Sportul Popular, decembrie 1960 (Anul 15, nr. 3730-3747)

1960-12-01 / nr. 3730

Umbra războiului rece ne... tabla de şah Autorităţile olandeze au torpilat turneul zonal de la Berg en Dai ! Spada ruginită a lui Marie a fost aruncată peste mesele de şah încă înaintea deschiderii oficiale a turneului zonal de la Berg en Dai din Olanda. Cine s-a încumetat să facă acest lucru, cînd ştiut este că şahul, ca fi orice sport, constituie un mijloc de cunoaştere şi de întărire a prieteniei între oameni din diferite ţări ? De necrezut tocmai gazdele — autorităţile olandeze. Ele au transplantat politica lor ostilă păcii şi colaborării şi în domeniul atit de paşnic al raar.'testaţiilor sportive. Autoritate olandeze au refuzat, după cum se ştie să acorde viză de intrare în ţară marelui maestru internaţional W. Uhlman din R. D. Germană, participant la turneu. Este fără îndoială un act de discriminare, lipsit de cel mai elementar simţ al ospitalităţii, al curtoaziei, reprezentând o încălcare flagrantă a uzanţelor internaţionale. El este cu atlt mai revoltător cu cit, doar puţin timp in urmă, şahiştii olandezi participa-seră la Olimpiada de la Leipzig, bucurîndu-se în R. D. Germană de cea mai bună găzduire. Gestul autorităţilor olandeze umple de indignare pe iubitorii de şah din ţara noastră, pe toţi oamenii cinstiţi şi de bună credinţă. El demască pe adepţii „războiului rece“ care, după cum vedem, îşi fac loc şi in domeniul şahului, arătând o dată în plus cine pune cu adevărat ,«iduri" şi „cortine“ în calea colaborării internaţionale de tărimul sportului. Autorităţile de la Haga au rămas nepăsătoare în faţa protestelor vehemente provocate de acţiunea lor, în faţa cererilor energice de a se reveni asupra arbitrarei hotărîri. Întrebat în legătură cu acest refuz ruşinos, ministru de Externe al Olandei, care era membru în comitetul de organizare a turneului, a răspuns textual: — Problema acordării vizei unui cetăţean din R. D. Germană MA... DEPĂŞEŞTE. (Suspensia ne aparţine). Deputatul comunist Bakker l-a interpelat în parlament pe ministrul Afacerilor Externe. S-a întrebat, printre altele, dacă nu se consideră că această măsură „prejudiciază prestigiul ţării“ şi dacă în urma acestui refuz „Federaţia olandeză de şah n-ar putea fi exclusă în viitor de la organizarea în Olanda a turneelor“. Dacă problema acordării unei simple vize la o competiţie sportivă „DEPĂŞEŞTE" pe... ministrul Afacerilor Externe, cum rămîne cu mult trimbiţata independenţă şi suveranitate a Olandei. Trebuia, oare, ca autorităţile olandeze să ceară o aprobare prealabilă la Washington sau Bonn ? Probabil... In semn de protest împotriva acestei masuri de discriminare, federaţiile din Cehoslovacia, Bulgaria, Polonia, Ungaria, România şi Iugoslavia şi-au rechemat reprezentanţii de la Bergen Dai, considerând concursul ca neregulamentar. Astfel, turneul îşi pierde total semnificaţia pentru că cei mai valoroşi jucători nu iau parte la el. Este vorba de marii maeştri internaţionali SZABÓ, FILIP, TRIFUNOVICI, IVKOV şi UHLMAN, maeştrii internaţionali SLIVA şi BOBOTOV, maestrul român GHIŢESCU. În felul acesta, din cei 18 jucători înscrişi iniţial pe tabelul de concurs au rămas numai... 10. Ar fi fost firesc ca în această situaţie F I.D.E. să mute turneul într-o ţară care îşi poate asuma responsabilitatea asigurării condiţiilor de participare tuturor concurenţilor. Apare clar că dintre jucătorii rămaşi (în paranteză fie spus cei mai puţin reprezentativi) nu pot fi calificaţi cei trei participanţi la turneul interzonal. Se impune deci ca rezultatele acestui aşa-zis turneu zonal să fie anulate, iar concursul să se redesfăşoare în condiţii normale. Aceasta se cere în numeroase telegrame sosite pe adresa F.I.D.E., Federaţia de şah a U.R.S.S. arată în protestul său că „Turneul din Olanda, la care aproape jumătate din participanţi au fost lipsiţi de posibilitatea de a concura, nu poate fi calificat ca zonal“ şi „consideră necesară reprogramarea întrecerii într-o ţară care poate asigura drepturi şi posibilităţi egale de participare tuturor jucătorilor, în spiritul principiilor tradiţionale ale F.I.D.E.