Sportul, septembrie 1973 (Anul 29, nr. 7520-7549)

1973-09-01 / nr. 7520

VIZITA TOVARĂŞULUI MAE CEAUŞESCU IN REPUBLICA CUBA • înalţii soli ai poporului român, oaspeţi ai oraşului Santiago de Cuba • Vizitarea muzeului de la fosta cazarmă Moncada şi a fermei Siboney • Dejun oficial în cinstea oaspeţilor români • Mitingul prieteniei româno-cubaneze la fabrica de ciment „Jose Merceron“, s-a desfăşurat într-o atmosferă de entuziasm. Vineri dimineaţa, în cea de-a treia zi a vizitei în Cuba frăţească, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, şi celelalte persoane oficiale române, au fost oaspeţii oraşului Santiago de Cuba, capitala provinciei Oriente, cea mai mare ca suprafaţă şi populaţie, situată în extremitatea răsăriteană a ţării şi considerată leagănul revoluţiei cubaneze. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu sunt însoţiţi de tovarăşul Fidel Castro, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, primministru al Guvernului Revoluţionar, şi de tovarăşa Vilma Espin, preşedinta Federaţiei femeilor cubaneze. De la Varadero la Santiago de Cuba se zboară cu un avion special. Pe aeroportul „Antonio Maceo“ conducătorii României şi Cubei sunt salutaţi de comandantul Juan Almeida, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. din Cuba, delegat al conducerii superioare de partid cu însărcinări speciale în această provincie, Armando Hart, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. din Cuba, prim-secretar al Comitetului provincial de partid, precum şi de Haidee Santamaria, membru al C.C. al P.C. din Cuba. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Fidel Castro, celelalte persoane oficiale române şi cubaneze iau loc în maşini deschise, îndreptîndu-se spre centrul oraşului, al doilea ca mărime din Cuba, puternic centru economic. Santiago de Cuba este, totodată, oraşul celor mai vechi mărturii revoluţionare cubaneze. Aici se află mormîntul lui Jose Marti, „apostolul revoluţiei“, căzut eroic pe cîmpul de luptă în 1895 în timpul războiului de eliberare de sub jugul colonial. Mai presus de toate, Santiago de Cuba este oraşul unde, într-o dimineaţă de iulie, cu două decenii în urmă, răpăitul sec al mitralierelor anunţa lumii începutul insurecţiei naţionale cubaneze, încununată cu instaurarea puterii populare în ianuarie 1959. In continuare, se vizitează muzeul care a fost amenajat într-o aripă a fostei cazarme Moncada şi care evocă toate marile momente ale luptei revoluţionare a poporului cubanez Solii poporului român primesc explicaţii amănunţite asupra diferitelor etape ale acestei lupte, incepînd cu războiul împotriva colonialiştilor spanioli şi terminînd cu luptele din Sierra Maestra, care au transformat, pentru prima dată, Cuba intr-un stat cu adevărat liberIntr-o sală sînt expuse fotografii înfăţişînd momente reprezentative ale solidarităţii popoarelor din ţările socialiste, din celelalte ţări ale lumii cu poporul cubanez. La loc de cinste, un mare panou înfăţişînd o scenă din timpul vizitei făcută anul trecut in ţara noastră de Fidel Castro, vizită care, ca şi cea actuală a tovarăşului Nicolae Ceauşescu in Cuba a înscris pagini de mare Însemnătate în cronica legăturilor de strînsă prietenie şi solidaritate militantă româno-cubaneze. In încheierea vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu sunt invitaţi să semneze în cartea de onoare a muzeului. Apoi, coloana oficială de maşini se îndreaptă spre ferma Siboney, o altă mărturie nepieritoare a luptei revoluţionare a celor mai buni fii ai poporului Cubei. In acest loc, aflat la 20 de km de Santiago de Cuba, Fidel Castro şi tovarăşii săi de luptă au pregătit asaltul Moncadei. Drumul de la Santiago de Cuba pînă la ferma Siboney este străjuit de 26 de monumente ridicate în cinstea celor 48 de martiri care şi-au jertfit viaţa pentru libertatea patriei lor în timpul asaltului Moncadei. La Siboney a fost, de asemenea, amenajat