Viaţa Capitalei, februarie 1954 (Anul 4, nr. 1455-1477)

1954-02-02 / nr. 1455

- Pag' * 2- VIAȚA CAPITALEI — — MOSCOVA, 1 (Agerpres). — TASS transmite comunicatul Direcţiei Centrale de Statistică de pe lingă Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. cu privire la rezultatele îndeplinirii planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale a U.R.S.S. pe anul 1953. Dezvoltarea industriei, agriculturii şi transporturilor, creşterea construcţiilor capitale, lărgirea comerţului interior şi exterior, sporirea numărului muncitorilor şi funcţionarilor şi ridicarea nivelului material şi cultural al poporului în 1953 sunt caracterizate prin următoarele date: - îndeplinirea planului de producţie in industrie . Planul anual al producţiei globale a fost îndeplinit în industrie în ansamblu, în proporţie de 101%. Pe ministere, planul anual al producţiei industriale globale a fost îndeplinit după cum urmează: Procentul îndeplinirii planului pe anul 1953 Ministerul industriei metalurgice 99 Ministerul industriei cărbunelui 99,4 Ministerul industriei petrolului 100,9 Ministerul industriei chimice 102 Ministerul centralelor electrice și al industriei electrotehnice 102 Ministerul construcției de maşini 102 Ministerul construcţiei de maşini de transport şi maşini grele 98 Ministerul industriei materialelor de construcţie al U.R.S.S. 99 Ministerul industriei forestiere şi a hîrtiei 93 Ministerul mărfurilor industriale de larg consum al U.R.S.S. 104 Ministerul industriei de mărfuri alimentare al U.R.S.S. 100,5 întreprinderile industriale ale Ministerului căilor de comunicații 104 întreprinderile industriale ale Ministerului culturii al U.R.S.S. 104 întreprinderile industriale ale Ministerului ocrotirii sănătății al U.R.S.S. 102 Ministerul industriei locale şi de combustibil şi ministerele industriei locale ale republicilor unionale 104 Cooperaţia meşteşugărească 103 Producţia globală a întregii industrii a U.R.S.S., a crescut în 1953 cu 12% în comparaţie cu 1952, şi cu 45% în comparaţie cu 1950. Aceasta înseamnă că sarcina prevăzută de cel de al 5-lea plan cincinal cu privire la creşterea producţiei industriale este îndeplinită cu succes. Anul trecut, guvernul a luat o serie de hotărîri îndreptate spre obţinerea unui avînt rapid al producţiei bunurilor de consum popular, pentru ridicarea considerabilă a bunei stări materiale a poporului. Ca urmare a acestui fapt, in 1953 mai ales în cel de al II-lea semestru, ramurile industriale producătoare de bunuri de consum s-au dezvoltat intr-un ritm mai rapid decît în 1952 și decît prevederile initiale ale planului pe 1953. Producţia acestor ramuri a crescut în 1952 cu 10,5%, iar în 1953 ea a crescut cu 12%; în al II-lea semestru al anului 1953 ea a crescut cu 14% în Comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului 1952. In 1953 a fost depăşit planul la numeroase tipuri de produse industriale. A fost depăşit planul anual la extracţia de petrol, gaze naturale, roci şistoase, minereu de fier şi minereu de mangan, la producţia de benzină, petrol lampant, aluminiu, energie electrică, becuri electrice, maşini-unelte de aşchiere a metalelor, cazane cu aburi de mare capacitate, motoare Diesel, utilaj pentru furnale şi turnătorii de oţel, autocamioane, autoturisme, autobuze şi troleibuse, vagoane de tramvai, pluguri şi secerătoare de tractor, selectoare pentru cereale, combine pentru recoltarea cartofilor, excavatoare, screpere şi buldozere de tractor, rulmenţi cu bile şi cu role, îngrăşăminte minerale, amoniac sintetic, fenol sintetic, substanţe chimice toxice pentru combaterea vătămătorilor culturilor agricole, coloranţi şi alte chimicale, cauciuc sintetic, anvelope auto, benzi de transportoare, carton asfaltat, sticlă pentru geamuri, spirt şi alte tipuri de produse. S-au fabricat peste planul anual, ţesături de mătase, lînă şi vioată de bumbac şi articole de mercerie, lingerie tricotată, ciorapi pentru bărbaţi şi femei, piane şi pianine, mezeluri, lapte