Sportul, mai 1968 (Anul 24, nr. 170-198)

1968-05-03 / nr. 170

Pag. 52-a PANORAMIC SPORTIV INTERN O dată cu concursul juniorilor, atletismul a păşit pe marea scenă sportivă a primăverii. Acum intră in întrecere şi seniorii, angajaţi in prima etapă a campionatului naţional pe echipe. Competiţia aceasta a fost, încă de la instituire, mult discutată, nu o dată blamată, i s-au preamărit in mod nejustificat calităţile, după cum — la fel de nejustificat — i s-a negat sensul. Principalul argument care se aducea era acela că „atletismul rămine un sport eminamente individual“ şi că a-l asimila jocurilor sportive este o mare greşeală, dacă nu chiar un sacrilegiu. De bună seamă exagerări, atit „pro* cit şi „contra“. Adevărul, in cazul de faţă, nu este, cum se spune, la mijloc, ci se apropie mai mult de punctul de vedere al acelora care apără campionatul. Filipicele cele mai violente au fost îndreptate impo-f triva lui mai cu seamă de fostele organe regionale, de unii antrenori şi tehnicieni din ţară pentru care campionatul era un duşman îndoit: le provoca, pe de o parte, serioase griji or- ganizatorice, iar, pe de altă parte, divulga munca slabă dusă pentru ridicarea valorii atletismului nostru in ansamblul numeroaselor sale probe ■ cazul unui antrenor, trecut de verificare. Competiţia este, in tehnice. Obligatoriu este un bineînţeles, mai mică: Poliprima tinereţe, care, pentru o consecinţă, lipsită de miză şi singur lucru, ca fiecare parti- tehnica Iaşi — Universitatea umple golurile din formaţia ce de interes. Ceea ce nu se poa- cipant să treacă două probe Timişoara, o pregătea, a fost dispus să te spune despre o altă intre- atletice. Pornindu-se de la „Fiecărui senior onoarea care concureze pe distanţe de la cerc, tot de baschet, dar care principiul că atletismul stă la i se cuvine...". 1500 m pină la 10 000 m! varguni pe „piticii" acestui baza tuturor sporturilor... Indiscutabil, acest campionat sport al uriașilor. Palatul pio- —_ , rmni este util! Sau mai de grabă, meritor organizează două zile infringere (meritată) a o intilnire in tradiţionala poate deveni util dacă, da mini-baschet rezervate ochi- il deţinătoarei Cupei cam- o competiţie „Cupa Valea — vor fi abordate cu maxi- pelor de şcolari din Capitală şi pionilor europeni la Albă", aşteptind o asistenţă mnum de seriozitate toate ches, din ţară. Iniţiativa este mai handbal relansează campiona care va putea urmări incriptiunile organizatorice, mult decit lăudabilă. Şi dacă tul. Steaua a pierdut la Ba- unduirile slalomiştilor. Nimic — se va elimina formalismul generaţiei „piticilor" de astăzi cău şi i-a permis eternei sale de mirare. S-au organizat tineri alcătuirea unor echipe, i se va acorda interesul cuverivale, Dinamo Bucureşti, să orn concursuri de schi şi in consiliile judeţene, cunit şi de către forurile compe- reducă la 4 puncte diferenţa luna iunie. De obicei, zăpadă aburile, asociaţiile, comisiile de tente ale federaţiei, dacă vor fi care o despărţea de lidera ela fast. A cam lipsit entuziasmul I atletism, antrenorii vor privi crescuţi jucători şi jucătoare samentului. In această etapă, I competiţia ca pe un test al de valoare, baschetul românesc atit Steaua cit şi Dinamo Bucu. n ffirsh donatul program muncii lor, pregătind atleţi de nu