Sportul Popular, februarie 1957 (Anul 12, nr. 2957-2968)

1957-02-02 / nr. 2957

Printre tinerii de la uzinele „Republica” în ajunul lui 3 februarie i Miine, peste 11.000.000 de cetăţeni ai Republicii se vor prezenta în faţa urnelor pentru a-şi alege reprezentanţii în Marea Adunare Naţională. În reportajul defaţă ne propunem să vă prezentăm cîteva crîmpeie din viaţa turmultuoasă a tinerilor de la uzinele „Republica“ din Capitală,acum, în preajma evenimentului de care nu ne mai desparte decito singură zi... Primul popas în uzină l-am făcut lasecţia laminoare de 6 toli. Maistrul Teodor Morărescu, un tînăr viguros, ca orice jucător de rugbi, nevorbeşte în cuvinte emoţionante de avintul cu care muncesc tinerii din brigada sa, pentru a realiza angajamentul luat în cinstea alegerilor: 10 procente peste plan şi nici un fel de rebut. bMîine, cînd vom merge cu toţii la vot, .Vom fi mîndri că am reuşit să înfăptuim acest angajament“. In labirintul de hale prin care trecem ne însoţeşte gifîiala rit- Unică a ciocanelor, pneumatice, creîndu-ne un amestec de curiozitate şi parcă de... teamă. Oricum, aproape nu ne-am dat seama cînd s-a schimbat acest decor şi cînd am ajuns în altă hală, acolo unde se află staţia de cromaj. Aici ne-a fost prezentată tinera ingineră Gabriela Ionescu, apreciată de toţi tmnnolorii uzinei pentru dragostea şi sîrguinţa cu care îndeplineşte una din cele mai dificile operaţiuni, aceea de prelungire a „vieţii" pieselor. Ing. Gabriela Ionescu se dovedeşte o excelenţă sportivă, este finalistă în competiţia de tenis de masă închinată alegerilor şi totodată pivotul echipei de volei a uzinei. „Evenimentul de la 3 februarie — ne-a declarat inginera Gabriela Ionescu, mă preocupă în mod deosebit. II aştept cu încredere. Doresc din toată inima succes candidaţilor Frontului Democraţiei Populare, pentru necontenita dezvoltare a industriei, pentru creşterea nivelului de trai al oamenilor muncii, pentru a vedea desăvîrşită revoluţia culturală din ţara noastră”. ...Printre cei cu care am stat de vorbă se afla şi un tânăr care de-abia a împlinit 18 ani: frezorul Constantin Mihalache, de la secţia scule şi calibre. Succesul lui —150 la sută depăşire de normă—este la fel de lăudabil ca şi proiectele sale de viitor. „La 3 februarie voi vota pentru prima oară, îmi voi da votul candidatului F.D.P., pentru bunăstare şi pace, pentru viaţa luminoasă pe care ne-o asigură regimul democrat-popular. Condiţiile speciale create de guvern şi partid tineretului mă vor ajuta să-mi împlinesc peste puţin timp visul, vreau să devin inginer." Concluzia acestui scurt raportat se desprinde clar: mîine, împreună cu întregul nostru popor, tinerii de la uzinele „Republica" vor vota pentru victoria în alegeri a Frontului Democraţiei Populare, dovedind că-şi iubesc patria, că le este scump viitorul lor şi al ţării, că doresc din toată inima bunăstarea și fericirea oamenilor muncii. TIBERIU STAMA CONTRIBUŢII LA ÎMBUNĂTĂŢIREA MUNCII SPORTIVE DISCUŢII RODNICE LA TIMIŞOARA Organizatorii şedinţei de analiză a activităţii de cultură fizică şi sport din regiunea Timişoara s-au temut degeaba că mobilizarea pentru adunarea generală nu va reuşi. Activişti sportivi din tot cuprinsul regiunii, antrenori, arbitri, membri ai celor 23 comisii regionale pe ramură de sport, instructori regionali ai asociaţiilor care au fost prezenţi în număr de mai bine de 200 au dezminţit aceste temeri. După ce tov. M. Iovanovici, vicepreşedinte al comitetului executiv al sfatului popular regional Timişoara a deschis şedinţă, tov. Pavel Gheorghiu, preşedintele comitetului regional C.F.S. a prezentat dareade seamă pe anul 1956. Raportorul a arătat că în cursul anului trecutau funcţionat în cuprinsul regiunii un număr de 485 colective sportive care înglobează peste 89.000 membri, dintre care 19.000 femei, în activitatea sportivă pe 1956 regiunea Timişoara a obţinut unelesuccese printre care trebuie subliniată realizarea celor 2900 purtători ai insignei G.M.A. gr. II, aCelor peste 13.600 purtători ai insignei G.M.A. nr. 1, 