Steaua Roşie, aprilie 1971 (Anul 22, nr. 76-101)

1971-04-01 / nr. 76

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională MOSCOVA 31. -1- Corespondentul Agerpres, L. Duţă, transmite: Lucrările Congresului al XXIV-lea al P.C.U.S. au continuat miercuri în marea Sală a Congreselor din Kremlin, sub preşedinţia lui M. A. Suslov, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S. G. F. Sizov, preşedintele Comisiei Centrale de Revizie a P.C.U.S., a prezentat raportul comisiei. Primul vorbitor în cadrul dezbaterilor pe marginea rapoartelor de activitate al C.C. al P.C.U.S. şi Comisiei Centrale de Revizie a fost V. V. Grişin, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Moscova al P.C.U.S. Evidenţiind eforturile depuse de cei 900.000 de comunişti şi de toţi oamenii muncii din capitala sovietică pentru îndeplinirea celui de-al optulea plan cincinal, el a spus că acesta, cît şi angajamentele luate în cinstea Congresului, au fost îndeplinite înainte de termen. Vorbitorul s-a referit apoi la aspecte ale economiei şi perfecţionarea activităţii ideologice a organizaţiilor de partid din Moscova. P. E. Şelest, prim-secretar al C.C. al P.C. din Ucraina, a făcut o amplă expunere privind dezvoltarea acestei republici unionale, insistind asupra necesităţii creşterii rolului ştiinţei în economie, asupra modernizării şi automatizării conducerii producţiei. El a spus că, în perioada celui de-al optulea plan cincinal, volumul global al producţiei a sporit cu 49,7 la sută. A luat apoi cuvîntul D. A. Kunaev, prim-secretar al C.C. al P.C. din Kazahstan, care s-a referit pe larg la importantele transformări petrecute în viaţa economică şi socială a republicii. El a făcut, totodată, unele propuneri privind îmbunătăţirea activităţii de conducere şi planificare a producţiei, valorificarea mai bună a resurselor de materii prime, a criticat unele lipsuri din agricultura republicii şi din domeniul aprovizionării tehnico-materiale. Producţia elaborată peste plan de oamenii muncii din regiunea Leningrad, în anii recentului cincinal, se ridică la un miliard de ruble, a spus în cuvîntarea sa G. V. Romanov, prim-secretar al Comitetului regional Leningrad al P.C.U.S. Sporul de producţie obţinut a fost realizat in proporţie de 90 la sută pe seama creşterii productivităţii muncii. Totodată, el a reliefat avantajele creării unor puternice complexe de cercetare şi producţie. P. M. Maşerov, prim-secretar al C.C. al P.C. din Bielorusia, a subliniat în cuvîntul său succesele repurtate de oamenii muncii din Republică în dezvoltarea economiei. El a propus urgentarea creării de uniuni de producţie, care să îmbine direct cercetarea ştiinţifică cu producţia. Primul secretar al C.C. al P.C. din Gruzia, V. P. Mjavanadze, a relevat dezvoltarea industriei gruzine in anii cincinalului, precum şi succesele repurtate în domeniul producţiei agricole, al creşterii nivelului de trai al populaţiei. Au mai luat cuvîntul S. R. Raşidov, prim-secretar al C.C. al P.C. din Uzbekistan, G. S. Zolotuhin, prim-secretar al Comitetului P.C.U.S. al ţinutului Krasnodar, precum şi ţesătoarea L. Smirnova din oraşul Privoljsk, regiunea Ivanovo. Congresul a fost salutat de Le Duan, prim-secretar al C.C. al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, Walter Ulbricht, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., și Georges Marchais, secretar general-adjunct al P.C. Francez. Lucrările Congresului continuă. R.D. VIETNAM Peste 1.000 de cadre şi 90.000 de membri ai Uniunii Tineretului Muncitoresc au participat la repararea podurilor şi a şoselelor distruse în timpul bombardamentelor americane. In fotografie: Tineri muncitori reparind podul Lang Giang din provincia Yen Bai. ntr-un interviu acordat agenţiei NOVOSTI, Nikolai Baibakov, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, expune principalele obiective ale dezvoltării economice a U.R.S.S. în 1971 — primul an al noului cincinal. Planul de dezvoltare a economiei naţionale a U.R.S.S. pe anul 1971 prevede dezvoltarea în continuare