Steagul Roşu, iulie 1961 (Anul 16, nr. 2620-2645)

1961-07-22 / nr. 2638

Jt Proetap+xim>toate firile unitive / ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU Nr. 2.638 (4.117) SIMBATA 22 IULIE 1961 4 pagini 20 bani Toate lucrările agricole să fie executate la timp și de buna calitate Zoresc secerișul și treierișul Pe tarlalele Gospodăriei agricole colective „Al III-lea Congres al P.M.R.“ din satul Drăgești, comuna Dămienești, raionul Bacău, recoltatul griului este în toi. Pînă în prezent, harnicii colectiviști au secerat și treierat recolta de grîu de pe suprafața de 50 hectare. Fruntași la strîngerea recoltei de grîu s-au situat comuniștii Ion, Huiceu V., Constantin Lupu V. Chilea, Constantin Crețu și Huțanu Constantin, urmînd exemplul colectiviștilor și întovărășirii din Dămienești dau zor cu strînsul recoltei de păioase. Gheorghe Unguru președinte al Comitetului executiv al Sfatului popular al comunei Dămienești In plină bătălie pentru strîngerea recoltei Conducerea tinerii gospodării agricole colective „8 Mai" din comuna Brusturi, înființată în primăvara acestui an, a luat măsuri pentru strîngerea seminței de orz și grîu. In aacest scop au fost reparate și dezinfectate magaziile necesare. De asemenea, pentru a asigura furajele necesare pentru hrana vitelor, colectiviștii au strîns 6000 kg fîn natural și au însămînțat suprafața de 5 hectare cu porumb pentru furaj în cultură dublă. întovărășiți din comuna Ruptura, raionul Buhuși se găsesc în plină bătălie pentru strîngerea recoltei la timp și fără pierderi. Zilele acestea au terminat treieratul orzului de toamnă de pe o suprafață de 25 hectare, obținîndu-se o recoltă medie la hectar destul de frumoasă. Acum întovărășiții lucrează de zor la secerișul griului. 1 i) IO i CENTRALA UNVERSITARĂ »M. EMINESCU* IAȘI Munca de recoltare și treceriș se desfășoară în ritm susținut Colectiviștii și întovărășiții din comuna Colonești, raionul Bacău, îndrumați de comitetul comunal de partid și comitetul executiv al hiatului popular, desfășoară o susținută muncă pentru terminarea la timp a campaniei de recoltare și treieriș. Astfel, atît colectiviștii cît și întovărășiții au terminat de secerat întreaga suprafață de teren pe care au avut-o însămînțată cu orz de toamnă. Odată secerișul terminat, colectiviștii și întovărășiții din Colonești, au cărat snopii la arie și au început treierișul, pe care numai în două zile l-au și terminat. Producția pe tarlalele gospodăriei colective este deosebit de bogată. Aceasta dovedește din, plin superioritatea muncii în gospodăria colectivă, unde, aplicînd toate regulile agrotehnice și făcînd muncile la timp, colectiviștii au recoltat cu 410 kg la hectar mai mult decit întovărășiții. In prezent, atit colectiviștii cît și întovărășiții dau bătălia pentru a termina seceratul griului. Colectiviștii, din suprafața însămînțată cu grîu de 54 ha, au secerat pînă în prezent peste 40 ha, iar întovărășiții au secerat peste 80 la sută din suprafața de 517 ha. In fruntea muncilor la recoltatul griului se evidențiază întovărășiții din Zăpodia, Colonești, Salahoru etc. ►%> Lazăr D. Popa pensionar * După cum se vede și ln clișeul nostru, prașilele fiind făcute de oricîte ori s-a simțit nevoia, porumbul de pe ogoarele colectiviștilor din Trifești— Roman promite să dea o recoltă îmbelșugată. * Vești de pe ogoarele In primele rânduri ale întrecerii In întreg raionul Adjud, muncitorii din 3.A.S., membrii gospodăriilor colective, ai întovărășirilor agricole, țăranii muncitori individuali, se întrec în munca de recoltare la timp a păioaselor, folosind din plin fiecare zi bună de lucru. In primele rînduri ale întrecerii