va mai fi in viitor in sireşti joacă in Capitală, primar al Jir-Hului de săptă specialitate pentru TOATE protuaţia tristă de a-şi cunoaşte cu Rafinăria Tereaşeni cea de ± mină care in forfa bele incluse !n program. « doua TM C.S.M. Reşiţa. Gaz- împrejurărilor nu l-am putui Altfel campionatul nu-și va desfășurării campionatului... ^ JJ ^ ^ este putea atinge scopul, reducin- . ’ ornamentat cu o foarte intereduse la acea dispută, devenită T unul mai este de obicei ie. Şi dacă rezultatul este mai santă competiţie de ciclism, aproape banală, Steaua — Dl- Ij foarte încărcată pentru puţin important, interesează „Cursa munţilor". întrecerea namo (la care in acest an, e mai cu seamă cuplajul handba- deţine la actuala ediţie nu numit pretenţii şi studenţii bueu- încheierea mediilor de sftrşit de » atestatul internaţional, ci refteni). Şi nu va atinge sco-on. Şi totuşi, micii iubitori de lstic, care va aduce In teren f. ^ ^ ^ • j pul nu pentru că n-ar fi util! sPort găsesc puţin timp pen- aproape întreaga pleiadă a mamitei f,ună verificare a rutie- Atenţie maximă de la start. hu “ onora „Cupa şcolii", or!-or noştri jucători. rilor noştri pentru viitoarele Mai trebuie, oare, explicat unor altă întrecere de mare origina- competiţii ale acestui sezon. adeţi cit de mult contează a fi oUlitate. 200 de echipe rugby, in „Cupa pri- Un sezon început cu brio in plecare bună? M disputa mitietatea la volei, „ măverli" competiţie de Maroc şi Spania dar privit, tobaschet, handbal, gimnastică, Vf* tranziţie dar cu valoare tuşi, cu destulă îngrijorare. Din n campionatul feminin de f0tyal sportul fiind la alegere practică de campionat, in motivele binecunoscute, pe care SSeCOdeirmulf“ tur- pentru fiecare țCoală’ un func' derhi Gr' Ro^’e ~ Dinamo (al T^“1 ^ ^ S& ^ t, neul final avind, astfel, doar de posibilități, preferințe, cîtelea!). In provincie sunt nobilul scop de pregătire tradiţii, bază materială, cadre cerbi studenţesc de anvergură, Valeriu CHIOSEI ca şi incapacitatea de a alcătui chiar la una din primele sale evoluţii in aer liber (la Atena) ŞERBAN IOAN o echipă. Rămine de pomină a urcat 2,12 m performanța românească maximă. Asta se intimpla in aprilie... Dinamo Volgograd — Selecţionata divizionară 81-62! Planul de pregătire a lotului naţional de baschet masculin nu prevede pentru actuala perioadă obţinerea de performanţe ; jucătorii sunt obosiţi deoarece trebuie să facă faţă atit antrenamentelor din cadrul lotului, cit şi celor de la cluburi, a fost un meci amical ln care nu se urmărea victoria, ci rularea tuturor jucătorilor. Pot argumentele de mai sus să constituie, totuşi, o scuză pentru înfringerea la 19 puncte (81—62, la pauză 32—22) a Selecţionatei divizionare (denumire sub care a jucat echipa naţională) suferită in faţa formaţiei Dinamo Volgograd, promovată anul acesta în prima categorie a campionatului U.R.S.S. ? Este evident că nu. După părerea noastră, comportarea selecţionatei a fost sub orice critică, constituind un semnal de alarmă pentru antrenorii lotului. Nu ar fi fost, desigur, condamnabilă înfringerea dacă selecţionata ar fi jucat măcar acceptabil. Dar, greşelile de tehnică, ratările exasperante, jocul absolut individual, permanentele discuţii între componenţii naţionalei noastre — toate acestea