Sportul Popular, decembrie 1962 (Anul 17, nr. 4145-4162)

1962-12-01 / nr. 4145

Pregătirile schiorilor pentru apropiatul sezon (Urmare (în pag. 1) Paralel cu pregătirea schiorilor, la Braşov, se fac pregătiri pentru amenajarea pîrtiilor. Astfel, aproape 60 de săritori şi arbitri au muncit şi vor munci in continuare pentru amenajarea trambulinei mari, pentru ridicarea pistei de aterizare între distantele 40-60 m. O altă lucrare importantă este lărgirea Sulinarului, pînâ la aproape 20 m, pe o distanţă de aproape 500 m. Lărgirea se produce în porţiunile unde pîrtia nu avea mai mult de 3—6 m lăţime. Pîrtia Sulinar va fi foarte curînd gata şi va putea găzdui concursuri în condiţiile cerute de Federaţia internaţională. Trebuie să subliniem şi munca avîntată a sportivilor din Rîşnov pentru mărirea trambulinei de la 35 m la 45 m, precum şi pentru amenajarea unei noi trambuline de 25 m, meniului şi materialului sportiv. Astfel, pirtiile din masivul Bucegi au fost curăţate şi reamenajate, iar pîrtiile de fond de la Buşteni sunt şi ele puse la punct şi măsurate. VICTOR ZBARCEA MIHAIL BOTA SUCEAVA La Vatra Dornei, Cîmpulung, Siret şi Suceava, schiorii se pregătesc cu deosebită conştiinciozitate. Mariana Andreescu, Zenovia Lungulescu, Mihai Miron din Vatra Dornei, Eutefie Ivanov, Radu Cenadec din Siret, Evald Ursache din Cîmpulung şi Gheorghe Jitaru din Suceava, sînt doar cîţiva din cei mai harnici schiori suceveni. Pe lingă şcolile sportive de elevi din Vatra Dornei şi centrele de schi din Siret, Suceava şi Botoşani, îşi vor deschide în curînd cursurile şi centrele de schi pentru copiii din Iacobeni şi din Cîmpulung. Pregătirea echipamentului şi a materialelor a stat în atenţia asociaţiilor sportive Voinţa şi Silvicultorul din Cîmpulung, Ştiinţa şi Lactoza din Vatra Dornei, Ştiinţa Siret, Străduinţa Suceava ş. a. CONSTANTIN ALEXA VALEA PRAHOVEI Cele 16 titluri de campioni ai R. P. Româno şi Cupa R.P.R., cucerite in sezonul trecut de către schiorii asociaţiilor sportive Carpaţi, Voinţa Sinaia şi Caraimanul Buşteni, obligă pe sportivii din Valea Prahovei la o muncă tot mai susţinută, pentru ca şi in viitorul sezon performanţele lor să fie cel puţin la fel de valoroase. Urmărind antrenamentele ce se desfăşoară sub conducerea antrenorilor Marin Niculescu (Carpaţi), Mihai Dragomirescu şi Nicolae Burchi (Voinţa), Dedu Matei şi Constantin Iovan (S.S.E.) şi Manole Aldescu (Caraimanul), ne-am putut da seama de gradul avansat de pregătire, confirmat de altfel de rezultatele bune obţinute la concursul de control de la Predeal. Cu acest prilej am remarcat şi citeva elemente noi, provenite din centrele de iniţiere şi anume Ilie Vrabie, Ion Gătej (Carpaţi), Ana Vestereanu şi Gheorghe Matei (Voinţa). In munca de pregătire nu au fost neglijate nici lucrările de amenajare a pîrtiilor şi de întreţinere a echipa- Alergare pe loc sau în jurul camerei, timp de 1—2 minute. Ex. 1. Stind cu braţele întinse înainte: ducerea braţelor lateral, ridiare pe vârfuri şi inspiraţie, revenire cu ducerea braţelor înainte, coborirea calcitelor şi expiraţie. F.x. 2. Strnd: ridicarea piciorului sting întins la spate, aplecarea trunchiului la orizontală şi ducerea braţelor laterale , menţinere in cumpănă, apoi revenire. Acreaşi cu ridicarea piciorului drept. Se ■ execută de 6—8 ori. Ex. 1). Şezînd pe covor cu picioarele întinse ,şi depărtate şi cu miinile sprijinite lingă corp, aplecarea trunchiului spre piciorul sting, apucarea de gleznă şi apropierea dreptului de picior ; revenire. Aceeaşi spre piciorul drept. Se execută uite 4—5 aplecări spre fiecare picior. Ex. 4. Stîmt cu picioarele depărtate şi cu braţele întinse înainte: răsucirea trunchiului spre stingă cu legănarea braţelor in aceeaşi parte, apoi răsucire şi legănare spre dreapta. Se execută cite 8 —10 răsuciri la stingă şi la dreapta. Ex. 5. Culcat pe covor cu faţa în jos, picioarele îndoite la spate, miinile aimed glezna , legănarea corpului in extensie ridicind alternativ o dată pieptul in sus, o dată picioarele. Se pot executa astfel 6—8 legănări. Ex. O. Stind cu miinile pe șold: sărituri ca mingea pe ambele picioare, 4 sărituri cu deplasare spre dreapta, apoi 4 sărituri ca deplasare spre stingă. Se execută 2—4 serii de cite 8 sărituri succesive. Spartachiada de iarna a tineretului PREGĂTIRI INTENSE IN ASOCIAŢIILE SPORTIVE SIBIENE Spartachiada de iarnă a tineretului a găsit un larg ecou în rîndul tinerilor din oraşul Sibiu. Acest fapt este dovedit şi prin preocuparea ce o manifestă conducerile asociaţiilor sportive de aci pentru a crea condiţii optime de desfăşurare a întrecerilor. Conducerea Clubului sportiv muncitoresc Sibiu a trecut la lucru din timp pentru reuşita acestei competiţii de mase, îndrumînd cele 64 de asociaţii sportive din raza oraşului Sibiu. Au fost convocaţi toţi preşedinţii asociaţiilor sportive, cu care s-au prelucrat datele regulamentului şi s-au stabilit o serie de măsuri organizatorice. Un scurt raid prin asociaţiile sibiene ne îndreptăţeşte să credem că Spartachiada de iarnă a tineretului se va bucura la ediţia actuală de un frumos succes. Peste tot au loc intense pregătiri. Asociaţia sportivă Electrica, de pildă, de pe lingă întreprinderea de Electricitate Sibiu, a organizat un mare concurs de orientare turistică, la care au participat numeroase echipe : Balanţa, I.A.S., Flamura roşie, 7 Noiembrie etc. în colaborare cu organizaţia U.T.M., conducerea asociaţiei Electrica a alcătuit un plan amănunţit de acţiune pentru întrecerile Spartachiadei de iarnă. Comisia de organizare, compusă din 6 persoane, a şi trecut la rezolvarea primelor sarcini: amenajarea in cadrul clubului a unei săli cu două mese de tenis şi amenajarea unei alte săli cu 8 mese de şah. Stind de vorbă cu tov. Ioan Părduţ, preşedintele asociaţiei sportive Libertatea, am aflat că şi la această asociaţie pregătirile sunt pe terminate. Au fost popularizate — prin numeroase afişe şi panouri — toate disciplinele care fac parte din Spartachiada de iarnă, s-a început completarea listelor de înscriere pe sectoare de muncă, au fost revizuite materialele și echipamentul sportiv de iarnă aflate în magazie etc. O deosebită grijă s-a acordat pregătirilor pentru Spartachiada de iarnă a tineretului şi la asociaţiile sportive Flamura roşie, 7 Noiembrie, înainte, 13 Decembrie, Steaua roşie, Tinărul muncitor ş.a. Ar fi de dorit ca urmînd exemplul acestora, şi asociaţiile sportive C.F.R., Metalurgica sau Elastic — ca să nu enumerăm decit pe cele mai... leneșe — să acorde întrecerilor care bat la ușă o mai mare atenție, pentru ca