Steaua Roşie, aprilie 1953 (Anul 2, nr. 60-67)

1953-04-01 / nr. 60

2 • HOTARIREA Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a Comitetului Central al P. M. R. cu privire la îmbunătăţirea muncii şi ridicarea Căilor Ferate la nivelul dezvoltării rapide a economiei naţionale a R. P. R. şi cu privire la ridicarea nivelului de trai al ceferiştilor (Urmare din pag. l-a). 1 Octombrie 1953 a 7 rezervoare metalice cu capacitate totala de 4.000 m. c. si a 4 pompe cu aburi pentru deservirea acestor rezervoare; — Comitetul de Stat al Aprovizionării va asigura ritmic in cursul anului 1953 tabla şi ţevăria necesara pentru echiparea cu instalaţiuni de ars păcură a 459 locomotive, conform anexei Nr. 1. In planul de investiţii pe 1954 al Ministerului Cailor Ferate se vor prevedea lucrările de amenajari de noi instalaţiuni de descărcare, distribuire şi depozitare a păcurei. 5. In scopul lichidării strangulărilor existente în ceea ce privește instalatiunile de pomparea apei pentru locomotive. Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Industriei Chimice/ Comitetul de stat al Planificării și Comitetul de Stat al Aprovizionării, vor stabili în termen de 15 zile dela data prezentei Hotărâri posibilităţile de fabricare în ţară a 50 pompe centrifuge prevăzute in planul pe 1953 al Ministerului Căilor Ferate, şi vor asigura dotarea Căilor Ferate cu aceste pompe. Pentru asigurarea nevoilor viitoare şi pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea necesară a instalaţiunilor de alimentare cu apă. Ministerul Căilor Ferate va întocmi până la 1 Octombrie 1953, studiile de profilare a acestor instalaţiuni. 6. Ministerul Căilor Ferate va asigura până la 1 Iulie 1953 întocmirea studiilor şi proectelor pentru staţiile de spălare a vagoanelor de călători şi marfă, asigurând, împreună cu Comitetul de Stat al Planificării, planificarea realizării acestora in cursul anilor 1954—1955. 7. Se va asigura prin planul de investiţii pe 1956 al Ministerului Căilor Ferate terminarea depourilor Timiş Triaj, Caransebeş, Dej şi Craiova. avPentru ridicarea capacităţii darurilor, atelierelor de zonă şi reviziilor de vagoane, in raport cu creşterea transportului pe calea ferată, Ministerul Căilor Ferate va elabora până la 1 iulie 1953 programul profilării şi dezvoltării depourilor, atelierelor de zonă şi reviziilor de vagoane. Completarea şi reînoirea utilajului din depouri şi atelierele de zonă va fi realizată pe perioada 1954—1958. 9. Ministerul Căilor Ferate şi Comitetul de Stat al Planificării vor prevedea în planul de investiţii pe 1954—1955 sumele necesare pentru aprovizionarea şi montarea a 6 cântare pentru locomotive la depourile de la reşedinţa Direcţiilor Regionale. 10. Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice și Ministerul Gospodăriei Comunale și Industriei Locale vor asigura executarea racordurilor electrice cuprinse în planul de investiţii pe anul 1953 al Ministerului Căilor Ferate. îl. fitelierele principale Pentru ridicarea calităţii reparaţor Şi reducerea imobilizării materiului rulant în reparaţie Ministerul Căilor Ferate va lua urgente măsuri de ridicarea calităţii reparaţiilor în care scop va ridica tehnicitatea în atelierele principale,va pregăti şi selecţiona cadrele, va completa instrucţiunile de serviciu şi va lichida lucrul în asalturi. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri până la 1 iulie 1953 pentru revizuirea şi îmbunătăţirea diagramelor tehnologice, în scopul reducerii timpilor de imobilizare în reparaţie a materialului rulant începând cu anul 1953. Pentru aprovizionarea normală cu materiale, piese de schimb şi scule 1. Comitetul de Stat al Aprovizionării şi Ministerul Industriei Metalurgice vor repartiza Ministerului Căilor Ferate diferența de materiale și piese rămase nerepartizate până în prezent, conform anexei Nr. 2. 