Sportul Popular, august 1961 (Anul 16, nr. 3868-3885)

1961-08-01 / nr. 3868

r pe AV soi,ifer Peaisru cucerirea de noi victorii! Am făcut această incursiune nu numai pentru a înmânunchea minunatele performanţe sportive realizate în primia parte a anului, ci şi pentru a aminti sportivilor noştri că lupta nu s-a încheiat. Urmează noi etape, noi bătălii hotărâtoare pentru ridicarea pe culmi cît mai înalte a prestigiului sportiv al patriei noastre. Condiţiile minunate de pregătire pe care le au la îndemină sportivii noştri vor trebui folosite din plin. Va trebui să arătăm înca o dată opiniei publice sportive mondiale că succesele noastre nu sunt întîmplătoare, că ele sunt urmarea firească a activităţii sportive largi de mase care se desfăşoară în întreaga ţară, că nivelul performanţelor noastre este în continuă creştere Pe tablou de onoare al performerilor anului sportiv tot mai sunt multe locuri care se cer completate. Oamenii muncii aşteaptă de la motociclişti în „Cursa de 6 zile“ care va avea loc în Anglia o comportare la înălţimea renumelui pe care şi l-au creat, de la rugbişti un rezultat onorabil în unein revanşă cu puternica echipă a Franţei, de la poloişti rezultate de valoare la „Trofeo d’Italia“ — competiţie care se va desfăşura peste puţin timp la Moscova, de la ciclişti confirmarea valorii lor la campionatele lumii din Elveţia, de la tinerii şahişti performanţe b •n’ li campionatul mondial pentru juniori, de " atleţi " reeditarea şi îmbunătăţirea rezultatelor la Belea- .. niadă, de la sportivii studenţi victorii la Universiadă... Sutere de mii de iubitori ai sportului din !. ţara noastră aşteaptă cu nerăbdare comportări din » ce în ce mai bune de la toţi cei care vor avea cinstea să îmbrace în marile competiţii tricoul reprezentaţi- -» vei Republicii Populare Romîne. Oţetarii hunedoreni, minerii Văii JhUui, con- • - structorii marilor şantiere, oamenii munci, de la ■ * sate — toţi cei care au îndrăgit sportul tn anii '' luminoşi ai democraţiei populare sunt alături de : ’ tinerii reprezentanţi ai patriei noastre atunci cînd ” susţin întreceri cu sportivi renumiţi din alte ţări. ► lată de ce pe umerii sportivilor noştri stă sarcina , de răspundere de a răsplăti grija pe care le-o poartă - - partidul şi guvernul, de a aduce trei clipe de ’ bucurie sutelor de mii de oameni ai muncii care .. îi încurajează şi a căror onoare o apără In Intre- ■ ■ cerile sportive. Sportivi! înălţaţi pe culmi nebănuite steagul drag " al patriei noastre, faceţi ca prin performanţelevoastre să crească tot mai mult prestigiul sportiv + al Republicii Populare Romîne I a. »*♦+ i♦ ♦ 4 ♦ HM MKAHI « ♦ ♦ O♦ . * v F • Performerii primei părți a anului 1961 - echipa de handbal în 7 . a R.P. Romíno (băieți) “ cam,~ mond,a'a - Maria Alexandru SB — campioane mondiale de tenis de Geta Pitică masă în proba de dublu femei - Vetleriu Bularca — campion mondial la lupte clasice ■ a I n 1 — 4 recorduri mondiale la săritura în Iolanda Balaş înălţime - Gh. Iancu — record mondial la paraşutism - Angela Năstase — record mondial la paraşutism - Rapid Bucureşti (băieţi) 0rrl'"”'1',t - Ştiinţa Bucureşti (fete) ~ ‘„.Af t - D Pîrvulescu — medalie de argint la campionatele mondiale de lupte clasice I — medalie de argint la campionatele Ion cernea mondiale de lupte clasice - Echipa de floretă OR P Romíne — locul III la campionatele mondiale - Echipa de tenis de masă (femei) a R.P. Romîne ~ locul 1,10 mondiale - Echipa de ciclism a