“. Adresîndu-se Federaţiei Internaţionale de Şah, marele maestru Ludek Pachman scrie, printre altele, următoarele : „F.I.D.E. trebuie să tragă din acest caz concluziile corespunzătoare şi pe viitor să acorde încrederea de a organiza competiţii asemănătoare numai ţărilor ale căror guverne sunt capabile să asigure respectarea normelor elementare de proliteţe şi ospitalitate“. Federaţia romina de şah a declarat de asemenea că „nu recunoaşte regulamentar turneul zonal de la Berg en Dal“ şi că „va fi nevoită să nu recunoască nici pe acela inter zonal în caz că la el vor fi admişi să joace, în calitate de calificaţi, primii trei clasaţi ai concursului din Olanda“. Toţi iubitorii şahului din ţara noastră aprobă această poziţie fermă şi principială. Nu este lipsit de interes să amintim că recentul Congres al F.I.D.E. a acordat Olandei dreptul de a organiza campionatul mondial feminin pe echipe. Ruşinosul precedent creat cu refuzarea vizei de intrare marelui maestru Uhlman pune total sub semn de întrebare posibilitatea ca această ţară să asigure bune condiţii de desfăşurare celei mai mari competiţii şahiste feminine pe echipe. Umbra războiului rece proiectată de autorităţile olandeze deasupra tablei cu pătrate albe şi negre trebuie să dispară. Altfel Olandei nu trebuie să i se mai acorde cinstea de a fi gazda unor manifestări şahiste desfăşurate sub egida Federaţiei internaţionale. COMENTATOR Echipele Rapid conduc în clasamentele campionatelor republicane (Donare din pag. 1) Tarday 3, Rădulescu 8, pentru Ştiinţa. Au condus bine P. MARIN şi I. PE- 1RUTIU. BRAVO RAPID 1 In meciul al CICA, echipa meseană Rapid a făcut o demonstraţie de «Rrzenie şi combativitate. Luptînd cu o energie inepuizabilă, remontînd de fiecare dată cînd au fost conduși, fcasdietbalștii de la Rapid au realizat o frumoasă victorie datorită căreia au trecut In fruntea clasamentului. Victoria a fost decisă între minutele 34— 88, când rapidiștii au înscris 10 puncte la rînd, iar militarii nici unit. Jucătorii de la C.C.A. au luptat ci multă Însufleţire, dar comportarea lor tehnică a fost departe de cea care le-a falus de patru ori titlul de campioni ai ţării. In plus, au fost dezavantajaţi de faptul că Nedef a jucat accidentat. Scorul de 64—62 (28—31) pentru Rapid a fost realizat de: COSTESCU , Gr. Popescu 12, GANEA 14, DIRESCU 7, Popor iei îl, TV Popescu ^ Ianarîescu 2, pentru Rapid, Folbert 2, Fodor 14, Nedel 2, Novanek 27, NEDELEA 8, Nezdescu 9, pentru C.C.A. Au condus cu greşeli arbitrii G. ARMAŞESCU şi L KRÁSZNÁL CLASAMENT® LA ZI MASCULIN I. Rapid Bucureşti 5 4 1 320:285 9 4. Dinamo Tg. Mureş 5 4 1 334:287 9 3. Dinamo Bucureşti 5 1 SU:288 9 ■4. Ştiinţa Craiova 5 3 2 341:319 * * 5. C.C.A. 5 2 3 316:293 7 6. Ştiinţa Timişoara 5 2 3 314:321 7 7. IDinamo Oradea 5 2 3 326:335 7 8. ştiinţa Bucureşti 5 2 3 337:351 7 9. Steagul roşu Braşov 5 2 3 301:320 7 10. C.S.M. Galaţi 5 2 3 272:320 7 II. Voinţa Iaşi 5 2 3 261:321 7 12. Ştiinţa Cluj 5 1 4 338:326 6 FEMININ 1. Rapid Bucureşti 5 5 0 335:221 10 2. Ştiinţa Bucureşti 5 4 1 315:225 9 3. Constructorul Buc. 5 4 1 269:217 9 4. C.S. Oradea 5 4 1 313:292 9 5. Mureşul Tg. Mureş 5 3 2 256:259 8 6. Voinţa Tg. Mureş 5 3 2 267:287 8 7. X.CJF. 5 2 3 238:250 7 8. ştiinţa Cluj 5 2 3 222.281 7 9. Voinţa Braşov 5 