Sportul Popular, martie 1957 (Anul 12, nr. 2969-2981)

1957-03-02 / nr. 2969

RE SCRIE ELEVII ! TOVARĂŞE REDACTOR, Sunt elevă in anul III A la şcoala pedagogică din Buzău. De curind am fost aleasă responsabilă cu munca de agitaţie şi propagandă in sfatul colectivului sportiv al şcolii. Consider că avînd această muncă am şi datoria de a scrie ziarului, informindu-l despre felul in care se desfăşoară activitatea sportivă în şcoala noastră. Voi începe „seria“ de materiale pe care mă angajez să le trimit ziarului „Sportul popular“ prin a arăta că Ordinul 49 al Ministrului învăţământului a fost primit cu un deosebit entuziasm atât de elevii şcolii noastre cit şi de corpul didactic. Ordinul 49 a fost prelucrat în faţa celor 400 de elevi şi a întregului corp didactic Cu acest prilej au fost constituite sfatul colectivului sportiv şcolar şi comisia GMA. Discuţiile şi angajamentele p p° care şi le-au luat cei prezenţi la această şedinţă n-au rămas vorbe goale. Deşi a trecut puţină vreme de atunci, rezultatele au început să apară. Astfel, a fost completat inventarul sportiv, iar direcţiunea a luat hotărirea de a amenaja in curtea şcolii un teren de handbal, unul de volei, o groapă de sărituri şi o cursă cu obstacole GMA. De asemenea, sfatul popular şi comitelui raional CFS s-au angajat să renoveze sala de gimnastică. Iată, tovarăşe redactor, cum a fost intîmpinat şi urmat de fapte, în şcoala noastră. Ordinul 49 al Ministrului Invăţrimintului. ELENA NARLEA m rezultate din etapa raională a Spartachiadei SF. GHEORGHE. Concursurile etapei raionale au fost urmărite de un numeros public nu numai din localitate dar şi din satele învecinate. întrecerile de şah şi lupte au fost dominate de reprezentanţii colectivelor Recolta, iar cele de tenis de masă de sportivii de la Progresul. Campionii raionali sunt: Jutka Kontz (Prog.) şi Barna Csabay (Recolta Başaneu) — la şah; Elisabeta Bisak (Prog.) şi Zoltán Bacsei (Prog.) ;— la tenis de masă ; Sándor Imre (Recolta Valea Crişului) — categ. 57 kg., Iuliu Szász (GAC Ghidfalău) categ. 67 kg., Iosif Piligan (GAC Ghidfalău) categ. 77 kg., Sigismund Kes (GAC Ghidfalău) categ. grea, la trîntă. (Constantin Fînichiu — corespondent) CALARASI. — Etapa raională a oferit întreceri pasionante, aprig disputate și presărate cu surprize, ca de pildă la tenis de masă unde a fost eliminat unul dintre cei mai buni jucători din oraş N. Avrigeanu. Iată care sunt campionii raionului Călăraşi la Spartachiadă : tenis de masă — băieţi — simplu: Cornel Popa (Locomotiva) ; dublu — Bărbulescu — Cristescu (Voinţa); fete-simplu: Paraschiva Toma (Prog.); dublu: ParaschivaToma — Ioana Rădăcină (Prog.); •dublu mixt: Paraschiva Toma —A. Popescu (Prog.); trîntă: Va- Ieriu Apostolescu (Centr. agric.sc.), Nicolae Stoian (Recolta), I. Pascaru (Recolta Dropia), Vasile Nicolin (Centr. agric. şc); gimnastică băieți: echipa Centruluiagricol şcolar nr. 2; fete: echipa Şcolii medii nr. 2; şah : Ioana Rădăcină (Prog.) şi C. Vlădescu (Recolta Raret) (A. Scăunaş — correspondent). TR. SEVERIN. — Campioniiraionului Turnu Severin sunt următorii: şah — Gh. Dobrescu • (Recolta Jidostita) şi Margareta Cuţitoiu (Rec. Hinova); tenis • de masă — băieţi Gh. Ilievici (Fl. • roşie Ada-Kaleh) şi Octavian Dia- Iconescu (Rec. Tr. Severin); fete— • Maria Grecu şi Maria Aniţescu(Rec. Hinova); trîntă: Viorel Pop • (Rec. Hinova), Gh. Bîtă (Rec. Suset), Ion Moraru (Rec. Bistriţa), • Ion Dobriţoiu (Rec. Izvorul Bîrzei); gimnastică —7. echipa Recolta Izvorul Bîrzei — la băieţi —şi Recolta Tr. Severin — la fete. Campionii oraşului Tr. Severin :şah — Ion Lungu (Prog.), Violeta Stana (Prog); tenis de masă băieţi — Florian Bazavan (Ştiinţa) şi Mazilu Mircea (Locomotiva), fete — Maria Stoenescu (Ştiinţa) şi Alexandru Chiriac (Energia); gimnastică — echipa colectivului Ştiinţa (băieţi şi fete). (Virgil Busuioc — corespondent) SIGHET. — La faza raională a Spartachiadei au luat parte peste 150 concurenţi, cîştigătorii primei etape la şah, tenis de masă, trîntă şi gimnastică. Cele mai inimoase întreceri le-au prilejuit gimnaştii. Concursul, care a avut loc în condiţii bune, s-a bucurat şi de o participare masivă, aproape 80 tineri reprezentînd 9 colective. Câştigători : şcoala medie nr. 1 Sighet (băieţi) şi şcoala medie nr. 2 Sighet (fete). La trîntă au cîştigat tinerii ţărani muncitori I. Ofrim (67 kg.), Alex. Roşea (77 kg.) şi Petre Bologa (peste 77 kg.) din comuna Bîrsana şi Ştefan Bartoş (57 kg.). La şah Silviu Mesaroş (corn. Giuleşti) şi Vera Liber (Voinţa Sighet) , la tenis de masă simplu băieţi: Ludovic Incze (Recolta Cîmpulung Tisa), simplu fete: E. Ilniţchi (Voinţa Sighet), dublu băieţi: Ludovic Incze — L. Lenner (Recolta Cîmpulung Tisa) iar la dublu fete : E. Ilniţchi — I. Vigh (Voinţa Sighet), (V. Dabală — corespondent). V. Cucichian şi Dorina Vinţeanu, campionii raionului I Mai la inis de masă, proba de dubiu mixt, în timpul desfăşurării concursului. Foto: N. NICULESCU SPORTUL POPULAR (Ur. 2969 pag. 2 Sportivele din toată ţara întîmpină ziua de 8 Martie, Ziua Internaţională a Femeii, printr-o serie de însemnate succese în muncă şi prin participarea entuziastă la numeroase competiţii sportive. • La bazinul Floreasca vor avea loc azi de la ora 19,30 şi mîine de la ora 10,30 concursuri de natafie rezervate înotătoarelor de toate categoriile de clasificare. Concursurile sunt organizate de Consiliul Central al Sindicatelor şi vor cuprinde probe de înot, sărituri şi o întîlnire de polo pe apă între selecţionata feminină a asociaţiei Ştiinţa şi o combinata feminină din Capitală. In afară de concursuri sunt programate şi următoarele partide masculine de polo pe apă : C.C.A.—Dinamo şi Progresul—Stiinţa. • Colectivele sportive Flamura roşie Ţesătura şi Flamura roşie Alimentar — ambele din Iaşi — organizează o competiţie la următoarele discipline : tir, tenis de masă, şah, volei şi atletism (cros). La această competiţie au fost invitate echipe feminine reprezentînd toate colectivele sportive din oraş. In acelaşi timp, comitetul orăşenesc C.F.S. Iaşi în colaborare cu organizaţia A.R.L.U.S. a luat iniţiativa prezentării unor conferinţe pe teme sportive. Prima conferinţă din acest ciclu a şi avut loc, lector fiind maestrul sportului Alexandru Merică. El a vorbit în sala A.R.L.U.S. în faţa a peste 200 de auditori despre „Actualitatea în sportul sovietic“. Conferinţa a fost urmată de filmul „Campionul lumii". La sfîrşitul acestei săptămâni se va ţine cea de a doua conferinţă din ciclul de mai sus, intitulată „Femeia sovietică în sport“. Va conferenţia prof. Alice Luca. Francisc Baciu, corespondent din organizarea colectivului sportiv Flamura roşie Comerţ din Capitală va avea loc în ziua de 3 martie, o competiţie rezervată numai echipelor feminine. Astfel, în sala colectivului din str. Hristo Botev nr. 17 se vor desfăşura, începînd de la ora 9 dimineaţa, întreceri de gimnastică. La aceeaşi oră, la poligonul de la Tunari vor evolua concurentele înscrise la fir (probă de armă liberă compus 3x20 focuri), în timp ce în sala Floreasca II îşi vor disputa întîietatea atletele (800 m. junioare şi 1.000 m. senioare). Competiţia mai cuprinde şi ur. concurs de şah care se va ţine la clubul Ministerului Industriei Alimentare din cal. Victoriei nr. 116. I. Kauffman, corespondent • Mîine va avea loc în sala Recolta din Capitală o intilnire Maria Csede vrednica muncitoare de la secţia de ambalaţi a fabricii de produse zaharoaste. ,,Dezrobirea din Oraşul Stalict este cunoscută iubitorilor de sport din acest oraş. In cinstea zilei de 8 Martie, Maria Csedo, depăşeşte zilnic norma cu 25 l£ sută, iar după orele de producţie se