ele să poată oferi miilor de tineri sibieni prilejul unor frumoase afirmări. ILIE IONESCU — coresp. Azi se dă startul în marea competiţie sportivă de mase, Spartachiada de iarnă a tineretului. La această întrecere de mase sportul halterelor se bucură de o mare atenţie din partea tineretului, care este dornic să se afirme in întrecerile din cadrul asociaţiei sau a raionului. Biroul Federaţiei române de haltere, analizînd întrecerile desfăşurate în acest sport la ediţia precedentă, a trasat sarcini concrete secţiilor de haltere, sportivilor fruntaşi şi antrenorilor pentru îndrumarea şi sprijinirea organizării întrecerilor de haltere din cadrul actualei ediţii a acestei întreceri de mase. Intrucît din veştile ce ne sosesc din asociaţii se desprinde faptul că majoritatea dintre ele şi-au prevăzut şi întreceri de haltere, voi da cîteva sfaturi asupra modului cum trebuie organizate întrecerile şi ce material sportiv necesită. Regulamentul Spartachiadei prevede desfăşurarea întrecerii la 4 categorii de greutate şi anume : pină la 55 kg, de la 55 la 65 kg, de la 65 pină la 75 kg şi ultima categorie peste 75 kg Fiecare concurent are dreptul la şase încercări în total. Cel care ridică greutatea cea mai mare din cadrul categoriei respective este declarat învingător la acea categorie de greutate. Dacă doi concurenţi sunt la egalitate, cîştigă cel care la cintarul oficial a fost mai uşor. Dacă egalitatea persistă este declarat învingător cel care este mai tinăr. Concursurile de haltere se desfăşoară în sală sau dacă timpul permite în aer liber. Este necesar ca asociaţiile sportive să fie ajutate de către sportivii fruntaşi in asigurarea arbitrajului. In lipsa lor pot fi folosiţi instructorii voluntari. Pentru desfăşurarea întrecerilor sunt necesari trei arbitri (sinul în faţa podiumului la o distanţă de 2—3 m, iar ceilalţi doi pe lateralele podiumului la aceeaşi distanţă). Concurentul ridică haltera cu faţa spre arbitrul de centru, care dă semnalul de coborîre a halterei (după ce a fost fixată 2 secunde pe braţele întinse deasupra capului) prin cuvintul „jos“. Acolo unde nu există haltere cu discuri mobile, întrecerile de haltere se vor desfășura pe sistemul „cine ridică haltera de mai multe ori". In acest caz se consideră greutate ridicată, deci „încercare reușită“ fiecare fixare a halterei pe timp de o secundă pe braţele întinse deasupra capului. In acest caz arbitrul de centru nu va mai da semnalul de coborîre ci va colabora cu ceilalţi doi în supravegherea executării corecte a ridicărilor şi a mişcării lor exacte. Se consideră învingător la categoria respectivă tinărul care a ridicat haltera de cele mai multe ori. La această întrecere nu se mai acordă şase încercări ci numai două (o încercare este considerată efectuată când haltera a fost depusă pe sol). Pentru a veni în ajutor asociaţiilor sportive, în special a celor din mediul sătesc, vom arăta pe scurt cum se pot confecţiona destul de uşor haltere fixe cu discuri din beton de greutate între 30 -40 kg. Pentru aceasta este necesar un ax de metal care să nu fie prea gros şi nici să se îndoaie uşor. (De preferinţă o osie de căruţă). Ca formă în care turnăm betonul pentru cele două discuri; putem folosi o groapă făcută in pămint tare, marginile şi fundul bine