Steaua Roşie, iunie 1962 (Anul 11, nr. 129-154)

1962-06-10 / nr. 137

4 Poporul sovietic este profund indignat de intenţia S.U.A. de a efectua explozii nucleare la mare altitudine MOSCOVA 9 (Agerpres) TASS transmite: Poporul sovietic ai cărui trimişi au pătruns primii în Cosmos, este profund indignat de intenţia S.U.A. de a efectua explozii nucleare la mare altitudine. Oamenii de ştiinţă sovietici califică aceste planuri ca o încălcare fără precedent a normelor general-umane. Profesorul B. Alexanian, directorul Institului de fiziologie din R.S.S.A. Armenia declară: „Aceste intenţii ale S.U.A. constituie o nouă dovadă a faptului că asigurările date de americani cu privire la necesitatea de a folosi spaţiul cosmic numai în scopuri paşnice au fost doar un truc propagandistic pentru a-şi camufla acţiunile lor agresive“. G. Sultanov, directorul observatorului de astrofizică din Azerbaidjan consideră că: „exploziile la mare altitudine constituie o barbarie care poate avea consecinţe grave pentru tot ceea ce este viu pe pămînt“. „încercările Statelor Unite de a efectua o explozie atomică în Cosmos constituie o încălcare grosolană a normelor dreptului internațional“, a declarat unui redactor al agenţiei TASS, Evgheni Korovin, preşedintele Comisiei pentru problemele dreptului spaţiului cosmic, a Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. Orice fel dte acţiuni ale statelor care pot duce la perturbarea condiţiilor normale în spaţiul oceanic sau cosmic, a subliniat cunoscutul jurist sovietic, specialist în drept internaţional, trebuie să fie puse de acord cu toate ţările. El a amintit că reprezentanţii a 24 de ţări, printre care şi S.U.A., s-au călăuzit tocmai de acest fapt cînd, au adoptat cu o jumătate de an în urmă, la cea de-a 16-a sesiune a Adunării Generale a O.N.U., rezoluţia cu privire la colaborarea paşnică în Cosmos. „încălcarea normelor dreptului internaţional de către Statele Unite în domeniul spaţiului interplanetar se transformă într-un sistem“, a declarat savantul sovietic. In legătură cu aceasta el a amintit încercările S.U.A. de a crea în jurul Pămîntului o centură de ace metalice, precum şi lansările sistematice de sateliţi spioni. „Oamenii de ştiinţă sovietici, alături de oamenii de ştiinţă din numeroase ţări, a arătat Evgheni Korovin, cer guvernului american să renunţe la aventurile atomice în spaţiul cosmic“. SOLIDARITATEA POPOARELOR -IguSlNE aventurierilor ATOMICI Q-merocomie ÎMPOTRIVA aventurierilor atomici (Din „Pravda“). Discursul generalului de Gaulle PARIS 9 (Agerpres) TASS transmite: Preşedintele Franţei, de Gaulle, a rostit vineri seara un discurs la posturile de radio şi televiziune care a fost consacrat aproape în întregime problemei algeriene. Peste 23 de zile, a spus el, problema algeriană va fi soluţionată în linii mari pentru Franţa. Algeria şi Franţa vor putea să stabilească între ele relaţii de colaborare. De Gaulle a spus că francezii care locuiesc în Algeria vor primi garanţiile necesare pentru a participa în condiţii de deplină libertate, egalitate şi fraternitate la viaţa Algeriei noi. Preşedintele a declarat că la 1 iulie poporul algerian va aproba prin votul său la referendumul în problema autodeterminării Algeriei acordurile de la Evian, va stabili independenţa şi va consolida colaborarea cu Franţa. De Gaulle a condamnat acţiunile teroriştilor francezi în Algeria. Printre sarcinile care, după părerea sa, vor sta în faţa Franţei după reglementarea problemei algeriene, de Gaulle a citat, printre altele, crearea faimoasei „forţe de şoc atomice“ şi asigurarea împreună cu partenerii Franţei din N.A.T.O. a integrităţii aşa-numitei „lumi libere“. In încheiere, de Gaulle s-a pronunţat pentru întărirea actualului regim al puterii personale din Franţa. El a făcut aluzie la posibilitatea tinerii „la momentul oportun“ a alegerilor prezidenţiale în Franţa pe baza votului universal. Operaţiunea „pămîntului pîrjolit" a bandelor O.A.S. Jafuri, incendii, crime la Alger ALGER 9 (Agerpres). — Operaţiunea „pămîntului pîrjolit“ continuă în marele Alger, O.A.S.