R.P. Romîne “ locul 111 la ”Cursa Pâcii” - Ion Dumitrescu — medalie de bronz la campionatele I mondiale de talere - Gh. Popovici — medalie de bronz la campionatele ^ mondiale de lupte clasice — medalie de argint la campionatele - bh. Negrea, # # europene de box Pulii, C. GheorghiU Sl —■ medalie de bronz la campionatele V. Badea europene de box. Cîteva zile mai tirziu aveam să confirmăm pe deplin valoarea ridicată a handbalului din patria noastră cucerind şi trofeul european la handbal feminin in 7 : echipa Ştiinţa Bucureşti a adus în ţară „Cupa campionilor europeni” 9 aprilie : atletismul îşi anunţă seria succeselor! Spectatorii prezenţi în tribunele stadionului Narodna Armia din Sofia au aplaudat minute în şir cele trei victorii (din patru posibile !) realizate de atleţii români la a Via ediţie a Crosului balcanic. ,,Familia Grecescu" a hiat titlurile individuale (Constantin , la băieţi şi Viorica — la fete), iar formaţia femiaprilie jucătoarele de tenis de masă Maria Alexandru şi Geta Pitică, incheindu şi triumfal suita de victorii, au urcat podiumul învingătorilor în proba de dublu femei, cucerind titlul de campioane ale lumii. Au fost singurele reprezentante ale Europei care au reuşit să treacă de redutabilele şi iscusitele jucătoare din R. P. Chineză şi Japonia ! Tot ele au ocupat locul III în competiţia rezervată echipelor feminine. Incepe sezonul de... recorduri mondiale al Iolandei ! Sportivii români n-au lăsat clipe de... odihnă suporterilor. Două zile mai tîrziu lolanda Balaş a urcat ştacheta la Tot mai sus, peste toate limitele şi graniţele fixate de „specialişti"! lolanda Balaş a stabilit anul acesta nu mai puţin de 4 recorduri ale lumii ! Pagină redactată de HRISTACHE NAUM şi NEAGOE MARDAN „La Dortmund romînii au arătat un handbal desăvîrşit" Afirmaţia nu ne aparţine. Ea a fost făcută la 12 martie d le comentatorul sportiv de la „WESTDEUTSCHE ALLGEMEINE ZEITUNG” care impresionat de clasa ridicată a handbaliştilor romîni a scris: „ROMÎNII AU FOST DE NETRECUT PRIN JOCUL LOR IN VITEZA. PRIN REZISTENŢĂ ŞI RITMUL SCINTEIETOR. LA DORTMUND ROMÎNII AU ARĂTAT UN HANDBAL DESĂVÎRŞIT“. Acest ecou al succesului înregistrat de handbalul romînesc în finala campionatului mondial masculin în 7 arată, pe scurt, o parte din calităţile care au adus formaţiei noastre laurii victoriei. Intrecînd echipele Uniunii Sovietice, Japoniei, Danemarcei, formaţia unită a Germaniei, Norvegiei, şi — în finală — reprezentativa R.S. Cehoslovace, echipa ţării noastre şi-a înscris un palmares, pentru prima oară, cucerirea trofeului suprem la handbal în 7 şi cu aceasta am obţinut supremaţia mondială in handbal. Căci nu trebuie să uităm că echipa feminină a cucerit de două ori consecutiv titlul de cea mai bună echipă din lume la handbal în 11, iar echipa masculină (tot la 11) s-a clasat pe locul II la ultimul campionat mondial (1959) desfășurat în Austria. „ROMÎNII AU EXCELAT LA PARIS !” — „ECHIPA ROMÂNIEI A CUCERIT LA DORTMUND TITLUL SUPREM LA HANDBAL IN 7“ — „IOLANDA BALAS : 1.91 M !