pregăteşte cu sirguinţă pentru etapa regională a campionatului republican de ciclocros. Ce se ascunde în spatele unei cifre... Cel care ar fi tentat să treacă în revistă cele mai recente statistici pe marginea activității sportive de mase, ar fi plăcut impresionat văzînd că numai în Capitală, de pildă, numărul purtătorilor insignei G.M.A. s-a ridicat în 1956 la importanta cifră de 115.000! La prima vedere cifra pare destul de concludentă şi eşti tentat să faci numai aprecieri pozitive la adresa comisiei G.M.A. a oraşului Bucureşti, care a avut misiunea de a organiza şi coordona această activitate. Cercetînd însă şi alte statistici se va vedea numaidecît că lucrurile nu se prezintă chiar atît de... jandafiriu. Intr-adevăr, dacă ne gîndim că din cele 286 colective cite sînt în Capitală, abia 138 (deci nici jumătate !) și-au îndeplinit angajamentele legate de activitatea G.M.A., în timp ce alte 70 colective le-au realizat, parţial, iar 78 le-au neglijat total, vom ajunge la concluzia că activitatea G.M.A. în Capitală nu s-a desfăşurat atît de strălucit în anul care a trecut. Şi aceasta în ciuda modificării făcute în februarie 1956, în componenţa comisiei G.M.A., în sensul lărgirii ei şi cooptării unor oameni bine pregătiţi, în speţă profesori de educaţie fizică, antrenori şi activişti sportivi. Dintre aceştia, foarte puţini au muncit efectiv şi cu rezultate eficiente (prof. lt. Stănăşilă — raion T Vladimirescu, Mina Livezeanu şi Constanţa Nicolescu — raion 23 August, prof. I. Duţescu — raion Gr. Roşie, etc.) în timp ce marea majoritate au abandonat, de fapt, munca încredinţată (Ion Huidui, Gh. Marin, A. Oreviceanu, Radu Florea etc.). In atari condiţii nu este de mirare că instruirea aspiranţilor G.M.A. s-a făcut superficial, că o serie de comisii raionale n-au făcut decit sporadic instructajul comisiilor G.M.A. din colective, mai ales că munca organizaţiilor U.T.M. a fost lipsită de nerv, de dinamismul obişnuit. Dacă au existat totuşi colective în care activitatea G.M.A. s-a desfăşurat satisfăcător (Progresul I.T.B., Energia 23 August, Locomotiva Gr. Roşie ş.a.) aceasta se datoreşte în mare măsură interesului manifestat de membrii colectivelor respective. Deficienţe serioase au existat şi în ceea ce priveşte respectarea deciziei C.C.F.S. cu privire la organizarea centrelor G.M.A. şi înzestrarea lor cu tot utilajul necesar, ceea ce a dus, practic, la o insuficientă pregătire tehnică a aspiranţilor G.M.A. Toate aceste aspecte au fost discutate recent la şedinţa de analiză a activităţii pe 1953 a comisiei G.M.A. a oraşului Bucureşti. Cu acest prilej au fost elaborate şi o serie de măsuri, printre care întărirea organizatorică a muncii G.M.A., urmărirea şi sprijinirea comisiilor raionale de control, asigurarea condiţiilor de pregătire şi de trecere a normelor, măsuri capabile să contribuie la înviorarea activităţii G.M.A. în Capitală. TIRGU JIU, oraş „necunoscut” La prima vedere, titlul pare menit să stîrnească... senzaţie. Dacă veţi urma însă şirul acestor rînduri, veţi afla că nu aceasta a fost intenţia noastră, după cum nu aveam în vedere nici vreo polemică cu... geografii. Scopul prezentului articol este mult mai modest: acela de a „descoperi“ pentru asociaţiile noastre sportive oraşul de pe malul Jiului... „Cum? Este imposibil! Doar Tîrgu Jiu este..." Fără îndoială... că este ! Numai că tîrguşorul al cărui nume a fost scris cu litere de sînge în cartea de aur a Ţării Romîneşti, Tîrgu Jiul lui Tudor Vladimirescu şi al vitejilor lui panduri, oraşul, renumit prin frumuseţile şi bogăţiile sale, avînd în plus şi o veche tradiţie sportivă, a rămas, totuşi, pentru asociaţiile sportive, un simplu punct pe hartă... Atît ! Cititorii noştri şi cronicarii sportivi care urmăresc şi comentează progresul sportivilor, fruntaşi ori începători, nu-şi