-ul punîndu-şi în aplicare planul criminal de distrugere a obiectivelor economice. Ultracolonialiştii fac să sară în aer şi incendiază şcolile, primăriile, birourile de poştă şi alte instituţii. Ca şi în cursul zilei de joi, scrie agenţia France Presse, acţiunile teroriste au început la Alger vineri la ora prînzului, prin explozia a trei încărcături de plastic într-o şcoală din centrul oraşului. Puţin mai tîrziu strada Sadi-Carnot, artera principală a oraşului era devastată de exploziile bombelor, vitrinele şi faţadele unor case fiind total distruse. Un imobil cu 10 etaje, construit la începutul secolului, a fost devastat de O.A.S.işti. Aproximativ 50 de kg de plastic au distrus complet birourile poştei din estul Algerului. Acesta este cel de-al cincilea birou de poştă distrus în ultimele 48 de ore. Centrala telefonică interurbană din El Biar, un cartier al Algerului, a fost distrusă de asemenea. Spre seară, arată agenţia France Presse, cînd ploaia a încetat la Alger O.A.S.-iştii au reluat metoda incendierii clădirilor. Pentru a patra oară în timp de o lună ultracolonialiştii au trecut la incendierea cartierului Bab-el-Oued. Incendiul a cuprins Casa de asigurări, clădirea Asociaţiei studenţilor din Algeria, subsolul Delegaţiei generale în care se află biblioteca principală. Agenţia France Presse arată, de asemenea, că ultracolonialiştii au organizat explozii în centrul Algerului, în apropierea agenţiei companiei aeriene Air-Algerie şi în apropiere de comisariatul central din Alger. Două obuze de mortiere au explodat vineri seara în , clădirea radiodifuziunii din Alger provocînd o întrerupere a emisiunii și rănind două persoane. Explozia s-a produs în timpul transmisiei cuvîntării generalului de Gaulle. O.A.S.-iștii au atacat, de asemenea unităţi mobile de jandarmi din Alger, doi jandarmi fiind răniţi. O dată cu creşterea numărului atentatelor cu plastic şi a incendiilor provocate de O.A.S.-işti, aceştia au operat numeroase furturi. O.A.S.-iştii înarmaţi au furat suma de 28 de milioane de franci vechi de la o bancă din Alger. De la sediul Societăţii petroliere din Alger a fost furată suma de 22 milioane franci vechi. Din birourile societăţii mediteraniene de distilerie au fost furaţi 10.000 franci noi. Ca urmare a celor nouă spargeri de bănci a fost furată suma de 264.406 franci noi. Autorităţile franchiste intensifică acţiunile represive împotriva patrioţilor spanioli MADRID 9 (Agerpres). Autorităţile fasciste din Spania intensifică acţiunile represive împotriva patrioţilor spanioli. După arestarea a 35 de grevişti din oraşul Bilbao, la 8 iunie Direcţia generală a siguranţei spaniole a anunţat arestarea „unui număr de conducători ai Frontului popular de eliberare“. Cei arestaţi sunt acuzaţi de „atentat la siguranţa statului“. Pe de altă parte agenţia France Presse relatează că guvernul francist a notat sa suspende articolul 14 din aşa-numita „Cartă a spaniolilor“ cu privire la libera alegere a domiciliului pe întregul teritoriu al Spaniei. In baza suspendării articolului nr. 14 nici o persoană nu va mai avea voie să-şi schimbe domiciliul. Potrivit relatărilor agenţiei France Presse, această măsură este îndreptată