Steaua Roşie, iunie 1971 (Anul 22, nr. 128-153)

1971-06-11 / nr. 137

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE scrisori scrisori scriisori Al cui este atelierul? De ani de zile sîntem deranjaţi ziua şi noaptea de zgomotele produse în atelierul situat la subsolul Muzeului judeţean din Piaţa Trandafirilor din Tg.-Mureş, clădire în care locuim şi noi. Spunem ziua şi noaptea, căci în acest atelier se lucrează de la 7 dimineaţa pînă la ora 15 pentru I.A.P.L. Cofetarul, iar după această oră lăcătuşii lucrează diferite ţevi, bare şi altele „în particular". Nu-i controlează nimeni ce fac şi pentru cine, iar nouă ne macină nervii. Vă rugăm pe dv., stimată redacţie, să aflaţi al cui este acest atelier: al I.A.P.L. sau al angajaţilor de aici şi să ne dobîndim astfel şi noi liniştea. SEMNEAZĂ PATRU FAMILII Bloc „nou“ predat „la cheie“... (I?) De la data de 15 decembrie 1970 m-am mutat într-un apartament „nou", pe strada Rindunelelor, bloc 23, ap. 5 (confort IV). La mutare însă, apartamentul prezenta o serie de lipsuri: vana din baie nu era instalată, conducta de apă era înfundată. De atunci li s-au adăugat şi altele: uşile s-au umflat iar balamalele au cedat încît nu se mai închide nici una; vopseaua din baie s-a cojit şi a căzut toată... Deşi am sesizat toate acestea de la început, am fost nevoit să accept primirea „la cheie“ cu promisiunea că în cel mai scurt timp totul se va remedia. Prin februarie a. c., s-au adus vanele care au stat pe lingă bloc vreo lună (bătute de ploaie și ninsoare) fără să vină cineva să le instaleze. Atunci locatarii și le-au adus în apartamente, „montîndu-le“ fiecare cum a ştiut, fapt care duce la pericolul unor inundaţii în locuinţe. De celelalte defecte ale apartamentelor, nici vorbă să se mai remedieze. Au trecut aproape 6 luni şi eu, ca şi ceilalţi 30 de locatari precum şi cei de la blocul nr. 22, tragem ponoasele unor lucrări făcute de mîntuială, fără pic de conştiinţă. PEPELEA TEODOR Luduş Dispensar sau... ? In centrul comunei Lunca Bradului există un dispensar, mai bine-zis localul circumscripţiei sanitare care ar trebui să fie un exemplu de curăţenie şi igienă. Din păcate, datorită nepăsării, împrejurimile lui sunt adevărate focare de infecţii. Astfel, în spatele dispensarului şanţurile sunt pline cu nămol, gunoi şi alte resturi purtătoare de microbi care emană mirosuri greu de suportat. In partea din faţă a clădirii s-a intenţionat punerea unei uşi mai moderne. In acest scop s-a luat jos uşa veche şi de mai bine de o lună clădirea stă fără uşă lăsându-ţi impresia că la intrare ai păşi întrunul din saivanele C.A.P. Oare nu se găseşte nimeni in comună, la forurile sanitare, să facă puţină curăţenie şi să ţină nişte „lecţii de igienă" cu cei răspunzători de această stare? ALEXANDRU PERGHEL Lunca Bradului Puţină educaţie n-ar strica... Mie mi-au plăcut întotdeauna copiii, zburdălnicia lor — ne scrie Curticăpean Vasile din Reghin, str. Mihai Viteazul nr. 166, salariat la Grădiniţa de copii nr. 2 — dar ceea ce fac copiii unor locatari din blocurile de pe aceasta stradă nu se mai numesc copilării. Aceştia, nefiind supravegheaţi, sparg geamurile cu pietre, rup gardurile şi pomii, cu un cuvînt fac pagube de sute de lei unei instituţii care se ocupă de creşterea şi educarea, poate şi a unor fraţi de-ai lor. De trei ani am reclamat în dreapta şi-n stinga, dar măsuri încă nu-am văzut să se ia. Poate ne ajutaţi dv. Trimiţind sesizarea dv. Consiliului popular al oraşului Reghin acesta ne-a răspuns