Steaua Romaniei, 1878 (Anul 2, nr. 144-260)

1878-11-25 / nr. 238

STEAUA ROMÂNIEI, mai deştepţi decît oricînd, să strimtorească pe d. Ioan Brătianu şi să-i ceară garanţii ! Una şi cea d’intăi dintre aceste garanţii este, după părerea noastră, aceia de a nu i se da concursul cerut spre a forma un nou cabinet decit atunci cînd d-sa va priimi ca în acest cabinet să între o majoritate compusă din miniştri a căror simpatii pentru puterile occidentale au fost tot atît de vădite cit şi simpatiile contrare ale d-lui I. Brătianu. Aceasta este principala, poate singura soluţiune asigurătoare, a crizei ministeriale din Bucureşti. Numai cînd această criză va fi resolvată în asemenea chip, România va putea scăpa din anxietatea în care se află şi de perplexităţile de care este cuprinsă în aceste supreme momente. Cu Corespondenţa „Stelei României“, Bucureşti, 22 Noemvre, 8 ore sara. Văci multălume, discut cu mulţi bărbaţi însemnaţi, nici unul însă nu poate prevedea cum se va termina această criză ministerială. Cei mai esperimentaţi şi care cunosc de aproape pe primul-ministru, îmi afirmă că toate negocierile ce se fac în acest moment, când cu unii, când cu alţii, sunt numai pro forma, pentru ca mai târziu partidul Rosetti-Brătianu să poată zice că a încercat toate mijloacele spre a uni grupurile liberale, şi că lucrul i-au fost cu neputinţă. După părerea acestor oameni, primul-ministru este hotărât să meargă înnainte, ţinând pept tuturor, servindu-se azi de unii şi mâine de alţii. El nu poate să lese puterea din mână tocmai asupra alegerei Camerilor de revizuire. Având încrederea Domnitorului mai mult de cum a avut-o chiar D. Lascar Catargiu, d-nu Brătianu nu mai voeşte să ştie de nime. Nu mai departe decât în astă seară aflu că şeful cabinetului a bătut şi la uşa Colonelului Dimitrie Leca pentru ca să între în ministeriu. După cum vedeţi, încercări de tot soiul de combinaţiuni, căci negoţierile cu d. Vernescu au picat cu desâvîrşire. Şi cu toate aceste, criza trebue să înceteze, pentru ca ţara să fie înzestrată cu un Guvern care cel puţin să mai liniştească spiritele, şi apoi corpurile legiuitoare trebue să înceapă a lucra. Sunt unii care se asigură că Ministeriul are a fi modificat mai tîrziu, adică după ce Corpurile legiuitoare vor vota tot ce va vroi Guvernul, luându-se în Guvern şi oameni care nu aparţin grupurilor pur liberale, spre a da oarecum garanţii şi celelalte partide din ţară că alegerile vor fi libere. Nu ştiu ce să vă spun şi ce să vă afirm. Convingerea mea este că nu de azi Guvernul actual a perdut şi drumul şi cărarea, şi dificultăţile de a se înzestra ţara cu un guvern de transiţiune, esplica greşelile ce s'au comis, greşeli care In altă ţară ar fi caracterizate într’un mod ce-ar înţerca pentru de-apurarea de la cârma Statului pe oamenii cari le-au comis. In acest moment este o întrunire da Senatori la D. Seicar senator. La această întrunire stă faţă şi Primul-ministru. Mâne dimineaţă este consiliu de miniştri la Palat sub preşedinţa Măriei Sale Regale. Ce să vor discuta şi ce să vor hotari atît în întrunirea intimă de la Şeicaru, cât şi în Consiliul de miniştri de sub preşedinţa Măriei Sale Regale, dacă voiu avea fericirea să 'mi ajungă ceva la ureche, viitoarea mea scrisoare vi le va povesti, dacă bin® înţeles vor fi lucrurile de domeniul pur al