împotriva conducătorilor mişcării greviste şi democrate cărora practic li se fixează domiciliu forţat pe un timp nelimitat. PE SCURT • NEW YORK — La 8 iunie ziarul „New York Times“ a publicat apelul semnat de John Bernal, președintele executiv al Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii în sprijinul Congresului mondial pentru dezar- j mare generală și pace. In apelul său adresat tuturor partizanilor păcii din Statele Unite, John Bernal arată că „dezarmarea generală, totală şi controlată, inclusiv distrugerea armei nucleare este cea mai urgentă sarcină a timpurilor noastre“. Indemnîndu-i pe americani să participe în număr mare la Congres, prof. Bernal scrie: „dinamismul şi activitatea multilaterală desfăşurată anul trecut de grupurile de partizani ai păcii din S.U.A. provoacă, entuziasm şi admiraţie în întreaga lume. O discuţie mondială pe tema păcii, nu poate fi deplină fără participarea poporului american“. 9 HAGA. — La 6 iunie a sosit în Olanda într-o vizită de trei zile vice-amiralul Zenker, comandantul Hotei militare maritime a R. F. Germane. După cum relatează ziarul „Die Waarheit“, în programul, vizitei lui Zenker au fost incluse vizitarea bazei militare maritime Den Helder, a bazei maritime și aeriene de la Valkenburg, precum și o întrevedere cu Visser, ministrul de Război al Olandei și cu amiralul Steinwijk. Karl Adolf Zenker, relatează în continuare ziarul, este binecunoscut în, Olanda. In calitate de ofițer al flotei militare hitleriste el a participat activ la alcătuirea alanurilor de atac împotriva Danemarcei, Norvegiei şi Olandei. • LONDRA. — La 8 iunie, reprezentanţi ai „Comitetului celor 100“ au difuzat foi volante la baia maritimă militară de la Holy Loch, unde staţionează submarine atomice americane. Foile volante au fost difuzate de pe bordul unui „Gyroboat“, (vas ușor din placaj, înzestrat cu palete rotative, care este remorcat de o șalupă cu motor rapidă și la o anumită viteză se ridică în aer). „Gyroboat"-ul era dirijat de inventatorul lui John Holstentatter din Glasgow. După ce a trecut de patrulele flotei maritime militare şi ale poliţiei, Holstentatter a zburat cu mare viteză deasupra bazei plutitoare „Protheus“ şi deasupra submarinului atomic „George Washington“, aruncînd foi volante, prin care militarii americani erau chemaţi să ia parte la sfirşitul acestei săptămini la o demonstraţie împotriva armei nucleare. » BERLINUL OCCIDENTAL. — Industria vest-berlineză primeşte tot mai puţine comenzi atît din R. F. Germană, cît şi din alte ţări capitaliste. Potrivit Relatărilor ziarului „Der Tag“, numărul comenzilor a scăzut în Berlinul occidental în luna aprilie cu 4 la sută faţă de luna martie. Reducerea volumului comenzilor faţă de luna aprilie a anului 1961 a fost de 23,1 la sută. • KARACI. — La 8 iunie s-a deschis în capitala Pakistanului prima sesiune a Adunării Naţionale a Pakistanului. In legătură cu intrarea în vigoare a noii constituţii şi cu începerea lucrărilor Adunării Naţionale, în Pakistan a fost ridicată starea de asediu instaurată in anul 1958. La 8 iunie Ayub Khan a depus jurămîntul, preluîndu-şi în mod oficial postul de preşedinte al Republicii Pakistan. Adunarea Naţională se va întruni din nou la 11 iunie şi îşi va alege preşedintele. STEAUA ROȘIE Lucrările Comitetului celor 18 state pentru dezarmare Puterile occidentale continuă să împiedice realizarea unui acord în problema interzicerii experienţelor cu arma nucleară GENEVA 9 (Agerpres).