Steaua Roşie, ianuarie 1973 (Anul 24, nr. 1-24)

1973-01-31 / nr. 24

Sesiunea Consiliului popular judeţean In atmosfera de puternică efervescenţă, de muncă însufleţită pentru realizarea exemplară a măreţelor obiective stabilite de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român, pentru realizarea înainte de termen a sarcinilor actualului cincinal, marţi, 30 ianuarie, a avut loc cea de-a XVI-a sesiune ordinară a Consiliului popular al judeţului Mureş. Au participat, alături de deputaţi, numeroşi invitaţi, conducători de întreprinderi, instituţii şi organizaţii obşteşti, secretarii comitetelor comunale de partid, preşedinţii şi secretarii comitetelor executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale, activişti de partid, de stat şi ai organizaţiilor de masă. Deschizînd lucrările sesiunii, tovarăşul Nicolae Vereş, primsecretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, a supus spre aprobare următoarea ordine de zi: 1 — Expunerea cu privire la adoptarea planului economicosocial în profil teritorial pe anul 1973; 2. — Expunerea cu privire la adoptarea bugetului judeţului pe anul 1973: 3. — Adoptarea răspunsului la Chemarea Consiliului popular al judeţului Maramureş către toate consiliile populare judeţene din ţară: 4. — Alegerea şi revocarea unor membri ai Comitetului executiv, precum şi ratificarea unor decizii elaborate de Comitetul executiv de la ultima sesiune a Consiliului popular judeţean. Ordinea de zi propusă a fost votată în unanimitate. La primul punct, tovarăşul Benkö Ioan, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean a prezentat expunerea cu privire la planul economic al judeţului Mureş pe anul 1973. Apoi, tovarăşul Vasilică Lanţoş, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean a prezentat expunerea cu privire (Continuare în pag. a 2-a) Comitetului Central al Partidului Comunist Roman, Tovarăşului Nicolae Ceauşescu Mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu Consiliul popular al judeţului Mureş întrunit în cea de a XVI-a sesiune ordinară pentru dezbaterea şi adoptarea planului economic, social în profil teritorial şi a bugetului judeţului pe anul 1973, exprimind sentimentele tuturor locuitorilor, îşi îndreaptă gîndurile pline de recunoştinţă faţă de partid, faţă de Dumneavoastră personal, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al poporului nostru. Raportăm partidului că, animaţi de claritatea ţelurilor politicii partidului nostru, de profunzimea gîndirii conducerii partidului şi statului, oamenii muncii —români, maghiari, germani muncesc uniţi, cu elan, pentru înfăptuirea exemplară a prevederilor cincinalului în patru ani şi jumătate. Sesiunea a constatat cu satisfacţie că în anul pe care l-am încheiat planul producţiei globale a fost realizat cu depăşire de 470 unităţile industriei Planul producţiei marfă a fost îndeplinit într-un procent de 104,6, iar productivitatea muncii 101,7 la sută. Producţia suplimentară ne-a permis să încheiem primii doi ani ai cincinalului cu un avans de 45 zile. In agricultură, prin aplicarea programelor iniţiate de partid, s-au obţinut producţii ridicate. S-au livrat peste prevederi 75.000 tone sfeclă de zahăr, peste 47.000 hl lapte de vacă şi 2 mii. buc ouă. Coparticiparea largă a cetăţenilor, cu sprijinul deputaţilor în cadrul întrecerii patriotice pentru înfrumuseţarea şi gospodărirea localităţilor au fost executate lucrări edilitare în valoare de peste 208 milioane lei. S-a dezvoltat activitatea de comerţ, prestări de servicii, s-a îmbunătăţit baza materială a invăţămintului, culturii, ocrotirii sănătăţii. Deputaţii consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale se sprijină tot mai mult pe participarea cetăţenilor în toate acţiunile şi activităţile obşteşti. Examinind cu spirit de responsabilitate Îndeplinirea sarcinilor de plan pe 1972, participanţii la sesiune au exprimat unanim hotărîrea tuturor oamenilor muncii de a îndeplini planul cincinal înainte de termen. Călăuzindu-ne după documentele Conferinţei Naţionale a partidului, ale Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din noiembrie 1972, după expunerile Dumneavoastră, de o importanţă teoretică şi practică deosebită, rostite la Conferinţele organizaţiilor de partid din judeţul Iaşi şi din Capitală, precum şi după legile recent adoptate de către Marea Adunare Naţională, care trasează căile de dezvoltare a întregii economii într-un ritm accelerat şi calitativ superior, vom activa cu fermitate şi perseverenţă pentru a realiza programul economico-social pe care-l are în 1973 fiecare comună, oraş, municipiu cit şi judeţul nostru. Răspunzîrîd chemării la întrecere a Consiliului popular al judeţului Maramureş pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor economice şi sociale stabilite pe anul 1973, ne-am fixat ca obiective majore depăşirea cu 20 milioane lei a planului producţiei globale de către industria locală a judeţului, realizarea a 34 de produse noi, livrarea peste plan către fondul pieţii mărfuri în valoare de 2.000.000 lei, devansarea cu 10—30 zile a termenelor de dare în folosinţă a 10 obiective industriale şi social-culturale, efectuarea prin muncă patriotică a unor lucrări edilitar-gospodăreşti în valoare de peste 187 milioane Iei. In agricultură vom asigura sporirea producţiei marfă vîndută statului