şi-au pus amprenta asupra acţiunilor şi au determinat înfringerea la un scor de loc onorabil, după o evoluţie pe alocuri chiar penibilă. Ca să nu mai vorbim de nervozitatea excesivă (element prezent şi la meciul Dinamo Bucureşti — Dinamo Volgograd) care a dus la ieşiri reprobabile, aşa cum s-au mai petrecut lucrurile, din păcate, şi la alte intîlniri internaţionale. Autori, aceiaşi vechi „clienţi” (Cernea, duminică, Novac şi Dragomirescu, marţi), trataţi cu duhul blindeţii de federaţie, deşi au fost cazuri în care, fie echipa naţională, fie formaţiile de club au avut de suferit din cauza unor atitudini asemănătoare, chiar in Întreceri internaţionale oficiale. Desigur, după un singur meci, şi acesta amical, nu pot fi trase concluzii. In schimb, se pot desprinde unele aspecte de care trebuie să se ţină seama. (d. e.) Tradiţionala piramidă a curajului Foto : R. TEODOR Primele jocuri ale turneului final al diviziei A la iele Cele mai bune echipe feminine de baschet ale ţării îşi dispută astăzi, mâine şi duminică turneul final al celei de a XIX-a ediţii a diviziei A. Deşi ordinea primelor formaţii nu mai poate fi schimbată (Politehnica Bucureşti are asigurat titlul de campioană, iar Rapid locul secund), întrecerea, prezintă interes prin faptul că oferă un foarte bun prilej de verificare a jucătoarelor noastre fruntaşe care se pregătesc pentru campionatul european din Sicilia. Meciurile cu Lokomotiv Sofia au arătat o evidentă ascendenţă de formă, care ne dă speranţa că în aceste zile vom asista la întilniri interesante, spectaculoase, aşa cum, din păcate, nu prea am văzut în ultima vreme în baschetul nostru feminin. Disputele turneului vor avea loc pe terenul Floreasca (lingă sala cu acelaşi nume), după următorul program: vineri, de la ora 19: Rapid — Voinţa Braşov, Politehnica Bucureşti — Universitatea Cluj; sâmbăta, de la ora 19: Politehnica — Voinţa, Rapid — Universitatea; duminică, de la ora 10: Voinţa — Universitatea, Rapid — Politehnica. Asta-seară, pe terenul Floreasca sportáll LA ZI DRAPELUL ROŞU SIBIU — UNIVERSITATEA CLUJ 3—2. Ultima restanţă a diviziei A feminin s-a disputat marţi la Sibiu intre Drapelul roşu şi Universitatea Cluj. Mai bine in jocul la fileu, sibiencele şi-au apropiat victoria, după două ore de joc, cu scorul de 3—2 (—10, 4, —12, 4, 6). S-au evidenţiat Fleşeriu, Damian, Iutsch (Sibiu), Porumb, Doina Meseşan şi Potra (Cluj). Jucătoarea Mocanu (Cluj) a fost eliminată de pe teren pentru injurii la adresa arbitrului principal Z. Patru (I. IONESCU — coresp. principal). MEXIC I — PENICILINA IAŞI 3-2 (13, 4, —11, —3, 6). Sala Progresul din Capitală a găzduit, luni seara, meciul dintre prima garnitură a Mexicului şi Penicilina Iaşi. Oaspetele au acţionat foarte bine in primele două seturi. Apărarea imediată şi cea din linia a doua au scos din ritm atacul ieşencelor în care doar Derretriu şi Căunel au corespuns. In următoarele două seturi oaspetele sunt surprinse de revenirea puternică a Penicilinei. Ieșencele, printr-un joc mai organizat, egalează : 2—2. Ultima carte a jocului a fost din nou la discreţia oaspetelor care ciştigă clar. Antrenorul Poburka a rulat aproape întregul lot din care remarcăm pe Isabel Nogueira, Gloria Insua, Pogelia Romo şi Blanca Garcia. (I. D.). MEXIC I - RAPID 3—1 (5, 12, —8, 11). In partida cu Rapid Bucureşti, desfăşurată marţi, în sala Giuleşti, oaspetele au jucat foarte bine in toate compartimentele. Calităţile atletice ale mexicanelor, dublate de o corectă executare a procedeelor tehnice, le-au permis acestora să învingă redutabila formaţie a feroviarelor, de la care am remarcat doar pe Szekely şi Rebac. (C. PUFU — coresp.). • Prin consumarea ultimelor restanţe din divizia B (feminin) Nr. 170 (5604} s-a încheiat disputa şi iu aceasta competiţie, iar clasamentele au luat formă definitivă. SERIA I 1 Univ Tm. 14 14 0 42 . 6 28 2. Sănătatea Arad 14 10 4 33.16 24 3. Med. Tg. Mureş 14 10 4 36:19 24 4. Corvinul Deva 14 10 4 32.194 7. Politeh. Galaţi 14 3 11 13:34 17 8. A.S.E. Buc. 14 1 13 8:39 14 L uuj 14 3 11 16 :37 17 cluj N* BălCeSCU 14 3 11 16:37 17 8. Pedag. Oradea 14 3 11 15:37 17 SERIA A II-A 1 T C F 14 14 0 42ill 28 2 Sc sp C-ţa 14 10 4 33:21 24 3. voinţa M. Ciuc 14 7 7 27:25 21 4. Sănătatea TIrg. lt J 1 28:29 21 5. Tricotajul Bv. H * S 17:29 20 6. Politeh. Braşov 14 5 9 17:34 19 7. Ştiinţa Găeşti 14 4 10 22:33 18 8. Flacăra I. Buc. 14 3 11 22:34 17 SERIA A III-A 1. Ceahlăul P. N. 14 1 2 20:11 28 2. Progresul Buc. 14 11, 3 38:16 25 3. Viitorul Buc. 14 10 4 32:19 24 4. Univ. Buc. 14 8, 6 24:27 22 5. Univ. Iași 14 6 5 24:27 20 6. Sc. sp. Bacău 14 6 0 20:39 19 Steaua — Selecţionata Armatei franceze 11-19 (3-6) Partida internaţională amicală dintre Steaua şi Selecţionata Armatei franceze, disputată ieri dimineaţă pe stadionul Republicii, in prezenţa a numeroşi spectatori (şi televizată în direct) a corespuns doar parţial aşteptărilor. Mai întîi, pentru că, desfăşurindu-se după vechiul regulament, tendinţa ambelor echipe de a juca „la rezultat“ a determinat un abuz de şuturi in tuşă (să sperăm că a fost ultima ocazie...). Apoi, pentru că gazdele, ieri intr-o inexplicabilă şi surprinzătoare eclipsă de formă, au practicat un joc dezlinat, fără orizont, plin de erori, în urma căruia au părăsit terenul învinse fără drept de apel. încă din primul minut al meciului rugbyştii francezi au pus stăpinire pe joc. Au dominat teritorial, ca urmare a superiorităţii pe înaintare din grămezile spontane, in împinge- rea la grămezile ordonate şi, mai ales, in margine, talonajul le-a revenit gazdelor in general). O perioadă de circa 20 de minute jucătorii de la Steaua nici n-au trecut linia de centru ! Totuşi, raportul de forţe s-a mai echilibrat şi scorul de la pauză îl reflectă. La reluare, însă, francezii au „un sfert de oră“ puternic, în care — cu largul concurs al adversarilor lor — înscriu multe puncte. Amintim doar de cele două încercări transformate, pornite din... șarje ale gazdelor ! In ultimele 20 de minute, jucătorii de la Steaua, ceva mai vioi, reuşesc să domine şi să reducă din handicap, dar... prea tirziu. Punctele au fost realizate de Durbac (două lovituri de pedeapsă şi o transformare) şi Popa (încercare) pentru Steaua, respectiv de Benado (două lovituri de pedeapsă şi două transformări), Silléres (două încercări) şi Cantorii (încercare) pentru Selecţionata Armatei franceze. Scor final: 19—11 (6—3) in favoarea oaspeţilor. Formaţiile : STEAUA : Durbac , Popa, Călăraşu, Gintă, Penciu (!); Giugiuc, Rădulescu; Ciobănel, Prost, Băltăreţii, Şerban, Fodor, Ionescu, Gh. Mircea, Ciornei. SELECTIONATA