Sportul Popular, decembrie 1964 (Anul 20, nr. 4566-4583)

1964-12-01 / nr. 4566

In atenţia noastră — 2. concursurile care încep azi Întrecerile acestei ediţii a Spartachiadei de iarnă a tineretului au fost aşteptate cu viu interes de către tinerii şi tinerele din asociaţiile sportive din raionul Tg. Jiu. In vederea unei cit mai bune organizări şi desfăşurări a concursurilor, Consiliul raional UCFS Tg. Jiu a întocmit un minuţios plan de acţiune. Astfel, au fost instruite toate cadrele de specialitate şi a fost reactivizată comisia raională de organizare a Spartachiadei. De asemenea, a fost difuzat regulamentul Spartachiadei în toate asociaţiile sportive. In ziua de 29 noiembrie s-a organizat un simpozion în vederea popularizării ramurilor de sport prevăzute în regulament. In vederea unei participări cît mai numeroase în prima etapă a competiţiei au fost confecţionate afişe mobilizatoare, iar staţia de radioficare a oraşului Tg. Jiu redă cu regularitate amănunte în legătură cu sporturile cuprinse în regulament. Activiştii consiliului raional au controlat de mai multe ori felul cum şi-au pregătit asociaţiile bazele sportive, materialul şi echipamentul. Bine se prezintă din acest punct de vedere asociaţiile sportive :Minerul Rovinari, Elevul şi Ştiinţa Tg. Jiu, Elevul Sadu, Pandurii şi Sănătatea Tg. Jiu etc. Cînd timpul va permite se va amenaja in oraş un patinoar, natural. Cu prilejul deschiderii întrecerilor se vor organiza concursuri model la Sadu, Peştişani, Rovinari, Roşia-Jiu, Ceauru, Peşteanu-Jiu etc. Vor fi organizate numeroase demonstraţii de gimnastică, tenis de masă, haltere şi trîmă. în această acţiune vor fi cuprinşi profesori şi antrenori cu experienţă care au ajutat consiliul raional UCFS la organizarea şi desfăşurarea întrecerilor şi în ediţiile trecute ale Spartachiadei. Cu forţele de care dispunem, sperăm să reuşim să mobilizăm un număr însemnat de tineri in competiţie. MIHAI BLAJ preşedintele consiliului raional UCFS TIRGU-JIU La viitorii tractorişti din Ciulniţa In aşteptarea profesorului de educaţie fizică, plecat cu nişte treburi la associaţie, discuţia pe teme sportive cu directorul şcolii profesionale de mecanizatori agricoli Ciaalniţa, s-a înfiripat mai repede decît ne aşteptam. Abia mai tîrziu, am aflat că tov. M. Andoreanu, este unul din animatorii activităţii sportive din şcoală. Ceea ce ne interesa însă, erau pregătirile pentru Sparfachiada de iarnă. — La Sparfachiada de anul trecut — interveni tov. Ilie Voicu, profesorul de educaţie fizică, venit între timp — milţi din elevii noştri s-au clasat pe primul loc la faza raională. Gh. Chiperici (trîntă), Al. Borcescu şi V. Martinesei (alergări), Gh. Bîscoveanu (şah) şi M. Lazăr (tenis de masă), sunt numai cîţiva dintre ei. Anul acesta sperăm în rezultate şi mai bune, întrecerile pentru cucerirea Insignei de polisportiv le-am încheiat de pufin timp, aşa că Spartachiada ne găseşte cu „lecţia“ învăţată. Facem o paranteză, pentru a arăta că din cei 550 de elevi, 461 sunt purtători ai Insignei de polisportiv. Pentru a fi mai convingător, ne-a invitat să vizităm cele două clase amenajate pentru întreceri, într-una se vor întrece truntaşii şi halterofilii. In cealaltă, gimnaştii. La club, şahurile, li număr de 24, au fost completate, iar mesei de tenis, i s-a găsit un loc propice. Pe aleile din întinsa curte a şcolii ne-am întîlnit cu inginera agronomă Doina Popescu, o bună jucătoare de tenis de masă şi o pasionată schioară. — Dacă ţine vremea cu noi şi va fi zăpadă, veţi putea vedea viitorii tractorişti pe schiuri. Prin şcoală ne-am întîlnit şi cu alţi participanţi la pregătirile pentru Spartachiadă : educatorii T. Enache, I. Fotea, N. Liţă şi maistrul C. Rotunzeanu. Cu toţii aşteaptă începerea întrecerilor. înainte de a pleca, tovarăşul Voicu ne-a rugat mult să-l vizităm in timpul Spartachiadei. Vrea cu orice chip, înainte de a ieşi la pensie (mai are doi ani) să ne arate că nu se dă bătut cu una cu două. LA „AVÎNTUL“... Consiliul clubului sportiv Avîntul (raionul 16 Februarie) a luat în ultimul timp măsuri pentru ca întrecerile care încep azi să se desfăşoare in bune condiţiuni. Astfel, nu