se găsesc muncitorii de la G.A.P. Pufești, care pînă acum cîteva zile în urmă, recoltaseră păioasele de pe suprafața de 410 hectare. Ei au mai recoltat de asemenea și o suprafață de 40 hectare cultivate cu mazăre boabe. Din cadrul acestui Colectiv fruntași în munca de recoltare s-au situat Petru Bratu din brigada I-a simplă și Andrei Glăvan din brigada I-a complexă, precum și brigadierul de cîmp Elena Melinte și inginerul Dumitru Smîntînă. Paralel cu recoltatul păioaselor, asigură și baza furajeră Membrii gospodăriei agricole colective „1 Mai“ din Ploscuțeni, raionul Adjud, au recoltat pînă acum grîul de pe o suprafață de 65 ha din care au și treierat 33 ha. In vederea asigurării unei puternice baze furajere, condiție hotăritoare pentru dezvoltarea sectorului zootehnic, colectiviștii au obținut o frumoasă producție de fîn natural, la care se mai adaugă și ovăzul verde de pe o suprafață de 18 hectare. Brigada condusă de Andrei Frîncu, precum și echipele conduse de Ioan Stoica și ®icu Frîncu fruntașe. Executarea prașilelor ori de cîte ori este nevoie constituie o preocupare de seamă Concomitent cu recoltatul păioaselor țăranii muncitori desfășoară cu aceeași intensitate și lucrările de întreținere a culturilor prăsitoare. Astfel țăranii colectiviști din Ploscuțeni au efecutat în procent de 100 prași la a treia la porumbul siloz, iar la sfecla de zahăr prașila a patra pe o suprafață de 90 hectare. Fruntași în munca de întreținere a culturilor situîndu-se colectiviștii din echipa lui Dumitru Solomon. Și întovărășiții din Urechești au terminat prașila a treia pe o suprafață de 9.48 ha cu porumb și pe 10 ha cartofi, întovărășiții Vasile Panea, Ion Blănaru și Alexandru Manolache s-au situat fruntași. O atenție deosebită lucrărilor de întreținere a culturilor se acordă și de către muncitorii din cadrul G.A.S. Pufești. Și aici s-a executat mecanic a treia prașilă la porumb pe o suprafață de 222 ha și manual pe suprafața de 31 hectare, însămînțează culturi duble In scopul dezvoltării șeptelului de animale, colectiviștii din Găiceana sînt hotărîți să însămînțeze cu porumb furajer suprafețe cît mai mari. Un sprijin deosebit în această direcție ei îl primesc din partea organizației de tineret care a mobilizat la strîngerea paielor, în urma combinelor, un număr important de tineri. Aceștia, numai într-o singură zi au adunat, și transportat paiele de pe suprafața de 5 ha, care vor fi arate adine și însămânțate cu porumb furajer pe lingă alte 6 ha, care au și fost însămînțate. 1 Matilda Teodorescu redactor la stația de radioficare din Adjud , situat - Cine știe o poezie frumoasă?oi, răspund educatoarei lor, în cor, copiii membrilor gospodăriei agricole colective din Răcăciuni, raionul Bacău. ȘTIRI, ȘTIRI: ____ ȘTIRI_ 40.318 ore muncă patriotica Tinerii de la Fabrica de țevi din orașul Roman sunt cuprinși în 47 brigăzi de muncă patriotică, care cuprind un număr de 1.422 tineri. Acești tineri au reușit ca de la începutul anului și pînă în prezent să efectueze un număr de 40.318 de muncă patriotică realizînd economii în valoare de 80.636 lei. Munca patriotică a fost efectuată la colectarea fierului vechi, construirea unei tribune la stadionul „Laminorul“ din oraș, scoaterea conductei de la stația „Moldova“, plantarea de pomi, crearea de spații verzi etc. S-au colectat și predat la I.C.M. 7,170 tone fier vechi. Se evidențiază brigăzile de muncă patriotică conduse de Gheorghe Aramă de la serviciul 0.T.G. și cea condusă de Gheorghe Buzdugan de la secția ""letaj precum și tinerii Gheorghe Goldan, Alexandru Tabarcea, Paraschiv Paraschiv și alții. Emil Avădănii la minorist -------------------- EXCURSIE