că cele sesizate sunt reale şi că s-au luat măsuri pentru curmarea acestor vandalisme. Rezultatele Ie veţi constata, sperăm, cit mai curind, astfel incit bunurile din incinta grădiniţei să se poată dezvolta şi păstra în bune condițiuni. Odiseea unei reclamaţii La data de 12 martie a. c. am cumpărat un frigider „Fram“ de la magazinul „Menaj“ din Iernut. După o oră de funcţionare, s-a defectat şi defecte şi în ziua de azi, căci oricui m-am adresat pentru a cere să mi-l repare a rămas de... gheaţă. Astfel, la 18 aprilie m-am adresat cooperativei „Deservirea“ Luduş, cu cererea înregistrată la dînșii sub nr. 2.223. Am aşteptat cele 5 zile reglementare dar nu s-a prezentat nimeni. Responsabilul magazinului „Menaj“ m-a compătimit din tot sufletul, dar... atît, iar președintele cooperativei de consum din Iernut m-a „predat“ unui merceolog ca să-mi rezolve plîngerea. Acesta a anunţat Luduşul, cei de acolo m-au anunţat că pe data de 14 mai să-mi pun frigiderul la priză că vor veni să-l vadă, l-am ţinut toată ziua în priză dar n-a venit nimeni. în 18 mai cînd din nou, - am vrut să reclam conducerii cooperativei „Deservirea“ lipsa de promptitudine în deservire, secretara care mi-a răspuns la telefon m-a asigurat că deşi nu e nimeni pe acolo din conducere, îi va anunţa şi... cu asta am rămas. Vă rog să-mi spuneţi cui să mă adresez că eu am nevoie de frigider, nu de vorbe goale. GIURGIU AUREL Iernut, str. Dacia Traian nr. II COMITETUL EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR AL JUDEŢULUI MUREŞ COMUNICĂ PREŢURILE DE CONTRACTARE ŞI CU AMĂNUNTUL PLAFON STABILITE LA UNELE LEGUME PRIN DECIZIA NR. 312/1971, ASTFEL: 1971, ora zero, iar cele cu amănuntul plafon la data de 13 iunie 1971, ora zero. Cu aceeaşi dată se abrogă preţul de contractare şi cu amănuntul plafon la următoarele produse: ridichi de vară per legătură — decizia nr. 271/1971; roşii de seră şi solarii — decizia nr. 295/1971; spanac — decizia nr. 256/1971; mazăre verde păstăi din mutaţii — decizia nr. 295/1971; conopidă din mutaţii — decizia nr. 274/1971; cartofi timpurii şi de vară din mutaţii — decizia nr. 295/1971. Denumirea produsului Unit. de Calitatea Cartofi timpurii de vara Dovlecei in floare pina la 7 cm lungi-Roşii sortate Fasole verde păstăi fideluţă şi grasă, din mutaţii Fasole verde păstăi, alte soiuri din mutaţii Ceapă verde cu frunza retezată (ceapă împreună cu frunza retezată max. 25 cm lungime) măsură extral amănuntul kg— 2,65 2,15 amănuntul •,9 6.— amănuntul kg— 2,10— amănuntul kg— 2,80— amănuntul kg 9,65 7,90 6,10 amănuntul kg— 4,70— amănuntul kg— 3,30— contract kg 1,70 1,20 amănuntul kg— 2,60 1,85 contract kg 5,30 4.— amănuntul kg— 7,65 5,70 contract kg 1,50 1,20 amănuntul kg— 2,30 1,85 contract kg 0,70 0,50 amănuntul kg— 1,15 0,85 actare intră în vigoare la data de 11 iunie Conopidă protectoare frunze Organele de resort ne răspund: I—I Petru Vasile — Ibăneşti nr. 20. Deoarece agentul poştal nu a restituit instanţei filele de comunicare a Hotărîrii judecătoreşti, nu s-a putut trimite dosarul în recurs, ne răspunde Judecătoria Tg.