Steaua Roşie, septembrie 1971 (Anul 22, nr. 208-233)

1971-09-05 / nr. 212

Anul XXIII. Nr. 212 (4.185) DUMINICA, 5 septembrie 1971 4 pagini 30 de bani Direcţia principală în noul an forestier: Organizarea temeinica a producţiei si ilicită a Practic anul forestier s-a pregătit cu mult înainte de 1 septembrie. La chemarea comitetelor de partid, comitetele de direcţie ale unităţilor, conducerile sectoarelor, cadrele tehnice au iniţiat acţiuni pentru stabilirea celor mai economice procese tehnologice, a celor mai propice căi de acces spre parchete, pentru asigurarea mijloacelor tehnice menite să conducă la fasonarea, scoaterea şi apropierea lemnului, cu minimum de pierderi. în fiecare unitate s-a pornit de la Directivele Congresului al X-lea al partidului care prevăd ca în cincinalul 1971—1975, în economy forestieră să se reducă sensibil volumul de masă lemnoasă exploatată, punindu-se un accent deosebit pe valorificarea superioară şi complexă in unităţile de industrializare. Colectivele forestierilor au stabilit măsurile cele mai propice pentru aplicarea in viaţă a Directivelor Congresului al X-lea. Astfel, încă din faza pregătirilor s-au studiat cele mai optime metode de exploatare, de transport şi de prelucrare, s-au stabilit mijloacele tehnice necesare şi s-au organizat temeinic parchetele. LA U.E.L. REGHIN, SE DESFĂŞOARĂ ACŢIUNEA : „PENTRU Cel MAi BINE ORGANIZAT ŞI PREGĂTIT PARCHET". După cum ne-a relatat preşedintele comitetului de direcţie, ing. Argint Dumitru, la U.E.L. Reghin pregătirile pentru noul an forestier s-au desfăşurat mai temeinic decit în alţi ani. în această direcţie s-a lansat concursul „Pentru cel mai bine organizat şi pregătit parchet" care se va încheia la 30 octombrie. Cîştigătorilor li se vor atribui trei premii şi trei menţiuni. Pînă în prezent s-au terminat toate procesele tehnologice pentru parchete şi este în curs autorizarea lor din punct de vedere al N.T.S. S-a întocmit planul de acţiune pentru crearea stocurilor necesare in perioada de iarnă. Astfel, ne-am propus ca pină la 30 decembrie să creăm la răşinoase un stoc de 80.000 mc, iar la fag, de 30.000 mc. Graficul unităţii a fost defalcat pe sectoare şi parchete. Potrivit planului, ferăstraiele mecanice au fost redistribuite parchetelor. Din lipsa pieselor de schimb 50 la sută din parc nu este în stare de funcţionare. Iată pentru ce facem apel la colectivul I.R.U.M. și la conducerea C.E.I.L. să ne sprijine în asigurarea pieselor de schimb. De asemenea, solicităm ca Șantierul I.C.F. Sovata să urgenteze darea in exploatare a drumului de pe Năspad. Doresc în încheiere să subliniez faptul că pentru muncitorii forestieri sunt în construcţie şase case din cărămidă, din care patru vor fi date in folosinţă pînă la 30 octombrie. în acelaşi timp, se desfăşoară acţiunea de reparare a celorlalte case forestiere şi se fac pregătiri pentru aprovizionarea cu alimente. LA U.E.L. LUNCA BRADULUI: LEMNUL SE FASONEAZĂ DIN PLIN.în unitatea noastră — remarca inginerul-şef Elekes Béla — s-a trecut cu toate forţele la fasonarea lemnului. în parchetele Ilva Mare Ursul, Leorda, Hidegag se fasonează şi se pregătesc stocurile pentru continuarea producţiei în primele trei luni ale anului 1972. Pentru asigurarea celor mai bune condiţii de locuit a fost terminată construcţia unei case forestiere cu 20 de locuri, iar alte două se află în stadii avansate de execuţie. Drumurile de la Paltinul, Şolea şi Hidegag sunt pregătite pentru apropierea şi transportul lemnului, întreaga noastră activitate este subordonată valorificării superioare a masei lemnoase încă din parchete şi pregătirii stocurilor pentru iarnă. LA U.E.I.L. SOVATA: PREGĂTIREA TEHNICĂ A PARCHETELOR CONTINUĂ CU VIGOARE. Sub conducerea comitetului de partid, comitetul de direcţie de la U.E.I.L. Sovata desfăşoară activitatea pe un front larg. Paralel cu preocupările pentru realizarea producţiei pe semestrul