— Comitetul celor 18 state pentru dezarmare s-a întrunit din nou în după-amiaza zilei de 8 iunie pentru a continua discutarea problemei lucrărilor subcomitetului pentru interzicerea experimentării armei nucleare. La această şedinţă au luat cuvîntul reprezentanţii Angliei, Poloniei, Indiei, Cehoslovaciei, Birmaniei, Mexicului şi Braziliei. Delegatul englez a încercat să prezinte într-o lumină falsă discuţia care s-a desfăşurat în subcomitet în legătură cu prezentarea memorandumului celor opt ţări neutre. In acelaşi timp, el a cerut fără nici un pic de jenă consimţămîntul Uniunii Sovietice pentru crearea unui „sistem internaţional de detectare“ şi pentru „inspecţia obligatorie la faţa locului“, deşi în memorandum nu există nimic asemănător. Reprezentanţii Poloniei şi Cehoslovaciei au arătat că acest mod de a pune problema nu are nimic comun cu cauza dezarmării. Declaraţiile făcute de reprezentanţii ţărilor neutre au fost caracterizate printr-uin, sentiment de profundă îngrijorare şi dezamăgire provocat de faptul că experienţele cu arma nucleară continuă, în timp ce lucrările subcomitetului nu înregistrează rezultate pozitive. Subliniind că se pronunţă împotriva efectuării oricăror experienţe nucleare, reprezentanţii ţărilor neutre şi-au exprimat speranţa că după pauza în lucrările comitetului, puterile nucleare vor găsi căile spre încetarea cursei înarmărilor nucleare şi spre încheierea unui acord cu privire la încetarea experiențelor cu arma nucleară. Următoarea şedință plenară a Comitetului celor 18 state pentru dezarmare va avea loc la 12 iunie. La Varşovia s-a deschis Cea de-a IV-a întîlnire a Organizaţiilor studenţeşti din Europa VARŞOVIA 9 (Agerpres) — După cum transmite agenţia P.A.P. la 8 iunie s-a deschis la Varşovia în Palatul culturii şi ştiinţei cea de-a IV-a întîlnire a Organizaţiilor studenţeşti din Europa, consacrată problemelor colaborării dintre organizaţiile studenţeşti. Intîlnirea a fost convocată la iniţiativa Uniunii studenţilor polonezi şi a Uniunii naţionale a studenţilor francezi. La întîlnire vor fi discutate problemele colaborării internaţionale şi ale unităţii mişcării studenţeşti din Europa, precum şi alte probleme. La lucrările întîlnirii faci parte delegaţii din Anglia, Austria, Belgia, Bulgaria, Cehoslovacia, Elveţia, Franţa, R.D. Germană, R.F. Germană, Italia, Iugoslavia, Olanda, Polonia, Romînia, Scoţia, Ungaria, U.R.S.S. La întîlnire participă Jiri Pelikan, preşedintele Uniunii Internaţionale a studenţilor, precum şi un reprezentant al Secretariatului de coordonare al uniunilor studenţeşti naţionale. Delegaţia studenţilor din R.P.R. este condusă de tov. Marţian Dan, membru supleant al Biroului C.C. al U.T.M., secretar al Comitetului U.T.M. a Centrului universitar Bucureşti. Conferinţa a fost deschisă de Czeslaw Wiszniewski, preşedintele Consiliului principal al Uniunii studenţilor polonezi. Intîlnirea va dura trei zile. Docherii din toate porturile argentiniene în grevă BUENOS AIRES 9 (Agerpres). Vineri, docherii din toate porturile argentiniene au declarat grevă în semn de protest împotriva refuzului autorităţilor argentiniene de a le asigura o salarizare corespunzătoare costului vieţii. Potrivit agenţiei Associated Press, cel mai greu lovit de această grevă este principalul port al ţării, Buenos Aires. Lupta docherilor se desfăşoară pe fundalul înrăutăţirii continue a nivelului de trai al oamenilor muncii din Argentina. Statisticile oficiale arată că din martie 1961 costul vieţii a crescut cu 77,8 la sută şi cu 201,5 la sută faţă de decembrie 1958. In aceeaşi perioadă, pesoul — moneda naţională a Argentinei — a suferit o devalorizare însemnată. =D--------- La 31 august 1962 Insulele Trinidad şi Tobago vor deveni independente dorinţa ca ţara sa să fie primită ca membră