2. Se dă ca sarcină Ministerului Industriei Metalurgice să urmărească îndeaproape și să asigure în mod ritmic, pentru Ministerul Căilor Ferate, livrarea pieselor şi materialelor necesare reparaţiei materialului rulant, prevăzute în planul de producție al Ministerului Industriei Metalurgice, conform anexei Nr. 3, precum și livrarea tuturor pieselor şi materialelor necesare construirii vagoanelor I.T.D în atelierele C.F.R., conform anexei Nr. 4. 3. Ministerul Căilor Ferate cu sprijinul Ministerului Industriei Metalurgice va elabora studiul tehnicoeconomic și sarcina de proectare până la 30 Octombrie 1953, iar proectul tehnic până la 1 Martie 1954 pentru fabrica de scule care să asigure aprovizionarea cu scule, matrițe și dispozitive a tuturor ramurilor din calea ferata și va prezenta Consiliului de Miniștri propuneri cu avizul Comitetului de Stat a Planificării în vederea realizării acestei fabrici în anii 1954—1955. 4. Pentru punerea în funcțiune a fabricii de piese de schimb „Gh. Apostol"-Galaţi cât mai devreme în cursul anului 1954, Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri de intensificare a lucrărilor de construcţii. 5. Comitetul de Stat al Aprovizionării şi Ministerul Industriei Chimice vor asigura Ministerului Căilor Ferate în cursul anului 1953 majorarea repartiţiei de oxigen cu 250.000 m.c. Pentru consumul de viitor Ministerul Industriei Chimice şi Ministerul Căilor Ferate vor prezenta Consiliului de Miniştri până la 1 Iulie 1953 propuneri în vederea realizării de către Ministerul Căilor Ferate a unor fabrici proprii de oxigen. Utilaj 1. Pentru complectarea și reînoirea utilajului, inclusiv a mijloacelor de ridicare și de transport din atelierele principale, Ministerul Căilor Ferate va prezenta Consiliului de Miniștri până la data de 1 Iulie 1953 studiul înlocuirii acestora în intervalul 1954-1960. 2. Pentru asigurarea efectuării reparațiilor capitale ale utilajului din toate sectoarele Căilor Ferate, Ministerul Căilor Ferate va întocmi până la 1 Iulie 1953 studiul tehnico-economic, inclusiv alegerea amplasamentului regional precum şi tema de proectare pentru un atelier de reparaţii a utilajului, în vederea realizării in anii 1954—1955. 3. In vederea sporirii capacităţii secţiilor de forjă grea din Atelierele Griviţa Roşie şi Iaşi, Ministerul Industriei Metalurgice va asigura livrarea a 2 ciocane de 4 tone în trimestrul 111/1953, iar până la 1 iulie 1953 Ministerul Căilor Ferate va prezenta Consiliului de Miniștri studiul de dezvoltare mai departe a forțelor din aceste ateliere. Pentru profilarea și dezvoltarea atelierelor principale 1. Ministerul Căilor Ferate va întocmi şi va prezenta Consiliului de Miniştri, cu avizul Comitetului de Stat al Planificării, studiul tehnicoeconomic pentru profilarea atelierelor, precum şi dezvoltarea acestora în două etape (1954—1955 şi 1956— 1960) — până la 1 iulie 1953 pentru etapa I şi până la 1 octombrie 1953 pentru etapa II, luând în considerare parcul de material rulant necesar în creştere, nevoile de locomotive de tip greu cu care va trebui înzestrat parcul şi de vagoane de marfă pe 4 osii, a căror pondere va fi preponderentă în parcul viitor. In cadrul acestui studiu tehnicoeconomic se va lua în considerare şi înfiinţarea a încă unei fabrici de piese de schimb studiindu-se în acest scop şi posibilităţile de a o amenaja prin transformarea unuia din reliefele actuale. Odată cu prezentarea studiului, Ministerul Căilor Ferate va face propuneri pentru întocmirea eşalonată pe anii 1953—1954 a sarcinilr de proectare şi a proectelor tehnice pe fiecare atelier în ordinea de urgenţă, începând cu Atelierele Iaşi, Paşcani şi Simeria, astfel ca dezvoltarea Atelierului Iaşi să înceapă chiar din anul 1954. In vederea reparării vagoanelor marfă pe 4 osii, Ministerul Căilor Ferate va întocmi în anii 1953—1954 studiu economic și proectul tehnic