condensat, ulei vegetal, margarina, paste făinoase, produse zaharoase, ceai, vin din struguri, bere, şampanie, tutun, ţigări, chibrituri, săpun şi alte mărfuri alimentare şi industriale de larg consum. Unele ministere însă nu au luat măsurile necesare şi nu au asigurat îndeplinirea planului de producţie la unele tipuri de produse industriale. Astfel, Ministerul industriei metalurgice n-a îndeplinit în întregime planul la unele produse, mai ales la unele tipuri deficitare de laminate de metale neferoase, Ministerul centralelor electrice şi al industriei electrotehnice n-a îndeplinit în întregime planul de producţie la unele tipuri de generatoare şi motoare electrice, Ministerul construcţiei de maşini — la o serie de maşini agricole şi maşini textile, Ministerul construcţiei de maşini de transport şi maşini grele — la locomotive şi unele tipuri de utilaj energetic şi utilaj pentru laminare, Ministerul industriei materialelor de construcţie al U.R.S.S. — la producţia de cărămizi, ardezie şi la unele articole tehnico-sanitare. Ministerul industriei lemnului şi hîrtiei al U.R.S.S. nu a îndeplinit planul de transportare a materialului lemnos de la exploatări. Ministerul industriei mărfurilor alimentare al U.R.S.S. nu a asigurat îndeplinirea planului de pescuit. Deşi s-a înregistrat o oarecare îmbunătăţire a calităţii produselor industriei uşoare şi alimentare, multe întreprinderi ale Ministerului mărfurilor industriale de larg consum al U.R.S.S., ale Ministerului industriei mărfurilor alimentare al U.R.S.S. şi mai ales ale cooperaţiei meşteşugăreşti şi ale industriei locale au livrat o parte a producţiei lor în condiţii nesatisfăcătoare, într-un sortiment necorespunzător cererii populaţiei, neluând toate măsurile pentru îmbunătăţirea finisării şi aspectului exterior al mărfurilor. In special, continuă să se fabrice încălţăminte, mobilă, vase de porţelan şi faianţă de calitate inferioară, ţesături care sunt defectuos finisate şi care nu sunt frumoase ; continuă de asemenea să se producă confecţiuni şi tricotaje cu defecte serioase. Intr-o serie de ramuri ale industriei, creşterea producţiei a fost frînată de existenţa unui număr considerabil de întreprinderi care nu lucrează ritmic şi nu îndeplinesc planul. Multe întreprinderi, mai ales uzine de construcţii de maşini au lucrat în fiecare lună într-un ritm inegal — în prima decadă a lunii se lucra la un nivel mult mai scăzut decît în restul lunii. Acest mod neritmic de a livra produse finite crează un regim nejust de muncă al întreprinderii, duce la timpi morţi ai maşinilor, la folosirea nesatisfăcătoare a forţei de muncă, la folosirea incompletă a capacităţilor de producţie, la creşterea rebuturilor, la cheltuieli suplimentare neproductive pentru ore suplimentare; totodată, acest lucru atrage după sine livrările neritmice şi o încărcare neritmică a transporturilor. In industriile carboniferă, metalurgică, chimică, de exploatare a lemnului şi în industria materialelor de construcţie, precum şi într-o serie de alte ramuri ale economiei naţionale, continuă să existe un număr considerabil de întreprinderi care rămîn în urmă, nu îndeplinesc sarcinile planului de stat şi reduc nivelul producţiei industriale şi indicii calitativi de lucru ai acestor ramuri. II Creşterea producţiei industriale In 1953 producţia principalelor produse industriale a crescut faţă de 1952 după cum urmează : Hidrogeneratoare 115 Maşini electrice mari 134 Motoare electrice 113 Locomotive grele 263 Locomotive electrice grele 134 Vagoane de marfă de mare tonaj 103 Troleybuser 121 Autocamioane 111 Autoturisme ,130 Autobuze 127 Motociclete 137 Rulmenţi cu bile şi cu role 115 Utilaj metalurgic 118 Excavatoare 12 Aparataj petrolifer 117 Maşini unelte pentru aşchierea metalelor 114 Utilaj chimic 124 Războaie de ţesut 102 Maşini de calculat 124 Tractoare 113 Combina pentru cereale 102 Pluguri de tractor 101 Secerătoare autopropulsate 146 Combine pentru in 107 Combine pentru sfeclă 150 