18.000 membri în colectivele sportive, 3300 sportivi clasificaţi, etc. In continuare, tov. P. Gheorghiua scos în evidenţă activitatea rodnică desfăşurată pe linia complexului G. M. A. în oraşele: Arad, Reşiţa şi la Gătaia. S-a subliniat, deasemenea, faptul că sportivii regiunii au cucerit în anul 1956 peste 140 titluri de campioni republicani. S-a arătat apoi că, din neglijenţa consiliilor de conducere cîteva colective au avut o activitatesub orice critică (Loc. Al. C.F.R. )Timişoara care n-a avut nici opreocupare pentru secţiile de atletiste şi box, FI. roşie Ind. Lînei,U.T.A. şi Loc. Arad). După prezentarea dării de seamă Sov. Gh .Teodorescu, tehnician al comitetului regional C.F.S., a expusObiectivele pe anul 1957. La disteuţii au participat 20 tov. dintrecate A. Saşu, prof. C. Iovănescu şi Dr. Cătină au ridicat probleme importante. A luat apoi cuvîntul tov. Emil Ghibu, director în C.C.F.S./C.M. ,care a făcut o interesantă expunere privind orientarea activităţiiSportive In următorii ani. SPORTUL POPULAR |PQg. 2-a Nr. 2957 PRIMA ESCALADA DE IARNA A VÎRFULUI SENTINELA Plecasem din Predeal cu gînd să escaladăm peretele N—E al vîrfurui Sentinela din masivul Bucegi. Această idee ne-a venit în urma schimbului de experienţă ce l-am avut în anul 1956, cu alpiniştii cehoslovaci şi bulgari. Şi unii şi alţii, execută pe timp de iarnă asemenea escalade, care la noi în ţară au fost foarte puţin efectuate. Cum este şi normal, acest gen de ascensiuni, în care se îmbină perfect căţărătura cu lucrul la gheaţă şi zăpadă este mult mai greu. In parcurgerea masivilor muntoşi la care se rezumă activitatea noastră alpină de iarnă, greutatea constă în faptul că alpiniştii trebuiau să doarmă în corturi, să ducă greutăţi mari în spate şi să parcurgă lanţuri de munţi lipsiţi de cabane şi marcaje pe distanţe mari. In acest gen de ascensiuni, majoritatea drumului (80—85 la sută) este parcursă pe schiuri. La ascensiunile pe pereţi, lucrurile se schimbă. Alpiniştii urcă înălţimile cu materiale proprii alpinismului : piolet, colţuri, fringhie, pitoane etc.; în plus, tehnica urcuşului trebuie să fie bine pusă vadă în cîteva locuri mari cimpuri de gheaţă care, în lumina timidă a unui soare de ianuarie, aveau o lucire stranie. In ciuda celor 5 grade minus, ne legăm in fringhie şi atacăm peretele. Un prag ierbos, acoperit cu gheaţă şi zăpadă, ne ia multe ore de lucru. Mîinile sunt tot mai mult solicitate, iar căţărătura cu mănuşi nu-i posibilă. Pentru a evita degeraturile, preluăm pe rind capul de coardă. Astfel au condus A. Irimia, Scheu Matei, Caracsoni Ladislau și subsemnatul. Cele 12 lungimi de coardă cit măsoară traseul, adică vreo 280 m. de perete, ne-au luat 10 ore de lucru. De pe vîrf am coborît cu ajutorul frînghiilor pe peretele vestic al Sentinelii in valea Verde, pentru ca de aici să ajungem, odată cu întunericul, din nou la corturile noastre. Suntem fericiţi că am realizat această performanţă care deschide un nou domeniu de activitate în alpinismul nostru. Traseul din peretele Sentinelui constituie cea mai grea escaladă de iarnă executată de echipa de alpinism a Casei Centrale a Armatei și o închinăm cu toată dragostea alegerilor de la 3 februarie. EMILIAN CRISTEA maestru al sportului In cinstea zilei de 3 februarie alpinista de la G.C.A. au escaladat virful „Sentinela" din Bucegi. Liniile punctate arată drumul parcurs de curajoșii alpiniști. Competiţii sportive în cinstea alegerilor BUCUREŞTI . Cîştigătorii întrecerilor „Cupei C.C.S.“ vor fi cunoscuţi astăzi după-amiază. In sala Dinamo, unde vor avea loc finalele, se vor intimi La volei masculin echipele Locomotiva şi Energia ( fota 17), la handbal de sală (feminin) Progresul şi Flamura roşie (ora 17,45) iar la handbal de sală (masculin) C.C.A. şi Energia (ora 18.30). • întrecerile din cadrul galei demonstrative de box desfăşurate în sala de sport a întreprinderii 215 Energo-Construcţii din Capitală, la care au participat sportivi de la şcoala de tineret, Recolta I. P. R- O. F. I. L. şi Voinţa, s-au bucurat de o bună organizare. Cele 11 meciuri programate au fost urmărite cu viu interes de numeroşi muncitori din întreprindere. • Pe stadionul din şos. Mihai Bravu a avut loc duminică, în organizarea colectivului sportiv Locomotiva P.T.T., o întrecere de cros la care au participat 140 sportivi. In proba de seniori, primul a sosit D. Dragomir (Recolta), iar în cea de senioare, Georgeta Mogoș (Energia), la Juniori, locul I l-a ocupat Mihai Stadeker (Recolta) iar la junioare, Nina Eana (Locomotiva). „Cupa P.T.T.