la Voinţa şi Şcoala profesională metalurgică din Timişoara, la Flamura roşie şi Progresul Arad, în alte zeci şi zeci de colective sportive din regiunile Craiova, Ploeşti, Oradea, Suceava sau Bacău. Dar, scepul acestor rinduri nu este numai de a aduce cuvinte de laudă celor harnici. Cu 13 zile înainte de sfîrşitul primei etape, Spartachiada de vară a tineretului oferă un ..bilanţ” care nu ne poate mulţumi Şi am putea oare să fim mulţumiţi atunci că pînă acum cîteva zile, colectivul sportiv Flamura roşie „Janos Herb?!“ din Cluj se... „lăuda" cu mobilizarea a 22 de tineri care îşi disputaseră întîietatea într-o partidă de fotbal? In alte colective sportive cum sunt Progresul, Flamura roşie şi Locomotiva Roman, Voinţa Bacău, etc., tinerii muncitori de-abia dacă au auzit de întrecerile din cadrul Spartachiadei. Nu este oare grăitor şi exemplul negativ pe care l dă colectivul Progresul Bacău unde din cei peste 1.200 de membri au participat la întrecerile Spartachiadei doar vreo 70 de tineri? Din păcate, aceste exemple nu sînt izolate. Cam aşa stau lucrurile în multe colective din Timişoara şi Caransebeş, din regiunile Iaşi şi Galaţi, din Oradea şi Constanţa. Pentru unii activişti, ca de ex. tov. Lăzărescu de la colectivul sportiv ,,Petre Gheorghe” din Baia Mare şi tov. Vigula, preşedintele comitetului orăşenesc C.F.S. din Satu Mare, este mai uşor să declare că „Nu avem condiţii materiale, echipament şi baze sportive” decit să muncească cu perseverenţă pentru a rezolva cu posibilităţi locale aceste probleme care, intr-adevăr, prezintă unele greutăţi, dar nu pot fi rezolvate stînd cu mîinile în sin şi văicărindu-te. ^ O primă analiză a desfăşurării etapei I duce lesne la concluzia că Spartachiada de vară a tineretului nu a constituit obiectivul central al tuturor activiştilor din colectivele sportive. Unii, cum sunt cei din regiunea Timişoara, s-au culcat pe laurii... ediţiei de iarnă a Spartachiadei iar alţii, printre care amintim numai pe cei din regiunile Bucureşti, Iaşi şi Hunedoara, au crezut că lucrurile vor merge de la sine, că nu mai sunt necesare grija şi atenţia cu care au fost organizate întrecerile de iarnă. Tot aici ar trebui poate amintit şi faptul că, „furaţi’ de activitatea competiţională, în general, şi de cea fotbalistică în special, unii activişti sportivi manifestă o condamnabilă nepăsare faţă de sarcinile ce le revin in organizarea primei etape a Spartachiadei. Salutăm cu căldură preocuparea pentru activitatea echipelor reprezentative de colectiv dar nu putem „scuza” prin aceasta indiferenţa cu care este priviţi în multe locuri Spartachiada de vară a tineretului. Această problemă comportă discuţii mai ample şi organele sportive ar trebui să analizeze temeinic greşita orientare a acelor activişti care consideră că într-un colectiv dreptul la o activitate sportivă organizată, dreptul la baze, echipament şi chiar la... sprijinul consului,il au numai sportivii fruntaşi. Tinerii doresc să se întreacă în marile competiţii de masă şi acest lucru a fost ilustrat în modul cel mai convingător de masiva participare înregistrată în concursurile din cadrul Spartachiadei de iarnă. Totul este ca activiştii sportivi să răspundă acestei dorinţe printr-o susţinută muncă de popularizare a Spartachiadei, de pregătire şi organizare a înrectrilor. Unii activişti şi-au făcut pe deplin datoria, alţii însă au rămas... datoria cestora, în primul rînd, le adresăm îndemnul de a folosi cele două saptămini ce ne mai despart de sfirşîtul primei etape pentru a organiza cit mai multe concursuri care să se bucure de o largă participare. Timpul este destul de scurt dar fiecare din zilele rămase poate fi transformată într-o zi de entuziaste întreceri în cadrul Spartachiadei. Muncind cu toată hotărîrea pentru lichidarea lipsurilor manifesate, pentru a ajunge din urmă colectivele sportive fruntașe în organizarea întrecerilor primei etape, organizînd cu mai multe concursuri chiar acolo unde au fost obţinute realizări mulţumitoare, activiştii sportivi vor aduce o preţioasă contribuţie la asigurarea succesului deplin al acestei tradiţionale