a Commonwealth-ului britanic. K Insulele Trinidad şi Tobago se găsesc în arhipelagul Antilele Mici, situate la nord-est de coastele Americii Latine. Suprafaţa lor este de 5.100 km pătraţi, iar populaţia, alcătuită în majoritate din negri, mulatri şi indieni, se ridică la peste 700.000 locuitori. Trinidad este, după Canada, cea de-a doua producătoare de petrol din cadrul Commonwealth-ului. In ţară se cultivă de asemenea trestie de zahăr, cafea, banane, fructe citrice dar '' două treimi din pămînturile cultivable aparţine unui mic număr de plantatori de origină europeană. Capitalul nord-american exercită de asemenea o puternică influenţă în economia acestei insule. Societatea „Dominion Oil“, filiala monopolului american „Standard Oil of California“ participă la exploatarea petrolului din Trinidad, iar societatea „Texas Oil“ a cumpărat în anul 1956 de la guvernul Macmillan acţiunile societăţii britanice „Trinidad Oil Comnaiy Company“. Capitalul american deţine de asemenea poziţii însemnate prin intermediul băncilor canadiene „Royal Bank of Canada“ şi „,Canadian Bank of Commerce“. Guvernul britanic s-a opus multă vreme cererilor de independenţă a popoarelor din fosta Federaţie a Indiilor de vest. In aprilie 1960 în Trinidad au avut loc puternice demonstraţii anti-britanice şi anti-americane în cursul cărora a fost arsă copia constituţiei Federaţiei Indiilor de vest. Lupta pentru independenţă nu a încetat nici după aceea. In faţa hotărîrii poporului din Trinidad şi Tobago guvernul englez a fost nevoit să recunoască dreptul la independenţă populaţiei acestor insule. LONDRA 9 (Agerpres).— Conferinţa pentru problema constituţiei coloniilor engleze Trinidad şi Tobago care au făcut parte din Federaţia Indiilor de vest pînă la dizolvarea acesteia, la 1 iunie 1962, a luat sfîrşit la Londra. După cum transmite agenţia Reuter conferinţa a hotărît ca Trinidad şi Tobago să devină independente la data de 31 august 1962. In felul acesta va lua sfîrşit domnia colonială a Angliei asupra acestor insule care datează de 160 de ani. In cursul conferinţei, primul ministru al Trinidad-ului, Eric Williams a exprimat NOTE Adevărul fără transistori Exasperaţi probabil că în ciuda unor impresionante desfăşurări de forţe militare nu reuşesc să răpună forţele patriotice care se împotrivesc dictaturii sîngeroase a lui Ngo Dinh Diem, oficialităţile Pentagonului s-au gîndit că nu ar strica să adopte o nouă metodă. Ziarele americane au făcut mare publicitate declaraţiilor unor funcţionari sus puşi ai acestei , respectabile instituţii, printre care însuşi McNamara, ministrul de Război al S.U.A., şi generalul Harkins, comandantul trupelor americane din Vietnamul de sud şi Tailanda, că în vederea combaterii propagandei „comuniste“ se impune să se distribuie în mod gratuit locuitorilor din regiunile rurale ale Vietnamului de sud cît mai multe aparate de radio cu transistori. Sătenii din Vietnamul de sud vor putea asculta în acest mod „vocea adevărului“ şi se vor convinge cît de puţină dreptate au cei ce afirmă că viaţa lor e mizerabilă şi că jandarmii lui Ngo Dinh Diem au instaurat un regim de crîncenă teroare. Se poate imagina un mic discurs cu care aceşti jandarmi vor însoţi distribuirea generoaselor daruri americane: „Nu este adevărat că nu aveţi ce mînca. Dacă maţele voastre chiorăie de foame, aceasta este propagandă comunistă. Nu vă lăsaţi păcăliţi. Apropiaţi mai bine urechea de aceste cutii vorbitoare şi veţi afla că sînteţi sătui. La ce bun să vă ridicaţi împotriva părintelui vostru, preşedintele Diem? Cutiile trimise de peste ocean vă spun că el vă vrea numai binele, să duceţi