Sportul Popular, iunie 1961 (Anul 16, nr. 3833-3848)

1961-06-01 / nr. 3833

Aceste ultime etape ale campionatului categoriei A sunt extrem de importante pentru clasament, atit in ce priveste primul loc, cit si zona retrogradării. Cu deosebire, lupta din coada clasamentului devine foarte pasionantă datorită faptului că ultimele trei locuri aduc retrogradarea. Farul şi C.S.M.S. luptă din răsputeri să părăsească locurile 12 şi 12. Minerul să şi-l apere cel puţin pe cel pe care-l deţine în prezent (11), iar Ştiinţa Timişoara şi Progresul mai au încă nevoie de puncte pentru a se... linişti definitiv, în fruntea clasamentului, C.C.A. - în aşteptarea derbiului cu Dinamo Bucureşti — are hopuri grele de trecut (Ştiinţa Cluj şi mai ales Dinamo Bacău, cu care va juca în deplasare). In ciuda acestor condiţiuni speciale de desfăşurare, etapă de etapă am înregistrat preocupări pentru un fotbal de calitate şi chiar jocuri de nivel tehnic bun. Duminică de pildă, la Haideni, Cluj, Ploieşti, Timişoara (o repriză) şi Bucureşti echipele au reuşit în bună măsură să satisfacă publicul în ce priveşte latura spectaculară. Deşi erau în joc puncte preţioase pentru ambele echipe şi deşi starea terenului favoriza mai mult un meci de luptă, totuşi atît C.C.A. cit şi Minerul au reuşit in mare parte să practice un fotbal de calitate — ne spunea antrenorul federal A. Niculescu, observator la întilnirea de la Lupeni. A fost un meci cu numeroase faze spectaculoase, cu momente dinamice şi chiar dramatice (ocazii ratate în acelaşi minut la ambele porţi) şi un arbitraj (E. Bucşe) care a contribuit, prindecizii prompte şi oportune, la menţinerea notei de sportivitate în desfăşurarea întîlnirii. Meciul Petrolul—U.T. A. nu intra nici în categoria celor privind lupta pentru primul loc si nici in categoria partidelor interesind zona retrogradării. Totuşi era important : pentru U.T.A. deoarece echipa voia să pună capăt seriei de „duşuri“ consecutive (în şapte etape a ciştigat un singur punct !...), pentru Petrolul deoarece datora... unele explicaţii entuziaştilor săi susţinători, mai ales după 1-6 de la Cluj (dintr-o suită de rezultate nesatisfăcătoare). ,,Cu toate acestea ne-a declarat antrenorul federal Gh. Popescu, prezent la acest meci, echipele - fără să renunţe la luptă - au realizat în general UN SPECTACOL FOTBALISTIC BUN. Au fost şi perioade de scădere . La U.T.A. (care a început foarte bine jocul) datorită într-o măsură ieşirii lui Petschowski, precum şi a unei stări psihice speciale (lipsă de încredere in posibilităţi), la Petrolul din cauza timidităţii cu care a început meciul, parcă jucătorii erau... speriaţi de revederea cu spectatorii ploieşteni după partida de la Cluj şi, mai ales, atunci cînd U.T.A. a ajuns să conducă cu 2-0. Incet-încet însă, ploieştenii şi-au revenit, au intrat în ritmul lor de joc şi au început să acţioneze omogen şi spectaculos, furnizînd împreună cu arădenii — care n-au redat nici un moment lunta — un meci de nivel tehnic apreciabil“. Adăugind la aceste aprecieri pe cele care au însoţit şi celelalte întîlniri de duminică (exceptind pe cea de la Bacău şi repriza a doua de la Timişoara) ajungem La concluzia că în ce privește calitatea jocului echipele înregistrează progrese remarcabile, care deschid perspective pentru viitorul sezon. In același timp însă, trebuie să semnalăm legat de aspectul calitativ al meciurilor — un fapt la fel de important : Jocul echipelor este din ce în ce mai organizat, acţiunile — de atac sau de apărare — respectă tot mai mult principiile orientării de joc. Cazurile de joc la intîmplare devin rare. Echipele, indiferent de poziţia lor în clasament, simt nevoia şi se străduiesc să acţioneze după un plan bine stabilit — în raport cu posibilităţile jucătorilor —, corect însuşit şi aplicat. Posibilitatea organizării jocului, in raport cu evoluţia fotbalului pe plan mondial, le-a asigurat-o orientarea de joc elaborată anul