Viaţa Capitalei, mai 1950 (Anul 2, nr. 303-326)

1950-05-01 / nr. 303

IIUn secol de lupte ale clasei muncitoare pentru socialism, încununate de măreţe victorii istorice, a dovedit că solidaritatea internaţională a clasei muncitoare şi a tuturor celor ce muncesc este invincibilă, că ea poate înfrânge orice forţe vrăjmaşe. Astăzi, când poporul sovietic construeşte victorios comunismul, când într’un şir de ţări lupta pentru transformarea socialis-’ tă a societăţii este în pliilă des-făşurare, astăzi, când omenirea îşi încordează toate forţele pentru a zădărnici planurile criminale ale imperialiştilor americani şi englezi de a deslănţui un nou război, toţi partizanii sinceri ai păcii şi democraţiei văd din ce în ce mai limpede în solidaritatea lor internaţională calea pentru a învinge uneltirile duşmanilor omenirii. Invatamintele istoriei La începutul primului război mondial, solidaritatea internaţională a proletariatului a fost paralizată de trădarea conducătorilor social-democraţiei, oportunişti înrăiţi şi şovinişti. Dar încă în 1915, Lenin, vorbind cu prilejul zilei de 1 Mai despre raportul forţelor de clasă, prevenea clasa muncitoare să nu se ia după aparenţe. Războiul, spunea Lenin, este cea mai mare criză. Şi orice criză, adăuga el, înseamnă accelerarea desvoltării, ascuţirea contradicţiilor, scoaterea lor la suprafaţă şi falimentul a tot ce e putred. Cu câtă exactitate a confirmat istoria previziunea lui Lenin, Burghezia imperialistă n’a putut opri coacerea crizei, n’a putut evita inevitabilul: accelerarea desvoltării sociale, ascuţirea şi scoaterea la suprafaţă a contradicţiilor dintre imperialismul înrobitor de popoare şi provocator de război şi massele oamenilor muncii doritoare de pace şi libertate, accelerarea creşterii conştiinţei şi solidarităţii internaţionale a proletariatului şi a tuturor celor ce muncesc. In urjma primului război mon- dial, unitatea şi solidaritatea internaţională a celor ce muncesc s’au ridicat la un nivel mult mai înalt. Uniunea Sovietică şi forţele sociale grupate în jurul ei şi al partidelor comuniste în lupta contra fascismului şi a războiului au izbutit prin lupta lor solidară să întârzie cu mult des- lănţuirea celui de al doilea război mondial. Azi este un fapt pe deplin dovedit că cel de al doilea război mondial n’a fost numai opera nazismului, fascismului italian, şi militarismului japonez, ci în egală măsură opera imperialismului american, englez şi francez, care au sprijinit şi desvoltat forţele agresiunii, urmărind sdrobirea Uniunii Sovietice şi înnăbuşirea comunismului. Dar, ca şi în 1914-1918, cercurile imperialiste n’au putut împiedica coacerea crizei politice determinate de război şi n’au putut evita ca această criză să se întoarcă împotriva lor. Această criză a dus într’un şir de ţări la discreditarea şi demascarea burgheziei, care a trădat independenţa naţională a acestor ţări, şi la o extraordinară accelerare a desvoltării revoluţionare a societăţii pe calea socialismului. Ajutorul internaţionalist eliberator dat de Uniunea Sovietică popoarelor subjugate, lupta eroică şi victoria istorică a Armatei Sovieticei au trezit masse populare imense de pe toată faţa pământului, care au găsit în partidele comuniste conducători devotaţi şi neşovăitori. Ele au intrit în frontul solidarităţii internaţionale de luptă pentru independenţa naţională, pace trainică, democraţie populară şi soeialism. Forţa şi autoritatea partidelor comuniste au crescut imens. Urmarea directă a înfrângerii sdrobitoare pricinuită principalelor, detaşamente de asalt ale imperialismului mondial de către U.R.S.S. şi a politicii internaţionaliste a acesteia este naşterea ţărilor de democraţie populară. Naşterea regimurilor de democraţie populară, constituirea Republicii Populare Chineze, colaborarea şi alianţa lor strânsă cu puternica Uniune Sovietică