II, s-au iniţiat măsuri pentru crearea tuturor condiţiilor tehnico-materiale pentru noul an forestier 1972. După cum sublinia preşedintele comitetului de direcţie Raduly Iosif — parchetele sunt eşalonate conform planului. Pînă în prezent s-au întocmit procesele tehnologice şi parchetele au fost în majoritate autorizate din punct de vedere al N.T.S. Un mare accent am pus pe asigurarea mijloacelor tehnice. Astfel, la Sighişoara şi Cîmpul Cetăţii s au instalat două funiculare tip „Mîneciu" şi alte trei macarale Kabelkran la Cîmpul Cetăţii. S-au primit 30 de ferestraie mecanice noi care vor asigura condiţii tehnice superioare de lucru. Pentru ca iarna să ne prindă cît mai bine pregătiţi, s-au pus la punct din vreme magazinele din pădure, s-au creat beciuri la sovata, Praid şi Cîmpul Cetăţii in vederea depozitării cartofilor şi a altor produse. Tot aici s-a construit şi un magazin alimentar. In continuare, paralel cu fasonarea se vor definitiva pregătirile tehnice in toate sectoarele. GH. BARBULESCU gospodărirea lemnului Ştafeta pionierior Ieri a sosit la Tg.-Mureş ştafeta pionierească, care străbate întreaga ţară, fiind compusă din cite 5 pionieri din fiecare judeţ. După cum arată fotografia, ştafeta a fost întîmpinată de numeroşi pionieri din oraşul nostru. VREMEA Ieri, la ora 12, temperatura aerului la Tg.-Mureș a fost de 22 grade. Timpul probabil: Vreme frumoasă și călduroasă ziua, răcoroasă noaptea cu cer variabil mai mult senin. Vîntul va sufla slab din sectorul estic. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre 9—11 grade, iar maximele între 25—27 grade. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ITEAUA ROŞIE ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUSES AL P.C.R. S! AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN 1--------------------------------------------------— Vedere generală a Combinatului de îngrășăminte azotoase Sezonul turistic pe litoral continuă Litoralul continuă să se găsească în plină activitate turistică. De la O.NT. „Litoral" aflăm că staţiunile noastre maritime au fost vizitate pînă acum de peste 1.500.000 de turişti din ţară şi de peste hotare. Numprul de persoane găzduite intr-o singură zi in spaţiile turistice ale litoralului a trecut de 90.000 depăşind cu 10.000 maxima anului trecut. Aceasta, ca urmare a dării în folosinţă a noi capacităţi de cazare — circa 14 000 de locuri în hoteluri, căsuţe turistice şi campinguri — precum şi a măsurilor luate pentru asigurarea unor cât mai bune condiţii de deservire, confort şi agrement Sezonul turistic pe litoral continuă, de la 1 septembrie, vizitatorii din ţară beneficiind de tarife reduse. (Agerpres) Mai sînt cîteva zile pînă la chemarea clopoţeluluiCum se desfa şcolare la sate ? Au mai rămas doar cîteva zile pînă la data cînd sunetul clopoţelului va anunţa începutul noului an de învăţămînt. Şcolile se pregătesc să-şi primească cît mai ospitaliere elevii; părinţii împreună cu copiii se îngrijesc de cele necesare participării în mod corespunzător, încă din prima zi, la toate activităţile prevăzute în programă. Pe lîngă ţinuta vestimentară reglementară, un loc primordial ocupă rechizitele de trebuinţă curentă, fără de care procesul de învăţămînt este de neconceput. Ce vor pune deci elevii în ghiozdane, alături de manualele pe care statul nostru le asigură in mod gratuit? Cunoscind faptul că reţeaua largă de librării papetării de la oraşe oferă posibilităţi mai bune de aprovizionare cu asemenea articole, ne-am interesat de modul cum îşi pot procura rechizitele şcolarii din mediul rural, mai concret cei din localităţile situate pe văile Mureşului şi Gurghiului. Raidul întreprins prin cîteva u■nităţi ale cooperaţiei de consum ne-a prilejuit constatarea că, spre deosebire de blţi ani, preocuparea pentru aprovizionarea din timp şi în cantităţi corespunzătoare cu această categorie de mărfuri, în general scuteşte de „probleme“ şi drumuri făcute în plus pe cumpărători. Foarte bine s-a procedat trimiţindu-se cooperativelor, încă la sfîrşitul anului şcolar trecut, liste cuprinzînd tipurile de caiete şi alte „ustensile" necesare elevilor, pe care I.J.E.C.O.O.P. era în măsură să le asigure. Majoritatea gestionarilor au depus comenzile din vreme, astfel că cele cerute se află în unităţi. — Aveam şi ceva rezerve —ne-a informat şeful magazinului cooperatist din Brincoveneşti Aurel Crăciun , dar pentru a cunoaşte mai bine necesarul am luat legătura cu conducerea şcolii din localitate, care m ne-a pus la dispoziţie o situaţie cu numărul elevilor şi cele trebuincioase pentru fiecare clasă în parte. Pe această bază am întocmit comanda, mărfurile urmind să sosească pînă la sfirșitul săptămînii. La sectorul cu rechizite al magazinului sătesc din Văleni, am găsit mărfuri în valoare de aproximativ 350 lei. — Sînt de-ajuns pentru noul an școlar? — l-am întrebat pe gestionărul Zsigmond Mihály. — Nicidecum. Directorul şcolii încă nu ne-a spus numărul copiilor, iar eu trebuie să depun comanda simbătă (4 septembrie) şi primesc marfa abia vinerea viitoare (10 septembrie)... Situaţia va crea cu siguranţă „încurcături" elevilor, nevoiţi să amine procurarea caietelor pînă în ultimele clipe, dacă nu cumva vor fi nevoiţi să se deplaseze în altă localitate. — Ca niciodată pînă acum, avem tot ce le trebuie şcolarilor — ne-a relatat şeful magaziului mixt al cooperativei săteşti Morăreni — Vasile Mureşan. La creioane colorate, acuarele, stilouri, pixuri, penare, am adus şi din cele de calitate superioară. Copiii au devenit mai pretenţioşi şi vrem să le satisfacem dorinţele. Au de unde alege; valoarea rechizitelor din magazin şi magazie întrece 6.000 lei. — Nu cred să avem probleme cu aprovizionarea şcolilor — precizează Buna Eugenia — şefa raionului de papetărie-librărie al magazinului complex Deda. Am avut în vedere şi eventualele cereri din localităţile dimprejur, astfel că ne-am asigurat cu un stoc de peste 25.000 lei. Bine aprovizionate am găsit şi magazinul universal nr. 7 din Ibăneşti Pădure (se aştepta sosirea unei cantităţi de caiete cu linii, de 43 file şi de aritmetică, cu 48 file), magazinul nr. 6 Isticeu (lipsea doar cerneala), librăria din Ibăneşti (au mai cerut serviete cu 59 lei şi hîrtie albastră de ambalaj pentru învelit cărţi şi caiete), ca şi librăriile din Hodac şi Gurghiu. Pentru uşurarea servirii cumpărătorilor, gestionarii librăriilor şi ai magazinelor cooperatiste dispun de liste cuprinzînd caietele (după tipuri) şi celelalte accesorii necesare elevilor pentru fiecare an de studiu. N-au fost uitaţi nici preşcolarii. Rămîne ca în zilele care au mai rămas pînă la 15 septembrie, părinţii să se îngrijească de „umplerea" ghiozdanelor cu care copiii lor vor păşi pe poarta şcolii. I. GIDÓFALVI Mai multă atenţie asociaţiilor intercooperatiste pentru creşterea şi exploatarea vacilor de lapte In vederea realizării importantelor sarcini stabilite în Programul naţional de dezvoltare a zootehniei, la indicaţia Comitetului judeţean de partid şi în judeţul nostru s-au luat o serie de măsuri care au drept scop punerea pe baze moderne a procesului de producţie în creşterea animalelor. Astfel, au fost înfiinţate asociaţii intercooperatiste pentru creşterea vacilor de lapte, ingrăşarea viţeilor, porcilor şi mieilor. Deşi la începutul activităţii, aceste asociaţii şi în special cele de îngrăşare a tineretului bovin (unde se aplică o tehnologie modernă în sistem de creştere industrială) obţin rezultate bune. Beneficiile ce s-au obţinut pînă acum în aceste unităţi justifică cu certitudine investiţiile făcute. Aprecieri bune în acest sens s-au făcut şi cu ocazia recentei consfătuiri republicane de lucru organizată la Tg.