a industriei, agriculturii, transporturilor, creşterea bunăstării materiale şi a nivelului cultural al poporului sovietic. In anul 1971 — primul an al noului cincinal, Partidul comunist se va orienta consecvent în direcţia sporirii eficiente a producţiei sociale, dezvoltării agriculturii şi întăririi bazei ei tehnico-materiale, accelerării progresului tehnicoştiinţific şi asigurării pe această bază a unui ritm înalt de dezvoltare a tuturor ramurilor economiei naţionale şi creşterii bunăstării poporului sovietic. Sporirea eficienţei producţiei sociale presupune perfecţionarea pe mai departe a structurii ei, îmbunătăţirea proporţiilor în economia naţională, folosirea mai raţională a resurselor materiale, umane şi financiare, perfecţionarea conducerii producţiei, creşterea disciplinei de stat în domeniul planului şi a muncii. Pentru îndeplinirea sarcinilor de întărire a bazei tehnico-materiale a agriculturii va avea loc o sporire a investiţiilor de capital în agricultură. O sarcină importantă a planului o constituie creşterea productivităţii muncii — factorul hotăritor al creşterii capacităţii economice a ţării. In 1971, pe seama măririi productivităţii muncii se va obţine 87 la sută din sporul producţiei industriale, 91 la sută la lucrările de construcţii şi montaj, întregul spor la transportul mărfurilor pe calea ferată. Creşterea producţiei agricole (în valoare de 4,6 miliarde ruble) va fi asigurată în pofida micşorării numărului muncitorilor cu 250.000. Planul pe anul 1971 prevede creşterea venitului naţional cu 6,1 la sută pe baza dezvoltării tuturor ramurilor economiei naţionale. Un accent deosebit se pune pe îndeplinirea măsurilor partidului privitoare la îmbunătăţirea bunăstării materiale a oamenilor muncii. Pentru aceasta a fost prevăzută o sporire a unei părţi a fondului de consum din venitul naţional, un ritm mai ridicat al creşterii producţiei bunurilor de consum, sporirea investiţiilor de stat în construcţiile de locuinţe. Venitul real pe locuitor va trebui să crească în 1971 cu 4,7 la sută, în principal prin sporirea salariilor muncitorilor, funcţionarilor şi veniturilor colhoznicilor. In 1971 este prevăzută o dezvoltare a tuturor ramurilor industriale. In comparaţie cu 1970, producţia industrială va creşte cu 6,9 la sută. In acest scop, ca şi în anul trecut, se prevede o creştere devansatoare a producţiei mărfurilor de larg consum. Volumul global al producţiei din grupa B va spori cu 7,4 la sută. In primul an al celui de-al IX-lea cincinal se va dezvolta mult mai rapid decit industria în ansamblu, electroenergetica, construcţiile de maşini, chimia şi petrochimia, industria petroliferă şi de gaze — cu alte cuvinte, ramurile care determină progresul tehnic şi sporirea eficienţei întregii economii naţionale. Producţia de energie electrică va atinge 790 miliarde kw/h, extracţia petrolului va ajunge la 371 milioane tone, cea de gaze la 211 miliarde m3, producţia îngrăşămintelor minerale la 61,3 milioane tone (în unităţi convenţionale), va spori de asemenea şi producţia industriei constructoare de maşini, care va creşte cu 10,2 la sută faţă de 1970. Un ritm accelerat va cunoaşte industria constructoare de automobile. Producţia de autocamioane va fi de 560.000 bucăţi iar cea de autoturisme de 513.000 bucăţi anual. Vorbind despre progresul industriei trebuie să atragem atenţia asupra faptului că în 1971 vor avea loc nu numai schimbări cantitative dar şi schimbări calitative în toate ramurile. Astfel, vor fi obţinute îmbunătăţiri ale structurii balanţei de combustibil punîndu-se accentul pe petrol şi gaze; va spori producţia tipurilor moderne şi economicoase de laminate; industria chimică va primi instalaţii pentru producţia de salpetru amoniacal de 450.000 tone anual (faţă de 200.000 tone în anul trecut), numărul strungurilor cu programare numerică va ajunge la 2,5 mii bucăţi, ceea ce înseamnă o creştere de 50 la sută faţă de 1970. Şi în domeniul industriei uşoare se va îmbunătăţi calitatea produselor şi se va ameliora sortimentul