unui atelier nou în Moldova, în vederea construirii acestuia în viitorii 2—3 ani. 2. Ministerul Căilor Ferate va stu ■ dia posibilitățile de dezvoltare a turnătoriei de oţel din Atelierele Griviţa Roşie şi va prezenta până la 1 Iulie 1953 propuneri Consiliului de Miniştri pentru realizarea acestor lucrări in cursul anilor 1953—1954. Ministerul Căilor Ferate va studia până la 1 Octombrie 1953 nevoile viitoare în piese de oţel turnat şi va elabora studiul tehnico-economic privind capacităţile noi de producţie necesare. III. Calea Măsuri cu caracter imediat Ministerul Căilor Ferate va întocmi până la data de 1 Iulie 1953 clasificarea liniilor reţelei C.F.R. din punct de vedere al intensității traficului și va stabili în mod corespunzător caracteristicile lor tehnice constructive. 2. Ministerul Căilor Ferate va trece imediat la extinderea aplicării metodelor avansate sovietice la liucrarile de linie și anume: — depistarea mecanizată a defectelor căii sub sarcină dinamică; — repararea liniei prin metoda suflatului, pentru reducerea consumului de manoperă şi de materiale la lucrările de reparaţie a liniei; — refolosirea sculelor după metoda Cuzneţov, prin repararea lor repetată sau transformarea lor, în scopul evitării consumului de materiale manoperă pentru scule noi; — extinderea metodei de reparaţie a traverselor în tot timpul anului (metoda t/dalow); — extinderea metodei de reparaţie a traverselor în cale astfel încât în decursul anului 1953 această metodă să fie introdusă la toate unităţile de întreţinere a căii. In acest scop Ministerul Căilor Ferate: — va pune în funcţiune şi va trece la folosirea celui de al doilea vagon de verificat calea; — va întocmi până la 1 Iulie 1953 proectul pentru exploatarea şi înzestrarea unor cariere din acelea care au piatră cu rezistenţă superioară, cu concasoare şi granulatoare pentru criblură. Comitetul de Stat al Planificării şi Ministerul Industriei Metalurgice vor asigura construirea şi livrarea acestor utilaje în anul 1954, pentru ca Ministerul Căilor Ferate să repare prin suflaj minimum 15% din lungimea totală a liniilor curente în anul 1954, minimum 40% în anul 1955 şi minimum 60% în anul 1956; — va întocmi şi pune în aplicare până la 1 Mai 1953 pirogramul de instruire a personalului din atelierele de linie, privind organizarea reparaţiei sculelor pentru întreţinerea căii; — până la 1 iulie 1953 va crea la unităţile de bază ale întreţinerii Căii, condiţiunile necesare pentru aplicarea metodei de reparare a căii în tot timpul anului, stabilind noi măsurători necesare planificării lucrărilor, astfel încât în anul 1954 metoda să fie generalizată pe liniile principale, iar în anul 1955 pe toată reţeaua. Comitetul de Stat al Aprovizionării va asigura repartiţia pentru Ministerul Căilor Ferate a fierului balot necesar anual, inclusiv anul in curs, pentru reparaţia traverselor înale şi din depozite. 3. Până la 1 Iunie 1953 Comitetul de Stat al Planificării va reexamina cu Ministerul Căilor Ferate planul reparaţiilor capitale la finii şi va face propuneri Consiliului de Miniştri. Măsuri eşalonate în timp . Ministerul Căilor Ferate va elabora până la data de 1 iulie 1953 un plan de perspectivă până In anul 1960 pentru refacerea liniilor şi a lucrărilor de artă, rectificări de trasee şi declivităţi, consolidări şi apărări de terasamente prin reparaţiunti capitale şi investiţii invederea asigurării circulaţiei trenurilor, fără întreruperi şi restricţii, pl an ce va include şi materialele de cale, la bilete metalice, materiale de construcţii etc., şi care se vor prezenta Consiliului de Miniştri cu avizul Comitetului de Stat al Planificării. 