trecut, Înainte de Începerea campionatului. Trăsăturile acestei orientări apar în jocul echipelor, în acest sezon într-un mod mai accentuat decit in toamnă. (Şi e şi normal, însuşirea şi aplicarea lor necesită timp mai îndelungat). Apar atît la C.C.A., Dinamo Bucureşti şi Bacău, Banid, Petrolul, St. Ioşu, cit şi la Corvinul, Minerul, Farul etc. Duminică, de pildă, Corvinul la Bucureşti şi Minerul la Lupeni au făcut un joc colectiv elastic, apărîndu-se organizat şi ieşind organizat la atac. Mijlocaşii şi-au îndeplinit destul de corect funcţiile jucînd in scară - în raport cu fazele - atît în acţiunile defensive, cit şi in cele ofensive (Balint în apărare, Tătaru în atac). Extremele au fost prezente în ajutorul apărătorilor, dar şi în faza de finalizare a atacurilor, lărgindu-şi în felul acesta raza de acţiune. Ceilalţi înaintaşi au fost mai puţin legaţi de posturi şi mai mult de desfăşurarea şi terminarea fazelor. Fireşte, realizarea acestei organizări a jocului depinde şi de valoarea echipelor şi a jucătorilor. Formaţiile fruntaşe au mai multe posibilităţi decit cele situate în partea a doua a clasamentului. Totuşi, nu se poate tăgădui caracterul organizat al jocului şi la acestea din urmă, ceea ce creează condiţiuni de progres şi mai mari. Pentru aceasta, este necesar — ca şi in cazul celorlalte echipe, de altfel — de perseverenţă, consecvenţă şi exigenţă in munca de instruire, atit din partea antrenorilor cit şi a jucătorilor. De ei depinde în primul rînd realizarea integrală a orientării de joc și ridicarea calitativă a fotbalului nostru. P. GATU Ce reprezintă noile recorduri minie la Cluj ? Bilanţul finalelor de la Cluj a fost în acest an fructuos: cele şase noi recorduri republicane ale căror autori sunt Tiberiu Roman, Balaş Fiţi şi Ion Panait sunt edificatoare în această direcţie. Să analizăm pe rînd performanţele fiecăruia. Cu 325 kg BALAŞ FIŢI a obţinut un rezultat bun care îl situează printre fruntaşii europeni. Anul trecut, în afară de 11 halterofili sovietici numai Manironi (Italia), Jankowski (Polonia) şi Iankov (Bulgaria) au reuşit performanţe superioare. Dar Fiţi, are posibilităţi mari pentru a-şi mai îmbunătăţi rezultatele. Să nu uităm că el participă pentru a treia oară la un concurs în cadrul categoriei pană, unde de fiecare dată a obţinut noi recorduri. Perspectivele ii sunt deschise, deoarece el nu are decit 17 ani... TIBERIU ROMAN a corectat trei recorduri la categoria mijlocie. Cel mai bun dintre acestea (405 kg la total) îl aduce pe locul al IX-lea din lume şi al VIII-lea din Europa, performanţă peste care nu trebuie să trecem cu vederea. Dar pentru a micşora diferenţa faţă de primii clasaţi, Tiberiu Roman va trebui să muncească în continuare cu multă sîrguinţă. La categoria mijlocie performanţele de valoare mondială sunt excepţionale: Plukfelder (U.R.S.S.) 455 kg, Palinski (Polonia) 442,5 kg, Paterni, (Franţa) Popplewell (Anglia), Toth (Ungaria) cu cite 420 kg etc. Faptul că LAZAR BAROGA a egalat patru recorduri republicane şi a revenit cu acest prilej la forma sa din prima parte a anului trecut, constituie un fapt îmbucurător. Cu 422,5 kg el este al 10-lea performer european. Ca şi Roman însă, Baroga are de parcurs un drum lung pentru a se apropia de halterofilii care au o valoare extrem de ridicată : Arkadii Vorobiov (U.R.S.S.) 472,5 kg, Palinski (Polonia) 455 kg, Louis Martin (Anglia) 445 kg etc. In sfîrşit, ION PANAIT a realizat un valoros record: 100 kg la „împins“ (anul trecut numai şase halterofili din lume au realizat performanţe mai bune). Dacă nu ar fi fost bolnav, Panait ar fi depăşit recordul său (310 kg). Este util să amintim că în lume numai 9 halterofili (socotind cite unul din fiecare ţară) şi numai trei europeni au depăşit la total, 310 kg. Pentru a se ridica la o valoare internaţională şi mai mare toţi halterofilii noştri vor trebui să-şi îmbunătăţească rezultatele la „aruncat“ (unde în special Panait şi