Sportul, decembrie 1972 (Anul 28, nr. 7253-7282)

1972-12-01 / nr. 7253

Pag. § 2-0 ............ tsss^ IRENE OANCEA S-a născut la 17 noiembrie 1943, la Feldioara. Funcţionară. Irene Oancea face parte din echipa Rulmentul Braşov, participantă la campionatul feminin de handbal, divizia A. Practică sportul de peste 15 ani, prima pasiune fiind atletismul (aruncarea suliţei). A debutat in handbal în august 1959. In echipa Măgura Codlei. De la 11 aprilie 1961 joacă la Rulmentul Braşov. In echipa naţională a susţinut 54 de jocuri şi a marcat 35 de goluri. A făcut parte din reprezentativa României clasată pe locul IV la campionatul mondial din Olanda (1971) şi pe primul loc la cea de a xI-a ediţiei a „Trofeului Carpaţi“ Pentru toţi cei prezenţi în tribunele Sălii sporturilor din Iaşi — în timpul desfăşurării celei de a XIII-a ediţii a „Trofeului Carpaţi“ — evoluţia Irenei Oancea a însemnat o mare şi deosebit de plăcută surpriză. Căpitan al echipei naţionale, ea a fost realmente cea mai bună din reprezentativa noastră şi printre primele jucătoare ale acestei competiţii care a reunit elita handbalului feminin mondial. Fireşte, contribuţia Irenei Oancea la succesul final al teamului românesc a fost substanţială. Marea experienţă a handbalistei braşovence s-a materializat într-un joc matur, aproape complet, eficient în atac şi în apărare. Cu o intuiţie deconcertantă pentru partenere, Irene Oancea a dat aripi echipei, a propulsat-o spre poarta adversarelor, a demonstrat prin curajul şi măiestria ei că nici o defensivă nu este impenetrabilă. Irene a ajuns, în handbal, la un anume rafinament care, dublat de o forţă apreciabilă, îi dă o mare încredere în resursele proprii şi în cele ale colegelor. Strălucitoarea sa evoluţie din meciul cu Iugoslavia, comportarea bună, uneori chiar foarte bună din celelalte partide, înscrierea a 11 goluri în buturile unor echipe de mare reputaţie internaţională, au însemnat un puternic stimulent pentru coechipiere, un exemplu care a fost urmat. Irene Oancea este acum una dintre vedetele autentice ale reprezentativei noastre naţionale şi ea are obligaţia să se menţină în evoluţiile viitoare la aceeaşi înaltă cotă. Succes ! VOLEI Parcă niciodată nu l-am văzut mai indignat, ca duminică, pe profesorul constănţean Ion Cristian de la Farul. Fire calmă, de altminteri, el îşi consumă micile drame sau bucurii într-un fel anume, care nu-ţi îngăduie să le bănuieşti intensitatea fiindcă nu exteriorizează aproape nimic. Stătuse trist pe bancă aproape tot timpul cît echipa sa, Farul, a jucat cu Dinamo. Nu pentru că pierdea din nou sau pentru că un spectator răutăcios strigase ironic la un moment dat : „Să intre antrenorul“. Ci pentru altceva... S-a ridicat, la sfîrşit, cu fruntea încreţită de supărarea pe care o acumulase în cele trei sferturi de ceas, cit condusese de pe bancă echipa, şi s-a apropiat cu intenţia făţişă de a se dezvinovăţi pentru felul în care echipa sa se prezintă în acest campionat. Găseşte cu greu pretextul discuţiei : — Nu am ridicătoare, şi pace ! RAPID — HAPOEL HAMAPIL (Urmare din pag. I) Sara Chmpel. Alte două sportive, Nava Talmon şi Ada Zemach, au făcut parte din echipa aliniată la ultima ediţie a campionatului mondial. „Faţă de celelalte echipe din Israel, Hapoel Hamapil se distinge prin experienţa de joc şi atacul său bun. In această direcţie se remarcă Nava Talmon, Sara Chmpel, şi Leah Danieli", ne-a spus fostul internaţional Mihai Chezan, care timp de un an şi jumătate a funcţionat ca antrenor federal în Israel. Iată o scurtă declaraţie şi a căpitanei echipei, Nava Talmon : „Pentru noi, meciul se anunţă foarte dificil. Afirmaţia o fac cu toate că nu cunosc forţa campioanei României, Rapid, ci judec lucrurile numai după valoarea generală a voleiului românesc şi după faptul că Rapid este campioana ţării. De aceea, noi vom căuta să opunem o rezistenţă cît mai mare, să pierdem cît mai onorabil“. RAPID