“ pentru cea mai bună mobilizare a fost atribuită atleţilor şi atletelor de la Locomotiva, BAIA MARE. Pe pîrtia Mogoşa de pe versantul de nord al Dealului Negru a avut loc sîmbătă şi duminică un concurs de schi la care au participat şi sportivi din raioanele Sighet, Oaş şi Lăpuş. întrecerile au fost dotate cu „Cupa 1 Februarie". Cupa a revenit sportivilor din Baia Mare care au totalizat 152 puncte. Pe locurile următoare s-au clasat sportivii din Sighet (78 p.), cei din Oaş (48 p.) şi cei din lăpuş (16 p.). (Vasile Săsăranu, coresp) HAŢEG. — Comitetul raional C.F.S. Haţeg a organizat, un concurs de schi la care au luat parte zeci de tineri şi tinere. Pe primele locuri s-au clasat: Emil Bînea (10.000 m.), Elena Puchiu (500 m.) şi Marcel Nicula (1000 m.) (Nicu Sbuchea, coresp.) SIGHIŞOARA. —in oraşul nostru s-au desfăşurat zilele trecute numeroase competiţii sportive organizate în cinstea zilei de 3 februarie. Astfel, colectivul sportiv Voinţa a organizat un concurs de săniuţe la care au participat 145 concurenţi. Colectivul sportiv Locomotiva a iniţiat o competiţie la şah, tenis de masă şi popice cu participarea mai multor cercuri sportive, iar comisia raională alevolei a organizat „Cupa 3 Februarie" in care se întrec 14 echipe masculine şi a feminine. (Ioan Turjan, coresp.) la punct, atît sub aspect tactic cit şi fizic. In dimineaţa zilei de 23 ianuarie am atacat peretele N—E al Sentinelii. Traseul este, de fapt, un prag de piatră îngust ce străbate in diagonală peretele N—E al virfului Sentinela. Această tură este clasificată vara la gr. IV B de dificultate şi are o înclinaţie ce alternează între 70 şi 90 grade. Seara, am bivuacat la baza peretelui, la adăpostul corturilor noastre izoterme. In zori, am început ascensiunea. Peretele era acoperit cu zăpadă Şi lăsa să se Veşti din şcoli La şcoala medie mixtă de 10 ani din Bistriţa unde există 3 secţii de studii, romînă, germană şi maghiară, activitatea sportivă a cunoscut în ultimii ani o dezvoltare continuă. Pentru a ilustra acest lucru trebuie arătat că în cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului participă în prezent 1044 de elevi. Această şcoală se mîndreşte că din rîndurile elevilor săi s-au ridicat elemente de valoare pe tărîm sportiv printre care se numără Radu Negulescu, care a participat recent la campionatele internaţionale de tenis de masă. Crista Maesai şi Jost Reschner cîştigători ai probelor de 400 plat junioare şi 100 m. liber juniori la nataţie din cadrul Spartachiadei de vară a tineretului. Aceste rezultate se datoresc sprijinului acordat de directorul şcolii Leon Titieni şi de profesorii de educaţie fizică M. Crişan, Elena Cucu, T. Rusu și L. Sîmgiorzan. O datorie de onoare Realizările pe care mişcarea noastră sportivă le poate raporta, acum, în prag de alegeri, ne umplu inimile de mînidrie. Sportivii noştri de frunte s-au impus ca elemente deosebit de valoroase pe arena sportivă internaţională, succesele lor, culminînd cu victoriile de la Melbourne, au făcut cunoscută ţara noastră pînă în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii şi le-au atras simpatie şi admiraţie. Aceste succese de mare prestigiu au fost posibile datorită sprijinului neprecupeţit pe care partidul şi guvernul îl acordă mişcării de cultură fizică şi sport, excelentelor condiţii de dezvoltare a sportului create în anii regimului democratpopular. Pentru prima oară in istoria ţării, tineretul a căpătat posibilitatea de a participa în masă la activitatea sportivă, iar numărul de 991.688 membri ai colectivelor sportive