1 4 249:266 6 10. Voinţa Oradea 5 1 4 237:277 6 11. Progresul Bucureşti 5 1 4 238:286 6 12. Petrolul Ploieşti 5 0 5 217:267 5 „Cupa de toamnă” la eldosros Pe traseul din împrejurimile stadio ■ului Voinţa (Pipera) s-a desfăşurat duminică dimineaţa un nou concurs de ciclocros, dotat cu trofeul „Cupa de toamnă“. Cursa seniorilor a fost dominată de alergătorii de la C.C.A.. La juniori, H. Chelaidite, campionul probei în acest an, şi-a mai adăugat o Victorie la palmaresul său. Iată acum rezultatele tehnice: seniori: Gh. Neagoie (C.C.A.), D. Rotari (C.CA), A. Mitroi (C.C.A.).Tineret: V. Böhm (Victoria), C Popescu (Şcoala sp. Constructorul), V. Grigoriu (Voinţa). Juniori cate: H. Chelaidite (Victoria), C. Porumb (Sc. tat. Constructorul), P. Simion (C.CA.). Juniori cat. a II-a: M. Takaci (Victoria), N. Ciumete (Sc. sp. Constructorul), Al. Dumitrescu (Dinamo). Semicurse: D. Lascu (Constructorul), D. Matei (Constructorul), M. Ruse (Constructorul). Pe echipe „Cupa de toamnă“ a revenit clubului C.C A. cu SPE D. TANĂSESCU-coresp. Ultimele pregătiri ale echipelor noastre reprezentative Selecţionatele noastre şi-au încheiat pregătirile în vederea turneului pe care îl vor întreprinde în R.S. Cehoslovacă şi R. D. Germană. Reprezentativa masculină a susţinut ultimul joc public de verificare marţi după-amiază, în compania formaţiei bucureştene Ştiinţa, pe care a întrecut-o cu scorul de 33—21 (12—10). După cum arată şi scorul, studenţii au constituit un excelent partener de joc pentru echipa noastră reprezentativă, care, în general, a arătat că poseda o mişcare rapidă în teren, jucătorii orientîndu-se din ce în ce mai mult spre un joc simplu, cu un accent deosebit pe contraatac. Ar fi de dorit însă, în ceea ce priveşte acţiunile de atac, mai multă atenţie la angajarea frivolilor şi a extremelor. • Mulţumitoare a fost şi evoluţia reprezentativei feminine la jocul cu formaţia masculină a Şcolii Sportive de Elevi nr. 2 desfăşurat luni seara. Majoritatea acţiunilor handbalistelor noastre au dovedit multă claritate şi siguranţă, iar ritmul de joc, cu excepţia perioadelor de evidentă scădere de la sfirşitul fiecărei reprize, a fost destul de ridicat. • In programul jocurilor echipelor noastre în IES, Cehoslovacă a intervenit o modificare. Jocurile revanşă, cand urmau să se dispute în ziua de 6 decembrie la Ostrava, vor avea loc cu o zi mai tlrziu la Praga. • Intîlnirile dintre handbaliştii noştri şi cei cehoslovaci vor fi arbitrate de către danezul Knudsen (cele masculine) şi polonezul Ryszard (cele feminine). Spartachiada de iarnă a tineretului Cîteva întrebări şi... răspunsuri 1 (Urmare din pag. 1) ^ deasupra capului pîrnă se întind coaţele. Se consideră ridicare reuşită atunci cînd greutatea este menţinută deasupra capului timp de 3 secunde (braţele fiind bine întinse din cot) şi cînd se depune bara încet la sol, fără să fie trîntită. Un grup de şcolari din Sibiu: „Ne place foarte mult săniuşul. De aceea vă întrebăm dacă este adevărat ca întrecerile de săniuş vor avea loc numai la o singură categorie de virstă ?“ Ne bucură faptul că vă place mult săniuşul. In ceea ce priveşte îngrijorarea voastră, vă răspundem că este neîntemeiată. Concursurile se vor organiza pe două categorii de virstă şi anume: prima pentru cei de la 10—14 ani, iar a doua de la 15—18 ani. Şi acum, pentru că aţi spus că vă place mult săniuşul, vă mai dăm încă im amănunt : se poate concura pe săniuţe de una sau două persoane. Vă urăm succes şi, bineinteres... zăpadă. Dumitru Teodoreanu, asociaţia Locomotiva C.F.R. Ploieşti: „Am vrea să cunoaştem câteva amănunte în legătură cu concursurile de patinaj.