SE PREZINTĂ BINE PREGĂTITĂ „Mă bucur că partida de debut in Cupa campionilor europeni găseşte echipa antrenată de mine în creştere de formă. De altfel, s-a nimerit ca meciul cu Hapoel să fie încadrat în suita de jocuri dificile pe care Ie-a susţinut Rapid în campionat. Am ciştigat rind pe rind la Dinamo, Medicina şi I.E.F.S., pierzînd doar la Iaşi, în faţa Penicilinei, după ce în setul al cincilea tabela de marcaj indica 13—13 Echipa este în formă şi datorită faptului că noi nu am întrerupt antrenamentele decit două săptămini, in timpul concediului de odihnă din vară“, ne-a declarat maestrul emerit al sportului Davila Plocon, antrenorul echipei. Intr-adevăr, şi în partida cu Medicina, ca și în aceea cu I.E.F.S., ambele ciştigate fără a pierde vreun set, jucătoarele Rapidului au avut o comportare mai mult decît onorabilă, ceea ce constituie o garanţie în vederea meciului de mîine. Echipa va fi alcătuită din următorul lot : Marta Székely, Constanţa Bălăşoiu, Florica Tudora, Eugenia Rebac, Mariana Baga, Ruxandra Vraniţă, Cristina Băltăreţu, Iuliana Paul şi Petra Stoica. AU FOST DESEMNATE CELE 16 ECHIPE PENTRU TURNEUL FINAL DE CALIFICARE IN DIVIZIA NAŢIONALĂ A Pentru ediţia de anul viitor a campionatului diviziei A de judo numărul echipelor participante a fost mărit de la 9 la 12. Pentru cele patru locuri , al patrulea rămas „vacant“ după retrogradarea din competiţia acestui an a formaţiei Montorul Piteşti — aproape o sută de echipe şi-au apărat şansele. La etapa de zonă, recent încheiată, din cele 32 de echipe participante s-au calificat pentru turneul final 16 : Ştiinţa Mediaş, Progresul Făgăraş şi Universitatea Craiova (de la zona organizată la Turnu Măgurele), Politehnica Timişoara, C.S.U. Oradea, Victoria Nădlag şi Medicina Tg. Mureş (zona Reşiţa), Şcoala sportivă Unirea, Agronomia şi Terom (toate din Iaşi), Energia Suceava şi Trotuşul Oraşul Gh. Gheorghiu Dej (zona Buzău), Agronomia, Dinamo, Politehnica şi Universitatea Bucureşti (zona municipiului Bucureşti). Aşadar, la turneul final, ce va avea loc la sfîrşitul săptămînii viitoare, în sala de sport din oraşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, cele 16 echipe vor lupta pentru 4 locuri în divizia A. în aceste împrejurări confruntările pentru mult rîvnitele locuri se anunță extrem de dispu. tate. mmmm S-A ÎNCHEIAT Şl ÎNTRECEREA ECHIPELOR DIN SERIA A II a Şl A IV-a (divizia B) In ultimele două etape ale diviziei secunde a campionatului de rugby s-au Înregistrat rezultatele : seria I : Olimpia Bucureşti — Tînărul Petrolist Ploieşti 42—6 (38—3), Arhitectura Bucureşti — Rapid Bucureşti 4—27 (4—14); S.N. Olteniţa — Dunărea Giurgiu 9—6 (8—5); Chimistul Piteşti — Constructorul Bucureşti 0—15 (0—9); Aeronautica Bucureşti — A.S.E. Bucureşti 0—3 (0—3); seria a I-a Dacia Constanţa — Chimia Năvodari 6—15 (6—4); Ideal Cernavodă — Sc. sp. 2 IIi-ţa 3—8 (0—4); Cimentul Medgidia — Farul C-ţa 4—0 (4—0); Voinţa C-ţa — C.F.R. C-ţa 4—14 (0—9); Constructorul C-ţa — Sc. sp. 2 I C-ţa 16—8 (4—0); Portul C-ţa — I.T. C-ţa 7—0 (7—0); seria a IV-a : Şoimii Sibiu — Electroputere Craiova 4—4 (0—4); Ştiinţa II Petroşani — C.F.R. Braşov 4—10 (0—4); Agronomia Cluj — Minerul Lupeni 38—3 (28—3); Chimica Târnăveni — Aripile Braşov 29—0 (13—0). ★ In zilele de 25 şi 26 noiembrie s-a Încheiat întrecerea echipelor din cadrul seriilor a II-a şi a IV-a. Rezultatele etapei : seria I Tînărul Petrolist Ploieşti — S.N. Olteniţa 0—4 (echipa ploieşteană fiind suspendată pentru o etapă) ; A. S. Bucureşti — Chimistul Piteşti 11—3 (3—3) . Seria a II-a : I. T. C-ţa — Dacia C-ţa 17—8 (4—0); Şc. sp. 2 I C-ţa — Portul C-ţa 7—6 (4—0); C.F.R. C-ţa — Constructorul C-ţa 9—0 (0—0); Farul II C-ţa — Voinţa C-ţa 14—7 (8—0); Şc. sp. 2 II C-ţa — Cimentul Medgidia 4—12 (0—8); Chimia Năvodari — Ideal Cernavodă 53—4 (46—0); seria a IV-a : C.F.R. Braşov — Agronomia Cluj 3—10 (0—10). Electroputere Craiova — ştiinţa II