-Mureş. Sperăm că, de acum totul va merge bine, nu şi cu poştaşul neglijent, a cărui comportare în serviciu o supunem „judecăţii“ Direcţiei judeţene P.T.T.R. O Popa Victoria — Luduş. Gazul relatat de dv. a fost cercetat de Miliţia oraşului Luduş, care ne-a asigurat că acum sînteţi în posesia întregii sume pierdute. Cît despre restul vă răspundem cu un proverb: „Nu tot omu-i om“. Contabilul Perdea Ioan care și-a mînjit într-un fel sau altul atît cinstea cit și profesia, face parte dintre cei din proverb. Păcat, mare păcat că un contabil se pretează la astfel de apucături. Un grup de femei — Iernut. Cele scrise sînt reale. Cazul este în curs de cercetare la organul de miliţie din Iernut, Urmînd ca Olteanu Ioana, care a sustras un capot din magazin, să fie sancţionată conform legilor în vigoare. Atît. □ Mera Alexandru Breaza nr. 371. Deoarece posedaţi 1,40 ha teren agricol, nu puteţi fi scutit de contribuţia cetăţenească. Aţi plătit pe 1969 suma de 20 lei, iar pentru anul 1970 — 30 lei, rămînîndu-vă un rest de plată de 50 lei pe care însă va trebui să-l achitaţi în natură, în prezenţa unui delegat pentru a nu se mai isca neînţelegeri. Celălalt caz, relatat nouă, cum că factorul a fost bătut pe stradă, nu cade în competenţa noastră. El trebuie dat de către comisia special creată în fiecare localitate. Adresaţi-vă acesteia. Rubrică realizată de Gh. TOCACIU I II I A Cinema VINERI, 11 IUNIE TG.-MUREŞ — Arta: Trandafiri I I I I roşii pentru Angelica. Grădina de vară: Trandafiri roşii pentru Angelica (la ora 20,30). Progre- I sul: Vagabondul (ambele serii). Select: Romeo şi Julieta (ambele serii — la orele 10,30 — 14,30 — 17,30 — 20,30). Tineretului: Un surîs în plină vară. Flacăra: Nu vreau să mă însor. SIGHIŞOARA — Lumina: Eliberarea (ambele serii). LUDUŞ — Flacăra: Şarada. IERNUT — Lumina: Mayerling. SARMAŞU — Popular: Răscoala. REGHIN — Patria: Băieţi buni, băieţi răi. • Victoria: O poveste veche, veche TÎRNAVENI — Melodia: Zes- • trea domniţei Ralu. SOVATA — I Doina: Băieţi buni, băieţi răi. SÎNGEORGIU DE PÂDURE — I Popular: B’D’ intră în acţiune. FÎNTlNELE — Patria: King Kong evadează. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul: Juma. Iul unei cameriste. vici, Franulovici). 17,30 — Emi-siune în limba germană; 18,00 — Bună seara, fete! Bună seara, băieţii 19,20 — 1.001 de seri; 19,30 — Telejurnalul de seară, sport; 20,10 — Tele-enciclopedia; 21,00 — Film serial. Incoruptibilii; 21,50 — Indirect. Cursa automobilistică de 24 de ore de la Le Mans; 22,05 — Portativ internaţional. Spectacol de varietăţi cu vedete ale muzicii uşoare; 22,50 Sf — Muzică de petrecere şi romanisie; 23,10 — Telejurnalul de noap- te, sport. Teatru TEATRUL DE PĂPUŞI, secţia maghiară, ora 11: Regele motan; ora 16: Hainele noi ale împăratului. Televiziune VINERI, 11 IUNIE 14.30 — Tenis de cîmp: România — Iugoslavia (în cadrul semifinalelor zonei europene a „Cupei Davis“); 18,50 — Lumea copiilor; 19,10 — Tragerea Loto; 19,20 — 1.001 de seri; 19,30 — Telejurnalul de seară, sport; 20,10 — Reflector; 20,25 — Panoramic ştiinţific; 21,10 — Film artistic: Oglinda cu două feţe (cu Michele Morgan şi Bourvil); 22,45 — Filmul documentar „Imagini din Londra“; 23,50 — Telejurnalul de noapte. SIMBÄTÄ, 12 IUNIE 15.30 — Tenis de cîmp: România — Iugoslavia (partida de dublul Ţiriac, Năstase — Iovana Radio Tg.-Mures SIMBÄTÄ, 12 IUNIE In limba română: 6,30—7: Cronica economică. Muzică de estradă. 16,30—18: Cronica actualităţii. Melodii îndrăgite. Magazin radio. Valsuri din operete. In limba maghiară: 6—6,30 Prin lăcaşurile de cultură. Cîntece şi jocuri populare. 