competiţii de masă, atît de îndrăgită de tineretul patriei noastre. Primul in Europa Recent, la Kiev, sprinterul sovietic Leonoid Barkniev a reuşit un excepţional rezultat pe 100 m, cu timpul de 10,3 sec. După Suhariev şi Sanadze, Barteniev este al treilea artiet din U. R. S. S. care efectuează atît de rapid clasica probă de viteză. Rezultatul lui Barteniev este cu atît mai semnificativ cu cît el a fost obţinut primăvara, la început de sezon atletic. Din relatările primite asupra acestei curse aflăm că pista de la Kiev a fost într-o stare excelentă, vîmitul n-a bătut deloc, iar unul din cele trei cronometre a marcat rezultatul de 10,2 sec. Prin performanţa sa Barteniev trece în fruntea viteziştilor carmeni în actualul sezon. Î pe listă M■ Lavrov, deţinătorul recordului mondial în cursa de 59 km, marş,V. Stogov, recordman mondial la haltere, în categoria cea mai uşoară, Leonid Scerbakov , deţinătorul recordului Europei la triplusalt, Galina Vinogradova, recordmană a lumii la săritura în lungime și alții Barteniev (maieu închis), îl învinge pe it. Tokarev intr-o cursă ele 100 m. Meciul de baschet masculin Italia — R. P. R. Mîine la ora 17 (ora Italiei) terenul „Galopatero“ din Veneţia găzduieşte întîlnirea dintre reprezentativele masculine de baschet ale Romîniei şi Italiei. Partida stîrneşte un mare interes în rindul sportivilor italieni, care consideră meciul ca un serios prilej de verificare a echipei în vederea Jocurilor Olimpice. Reprezentativa Italiei cuprinde următorii jucători: Posar, Auri, Capeletti, Constanzo, Macoratti, Gambini, Nesti, Gamba, Lucer, Canna, antrenaţi de Mc. Gregor. Reprezentativa ţării noastre, alcătuită din Folbert, Fodor, Eördogh, Nedeff, Dan Niculescu, L. Nagy, Borbély, Kadar, Beretzki, Cucoș, antrenată de Vasile Popescu, are o misiune dificilă, cu atît mai mult cu cît este lipsită de aportul lui. Em. Răducanu, accidentat la Sofia. Nu trebuie uitat că în cele trei meciuri disputate între Italia şi Romînia ,Olimpiada de la Helsinki din 1952, campionatele europene de la Moscova şi Budapesta din 1953 şi respectiv 1955) victoria a revenit reprezentanţilor Italiei. Sperăm, totuşi, că reprezentanţii baschetului nostru vor realiza o comportare frumoasă, care să ilustreze evidentul progres înregistrat la noi în acest joc sportiv în ultimii ani. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VAt, ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ Şl SPORT DE PE LÎNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL XII Nr. 2825 Simbătă 2 iunie 1958 8 pagini 25 bani Cicliştii bulgari superiori celor romini după două etape in cursa Sofia-Bucureşti Primul romnin in clasamentul general: G. Moiceanu (locul VI) PLOVDIV 31 mai (prin telefon de la trimisul nostru). Rezultatele tehnice din prima etapă a celei de a II-a ediţii a „Cursei Prieteniei Romîno-Bulgare“ nu sunt prea îmbucurătoare pentru lotul nostru. Ele puteau fi însă mult mai nefavorabile. Și iată de ce. Un grup de 11 „fugari“ (printre care un singur român : Moiceanu) avea, către km. 100, un avans de 3 minute. Dar, datorită regrupării efectivului nostru, condus în mod inteligent de C. Şandru, „fugarii“ au putut fi prinşi pe ultimii kilometri. Din păcate, Moiceanu a spart, aproape de sosire. Vom renunţa la descrierea etapei şi vom reda citeva declaraţii edificatoare. In legătură cu abandonul lui N. Vasilescu , unul din alergătorii pe care se punea multă bază , antrenorul de stat N. Oţeleanu ne-a declarat următoarele: „Abandonul lui Vasilescu este complet inadmisibil. Acest alergător, cu mari posibilităţi fizice, nu a respectat indicaţiile antrenorilor şi, în ajunul cursei, s-a înapoiat la hotel la miezul nopţii. La primul deal (km 25) a abandonat, complet lipsit de resurse fizice. De cele morale, nu mai vorbesc. Consider că atitudinea lui Vasilescu este o gravă abatere, faţă da care orizinii“ marci au sarcina să ia măsurile necesare“. Ca o completare — aceasta destul de neplăcută — trebuie să notăm slaba comportare a tinerilor N. Molnar, L. Popov, D. Munteanu, G. Calcişcă şi a alergătorilor cu experienţă C. Istrate şi D. T.i. Aceştia, împreună