ARMATEI FRANCEZE : Benado; Silléres, Cantoni, Auger, Marat; Romeu, Astre; Cepell, Tisseyre, Gleizes; Verdier, Morel; Pocquem, Gadalou. Izquierdo. Arbitrul Th. Wilting, de obicei excelent, a condus destul de bine, dar a părut ieri a se angrena in nota de înclccată a partidei. G. RUSSU-SIRIPMN O deschidere efectuată de gazde şi prompt blocată de rugbyştii francezi (fază din meciul Steaua — Selecţionata Armatei franceze) Foto N. AUREL România întrece spectaculos Danemarca: 4-1 (Urmare din pag. 1) astfel cele 3 puncte necesare calificării (3-1). Rar se intimplă ca rezultatul unei partide să exprime atit de fidel aspectul jocului. Tiriac a început calm, a gindit fiecare minge, a renunţat la acel asalt in trombă pe care-1 obişnuieşte din start. Acum, nu trebuia riscat nimic şi jucătorul nostru, dînd dovadă de multă concentrare, culege punct după punct. Abia în setul doi, Torben reuşeşte să echilibreze jocul, conduce chiar cu 1—0 şi 2—1, iar apoi mai are un „foreing“ la 2—3, cind egalează pe serviciul lui Tiriac (3—3). Dar de aci încolo, românul se impune din nou. Una din armele principale : desele schimbări de ritm şi crosurile, care au măcinat rezistenţa ,,viking“-ului, altfel foarte mobil. Acesta nu mai obţine decit un singur ghem pină la încheierea partidei. Deşi nu mai putea influenţa rezultatul final al întîlnirii, decit în ceea ce priveşte proporţiile scorului, ultimul meci — cel dintre campionul român Ilie Năstase şi danezul Jorgen Ulrich — a dat loc la o luptă acerbă, de-a lungul a trei ore de joc. Cei doi adversari au abordat cu multă ambiţie prima lor Intilnire directă din carieră, dorind, fireşte, să-şi îmbogăţească palmaresul cu un rezultat de prestigiu. Setul de Început este ciştigat de Năstase, care excelează la serviciu, punctind 6 aşi ! Al doilea avea să fie recordul de durată al întîlnirii (58 minute), incheindu-se abia la 11—9. Mingi foarte puternice, schimburi superbe, aplaudate copios de tribune, aduc lui Ilie Năstase încă un set, foarte preţios în contextul meciului. Următoarele două revin insă danezului, remarcabil in smeciuri si voleuri de stingă. Ulrich atacă aproape in permanenţă, mai ales atunci cind beneficiază de serviciu. Epuizaţi, dar zimbindu-şi prieteneşte, cei doi adversari pleacă în vestiare pentru o pauză binemeritată. Conducea Năstase cu 2—1, la seturi, dar avea să fie egalat, prin forţa si varietatea jocului lui Ulrich in cel de-al patrulea set. Danezul dă dovadă de resurse fizice surprinzătoare, după efortul continuu reclamat de stilul său de joc. Urmează apoteoza meciului. In setul decisiv, lupta crește si mai mult în intensitate. Jorgen ia avans cu 2—0, pare a se distanta in învingător, dar Năstase respinge ultimele atacuri ale danezului cu excelente crosuri şi pasinguri, apoi (de la 3—4) face un veritabil tur de forţă, atacînd el dezlănţuit, in fata unui adversar măcinat de acest veritabil maraton. Ilie Năstase ciştigă pe merit o partidă de mare tensiune, dispunînd de Jorgen Ulrich cu 6—2, 11—9, 4—6, 4—6, 6—4, învingător şi învins merită deopotrivă deplina noastră apreciere. O menţiune şi pentru arbitrii celor trei reuniuni — Mircea Constantinescu, Florian Marinescu, Mihai Poertaru- Bordea şi Mircea Handoca — care