Selectoare pentru cereale 102 Sodă caustică 115 Sodă calcinată 119 îngrășăminte minerale 109 Substanțe chimice toxice pentru combaterea vătămătorilor culturilor agricole 143 Cauciuc sintetic 113 Anvelope auto 107 Hîrtie 110 Ciment 115 Sticlă pentru geamuri 122 Ardezie 122 Carton asfaltat 114 Cărămizi 112 Case prefabricate 109 Spirt 118 Ţesături de bumbac 105 Ţesături de in 112 Ţesături de lînă 109 Ţesături de mătase 178 încălţăminte de piele — Ministerul mărfurilor industriale de larg consum al U.R.S.S. 104 Ciorapi pentru bărbaţi şi femei 104 Lingerie tricotată 116 Confecţii tricotate 103 Biciclete 115 Aparate de radio 127 Aparate de televiziune 225 Patefoane 126 Maşini de cusut 124 Ceasornice 122 Aparate fotografice 109 Piane și pianine 123 Răcitoare 159 Aspiratoare de praf 200 Paturi de metal 145 Mobilă 114 Came 112 Mezeluri 116 Peşte 103 Unt 103 Produse lactate 109 Ulei vegetal 111 Margarina, 124 Brânzeturi 111 Zahăr 112 Produse zaharoase 109 Paste făinoase 120 Conserve 114 Ceai 106 Săpun HI A crescut considerabil producţia de mărfuri de consum popular în ramurile industriei grele şi ale industriei de construcţii de maşini grele mai ales în a doua jumătate a anului 1953. Producţia de ceasornice a crescut în a doua jumătate a anului 1953 cu 29°/» în comparaţie cu perioada corespunzătoare a anului 1952, producţia de biciclete — cu 22%, aparate de radio — cu 62%, frigidere de uz casnic — cu 86%, paturi de metal — cu 65%. In acelaşi timp, o serie de întreprinderi ale Ministerului construcţiei de maşini. Ministerului construcţiei de maşini de transport şi maşini grele, Ministerului industriei chimice, Ministerului centralelor electrice şi al industriei electrotehnice, Ministerului industriei forestiere şi a hîrtiei al U.R.S.S. n-au îndeplinit în întregime sarcinile în ce priveşte producţia unor mărfuri. In 1953 s-a lărgit considerabil producţia de mărfuri în sortimente care se bucură de cererea sporită a populaţiei. Astfel, la o creştere a producţiei de ţesături de bumbac cu 5■•/» în comparaţie cu 1952, producţia de ţesături de bumbac cu desene în mai multe culori a crescut cu 78% şi producţia de ţesături de mătase artificială cu 65s/s. La o creştere a producţiei de ţesături de lină cu 9%, producţia de ţesături de lînă pură pieptănată a crescut cu 76°/o; la o creştere a producţiei de ţesături de mătase cu 78%, producţia de ţesături din fibre artificiale a crescut de 2,8 ori; la o creştere a producţiei de confecţii tricotate de 3%, producţia de confecţii tricotate din lînă pură şi semi-lână a crescut cu 12% ; la o creştere a producţiei, de încălţăminte de 4%, producţia de încălţăminte de lux a crescut cu 44%; la o creştere a producţiei de conserve de 14%, producţia de conserve de carne a crescut cu 29% şi de lapte condensat cu 21%; la o creştere a producţiei de produse zaharoase de 9%, producţia de torturi, prăjituri şi cake-uri a crescut cu 28%, bomboane fondante şi de ciocolată cu 44%. A crescut considerabil producţia de produse alimentare ambalate. , Anul trecut a continuat îmbunătăţirea continuă a folosirii utilajului în industrie. In siderurgie, folosirea volumului util al furnalelor s-a îmbunătăţit cu 2% în comparaţie cu 1952, producţia de oţel la metru pătrat de suprafaţă de vatră a cuptoarelor Martin a crescut cu 5°/«. In întreprinderile Ministerului industriei petrolului, viteza forajului de exploatare a crescut în comparaţie cu 1952 cu 5°/#, iar a forajului de explorare — cu 103/». A crescut procentul de produse petrolifere albe din materia primă prelucrată. La centralele electrice ale Ministerului centralelor electrice şi al industriei electrotehnice, consumul specific de combustibil pentru producţia de energie electrică a scăzut cu 1,9%. Capacităţile de producţie pentru unele produse chimice foarte importante au fost folosite mai bine decât anul trecut. La întreprinderile Ministerului industriei materialelor de construcţie al U.R.S.S., productivitatea pe oră a cuptoarelor rotative a