2. Ministrul Căilor Ferate, Preşedintele Comitetului de Stat al Aprovizionării şi Ministrul Industriei Metalurgice vor lua măsuri ca să asigure aprovizionarea trimestrială cu materiale și executarea integrală a planului de restabiliri de poduri provizorii planificate în anul 1953 3. Ministerul Căilor Ferate va elabora până la data de 1 iulie 1953 planul de organizare şi dezvoltare a atelierelor de linie în mod corespunzător cu mărirea sarcinilor de producţie, astfel ca la sfârşitul anui 1955 să se poată asigura recondiţionarea materialului metalic de cala. 4 Ministerul Căilor Ferate va trece la extinderea pe scară cât mai largă a mecanizării lucrărilor de reparație a liniilor și a transporturilor necesare acestor lucrări, prin aplicarea metodelor sovietice, pe baza unui plan de perspectivă alînzestrării cu utilajul necesar, începând cu anul 1954. 5. Se vor asigura Ministerului Căilor Ferate prin planurile anuale, începând cu anul 1954, sumele necesa.re ca până in anul 1958 inclusiv, să se termine plantațiile pentru apă-arta căii contra inzăpezirii ori pentru consolidarea terenurilor fugitive care amenința unele posţiuni de linie. 6. Ministerul Căilor Ferale în colaborare cu Comitetul de Stat al Planificării şi Comitetul de Stat al Aprovizionării vor elabora până la data de 1 iulie 1953 instrucţiunile necesare pentru folosirea raţională a şinelor, astfel ca şinele noi de tip 40 şi mai mare să fie folosite numai la liniile curente C.F.R., iar materialul recuperat să fie utilizat la liniile de garaj C.F.R. şi cele industriale. 7. In vederea înfiinţării unei secţii de schimbători de cale la Atelierele Buzău, care va intra în funcţiune la finele anului 1955, Ministerul Industriei Metalurgice va elabora până la 1 Octombrie 1953 proectul acestei secţii. Secţia va fi înzestrată cu utilaj corespunzător, transferat de la uzinele şi fabricile existente care produc schimbători de cale şi va fi completată cu utilajul nou necesar. 8. Ministerul Căilor Ferate va studia şi elabora până la data de 1 Octombrie 1953 proectul unor secții de fabricat traverse de beton armat, din care cel puțin una se va construi în anul 1954. 9. Comitetul de Stat al Aprovizionării va asigura trimestrial uzinele de impregnat ale Ministerului Căilor Ferate cu cantităţile de traverse, stâlpi și impregnanţi necesari executării lucrărilor de întreţinerea căii, reparaţii capitale şi investiţii, în ritmul prevăzut prin planul anual la toate aceste lucrări. Pentru cantităţile suplimentare de stâlpi şi traverse impregnate ce ar fi necesare Ministerului Poştelor şi Telecomunicaţiilor, Ministerului Energiei Electrice şi Industriei Electrotehnice sau altor ministere. Ministerul Industriei Lemnului, Hârtiei şi Celulozei, în colaborare cu ministerele interesate, va studia şi propune Consiliului de Miniştri până la 1 Iulie 1953, măsuri pentru crearea de vei capacități de impregnare, în afara Ministerului Căilor Ferate, cu începere din 1954. 5V. Semnalizări, centralizări, teleconficatii 1. Ministerul Căilor Ferate va stabili prin ordin, până la data de 1 Mai 1953, normative privind felul și cantitatea instalaţiilor de semnalizare şi telecomunicaţii necesare in staţii şi linii, în raport cu intensitatea traficului pe calea ferată. 2. In vederea extinderii pe scară cât mai mare a fabricării în ţară a instalaţiilor de semnalizare şi telecomunicaţii, Ministerul Căilor Ferate va stabili și va comunica Ministerului Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice până la data de 1 Mai 1953 tipurile de aparate de care are nevoie pentru exploatarea pe Căile Ferate. Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice împreună cu Ministerul Căilor Ferate vor prezeda Consiliului de Miniştri ,până la data de 1 iulie 1953, tipurile care urmează a fi fabricate de industria electroterenică din ţară, în cantităţile necesare Căilor Ferate. Până la începerea fabricării în serie a acestui aparataj, Ministerul Căilor Ferate va prevedea în planul său de import cantităţile şi sortimentele necesare. 