amintesc (şi nici nu e de mirare !) ca în rîndul componenţilor loturilor noastre reprezentative (ne referim la toate sporturile !), în campionatele primei categorii sau în alte întreceri cu caracter mai larg, să fi întîlnit numele vreunui sportiv (sau al vreunei echipe) care să reprezinte vechiul oraş... „Oare nu se face sport la Tîrgu Jiu ? Nu sînt şi aici, ca şi in atîtea oraşe ale ţării, entuziaşti ai fotbalului, pasionaţi ai boxului, voleiului, baschetului “... Nu se poate spune că nu ! Dar aşa cum într-un mare colectiv există, din păcate sporturi de primă importanţă... şi „sporturi minore“, tot aşa şi într-o mare asociaţie (să zicem Energia I) sunt colective mari (cum ar fi, de pildă, cele din Bucureşti, Timişoara, Cluj, Oradea, etc.) către care este indreptată toată atenţia, şi Invers, colectve mici (Dehi şi oraşele sînt mici!), în cazul nostru, cele din Tîrgu Jiu, care nu sînt altceva decît simple... ci rătăcite! Cam aşa ar putea fi explicată situaţia activităţii colectivelor sportive din Tîrgu Jiu : Energia 81, colectivul cu cele mai mari posibilităţi dar a cărui activitate este cotată la zero ; celălalt colectiv Energia, care deşi a reuşit, cu chiu cu vai, să-şi promoveze echipa de fotbal în categoria „C“, nu se poate mâtdri nici el cu rezultate mai strălucite ; Flamura roşie, unde nimeni nu se interesează de activitatea sportivă... Trebuie începută o muncă susţinută şi nu greşim dacă spunem că totul trebuie luat de la... A ! Asociaţiile sportive, care pînă în prezent au neglijat colectivele din Tîrgu Jiu, comitetele de întreprindere, care au rolul să coordoneze activitatea colectivului sportiv, comitetele şi organizaţiile U.T.M., trebuie să colaboreze mai strîns, pentru ca, într-adevăr, sportul să atingă nivelul corespunzător condiţiilor existente. Comitetul raional C.F.S. are datoria să folosească vîntul prielnic al noului sezon sportiv şi să pornească la drum cu „toate pînzele întinse“... Dar noi ne vom bucura să anunţăm cît de curind ziarului primele succese ale sportivilor din Tîrgu Jiu. (După o corespondenţă de E. Apostolianu) internaţională de volei între echipele feminine ale Ministerului Agriculturii din R.P.R. şi Ministerului Agriculturii din R. P. Bulgaria. • Astăzi şi mîine are joc la Craiova un concurs de orientări turistică la care participă echipe feminine ale colectivelor sportivi din regiunea Craiova. • In organizarea consiliului orăşenesc Recolta Bucureşti se desfăşoară de citeva zile un mare concurs la şah, volei şi tenis de masă. Participă concurente din 23 colective ale asociaţiei. Competiţie sportivă in cinstea conferinţei pe ţară a asociaţiilor studenţeşti din R. P. R. In cinstea conferinţei pe ţară a asociaţiilor studenţeşti din R.P.R., consiliul sportiv orăşenesc Bucureşti, al asociaţiei Ştiinţa a organi- zat o competiţie sportivă la urmă-* toarele discipline: atletism, baschet, volei, nataţie, şah şi tir. La întreceri, care au început duminici 24 februarie, participa studenţi de la toate institutele de în- văţămînt superior din Capitală, indiferent de calificarea sportivă. Iată şi primele realitate înregistrate : şah: Universitatea C. Parhon—I.S.E.P 6-2, Instituiri de Arhitectură—Institutul de Con- structii 3‘/a—21/,. Concursurile vor continua astăzi şi mîine după următorul program Atletism : astăzi de la ora 17 şl mîine de la ora 9 în sala Florea- sea N. Natafie: astăzi de la ora 16 şl mîine de la ora 9 la bazinul Fioreasca. Volei—baschet: mîine în sălile Institutului de Cultură Fizică, Ins. Maxim Gorki și în sala căminului nr. 1 al Inst. Politehnic (303). Tir: mîine de la ora 9 la poligonul I.CF. Șah : mîine, în sălile de la clw* bul Univ. C.I. Parhon, Inst. de Architectură ,Inst. Politehnic și Inst de Transporturi. TINERI şi TINERE, pregatiţi-vă din timp pentru crosul de masa „SA MTIMPMAM I MAI“