multor mărfuri. Vor spori, de asemenea, exigenţele faţă de calitatea producţiei. Incepînd cu acest an, în cazul unei producţii realizate sub standardul şi condiţiile tehnice indicate, plusvaloarea realizată va fi introdusă în veniturile statului şi nu va fi luată în considerare în îndeplinirea planului. Introducerea tehnicii noi în economie în acest an se va solda cu un efect economic de aproximativ 1,4 miliarde ruble şi o reducere a necesităţii în forţă de muncă de peste 400.000 oameni. Cheltuielile generale ale statului pentru cercetări ştiinţifice vor atinge în 1971 suma de 13 miliarde ruble, ceea ce înseamnă un spor de 8,3 la sută. Situaţia din Pakistan ISLAMABAD 31 (Agerpres). Posturile oficiale de radio pakistaneze au difuzat în ultimele 24 de ore comunicate în care se arată că în principalele oraşe şi localităţi rurale din Pakistanul de est, viaţa este în curs de normalizare, după evenimentele care au urmat proclamării independenţei acestei provincii de către liderul Ligii Awami, relatează agenţia Associated Press Radiodifuziunea pakistaneză preciza că la Dacca — centrul administrativ al regiunii de est — au început să apară patru din principalele publicaţii tipărite, iar funcţionarii de la aproape toate instituţiile de stat şi-au reluat activitatea. Potrivit aceleiaşi surse, postul ilegal de radio „Vocea Bangladesh" şi-a încetat, începînd de marţi, emisiunile dintr-un alt comunicat, difuzat miercuri de posturile oficiale de radio de la Caraci şi Islamabad, se arată că „în toate oraşele au fost asigurate condiţiile reinstaurării păcii în Pakistanul de est". La rîndul său, postul de radio Dacca subliniază că „în această parte a ţării s-a semnalat miercuri o atmosferă de mare relaxare. O intensă activitate comercială a fost înregistrată în toate centrele din regiunea de est". Cuvîntarea preşedintelui Boumediene ALGER 31. — Corespondentul Agerpres, Constantin Benga, transmite: Intr-o cuvîntare rostită la deschiderea lucrărilor celei de-a cincea Conferinţe naţionale a adunărilor populare comunale din Algeria, preşedintele Houari Boumediene s-a referit, printre altele, la principalele direcţii ale politicii interne a Algeriei. Şeful statului al-Arian a subliniat că, în momentul de faţă, întreaga ţară s-a angajat pe drumul dezvoltării industriale, construind complexe, întemeind ramuri industriale noi, exploatind cu grijă resursele de care dispune, dezvoltînd şi modernized, în acelaşi timp, agricultura. „Am hotărît, a spus Boumediene, să construim o ţară şi o vom face. Bogăţiile noastre naturale trebuie să fie exploatate la noi şi de pe urma lor să profite naţiunea algeriană". Unul din obiectivele pe care ni le-am propus — a continuat preşedintele — este crearea unei economii naţionale, căreia să-i garantăm deplina independenţă. Intr-un timp relativ scurt — a arătat vorbitorul — am reuşit să creăm baze solide pentru o economie sănătoasă. Am naţionalizat un număr important de sectoare, măsură cerută de necesităţile vitale ale economiei noastre. Hotărîrile din 24 februarie a. c. privind naţionalizarea parţială a societăţilor petroliere străine se înscriu pe linia politicii generale a ţării noastre, întrucît petrolul este de o importanţă deosebită pentru realizarea planului cvadrienal — a spus preşedintele algerian. Vorbind despre actuala fază a relaţiilor algero-franceze, preşedintele a spus: „In ceea ce priveşte interesele franceze, la 24 februarie am declarat că sîntem gata să acordăm garanţiile necesare. Sîntem un stat care respectă interesele tuturor partenerilor săi. Am dat asigurări că vom asigura piaţa franceză cu petrol. Au trecut abia 30 de zile şi petrolul algerian continuă să curgă spre rafinăriile franceze. Am anunţat indemnizaţii, a adăugat preşedintele, dar anumite organe de informaţii franceze au pus la îndoială cuvîntul nostru, cerind acte şi pretinzînd că vom proceda la naţionalizări fără despăgubiri. Astfel, s-a născut ideea acordării de despăgubiri înainte de naţionalizări. Or, aceasta pune în cauză principiul suveranităţii. Noi