“ Vă răspundem în cîteva noduri : întrecerile se vor organiza separat pentru băieţi şi separat pentru fete pe categorii de virstă şi distanţe diferite. Prima categorie (10—12 ani) băieţi 200 m, fete 100 m. Categoria următoare (13—14 ani) băieţi 300 m, fete 200 m. Categoria a lll-a (15—16 ani) băiep şi fete 500 m. Ultima ca-egorie cuprinde concurenţii de la 17 ani în sus. Băieţii, cât şi fetele, vor concura pe aceeaşidistanţă: 500 m. Locul de concurs va fi ales după posibilităţile locale (patinoare, lacuri sau rîuri îngheţate), traseele fiind in circuit sau linie dreaptă. Un grup de sportivi, comuna Tuluceşti, regiunea Galaţi: „Cum se acordă punctajul în cadrul întrecerilor de trîntă ?“ Regulamentul editat de către U.C.F.S. precizează clar sistemul de acordare a punctelor. Iată, de altfel, un mic extras din acest regulament care aminteşte tocmai de acest lucru: pentru o acţiune neterminată, adică aducerea adversarului în genunchi sau cu un picior îngenuncihat, după care adversarul se scoală în picioare, se acordă 1 punct; pentru orice trîntire (aruncare) a adversarului, care atinge salteaua cu o parte a corpului, se acordă 1 punct pentru executant; pentru trintirea sau răsucirea adversarului ai spatele pe saltea, fără ca adversarul să fie fixat, se acordă 2 puncte pentru executant; pentru o acţiune care face ca adversarul să ajungă cu umerii la pămînt, se acordă 2 puncte; pentru trintirea și fixarea anversarului ai spatele pe saltea, timp de 3 secunde, se acordă 3 puncte executantului; pentru fixarea adversarului cu umerii la pămînt de 3 ori cîte 3 secunde, în timpul unei reprize, se oprește lupta și este declarat învins, nesocotindu-se punctajul realizat pină atunci; pentru trintirea și fixarea adversaruului cu spatele la saltea mai mult de 5 secunde, se acordă tuş şi lupta se termină. Urmează, deci, să învăţaţi bine acest regulament şi să fiţi dv. acela care faceţi puncte şi nu... adversarul cu dv. I V. Tâmnăşani, comuna Bogdănaşti, raionul Bârlad : „In articolul apărut în ziar, în care se vorbea de Spartachiada de iarnă a tineretului, ediţia IP—1961, se arăta că la tenis de masă întrecerile se vor desfăşura la probele clasice. Care sunt aceste probe clasice ?“ A intrat in tradiţia tuturor competiţiilor de tenis de masă ca întrecerile să se desfăşoare la cinci probe, care se numesc clasice. Iată-te : simplu băieţi, simpli fete, dublu băieţi, dublu fele şi dublu mixt. Azi, meciuri in „Cupa Victoria’ „Cupa Victoria“ continuă azi ca două partide deosebit de interesante. Este vorba, în primul rînd, de meciul Rapid — Dinamo, reeditarea unuia dintre derbiuurile Capitalei, şi apoi de partida C.C.A. — Petrolid Ploieşti. Voleibaliştii de la Rapid şi Dinamo se întâlnesc în sala Cădeşti, începând de la ora 19. La aceeaşi oră, în sala C.C.A. (str. Uranus) vor fi chemate pe teren edilipede C.C.A. şi Petrolul Ploieşti. Meciul Victoria — Progresul, tot din cadrul etapei a doua, a fost amînat. Iată clasamentul după prima etapă : 1. Rapid 1 1 0 3:1 (58:40) 2 2. C.G.A. 1 1 O 3:1 (51:42) 2 3. Victoria 1 1 0 3:2 (70:71) 2 4. Dinamo 1 0 1 2:3 (71:70) 1 5. Progresul 1 0 II :3 (4251) 1 6. Petrolul 1 0 1 1:3 ( 40:58) 1 La asociaţia sportivă din satul Săruleşti, raionul Brăneşti, regiunea Bucureşti, datorită dezinteresului manifestat de conducerea asociaţiei nu există decit o...minge de fotbal. (Ştefan Constantin, coresp.) gr* ~ Peten d* GRAD „ — Jucătorul ăsta, e o bijuterie, un diamant I — dre strălucirea diamantului ? — Au... duritatea lui I Desen de CLliNCiU Portarul: — Ce faceţi măi băieţi, nu executaţi lovitura de colţ ! Jucătorul — Cu ce ? Ne-au luat mingea Mn de la volei ! Zic et ver e* mal Joace fi el un set I In legătură cu felul de a juca uneori, a! fotbaliştilor Macri (Rapid) şi Seredai (Steagul roşu)