Steaua Roşie, ianuarie 1954 (Anul 3, nr. 138-145)

1954-01-06 / nr. 138

6 Ianuarie 1954 STEAUA ROŞIE 5 (Urmare din pag. 4 a) sare efectuării acestor construcţii, in proporţiile stabilite prin planurile anuale de stat. ART. 43. — Ministerul Agriculturii , Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligat« ca: Ingrăşarea pajiştei Aratu! fâneţelor şi păşunilor pupa producătoare şi semănatul pe aceste suprafeţe a culturilor furajere Asanarea fâneţelor şi păşunilor în mlăştinate Defrişarea şi curățirea fâneţelor şi păşunilor In scopul folosirii raţionale a păşunilor şi măririi continue a productivităţii lor, se interzice Sfaturilor Populare de a schimba in fiecare an păşunile repartizate satelor. Deasemenea este interzisă orice schimbare de destinaţie a suprafeţelor de păşuni fără aprobarea prealabilă pentru fiecare caz in parte a Ministerului Agriculturii şi Silviculturii. Comitetul de stat al Planificării şi Ministerul Agriculturii şi Silviculturii vor include anual, începând cu 1954, in planul lucrărilor executate cu tractoarele staţiunilor de maşini şi tractoare, aplicarea măsurilor pentru îmbunătăţirea fâneţelor şi păşunilor comunale şi ale gospodariilor agricole colective conform contractelor încheiate cu Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare comunale și cu gospodăriile agricole colective. Pentru asigurarea adăpatului vitelor la pășunat, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare sunt obligate ca în cursul anilor 1954—1956 să asigure construcţia fântânilor necesar adăpării în condiţiuni satisfăcătoare a tuturor animalelor atât în perioada de stabulaţie, cât şi pe păşune. ART. 44. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor asigura executarea la timp a cositului fânului, terminând complet recoltarea (inclusiv aşezarea în stoguri) până la începerea recoltării cerealelor, iar recoltarea fânului de pe terenurile cu ierburi cultivate să se facă în momentul cel mai potrivit. ART. 45. — In scopul îmbunătăţirii continue şi folosirii raţionale a fâneţelor şi păşunilor naturale, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate ca în anii ARI. 48. — In scopul dezvoltării grabnice a creşterii animalelor în întreprinderile agricole zootehnice ale statului, Ministerul Agriculturii și Silviculturii, alte ministere care îndrumeaza întreprinderile agricole de stat, Sfaturile Populare, vor lua măsuri pentru dezvoltarea începând cu anul 1954, să aplice măsuri pentru îmbunătăţirea fâneţelor și a păşunilor naturale. Se stabileşte următorul plan de măsuri minime pentru ameliorarea fâneţelor şi păşunilor: 1954—1955 să execute cartarea fâneţelor şi păşunilor, iar Ministerul Finanţelor va asigura fondurile necesare efectuării lucrărilor. ART. 46. — In scopul măririi bazei furajere şi în special a păşunatului pentru animalele aparţinând ţăranilor cu gospodărie individuală, gospodăriilor agricole colective şi întreprinderilor agricole de stat. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii este obigat ca împreună cu Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare să stabilească in fiecare an cel mai târziu până la 1 Mai, suprafeţele de poieni, parchete neregenerate, păduri brăcuite, păduri bătrâne care pot fi păşunate fără a dăuna economiei forestiere. ART. 47. — Comitetul de Stat pentru colectarea produselor agricole și Ministerul Industriei Alimentare sunt obligate să mărească producţia de brichete pentru hrana animalelor în care vor fi folosite şi deşeurile industriei alimentare. Se obligă Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi Centrocoop-ul să vândă gospodăriilor agricole colective, gospodăriilor ţăranilor muncitori, la preţul oficial de stat, 10 kg. şroturi pentru fiecare 100 kg. sămânţă floarea soarelui vândută de acestea statului peste cota obligatorie. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi Ministerul Industriei Alimentare, împreună cu Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, ,sunt obligate să prezinte Consiliului de Miniştri cel mai târziu până la 1 Mai 1954, propuneri privind sporirea capacităţii de producţie a brichetelor furajere, nutreţurilor combinate din deşeurile industriei alimentare şi a drojdiei furajere, continuă a efectivului de animale şi păsări în întreprinderile agricole de stat, pentru îmbunătăţirea calităţii animalelor şi ridicarea productivităţii lor. In cursul anilor 1954—1956, efectivul de animale şi păsări va trebui să crească in sectorul de stat, după cum urmează: întreprinderile agricole zootehnice din sectorul de stat vor asigura creşterea păsărilor astfel ca îa sfârşitul anului 1956 să aibă cel puţin 200 păsări pe 100 hectare cultivate cu cereale boabe. ART. 50. — Se va mări responsabilitatea organelor de conducere şi a specialiştilor din în-Specificaţia producţiei 1. Producţia de lapte în