Baroga sunt deficitari), la „împins“ şi „smuls“ (Fiţi Balaş şi respectiv T. Roman). Dar în afară de aceste recomandări, acestora ca şi celorlalţi halterofili li se cere o muncă deosebit de intensă şi o viaţă sportivă exemplară. I. O. TIBERIU ROMAN (C.S.M. Cluj). Astăzi o restanţă în campionatul republican ŞTIINŢA CLUJ — C. S. ORADEA Astăzi, la Cluj, este programat meciul restanţă din etapa a IV-a dintre echipele Ştiinţa Cluj şi C. S. Oradea. Este un meci foarte important — după cum se poate vedea şi din lectura clasamentului alăturat — pentru zona superioară a clasamentului, deoarece ambele formaţii sunt neînvinse pînă acum. Jocul va fi condus de arbitrul Nicolae Nicolaescu. Iată clasamentul: 1. Dinamo Bucureşti 4 4 0 0 32: 7 8 2. Ştiinţa Cluj 4 4 0 0 22:11 8 3. C. S. Oradea 3 3 0 0 30:10 6 4. C. C. A. 4 2 0 2 11:15 4 5. Rapid Bucureşti 5 2 0 3 16:22 4 6. C.S. Mureşul Tg. Mureş 4 2 6 2 14:20 4 7. Ştiinţa Bucureşti 4 1 0 3 10:20 2 8. I. C. Arad 5 1 0 4 20:34 3 9. Progresul Buc. 5 0 0 5 16:32 0 Etapa a VI-a, care se va desfăşura duminică 4 iunie, cuprinde următoarele jocuri: Dinamo — I. C. Arad, Progresul — C. S. Oradea, Ştiinţa Bucureşti — D. G. A. şi C. S. Mureşul — Rapid. « Restanţă în Cupa R.P.R. Arieşul Turda-Corvinul Hunedoara 2-0 (0-0) SIBIU, 31 (prin telefon). După o partidă disputată, tinerii fotbalişti ai formaţiei Arieşul din Turda au reuşit să elimine, din Cupa R.P.R., echipa hunedoreană Corvinul cu 2-0 (0-0). Fotbaliştii din Turda au dominat majoritatea timpului, iar mijlocaşul Ivan a fost cel mai bun de pe teren. Au înscris Pîrvu (min. 52) şi Ursu (min. 61). Arbitrul Eugen Bucşe (Sibiu) — care a arbitrat foarte bine — l-a eliminat în min. 75 pe Tătaru (Corvinul) pentru lovirea intenţionată a adversarului. (M. Lupuţiu şi Ion Costan — corespondenţi). Fază din partida Petrolul — U.T.A. 5—3. Atac la poarta echipei arădene. Faur — portarul oaspeţi- I lor — intervine la timp, boxînd mingea din picioarele lui Badea (un tricou alb). Neamţu, Petschow-ski şi Capaş (de la stingă la dreapta) urmăresc cu îngrijorare „duelul“ celor doi jucători. Foto : Mircea Popescu — Ploieşti In mijlocul tinerilor fotbalişti din regiunea Braşov In toate comunele, satele şi oraşele din regiunea Braşov, ca in toate colturile I&TM, jocul de fotbal este practicat de foarte multi tineri, iar întrecerile lor sunt urmărite cu un interes de zeci de mii de oameni ai muncii. Nu vom face o prezentare a echipelor de fotbal din regiunea Braşov. Vom aminti doar că in această regiune există echipe in toate campionatele oficiale, începînd de la juniori şi pitici şi pînă la categoria A. Sute de echipe şi mii de jucători participă cu regularitate, duminică de duminică la toate competiţiile oficiale. Să nu uităm apoi formaţiile neafiliate ale asociaţiilor sportive, cu activitate de mase. In regiunea noastră există un lot extrem de numeros de tineri talentaţi. Din rindurile echipelor de juniori se ridică mereu noi elemente, care reîmprospătează loturile de jucători ale echipelor din campionatele raionale, orăşeneşti, regionale şi chiar republicane. Recent, am avut o nouă ocazie să ne convingem de abundenţa de cadre tinere talentate. La Braşov a avut loc un trial al celor mai buni juniori din regiune, in vederea selecţionării lor pentru taberele de vară ale federaţiei. Cei 60 de tineri fotbalişti din cele mai multe oraşe ale regiunii au dovedit calităţi tehnice deosebite, punindu-i in dilemă pe selecţioneri. Am văzut pe stadionul Tractorul, unde au avut loc cele două jocuri de trial, portari, apărători, mijlocaşi şi înaintaşi care au avut o comportare bună, in ciuda terenului desfundat. Numele acestora sunt - deocamdată - anonime, aşa cum au fost la început şi numele celor care astăzi sunt in diferite formaţii din campionatele republicane (Năftănăilă de la Steagul roşu, Gone de la Ştiinţa Cluj, Muşat şi Marinescu de la Tractorul Braşov şi alţii). Totuşi vom cita aici numele citorva