constitue o situaţie istorică calitativ nouă, dă o coeziune şi o tărie nemaivăzută solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Graniţele lumii imperialiste s’au strâmtat. Pe un teritoriu imens, dela Berlin până în Indochina, solidaritatea internaţională a oamenilor muncii în lupta pentru socialism a căpătat un nivel mai înaltde organizare, pe calea colaborării frăţeşti între state independente şi suverane, care reprezintă interesele oamenilor muncii. Ajutorul de tip nou, socialist, dat de U.R.S.S., ţărilor de democraţie populară pe bază de complectă egalitate de drepturi, constitue o formă înaltă de manifestare a solidarităţii internaţionale a popoarelor sovietice, ce construesc comunismul, cu popoarele care construesc socialismul. Mulţumită acestui ajutor, acestea îşi industrializează ţara, îşi consolidează independenţa, îşi ridică nivelul de trai. Iată o pildă. Se ştie că până acum câţiva ani România nu avea o industrie ale tractoare. Deunăzi însă, uzinele „Sovromtractor” dle la Braşov au fabricat al 4.000- lea tractor românesc. Se înţelege că fără ajutorul economic intens al U.R.S.S. noi n’am fi putut obţine un asemenea succes pe calea industrializării şi mecanizării agriculturii. Uniunea Sovietică, şi alături de ea democraţiile populare, apără cu tărie la O.N.U. şi în toate manifestările internaţionale interesele vitale ale tuturor popoarelor iubitoare de pace şi libertate. Să zădărnicim planurile criminale ale aţâţătorilor la război! In aceste condiţii de creştere extraordinară a forţelor democratice şi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, îndată după sfârşitul celui de al doilea război mondial, imperialiştii americani şi englezi au început să împingă într’un ritm precipitat lumea spre un nou măcel. Prin agresivitatea lor, prin neruşinarea tendinţelor lor de dominaţie mondială, prin brutalitatea cu care încearcă să reprime rezistenţa popoarelor pe care le subjungă, imperialiştii americani precipită coacerea crizei politice de care vorbea Lenin la 1 Mai 1915. Creşte nemulţumirea masselor populare din ţările marshallizate, clocoteşte tot mai puternic lupta de eliberare a popoarelor coloniale sau dependente şi, în acelaş timp, creşte şi conştiinţa faptului că ceea ce n’a fost posibil înaintea primului şi celui de al doilea război mondial este posibil, realizabil şi raţional acum. Deslănţuirea unui al treilea război mondial poate fi împiedicată de solidaritatea internaţională a clasei muncitoare, a tuturor oamenilor muncii şi a sutelor de milioane de partizani ai păcii din lumea întreagă. Lucrul acesta nu este uşor. Dar el este posibil, cu condiţia ca solidaritatea internaţională a luptătorilor pentru pace să fie consecventă, neînfricată şi activă. El este posibil, cu condiţia ca partizanii păcii şi mai ales comuniştii şi clasa muncitoare din toate ţările să fie conştienţi de mărimea şi seriozitatea efortuluice trebue să fie făcut pentru a bara calea fascismului şi războiului. Faptele arată că spiritul solidarităţii internaţionale active şi hotărîte al luptătorilor pentru pace există şi câştigă necontenit teren. Inspiraţi de politica stalinistă de apărare a păcii dusă de Uniunea Sovietică, oamenii muncii din ţările capitaliste, conduşi de asemenea încercate partide comuniste ca Partidul Comunist Francez, Partidul Comunist Italian şi alte partide comuniste, îşi rostesc cu tărie hotărîrea de a nu lupta niciodată împotriva U.R.S.S. şi ţărilor de democraţie populară, organizează greve şi demonstraţii, refuză să descarce armamentul american, împiedică transporturile de arme pentru războaiele coloniale. Nenumăraţi intelectuali, milioane de oameni iubitori de pace din toate păturile sociale şi din toate ţările se alătură uriaşei mişcări a partizanilor păcii. Semnând apelul sesiunii de la Stockholm a Comitetului permanent al Congresului mondial al