Petroşani 25—0 (12—0). (Corespondenţi : C. Gruia, G. Rosner, C. Harea, P. Popa, C. Popa, I. Ionescu). STEAUA A CIŞTIGAT TURNEUL INTERNATIONAL DE RUGBY DOTAT CU „CUPA CONSTRUCTORUL" Echipa de rugby Steaua Bucureşti a repurtat un nou succes de prestigiu, cîştigînd competiţia organizată în cinstea zilei de „30 Decembrie“, dotată cu „Cupa Constructorul“. In ultimul meci al turneului, formaţia militară a întîlnit echipa Dukla Praga, pe care a învins-o cu scorul de 31—23 (19—7), după 80 de minute de joc, în care a dominat categoric. A condus Al. Bidner. In cealaltă partidă a zilei, Olimpia a dispus de Constructorul cu 14—10 (6—4). Clasamentul final: 1 Steaua București, 2. Olimpia Bucureşti, 3. Constructorul Bucureşti, 4. Dukla Praga, (George ROSNER). PIEDICI NEFIREŞTI ÎN CALEA PERFORMANŢEI spune într-o doară. Astăzi, fără ridicători, eşti un om pierdut. Şi eu aşa sunt... — Nu mi s-a părut că aici ar fi răul cel mai mare, i-am răspuns. Ba, dimpotrivă. Uneori pasele au fost chiar foarte reuşite, dar restul, restul... — Totuşi ridicătoarele nu realizează combinaţii, nu ştiu, nu simt cum să valorifice toate calităţile trăgătoarelor. Şi sînt, pe deasupra, amîndouă mici. Nici nu contează la blocaj... — De ce nu faceţi cîteva remanieri ? Aveţi — se spune — una dintre cele mai bune pepiniere la Constanţa... — Da, am. Dar datorită federaţiei, aceasta nu îmi mai slujeşte la nimic ! Pentru că i-a venit nu ştiu cui ideea să instituie o nouă prevedere regulamentară ca un junior care joacă de două ori în divizia A să-şi piardă pentru totdeauna dreptul de a mai participa la divizia şcolară! Am la junioare cîteva fete tinere şi cu calităţi foarte bune care nu sînt încă gata să facă faţă rigorilor primei divizii, dar pe care aş fi vrut să le folosesc din cînd în cînd la Farul pentru a le grăbi creşterea valorică. în condiţiile in care le-aş introduce în două jocuri, ele n-ar mai putea să facă parte din echipa de junioare, unde totuşi, datorită vîrstei fragede, trebuie să-şi desfăşoare activitatea de bază. Şi doar la timpul potrivit să te promovez definitiv în echipa mare. Dacă aceste jucătoare şi-ar pierde dreptul de joc la junioare, m-aş vedea la un moment dat şi fără echipă de divizia școlară ! — Intr-adevăr... — Mă întreb, cum de numai la volei există o asemenea regulă absurdă. Nu-i de-ajuns că sînt atîtea alte motive care fac ca voleiul nostru să întîmpine mari greutăţi în creşterea unor jucători de valoare ? Toate aceste îngrădiri au darul să mă determine şi pe mine, ca şi pe alţii, să renunţ la eforturile de a căuta jucătoare cu calităţi pentru marea performanţă... Alături, antrenorul emerit Gh. Constantinescu susţine punctul de vedere al tînărului său coleg de breaslă : „Are perfectă dreptate. Şi personal sunt de părere că se procedează cu prea puţin tact faţă de antrenorii recunoscuţi ca buni descoperitori şi şlefuitori de talente. Cei mai mulţi sunt ignoraţi, ba mai intîmpină şi obstacole din partea organelor sportive. Poate în aceasta stă şi explicaţia faptului că toţi crescătorii de voleibalişti (N. Mihăilescu, Gh. Bodescu, S. Chiriţă, I. Cristian — ca să dau doar cîteva nume cunoscute) au părăsit din această cauză, vechea îndeletnicire şi s-au apucat să antreneze echipe de divizia A, unde sunt priviţi mai altfel. Alţii au renunţat să mai lucreze în domeniul performanţei. Altfel se petrec lucrurile in R. D. Germană, de pildă, in ceea ce-i priveşte pe antrenorii echipelor de juniori, care se bucură de aceleaşi drepturi ca antrenorii de divizia A şi sunt stimulaţi in funcţie de randamentul muncii lor“... Poate că şi federaţia noastră de volei, împreună cu secţia de resort din Ministerul Educaţiei şi Invăţămîntului, vor găsi o soluţie pentru stimularea activităţii la nivelul juniorilor, un cadru mai potrivit procesului de promovare a lor. Căci, pe Ungă obstacolul înfăţişat de antrenorul Ion Cristian, mai sunt altele care împiedică afirmarea tinerilor voleibaliști. Aurelian BREBEANU DERBY-urile CAMPIONATELOR NAŢIONALE ..