un muzeu in care sunt expuse mărturii emoţionante ale epopeei Moncadei La reşedinţa rezervată oaspeţilor, în Santiago de Cuba, conducerea comitetului provincial al P.C. din Cuba a oferit im prînz în.. cinstea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu. Au participat Fidel Castro, Juan Almeida, Armando Hart, Carlos Rafael Rodriguez, Pedro Miret, Vilma Espin, Hardee Santamaria, alte oficialităţi cubaneze. Au luat parte tovarăşii Ion Păţan, Ştefan Andrei, Bujor Almăşan, alte persoane oficiale române. Tovarăşii Fidel Castro şi Nicolae Ceauşescu au toastat pentru dezvoltarea relaţiilor dintre partidele şi popoarele noastre, în sănătatea celor prezenţi. Dejunul s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, în continuare, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Elena Ceauşescu au vizitat fabrica de ciment „Jose Merceron“ unde funcţionează şi o linie de producţie de fabricaţie românească. ★ Vineri după-amiază la fabrica de ciment „Jose Merceron“ din Santiago de Cuba a avut loc un miting al prieteniei româno-cubaneze, la care au participat aproximativ 50 000 de oameni ai muncii de la această întreprindere şi de la alte unităţi industriale şi instituţii din localitate. Tovarăşii Fidel Castro şi Nicolae Ceauşescu au rostit cuvintări. Mitingul s-a desfăşurat intr-o atmosferă de entuziasm, în spiritul prieteniei frăţeşti ce uneşte cele două ţări şi popoare. PRIMELE ÎNTRECERI LA „VOINICELUL“ Privit de la înălţimea zborului păsărilor, de pe platformele blocurilor turn care străjuiesc Bulevardul Muncii, sau strada caporal Buică, de la „porţile“ cartierului Balta Albă, complexul sportiv pentru copii „Voinicelul“ îţi incintă privirile prin policromia terenurilor sale, prin curăţenia desăvîrşită, prin forfota juvenilă care nu conteneşte de dimineaţă pînă seara. Sectorul 4 s-a îmbogăţit de o săptămînă cu o bază sportivă unică nu numai în Capitală, dar — probabil — în întreaga ţară. Ea s-a născut din entuziasmul şi hărnicia cetăţenilor acestei foarte populate zone bucureştene, care au căpătat din partea Comitetului de partid, a Consiliului pentru educaţie fizică şi sport şi a altor organizaţii cu atribuţii în acest domeniu, a conducerilor marilor unităţi economice din sector un puternic sprijin moral şi material, reuşind să aducă la bun sfîrşit o acţiune ce merită toate elogiile. PE VALEA RACADÁULUI UN INTERESANT CONCURS INTERNAŢIONAL DE MOTOCROS Motocrosişti din cinci ţări (U.R.S.S., Cehoslovacia, Bulgaria, Iugoslavia şi România) se vor alinia, mîine, la startul primului concurs internaţional al sezonului, care va avea ca loc de desfăşurare traseul amenajat în Valea Răcădăului, de lingă Braşov. Cum este şi prese, alături de alergătorii străini, vor evolua şi o serie de sportivi români, printre care P. Filipescu (I.T.A. Tg Jiu), proaspăt campion naţional, Tr. Moaşa (Steagul roşu Braşov), C. Goran (Poiana Cimpina), D. Motişan (Victoria Moreni) şi P. Lucaci (Steagul roşu Braşov), tinerii Gh. Barbu (Locomotiva Ploieşti), Gh. Oproiu (Poiana Cimpina), E. Lucaci (Torpedo Zărneşti) şi alte elemente talentate remarcate in campionatul republican. Vor absenta (motivat) doi dintre membrii lotului naţional, Şt. Chiţu şi M. Banu, plecaţi la un concurs în Ungaria, în program figurează întreceri la clasa 250 cmc (contind pentru concursul internaţional) şi la clasa naţională pînă la 500 cmc. Primul start se va da la ora 10. Peste o săptămină, concursul braşovean se va repeta la Moreni, de data aceasta anunţîndu-şi prezenţă Şi o serie de motociclişti maghiari, GH. BARBU In aceste zile au continuat febril înscrierile membrilor„clubului“. Copiii se prezintă cu carnetul de note şi contra unei cotizaţii simbolice (1 leu pe lună) capătă legitimaţia care le dă dreptul să folosească instalaţiile complexului. Cei care au note sub 7 nu sunt admişi. Cei cu numai 9 şi 10 în carnet primesc, în mod gratuit, materiale sportive şi echipament. La