partizanilor păcii, nenumăraţi oameni cinstiţi din toate păturile sociale intră în rândurile celor ce înţeleg să participe activ la rezolvarea problemelor politice de însemnătate internaţională, de care atârnă soarta lor şi a omenirii. Condiţia creşterii solidarităţii internaţionale a luptătorilor pentru pace, democraţie şi socialism este întărirea unităţii de luptă a clasei muncitoare. Iar aceasta cere, la rândul ei, demascarea necruţătoare a social-democraţiei de dreapta, agentură a imperialismului american. Un mare succes al solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc îl constitue demascarea bandei de spioni americani Introduşi în mişcarea muncitorească şi grupaţi în jurul lui Tito Rankovici, ca şi a celorlalţi trădători, agenţi provocatori şi spioni de teapa lor. Scoaterea la iveală şi eliminarea acestor putregaiuri din rândurile celor ce muncesc este o lege de desvoltare pentru mişcarea muncitorească şi pentru mişcarea partizanilor păcii. Pentru pace şi socialism este adânc semnificativ entuziasmul cu care poporul român semnează apelul de la Stockholm. In două săptămâni, apelul a fost semnat de 4.300.000 de cetăţeni. Zilnic îl semnează alte sute şi sute de mii. Dar semnarea propriu zisă nu este singurul aspect al acestei vaste acţiuni politice. La strângerea iscăliturilor participă 237.000 de membri ai celor, 17.000 de comitete de luptă pentru pace, alese de masse, precum şi alte zeci de mii de activişti voluntari ai luptei pentru pace. Comitetele pentru pace desfăşoară cu prilejul strângerii semnăturilor o vâstă muncă de lămurire, cutreierând oraşele şi satele din casă în casă, stând de vorbă cu fiecare om; ele expun în fabrici şi în cartiere vitrine cu desene, care arată creşterea forţelor apărătoare ale păcii, în frunte cu Uniunea Sovietică, şi lupta împotriva aţâţătorilor la război. «Muncind cu entuziasm în fabrici, pe ogoare şi în instituţii, luptând pentru întărirea economică a Patriei noastre, pentru sporirea capacităţii ei de apărare, pentru ridicarea nivelului material şi cultural al traiului lor, oamenii muncii din ţara noastră contribuezi cu zi la în-tărirea frontului solidarităţii internaţionale a luptei pentru pace. Lupta pentru pace este strâns împletită cu toate Iniţiativele importante ale muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor, în întrecerea socialistă de 1 Mah care se desfăşoară cu un deosebit elan. Sub lozinca „Mai mult« petrol, pentru Patrie, pentru pace!”,, muncitorii şi tehnicienii din in-dustria extracţiei de petrol obţine succese deosebite în producţie, a Un deosebit elan în întrecere,E manifestă muncitorii din indus- || tria extracţiei metalelor neferoa- tfj se .In diferite industrii, munci- | torii şi tehnicienii introduc me- todele stahanoviştilor sovietici de mărire a productivităţii muncii. 3 Succesele celor 176 gospodării agricole colective înfiinţate până în acum determină în sânul ţărani §i mii muncitoare un curent, tot mai puternic şi mai larg în favoarea colectivizării. Tot mai mulţi ţă- răni muncitori, după ce au vizi- mat gospodăriile colective și s’au convins de netemeinicia minciu- fej nilor răspândite de chiaburi, cer permisiunea de a forma gospo- jg dării colective. A sprijini dini! toate puterile această mişcare, înseamnă a întări Patria noastră, Republica Populară Română, şi iq totodată a întări frontul interna- Èj ţional de luptă pentru pace, damocraţie şi socialism. In ţara noastră face progrese || îţi seminate educaţia internaţiona- S listă oamenilor muncii, care se reflectă în dragostea tot mai || fierbinte pentru Uniunea Sovie ttică şi marele Stalin, în prietenia crescândă dintre poporul ro- român şi naţionalităţile conlocuitoa- re, în strângerea relaţiilor de X prietenie cu celelalte ţări de democraţie populară şi în interesul a tot mai viu şi mai frăţesc al X masselor pentru lupta eroică a|| comuniştilor şi partizanilor păcii , din țările capitaliste. 