medie pe cap de vacă furajată (Hr.) 2. Producţia de lână în mediu pe cap de oaie (kg.): — din rasa cu lână fină şi semifină — din rasa cu lână groasă 3. Producţia medie de ouă pe cap de găină ouătoare (buc.) ART. 52. — In scopul folosirii laptelui smântânit pentru hrana viţeilor se aprobă Ministerului Agriculturii şi Silviculturii şi celorlalte ministere, să organizeze în întreprinderile lor agricole zootehnice, care au instalaţii corespunzătoare, smântânirea laptelui şi predarea smântânei sau a untului organelor de colectare, în contul planului de predare a laptelui, pe baza de echivalenţă. ART. 53. — Suprafeţele cultivate cu plante de nutreţ în gospodăriile agricole din sectorul de stat vor ajunge în 1956 la: lotalul suprafeței însămânțate cu plante In mii ha. furajere total 420.000 din care: ^— Ierburi perene inclusiv semincere 200.000 — Ierburi anuale 30.000 — rădăcinoase furajere 30.000 — culturi pentru siloz 40.000 — ierburi pentru conserv. verde 120.000 Se stabileşte în gospodăriile agricole de stat producţia medie la hectar la plante furajere după cum urmează: ART. 54. — Ministerul Agriculturii și Silviculturii și celelalte ministere care îndrumează întreprinderi agricole zootehnice şi Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru introducerea în gospodăriile agricole de stat a mecanizării lucrărilor privind semănatul, prăşitul culturilor rădăcinoase, bostănoase furajere, de siloz, însămânţarea în cuiburi în pătrat şi prăşitul porumbului şi floarea soarelui pentru siloz, cositul fânului, adunatul şi clăditul fânului în sire, insilozarea nutreţurilor, adunarea şi aşezarea paielor în sire, după recoltarea cu combaina şi mecanizarea proceselor care cer un volum mai mare de muncă în ramura zootehnică (scoaterea apei, adăpatul automat, mulsul vacilor, tunsul oilor, pregătirea nutreţurilor şi transportul în interiorul fermei). Ministerul Agriculturii și Silviculturii şi celelalte ministere interesate vor prezenta Consiliului de Miniştri până la 1 Martie 1954 programul de mecanizare a lucrărilor zootehnice în întreprinderile lor agricole. ART. 55. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi alte ministere vor asigura întregul efectiv de animale existent în întreprinderile lor agricole de stat cu grajduri bine amenajate şi aprovizionarea fermelor cu apă, vor asimila consurcţia turnurilor şi altor instalaţii pentru siloz şi a încăperilor pentru pregătirea mecanizată a nutreţurilor.treprinderile agricole ale statului pentru îndeplinirea planului de dezvoltare a creşterii şi păstrării animalelor şi de sporire a productivităţii lor. ART. 51. — Se stabileşte următorul plan pentru mărirea productivității animalelor în întreprinderile agricole ale statu-u lui. In acest scop se va stabili un plan de construcții zootehnice care se va include în planul de stat anual. Ministerele vor folosi, pe lângă materialele repartizate din fondul de stat, materialele de construcţii locale. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Ministerul Industiei Alimentare vor elabora până la 1 Februarie 1954 programul de măsuri pentru tăierea stufului verde din Deltă şi bălţile Dunării şi folosirea lui ca furaj. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii va asigura în Deltă şi lunca Dunării izlazurile necesare păşunatului vitelor, oilor, porcilor, care aparţin locuitorilor din comunele limitrofe. ART. 56. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Ministerul Industriei Alimentare în colaborare cu Sfaturile Populare vor prezenta până la 1 Aprilie 1954, Consiliului de Miniștri propuneri privitoare la : . .. a) îmbunătățirea sistemului de organizare a muncii și retribuirea lucrătorilor din gospodăriile agricole de stat, herghelii și ferme de stat care lucrează in domeniul zootehniei ; b) introducerea retribuirii suplimentare a muncii şi premierii muncitorilor din gospodăriile agricole de stat, herghelii, ferme de stat, staţiunile de montă comunale şi staţiunile de însămânţări artificiale pentru depăşirea indicilor în ceea ce priveşte creşterea efectivelor şi productivităţii animalelor; c) asigurarea unui regim de avantagii cadrelor zootehnice şi medicilor veterinari, privind îndatorirea instituţiilor unde lucrează, de a le asigura condiţiuni de trai şi muncă corespunzătoare prin asigurarea locuinţei, a mijloacelor de transport, etc. ART. 57. — întreprinderile industriale şi instituţiile de stat pot crea şi dezvolta ferme zootehnice anexe sub directa lor îndrumare şi sub controlul de specialitate al Ministerului Agriculturii şi Silviculturii. In prima perioadă de la înfiinţare aceste ferme pot fi dotate şi sprijinite de întreprinderea sau instituţia tutelară, pe care o deservesc, urmând ca după 2—3 ani să treacă la gospodărirea socialistă (hozrasciot). Fermele zootehnice trebue create în locurile unde baza