Steaua Roşie, aprilie 1953 (Anul 2, nr. 60-67)

1953-04-01 / nr. 60

1 Aprilie 1953. (Urmare din pag. 2-a)Slații, Ministerul Căilor Ferate va trece imediat la crearea condițiilor și introducerea metodelor sovietice de determinare şi prevenire a defectelor, prin măsurători electrice şi repararea în ateliere specializate a instalaţiilor, spre a se evita reparaţiile pe loc cu mijloace improprii sau rudimentare. In acest scop Ministerul Căilor Ferate va întocmi şi pune în aplicare până la data de 1 Mai 1953 un program de instruire a personalului pentru determinarea şi prevenirea defectelor prin măsurători electrice, astfel ca în anul 1954 metodele să fie generalizate la toate instalaţiile în legătura cu siguranţa circulaţiei, iar în 1955 la restul instalaţiilor de telecomunicaţii. 9. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri pentru crearea unui stoc minim de aparate şi piese de schumb în anul 1954. V. Exploatarea Măsuri cu caracter imediat 1. Pentru sporirea capacităţii de transport a in staţii din reţeaua CFR, se aprobă suplimentarea planului de investiţii a Ministerului Căilor Ferate pe anul 1953 cu suma de 13.000.000 lei. 2. Ministerul Căilor Ferate va întocmi şi prezenta Consiliului de Miniştri până la 1 Iunie 1953 şi naţia tuturor locurilor înguste din reţea şi va face propuneri pentru înlăturarea acestora în ordinea urgenţei. 3. Ministerul Căilor Ferate va prezenta Consiliului de Miniştri până la 1 Iulie 1953 propuneri privind: — regimul de manevră al vagoanelor pe liniile de garaj ale întreprinderilor, pentru a se evita imobilizarea sau folosirea neraţională a locomotivelor CFR; — regimul de descărcare, al vagoanelor în cazuri de vârfuri de trafic, când întreprinderile nu au fronturi suficiente. 4. Toate Ministerele vor lua măsuri ca să întocmească până la 1 iulie 1953 proectele de dezvotare a fronturilor de încărcare-descărcare din întreprinderile tutelate, pentru lichidarea locurilor înguste. Aceste proecte vor fi prezentate Ministerului Căilor Ferate până la 15 Iulie 1953 pentru verificare și avizare în vederea prevederii durarilor respective in planul Ministerelor pe anii 1954 ♦1955, după recomandarea Ministerului Căilor Ferate. Pe viitor, la orice spor de producție, întreprinderile vor lua măsuri da mărire corespunzătoare a frenurilor de încărcare-descărcare. 5. Nicio întreprindere nu va putea proteda, construi sau dezvolta pe ditor liniile ferate industriale fără avizul prealabil al Ministerului Căilor Ferate. 6. Ministerul Căilor Ferate va întocmi și prezenta Consiliului de Vilnistri, până la 1 Iulie 1953, programul pe 2 ani al lucrărilor necesare inclusiv calcului utilajelor, materialelor şi mijloacele financiare în vederea lichidării în cursul anilor 1954 şi 1955 a cauzelor care micşorează în unele staţii cu mare trafic capacitatea de încărcare-descarcare a Vagoanelor şi măresc rulajul acestora, şi anume: — insuficienţa fronturilor de incarcare-descărcare în staţii; — capacitatea redusă sau lipsa unor magazii de mărfuri; — lipsa drumurilor de acces la pieţele publice din staţii, sau starea lor necorespunzătoare; — lipsa podurilor bascule pentru vagoane și a cântarelor pentru coletărie, precum și numărul insuficient al vagoanelor ateliere atestinate reparării podurilor bascule a cântarelor din stații. 