o viaţă fericită... “ Păcat însă că între acţiunile conducătorilor Pentagonului nu există o mai strînsă coordonare. In zilele cînd McNamara şi Harkins îşi expuneau noul lor plan, agenţiile de presă transmiteau că forţele americane aflate în jungla din Vietnamul de sud folosesc o nouă armă: „grenadele asurzitoare“, aruncate din avion. Acestea fac o larmă atit de mare incît oamenii aflaţi pînă la o distanţă de mai multe sute de metri de locul exploziei devin surzi pentru toată viaţa. Dar dacă devin surzi atunci cum mai pot ei auzi „vocea adevărului“? Poate că vajnicii partizani ai „adevărului“ se vor gîndi să furnizeze alături de aparatele de radio cu transistori şi dispozitive acustice speciale, bineînţeles tot cu transistori. Şi atunci pe bună dreptate se va putea spune posesorilor lor: „Vedeţi, cei ce afirmă că sînteţi surzi, vă mint“. Cît se poate de nimerit reprezintă tragicomicul situaţiei care înfăţişează un crainic militar vorbind la o staţie a „Vocii Americii“ instalată în junglă. Crainicul se adresează astfel ascultătorilor săi: „Aici postul de radio „Vocea Americii“. Transmitem pentru ascultătorii noştri din jungla sudvietnameză, care şi-au pierdut auzul, emisiunea intitulată „Pentagonul şi umanitarismul“. ..“ Da. Populaţia Vietnamului de sud s-a convins de mult care e adevărul, s-a convins de „umanitarismul“ celor ce îşi zic „consilierii“ lui Diem. Şi n-a avut nevoie de transistori pentru aceasta. R. CAPLESCU Ştiri din N. 11S. Un nou fot de automobile „Moskvici “ din cele peste 200 de maşini care părăsesc zilnic conveierul principal al uzinei de la Moscova, in multe ţări din lume sunt binecunoscute automobilele de mic litraj „Moskvici“ produse la Moscova. în fiecare 13 minute un apartament nou la Leningrad LENINgRAD 9 (Agerpres). — TASS transmite: La fiecare 13 minute un apartament nou. Acesta este ritmul construcţiei de locuinţe din Leningrad unde se dau în folosinţă anual 22.000 de apartamente. Realizarea unui a ■ semenea ritm se datoreşte aplicării pe scară largă a metodelor industriale de construcţie. Trei muncitori montează în 20—25 de zile o casă cu cinci etaje, avînd 80—100 de apartamente. Metodele industriale de construcţie au permis reducerea termenului de construcţie a unei case de locuit de doua ori şi jumătate în comparaţie cu metoda construcţiei cu cărămizi. Pe malul drept al Nevei va fi construit un nou cartier de locuinţe format din clădiri cu multe etaje. Aici se vor muta circa 100.000 de locuitori ai Leningradului. ALMA ATA 9 (Agerpres). — TASS transmite: In Kazahstan au fost descoperite bogate zăcăminte de minereu de cupru cu un, mare conţinut de metal. Această descoperire a confirmat ipoteza geologilor sovietici că n regiunea rupturii gigantice a scoarţei terestre pot fi găsite zăăminte de diferite metale. In U.R.S.S. această ruptură se întinde pe o distanță de aproape 1.000 de km, străbate partea răsăriteană a Kazahstanului și continuă, probabil, pe teritoriul Chinei. Bogate zăcăminte de minereu de cupru descoperite în Kazahstan — -□□□□□ -- --— -— — —□□ — Val de frig în Turcia ANKARA 9 (Agerpres). — Agenţia France Presse relatează că după canicula care a domnit cîteva zile în Turcia, asupra acestei ţări s-a abătut în prezent un val neobişnuit de frig. Potrivit agenţiei citate, în ultimele 24 de ore în Turcia temperatura a scăzut cu aproximativ 25 de grade. In regiunea Konya din sudul Ankarei a nins. Redacţia şi administraţia Tg. Mureş, str. Gheorghe Doja nr. 9. Tel. 26. 88. 34.96. Abonamentele se fac la oficiile costale, factorii costali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg. Mureş. Comanda Nr. 3939.