de mult la sediul clubului sportiv „Avîntul“ a avut loc o şedinţă cu preşedinţii şi secretarii asociaţiilor. Cu acest prilej s-a făcut prelucrarea regulamentului de desfăşurare a competiţiei. La puţine zile după aceasta, comitetul raional U.T.M. a organizat o şedinţă asemănănătoare cu secretarii organizaţiilor de bază U.T.M. din întreprinderile, instituţiile şi şcolile din raion. Deschiderea Spartachiadei de iarnă a tineretului se va face, după cum se ştie, la 1 decembrie. Unele asociaţi însă, neavînd posibilitatea să înceapă întrecerile la data prevăzută în regulament au fixat deschiderea competiţiei în zilele imediat următoare. Astfel, în ziua de 2 decembrie va avea loc deschiderea festivă la asociaţiile sportive Semănătoarea şi Spic de grîu. La 3 decembrie este programată începerea concursurilor în asociiaţia sportivă a Ministerului învăţămîntului, iar la 8 decembrie la asociaţia Porţelanul, în majoritatea asociaţiilor au fost luate măsuri pentru popularizarea întrecerilor prin staţii de radioficare, gazete de perete şi de uzină. Paralel cu aceasta, consiliile asociaţiilor sportive Confecţia, Semănătoarea, Porţelanul, FANEM etc. au acordat o atenţie deosebită procurării materialelor şi echipamentului necesar tinerilor care se vor prezenta la startul competiţiei. În plus, la „Confecţia“ se va amenaja un patinoar, iar la căderea zăpezii întrecerile de schi vor avea loc, ca de obicei, în apropierea Casei de cultură din Grozăveşti. ...Avem în faţă un plan de măsuri al aso- ;aţiei Semănătoarea. Consiliul asociaţiei a definitivat listele de participanţi. La întrecerile primei etape peste 3 000 de salariaţi vor fi angrenaţi în concursurile de trîntă, haltere, schi, tir, cros, popice, gimnastică, şah, tenis de masă și orientare turistică. Cu acest prilej, aproximativ 800 de tineri își vor trece normele pentru cucerirea Insignei de polisportiv. R. C. | SPORTUL POPULAR Pag a 2-a Nr. 4566 Trima-poarta de intrare in sportul luptelor — Discuţie cu antrenorul emerit Ion corneanu— Zilele trecute am avut o convorbire cu antrenorul emerit Ion Corneanu, l-am rugat să ne răspundă la cîteva întrebări referitoare la întrecerile de Irintă din cadrul Spartachiadei de iarnă. _ — Ce indicaţii tehnice aveţi să daţi participanţilor la concursurile de trîntă din cadrul primei etape a Spartachiadei de iarnă ? — Instructorii, profesorii de educaţie fizică şi celelalte cadre tehnice trebuie să-i înveţe mai întii pe amatorii de trîntă cum să cadă. Acesta e un lucru foarte important. Dacă sportivul începător cade şi capătă micro-traumatisme va avea dureri, se va descuraja şi nu-i vom mai... prinde pe saltea. Şi încă ceva : să nu se depăşească durata de angajare. Sunt tineri entuziaşti care vor să lupte cut mai mult. Să nu-i lăsăm, să le limităm disputa respectind prevederile regulamentare, pentru că a doua zi nu vor mai putea fi buni de nimic din cauza febrei musculare. — Ce va face federaţia de lupte pentru depistarea elementelor talentate? — Federaţia a indicat tuturor antrenorilor, instructorilor, sportivilor fruntaşi şi membrilor comisiilor de specialitate din întreaga ţară să se deplaseze, pi perioada etapei I, la asociaţiile sportive din oraşul, raionul sau regiunea respectivă, pentru a ajuta la organizarea întrecerilor şi a acorda asistenţă tehnică concurenţilor. Cu acest prilej vor fi notaţi tinerii înzestraţi care, vor fi urmăriţi in etapele următoare ale competiţiei. De altfel, la primăvară este programat un concurs republican rezervat tinerilor sportivi remarcaţi in cadrul Spartachiadei de iarnă. T. A. La Craiova au şi început întrecerile ora 9 dimineaţa. Porţile stadionului Tineretului din Craiova se deschid larg In ritmul „Marşului sportivilor" intonat de fanfara uzinelor Electroputere, coloane de tineri pătrund in stadion. Stegarii, aliniaţi frumos, conduc coloana pe pista de zgură, după care sportivii, într-o perfectă ordine, acoperă dreptunghiul verde. Profesorul de educaţie fizică V. Chetraru prezintă raportul delegatului comisiei orăşeneşti de organizare a Spartachiadei de iarnă. Tov. V. Buză rosteşte cuvintul de deschidere a acestei competiţii, uvind