crescut cu 10%, a morilor de ciment — cu 3°/». A crescut producţia de sticlă topită pe metru pătrat de cuptor şi s-a îmbunătăţit coeficientul de folosire a sticlei topite. In acelaş timp, în industrie mai există rezerve însemnate de capacităţi nefolosite. Ministerul industriei metalurgice nu a îndeplinit normele stabilite de folosire a furnalelor şi cuptoarelor Martin; la minele Ministerului industriei cărbunelui nu este folosit încă în mod satisfăcător parcul de combine carbonifere, de maşini pentru încărcarea cărbunelui şi a sterilului; Ministerul industriei petrolifere nu a îndeplinit planul anual în ceea ce priveşte viteza forajului de explorare; la întreprindere Ministerului construcţiei de maşini parcul de maşini-unelte şi de utilaj de forjat şi presat nu este folosit în deplină măsură; maşinile şi mecanismele existente la exploatările forestiere ale Ministerului industriei forestiere şi a hârtiei al U.R.S.S. nu sunt folosite în mod satisfăcător. In conformitate cu planul de stat de aprovizionare, economia naţională a U.R.S.S. a primit în 1953 materii prime, materiale, combustibil, energie electrică şi utilaj considerabil mai mult decât în 1952. Anul trecut au crescut mai ales livrările de materiale şi utilaj pentru agricultură şi pentru producţia mărfurilor industriale şi alimentare. Reducerea preţului de cost al producţiei Industriale a fost în 1953 de peste 5%, dar sarcina de reducere a preţului de cost în industrie nu a fost îndeplinită. Deosebit de nesatisfăcător au îndeplinit planul de reducere a preţului de cost Ministerul industriei lemnului şi a hîrtiei al U.R.S.S., Ministerul industriei materialelor de construcţie al U.R.S.S., Ministerul industriei metalurgice, Ministerul industriei cărbunelui şi Ministerul construcţiei de maşini de transport şi maşini grele. îndeplinirea în mod nesatisfăcător a sarcinii de reducere a preţului de cost a fost o urmare a faptului că în multe întreprinderi nu au fost îndeplinite planurile de sporire a productivităţii muncii, nu a fost asigurată îndeplinirea normelor stabilite pentru consumul de materii prime, materiale şi combustibil ceea ce a făcut să fie depăşite cheltuelile de mijloace materiale şi băneşti prevăzute şi să se aducă pagube de pe urma rebuturilor şi a cheltuielilor de administraţie şi gestiune şi a cheltuielilor suplimentare de manipulare. III Introducerea tehnicii noi in economia naţională In 1953, în toate ramurile economiei naţionale s-au desfăşurat lucrări pentru dezvoltarea şi introducerea tehnicii noi. In 1953, industria sovietică a construcţiilor de maşini a creat aproximativ 700 de noi tipuri şi mărci de maşini şi mecanisme din cele mai importante, — care asigură progresul tehnic continuu al economiei naţionale; — printre acestea sunt peste 100 de tipuri de utilaj de mare randament pentru industria uşoară şi alimentară. Au fost create noi tipuri de utilaj energetic, electrotehnic, petrolifer, chimic şi metalurgic, utilaj pentru mecanizarea lucrărilor din minele de cărbuni, din întreprinderile de extracţie a minereurilor şi din construcţii care necesită un mare volum de muncă. Au fost create noi tipuri de maşini, agregate şi instalaţii pentru industria textilă, a blănurilor şi a confecţiunilor, printre care maşini de răsucit de mare randament, o cardă cu randament sporit, o maşină rapidă de încleiat, o maşină pentru vopsirea în ştreang, maşini pentru finisarea ţesăturilor scămoşate etc. A continuat introducerea de noi maşini, agregate şi automate care contribue la creşterea productivităţii muncii, uşurează condiţiile de muncă şi asigură o înaltă calitate a producţiei. Pentru producţia mărfurilor alimentare au fost create linii automate noi, mai perfecţionate şi cu un randament mai mare, pentru umplerea, astuparea şi finisarea produselor alimentare în recipiente, noi tipuri de utilaj pentru producţia de crenvurşti, pentru congelarea şi ambalarea peştelui proaspăt, automate pentru împărţirea în porţii şi ambalarea diferitelor