s-au achitat cu competentă de misiunea încredințată, fapt remarcat si de arbitrul principal al Întîlnirii, dr. Otto Heidrich (Austria). Viitoarea adversară a României in ,,Cupa Davis“ , Norvegia sau Luxemburg. Meciul trebuie să se dispute, in deplasare, pină la 21 mai. campionat de calificare LA GRECO-ROMANE Simbătă, de la ora 16,30. in 8 localităţi din ţară încep întrecerile campionatului de calificare pentru divizia A la lupte greco-romane pe echipe. Iată programul : GRUPA I, la Piteşti: C.S.C. Piteşti, Petrochimica Piteşti, U.M. Cimpulung Muscel, Centrul agricol Găeşti şi Alumina Slatina ; GRUPA a II-a (Bacău) : Nicotină Iaşi, IPROFIL Rădăuţi, Cimentul Bicaz, Dinamo şi A.S.A. Bacău ; GRUPA a III-a (Arad) : C.S.M. Reşiţa, Vagonul Arad, Victoria Ungoj şi Metalul Tr. Severin ; GRUPA a IV-a (Sibiu) : Constructorul Hunedoara, A.S.A. Sibiu, C.S.M. Cluj şi Ştiinţa Petroşeni ; GRUPA a V-a (Satu Mare) : Chimistul Baia Mare, Unic SatuMare, A.S.A. Oradea şi Utilajul Petroşeni ; GRUPA a VI-a (Tg. Mureş) : Jiul Petrila, Mureşul Tg. Mureş, Lemnarul Odorhei şi Crişul Oradea; GRUPA a VII-a (Constanţa) : Progresul Brăila. Energia Constanţa. I.M.U. Medgidia. Flamura roşie Tulcea şi Marina Mangalia. GRUPA a VIII-a (Ploieşti) : Carpaţi Sinaia, Petrolul Ploieşti, Mecanizatorul Roşiori, Energia Bucureşti şi Tractorul Urziceni. întrecerile campionatului de lupte liberesînt programate în zilele de 18 și 19 mai. Marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1ai (Urmare din pag. I) ai misiunilor diplomatice acreditaţi in ţara noastră şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află numeroşi oaspeţi de peste hotare. Fanfara militară intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., deschide mitingul oamenilor muncii din Capitală. Ia cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In repetate rinduri, cuvintarea este subliniată cu urale şi ovaţii. Mitingul ia sfirşit intr-o atmosferă de mare entuziasm. Urmează apoi marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală consacrată sărbătoririi zilei de 1 Mai. Ca in fiecare an, demonstraţia s-a încheiat cu parada sportivilor, o trecere in revistă a celor care au ridicat pe catargele victoriei tricolorul românesc. Mulţi dintre sportivi poartă cupe şi medalii de campioni cucerite in confruntări naţionale şi internaţionale. Grupuri compacte de tineri participă la diferite exerciţii de ansamblu. ★ Demonstraţii şi mitinguri consacrate zilei de 1 Mai au avut loc şi in alte oraşe şi centre muncitoreşti din toate judeţele ţării. In cursul zilelor de 1 şi 2 mai s-au desfăşurat numeroase manifestări culturale, serbări cimpeneşti şi întreceri sportive. (Agerpres) Ovidiu Puiu pe locul 2 la Tarare Luînd startul duminică la concursul internaţional — clasa 500 cmc — de la Tarare (Franţa), motocrosistul român OVIDIU PUIU s-a clasat pe locul 2, iar colegul său EUGEN KERESTES pe locul 9, intr-o valoroasă companie de 24 de alergători din 8 ţări. ★ Ceilalţi doi sportivi români, care întreprind un turneu in R.D. Germană, au participat duminică la un concurs internaţional de motocros — c. 250 cmc — care a avut loc la Frohburg. ŞTEFAN CHIŢU a ocupat locul 6, iar OTTO STEPHANI locul 9. La start au fost prezenţi 29 de motociclişti reprezentind 7 naţiuni.