7. Ministerul Căilor Ferate, începând cu anul 1953, va trece la extinderea mecanizării operațunilor de încărcare-descărcare şi de transbordare a mărfurilor în vederea accelerării acestor operaţiuni. In acest scop, Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Energiei Elertrice si al Industriei Electrotehnice vor furniza Ministerului Căilor Ferale mecanismele specificate în anexa NF 8, suma necesară acoperirii Hfed prevăzută în plan. Până la 1 octombrie 1954, Ministerul Căilor Ferate va stabili tipurile de utilaje necesare extinderi mecanizării în anii 1954 și 1355, și va adopta în cât mai mare măsură utilajele de această natură care se fabrică în mod curent în țara. Pentru celelalte utilaje, Ministerul Industriei Metalurgice și Ministerul Enegiei Electrice și Industriei Electrotehnice, în colaborare cu Ministerul Căilor Ferate, vor pregăti baza tehnică a fabricării lor, începând cu anul 1954. Ministerele susmenționate vor face propuneri în proectele lor de pean, începând cu anul 1954, pentru înzestrarea, respectiv pentru însuşirea, în producţie şi pentru fabricarea utilajelor. 8. În vederea ameliorării gospodăririi staţiilor şi pentru o mai bună deservire a călătorilor, Direcţiile Regionale şi staţiile de cale ferată vor putea utiliza veniturile locale pentru acoperirea cheltuelilor de întreţinere a bunurilor care produc veniturile respective, inclusiv pentru investiţii, reparaţii capitale şi procurări de obiecte de inventar pentru gospodărirea unităților. Cheltuelile cu acest caracter nu vor putea depăși 25% din veniturile locale. Ministerul Căilor Ferate și Ministerul Finanțelor vor elabora în termen de 30 zile de la data prezentei Hotărîri instrucția de aplicare a acestor dispoziții. 9. Pentru îmbunătățirea planificării operative a transporturilor şi executării acestor transporturi conform planului, precum şi pentru îndeplinirea şi depăşirea procentului de marşratizare prevăzut în plan. Ministerul Căilor Ferate și toate celelate Ministere expeditoare vor lua în cursul anului 1953 următoarele măsuri: — Ministerul Căilor Ferate până la data de 1 Mai 1953 va tipări și difuza instrucția privind tehnica și organizarea transporturilor marsratizate; — în termen de 30 zile dela data prezentei Hotărîri, toate Ministerele, inclusiv Ministerul Căilor Ferate, vor revizui şi îmbunătăţi modul de organizare şi de funcţionare a unităţilor însărcinate cu planificarea operativă a transporturilor, precum şi numărul şi calificarea personalului din aceste unităţi; — miniştrii vor dispune prin ordine ca personalul din unităţile însărcinate cu planificarea operativă a transporturilor să aibă stabilitate în funcţie, pentru folosirea experienţei câştigate; — A Ministerul Căilor Ferate va organiza în intervalul 1 Mai — 1ulie 1953 cursuri de instruire asupra tehnicii planificării operative; — toate Ministerele expeditoare de transporturi vor organiza în intervalul 1 Iulie — 1 Septembrie ’**53 cursuri de instruire în întreprinderi pentru personalul însărcinat cu planificarea transporturilor. Organele Ministerului Căilor Ferate vor supraveghia modul de instruire a acestui personal. Măsuri eşalonate în timp Pentru satisfacerea nevoilor de trafic din anii 1954 şi 1935 Ministerul Căilor Ferate va proceda la întocmirea studiilor tehnico-economice privind dezvoltarea stafiilor, a secţiilor de circulaţie şi a construcţiilor de finii noi şi le va prezenta Consiliului de Miniștri până la 1 Octombrie 1953. Comitetul de Stat al Planificării va pune la dispoziția Ministerului Cailor Ferate datele necesare. Lucrările constatate ca necesare se vor introduce în planurile de stat pe anii 1954 și 1955. Pentru pregătirea materialului documentar necesar studiului de dezvoltare a secţiilor de circulaţie, staţiilor şi construcţiilor de linii noi pe perioada 1956—1960. Comitetul de Stat al Planificării va pune la dispoziţia Ministerului Căilor Ferate In cursul anului 1953 datele necesare, iar Ministerul Căilor Ferate va întocmi studiile tehnico-economice respective până la 19 mai 1954, indicând ordinea de urgență a lucrărilor. VI. Intreprnderile de construcții. in vederea înzestrării cu utilaje a întreprinderilor de construcții din calea ferată în cursul anilor 1954—■ 1955, Ministerul Căilor Ferate va prezenta până la 1 Iulie 1953 Consiliului de Miniştri studiu şi propuneri. 