feluri de produse alimentare şi noi tipuri de utilaj pentru uscătoriile de legume. întreprinderile industriei mărfurilor alimentare au fost înzestrate cu linii automate pentru producţia de produse zaharoase şi de bere, precum şi pentru producţia de săpun de menaj. Au fost introduse diferite tipuri de automate de mare randament pentru preambalarea şi ambalarea margarinei şi ceaiului şi pentru prepararea peştelui. Pentru a asigura mecanizarea continuă şi înfăptuirea mecanizării complexe a muncilor agricole au fost produse în 1953 peste 80 modele de diferite tipuri de mașini şi unelte agricole. Printre acestea sunt combine pentru recoltarea cartofilor pe pământuri grele, mașini pentru recoltarea verzei, cositoare de tractor cu brazdă largă „DT-54“ şi combine pentru recoltarea plantelor de siloz, un împrăştietor de var şi îngrăşăminte minerale, elevatoare de fîn şi altele. A fost organizată pentru prima oară producţia în serie a plantatoarelor de cartofi pe patru rânduri, care permit să se facă sădirea cartofilor în cuiburi dispuse în pătrat concomitent cu introducerea îngrășămintelor, elevatoare de fîn cu macarale şi de tractor, combine pentru recoltarea porumbului şi combine pentru recoltarea cartofilor pe pămînturi uşoare. Ministerele nu au îndeplinit însă în întregime planul stabilit în ceea ce priveşte punerea la punct şi producţia de noi tipuri de maşini şi mecanisme. In domeniul automatizării şi mecanizării producţiei şi al introducerii de noi procese tehnologice s-a desfăşurat o muncă considerabilă. La întreprinderile Ministerului industriei metalurgice au continuat lucrările de automatizare a regimului termic al furnalelor şi cuptoarelor Martin. Au continuat să se dezvolte procesele tehnologice perfecţionate care sporesc productivitatea agregatelor metalurgice. A fost pusă la punct producţia unui mare număr de noi mărci de oţel, aliaje de metale feroase şi neferoase, precum şi de noi laminate profilate. In comparaţie cu anul 1952 a crescut volumul lucrărilor mecanizate în procesele grele şi care necesită un mare volum de muncă la extracţia minereurilor de metale feroase şi neferoase. In minele Ministerului industriei cărbunelui au fost efectuate lucrări pentru continuarea mecanizării proceselor de extracţie a cărbunelui care necesită cel mai mare volum de muncă. In comparaţie cu anul 1952, volumul lucrărilor mecanizate a crescut în 1953 la încărcarea cărbunelui în abataje cu 13%, iar la încărcarea cărbunelui şi a sterilului la principalele lucrări pregătitoare de înaintare cu 17%. A continuat introducerea de noi feluri de armare la lucrările pregătitoare de înaintare şi la frontul de abataj. Volumul lucrărilor pregătitoare de înaintare, armate cu armături metalice şi cu stâlpi din beton armat a crescut cu 36% faţă de anul 1952. In industria petrolului s-a extins aplicarea forării cu turbine. Numărul instalaţiilor de foraj cu regim forţat de forare care asigură creşterea vitezei de forare a sondelor a crescut până la sfîrşitul anului 1953 odată şi jumătate faţă de anul 1952. S-a extins aplicarea metodelor de menţinere a presiunii în straturi şi a metodelor de recuperare secundară a ţiţeiului prin injectare de apă, gaze şi aer în straturile petrolifere, ceea ce a permis sporirea extracţiei de ţiţei şi a exploatării straturilor petrolifere. In anul 1953, în industria chimică s-a îmbunătăţit continuu sortimentul de coloranţi sintetici datorită punerii la punct a producţiei de noi mărci de coloranţi mai rezistenţi şi mai puternici. La termocentralele electrice a crescut folosirea aburului de înaltă presiune şi la temperaturi ridicate. La o serie de mari centrale electrice a fost realizată automatizarea complexă a secţiilor de cazane, inclusiv automatizarea tuturor proceselor principale, comanda, controlul şi semnalizarea la distanţă. Au continuat lucrările pentru trecerea hidrocentralelor la conducerea telemecanică. In industria construcţiilor de maşini a continuat introducerea proceselor tehnologice