cu Vasilescu, nesocotind sfatul antrenorilor ca, îndată după cină, să meargă la culcare, au întirziat în oraş până la miezul nopţii. Asemenea gesturi se califică de la sine, vădind lipsa de răspundere manifestată de cicliştii respectivi intr-o probă internaţională. In legătură cu întrecerea, iată citeva declaraţii : „Dacă colegii mei de evadare — a spus ciclistul bulgar Koţev — m-ar fi ajutat efectiv, puteam să am un avans de cîteva minute asupra concurenţilor români. C. Şandru, şi Moiceanu rămîn, de acum înainte, principalii mei adversari“. Iată ce a declarat C. Şandru: „Pe dealul Vacarel, km. 25, mulţi (Continuare în pag. a 4-a) Gabriel Moiceanu (Dinamo) MN T&IA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI CEI DINTII IN CARTEA DE ONOARE A SPORTIVILOR ! Nu de mult a luat fiinţă in I U.R.S.S. o „Carte de onoare“ pen- I tru sportivii care s-au remarcat I prin performanţe şi recorduri deosebite. Iată că acum, printr-o hotărîre a Comitetului pentru Cultură Fizică și Sport, au fost înscrise primele nume în „Cartea de onoare“. Pe prima pagină poate fi citit numele lui Mihail Krivonosov, atletul care a stabilit un exceptional record la aruncarea ciocanului cu performanţa de 165,85 m. In continuare figurează Zile de sărbătoare le Tbilisi De citeva zile în capitala Gruziei însorite domneşte o animaţie deosebită, întreg oraşul pare un stadion, pentru că în toate colţurile sale, pe piste de atletism şi în bazine de înot, pe velodromuri şi terenuri de baschet, pe gazon şi pe zgură se întrec participanţii la Spartachiada republicană ultimul examen înaintea mult aşteptatei finale, Spartachiada popoarelor din U.R.S.S. Sportivii gruzini sunt vestiţi în întreaga Uniune Sovietică pentru măiestria lor. Cu prilejul întrecerilor Spartachiadei ei au confirnat faima de care se bucură. Astfel, la atletism, tînăra Meri Kociladze a reuşit în cursa de 80 m. garduri o performanţă de HA sec. ilar G Lejava 14,8 sec. în întrecerea masculină pe 110 m. garduri. Noi recorduri republicane au fost stabilite în cursele de 400 m. garduri, 20 km. marş şi alte probe atletice. Cu mult succes au evoluat halterofilii. La întrecerea celor puternici au participat 101 sportivi, cifră care poate reprezenta un record chiar şi la o mare competiţie internaţională. Dintre rezultate remarcăm : 355 kg. la categoria uşoară obţinut de A. Faragian, 407 kg. la categoria semigrea realizat de G. Kosadze şi in sfîrşit 430 kg. la categoria grea, rezultat cu care I. Kartvelişvili a obţinut primul loc, învingătorul „a aruncat" 165 kg., performanţă de asemenea record. Şi să nu uităm că nu e lucru uşor „să baţi“ un record al Gruziei căci pe tabela celor mai bune performanțe republicane figurează halterofili ca R. Cimişkian, V. Svetilko sa. al căror nume cunoaşte de mult consacrarea internațională. Concurs motociclist dotat cu „Cupa Walter Agathon” Odată inaugurală activitatea competiţională pentru alergările motocicliste de viteză pe circuit, motocicliştii urmăresc să se pună cît mai bine la punct cu tehnica acestor concursuri pentru a putea face faţă întrecerilor grele ale campionatului în curs de desfăşurare Astfel, înaintea fazei a doua a campionatului de viteză pe circuit, care va avea loc săptămîna viitoare la Cluj, motorietiştii noştri fruntaşi îşi vor disputa mîine dimineaţă întîietatea în cadrul unui concurs dotat cu „Cupa Walter Axathon“. Competiţia se va desfăşura pa traseul: şoseaua Kiseleff — Arcul de Triumf—Bdul. .Mareşal Vopsitov şi are prevăzute în program aceleaşi probe care sunt incluse şi în programul campionatului : 100, 125, 250, 350 şi 500 cmc. solo, 150 cmc. femei, 500 şi 750 cmc. ataş. întrecerile vor începe la ora 9. Spectatorii au acces pe traseu prin strada Ştrandului şi Piaţa Scînteii, iar posesorii de invitaţii la tribune, arbitrii şi protocicliştii prin strada Mînăstirea Caşin. Biletele de intrare pe traseu s-au pus în vînzare la agenţia Pronosport drn calea Victoriei 9, la agenţia Dinamo din strada Ştefan cel Mare şi vor putea fi cumpărate şi în cursul dimineţii de azi, la antrenamente, de la casa de bilete instalată la Airouil de Triumf.