2. Pentru mărirea producţia de prefabricate, In primul rând la con VII. Cadrele 1. Se aprobă planul de şcolarizare în anul I. pe 1953—1954 al Ministerului Căilor Ferate la învățământul Superior și Mediu Tehnic conform anexei Nr. 10. 2. Se aprobă modificarea planului de pregătire a personalului muncitoresc și tehnico-administrativ al Ministerului Căilor Ferate pe anul 1953 din H.C.M. Nr. 519/1953 conform anexelor Nr. 11 și 12. 3. Ministerul Căilor Ferate va organiza o acţiune permanentă de popularizare a şcolilor de calificare prin presă, radio, cinematograf şi alte forme, cu concursul organelor centrale, regionale şi locale ale acestora şi ale organizaţiilor de massă, pentru selecţionarea şi asigurarea numărului planificat de elevi, urmărind atragerea unui număr cât mai mare de femei şi tineri. Ministerul Căilor Ferate, Comitetul Cinematografiei, Direcţia generală a Editurilor Industriei Poligrafice şi Difuzării Cărţii de pe lângă Consiliul de Miniştri, Comitetul de Radio şi Comitetul Aşezămintelor Culturale vor întocmi până la 15 Mai 1953 un plan de acţiune în vederea realizării acestei sarcini. 4. Ministerul Căilor Ferate şi Direcţiunea Generală a Rezervelor de Muncă vor stabili până la 1 Iulie 1953 măsurile pentru îmbunătăţirea profilului şcolilor profesionale care pregătesc muncitori calificaţi pentru întreprinderile de Căi Ferate şi vor asigura locurile şi condiţiile de practică ale elevilor potrivit capacităţii acestor întreprinderi. 5. Pentru pregătirea de muncitori calificaţi in specialităţile feroviare de material rulant , din care se recrutează şi se pregătesc montatorii, fochiştii şi mecanicii de locomotivă, se trec în sistemul de Învăţământ al Ministerului Căilor Ferate şcolile profesionale de pe lângă depourile de locomotive, atelierele de zonă Oradea şi Sibiu şi atelierele Tc. Giuleşti, arătate în anexa Nr. 13. Predarea şcolilor se va face de către Direcţiunea Generală a Rezervelor de Muncă până la 1 Iulie 1953, cu planul forţelor de muncă, fondul de salarii, toate localurile, mobilierul, materialul didactic, cazarmamentul, utilajul, instalaţiile, atelierele de practică şi orice alte bunuri aflate în folosinţa acestor şcoli la 1 ianuarie 1953. 6. Pentru asigurarea unei bune pregătiri de specialitate a elevilor din şcolile profesionale ale Direcţiei Generale a Rezervelor de Muncă, care funcţionează pe lângă celelalte unităţi şi întreprinderi de Căi Ferate, Direcţiunea Generală a Rezervelor de Muncă va întocmi planurile de învăţământ, programele analitice şi va numi corpul didactic de specialitate, de acord cu Ministerul Căilor Ferate. 7. Ministerul Căilor Ferate va examina împreună cu Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare din oraşele in care este necesar a se mări spaţiul de şcolarizare şi cazare a unităţilor şcolare ale Ministerului Căilor Ferate conform anexei Nr. 14, posibilităţile de trecere în folosinţa acestui Minister a unor imobile şi va face propuneri Consiliului de Miniştri cu avizul Comitetelor Executive ale Sfaturilor Populare respective, până la 1 Mai 1953, prezentând şi evaluările costului lucrărilor de amenajare şi Înzestrare a imobilelor. 8. Pentru crearea spaţiului necesar îndeplinirii planului de şcolarizare la învăţământul superior, mediu tehnic şi de calificare pe 1953, Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare din localităţile respective şi Ministerul Căilor Ferate vor lua măsuri până la strucţiile de poduri de beton, se va avea în vedere introducerea în planul Ministerului Căilor Ferate pe anul 1954 construcţia a 2 ateliere. 