ora vizitei noastre (marţi) ,numărul „voiniceilor“ se apropiase de 1 000... Activitatea bazei este consistent (şi în mod voluntar) ajutată de numeroşi profesori de educaţie fizică din şcolile sectorului care — prin rotaţie — vin dimineaţa şi (Continuare in pag. a 3-a) Ieri după-amiază, pe terenurile bazei sportive „Voinicelul“, animaţia caracteristică. MÎINE, ÎN CAPITALĂ, SIABI ÎN CEA DE A XIX a EDIŢIE A JURIEIII CICLIST AE ROMÂNIEI Doar 24 de ore ne mai despart de startul celei de a XIX-a ediţii a „Turului României“. Se reia astfel cea mai importantă competiţie internă a sportului nostru cu pedale, cea care poate şi trebuie să contribuie activ la trezirea interesului pentru ciclism, acest sport atît de frumos. Avînd o veche tradiţie în ţara noastră, sportul curajului se va relansa cu siguranţă, va atrage spre el noi contingente de tineri talentaţi care să ducă pe culmi şi mai înalte ştafeta performanţelor realizate de Marin Niculescu, Ion Coama, Aurel Şelaru, Ludovic Zanoni, Nicolae Ciumeti, Gabriel Moiceanu. Organizatorii întrecerii — ziarul „Sportul“ în colaborare cu A.S. • Au sosit primele delegaţii de peste hotare • Astăzi, şedinţa tehnică • Cicliştii vor face recuLpto-Pronosport şi F.R. Ciclism — au făcut tot ce le stătea în putinţă, pentru a asigura rutierilor condiţii optime de întrecere. Cu sprijinul unui mare număr de instituţii, al comisiilor de organizare din localităţile in care caravana va face popas au fost puse la punct sutele şi sutele de amănunte care alcătuiesc — într-un tot unitar — organizarea unei competiţii cicliste. Traseul primei etape — contratimp individual, start duminică dimineaţa incepînd de la ora 9 — situat în noul şi elegantul cartier al Capitalei, Balta Albă-Titan, cicliştii se vor prezenta bucureştenilor. Intr-o scurtă dar — suntem siguri — aprigă dispută va fi desemnat primul purtător al „tricoului galben“. Ca la un spectacol, cicliştii vor defila prin faţa spectatorilor incercind să-şi asigure simpatia şi aprecierea lor. Nutrim speranţa că aplauzele vor fi pentru ei un puternic stimulent. De ieri au început să sosească la Bucureşti echipele participante. Rutieri de peste hotare şi alergători din oraşele de provincie s-au prezentat la comisia de organizare pentru a spune tradiţionalul prezent. Din Bulgaria a sosit echipa alcătuită din Radu Radilov, Dimităr Opalcenov, Gheorghi Gheorghiev, Gheorghi Dimitrov şi Koim Vasiliev. Delegaţia este însoţită şi de arbitrul Slavi Ivanov Petrov care va face parte din juriul internaţional al competiţiei. Tot ieri seară au sosit şi cicliştii italieni. Squadra azzurra va fi alcătuită din Rinaldo Camilletti, Renato Cangini, Diego Cedroni, Franco Mascelli şi Mario Faustino. Arbitrul internaţional Domenico Mennillo — delegat al Uniunii Cicliste Internaţionale — se află şi el în, Capitală. Sunt aşteptate în cursul zilei de astăzi să sosească celelalte delegaţii de ciclişti de peste hotare. De asemenea vor sosi şi ceilalţi ciclişti români care au preferat ca şi ultimele ore dinaintea startului să le petreacă la antrenamente, pe trasee de munte. După amiază, la complexul sportiv de la „23 August“ are loc şedinţa, tehnică. Vor fi prezenţi conducătorii de delegaţii, antrenorii şi arbitrii. • Cicliştii vor prefera, fără îndoială, o scurtă plimbare prin Capitală sau pe şoselele din împrejurimi, fireşte tot, pe biciclete. (Continuare in pag. a 2-a) Traseul primei etape ORGANIZAT DE BARUL Sportul ÎN COLABORAReAftlACn/VC noașterea traseului primei etape • Echipa clubului sportiv Olimpia va participa la întreceri ULTIMUL ANTRENAMENT Printre numeroasele vehicule care străbateau ieri după amiază în viteză autostrada Ploieşti—Bucureşti se strecura cu mişcări de felină şi un pluton de rutieri. Am trecut în spatele lor şi ne-am simţit, pentru cîteva clipe, în cursă urmărind plutonul evadaţilor. Intr-atît de îndrăcită era trena, ardoarea cu care alergătorii încercau să se detaşeze