ŞI PROBLEMELE ECHIPELOR RAPID Şl DINAMO ÎNAINTEA MECIURILOR DIN C. C. E. Clujenii au dovedit încă o dată cit sunt de îndrăgostiţi de sport. Au făcut acest lucru miercuri seară cînd, în Sala sporturilor, au venit un număr mare (peste 2 000) pentru a urmări evoluţia a patru dintre cele mai bune echipe de baschet ale României, dar în special pe favoritele lor, formaţiile Universităţii. Şi, spre bucuria lor, spectatorii au avut satisfacţia de a vedea pe tinerele fete pregătite de antrenorul Nicolae Martin ieşind de pe teren bucuroase, cu fruntea sus, învingătoare în faţa multiplei campioane naţionale, Rapid Bucureşti. Creditată cu pronosticuri deloc favorabile, echipa baschetbalistelor de la Universitatea a izbutit, totuşi, performanţa dorită, firesc, de orice participantă la divizia A : aceea de a întrece pe campioană. Victoria, pe deplin meritată, răsplăteşte eforturile jucătoarelor şi, totodată, le dă încredere în viitoarele lor evoluţii. Şi trebuie să spunem că dacă vor continua să lupte cum au făcut miercuri, studentele au toate şansele de a reveni în plutonul fruntaşelor pe care l-au părăsit cam de multă vreme. Deci, bravo „U” ! Dar, ce facem cu Rapid care, nu mai tirziu decît săptămîna viitoare, va juca cu campioana Iugoslaviei, Vozdovac Belgrad, in cadrul C.C.E. ? Ce şanse cu feroviarele (prin prisma comportării lor In partidele cu Voinţa Bucureşti şi cu Universitatea Cluj din faţa finalistelor ediţiei 1971—1972 a Cupei cupelor ? Cu toată răspunderea şi fără a avea, cît de ci intenţia de a fi defetişti, afirmăm că nu vedem cum ar fi posibil un succes al bucureştencelor în faţa belgrădencelor ! Aceasta pentru că, în momentul de faţă, Rapid este o umbră a ceea ce era nu mai departe decit în primăvară. In aceste zile, cînd se află in preajma unor intilniri de prestigiu cum sint cele din cadrul C.C.E., echipa antrenorului emerit Sigismund Ferencz evoluează (faţă de Întrecerile din primăvară) fără Doina Stancu (operată de menise), Doina Prăzaru (refuză să mai joace), Maria Roşianu (transferată), Elena Nicolae-Ion (bolnavă), iar singura baschetbalistă transferată, Ileana Gugiu, se află în „carantina“ de un an. Cu numai trei jucătoare valoroase (ne referim la Anca Racoviţă, Dorina Saliman şi Gabriela Nicola), singurele care punctează (în partida cu „U“ cu înscris 58 din cele 61 de puncte, în cea cu Voinţa 63 din 75) şi chiar cu Ileana Gugiu (care are drept de joc in intrecerile Internaţionale), este greu de presupus că team-ul Rapidului va depăşi pe Vozdovac, in rindul căreia evoluează cunoscutele internaţionale Kalenici, Iovanovici sau Ciurulici. Poate doar dacă acum, în ceasul al 12-lea, conducerea clubului se va hotărî şi va da sprijinul cuvenit echipeipină acum. In ciuda repetatelor semnale de alarmă, singurul ajutor a constat în... «faturi şi promisiuni), concretizat prin tranşarea diferendelor cu Doina Prăzaru. Oricum, situaţia este departe de a fi liniştitoare, mai cu seamă că rezervele lotului feroviar au făcut şi la Cluj, doar simplă figuraţie, deşi majoritatea au destui ani de activitate în baschet. Derby-ul campionatului masculin, Dinamo — Universitatea, şi-a meritat titulatura doar 25 de minute, adică atu cit au rezistat studenţii din punct de vedere moral. Apoi, au cedat total iniţiativa, s-au mulţumit să piardă la o diferenţă onorabilă, iar publicul (pe care-l ştiam cald, entuziast, capabil ca prin încurajări frenetice să-şi poarte favoriţii spre victorie) a tăcut... chitic. In aceste condiţii, dinamoviştii au făcut timp de 15 minute un „galop de sănătate“, deşi suntem convinşi că baschetbaliştii din Cluj aveau suficiente resurse fizice pentru a da o replică la fel de hotărită ca in prima repriză. De fapt, această primă repriză a fost atrăgătoare nu numai prin combativitatea manifestată de jucători sau prin evoluţia scorului, ci