furajeră este asigurată prin mijloace locale, prin cultivarea terenurilor anexe cu plante furajere, folosind resturile de alimente rămase de la cantine, restaurante. Volumul producţiei animale a fermelor zootehnice anexe va fi prevăzut în planul întreprinderii sau instituţiei (în valoarea producţiei globale) stabilindu-se în raport cu posibilităţile de furajare şi hrănire. In cazul când depăşeşte necesarul aprovizionării cantinei întreprinderii sau instituţiei respective, ferma zootehnică anexă va putea deservi mai multe întreprinderi. In scopul realizării şi măririi producţiei de carne, grăsimi, etc., fermele zootehnice anexe vor putea primi credite pe termen scurt de la Banca de Stat a Republicii Populare Române. ART. 58. — Pentru mărirea posibilităţilor de aprovizionare a oraşelor şi centrelor muncitoreşti cu produse animale, Sfaturile Populare regionale vor crea un raport de existenţa condiţiilor tehnice şi de furajare, întreprinderi zootehnice. In acest scop, se vor înfiinţa începând din primul trimestru al anului 1954, de către Sfaturile Populare regionale, întreprinderi zootehnice specializate în creşterea vitelor, oilor, porcilor, iepurilor de casă şi a altor ramuri de producţie animală, precum şi prelucrarea produselor obţinute în aceste întreprinderi. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, la cererea Sfaturilor Populare regionale, cu aprobarea Consiliului de Miniştri, va putea trece în folosinţa acestora, în întregime sau în parte, unele gospodării agricole de stat. Trecerea acestor gospodării agricole de stat de la Ministerul Agriculturii şi Silviculturii la Sfaturile Populare regionale, se va face împreună cu întreg inventarul viu şi mort. Odată cu aceasta vor fi puse la dispoziţie şi cadrele respective ale acestor gospodării agricole de stat. Sfaturile Populare vor înfiinţa întreprinderi zootehnice şi, acolo unde au terenuri, clădiri, baze furajere, etc., corespunzătoare unei bune gospodăriri. ART. 59. — întreprinderile zootehnice înfiinţate potrivit prezentei legi vor funcţiona pe principiul gospodăriei socialiste sub îndrumarea tehnică a Secţiunilor agricole ale Sfaturilor Populare respective şi vor fi scutite de impozite şi taxe către stat în anii 1954—1956. ART. 60. — Producţia marfă realizată de întreprinderile zootehnice mai sus arătate va rămâne în întregime la dispoziţia Sfaturilor Populare regionale pentru a fi folosită în vederea îmbunătăţirii aprovizionării oamenilor muncii din oraşele şi centrele muncitoreşti din regiunea respectivă. ART. 61. — Comitetul de Stat al Planificării şi Ministerul Finanţelor vor asigura aprovizionarea tehnico-materială şi fondurile necesare pentru dotarea şi funcţionarea acestor întreprinderi, iar Ministerul Agriculturii cadrele tehnice necesare precum şi asistenţa agrozootehnică şi sanitar-veterinară. CAPITOLUL IX. Creşterea animalelor în întreprinderile agricole zootehnice ale statului LEGEA privilege la misiune pentru rUsistarea creşterii animalelor, în anii 1954-1956, în Republica Populară Români în mii hectare :954 1955 1956 200,0 225,0 250,0 235,0 250,0 275,0 10,0 15,0 20,0 55,0 65,0 75,0 19 5 6 1. Bovine - total la 250.000 din care: vaci M 120.000 2. Ovine — tot?’ „ 1.250.000 din care: oi „ 750.000 dincare: Ovine cu lânâ fina și semifină „ 1.000.000 din care: oi si mioare ., 650.000 3. Porcine — total 1 .000.000 din care: scroafe 120.000 4. Cabaline — total „ 75.000 din care: iepen 30.000 ARI. 49. — In cursul, anilor 1964 — 1960 întreprinderile agricole ale statului vor crește și preda spre vânzare următorul număr de animale: ' î954 1955 1956 Tauri reproducători în vârstă de cel puţin 18 luni 2.500 3.000 5.000 Berbeci reproducători în vârsta de cel puţin 15 luni 26.000 32.000 36.000 Mieluţe cu lână fină şi semifină în vârstă de cel puţin 6 luni 20.000 25.000 30.000 Vieri reproducători în vârstă de cel puţin 9 luni 6.500 7.000 8.000 Scrofiţe în vârsta de cel puțin 1 luni 50.000 100.000 1500 10954 1955 1956 2.200 2.250 2.300 2,6 2,8 3,0 2,1 2,1 2,1 110 115 120 In kg. ha. — Ierburi perene 4.200 ierburi anuale 3.200 — rădăcinoase furajere 24.000 — fânețe naturale 2.500 Conserv, verde 16.000 — Culturi pentru siloz 25.000 CAPITOLUL X Creşterea animalelor in gospodăriile agricole colective ART. 62. — In vederea creşterii efectivului de animale proprietatea obştească a gospodăriilor agricole colective şi a sporirii productivităţii lor. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Silile Populare sunt obligate să acorde un ajutor multilateral gospodăriilor agricole colective pentru a organiza în cursul anilor iyte 4—îyoo, in fiecare gospodărie agricolă colectivă cu o vechime de peste 2 ani, 2-4 ferme de creștere a bovinelor, ovinelor, porcinelor, păsărilor și pentru asigurarea bazei furajere, potrivit condiţiunilor locale. (Continuare în pag