3. Pentru a înzestra reţeaua Gaior Ferate cu instalaţiile corespunzătoare progresului tehnic actual, Ministerul Căilor Ferate va întocmi şi va prezenta Consiliului de Miniştri, până la data de 1 iunie 1953, un plan de perspectivă, eşalonat pe ani până in anul 1960, care va cuprinde: — standardizarea liniilor aeriene de telecomunicaţii, cablarea liniilor, de telecomunicaţii de pe magistrale şi a celor din zonele expuse poleiului şi viscolului, automatizarea reţelei telefonice, sporirea numărului căilor de telecomunicaţii, radiocomunicaţii pe locomotivă, introducerea semnalizării de viteză prin semnale luminoase; — înzestrarea liniilor magistrale cu blocuri de linie automate, instalaţii de centralizare electrodinamice şi autostopuri, extinderea instalaţiilor de centralizare electromecanice şi introducerea blocului de linie semiautomat pe restul liniilor principale, mecanizarea cocoaşelor de triere. 4. Ministerul Căilor Ferate şi Ministeril Industriei Metalurgice vor elabora până la 1 octombrie 1953 proiectul tehnic al unei uzini în vederea fabricării în serie a instalaţiilor de centralizare electromecanice, pe baza experienţei acumulate în atelierele T.C. ale Ministerului Căilor Ferate. 5. Ministerul Energiei Electrice şi Industriei Electrotehnice împreună cu Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Industriei Uşoare şi Ministerul Căilor Ferate vor studia şi vor face propuneri Consiliului ca Miniştri, până la data de 1 iulie 1953, pentru fabricarea în ţară a instalaţiilor de centralizare electrodinamice, începând cu confecţionarea semnalelor luminoase şi a releelor chiar din anul 1954, iar din anul 1955 a instalaţiilor complete, eventual cu importarea unor piese speciale.6. Ministerul Energiei Electrice şi Industriei Electrotehnice va studia fabricarea cablurilor de semnalizare şi telecomunicaţii urbane şi interurbane în cantităţile necesare Căilor Ferate şi va face propuneri Consiliului de Miniştri până la 1 Iulie 1953. 7. In vederea introducerii metodelor noi în exploatarea, perfecţionarea şi completarea instalaţiilor existente, Ministerul Căilor Ferate: — până la data de 1 Noembrie 1953 va experimenta sistemul sovietic de relaţii între staţii, prin electrobastoane şi bloc de linie semiautomat, în vederea înlocuirii actualului sistem de căi libere prin telegraf; — va studia, construi şi experimenta până la data de 1 Noembrie 1953 prototipul de instalație — cu folosirea aparatelor existente — pentru semnalizarea intrărilor în staţii prin semnale luminoase, în vederea înlocuirii actualelor semnale Banoviei, necorespunzătoare; — va studia, construi și experimenta până la data de 1 Noembrie 1953 prototipul de instalaţie, folosind materialele şi aparatele fabricate de industria electrotehnică, care penmite impiegatului de mişcare din staţiile tehnice să coordoneze operativ activitatea personalului din staţie în legătură cu circulaţia, precum şi prelucrarea şi revizia tehnică a trenurilor; — va experimenta în conlucrare cu Ministerul Energiei Electrica şi Industriei Electrotehnice până la 1 Noembrie 1953, folosind materialele şi aparatele fabricate de industria noastră electrotehnică, o legătură de radio-comunicaţie între mecanicul locomotivei de manevră şi conducătorul manevrei dintriun triaj, precum şi între mecanicul unui tren în circulaţie şi operatorul RC, de pe o secţie de remorcare; — va studia, construi şi experimenta până la 1 Noembrie 1953 prototipul instalaţiei de teleconferinţă imperativă între conducerea Serviciului de Exploatare Feroviară Timişoara şi Staţiile Tehnice şi depourile sale. Pentru executarea lucrărilor de mai sus se aprobă suplimentarea planului de investiţii al Ministerului Căilor Ferate pe anul 1953 cu suma de lei 1.000.000. 8. Pentru menţinerea în permanentă bună stare a funcţionării instalaţiilor de semnalizare şi telecomuni(Continuare în pag 3 a). STEAUA ROȘIE , Aprilie 1953. )