perfecţionate în atelierele de turnătorie, de forjat, termice, mecanice şi de montare. A continuat înzestrarea uzinelor constructoare de maşini cu, agregate de înaltă productivitate şi maşini unelte speciale cu utilaj automat şi semi-automat cu linii de producţie în lanţ şi automate pentru prelucrarea mecanică a pieselor şi la asamblarea produselor. Au continuat lucrările de automatizare şi telemecanizare în industria cimentului, sticlei şi ceramicei. întreprinderile industriei cimentului au fost utilate cu noi cuptoare puternice. A fost pusă la punct producţia mecanizată de sticlă şlefuită pe conveier cu un înalt grad de automatizare a procesului de producţie şi producţia mecanizată a plăcilor de ceramică, s-a pus la punct producţia mecanizată în masă de piese din beton armat cu gabarit mare pentru construcţii de locuinţe şi industriale. In acelaş timp în anul 1953 o serie de ministere nu au îndeplinit sarcinile de plan în ce priveşte aplicarea de noi procese tehnologice, automatizarea şi mecanizarea producţiei. Deosebit de nesatisfăcător a fost îndeplinită sarcina de mecanizare a lucrărilor grele şi care necesită un mare volum de muncă în industriile carboniferă, forestieră şi minieră şi la extracţia turbei. In anul 1953, gradul de electrificare a muncilor în industrie, calculat pe cap de muncitor, a crescut cu 7% faţă de anul 1952. In toate ramurile economiei naţionale a crescut activitatea oamenilor muncii în ceea ce priveşte invenţiile şi raţionalizările. Numărul invenţiilor, perfecţionărilor tehnice şi propunerilor de raţionalizare aplicate în anul 1953 în industrie, construcţie şi transporturi s-a ridicat la peste 850.000 IV Agricultură Suprafeţele însămînţate în vederea recoltei din 1953 au sporit în comparaţie cu 1952 cu 1.400.000 ha. Suprafeţele însămînţate cu cea mai valoroasă cultură cerealieră — grîul —■ au fost extinse cu 2.000.000 ha. Au fost extinse suprafeţele de sfeclă de zahăr, culturi oleaginoase, cartofi, legume şi zarzavaturi şi culturi de bostănărie, a crescut suprafaţa de coasă la ierburile perene, au fost extinse suprafeţele însămînţate cu ierburi anuale, cu rădăcinoase de nutreţ şi culturi de siloz, nu au fost însă îndeplinite în întregime sarcinile de plan în ceea ce priveşte însămînţarea inului cu fir lung, a cînepei, cartofilor, legumelor şi zarzavaturilor. Deşi într-o serie de regiuni ale ţării condiţiile meteorologice au fost nefavorabile, recolta efectivă a culturilor cerealiere s-a apropiat în 1953 de recolta efectivă din 1952. Recolta efectivă de bumbac, sfeclă de zahăr, floarea soarelui, legume şi zarzavaturi şi culturi de bostănărie a crescut faţă de 1952. A fost recoltată aproximativ aceeaşi cantitate de cartofi ca şi în anul 1952. In conformitate cu hotărîrea plenarei din septembrie a C.C. al P.C.U.S. „cu privire la măsurile pentru dezvoltarea continuă a agriculturii U.R.S.S.“, încă în 1953 agricultura a primit un ajutor considerabil. In anul 1953 a crescut şi s-a întărit baza tehnico-materială a agriculturii. In anul care a trecut, agricultura a primit 139.000 de tractoare cu destinaţie generală (socotite în tractoare de câte 15 cai putere) şi 18.000 de tractoare de prăşit, 41.000 de combine pentru cereale, dintre care 22.000 de combine autopropulsate, 69.000 de autocamioane şi peste 2.000.000 de unelte pentru lucrarea pământului, maşini de semănat, de recoltat şi alte maşini agricole, precum şi maşini şi utilaj pentru fermele de creştere a animalelor. In 1953 colhozurile şi sovhozurile au primit peste 6.000.000 tone de îngrăşăminte minerale, adică cu 15% mai mult decît anul trecut. Lucrările de toamnă legate de însămînţarea culturilor de toamnă şi de pregătirea solului pentru însămînţarea culturilor de primăvară în vederea recoltei din 1954 au fost efectuate în colhozuri şi sovhozuri în termene agrotehnice mai scurte şi mai bune decît în anii precedenţi. In toamna anului 1853 în colhozuri şi sovhozuri au fost efectuate de 13.000. 