netezite. (Dimensiunea „formei“ circa 25 cm diametru şi 8-10 cm adîncime). înfigem capătul axului halterei in mijlocul „formei“, a gropii (pentru armarea discului de beton legăm cîteva bucăţi de sîrmă de 4—6 mm grosime de ax) şi turnăm betonul în cofrajul improvizat. După ce s-a intărit betonul procedăm la fel şi pentru discul celălalt. Obţinem astfel cu uşurinţă o halteră fixă de 30-40 kg. Pentru asociaţiile sportive din metalurgie sau cele care-şi pot confecţiona haltere cu discuri mobile vor confecţiona halterele tot într-un ax metalic de 28 mm cu două discuri de bază a cite 15 kg fiecare, mai multe perechi de discuri a cite 5 kg fiecare, penultimele discuri vor cîntări cite 2,5 kg fiecare, iar ultimele două vor avea fiecare cite 1,250 kg. In felul acesta întrecerile de haltere se vor desfăşura organizat, greutatea halterei crescînd din 2,5 în 2,5 kg sau cu multiplul acestei greutăţi. ŞTEFAN ACHIM Secretar general F.R.H. In ajutorul asociaţiilor sportive Organizarea întrecerilor de haltere — Cum să confecţionăm haltere fixe — Start in întrecerile Spartachiadei de iarnă a tineretului! (Urmare din pag. 1) — şi îndeosebi cu organizaţiile de bază U.T.M. — va trebui să se desfăşoare o intensă muncă de mobilizare a oamenilor muncii la startul întrecerilor competiţiei de mase care începe astăzi. In acelaşi timp, cu sprijinul organelor UCFS, consiliile asociaţiilor sportive se vor îngriji de menţinerea în activitate a echipelor şi sportivilor angrenaţi în întreceri cu ocazia Spartachiadei de iarnă a tineretului. Trebuie înfiinţate noi secţii pe ramură de sport, care să fie apoi afiliate la federaţiile de specialitate, trebuie îndreptaţi spre secţiile pe ramură de sport acei tineri care au dovedit aptitudini. De asemenea, se vor face forme de clasificare acelor participanţi care în timpul întrecerilor au îndeplinit normele. Antrenorii şi tehnicienii au datoria să urmărească cu atenţie fiecare întrecere a popularei competiţii de mase pentru a descoperi noi talente şi a îmbogăţi cu cadre noi patrimoniul sportiv al oraşului, raionului, regiunii, întrecerilor din cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului vor trebui să le fie asigurate un cadru corespunzător. Acest lucru va trebui să se reflecte şi în ceea ce priveşte desfăşurarea tehnică a competiţiei. Spartachiada de iarnă a tineretului care începe astăzi în întreaga ţară trebuie să constituie o adevărată sărbătoare a sportului de mase din ţara noastră, un prilej minunat de consolidare organizatorică a asociaţiilor şi cluburilor sportive. Pentru aceasta organele şi organizaţiile UCFS vor trebui să acorde un permanent şi multilateral sprijin desfăşurării competiţiilor. In acest fel cu prilejul Spartachiadei de iarnă a tineretului vor păşi pragul sportului alte zeci şi zeci de mii de tineri şi tinere, vor fi descoperite noi talente necesare sportului nostru. Urăm tuturor participanţilor succes deplin în întreceri! TINERI ŞI TINERE! PARTICIPAŢI ÎN NUMĂR CÎT MAI MARE LA FRUMOASELE ŞI INTERESANTELE COMPETIŢII SPORTIVE PROGRAMATE DE SPARTACHIADA DE IARNA A TINERETULUI ! Instructorul le dă sfaturi viitorilor concurenţi.. Astfel de şedinţe de iniţiere a viitorilor participanţi la Spartachiada de iarnă vor avea loc in curînd in întreaga ţară. Este aşteptată doar zăpada ..