18—19,30: Cronica actualităţii. Muzică preferată. Cultivarea limbii. Ne întîlnim sîmbătă. I î I i I s I ■_j -■‡ V- s • · • . •› • Consumul de prăjituri în continuă creştere Semne vizibile ale urbanizării şi civilizaţiei, în satele noastre s-au amenajat şi continuă să se amenajeze ospitaliere unităţi de alimentaţie publică, printre care un loc important îl ocupă cofetăriile. Cofetăria din Ruşii Munţi, înfiinţată doar cu un an în urmă, se poate lua la întrecere cu multe unităţi de acest gen de la oraşe, atît in privinţa sortimentelor cît şi a aspectului şi servirii. Era prevăzut ca această cofetărie să realizeze un volum de vînzări în valoare de 10.000 lei lunar. Acest volum însă a fost mult depășit, ajungîndu-se la 20.000—25.000 lei. Interesant este faptul că ponderea cea mai mare o au dulciurile, în special prăjiturile. Aici se vînd săptămînal, în medie, 2.500 de prăjituri, revenind două prăjituri de fiecare locuitor. VITRINA CU CĂRŢI „Partidul Comunist Român — făuritorul istoriei noastre contemporane“ înscriindu-se în bogata activitate editorială a Secţiei de propagandă a Comitetului judeţean de partid Mureş, de curînd au apărut patru broşuri tratînd diferite domenii ale vieţii judeţului sub conducerea partidului. Prezentăm astăzi broşura „Partidul Comunist Român — făuritorul istoriei noastre contemporane“, autor conf. dr. Teodor Pop. Principalele capitole ale lucrării tratînd istoria de o jumătate de veac a P.C.R. de pe poziţiile victoriilor actuale ale construcţiei desfăşurate a socialismului în ţara noastră, sub conducerea partidului. — forţa politică conducătoare în societatea noastră, sunt: Creşterea rolului conducător al Partidului Comunist Român — cerinţă obiectivă a dezvoltării societăţii noastre socialiste; Crearea Partidului Comunist Român pe baza marxism-leninismului — cotitură în mişcarea muncitorească din România; Partidul Comunist Român, conducătorul poporului în opera de făurire a societăţii socialiste; Congresul al X- lea al P.C.R. despre făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Caracterul ştiinţific, creator al politicii P.C.R. Capitolele lucrării vorbesc prin ele însele despre conţinutul acesteia care se prezintă ca o lucrare valoroasă despre istoria Partidului Comunist Român, de la a cărei aniversare glorioasă poporul şi comuniştii din patria noastră au sărbătorit la 8 Mai 1971, o jumătate de veac de existență. CSilSSfet SM*) - I. VALERIAN Chipuri din viaţa literară Situată în contextul lucrărilor de „Memorialistică“, editate de editura Minerva, cartea lui I. Valerian „Chipuri din viaţa literară“ se înscrie fericit în arsenalul unei literaturi „in memoriam“ atît de instructivă şi atractivă — în acelaşi timp — pentru cititorul de literatură. Ea se adresează cu predilecţie celor ce.pH^Natura profesiei se manifestă în timpul literelor (cadre didactice universitare, cercetători, profesori din învăţămîntul de cultură generală, studenţi), constituind un preţios ştiinţific — emoţional şi penis,alte categorii de lectori, dornice să se iniţieze şi să pătrundă în atmosfera ce a vehiculat de-a lungul anilor în preajma marilor curente şi valori ce au impulsionat dezvoltarea literaturii române. După cum ne anunţă în al său „Cuvînt înainte“, autorul şi-a situat arena de desfăşurare a amintirilor în perioada dintre cele două războaie mondiale, deşi unele episoade depăşesc acest interval de timp. Conştient de faptul că în domeniul memorialistic clasificarea n-are o rigurozitate absolută, autorul procedează totuşi din necesităţi didactice, la o împărţire a cuprinsului în capitole cu subtitluri. Un atare procedeu facilitează înţelegerea eşalonată a ariei de investigaţie, aspectele prezentate întrunind astfel şi criteriile implicate istoriei literare. Cele cinci capitole ale cărţii (Episoade din lumea literară, Momente din