şi pentru că a constituit pentru Dinamo, reprezentanta României in C.C.E., primul test cu adevărat serios. Şi trebuie spus, cu toată hotărirea, că in aceste 20 de minute evoluţia campionilor nu a fost mulţumitoare. Din două motive : ritmul de pornire a acţiunilor ofensive era lent, supărător de lent (doar trei contraatacuri !), nervii jucătorilor au cedat in faţa opoziţiei unor adversari mai ambiţioşi. Ca urmare, au apărut vechile şi atit de dăunătoarele racile ale echipei : permanenta nemulţumire faţă de deciziile arbitrilor, vociferări, proteste şi chiar atitudini mai deplasate (una din acestea atrăgindu-i lui Novac un fault tehnic). Ne amintim (şi nu se poate ca jucătorii de la Dinamo să fi uitat) că, din cauza atitudinii lor, aceşti talentaţi baschetbalişti au avut, cu ciţiva ani in urmă, destul de multe de pătimit. Şi ne mai amintim că viitorii adversari, sportivii de la Akademik Sofia, au un joc foarte bărbătesc, specific de altfel baschetului bulgar, pe care arbitrajul modern 11 încurajează. In aceste condiţii, ne întrebăm ce se va petrece la meciurile Dinamo — Akademik dacă Diaconescu, Novac, Popa, Georgescu et comp vor reacţiona la durităţile adversarilor aşa cum au făcut miercuri, în faţa unei apărări ceva mai hotărită, cum a fost acea a studenţilor ? Răspunsul nu este greu de aflat. Pentru arbitri, faulturile tehnice şi descalificările sunt argumentele la indemină, atunci cînd sînt nevoiţi să-i tempereze de cei ce nu-şi controlează nervii. Şi ar fi păcat să vedem din nou cum Dinamo pierde un meci din cauza ieşirilor nesportive a unor jucători, tocmai acum cînd valoarea reală a lotului şi seriozitatea pregătirilor dau posibilitate campionilor României să obţină o mare performanţă în C.C.E. D. STANCULESCU Co.a marcat, bucurie deplină manifestată de Chivulescu (Dinamo) Foto : Dragoş NEAGU Ieri, în sala Constructorul I.E.F.S.-UNIVERSITATEA TIMIŞOARA 68-37 ÎN CAMPIONATUL FEMININ Ieri, seara, în sala Constructorul din Capitală, într-un meci disputat în cadrul campionatului naţional de baschet feminin, I I.E.F.S. a învins Universitatea Timişoara cu scorul de 66_37 (32—14). Ne aşteptam la o întilnire mai echilibrată, dar pregătirea superioară a bucureştencelor, pe de o parte, precum şi evoluţia ştearsă a oaspete- | — — lor au determinat a- | ceasta diferenţă. Au marcat : Pantea (14), Giurea (2), Sabu (4), Szabó (9), Dear (3), Petrie (10), Popov (7) și Tita (19) pentru I.E.F.S., respectiv Goian (8), Nedelea (2), Diaconescu (6), Schnebli (13), Vilani (4) și Covalcic (4). DIVIZIA B LA ULTIMA ETAPĂ in acest sfîrşit de săptămînă (sîmbătă şi duminică în sala Floreasca II, începînd de la ora 8) se încheie încă o competiţie pe echipe a scrimei. Este vorba de campionatul diviziei B care cuprinde o serie de echipe tinere, cu elemente de reală perspectivă. Amintim dintre acestea formaţiile Şcolilor sportive din Bucureşti (la floretă fete), din Oradea (la floretă băieţi şi fete), Viitorul (la sabie), Clubul sportiv şcolar Bucureşti (la spadă) etc. Ultima etapă, menită să-i consacre pe campioni şi să stabilească echipele ce retrogradează, oferă o serie de dispute interesante. Dintre cele ce vizează poziţiile fruntaşe vor fi de urmărit finişurile strînse la floretă fete (între Medicina Tg. Mureş şi Şc. sportivă nr. 1 Bucureşti) şi la spadă (Clubul sportiv şcolar Bucureşti şi I.E.F.S.). Foarte echilibrate sunt încă situaţiile la periferia clasamentelor din probele de sabie (Politehnica Timişoara şi Victoria Cărei au cîte 6 p) şi la spadă (Progresul Bucureşti şi Tractorul Braşov, de asemenea, avînd cîte 6 p). Şedinţa tehnică cu reprezentanţii echipelor participante are loc vineri seara (ora 20,30) la sediul F. R. Scrimă. n m „CUPA F. R. H. C.“ Zilele trecute s-a disputat, la Oradea, „Cupa F.R.H.C.