publicităţii. Bucureşti, 23 Noemvrie: Să vă povestesc cele pitrecute de la ’ntrunirea de Senatori de la D. Şeicaru, — ori se fac? Să vi le povestesc ! La această întrunire au fost mai ăntâiu foarte puţini Senatori. Bărbaţii aceştiea nu sunt ca junii deputaţi, ci sunt mai greoi a alerga pe ploae şi noroiu la consfătuiri de care sunt convinşi de mai nainte ca n’au se producă vreun rod. Aşa, mi se spune că numerici celor presenţi fiind foarte restrins, lucrurile s’au pitrecut cu totul în familie. Primul ministru au dat seamă Senatorilor presenţi de încercările ce-au făcut spre a reconstitui grupurile liberale într’un singur partid. Ei au declarat că au stat la vorbă politică cu grupul Vernescu, cu grupul Ioan Ghica şi cu grupul Ionescu, dir că i-au fost cu neputinţă să se înţeleagă. Pentru ce ?—Ei doamne ! Lumea au perdut încrederea şi nu mai poate pune temeiu pe promisiuni care numai departe a doua zi se uită. Şi chiar dacă s’ar da zapis la mână după cum se cere de la fracţiune, încă încrederea nu s ar stabili, şi iarăşi noii aliaţi de la nceput s’ar uita chioriş unii la alţii. Vorba la oamenii serioşi trebue sa fie vorbă, şi când rămâne vorba ca oamenii să se lege neîncetat cu Înscrisuri la mână, o ! atunce numai încredere mutuală nu mai poate esista. După ce Primul-ministru s’au terminat darea sa de samă, şi din care a resultat că n’au isbutit in rolul seu de arhitect politic de a reclădi aceea ce singur a dărâmat D. Voinov, Senatorul şi oratorul plin de foc al Primului ministru în Senat, au luat cuvântul şi au susţinut că fracţiunea din Moldova nu poate veni la putere, căci pentru moment, ea nu poate să aducă Primuluiministru nici-o putere, şi prin urmare D. Brătianu să bată pe la uşa celolalte grupuri politice. După cum vedeţi, Primul-ministru umblă în toate părţile, bate la toate uşile ca să’şi găsească colegi pe care să’i conducă apoi după cum doreşte, şi nu’i poate găsi. Mi se zice că numai departe decât azi are în persoană să bată la uşa D-lui Mitică Sturza. Deşi aş pute prezice resultatul ce vor avea demarsele sale, pe lângă acest barbat, totuşi tac. Atăta parcă aşi fi îndrituit de spune după câte ştiu din trecut, că 99 şi trei patru re şanse sunt contra şi numai o pătrime pentru că D. Sturza să consimtă a întră în Cabinet. Am văzut azi pe stradele Capitaliei pe colonel Dabija. Nu mă indoesc că acest şef de regiment deşi va fi torturat ca să priimească ministeriul de Resbel, totuşi va persista in refuzul seu sistematic de până astăzi. Din cele ce preced, vă puteţi încredinţa că criza ministerială există, şi că Primulministru, decis de a merge înainte, va închega pana în cele din urma un feliu de cabinet. P. S. Na a fost astăzi Consiliu de miniştri la Palat. Primul-ministru însă a făcut o vizită pe acolo, probabil ca să-şi facă raportul seu constituţional Capului statului. Bucureşti, Noemvre 23, 4 ore. Ministeriul Bratianu - Cogălniceanu s’a dat astăzi ultima sa suflare. Actualul ministru de externe se retrage, şi se formează un ministeriu ca să zic aşa de agonie constituţională. Cu cine va compune Lt. Brătianu Cabinetul ? Mai multe nume figurează între candidaţii la fotoliile vacante, şi anume D. D. Stoiojanu, Micimii Ferichidi, Colonel Di mitrie Leca şi Colonel Neculai Dabija. Această compunere ministerială, care mi se dă ca positiva, nu mă surprinde de