activitatea revistei „Viaţa literară“, File de jurnal, Plecări timpurii şi De vorbă cu.. ) oferă cititorului posibilitatea de „a trăi“ chiar şi o clipă în preajma unor personalităţi de prim ordin din evoluţia şi impulsionarea scrisului românesc, în „Episoade din lumea literară“, autorul ne poartă cu gîndul şi imaginaţia în lumea unor întîmplări ce l-au impresionat în tinereţe. Acolo unde a fost cazul, pentru o mai strictă documentare, a apelat la citatele altora, considerate mai convingătoare decit afirmaţiile proprii. Din motive lesne de, înţeles, autorul n-a abuzat de comentarii, lăsindu-i cititorului completa libertate de reflexie, pe marginea problemelor literare... Urmînd sugestiile unor critici de notorietate, autorul a dat extensiune prezentărilor biografice cu scopul declarat de a informa mai amplu tineretul de azi. Or, sub acest aspect virtuţile cărţii se evidenţiază îndeosebi atunci cînd reflexiile personale îl privesc pe Alexandru Vlahuţă în contextul cenaclului de la Bîrlad (în compania lui I. A. Bassarabescu, Nichifor Crainic, A. Mîndru, I. Valerian, V. Voiculescu), Lucian Blaga, Tudor Arghezi sau îndeosebi pe Eugen Lovinescu şi cenaclul „Sburătorul“. în toate aceste cazuri, I. Valerian a reuşit în chip fericit să contureze omul, dublat de personalitatea mentorului, cel care atrăgea atenţia, dădea verdicte sau încuraja o anume manifestare spirituală de perspectivă. Virtuţile cărţii se reliefează şi mai pregnant atunci cînd sunt prezentate detalii din viaţa unor scriitori ,cum sînt: Brăescu, George Murnu, M. Dragomirescu, Liviu Rebreanu, Ion Barbu, Camil Petrescu sau George Călinescu despre a căror viaţă aflăm un plus de informaţie raportat la ceea ce cunoaştem din istoria literară. I. Valerian demonstrează o bună înţelegere şi orientare a momentelor care au generat o adevărată dramă a revistelor literare. Apariţia efemeră a multora dintre acestea este pusă justificat pe fondul crizei generale ce apăsa viaţa economică. („Curierul“, „Semănătorul“, „Ramuri“, „Universul“ etc.). Capitolul „Plecări timpurii“ se remarcă prin ingeniozitatea cu care autorul a ştiut să surprindă momente şi aspecte mai semnificative din viaţa unor scriitori sau oameni de cultură dispăruţi prematur (N. Milcu, Anton Heiban, Aurel Cornea, Alexandru Sahia). într-un cuvînt cartea lui T. Valerian este o prezenţă prestigioasă în arsenalul cîmpului informaţional al nostru. La acestea dacă mai adăugăm şi forma prezentării, susţinută de un stil fluid, ca atribut al omului de litere, avem tot motivul să o recomandăm ca un preţios dat pentru orice bibliotecă. GHEORGHE GIURGIU I I .1. ■■ Anunţ întreprinderea de reţele electrice Tg.-Mureş aduce la cunoştinţă consumatorilor de energie electrică din municipiul Tg.-Mureş că, datorită lucrărilor de revizie generală în staţia de transformare 110 35/15/6 kV, în ziua de duminică, 13 iunie, intre orele 6,00—18,00, nu se va putea asigura curent electric în unele zone ale oraşului. ", Stabilindu-se o schemă de alimentare a consumatorilor vitali (alimentare cu apă, servicii medicale şi industria cu tehnologie continuă), consumatorii casnici şi industriali în perioada de mai sus, nu vor fi alimentaţi din următoarele zone: — str. Voiniceni şi împrejurimi, și — str. Kossuth pină la cartierul 7 Noiembrie şi Aleea Carpaţi şi împrejurimi, ^ — zona centrală a oraşului între str. Bolyai, Lenin, Mihai Viteazu, Ştefan cel Mare, — str. Lungă, cartierul Vladimirescu pînă la 6 Martie. DIRECȚIUNEA Liceul agricol Tirgu-Mureş * anunţă că în anul şcolar 1971 72 va funcţiona cu următoarele specialităţi: — AGRONOMIE, — ZOOTEHNIE Şl — CONTABILITATE Şl MERCEOLOGIE AGRICOLĂ, toate specialităţile cu durata de şcolarizare de 4 ani. Se pot prezenta la concurs promovaţii clasei a Vlll-a a şcolii generale, dacă nu au depăşit virsta de 17 ani. înscrierile pentru examenul de supuniere se efectuează la secretariatul şcolii în perioada 1—Tiranie 1971 în baza următoarelor acte: — cerere de înscriere; — certificat de naştere în original şi copie; — adeverinţă de promovare a clasei a Vlll-a a şcolii generale de 10 ani; — act medical din care să rezulte starea sănătăţii candidatului; — buletin de analiza sîngelui şi rezultatul examenului radiologic pulmonar. Concursul de admitere se va desfăşura în perioada 22 iunie — 3 iulie 1971, constînd din următoarele probe (materia claselor V—VIII): A. Probă scrisă și orală la matematică; B. Probă scrisă și orală la alegere, între limba română şi un obiect din profilul specialităţii pe care dorește să o urmeze candidatul, astfel: — pentru specialitatea contabilitate şi merceologie agricolă — chimie; — pentru specialităţile agronomie şi zootehnie — ştiinţe biologice (respectiv botanică, zoologie, anatomia, fiziologia omului — igiena şi biologia generală). Pe perioada şcolarizării, elevii pot beneficia de internat şi cantină, contra cost, în valoare de 12,50 Iei zi. Elevii cei mai buni la învăţătură beneficiază de burse, dacă îndeplinesc condiţiile din instrucţiuni. Informaţii suplimentare la secretariatul şcolii din str. Kossuth Lajos nr. 108. Telefon: 1-36-23. DIRECŢIUNEA Combinatul de exploatare şi industrializare a lemnului Tîrgu-Mureş recrutează candidaţi pentru examenul de admitere in anul I la şcoala profesională, pentru a învăţa meseria de TIMFLAR MOBILĂ şi ARTICOLE TEHNICE, pentru unităţile „23 August“ Tg.-Mureş şi C.P.L. Reghin. Se pot înscrie absolvenţi ai şcolii generale de 8—10 ani, dacă nu au depăşit virsta de 18 ani, prezentind următoarele acte la serviciul personal al unităţii respective: — cerere — certificat de naştere (original şi copie) — certificat de studii — certificat de sănătate, buletin de analiza singelui, rezultatul examenului radiologie pulmonar şi fişa copilului. Durata de şcolarizare este de trei ani. Informaţii suplimentare se pot obţine de la Serviciul personal al C.E.I.L Tîrgu-Mureş. AUTOBAZA SIGHIȘOARA str. Mihai Viteazul nr. 101, de urgență. - CONDUCĂTORI AUTO DE TOATE CATEGORIILE. Informaţii suplimentare se pot obţine prin telefon 1360, biroul personal. _______,_______________ . . • voci Uzina de reparaţii auto Tirgu Mureş recrutează tineri din municipiul Tg.-Mureş şi comunele apropiate, pentru a fi şcolarizaţi in Grupul şcolar transporturi Cluj, în următoarele meserii : - LĂCĂTUŞ MECANIC AUTO - ELECTRICIAN AUTO -STRUNGAR - TINICHIGIU AUTO Cei interesaţi vor prezenta un dosar de încopciat pentru bibliorafi, cuprinzînd următoarele acte: a) certificat de naştere în original şi copie (copia se certifică de către şcoală); b) certificat de absolvire a şcolii generale de 10 ani, sau adeverinţă de promovare a clasei a Vlll-a a şcolii generale; c) fişa medicală completată, eliberată de şcoala generală, sau un certificat medical eliberat de circumscripţia medico-sanitară unde este luat în evidenţă; d) Buletin de analiza sîngelui şi rezultatul examenului radiologie pulmonar. înscrierile se fac pină la data de 28 iunie a. c. la biroul personal al Uzinei de reparaţii auto Tg.-Mureş, str. Budiului nr. 68.