“, la care au luat parte 61 de concurenţi. Cu acest prilej au fost stabilite şi două noi recorduri naţionale : Francisc Şuba (Electromotor Timişoara) — 155 kg la împins culcat şi Spiridon Herghelegiu (C.S.M. Cluj) — 245 kg la genuflexiuni. Iată-i pe primii trei clasaţi la cele două categorii (168 cm) : 1. Cristian Mihăilescu (Rapid), 2. Gavrilă Bob (A.S.A. Tg. Mureş), 3. Simion Deuşan (C.S.M. Cluj) s categ. +168 cm 1. Francisc Şuba (Electromotor Timişoara), 2. Gheorghe Humă (C.S.M. Sibiu), 3. Paul Neagu (Olimpia Bucureşti). În încheiere, merită evidenţiată buna organizare asigurată de A. S. Rapid Oradea. s. A, CLUJ, DINAMO Şl PROGRESUL BUCUREŞTI PERFORMERELE ULTIMEI ETAPE A RETURULUI ■HnilBîkiiftMIIta in divizia A de greco-romane a—■ ■« Bl —^ M .. - a • X« A I A. ___ n r D ___ I o A «4 Vinmn. Campionatul diviziei A de lupte greco-romane se apropie de final. De fapt, conform programului, astăzi se puteau cunoaşte atît formaţiile clasate pe primele trei locuri în fiecare serie — formaţii ce vor participa la turneul final pentru desemnarea campioanei naţionale — cît şi echipele retrogradate. Dar, confruntările internaţionale în care au fost angajate unele echipe, au făcut ca epilogul să fie amînat pînă la disputarea partidelor restantă. Iată, însă, ce ne-au oferit întrecerile etapei de sîmbătă şi duminică din cadrul ultimei etape a campionatului: înainte de orice trebuie să menţionăm frumoasele succese ale echipelor A.S.A. Cluj, Dinamo şi Progresul Bucureşti. Am menţionat întîi formaţia clujeană deoarece aceasta a avut, într-adevăr, un finiş de nebănuit. După ce, înaintea acestei etape întrecuse, la Oradea, formaţia locală Crişul şi pe CS. Satu Mare, iar pînă atunci deţinea penultimul loc în clasament cu numai două victorii şi zece înfrîngeri, iată că duminică a surclasat o garnitură apreciată — Electroputere Craiova -- şi a terminat Ialae Manole (semigrea) şi victor Dolipschi (grea). In fine, cea de a treia performeră este Progresul Bucureşti (antrenor Vasile Constantinescu) care a reuşit să-şi asigure participarea la turneul final. Ceea ce a surprins plăcut la această echipă a fost dorinţa fiecărui luptător de a obţine victoria. Pe acest fond de ambiţie, Florian Gheorghe (cat. semimuscă), Marian Tofan (muscă), Alexandru Ionescu (cocoş) şi Adrian Teodoroiu (semigrea) au terminat, aproape toţi, învingători înainte de limită. In această etapă, o notă aparte au făcut doar partidele de la Bacău, încheiate cu rezultate — să zicem... — surprinzătoare. Avînd asigurată participarea la turneul final, formaţia clubului bucureştean Metalul — prezentă pe podiumul de onoare la ultimele 5 ediţii ale campionatului — a terminat la egalitate cu două echipe modeste !... Să aşteptăm, însă, consumarea meciurilor restanţă, ce vor clarifica deplin configuraţia clasamentelor egalitate cu C.F.R. Timişoara — atît una cît şi cealaltă fiind prezente în divizia naţională de multă vreme. La succesul formaţiei clujene şi-au adus contribuţia, îndeosebi, luptătorii Ion Moldovan (cat. cocoş), Alexandru Szabó (cat. pană) Dumitru Poiana (cat. semiuşoară), Francisc Mangola (cat. semimijlocie) şi Vasile Roman (cat. grea). De bună seamă trebuie subliniat şi aportul tînărului lor antrenor Gheorghe Trată. Dinamo Bucureşti (antrenor Ion Cernea şi Dumitru Cuc), dispunînd de un lot valoros, a permis adversarelor — Vulturii Textila Lugoj şi Crişul Oradea — doar două „breşe“ , la categoria cocoş, tînărul debutant indiviza A, Vasile Rădoi, deşi şi-a apărat şansele cu mult curaj, nu s-a putut impune în faţa unor concurenţi mai rutinaţi şi la semimuscă unde Ion Gibu a terminat la egalitate cu lugojanul Ion Bădică Astfel, echipa bucureşteană a realizat victorii la scoruri categorice, onorîndu-şi titlul de campioană. Dintre dinamovişti s-au remarcat Vasile Rădulescu teat, muscă), Ion Păun (pană), Ion Enache (uşoară), Nicu Costin CHIRIAC WSESSBSEEBKI PE NOUL patinoar, din cluj ,CUPA ROMÂNIEI, LA PATINAJ ARTISTIC începînd de azi, noul patinoar din Cluj va găzdui primul concurs oficial al sezonului, etapa finală a „Cupei României“ la pantinaj artistic. La această confruntare inaugurală vor fi prezenţi cei mai buni sportivi din Braşov, Bucureşti şi Cluj. Comisia judeţeană de patinaj a făcut pregătiri minuţioase pentru ca acest eveniment — care se încadrează în festivităţile prilejuite de sărbătorirea centenarului patinajului clujean — să se bucure de o organizare ireproşabilă. Participanţii, sosiţi în localitate, au efectuat deja primele antrenamente pe gheaţă şi au fost mulţumiţi de calitatea ei. Menţionăm că întrecerea care începe vineri va fi primul concurs de la noi din ţară unde se aplică noul regulament de patinaj artistic. Astfel, programul competiţiei prevede figuri obligatorii, program scurt de sărituri şi piruete şi figuri libere. Mai adăugăm faptul că duminică după-amiază se va organiza tradiţionala demonstraţie a laureaţilor, la care se contează pe participarea unor patinatori cunoscuţi, în frunte cu Doina Mitricică, Elena Moiş, Beatrice Huştiu, Ion Mircea şi alţii. P. RADVANYI — coresp. • Nr. 7253 m luat cunoştinţă cu interes de inovaţiile pe care federaţia de box le preconizează pentru viitorul an competitions! însuşi faptul că organismele federale, colegiile, s-au străduit să găsească formule noi pentru competiţiile din calendarul intern — este o trăsătură pozitivă a activităţii lor, confirmînd cel puţin dorinţa de a contribui la progresul pugiliştilor noştri, de a găsi acele mijloace care să faciliteze verificarea gradului de pregătire şi operaţiile de selecţie a fruntaşilor. Apreciind deci buna intenţie a federaţiei, ne simţim totuşi datori, de astă dată, să ne oprim puţin asupra unei singure probleme. Ca o soluţie menită — în concepţia iniţiatorilor — să facă drum unei mai reale aprecieri a boxerilor de prim rang, se preconizează organizarea finalei campionatului naţional, la toate categoriile, sub forma unui turneu cu câte patru participanţi care urmează să lupte fiecare cu fiecare, titlul de campion revenind celui ce a obţinut cele mai bune rezultate, după un sistem de punctaj ale cărui amănunte încă nu ne-au fost furnizate. A CINEI CAMPIONUL? Iată, de la prima vedere, o formulă bizară, dacă nu chiar neobişnuită, pentru desemnarea campionului ţării într-un sport caracterizat, prin excelenţă, de sistemul eliminării directe : învingătorul promovează, învinsul părăseşte competiţia. De la bun inceput, să spunem că Inovaţia propusă ni se pare a contrazice însuşi spiritul acestui sport, al boxului. Această constatare este importantă, încă înainte de a detalia carenţele formulei. Competiţia finală desfăşurată după sistemul propus poate duce — cel puţin teoretic — la situaţia ca boxerii A, B, C şi D să se învingă la puncte, între ei, în aşa fel îneît avînd fiecare cîte o victorie, se va pune fireasca întrebare : şi acum, cine-i campionul ţării ? Fără a mai vorbi de faptul că, în acest fel, boxul preia de la sistemele competiţionale ale altor sporturi individuale nu avantajele, ci dezavantajele. (A se vedea, in acest sens, turneele de scrimă, unde calamitatea aranjamentelor de culise a început să devină stînjenitoare). Să adăugăm aici şi creşterea potenţială a subiectivităţii arbitrilor, care vor fi tot mai influenţaţi, înspre finalul competiţiei, de jocul punctajelor şi de fluctuaţiile in clasament. Argumentul supunerii boxerilor la solicitări similare cu cele din marile competiţii internaţionale nu este valabil pentru o întrecere care nu-şi propune să pregătească totul naţional, ci doar să desemneze pe campionul ţării ! Iar dacă e vroba de un experiment, să-l incercăm cu prilejul altor competiţii, lăsînd campionatului naţional formula sa tradiţională. Victor BANCIULESCU POPAS ill MAGAZIE CU ARTICOLE DE SPORI DIN GALATI • Nu totul depinde de responsabil 9 Mingi— nu, dar salopete auto — da 9 Cind patinei ii lipseste elementul — cheie, cheia... 