LA BICAZ Datorită succes participat la a celor obținute pe coastă plăcută luna iunie a. c. excursie. Li au insectorul finisaj dezitat în cursul exla fabrica de poscursiei barajul, latav din Buhuși cui de acumulare și din inițiativa și alte obiective care sub conducerea organizației de bază P.M.R. din acest sector a organizat zilele trecute excursie prin ONT o „Carpați“, la Bicaz. Peste 180 de muncitori și tehnicieni împreună cu familiile lor au produs deosebită emoție. De asemenea au fost vizitate toate împrejurimile Bicazului și s-au făcut în grupuri organizate plimbări cu vaporul pe lacul de acumulare. C. Buhușeanu muncitor LA DOFTEANA S-a amenajat un dispensar De curund, în comuna Dofteana s-a amenajat un dispensar medical nou cu cameră de consultații și tratamente, casă de naștere, bucătărie și punct farmaceutic, care sunt înzestrate cu toată aparatura necesară. La amenajarea dispensarului s-a economisit suma de lei 4000. Anton Patenciuc secretar al Comitetului de Cruce Roșie al raionului Tg. Ocna Cu prilejul celei de-a 17-a aniversări a Republicii Populare Polone TELEGRAMĂ Tovarășului WLADYSLAW GOMULKA prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarășului ALEKSANDER ZAWADZKI președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarășului JÓZEF CYRANKIEWIKZ președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone cu prilejul celei de-a 17-a aniversări a Republicii Populare Polone, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române și al poporului român, vă transmitem dv și prin dumneavoastră întregului popor polonez un cald salut frățesc și cele mai cordiale felicitări. In această zi de mare sărbătoare a Poloniei prietene, poporul român împărtășește din toată inima bucuria poporului frate polonez care sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez întîmpină glorioasa aniversare a patriei sale libere cu noi și importante realizări în activitatea creatoare pentru dezvoltarea economiei, culturii și a bunei stări, pe drumul luminos al socialismului. Constatăm cu deosebită satisfacție că prietenia strînsă și colaborarea rodnică dintre popoarele noastre se dezvoltă GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne VARȘOVIA continuu. Hotărîrile adoptate în comun cu prilejul recenztei vizite a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romine în Republica Populară Polonă se traduc cu succes în viață și contribuie la lărgirea colaborării dintre cele două țări, în interesul ambelor noastre popoare și al comunității țărilor socialiste. In strînsă unitate cu Uniunea Sovietică și cu celelalte țări ale lagărului socialist, Republica Populară Romînă și Republica Populară Polonă militează cu consecvență pentru reglementarea pe calea tratativelor a tuturor problemelor internaționale litigioase, în scopul apărării păcii și securității popoarelor din Europa și din întreaga lume, pentru triumful politicii de coexistență pașnică. Vă dorim, dragi tovarăși, dv. și poporului frate polone, noi și mari succese în munca rodnică închinată prosperității Republicii Populare Polone, cauzei socialismului și păcii, ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne Qto-ietăți din indultu ie. PRIN ÎNTREPRINDERILE DIN PIATRA NEAMȚ Aplicînd inițiativa ,Cu cei mai înalți indici de producție, numai produse de calitate superioară“ In cursul acestui an, colectivul de muzică al fabricii „Reconstrucția“, și-a propus ca obiectiv principal al activității sale — îmbunătățirea continuă a calității produselor și depășirea pianului la sorturile superioare. De la începutul anului și pînă în prezent secția hîrtie a dat peste plan 180 tone din care 