dintre cei mai merituoşi, pe posturile in care au evoluat în jocurile de trial: Dunareanu (CSM Sibiu) şi Szabó (Tg. Secuiesc) — portari: Petrescu (Precizia Săcele), Budai (Tractorul) — fundaşi; Cazan (Dinamo Braşov), Soare (Făgăraş) — mijlocaşi; Rusu (CSM Mediaş), Cristea (Voinţa Blaj), Czintes I (Tg. Secuiesc), Ulmeanu şi Forgacs (Precizia Săcele), Berekmeny (Metrom Braşov), Necula (Dinamo Braşov), Niculescu (Tractorul Braşov), Gîrlătescu (Elastic Sibiu) — înaintaşi. Dar, lista lor este mult mai mare, depăşeşte mult cifra de 60. Aceasta dovedeşte că in regiunea Braşov există suficiente cadre talentate care asigură împrospătarea loturilor formaţiilor din campionatele orăşeneşti, regionale sau republicane. Aceasta este prima şi cea mai importantă concluzie. A doua: cadrele tehnice ale echipelor de fotbal din regiunea Braşov — şi acest lucru este valabil pentru întreaga ţară — nu trebuie să colinde fara in lung şi in lat pentru a găsi elemente tinere necesare echipelor prime. Ei au lingă ei, poate chiar în propriile formaţii de juniori o sumedenie de tineri talentaţi, pe care trebuie să-i „descopere“, să se ocupe cu grijă şi răbdare de ei şi să le acorde toată încrederea. Antrenori ! Fiţi mai des in mijlocul lor şi veţi descoperi multe talente cu care să reîmprospătaţi loturile actuale. Sunt multe elemente capabile să contribuie la ridicarea calitativă a fotbalului românesc. G. GRUIA, coresp. regional ŞTIRI MECI DE ANTRENAMENT LOTUL A — VOINŢA 13-1 (4-0) Ieri după-amiază selecţionata A de fotbal a susţinut un joc de antrenament cu echipa Voinţa din campionatul orăşenesc. Selecţionabilii s-au mişcat în general bine, executînd diferite combinaţii tactice. Lotul A : Dungu. (Voinescu) — Zavoda II, Motroc (Mészáros), Macri — Jenei, Bone — Oaidă (Hașoti), Constantin, Dridea, Mészáros (Ionescu), Tătaru. Au marcat: Dridea (7), Ionescu (2), Tătaru (2), Oaidă (1) și Constantin (1). • Astăzi de la ora 15 are loc pe Stadionul Republicii un triaj al juniorilor bucuresteni in vederea selecţionării elementelor pentru tabăra de vară. • Noi campioni regionali la juniori: C.S.M. Cluj, Foresta Fălticeni (regiunea Suceava) şi Metalul Oţelul Roşu (regiunea Banat). • Colegiul de antrenori oraş Bucureşti ţine şedinţă vineri la ora 20 in sala clubului Dinamo. Pe ordinea de zi: învăţămintele turneelor peste hotare. • Duminică, cuplat pe Stadionul Republicii : Academia Militară — Ştiinţa Bucureşti (cat. B) la ora 15.45 şi l Cogresul — Rapid (cat. A) la ora 17.30. Biletele se pun in vinzare de inline la casele obişnuite. • Partida de categorie B Metalul București — Dinamo Obor se dispută sîmbătă la ora 17.30 pe terenul Gloria. Nu lipsiţi de la concursul Pronosport de duminică! Campionatele categoriei A şi B au intrat în fază finală. Echipele din zona „lanternei roşii“ aruncă acum în luptă ultimele resurse spre a scăpa de retrogradare. In acelaşi timp, formaţiile din prima parte a clasamentului se angajează în ultimul sprint — puternic, desigur — pentru a termina campionatul pe un loc cît mai bun. De aci, fireşte, şi multe surprize în perspectivă. Nu lipsiţi deci de la concursul Pronosport de duminică 4 iunie. PREMIILE CONCURSULUI PRONOSPORT DIN 28 MAI In urma trierii şi omologării variantelor depuse la concursul Pronosport nr. 22 din 28 mai au fost stabilite următoarele premii : 1090,8 variante cu 12 rezultate a 151 lei; 10.888,3 variante cu 11 rezultate a 16 lei. Intrucît valoarea unui premiu de categoria a 111-a a fost sub 10 Iei (valoarea minimă) cota atribuită acestei categorii a fost repartizată în părţi egale premiilor de categoria 1 şi a 11-a. PRONOEXPRES La tragerea Pronoexpres din 31 mai a.c. au fost extrase din urnă următoarele numere : 15 3 21 38 41 9 Rezervă : 49 39. Fond de premii : 601.288 La 7 iunie un nou concurs special Pronoexpres cu premii suplimentare în bani și obiecte. Tragerea va avea loc la Timișoara. Rubrică redactată de I. S. Loto-Pronosport.