de colegii de pluton. Era însă vorba de membrii echipelor României care efectuau ultimul antrenament înaintea startului în „Turul României“. Cînd fotoreporterul nostru a început să apese pe declanşator, băieţii au zîmbit ca nişte vedete de cinema... Plecaţi din Predeal, locul unde s-au pregătit în ultimele zile, soseau în Capitală odată cu sfîrşitul zilei. Deşi erau după un antrenament tare, oboseala nu-şi scotea în evidenţă semnele. Ba mai mult, cînd Vasile Teodor a văzut revista „Sport“, cu fotografia sa pe copertă, fata i s-a luminat de bucurie. — Mă bucur nespus de creditul ce mi se acordă — ne-a spus Vasile Teodor. El mă obligă la eforturi suplimentare. Trebuie să răspund acestei simpatii cu performanțe pe măsură. Voi lupta din toate puterile pentru a reveni la Bucureşti cu „tricoul galben“. Sunt în formă bună, am înmagazinată o puternică ambiţie, sunt stimulat de frumuseţea şi importanţa competiţiei. Fireşte, o cursă ciclistă scoate în cale nenumărate obstacole, are — cum se spune — un mare număr de „imponderabile“. Hazardul este însă de partea celor curajoşi. Antrenorii Nicolae Voicu şi Ştefan Lemîndroiu (împreună cu cele două echipe ale României revenea în Capitală şi echipa Dinamo) erau şi ei optimişti. — Sunt încîntat de popularitatea de care se bucură „Turul României“ — spunea antrenorul emerit Nicolae Voicu. Competiţia aceasta stîrneşte din nou interes in jurul sportului cu pedale şi, fără discuţie, cicliştii şi noi antrenorii avem numai de cîştigat. Aceasta incumbă responsabilităţi sporite. Ne vom mobiliza toate forţele, toate cunoştinţele, pentru a demonstra că sportivii români au valoare şi în această disciplină, că ciclismul este un sport spectaculos. Plutonul rutierilor din echipele României surprins la Băneasa, la finele ultimului antrenament. Foto : I. MIHAICA ŞEDINŢA BIROULUI EXECUTIV AL C.N.E.F.S. Ieri a avut loc şedinţa lunară a Biroului Executiv al Consiliului Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport. In cadrul şedinţei s-a analizat pregătirea, precum şi participarea loturilor naţionale de caiac-canoe şi scrimă la competiţiile internaţionale oficiale din acest an, stabilindu-se totodată măsuri pentru continua îmbunătăţire a muncii în cele două loturi menţionate, în conformitate cu prevederile programului de pregătire olimpică. Biroul Executiv a ascultat, în continuare, o informare a Federaţiei române de fotbal privind stadiul de pregătire a echipei reprezentative în vederea meciului cu selecţionata Republicii Democrate Germane, care va avea loc la 26 septembrie a.c. în preliminariile Campionatului Mondial. In scopul asigurării celor mai bune condiţii de pregătire, au fost stabilite o serie de măsuri cu privire la creşterea calitativă a procesului de instruire, precum şi la coordonarea activităţii lotului cu aceea a cluburilor care furnizează jucători echipei naţionale. Biroul Executiv a aprobat calendarul competiţiilor sportive republicane pe anul 1974, care va fi în curînd publicat în ziarul „Sportul“. De asemenea, au fost aprobate propunerile prezentate de clubul sportiv Rapid Bucureşti privind acţiunile ce urmează a fi organizate cu prilejul apropiatei sărbătoriri a celei de a 50-a aniversări a înfiinţării sale, în încheierea şedinţei, tovarăşul general locotenent Marin Dragnea, prim-vicepreşedinte al Consiliului Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport, a făcut o informare asupra rezultatelor obţinute de sportivii români în competiţiile internaţionale care au avut loc în luna august şi a subliniat, totodată, principalele sarcini care revin Biroului Executiv al C.N.E.F.S., federaţiilor, cluburilor şi celorlalte organe şi organizaţii sportive în perioada imediat următoare. MÎINE, ÎN DIVIZIA A, LA FOTBAL, O INTERESANTĂ ETAPĂ, DOMINATĂ DE CUPLAJUL INTERBUCUREŞTEAN ...