am spus-o clar: problemele care privesc suveranitatea naţională nu vor fi obiect de discuţie cu nici un stat. Problemele suveranităţii noastre naţionale sunt de resortul exclusiv al poporului algerian şi al conducerii sale". Avion străin în spaţiul aerian al R. P. Chineze PEKM 31 (Agerpres). — După cum informează agenţia China Nouă, un avion de pasageri de tipul „BAC-111", aparţinînd liniilor aeriene filipineze, a pătruns în mod ilegal în spaţiul aerian al R.P. Chineze în ziua de 30 martie. Autorităţile chineze de resort au ordonat aparatului să aterizeze la aeroportul din Kwangchow. După investigaţiile de rigoare, guvernul R.P. Chineze a hotărît să procedeze cu îngăduinţă, dispunînd ca avionul să părăsească în cel mai scurt timp teritoriul chinez. Aparatul a părăsit Kwangchow în ziua de 31 martie. Pasagerii, exceptînd șase persoane, care au refuzat în mod ferm să se înapoieze în Filipine, au părăsit R.P. Chineză la bordul aparatului. Interes faţă de mărfurile româneşti TOKIO 31 — Corespondentul Agerpres, Florea Ţuiu, transmite: Expoziţia de produse ale industriei româneşti de bunuri de larg consum, deschisă în clădirea Camerei de Comerţ şi Industrie din oraşul Tokio, s-a închis miercuri. Chiar din prima zi, exponatele, selecţionate dintre cele mai reprezentative produse ale industriei noastre de bunuri de larg consum, au atras, pe lingă publicul larg, numeroşi oameni de afaceri, care au manifestat interes faţă de mărfurile româneşti prezentate, îndeosebi pentru calitatea lor superioară. Într-o gamă mai variată, mărfurile româneşti de larg consum vor fi din nou expuse, alături de alte produse ale principalelor sectoare industriale româneşti, în pavilionul ţării noastre de la ediţia din acest an a Tîrgului internaţional din Tokio, care se va deschide la 16 aprilie. Bugetul Angliei a dezbaterilor din LONDRA 31. Corespondentul Agerpres, N. Plopeanu, transmite: Proiectul de buget prezentat marţi după-amiază, de ministrul finanţelor Anthony Barber, a constituit tema principală a dezbaterilor de miercuri din Camera Comunelor. In lojile destinate publicului din clădirea Parlamentului erau ocupate pînă şi ultimele locuri; posturile de radio şi de televiziune au acordat multe ore dezbaterilor, iar presa a oferit largi spaţii comentării bugetului. Toate acestea sunt de înţeles, datorită faptului că bugetul interesează pe toţi cetăţenii cărora le afectează în mod direct nivelul de viaţă. Intr-o declaraţie făcută marţi noaptea la postul de televiziune B.B.C., ministrul finanţelor a afirmat că, în concepţia sa, noul buget urmăreşte să simplifice sistemul impozitelor , „foarte complicat şi aproape imposibil de înţeles" — şi să reducă taxele. Judecind după aprecierile presei, ale specialiştilor, ca şi ale cetăţenilor care şi-au exprimat punctul de  tema principală Camera Comunelor vedere în cadrul emisiunilor de radio, noul buget a izbutit să facă cîte un pas în fiecare din direcţiile amintite: să simplifice sistemul impozitelor şi să reducă numărul lor. De aceea, sentimentele manifestate în legătură cu bugetul variază de la satisfacţia nedisimulată, în special în rîndul patronatului, pînă la nemulţumirea totală în rîndurile celor cu venituri scăzute. Oricare cetăţean poate găsi în prevederile bugetului elemente de satisfacţie şi insatisfacţie, scrie ziarul „Daily Express". „Times" îl numeşte „un buget radical", deşi proiectul respectiv nu este chiar aşa de radical, şi pentru acest lucru foarte mulţi sînt nemulţumiţi. Aceste sentimente sînt vizibile oarecum şi în rîndul patronatului, fără să mai vorbim de rîndurile laburiştilor şi ale sindicatelor. Liderul Partidului Laburist, Harold Wilson, declara: „Conservatorii şi ţara vor regreta curînd acest buget". Potrivit calculelor făcute, proiectul de buget nu reprezintă decit un paleativ care „îndulceşte" doar într-o foarte mică măsură dificultăţile cetăţenilor de rînd, generate de creşterea continuă a preţurilor. Iată aceste calcule oglindite de ziarul „Times": „Un bărbat avînd o familie cu doi copii va