140 tone este hîrtie velină de calitate superioară. Aceste rezultate au la bază aplicarea inițiativei textiliștilor buhușeni. Rezultate frumoase obținut această fabrică și a în ceea ce privește economiile la prețul de cost, îndeplinirea ritmică planului, reducerea sistematică a consumurilor specifice și a altor cheltuieli administrative — au condus la realizarea unor economii de 915.000 lei pe primul semestru, depășind cu 400.000 lei angajamentul anual. In primele 17 zile din luna iulie roadele întrecerii sînt de asemenea frumoase. S-au produs peste plan 59 tone hîrtie de calitate superioară. Prin introducerea tehnicii noi și extinderea mișcării de inovații Introducerea tehnicii noi, extinderea mișcării de inovații și a inițiativelor înaintate de muncă au adus muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor de la fabrica „Zorile noi“ o depășire a pianului de la începutul anului și pînă la 17 iulie a. c. de 134.000 bucăți țigle și 1.242.000 cărămizi, ceea ce echivalează cu materiale pentru circa 82 de apartamente cu două camere. Aceste realizări sînt legate de numele multor muncitori fruntași în producție ca comuniștii Cobzaru Romila, Vasile Găvănaș, Vasile Anghelina și alții. Calculele efectuate de curînd ,la prețul de cost au scos în relief că în primul semestru fabrica a obținut o economie de 400.000 lei. Ceea ce nu trebuie să se intîmple într-o întreprindere de foraj Deși, în unele direcții a înregistrat realizări frumoase, totuși . Întreprinderea II foraj, din cadrul Trustului de foraj Moinești se prezintă pe primele 5 luni cu un bilanț, economic nesatisfacător. Elanul de foraj este rămas in urmă cu mult, iar la prețul de cost pierderile însumează peste 3.000.000 lei. Situația este aceasta deși în ultimele 3 luni planul la metri forați a fost îndeplinit și depășit, nu s-au putut acoperi pierderile din lunile ianuarie și februarie cînd planul a fost realizat doar în proporție de 60 la sută. Aproape cu nimic nu se deosebește situația economică a întreprinderii de anul curent cu cea din aceeași perioadă a anului trecut. Faptul acesta scoate în evidență că, conducerea întreprinderii n-a tras la timp învățăminte din lipsurile anului trecut, cînd de asemenea planul primelor două luni a fost nerealizat. In mare, lipsurile ce s-au manifestat au fost aceleași. Cauzele ce au dus la nerealizarea planului sînt multiple, atît obiective cît îi subiective întreprinderea a întîmpinat greutăți din cauza primirii cu întîrziere a locațiilor pentru sonde. Faptul acesta a făcut ca forajul la unele sonde să nu înceapă în termenul planificat. In această perioadă o parte din sonde au trebuit să stea din lipsă de motoare termice, sape cu role, lubrifianți, cabluri și diferite piese de schimb, pe care întreprinderea, cu toate intervențiile făcute nu le-a primit la timp. Dar cauzele acestea de ordin obiectiv nu sunt singurele care au concurat la nerealizarea planului, așa cum caută să arate conducerea întreprinderii. In cele 5 luni la care ne referim au existat o serie de lipsuri de natură subiectivă care sînt strîns legate de modul de organizare și urmărire a activității desfășurate de brigăzile de foraj și de secțiile și serviciile întreprinderi. Măsuri mai eficiente pentru a preveni avariile și complicațiile Este cunoscut că în activitatea de foraj avariile, și complicațiile au mari repercusiuni'negative 'asupra realizării planului fizic și asupra situației financiare a întreprinderii. Lupta pentru prevenirea lor trebuie să constituie principala preocupare. Din păcate, la întreprinderea II-foraj numărul de avarii în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, în loc să