4 Lămurite şi conduse de Parti- g dul Muncitoresc Român, masse || tot mai largi de oameni ai mun- • cii din ţara noastră îşi leagă con- jS ştient eforturile de eforturile N frontului solidarităţii internaţio- |f nale a luptătorilor pentru pace, j democraţie şi socialism. * *) Articol apărut in „Pentru pace trainică, pentru demo- « wssrjmsz. mttrsmm Solidaritatea internaţională a Partizanilor Păcii este invincibilă!*) de ANA PAUKER secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Român 2 MAREA DEMONSTRAŢIE DIN CAPITALA CU PRILEJUL ZILEI DE 1 MAI (Urmare fi in pag. la) o placardă dusă de un pionier şi o pionieră „Pionieri, in luptă pentru cauza lui Lenin şi Stalin, înainte", strigă un glas. Din sute de piepturi a izbucnit spontan răspunsul avântat: „Tot înainte”. Sosesc mereu nouă grupuri de pionieri. Ei poartă stea,guri roşii şi tricolore, alţii vin cu baloane roşii de toate mărimile, cărora le -u s’a stins ecoul aplauzelor care au însoţit defilarea detaşamentelor de pionieri, şi un nou val de aclamaţii salută intrarea în Piaţa Victoriei a muncitorilor de la „Griviţa Roşie”. Cei 6000 de ceferişti numără în rândurile lor eroici luptători pentru cauza muncitorimii, numeroşi fruntaşi în producţie, inovatori, raţionalizatori, toţi fii devotaţi scumpei noastre Patrii. Cot la cot, defilează in rânduri compacte, cincisprezece miştii alături de fochiştii cari au realizat însemnate economii de combustibil. Pe piepturile multora strălucesc decoraţiile dau drumul în faţa tribunei. O gardă de onoare poartă drapelul dăruit pionierilor noştri de către pionierii sovietici. Din şirurile micilor manifestanţi, se desprind in aclamaţiile nesfârşite ale publicului grupuri de fetiţe şi băeţi, care aducând un „salut voios de pionier” fruntaşilor Partidului şi Guvernului, urcă în tribune oferind buchete de flori şi medaliile, răsplata vredniciei şi devotamentului lor. Iată o locomotivă şi un vagon, conduse de un grup de pionieri cari împlinesc cu multă îndemânare serviciile mecanicului, fochistului şi şefului de tren. In panourile pe care le poartă ceferiştii, alături de realizările din producţie se oglindesc angajamentele lor de viitor, chezăşie a hotărîtei lor lupte pentru apărarea păcii. ,Jos cu acei ce vor război Pentru pace luptăm noi”, scandează miile de ceferişti de la Griviţa Roşie laolaltă cu publicul din tribuneşi de pe străzi. tovarăşului Stalin, încadrat cu ghirlande de flori, cu steaguri roşii şi cu cărţi în mână, trec studenţii Şcoalei Superioare de Ştiinţe Sociale „A. A. Jdanov”, de pe lângă C.C. al PM.R. Urmează lungi coloane ale studenţilor şi profesorilor Universităţii „C. I. Parhon”, Institutului de Artă şi Institutului Pedagogic „Maxim Gorki”. Ei scandează cu avânt numele celui mai iubit prieten al tineretului, tovarăşul Stalin. Artiştii Teatrului Naţional defilează purtând o pancartă cu inscripţia: „Arta şi cultura în slujba celor ce muncesc”. „Nici un compozitor în afara luptei pentru place”, este scris pe pancarta cu care defilează membrii Uniunii Compozitorilor, întreprinderea „Scrisul Liber” defilează cu o mare pancartă: „Trăiască presa bolşevică, isvor măreţ de învăţătură pentru presa comunistă din R.P.R.”. Cu puternice ovaţii este Cetăţenii cartierelor, membrii comitetelor gospodăreşti şi ai tuturor organizaţiilor de massă, purtând flamuri purpurii şi tricolore, portrete şi lozinci, manifestează plini de avânt. Sunt mii de cetăţeni care prin muncă voluntară au contribuit la înfrumuseţarea şi curăţenia oraşului. Iată-o pe Docia Constanţa, alături de Pens Sofia şi Munteanu Elena, vrednice gospodine din Ferentari, Daneş Victoria, Florescu Nicolae, Angela Utcan din circumscripţia 30, Caraisenie Dumitru din circ. 29, atâţia şi atâţia alţii cetăţeni harnici şi cu dragoste de cartierele lor