Începutul acesta de septembrie, lună cu atîtea obligaţii şi speranţe, pentru fotbalul nostru oferă o etapă de campionat cu foarte multe meciuri de echilibru şi real interes. Mîine, a V-a etapă a primei competiţii interne captează, în primul rînd, atenţia prin cuplajul interbucureştean de pe stadionul „23 August“. „ Şi disputele acestea între reprezentantele Capitalei (Steaua — Rapid, ora 16 ; Dinamo — Sportul studenţesc, ora 18) se anunţă vii şi echilibrate, deschise, spre farmecul spectacolului, oricărui rezultat. Sigur, etapa nu trăieşte doar prin „jocurile Bucureştiului“. Această a cincea manşă a campionatului mai are şi a altei partide de atracţie. La Clij, de exemplu, duelul studenţesc, în care liderul, Universitatea Craiova, are o misiune foarte dificilă în faţa gazdelor, aflate într-o frumoasă revenire în această stagiune. Cum echilibrate apar şi partidele de la Iaşi şi Constanţa, dar nu lipsite de interes sunt şi jocurile de la Piteşti, Reşiţa, Arad şi Bacău. Dar despre pregătirile şi alte elemente asupra celor nouă partide ale etapei de mîine, citiţi amănunte în pagina a lll-a. Intilnirile Steaua — Rapid au fost mereu atractive, aşa cum sperăm să fie Şi partida de mîine de pe stadionul „23 August“. In instantaneul realizat de fotoreporterul nostru Dragoş Neagu, o fază de la unul din meciurile din campionatul trecut, încheiat cu , ternii ii iwmli AElGON®ILttJLiUl NATIONAL PENTRU EDUCATIE FIZICA SI SPORT MECIUL DE LUPTE BUCUREŞTI-VOJVODINA In sala Ciuleşti din Capitală, s-a desfăşurat aseară întîlnirea internaţională de lupte greco-romane dintre Selecţionata municipiului Bucureşti şi Vojvodina Novi Sad. La capătul unor partide viu disputate formaţia juniorilor bucureşteni a ieşit învingătoare cu 6V2—372 PMeciul revanşă va avea loc mâine de la ora 10, în sala de la Complexul sportiv „23 August“. La Fabrica de piele şi încălţăminte Rm. Vîlcea GIMNASTICA LA LOCUL DE MUNCA DESCHIDE GUSTUL PENTRU MULTIPLE ACTIVITĂŢI SPORTIVE DE MASA Există în oraşul Rîmnicu Vîlcea o unitate de producţie — Fabrica de piele şi încălţăminte — în care gimnastica la locul de muncă a intrat organic în preocupările salariaţilor. Dimineaţa — între 9— 9,05 — şi după-amiaza — de la 19—19,05 — toţi salariaţii din schimburile respective practică — timp de 5 minute — exerciţii de relaxare, de destindere. Faptul este cu atît mai semnificativ cu cit colectivul acestei fabrici este alcătuit în proporţie de peste 60 la sută din femei, tinere muncitoare, care s-au arătat foarte receptive — de la prima chemare a Comitetului sindical — la desfăşurarea acestei utile activităţi.Am avut prilejul să asistăm, într-o dimineaţă, la repriza de gimnastică la locul de muncă desfăşurată în atelierul de cusut feţe. Instructoare coordonatoare, Elene Idu-Titescu şi Elena Pantilici. Au explicat, mai întîi, conţinutul exerciţiilor, le-au executat ele, apoi cu toată lumea, aproape 150 de muncitoare din atelier. Exerciţii de braţe, de respiraţie, pentru corectarea poziţiei coloanei vertebrale. Cele 5 minute de gimnastică au trecut uşor, creînd în mijlocul tinerelor muncitoare o atmosferă antrenantă, destinsă. După ..repriză“ Elena Idu-Tiţescu ne-a subliniat interesul cu care fetele ei, colege mai tinere sau mai in vîrstă, practică de la începutul introducerii gimnasticii la locul de muncă exerciţiile. Alegerea Elenei Idu-Tiţescu ca instructoare n-a fost întîmplătoare. Ea este una din sportivele de nădejde de la „Vîlceana“ (acesta este numele asociaţiei sportive a fabricii), bună handbalistă, una din muncitoarele care au pus bazele echipei, împreună cu mai multe alte tinere dornice să-şi petreacă o oră, două pe zi pe un teren de sport. De fapt, ca să respectăm adevărul, pasiunea tinerelor muncitoare de la „Vîlceana“ pentru handbal îşi are originea în munca desfășurată de Filofteia Barbu, fosta căpitan de echipă, acum un fel de consilier al ei. Filofteia Barbu, muncitoare fruntașă, acum în Comitetul Tiberiu STAMA —----------------------------------------- ■ Bl' (Csatiamra in-xm^a -kai/