scadă a crescut. Anul acesta s-au produs 27 de avarii pentru rezolvarea cărora s-au cheltuit peste 1.000.000 lei. Marea majoritate a avariilor s-au produs datorită unor defecte de fabricație a materialului cît și unor condiții dificile de lucru. Un număr de 7 avarii se datoresc însă exclusiv personalului. Avaria de la sonda 8 S care s-a produs din cauza uzurii exagerate a sapei in schimbul sondorului șef Konstantin Stanciu a durat 45 ore, timp în care se puteau săpa peste 40 m. Pentru rezolvarea ei s-au cheltuit 8.225 lei. Rămîneri de role de la sape la puț, datorită nerespectării instrucțiunilor tehnice au avut loc și la sondele 10 P, 5 și 7 L, 12 P. și altele. Vinovați de producerea acestor avarii se fac sondorii șefi Ion Oprea, Emil Antal, Niculaie Creangă, cît și maiștrii de foraj Toma Marin, Ion Bratu și Ion Găman. Avariile și complicațiile duc implicit la mărirea timpului neproductiv. In trimestrul , avariile și complicațiile au reprezentat 7 la sută din totalul timpului calendaristic. In joc însă ca acest timp să scadă în ultima vreme el a crescut, Ca urmare a unor avarii din luna mai, timpul neproductiv afectat avariilor a crescut la 14,4 la sută. Aceste cîteva exemple scot in evidență cît de dăunătoare sunt avariile și complicațiile pentru activitatea generală a întreprinderii. Desigur, multe din ele puteau fi evitate dacă exista mai multă preocupare pentru însușirea temeinică de către fiecare brigadier, sondor șef și sondor a regulamentului pentru prevenirea și lichidarea accidentelor tehnice de fund și a instrucțiunilor referitoare la întrebuințarea sapelor. In această perioadă s-au experimentat o serie de tipuri noi de sape. Dacă se cunoșteau și respectau cu cea mai mare strictețe instrucțiunile tehnice date, numărul de avarii provenite din rămînerea rolelor la puț ar fi fost mult redus. Broșuri cu aceste instrucțiuni s-au dat la fiecare secție cît și la brigăzi. Conducerile secțiilor de foraj n-au urmărit însă dacă ele sînt sau nu însușite de oameni, iar personalul tehnic al întreprinderii n-a organizat periodic sondaje în această direcție. Nu întotdeauna organizațiile de partid au analizat cauzele care au dus la accidente tehnice, la avarii și complicații, spre a studia și stabili măsuri concrete pentru evitarea lor în viitor. Conducerea întreprinderii și personalul tehnico-ingineresc trebuie să-și concentreze întreaga atenție spre a lua măsuri eficiente pentru prevenirea avariilor, iar atunci cînd acestea se produc să studieze operativ și profund situația pentru a evita complicațiile. Acest lucru trebuie făcut întrucit sunt încă sondori șefi și brigadieri care, bazați pe faptul că știu din practică cum trebuie prevenite avariile, nu studiază C. Andreescu (Continuare în pagina 11I-a) în unitățile economice din orașul Bacău Munca avintatâ — realizări frumoase In fruntea întrecerii socialiste se află secția de tîmplărie, care în perioada ce s-a scurs din această lună și-a depășit sarcinile de plan cu 5 la sută. Printre fruntașii întrecerii se află muncitorii : Mihai Gugleș, Ion Blănaru si Gheorghe Potoroacă. „MECANO-CHIMICA“: Munca bine organizată dă întotdeauna rezultatele dorite. Așa se explică frumoasele realizări obținute de harnicul colectiv de muncă al întreprinderii de industrie locală „Mecano-Chimica“ din Bacău. In primul semestru al anului planul a fost depășit cu 17,4 la sută. S-au realizat peste plan 61 bucăți sobe metalice pentru gătit, 224 bucăți cazane de rufe și o cantitate de 6580 kg vată. întrecerea socialistă continuă cu mult succes și în acest semestru. De pildă, secția material didactic și-a depășit planul în prima decadă a lunii iulie cu 