pentru a căror bună îngrijire nu precupeţesc nici un efort. „Azi e zi de sărbătoare „Pentru clasa muncitoare. Scandând această lozincă muncitorii de la „F. C. SGheorghiu-Dej” defilează prin faţa tribunelor. Urale nesfârşite întâmpină pe muncitorii uzinei „Vasile Roaită”. Ei aduc trofeele marilor biruinţi în lupta pentru împlinirea şi depăşirea Planuîntâmpinată pancarta care înfăţişează viitoarea Casă a Scânteii, isvor de cultură şi lumină. Sub semnul înfrăţirii poporului român cu naţionalităţile conlocuitoare, manifestează în minunate costume naţionale Uniunea Populară Maghiară, Comite- tul Antifascist German, Comitetul Democrat Evreesc, Comitetul Democrat Grec, etc. In cântece şi jocuri vesele, îmbrăcaţi în minunate costume naţionale, defilează ţăranii muncitori din Gospodăriile Agricole Colective din comunele Paicu, Gosteşti, Li vedea şi de la Gospodăria Agricolă de Stat Pante,iimon, Dudeşti-Cioplea şi Băneasa. Pancarte sugestive demască uneltirile duşmănoase ale chiaburilor, îmbrăcaţi în salopete albastre defilează tractoriştii şi ceilalţi muncitori de la S.M.T. Hagieşti. Ei poartă cu mândrie o pancartă pe care să scrie: „întâmpinăm ziua de 1 Mai cu planul de lucrări de primăvară terminat“. O altă pancartă înfăţişează un tractor sub şenilele căruia este strivit lui chiabur veninos. „Fiecare luiarat cu tractorul este o lovitură în capul chiaburilor“. lui de Stat, pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii. Ca o adevărată uzină în mişcare apare prima combaină din seria construită în ţara noastră. Tractorul 4000, victorioasa realizare a muncitorilor de la „Sovromtractor” face să înainteze combaina încadrată de muncitori, pe ale căror chipuri se citeşte bucuria succesului. Trec mereu alte coloane de muncitori şi muncitoare, purtând mărturia biruinţelor lor în producţie. Şcolile, personalul din spitale, unităţile de construcţii, Canalul Dunăre- Marea Neagră, I.T.B.-ul, I.C.A.S.-ul, ministerele, toţi acei ce muncesc, au venit ori să aducă un salut fierbinte conducătorilor poporului, sub îndrumarea cărora Ţara prosperă, întărind frontul păcii în fruntea căruia se află invincibila Uniune Sovietică. ,,Vom munci şi vom lupta Pacea o vom apăra’’! îndemnul acesta rostit din mii şi mii de glasuri răsună ca o chemare la răspund prin aclamaţii case ştrurte de mii de cetăţeni, zentat în aplauzele mulţimii. In faţa carului se află recordmanul şi campionul ţării, dinamovistul Mihail Raica, cel mai bun aruncător de greutate şi tânăra Lia Manoliu, discobolă. Iată membrii Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport în urma cărora vin in paşi gimnastici, studenţii şi studentele Institutului de Educaţie Fizică şi elevii Şcoalei Tehnice Sportive din Bucureşti. Sunt cadrele viitoare ale sportului din ţara noastră şi pasul lor mândru este admirat de mulţime. Deodată, coloana devine mai animată şi, printr-o mişcare abil executată, trupurile devin litere. SLAVA LUI STALIN! încă o mişcare şi peste întreaga piaţă flutură un covor roşu din basmalele ridicate de studenţi şi elevi. Acum apare coloana asociaţiilor sindicale cu steagurile lor uriaşe şi multicolore. Sunt muncitorii din metalurgie, feroviari, petrol, arte grafice, etc. Tineretul defilează pentru prima dată sub culorile noilor asociaţii care sunt baza de masse a sportului nostru. Metalul, Spartac, Progresul, Flacăra, Locomotiva. Iată ostaşii sportivi ai Casei Centrale a Armatei. Sunt mândria ţării, ei fac parte din armata poporului muncitor . Parada sportivilor este încheiată de sportivii asociaţiei Dinamo. In costume frumoase, simbolizând unitatea dintre muncitori, ţărani muncitori şi ostaşi, sportivii de la Dinamo execută in faţa tribunelor o stemă vie pe care se poate ceti: P.M.R. — 1 Mai. Măreaţa manifestaţie a luat sfârşit. Ea a constituit o impresionantă demonstraţie de forţă a clasei muncitoare, care