000 ha. mai multe arături de toamnă şi cu 3,5 milioane ha. mai multe ogoare negre decât în toamna anului 1952. Totuşi, sarcinile de plan în ceea ce priveşte arăturile de toamnă şi ogoarele negre nu au fost îndeplinite în întregime. Creşterea utilării tehnice a agriculturii a permis ridicarea nivelului de mecanizare a muncilor agricole în colhozuri şi sovhozuri. In 1953, staţiunile de maşini şi tractoare au efectuat îi colhozuri cu 17% mai multe munci agricole decît în 1952. In anul care a trecut, staţiunile de maşini şi tractoare au efectuat cu parcul lor de tractoare şi maşini peste 80% din totalul principalelor munci de cîmp în colhozuri. Aratul ogoarelor negre şi al ogoarelor de toamnă în colhozuri a fost mecanizat aproape în întregime, însămînţarea culturilor de toamnă a fost mecanizată în proporţie da 93%', însămânţarea culturilor de primăvară în proporţie de 83%'. Au fost recoltate cu combine 77% din totalul culturilor cerealiere ; aproximativ 80% din suprafeţele însămînţate cu sfeclă de zahăr au fost recoltate cu combine pentru recoltarea sfeclei şi cu elevatoare de sfeclă remorcate de tractoare. A rămas în urmă mecanizarea muncilor de însămînţare şi recoltare a inului cu fir lung, de sădire şi recoltare a cartofilor, legumelor şi zarzavaturilor, de recoltare a bumbacului precum şi mecanizarea muncilor de recoltare a ierburilor şi însilozarea furajelor. In 1953, staţiunile de maşini şi tractoare au executat lucrări de instalare a utilajului pentru mecanizarea aprovizionării cu apă în 8.001 de ferme colhoznice pentru creşterea animalelor, lucrări de instalare a utilajului pentru opăritul nutreţurilor — în 15.000 de ferme, pentru prelucrarea nutreţurilor grosiere — în 6.000 de ferme, pentru adăparea automată a vitelor comute mari — în 4.000 de ferme şi pentru mulgerea mecanică a vacilor — în 1.000 de ferme. In 1953, staţiunile de maşini şi tractoare nu au îndeplinit insă complet planul muncilor de recoltare a cartofilor, meliţare a inului, dezmiriştire a miriştilor, strângere a finului cosit, însilozare a nutreţurilor şi mecanizare a lucrărilor care necesită un mare volum de muncă la fermele colhoznice pentru creşterea animalelor. In colhozuri şi sovhozuri a crescut folosirea energiei electrice pentru mecanizarea proceselor de producţie care necesită un mare volum de muncă în agricultură şi la fermele pentru creşterea animalelor, dar sarcina electrificării producţiei agricole nu afost îndeplinită în întregime. La 1 octombrie 1953 numărul animalelor proprietate obştească a colhozurilor a crescut în comparaţie cu 1 octombrie 1952 după cum urmează: vaci — cu 8%, oioi cu 9% şi porci — cu 10%. Numărul animalelor din sovhozurile Ministerului sovhozurilor al U.R.S.S. a crescut în perioada 1 octombrie 1952—1 octombrie 1953 după cum urmează : vaci — cu 9%, oi — cu 11% și porci — cu 8%. Potrivit datelor recensămîntului animalelor, la 1 octombrie 1953 numărul global al animalelor din toate categoriile de gospodării ale colhozurilor, sovhozurilor, colhoznicilor, muncitorilor şi funcţionarilor a fost: vite cornute mari — 63.000.000 de capete, dintre care vaci —26.000. 000 de capete ; porci — 47,6 milioane de capete; oi şi capre — 135,8 milioane de capete; cai — 16,2 milioane de capete. In legătură cu creşterea numărului animalelor productive obţinută în 1953, guvernul a sporit planul adoptat anterior pentru 1954 în ce priveşte numărul de vite cornute mari, porci, oi şi capre. Pentru întărirea ajutorului agronomic şi zootehnic dat colhozurilor, la sfîrşitul anului 1953 au fost trimişi în S.M.T.-uri pentru deservirea colhozurilor peste 100.000 de agronomi şi zootehnicieni, prin repartizarea celor rămaşi disponibili în urma reorganizării organelor agricole şi prin trecerea la munca în colhozuri a unor specialişti care au lucrat în alte instituţii şi organizaţii. Afară de aceasta din industrie şi din alte ramuri ale economiei naţionale au fost trimişi în S.M.T.