* — „ROMÎNII AU URCAT PODIUMUL ÎNVINGĂTORILOR LA YOKOHAMA !” — Iată numai cîteva dintre titlurile apărute în ultima vreme în cele mai mari ziare din lume. Pe firul nevăzut al undelor agenţiile de presă au transmis anul acesta — mai mult ca oricînd — în toate colţurile lumii, veştile marilor izbînzi ale sportului romînesc, isprăvile cu care tinerii noştri reprezentanţi au marcat călătoria lor pe fiecare meridian al globului pămîntesc. Ţinînd pasul cu marile succese pe care poporul nostru le obţine zi de zi, sub conducerea partidului pe drumul desăvîrşirii construcţiei socialiste, spornină s-a situat şi ea pe primul loc. Băieţii au fost la un pas de victorie obţinînd locul secund. La Pekin, romîncele au obţinut singura victorie pentru Europa ! Venită de la mii de kilometri, o veste a încălzit inimile iubitorilor de sport din ţara noastră : în seara zilei de 14 lui a făcut şi el progrese uriaşe. Ca urmare a condiţiilor minunate pe care partidul şi guvernul le-au creat mişcării sportive pe stadioane îşi dau mina sute şi sute de mii de oameni ai muncii. Numai anul trecut s-au înregistrat la marile competiţii de mase cum sunt Spartachiada, Concursul cultural-sportiv al tineretului, crosurile populare, campionatele pe asociaţii ş.a. peste 4.100.000 de participări. Din acest număr impresionant de tineri şi tinere s-au ridicat numeroase talente care au asigurat împrospătarea primelor echipe şi a loturilor reprezentative. Procesul de instruire-antrenament a căpătat un caracter ştiinţific, dînd posibilitate sportivilor să urce sigur treptele măiestriei şi să atingă nivelul cerut de dezvoltarea sportului în arena internaţională. 1,87 — nou record al lumii ! Ştacheta nu s-a clintit şi acestui extraordinar record obţinut în primul concurs în aer liber al sezonului, i-au urmat alte trei — din ce în ce mai uimitoare : 18 iunie, Varşovia — 1,88 m; 9 iulie, Budapesta — 1,90 m ; 16 iulie, Sofia — 1,91 m !!! O altă fată de pe meleagurile noastre — Maria Diaconescu-Diţi — a ţinut să se impună lumii, stabilind cu 56,64 m cea mai bună performanţă mondială a anului la aruncarea suliţei femei. Varşovia - Berlin - Praga ■ triumful voinţei! Competiţia vîrfurilor ciclismului amator a scos în evidenţă dîrzenia rutierilor români. Zi de zi veşti tot mai bune erau transmise de pe traseul ,,Cursei Păcii” : victorie la Gdansk (G. Moiceanu), succes la Rostock (Ion Cosma) şi — finalmente — echipa R. P. Romîne, rămasă în numai trei oameni (I. Cosma, L. Zanoni, I. Stoica), cucereşte locul III in ierarhia celor mai bune echipe din lume, întrecînd rutieri din Franţa, Suedia, Danemarca, R. P. Polonă, R. S. Cehoslovacă, R. P. Bulgaria, Anglia etc. Paraşutiştii la... înălţime ! In ultima dimineaţă a lunii mai vrednicul paraşutist Gh. Iancu s-a avîntat din înălţimi spre minusculul punct fix de pe aeroportul Strejnic. Şi a aterizat chiar în centrul lui. Nu numai o dată, ci de două ori stabilind astfel recordul mondial absolut al saltului individual de la 1.000 m cu deschidere întîrsiată a paraşutei: 0 m. ! Este o performanţă care nu va mai putea fi întrecută niciodată, rămînînd veşnic pe tabela recordurilor mondiale! La scurtă vreme, tot pe aeroportul Strejnic, Angela Năstase adăuga aureolei paraşutiştilor români o nouă strălucire : record al lumii la salt individual de la 1.000 m cu deschidere întirziată a paraşutei şi aterizare la punct fix: 1,725 m. Cu 21 de minute înainte Elena Băcăoanu depăşise şi ea vechiul record mondial al Elisabetei Popescu, în aceeaşi probă. Dar... Yokohama — o noua „carte de vizita" a luptătorilor noştri Din Japonia ne-au sosit la începutul lunii iunie veşti despre izbînzile luptătorilor romîni. Impunîndu-se în compania reprezentanţilor a 21 de ţări, prezenţi la campionatele mondiale, sportivii noştri au cucerit noi galoane pentru sportul romînesc: Valeriu Bularca — campion al lumii la categoria semi mijlocie la lupte clasice, Dumitru