3. Pentru asigurarea continuităţii lucrărilor de construcţii şi de restabiliri care condiţionează siguranţa circulaţiei, Ministerul Căilor Farate va constitui in cursul anului 1954 un stoc permanent de materiale de rezervă. 1 August 1953 ca imobilele școlare din anexa Nr. 15 să poată fi folosite exclusiv școlarizării personalului C.F.R. 9. Ministerul Căilor Ferate va construi în 1953 etajele IV. și V. șa imobilul din Bulevardul 1 Mai. Pentru construirea lor și amenajarea noilor imobile ce vor servi la școlarizarea personalului C.F.R., se aprobă suplimentarea planului Ministerului Căilor Ferate pe anul 1953 cu suma de 5.000.000 Iei. 10. Absolvenții Institutelor Superioare repartizaţi Ministerului Căilor Ferate vor executa in cadrul unităţilor de bază stagii de specializare cu o durată de 10—18 luni in ramurile respective de specialitate, conform Instrucţiei de stagii întocmită de Ministerul Căilor Ferate. « Pe timpul stagiilor, absolvenţii vor fi plătiţi din fondul de salarii cu salariul integral al funcţiei de Încadrare stabilită de Ministerul Căilor Ferate. Pentru trecerea la stagiile de specializare a absolvenţilor Institutelor Superioare aflaţi în serviciul Căilor Ferate, Ministerul Căilor Ferate va face propuneri pentru adaptarea în mod corespunzător a fondului de salarii pe 1953. 11. Toţi absolvenţii Institutului şi ai Şcolilor Medii Tehnice de Căi Ferate vor fi repartizaţi Ministerului Căilor Ferate. Pentru nevoile de ingineri şi tehnicieni de căi ferate ale altor Ministere se vor putea repartiza maximum 5% din numărul absolvenţilor din fiecare specialitate. Depăşirea acestui procent, in limitele capacităţii de şcolarizare, va putea avea loc numai pe bază de comenzi ale Ministerelor interesate şi sub condiţia acoperirii de către acestea a cheltuielilor făcute cu şcolarizarea. 12. Ministerul Căilor Ferate şi Ministerul învăţământului Superior, vor lua măsuri pentru completarea cadrelor C.F.R. In primul rând la Institutul de Procetări In acest scop se va repartiza în fiecare an până în 1957, 10% din inginerii absolvenţi în specialităţile mecanică, construcţii şi telecomunicaţii ai Institutelor Superioare din afara Ministerului Căilor Ferate. 13. Ministerul Căilor Ferate şi Ministerul învăţământului Superior, vor studia posibilităţile şi condiţiile înfiinţării de facultăţi de căi ferate în 2 centre feroviare din ţară şi vor face propuneri Consiliului de Miniştri până la 1 iunie 1953. 14. Personalul de orice categorie, meserie sau funcție din cadrul Ministerului Căilor Ferate nu poate fi scos din producție sau transferat în afara Ministerului Căilor Ferate, decât cu acordul prealabil al ministrului. 15. Ministerul Căilor Ferate în colaborare cu Uniunea Centrală a Cooperativelor Meşteşugăreşti şi Direcţia Generală a Rezervelor de Muncă vor studia şi prezenta Consiliului de Miniştri până la 1 Mai 1953 un plan numeric de specialităţi şi localităţi pentru trecerea muncitorilor calificați și necalificaţi disponibili din sectorul cooperatist în întreprinderile de căi ferate, potrivit nevoilor acestora. 16. Personalul care a activat în ramura transportului pe calea ferată și care în prezent, funcționează in diferite Ministere, Instituţii și întreprinderi, prevăzut în anexa Nr. 22, se transferă pe data de 1 A mai 1953 la Ministerul Căilor Ferate in scopul încadrării în specialitatea de cale ferată in care a activat. Ministerele, Instituțiile și întreprinderile vor lua măsuri pentru îndrumarea lor la Ministerul Căilor Ferate. 4. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri ca în sectorul de construcții utilajele să fie bine utilizate in 2 și 3 schimburi. De asemenea, va lua măsuri pentru aplicarea pe o scară cât mai largă a metodelor înaintate de muncă și a repartizării sarcinilor de plan până la brigada de lucru. VIII. Drnamirea 1. Ministerul Cailor Ferate va revizui până la 1 iulie 1953 structura organizatorică a unităţilor de bază, a Direcţiilor Regionale şi a Direcţiilor Generale şi Centrale din Minister şi va asigura pe toate treptele flucturii organizatorice conducerea unică, pe ramuri de specialitate şi în toate problemele fiecărei ramuri. Până la aceeaşi dată va revizui delimitarea Direcţiilor Regionale şi Serviciilor de Exploatare CFR în scopul eliminării cauzelor care produc întreruperi în continuitatea urmăririi operative a circulaţiei şi planului de transport, din cauza fracţionării secţiilor de remorcare sau a afectării curenţilor de brutto unui centru străin de direcţia lor. 2. Ministerul Căilor Ferate va stabili prin ordin că nici o schimbare in organizarea unităţilor de bază ale Direcţiilor Regionale şi ale Direcţiilor Generale şi Centrale nu este îngăduită decât cu aprobarea conducerii Ministerului şi numai în cazuri bine motivate, pe baza unei suficiente experienţe. 3. Ministerul Căilor Ferate va crea treptat condiţiile organizatorice necesare şi va extinde gospodărirea socialistă în toate unitățile Căii Ferate de a căror activitate depinde realizarea indicilor cantitativi și calitativi ai transportului. 4. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri pentru aplicarea unor niste criterii de recrutare a cadrelor de conducere, pentru lichidarea fugii de răspundere, a superficialității în tratarea problemelor şi a paralelismului în lucrări, în scopul stârpirii birocratismului și întăririi conducerii operative. 5. Pentru lichidarea unor lipsiri în actuala organizare, Ministerul Căilor Ferate va crea unități centrale și exterioare specificate în anexa Nr. 20. Deasemeni, va studia și completa cadrele din unitățile legate de exploatarea căilor ferate. Pentru realizarea acestor sarcini, Ministerul Căilor Ferate va putea folosi prin viramente orice sume necheltuite în anul 1953 din fondul de salarii pe total Minister. 6. Ministerul Căilor Ferate va studia reorganizarea Institutului de cercetări şi înzestrarea lui cu mijloacele necesare până la 1 Iulie 1953 şi va face propuneri Consiliului de Miniştri. 7. Pentru îmbunăţirea ralicapi reparaţiilor. Ministerul Căilor Foste va revizui până la 1 iulie 1953 actuala structură crpanizatorică a secţiilor de exploatare, mimice, metanie şef, control tehnic şi recepţie, precum şi a grupelor de dispeceri din atelierele Direcţiei Generale a Întreprinderilor Industriale din cadrul Ministerului Căilor Ferate. 8. Pentru înlăturarea unor cauze generatoare de birocratism se vor lua următoarele măsuri: — Ministerele, Comitetele și Comisiile de Stat, Instituţiile şi Organizaţiile de massă vor cere datele privind Calea Ferată numai de la Direcţia Generală a Statisticii şi unităţile sale exterioare; — Ministerul Căilor Ferate va revizui şi tipiza în etape până la finele anului 1953 formularele de evidenţă. 9. In scopul îmbunătăţirii muncii şi întăririi disciplinei în muncă se introduce portul obligatoriu în timpul serviciului al uniformei şi semnele distinctive, pentru toti angajaţii Ministerului Căilor Ferate. In acest scop, Preşedintele Comitetului de Stat al Aprovizionării împreună cu Ministrul Cailor Ferate (Continuare în pag. 4-a). HOTARÎREA Consiliului de Miniştri al P. P. P. şi a Comitetului Central al P. M. P. cu privire la îmbunătăţirea muncii şi ridicarea Căilor Ferate la nivelul dezvoltării rapide a economiei naţionale a R. P. R. şi cu privire la ridicarea nivelului de trai al ceferiştilor B. — Măsuri pentru asigurarea creşterii cadrelor la un nivel tehnic înalt, a calificării de noi cadre şi pentru ridicarea nivelului de trai şi cultural al ceferiştilor STEAUA ROȘIE . 3