-uri un mare număr de ingineri şi tehnicieni ca directori, ingineri-şefi, responsabili de ateliere de reparaţii, precum şi în alte posturi . Creşterea transporturilor pe căile ferate, pe apă şi cu autovehicule Planul anual pe 1953 al traficului de mărfuri pe calea ferată a fost depăşit. In comparaţie cu 1952, traficul de mărfuri a crescut cu 7%. Planul general de încărcări medii zilnice a fost îndeplinit de căile ferate în proporţie de 101%. A fost îndeplinit şi depăşit planul de încărcare la petrol şi produse petrolifere, metale feroase, materiale minerale de construcţie, minereu, fondanţi, cocs, îngrăşăminte chimice şi minerale, cereale, făină, sare şi zahăr. Nu a fost îndeplinit planul de încărcare la materiale lemnoase, lemne, ciment, produse refractare, fier vechi, turbă, bumbac; deasemenea nu a fost îndeplinit planul la transportul cărbunelui de pămînt din minele Ministerului industriei carbonifere. încărcarea medie zilnică a tuturor încărcăturilor pe căile ferate a crescut în 1953 în comparaţie cu 1952 cu 7%, din care încărcarea cărbunelui de pămînt a crescut cu 5%, a petrolului şi produselor petrolifere — cu 13%, a metalelor feroase — cu 9%, materialului lemnos — cu 2%, a cimentului — cu 13%, a produselor refractare — cu 6%, a minereului — cu 9%, a fondanţilor — cu 8%, a cocsului cu 9%, a îngrăşămintelor chimice şi minerale cu 7%. încărcarea făinii, zahărului, cărnii, uleiurilor vegetale, a materiei prime pentru tutun şi mahorcă, a produselor de tutun, pastelor făinoase, ceaiului, fructelor, legumelor şi zarzavaturilor a sporit cu 15—26%. Durata medie a rulajului vagoanelor de marfă a scăzut în 1953 cu 3%, în comparaţie cu 1952, totuşi sarcina de accelerare a rulajului vagoanelor a rămas într-o oarecare măsură neîndeplinită. Viteza comercială a circulaţiei trenurilor de marfă a sporit în 1953 în comparaţie cu 1952, însă sarcina de plan pe 1953 nu a fost îndeplinită. Timpii morţi la operaţiunile de încărcare a vagoanelor şi la staţiunile tehnice a scăzut în 1953 în comparaţie cu 1952, însă sarcina de reducere în 1953 a timpilor morţi la operaţiunile de încărcare a vagoanelor nu a fost îndeplinită de către expeditorii de mărfuri. Parcursul zilnic mediu al locomotivelor pentru trenuri de marfă a sporit în 1953 în comparaţie cu 1952, totuşi sarcina de plan pe 1953 nu a fost îndeplinită. Consumul de combustibil pe kilometru-tonă pe căile ferate s-a redus cu 3% în comparaţie cu 1952. Planul anual la traficul de mărfuri a fost îndeplinit în ansamblu de către Ministerul flotei maritime şi fluviale în proporţie de 100,2%. Planul la traficul de mărfuri a fost îndeplinit de către transportul maritim în proporţie de 102%, iar la transportul de încărcături — în proporţie de 103%. In 1953 traficul de mărfuri al transportului maritim a sporit cu 9% în comparaţie cu 1952, iar transportul de încărcături a sporit cu 10%. Planul la traficul de mărfuri a fost îndeplinit de către transportul fluvial în proporţie de 99%, iar la transporturile de încărcături — în proporţie de 100,6%. A fost depăşit planul la transporturile de petrol şi produse petrolifere, material lemnos, minereu, materiale minerale de construcţie, bumbac, peşte şi produse de peşte. Nu a fost îndeplinit planul la transporturile de cărbune de pămînt, grîne, sare, cartofi. Traficul de mărfuri şi transporturile de încărcături prin transportul fluvial au crescut în comparaţie cu 1952. Traficul de mărfuri al transportului cu autovehicule a sporit în 1953 cu peste 13% în comparaţie cu 1952. (Continuare în numărul viitor) Comunicatul Direcţiei Centrale de Statistică de pe lingă Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. cu privire la rezultatele îndeplinirii planului de stat de desvoltare a economiei naţionale a U.R.S.S. pe anul 1953 1953 în procente faţă de 1952 Fontă 109 Oţel 110 Laminate 110 Ţevi de oţel 116 Zinc 113 Plumb 122 Cărbune 106 Ţiţei 112 Benzină 111 Petrol lampant 123 Energie electrică 113 Turbine cu aburi 140 Hidroturbine mari 135 Turbogeneratoare 147 Ţigări HR Vin din struguri 124 Bere H3