cîştiga, prin reducerea taxelor, 20 pence într-o săptămînă. Creşterea preţurilor din iunie anul trecut îi va lua însă 1,57 lire pe săptămînă". Pe de altă parte, ziarul „Daily Mirror" scrie că „bogaţii vor primi cu plăcere bugetul”, deoarece pentru ei reducerile impozitelor asupra beneficiilor vor însuma valori apreciabile. După cum a reieșit din dezbaterile din Camera Comunelor, reducerile impozitelor, în măsura în care ele sunt prevăzute de buget, vor fi anihilate în foarte scurt timp, ca urmare a creșterii continue a prețurilor. Or, în legătură cu această temă, bugetul nu povedi nimic. FRANŢA. Peste 1.000 de pompieri din provincie au demonstrat pe Rue de Rivoli din Paris, îndreptîndu-se spre Ministerul Finanţelor, cerînd majorarea salariilor şi condiţii mai bune de muncă. În fotografie, Pompierii au blocat traficul în timpul demonstraţiei, aşezindu-se pe Rue de Rivoli. 9 La 30 martie, la Casa de cultură din Lima a avut loc, sub auspiciile fundaţiei culturale peruanoromâne, o seară dedicată marelui compozitor român George Enescu. Despre semnificaţia operei lui Enescu şi despre umanismul culturii româneşti au vorbit directorul casei de cultură, Jose Miguel Joviedo şi preşedintele Fundaţiei culturale peruano-române, profesor Julio Castro Franco. In conformitate cu un acord realizat anterior, experţi sovietici şi americani in domeniul telecomunicaţiilor au început să discute la Viena, sub conducerea delegaţiilor celor două ţări la tratativele pentru limitarea cursei înarmărilor strtegice, probleme privind perfecţionarea liniei directe de telecomunicaţii Moscova—Washington. „ La Varşovia s-au desfăşurat lucrările Congresului inspectorilor şcolari din capitalele unor ţări socialiste europene. Au fost prezente delegaţii din Belgrad, Berlin, Bucureşti, Budapesta, Moscova, Praga, Sofia şi Varşovia. La Phenian a fost semnat planul privind schimburile culturale dintre Uniunea Sovietică şi R.P.D. Coreeană pe anul 1971. O Jean de Lipkowski, secretar de stat la Ministerul de Externe al Franţei, a sosit într-o vizită oficială de o săptămînă la Teheran, unde va avea mai multe întrevederi cu conducătorii iranieni. Intr-o declaraţie făcută în Senat, William Fulbright, preşedintele Comisiei senatoriale pentru afacerile externe, a relevat că eşecul operaţiunii „Lam-Son-719" constituie „un exemplu concludent privind lipsa de raţiune şi perspectivă a politicii Administraţiei în Indochina". Tribunalul revoluţionar din Bagdad a pronunţat prima condamnare la moarte împotriva unui traficant de stupefiante , anunţă agenţia irakiană de informaţii. Este vorba de Khaled Mahmud Ali, la domiciliul căruia s-a găsit o mare cantitate de haşiş. Fostul preşedinte al Argentinei, Roberto Levingston, urmează să fie judecat de un tribunal de onoare, format din ofiţeri superiori, sub acuzaţia de a fi destituit în mod abuziv din funcţia de comandant al armatei terestre pe generalul Alejandro Lanusse, actualul şef al statului. Directorul executiv al Programului Alimentar Mondial (P.A.M.), Francisco Aquino, a propus sporirea pînă la 200 milioane dolari a ajutorului pentru ţările în curs de dezvoltare în perioada 1973—1974. Poliţia uruguayană a arestat 14 membri ai organizaţiei de guerilă urbană „Tupamaros", bănuiţi a fi implicaţi în recenta răpire a directorului general al Companiei telefoanelor din Uruguay, Ulyses Pereyra Reverber. © In Berlinul occidental a fost deschisă expoziţia „Elemente electrotehnice din Ungaria", organizată de întreprinderea de comerţ exterior „Elektromodul", care reprezintă 15 firme din R.P. Ungară. © Un comunicat oficial difuzat la Atena anunţă că 30 de deţinuţi politici greci internaţi în lagărul din Insula Leros au fost eliberaţi în baza măsurilor anunţate recent de primul ministru Papadopoulos. « TELEGRAME »TELEGRAME TELEGRAME dacţia şi administraţia. Tg. Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefoane: 11688, 11689. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş. Comanda nr. 356 U.R.S.S.: Noua clădire a circului din Krasnodar. 40 372