construeşte socialismul. Sutele de mii de oameni, de toate vârstele, bărbaţi şi femei, uniţi într’un singur gând, ridicând imn de slavă Uniunii Sovietice şi genialului ei conducător, tovarăşul Stalin, au exprimat din nou voinţa lor nestrămutată de a lupta sub conducerea Partidului pentru înflorirea patriei noastre, pentru pace. DEFILEAZĂ MUNCITORIlI DELA C. F. R. Un grup de sportivi arecând prin faţa tribunei CETĂŢENII DIN CARTIERE CARELE ALEGORICE Dintre numeroasele care alegorice care au prezentat victoriile obţinute în fabricile şi uzinele noastre, s’au desprins prin minunata lor înfăţişare şi puternica lor semnificaţie, cele patru care alegorice — „Pacea"/ „Planul de Stat", „Alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare“ şi „Ajutorul ce ni-l dă Marea Ţară a Socialismului“, prezentate plastic şi impresionând prin armonioasa lor construcţie, au entuziasmat publicii care a aplaudat cu însufleţire. Carul alegoric reprezentând Ajutorul Sovietic înfăţişează minunatele produse industriale şi agricole pe care Uniunea Sovietică ni le trimite pentru continua desvoltare a ţării noastre. La trecerea acestor care alegorice, gândul tuturor se îndreaptă cu recunoştinţă către marele prieten al poporului nostru tovarăşul STALIN. Imensa mulţime din Piaţa Victoriei aclamă frenetic şi scandează cu entuziasm: STALIN! STALIN! Ore întregi au trecut coloanele de manifestanţi prin faţa tribunelor. Coloana de ţărani muncitori călări, veniţi din întreg judeţul Ilfov, a adus salutul ţărănimii muncitoare la această mare sărbătoare. DEFILEAZĂ SPORTIVII In faţa tribunelor apare coloana sportivilor. In viteză, motocicliştii vin cu steaguri roşii. Fiecare steag este o literă și fraza se poate ceti limpede: . TRAIASCA 1 MAI. Carul alegoric, cu stema Republicii şi numele complexului G.M.A. este pre- tmwmmmmm Două milioane de oameni ai muncii au subscris până azi pentru „Casar Scânteii’, marele centru poligrafic, izvor de cultură și lumină. Muncitorii marelui șantier poartă un sugestiv panou, care reprezintă entuziasmul oamenilor muncii, subscriind pentru casa lor de cultură, „Casa Scânteii". MUNCITORII DE LA UZINELE „23 AUGUST» ŞI „REPUBLICA» două coloane înainteazăcu paşi hotărîţi vrednicii muncitori ai uzinelor „23 August” şi „Republica”. Care alegorice cu motoare „Diesel” fabricate în uzină, panouri reprezentând alte importante maşini executate de muncitorii acestor fabrici, însoţesc miile de manifestanţi. Grafice imense arată depăşirile de producţie ale ambelor uzine, lozinci şi angajamente pentru noi victorii în muncă, pentru îmbunătăţirea calităţii produselor se pot ceti pe pancartele purtate de muncitori. In fruntea muncitorilor dela „23 August” şi „Republica” păşesc grupele de decoraţi, în rândurile că-,rora zărim pe Emil Siriga.., directorul uzinelor, Gaspar Vasile de la turnătorie, rabotorul Petre Gheorghe, strungarul Bivolan Aurel, ing. Wechsler şi mulţi alţii ca ei. MUNCITORII DIN UZINE ŞI ÎNTREPRINDERI Urmează muncitorii dela uzinele „Dinamo” şi „Vulcan”. Coloana muncitorilor dela „Vulcan” poartă cu mândrie macheta unui pod rulant construit de dânşii, iar cei dela „Dinamo” prezintă un „Electrocar” ce va fi introdus in toate fabricile pentru îmbunătăţirea transporturilor. Sunt mulţi evidenţiaţii în muncă la uzinele „Vulcan”. Numele şi fotografiile lor sunt purtate cu dragoste şi mândrie de tovarăşii lor. Constantin Dragomirescu, care conduce brigada de calitate, Cant Vasile, carosier, Călin Alexandru, strungar, Marin Gheorghe, turnător, iată numai câteva nume din rândurile fruntaşilor în muncă ai uzinelor „Vulcan”. Salutând cu pumnul strâns, muncitorii scandează mereu lozinci care cheamă la muncă şi la luptă pentru biruinţa păcii. „Avantgarda păcii e U.R.S.S.” scandează în aclamaţiile publicului oamenii muncii. Cu un măreţ portret al mm VIATA CAPITALEI ________________________________________»• __________ _________ Serbările populare de aseară IN PIAŢA REPUBLICII Sărbătorirea Zilei de 1 Mai a continuat şi după amiază, până seara târziu. In pieţele şi parcurile Capitalei s’au desfăşurat serbări populare într’o atmosferă de veselie şi entuziasm. Numeroase echipe artistice sindicale, echipe ale armatei, actori ai teatrelor bucureştene, echipe ale ateneelor populare au executat în faţa sutelor de mii de oameni ai muncii, programe artistice. Festivalul a fost deschis de fanfara militară, după care corul, orchestra, baletul şi solişti de la Opera de Stat au executat timp de aproape două ceasuri cântece româneşti şi sovietice, jocuri populare, suita de dansuri din „Flarap Alb“, marşul din opera „Ivan Susann”-Ginka, etc. Pe scenă a apărut orchestra de balalahi P.T.T. Costumele populare ucrainene ale orchestranţilor, cântecele executate cu atâta pricepere întregeau decorul sărbătoresc al acestei seri de 1 Mai. Orchestra de balalaici a executat arii populare ruseşti, româneşti, ungare, poloneze, cole spaniole. Şi-au dat concursul echipele artistice M.A.I., Flacăra Roşie, 23 August, C.F.R. Gara de Nord. IN PIAŢA VERGULUI Parcul Vergului a îmbrăcat haină de sărbătoare. Seara s’a lăsat pe nesimţite. Farurile strălucitoare scaldă scena în lumină, începe programul serbării. Poetul Jebeleanu urcă pe scenă şi recită cu mult entuziasm poemul său „Duşmani! păcii”. In seara aceasta de primăvară, fiecare vers al poetului devine un puternic îndemn în lupta pentru pace. Rând pe rând ocupă scena echipele de cântece şi jocuri populare ale sindicatelor „ICAS“, „Tricotaje“, „Palatul C.F.R. Administrativ”, „Ministerul Muncii” şi ansamblurile „Uniunii Populare Maghiare“ şi ale Miliţiei. Cântecele şi jocurile s’au terminat în aplauzele mulţimii. Ziua de 1 Mai — a spus muncitorul Petre Enciu celor din jurul său — este o zi însemnată pentru noi muncitorii, căci ea este ziua solidarităţii celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare pentru o viaţă liberă şi înfloritoare. Ca muncitorul Petre Enciu, gândesc miile de muncitori care s-au adunat ieri în parcul Vergului ca să serbeze această zi. Oamenii muncii din cartier au manifestat în acest fel dragostea lor faţă de ziua de 1 Mai, care înseamnă pentru ei pacea şi fericirea căminelor lor. . (1“ ... . Cuvântarea tov. Gh. Apostol (Urmare din pag. l-a) revistă succesele obţinute sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, în lupta pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de viaţă, pentru construirea socialismului în ţara noastră. Datorită desfăşurării cu succes a întrecerii socialiste organizată de Confederaţia Generală a Muncii; Datorită inovatorilor, raţionalizatorilor şi fruntaşilor în producţie care îşi însuşesc tehnica avansată sovietică şi o aplică cu hotărîre in toate ramurile de activitate; Datorită creşterii conştiinţei de clasă a muncitorilor, muncitoarelor, inginerilor şi tehnicienilor care au înţeles să îmbine armonios sarcinile construcţiei socialismului cu lupta pentru apărarea păcii, planul de producţie industrială pe primul trimestru al anului 1950 a fost realizat în proporţie de 104,6 la sută. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român transmite un salut cald şi tovărăşesc tuturor oamenilor muncii şi fruntaşilor în producţie din fabrici, uzine şi ogoare, pentru eforturile depuse în lupta pentru depăşirea Planului de Stat, pentru consolidarea Republicii noastre, pentru apărarea păcii. Conducerea centrală a Confederaţiei Generale a Muncii salută călduros pe toţi membrii organizaţi în sindicatele noastre şi întreg activul de bază al organizaţiilor sindicale, pentru realizările obţinute în trimestrul întâiu şi în cinstea zilei de 1 Mai. Desfăşuraţi cu putere, dragi tovarăşi, întrecerea socialistă pentru îndeplinirea înainte de termen a Planului de Stat