Pîrvulescu (muscă ) şi Ion Cernea (cocoş) — medalii de argint, Gh. Popovici (semigrea) — medalie de bronz, Ion Ţăranu (mijlocie) Răspunzînd grijii cu care partidul şi guvernul asigură sportivilor posibilitatea de a se dezvolta, tinerii noştri reprezentanţi luptă cu înflăcărare pentru apărarea culorilor patriei, pentru creşterea prestigiului sportiv al Republicii Populare Romîne. In primele luni ale acestui an steagul drag al patriei noastre socialiste a urcat de multe ori pe cel mai înalt catarg al marilor întreceri internaţionale desfăşurate în diferite colţuri ale lumii , consemnind victoria reprezentanţilor R. P. Romîne. Sportivi cu renume, avind în palmares performanţe excepţionale, au fost obligaţi să se recunoască învinşi în faţa impetuozităţii, a valorii şi puterii de luptă a sportivilor noştri Să parcurgem împreună itinerariul victoriilor romîneşti din acest sezon sportiv memorabil... — locul IV şi Mihali Sulţ (până) locul VI. Prin aceste performanţe echipa R. P. Romîne s-a clasat pe locul II depăşind chiar succesul de la Jocurile Olimpice de la Roma. După o lună de zile, la Skopje (R. P. F. Iugoslavia), I. Cernea, Al. Geantă, Gh. Popovici, Gh. Szabad şi I. Ţăranu — au devenit campioni balcanici la lupte libere, iar reprezentativa ţării noastre a dominat net întrecerile cucerind primul loc. Pentru prima oară se impune un sportiv român la lupte libere : Mării Cristea devine campion balcanic. Din nou cîştigători ai „Cupei ţărilor latine" Cam în aceeaşi vreme cînd luptătorii triumfau la Yokohama, pe poligonul din Reims (Franţa) se întîlneau cei mai buni trăgători ai Franţei, Italiei, Spaniei, Portugaliei, Regiei, statului Monaco şi ai R. P. Romîne. Trofeul pus în joc. „Cupa ţărilor latineu, a luat din nou drumul ţării noastre datorită victoriilor realizate de Iosif Sîrbu (la armă liberă calibru redus 3x40 şi 60 focuri culcat) şi Gh. Maghiar (pistol viteză). Amsterdam - Paris - Bucureşti - Moscova - drumul glorios al voleibaliştilor feroviari Rapid Bucureşti a sosit la 16 iulie de la Moscova cu preţiosul trofeu »Cupa campionilor europeni” la volei. Intrecusă în finală pe campioana U.R.S.S., valoroasa formaţie T.S.K.A. In vitrina cu trofee a sportului nostru această cupă — cucerită pentru prima oară — reprezintă încununarea eforturilor depuse de voleibaliştii din Giuleşti în lupta pentru titlul de cea mai bună echipă •le club de pe continent şi — se poate spune — chiar din lume. Dintr-un şir neîntrerupt de succese... ...am ales pe cele mai semnificativ® — după părerea noastră. Am mai putea vorbi despre medalia de argint cucerită la campionatele europene de box da I Gh. Negrea, cele 3 medalii de bronz obţinute la aceeaşi competiţie de boxerii noştri (locul pe naţiuni din 21 de ţări participante), despre locul III cucerit de Ion Dumitrescu la campionate mondiale de talere şi despre valorosul loc III la campionatele mondiale de scrimă obţinut de floretistele noastre, de succesele în serie ale canotorilor la regatele de la Bled, Praga şi Snagov, d® cîştigarea „Cupei Păcii“ la rugbi, de locul II în campionatul european feroviar de fotbal ocupat de Rapid Bucureşti, locul I la individual în concursul internaţional de călărie de la Viena etc, etc. etc... Un moment memorabil: înaintea finalei campionatului mondial de handbal m 7 — cîştigată de echipa ţârii noastre — căpitanii formaţiilor , schimbă tradiţionalele fanioane. In stingă — Ivănescu (R.P. Romind), l* dreapta — Vicha (R. S. Cehoslovacă).