succes deplin in întreceri participanţilor la Spartachiada de iarnă. In continuare, pe acelaşi stadion, a urmat un concurs demonstrativ de atletism. Printre participanţi au fost recordmana de junioare la proba de 60 m garduri, Marica Sioichita, cunoscuta atletă craioceană Ileana Iosif şi alţii. În acelaşi timp din diferite săli din localitate dă început primele întreceri din cadrul Spartachiadei de iarnă. Şahiştii asociaţiei sportive „Ceotehnica“ din Capitală au avut de „înfruntat din runda inaugurală a Spartachiadei de iarnă a tineretului pe candidata de maestră Elena Rădăcină. Cu prilejul simultanului susţinut la 12 mese, iubitorii şahului de la „Ceotehnica“ au câştigat trei partide (prin St. Antonescu, D. Nicolaide şi Şt. Tănăsescu), au remizat două. Simultanista a obţinut şapte victorii Foto : C. Tudor Cum se desfăşoară întrecerile de şah şi tir Mai mulţi cititori ai ziarului nostru ne-au cerut lămuriri asupra felului cum se organizează întrecerile de şah şi tir din cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului. Satisfacem cu plăcere cererea lor publicînd în rindurile de faţă unele prevederi din regulamentul de desfăşurare a probelor de şah şi tir, întrecerile de ŞAH se organizează în trei etape ale Spartachiadei — etapa pe asociaţii, între 1 decembrie şi 10 februarie, etapa pe grupe de asociaţii sportive —10 februarie—10 martie) şi etapa a IlI-a raională (orăşenească) — li—25 martie. In prima etapă, concursul de şah se organizează pe grupe de jucători sau jucătoare cu maximum 12 participanţi într-o grupă. Concursul se organizează sistem turneu — separat pentru băieţi şi separat pentru fete — şi fiecare jucător (jucătoare) va susţine o partidă cu toţi ceilalţi concurenţi din grupa sa. In cazul cînd într-o asociaţie sportivă sunt în concurs mai multe grupe, câştigătorii grupelor se vor întrece între ei pentru desemnarea concurentului care se califică — şi la băieţi şi la fete — pentru etapa a II-a a competiţiei. Partida câştigată — în toate etapele competiţiei — se notează pe diagrama de concurs cu un punct, remiza cu 1/2 de punct iar jocul pierdut cu 0 pct. Pentru evitarea discuţiilor foarte frecvente la unii începători este bine să ştim că piesa atinsă cu mina trebuie mutată. In etapele a II-aşi a IlI-a concursul se organizează sistem-turneu sau eliminatoriu în funcţie de numărul jucătorilor codificaţi pentru etapele respective. La TIR, în prima etapă a competiţiei, participanţii vor trage 3 focuri de reglaj şi 5 de efect pe ţinte aşezate la 50 de metri distanţă. Poziţia de tragere : culcat rezemat. Punctajul se va stabili sau după calcularea focurilor de pe ţintă ori prin calcul sistem gripal cu ajutorul şablonului ţintei care are diametrul de 162,4 mm. Se califică pentru etapa a II-a a Spartachiadei acei trăgători care obţin următorul punctaj : la oraşe-băieţii, 50 pct din 80 posibile (se ia în consideraţie şi focurile de reglaj) iar fetele, 45 pct ; la sate-băieţii, 40 pct, fetele, 35 pct. In etapa a doua se vor trage 3 focuri de reglaj şi 10 de efect din poziţia culcat nerezemat la 50 m. Baremul de calificare pentru etapa raională (orăşenească) este 65 de puncte pentru băieţi şi 50 de puncte pentru fete. în etapa finală (raională sau orăşenească), participanţii vor trage tot din poziţia culcat nerezemat 5 focuri de reglaj şi 10 de efect. înainte de concurs, instructorul sportiv (prezenţa lui este obligatorie la orice concurs sau antrenament de tir) va face trăgătorilor un scurt instructaj din care nu vor lipsi descrierea şi mînuirea armei cu care se trage, ochirea, poziţiade tragere şi, ceea ce este foarte important, regulile de comportare la focul de tragere. în această privinţă, , organizatorii concursului pot solicita ajutorul trăgătorilor fruntaşi. Start in Spartachiada de iarnă a tineretului! (Urmare din pag. 1) !a paşii unei mari mase de iubitori ai sportului, vor asigura prin activitatea lor buna pregătire a tineretului. Terenurile şi sălile unde vor avea loc primele întreceri au fost pregătite cu grijă în marea majoritate a asociaţiilor sportive. Acest lucru nu înseamnă însă că şi în această direcţie sarcinile au fost