13,7 la sută. Fruntași în muncă sunt: Maria Iștoc, Anica Pricop, Maria Ciubotaru și Vasile Păduraru. BAZA COMPETROL NR. 5: Și colectivul de muncă al bazei Competrol nr. 5, cartierul Șerbănești, își încununează cu succes munca rodnică ce o depune. După 6 luni de activitate, colectivul de muncă raportează că a desfăcut peste plan o cantitate de 180 tone motorină, 40 tone uleiuri pentru tractoare și cca. 9 vagoane de butelii. Demn de menționat este faptul că prin reducerea cheltuielilor de circulație și ca urmare a înlăturării pierderilor la descărcare și înmagazinare s-au obținut economii în valoare de 1a 2 000 ’lei. „MOLDOVA“: Continuînd șirul succeselor pe care le-a obținut in primul semestru al anului, colectivul de muncă al întreprinderii de industrie locală „Moldova“ din orașul Bacău, a reușit să producă peste prevederile planului în primele 10 zile ale acestei luni un număr de 3 garnituri de mobilă tip „Moldova“. 1 Textiliștii buhușeni obțin noi succese în întrecerea socialistă . In cadrul preparației filaturilor a fabricii de postav din Buhuși, lucrează un colectiv harnic de muncitori și tehnicieni care are ca scop realizarea unor produse de calitate superioară, angajament luat în întrecerea socialistă. Urmărirea îndeaproape a apliarii măsurilor tehnico-organizatorice prevăzute, îndeplinirea planului de întreținere și reparații a mașinilor și utilajelor etc. au făcut ca succesele atelierelor din cadrul preparației să se îmbunătățească de la o perioadă la alta. De exemplu, la sortarea deșeurilor, brigăzile conduse de Pipa Elena și Săvinoiu Elena au obținut depășiri ale planului de producție de 14,9 la sută și respectiv 9,6 la sută. In afară de depășirea sarcinii de plan, muncitorii din acest compartiment au îmbunătățit calitatea produselor prin sortarea corectă a materialului. In lupta pentru obținerea unor produse de calitate superioară, realizări frumoase a înregistrat și colectivul de muncă de la sortarea lunii care a primit in permanență sprijinul și îndrumarea organizației de partid. Datorită muncii entuziaste depuse de către fiecare muncitor în trimestrul II al acestui an, planul de producție a fost îndeplinit în proporție de 110,3 la sută. Merită scoasă în evidență munca desfășurată de întregul colectiv și, în special de către brigada de calitate, condusă de comunista Iozefina Petcu. Pentru a asigura filaturilor materia primă de bună calitate, la spălătoria de lună, materia primă este spălată cu atenție. In acest scop s-au luat măsuri importante care au contribuit la spălarea unui volum sporit de lună. Este de remarcat faptul că lună de lună acest harnic colectiv realizează peste plan circa 3.000 kg lună spălată. Se face simțită contribuția adusă de tov, Grigore Dumitru, Gavril Vasile, Gîrțu Dumitru și alții. Pentru eliminarea impurităților din Una care iese din spălătorie se trece la carbonizare. Și aici s-au înregistrat succese importante. De exemplu, numai in trimestrul II a.c. s-a realizat peste plan cantitatea de 1.413 kg lină. Merită scoasă în evidență munca desfășurată de fruntașii în producție ca tov. Lupa Vasile, Ignat Ion și Mocanu Constantin. Succese importante în întrecerea socialistă a obținut și colectivul de muncă de la boiangeria de lînă și bumbac care și-a îndeplinit sarcinile de plan, a lucrat cu o productivitate sporită dînd posibilitatea filaturilor să introducă în procesul de fabricație articolele planificate. Ion Vieru electrician Constructorilor de la Onești le este asigurată o foarte bună asistență medială. IN CLIȘEU : Un aspect de la secția chirurgie a spitalului. Fotoreporterul nostru a surprins un moment din timpul unei operații. V .mm