-Mureş. Cu această ocazie s-a apreciat că zootehniştii din judeţul nostru fiind receptivi la introducerea noului au reuşit să pună pe baze moderne unele ferme de animale mult mai repede ca în alte judeţe ale ţării. Noi considerăm însă că nu trebuie să ne mulţumească aceste succese ci să perseverăm în a consolida şi extinde aceste forme organizatorice în vederea atingerii scopului final — creşterea producţiei animaliere la toate speciile şi mai ales în sectorul vacilor de lapte unde avem încă multe minusuri. E drept că şi în acest sector s-au constituit cîteva asociaţii intercooperatiste care au început să aibă unele rezultate. Dar numai schimbarea formei organizatorice nu poate rezolva toate problemele de care depinde creşterea producţiei de lapte. Vizitînd zilele trecute asociaţiile intercooperatiste de creşterea şi exploatarea vacilor din Acăţari şi Sighişoara am putut constata că alături de unele succese vizibile mai sunt încă multe treburi de rezolvat în vederea rentabilizării temelor. La Asociaţia intercooperatistă din Sighişoara deşi producţia de lapte a înregistrat, pe vacă furajată, o creştere însemnată, ea nu poate fi considerată mulţumitoare Cu circa 670 l lapte înregistraţi pe 7 luni de la fiecare vacă furajată nu ne putem încă lăuda. Realizarea efectivelor, a planului de livrări şi venituri pe anul în curs poate fi considerată doar un început bun dar nu şi un salt mulţumitor pentru îndeplinirea sarcinilor mari de viitor. Complexul intercooperatist de la Sighişoara deţine 2.500 bovine din care peste 1.200 vaci şi juninci. La un asemenea efectiv este necesar sa se asigure un mare volum de furaje din toate sortimentele. La ora actuală însă se apreciază că balanţa furajeră va fi deficitară în special la fibroase. De aceea se cer luate măsuri urgente pentru a asigura încă de acum toate cantităţile de fînuri necesare. La iarnă sau la primăvară, cînd nu vom avea ce pune în ieslele animalelor, va fi prea tîrziu. O altă problemă care se cere rezolvată pînă la venirea timpului rece este asigurarea spaţiilor de cazare corespunzătoare, terminarea modernizării grajdurilor şi a realizării adăposturilor noi în care urmează să se introducă noul proces tehnologic de creştere a vacilor. Acest lucru se cere rezolvat atît la Sighişoara cit şi la Acăţari unde se tărăgănează terminarea construcţiei la grajdul modern de vaci. Dacă S.M.A. Sîngeorgiu de Pădure se achită de sarcinile privind realizarea şi montarea instalaţiilor, apoi constructorii din cadrul C.A.P. (care s-au angajat să efectueze lucrarea) activează sporadic, într-un ritm care nu poate asigura darea la timp în exploatare a construcţiei. TRAIAN GABOR (Continuare in pag. a 2-a) 5 Pagina a 4-a ACTUALITATEA INTERNATIONALA Azi, în divizia A de fotbal Cea de-a 3-a etapă a diviziei A de fotbal care se desfăşoară azi, are în program o serie de meciuri care se anunţă disputate, datorită echilibrului de forţe dintre protagonişti. In Capitală se întîlnesc, în cadrul unui cuplaj, Steaua — Farul şi Rapid — Petrolul, iar în ţară Steagul roşu — F.C. Argeş, Politehnica — Dinamo, C.F.R. —Jiul, Crişul — U.T.A., S.C. Bacău — ,,U" Craiova. Cu mult interes este aşteptat la Tg.-Mureş meciul AS.A. — Universitatea Cluj. Echipa studenţilor clujeni a început b..pe acest campionat (a obţinut 3 puncte din 4 posibile), dar şi tîrgumureşenii au dovedit că sunt capabili să facă faţă încercărilor din prima divizie de fotbal. Dacă înaintarea va fi mai incisivă decit pînă acum, mai precisă în şuturi şi . . . puţin mai norocoasă, vom consemna, sperăm, o victorie a gazdelor Pentru S.M.A. Pentru a crea condiţii bune de lucru în noile S.M.A. înfiinţate, în anul acesta începe construirea a patru noi centre tehnico-administrative. Noile obiective S.M.A. vor fi construite la Ungheni, Sinpaul, Sovata şi Zau de Cimpie. Ele vor dispune de ateliere mecanice, depozit de carburanţi, alimentare cu apă, încălzire termică etc. In prima etapă din acest an, statul va investi peste 2 milioane lei, urmînd ca ele să fie date în folosinţă în cursul anului ce vine.