pe 1950. Popularizaţi şi introduceţi în procesul muncii tehnica avansată sovietică şi experienţa inovatorilor noştri în producţie. Sindicatele noastre, care trebue să devină şcoala comunismului, trebue să dea dovadă de grijă neobosită pentru ridicarea nivelului de trai material şi cultural al muncitorilor şi funcţionarilor. Păstrând acelaş elan în muncă, cu care am luptat pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea zilei de 1 Mai şi luând ca punct de pornire în munca noastră viitoare nivelul de producţie realizat în zilele schimbului de onoare în cinstea zilei de 1 Mai, noi vom reuşi, nu numai să îndeplinim, dar să şi depăşim sarcinile Planului de Stat pe 1950. TOVARĂŞI, Cu ură sălbatecă, privesc duşmanii regimului nostru de democraţie populară înflorirea patriei noastre, întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare primele succese în lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii. Ei uneltesc împotriva bunului trai al poporului nostru muncitor. Capitaliştii şi marii moşieri expropriaţi, chiaburimea nesăţioasă dela sate, elementele naţionaliste, trădătoare, puse în slujba imperialismului anglo-american, mai încearcă să frâneze mersul nostru înainte. Aparatul Statului nostru de democraţie populară cu sprijinul oamenilor muncii educaţi în spiritul vigilenţei revoluţionare de către Partidul Muncitoresc Român, descoperă, demască şi lichidează toate uneltirile mârşave ale spionilor şi agenţilor imperialismului american şi englez, îndreptate împotriva eforturilor noastre de construire a socialismului. Poporul nostru muncitor, iubeşte pacea şi este hotărit să lupte pentru apărarea ei. Cu un nestăvilit entuziasm au iscălit aproape 5 milioane de oameni ai muncii din oraşele şi satele Republicii Populare Române, apelul lansat în sesiunea de la Stockholm a Comitetului Permanent al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii, prin care s-a cerut interzicerea necondiţionată a armei atomice ca armă de agresiune şi exterminare în masă a oamenilor. Poporul nostru muncitor va considera drept criminal de război acel guvern care va folosi primul această armă împotriva altei ţări. Muncitorimea Republicii Populare Române, care se află cu cinste in fruntea luptei din ţara noastră pentru apărarea păcii, va contribui neîncetat la întărirea şi consolidarea unităţii mişcării muncitoreşti internaţionale, a cărei expresie este Federaţia Sindicală Mondială. Poporul muncitor român, massele muncitoare ale naţionalităţilor conlocuitoare, întreaga clasă muncitoare aliată cu ţărănimea muncitoare, cu devotament neclintit urmează linia politică a Partidului Muncitoresc Român şi a Comitetului său Central, in frunte cu tov. Gh. Gheorghiu-Dej, care conduce cu mână sigură eforturile poporului pentru apărarea păcii, pentru construirea socialismului în ţara noastră. Cu încredere neclintită in victoria lagărului democraţiei, socialismului şi păcii în frunte cu Uniunea Sovietică; cu dragoste nemărginită faţă de Partidul Bolşevic, conducătorul popoarelor sovietice care construiesc comunismul; cu recunoştinţă profundă faţă de eliberatorul şi prietenul scump al poporului nostru, faţă de Marele Stalin, înainte spre victoria socialismului în Republica Populară Română şi în lumea întreagă! TRAIASCA 1 MAI, ZIUA SOLIDARITĂŢII INTERNATIONALE A CLASEI MUNCITOARE. ZI DE TRECERE IN REVISTA A FORŢELOR DE LUPTA ALE OAMENILOR MUNCII DIN ÎNTREAGA LUME! TRAIASCA FEDERAŢIA SINDICALA MONDIALA! TRAIASCA PARTIDUL MUNCITORESC ROMAN, FORŢA CONDUCĂTOARE IN REPUBLICA POPULARA ROMANA, ORGANIZATORUL SI INSPIRATORUL VICTORIILOR NOASTRE! TRAIASCA U. R. S. S., BASTIONUL PĂCII, DEMOCRAŢIEI ŞI SOCIALISMULUI! TRAIASCA MARELE POPOR SOVIETIC — CONSTRUCTORUL COMUNISMULUI! SLAVA CELUI MAI IUBIT PRIETEN AL POPORULUI NOSTRU, GENIALUL ÎNVĂȚĂTOR AL OAMENILOR MUNCII DIN ÎNTREAGA LUME, MARELE STALIN!