vorbeşte de la sine despre amploarea acestei participări. Masele largi de tineret, izvor nesecat de noii sportivi de valoare, furnizează an de an mai multe elemente talentate activităţii sportive de performanţi. Sistemul de clasificare sportivă are un important aport la acest progres, iar diferenţa dintre 25.000 clasificări efectuate în anul 1951 (nu în 1949 cum din eroare a apărut în graficul nostru de joi 31 ianuarie) şi 228 165 clasificări sportive existente în anul 1956 arată în ce măsură s-a dezvoltat mişcarea sportivă din punct de vedere calitativ. Conştienţi de faptul că astfel de condiţii pot fi create numai intr-un stat în care puterea aparţine oamenilor muncii, sportivii sînt hotărîţi să-şi dea contribuţia la întărirea orînduirii democrat populare, la înflorirea scumpei noastre patrii Republica Populară Romînă, votînd cu atac şi încredere candidaţii Frontului Democraţiei Populare. Mîine, tineretul sportiv al patriei se va prezenta, alături de întregul popor, în faţa urnelor pentru a-şi îndeplini cea mai de cinste îndatorire cetăţenească: alegerea deputaţilor în Marea Adunare Naţională. Ei îşi vor da cu încredere votul candidaţilor F.D.P. şi vor sprijini acest vot cu noi realizări, menite să îmbogăţească frumosul bilanţ al mişcării noastre sportive. REZULTATELE CONCURSULUI „PENTRU CEA MAI BUNĂ CORESPONDENŢĂ” ORGANIZAT DE ZIARUL NOSTRU . De curind s-a încheiat concursul organizat de ziarul nostru cu tema „Pentru cea mai bună corespondenţă". Numeroasele scrisori primite din toate colţurile ţării cu menţiunea „Pentru concurs“ au adus de cele mai multe ori ştiri îmbucurătoare care ne vorbeau despre avîntul mereu crescind al mişcării noastre sportive. Altele, îşi propuneau să scoată la iveală (reuşind deseori) lipsurile care mai dăinuie în activitatea colectivelor, secţiilor pe ramură de sport sau a echipelor fruntaşe. Şi unele şi altele, ne-au demonstrat că concursul iniţiat de ziarul nostru s-a bucurat de un deosebit interes în rîndurile corespondenţilor voluntari, ale activiştilor sportivi şi chiar ale iubitorilor de sport care au scris cu acest prilej pentru prima oară ziarului. Majoritatea corespondenţilor au arătat mult spirit de iniţiativă în alegerea temelor variate şi semnificative din activitatea mişcării sportive locale şi o preocupare accentuată pentru calitatea articolelor. Din acest punct de vedere concursul a constituit un puternic stimulent ceea ce a corespuns întru totul scopului urmărit de noi. Desigur, că munca celor chemaţi să stabilească rezultatele nu a fost deloc uşoară. Din noianul de scrisori sosite pentru concurs comisia a apreciat ca valoroase mult mai multe corespondenţe decît numărul premiilor şi al menţiunilor. Operaţiune grea dar frumoasă atunci cind ai de ales între atîtea corespondente bune ,în urma căreia s-a ajuns la următoarea clasificare PREMIUL I: Nicolae Dumitrescu din Or. Stalin — 1 aparat de radio marca „Armonia“. PREMIUL II: Petre Enache din Constanţa — 1 bicicletă marca „Victoria“. PREMIUL III: Romulus şi Zeno Radu din Oţelul Roşu, regiunea Timişoara, cîte una pereche bocanci schi. MENŢIUNI: 1. Ioan Rizoiu (Ploeşti) — una servietă piele şi loc şah. 2. Viorel Cacoveanu (Cluj) — 1 pulover schi şi o pereche palete ping-pong. 3. Eugen Ursu (Iaşi) — 1 canadiană şi 1 pereche palete ping-pong. 4. Mathos Bedrosian (Ploeşti) — 1 haină sport şi 1 joc şah. 5. Lazăr Valentin (Făgăraş) — 1 trening şi 1 sac de sport. 6 Gr. Grăjdan (Bucureşti) — 1 pantalon schi. Evidenţiem de asemenea o serie de concurenţi ca: Mircea Vlădoianu (Sibiu), Mişu Avam (Tîrgovişte), Nicu Sbuchea (Haţeg), Ion Popescu (corn. Mihăileşti, reg. Bucureşti), Al. Andronescu (corn. Valea Teancului reg. Ploeşti), V. Arabelian (Constanţa), Petre Arcan (Timişoara), Victor Zbarcea Buşteni, reg. Ploeşti, şi alţii care deşi nu se numără printre cei premiaţi au concurat cu materiale interesante şi utile. Felicitînd pe cîştigătorii concursului iniţiat de ziarul nostru, mulţumim tuturor participanţilor îndemnîndu-i să continuie această frumoasă activite şi un viitor.