9 Chiar toate tricourile trebuie sa aibă o singură culoare ? Indiferent de anotimp, singura unitate din Galaţi (nr. 165) profilată pe desfacerea articolelor de sport şi turism este extrem de solicitată (păcat însă că spaţiul afectat acestui magazin este foarte redus, în ciuda faptului că vînzările lunare se ridică la circa un milion lei). O recentă vizită ne-a dat prilejul să consemnăm o serie de aspecte, atît pozitive cît şi negative, legate de activitatea cotidiană a acestui magazin. Apreciem, astfel, interesul şi priceperea şefului de unitate, Dionisie Chiriac şi a celor cinci vînzâtoare, exprimate prin felul gospodăresc de prezentare a diverselor sortimente, preocuparea continuă pentru aprovizionarea cu o gamă variată de mărfuri, fireşte, în funcţie de sezon. Acum de pildă, magazinul este satisfăcător aprovizionat cu patine — cu şi fără ghete — pentru hochei şi patinaj (excepţie făcînd mărimile 36------39), cu crose şi pucuri de fabricaţie indigenă. Lipseşte în schimb, echipamentul pentru hochei, care se obţine — după cum ne-a informat responsabilul — prin repartiţie de la IDMS. Se găsesc, de asemenea, bocanci de schi şi turism, schiuri pentru copii şi adulţi, pulovere, tricouri, hanorace, pantofi de tenis, etc. Din discuţia avută cu şeful unităţii, din propriile noastre constatări, am desprins însă şi multe neajunsuri, deloc neglijabile, legate de insuficienta aprovizionare cu o serie de articole de largă circulaţie şi foarte solicitate. Evident, multe din aceste neajunsuri nu se datoresc responsabilului, ştiut fiind că aprovizionarea se face prin depozitele ICRTI şi ICRM. In tot cursul anului s-a resimţit lipsa mingilor şi rachetelor de tenis de cîmp, a camerelor pentru mingi, a plaselor de fotbal, a mingilor de fotbal, volei, handbal, baschet (de toate tipurile), a sacilor de dormit şi a treningurilor. Există în magazin un stoc apreciabil de mese de şah, dar lipsesc cudesăvîrşire figurile. în schimb, unitatea a fost obligată să primească şi să desfacă costume subacvatice şi salopete auto care, alături de alte articole greu vandabile, zac în stoc ? !. Patinele cu rotile — extrem de solicitate — constituie pentru gălăţeni, o raritate, iar cele produse de „Casnica Oradea“ au o foarte slabă calitate şi, culmea, sînt expediate de furnizor fără chei ! Or, după cîte ştim noi — dar ar trebui să o ştie în primul rind producătorul — cheia, este un element... cheie, indispensabil folosirii patinelor. Alte tipuri de patine nu se aduc decît în cantităţi infime (10—15 perechi pe an) şi cum se distribuie, e lesne de înţeles... Nu pot fi trecute cu vederea nici sesizările făcute de cluburi, asociaţii sportive şi cumpărători particulari, privind penuria de culori (de ce uniformizare ?) şi mărimi ale unor produse ca tricouri, mingi de fotbal, pantofi de tenis, ghete de fotbal. Oamenii cu care am stat de vorbă nu s-au limitat doar la semnalarea deficienţelor. Avînd o bogată experienţă, ei au formulat cîteva sugestii care, recepţionate şi aplicate în sfera producţiei, ar contribui — fără îndoială — la îmbunătăţirea fabricării şi desfacerii articolelor de sport. Iată două dintre ele : • elaborarea de către fabricile producătoare a unor pliante care să cuprindă fotografiile şi principalele caracteristici ale produselor, pliante care să se găsească în magazinele de sport; • contractările să se facă ţinîndu-se seama de solicitări şi preferinţe, trimiţîndu-se, în prealabil, mostre care să fie expuse chiar în magazinele de specialitate. T. SIRIOPOL-coresp. județean ii Pentru a veni in ajutorul mişcării sportive de mesă UNIVERSALCOOP Comerţul prin coletarie Str. Serg. Nuţu Ion, nr. 8—12 Sectorul 6, Bucureşti, pune la dispoziţia asociaţiilor şi şcolilor sportive, materiale şi echipament pentru diferite discipline. Plata articolelor comandate se face ramburs cu numerar sau prin virament, iar expedierea lor, prin mesagerie, containere (acolo unde există staţii de containere), sau prin mijloacele asociaţiilor respective (552)