rezolvate. Conform planului de muncă stabilit de fiecare asociaţie sportivă, va trebui ca în zilele care urmează să se pregătească noile locuri de desfăşurare a întrecerilor Spartachiadei de iarnă a tineretului. Pe terenurile de volei, baschet şi handbal, în curţile şcolilor şi în alte locuri adecvate se pot amenaja patinoare naturale pe care să se desfăşoare întrecerile de patinaj prevăzute în regulamentul Spartachiadei de iarnă. Piftiile de schi trebuie pregătite din vreme în aşa fel ca atunci cînd se va aşterne zăpada totul să fie gata pentru începerea concursurilor. Un obiectiv de seamă, de realizarea căruia depinde buna desfăşurare a întrecerilor, mărirea numărului de participanţi, este acela al asigurării bazei materiale. Completarea inventarului sportiv se poate face prin achiziţionarea de la magazinele specializate şi prin confecţionarea lui cu mijloace locale. A devenit o tradiţie în sportul nostru de mase ca înaintea marilor întreceri, entuziaşti ai sportului, oameni pricepuţi să confecţioneze săniuţe, haltere, schiuri populare şi alttele. Această resursă internă trebuie folosită din plin şi de această dată. Consiliile asociaţiilor sportive — în colaborare cu organizaţiile U.T.M. — pot să-i mobilizeze pe aceşti iubitori ai sportului ca în timpul lor liber să sporească inventarul de material sportiv, dind astfel posibilitate unui mare număr de participanţi să-şi dispute întâietatea în întrecerile Spartachiadei. Creşterea numărului de participanţi la întreceri este sirius legată de organizarea a cît mai multe centre de iniţiere în sport. Cu sprijinul profesorilor de educaţie fizică, al antrenorilor şi sportivilor fruntaşi se pot organiza la oraşe şi sate centre de învăţare a sportului la toate ramurile prevăzute în regulamentul Spartachiadei de iarnă. Pentru aceasta consiliile asociaţiilor sportive au datoria să creeze cele mai bune condiţii de funcţionare a centrelor, atât din punct de vedere material cît şi tehnic. Popularizarea largă a acestor centre va contribui la mărirea numărului de tineri şi tinere care vor putea să înveţe primele noţiuni din sportul preferat. O contribuţie importantă la reuşita acestei competiţii o pot aduce sportivii fruntaşi şi tehnicienii sportivi Aceştia, în afara muncii de pregătire a concurenţilor, a aportului în centrele de iniţiere şi la desfăşurarea competiţiilor, pot organiza interesante demonstraţii în asociaţiile sportive de la oraşe şi sate, pot funcţiona ca arbitri la întâlnirile programate de Spartachiada de iarnă. Ei trebuie să fie în permanenţă sprijinul principal al consiliilor asociaţiilor sportive. Din experienţa anilor trecuţi este ştiut că o serie de asociaţii sportive invocînd „lipsa de condiţii“ se rezumă la organizarea a două-trei întreceri de şah şi tenis de masă, considered că în acest fel s-au achitat de sarcini. Comisiile raionale de organizare a Spartachiadei de iarnă, comisiile locale pe ramură de sport şi consiliile UCFS trebuie să sprijine in mod permanent consiliile asociaţiilor sportive pentru ca acestea să organizeze întreceri la cit mai multe ramuri sportive, să desfăşoare cu regularitate concursurile în aşa fel incit toţi iubitorii sportului să se poată număra printre participanţi. Cu acest prilej vor lua fiinţă noi secţii de ramură de sport, noi echipe, vor obţine clasificarea sportivă noi tineri talentaţi, pregătiţi de instructorii voluntari, vor fi corectate recordurile asociaţiilor sportive, ale oraşelor şi raioanelor. Acordind pe toata desfăşurarea competiţiei un sprijin calificat, o îndrumare eficientă, consiliile UCFS şi comisiile de organizare a Salganchiadei vor contribui efectivzarea unor noi succese în activaica sportivă de mase din ţara noastră. Va trebui să mobilizăm toate forţele, să folosim din plin aportul secţiilor pe ramură de sport, al activiştilor obşteşti din cluburi şi asociaţii sportive, din comisiile locale în realizarea sarcinilor ce se impun cu prilejul organizării Spartachiadei de iarnă a tineretului. Sunt create toate condiţiile pentru ca această importantă competiţie de mase să însemne un nou important pas pe drumul dezvoltării continue a sportului di