cu 1 000 tone cartofi, 2 milioane bucăţi ouă şi 200 hl lapte. Folosim acest prilej să exprimăm din nou simţămintele noastre de profundă dragoste şi recunoştinţă conducerii de partid şi de stat, celui mai iubit şi stimat fiu al poporului nostru, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru grija purtată destinelor naţiunii române, dezvoltării economice şi sociale a tuturor judeţelor patriei, printre care şi judeţului nostru, mulţumind din inimă pentru tot sprijinul pe care l-am primit de repetate ori şi cu prilejul vizitelor de lucru în judeţul nostru. Permiteţi-ne ca la urările de bine şi recunoştinţei exprimate de întreaga noastră naţiune cu ocazia împlinirii a patru decenii de muncă şi dăruire neobosită spre binele poporului şi cu ocazia aniversării zilei Dumneavoastră de naştere, scumpe tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să vă adresăm, din nou, urarea fierbinte LA MULŢI ANI, multă sănătate şi putere de muncă spre binele şi fericirea naţiunii noastre socialiste. CONSILIUL POPULAR AL JUDEŢULUI MUREŞ succes, înregistrîndu-se 6 milioane Iei, din care în locale 52,9 milioane lei. Cuvîotarea tovarăşului Hiiulae Vereş Expunere privind adoptarea planului economic al Consiliului popular al judeţului Mureş pe anul 1973 prezentată de tovarăşul Benkő Ioan Tovarăş:, Sesiunea noastră a făcut bilanţul activităţii desfăşurate în 1972 pentru realizarea prevederilor planului economiei locale şi a bugetului pentru judeţul Mureş, a analizat şi aprobat prevederile de plan şi bugetul local pentru anul 1973. După cum aţi putut constata, sarcinile ce s-au prevăzut pentru acest an sunt mobilizatoare, dar pe măsura forţelor de care dispune judeţul nostru. Principala noastră preocupare trebuie deci să fie realizarea şi chiar depăşirea acestor prevederi. Producţia industriei locale în anul 1972 a crescut cu peste 8 la sută la producţia globală şi marfă pe total activitate realizîndu-se cu 81 milioane respectiv 73 milioane lei mai mult faţă de realizările anului 1971. Cu toate aceste rezultate bune obţinute, s-au manifestat şi o serie de deficienţe şi lipsuri. Astfel nu s-a realizat planul de beneficii cu 5 milioane lei, ca urmare a depăşirii costurilor de fabricaţie, cheltuielilor neeconomicoase plătite pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale, dobînzilor bancare pentru credite bancare, casări şi declasări de materiale şi produse finite. La aceasta a mai contribuit şi faptul că un număr de 6 produse s-au realizat cu pierderi, existînd în acelaşi timp multe rebuturi la anumite produse. In continuarea cuvântului său, tovarăşul Nicolae Vereş s-a referit pe larg la principalele probleme ce trebuie să stea în atenţia lucrătorilor din industria locală. Este necesar — a spus vorbitorul — ca sarcinile de plan şi angajamentele luate să se realizeze ritmic, în aşa fel încît să se creeze toate condiţiile în vederea realizării planului cincinal în patru ani şi cinci luni. Să existe o mai mare preocupare pentru acoperirea cu contracte a sarcinii maximale de export, pentru fondul pieţii şi consumul industrial; să se asigure necesarul de materiale neacoperite prin plan şi în primul rînd la ramurile metal, chimie, alimentară. • O deosebită sarcină pentru viitor este asigurarea necesarului de cadre pentru capacităţile noi ce urmează a fi puse în funcţiune, mai ales la Prodcomplex Tg.-Mureş, Lemeta Sighişoara şi ILEFOR Tg.-Mureş. Folosirea integrală a capacităţilor şi suprafeţelor de producţie, utilizarea fondului de timp, generalizarea schimbului II şi introducerea (Continuare în pag. a 2-a) Stimaţi tovarăşi deputaţi şi invitaţi, Sesiunea a XVI-a a Consiliului popular judeţean Mureş se desfăşoară în condiţiile cînd toate forţele poporului român sunt concentrate spre realizarea măreţului program trasat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională a partidului, ale cărui obiective urmăresc accelerarea dezvoltării economicosociale a întregii ţări. Anul care a trecut a fost marcat de mari evenimente în viaţa politică a ţării: Conferinţa Naţională a partidului şi cea de-a 25-a aniversare a Republicii. Sub permanenta conducere a organelor şi organizaţiilor de partid oamenii muncii au desfăşurat o muncă vie şi rodnică, obţinînd rezultate superioare în toate domeniile de activitate. Venitul naţional în anul 1972 a crescut într-un ritm mai rapid decit produsul social. Producţia globală industrială a sporit cu aproape 12 la sută, iar producţia globală agricolă cu peste 9 la sută. Cifrele care arată realizările în industrie, agricultură, în activitatea socială, sintetizează edificator, dăruirea, participarea conștientă a tuturor oamenilor muncii la îndeplinirea planului și a angajamentelor în întrecerea socialistă pentru realizarea cincinalului în patru ani şi jumătate. Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 20—21 noiembrie 1972, hotărârile luate, expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Plenară — cuprinzătoare analiză ştiinţifică a realită (Continuare în pag. a 2-a) PREZIDIUL SESIUNII / mmm OUGAN AL COMITETULUI, JUDEŢEAN MUREŞ AL ŞL AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXV, Nr. 24 (4.619) Miercuri, 31 Ianuarie 1973 4 pagini, 30 de bani PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Imtrm ŞEDINŢA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc şedinţa Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Pakistan şi Iran, la începutul lunii ianuarie a. c. Comitetul Executiv a luat cunoştinţă cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor şi despre posibilităţile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România şi Pakistan, precum şi dintre România şi Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activităţii desfăşurate de preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor şi a stabilit ca ministerele şi organizaţiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea in viaţă a înţelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. In legătură cu evoluţia situaţiei din Sud-Estul Asiei, Comitetul Executiv al C.C. al P C.R. salută cu deosebită satisfacţie încheierea acordului de încetare a războiului şi restabilire a păcii în Vietnam, întreaga evoluţie a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărît să-şi apere dreptul la viaţă liberă, independentă şi demnă, să-şi făurească destinele potrivit voinţei sale, nu poate fi înfrînt de nici o forţă din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor ţărilor socialiste şi a forţelor iubitoare de pace de pretutindeni, şi-a cucerit respectul şi simpatia tuturor naţiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că în zilele noastre singura cale de soluţionare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv îşi exprimă speranţa că acordul realizat va crea condiţii pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-şi poată consacra forţele dezvoltării lor economice şi sociale, să-şi poată soluţiona problemele corespunzător voinţei şi hotărîrii lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmînd solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspiraţiile naţionale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român şi Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România şi Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relaţii de prietenie şi solidaritate frăţească, în interesul celor două popoare, al unităţii ţărilor socialiste şi al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea, că între poporul român şi toate popoarele din Indochina se va dezvoltă o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a urmărilor războiului, la dezvoltarea acestor ţări, la întărirea prieteniei între poporul român şi popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecţia mediului înconjurător şi a stabilit ca, pe baza observaţiilor făcute în cadrul şedinţei, proiectul să fie definitivat şi apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Executiv a discutat şi aprobat unele propuneri de modificare şi completare a unor prevederi ale legislaţiei penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancţionarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracţiuni, să fie în viitor sancţionate ca abateri cu caracter administrativ, să se introducă în legislaţia penală munca corecţională fără privare de libertate, să se introducă unele simplificări în activitatea judiciară pentru a mări operativitatea şi a înlătura unele paralelisme; de asemenea, au fost sporite atribuţiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. Decorarea ziarului „ROMÂNIA luiHIA“ Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat marţi, în cadrul unei solemnităţi, care a avut loc la Consiliul de Stat, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, conferit ziarului „România Liberă“, pentru contribuţia deosebită adusă la înfăptuirea politicii partidului şi statului, de construire a socialismului în patria noastră şi pentru activitatea de educaţie socialistă a maselor de oameni ai muncii, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la apariţia primului număr al ziarului. La solemnitate au participat tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Gere, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Teodor Marinescu, şeful secţiei de presă a C.C. al P.C.R., Nestor Ignat, preşedintele Uniunii Ziariştilor, precum şi reprezentanţi ai conducerilor ziarelor centrale, Radioteleviziunii şi Agenţiei române de presă „Agerpres“, vechi colaboratori ai ziarului. După înmînarea înaltei distincţii, mulţumind pentru deosebita preţul(Continuare In pag. a 3-a) Stimaţi tovarăşi, Aş dori ca, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri, al meu personal, să adresez calde felicitări întregului colectiv al „României Libere“ cu prilejul sărbătoririi a 30 de ani de la apariţia primului său număr şi al decernării înaltei distincţii a Republicii Socialiste România. De asemenea, aş dori să adresez felicitări lucrătorilor de la „România Liberă", care vor fi decoraţi cu diferite ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. Acordarea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I constituie o apreciere a conducerii de partid şi de stat pentru contribuţia pe care ziarul „România Liberă“, cei ce l-au redactat şi tipărit au adus-o la cauza eliberării patriei noastre, la dezvoltarea democratică şi, apoi, la dezvoltarea socialistă a României. Intr-adevăr, „România Liberă“ a apărut în condiţiuni grele. Editarea ei a avut menirea să unească eforturile tuturor forţelor democratice, patriotice din ţară, sub conducerea partidului comunist, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, scoaterea României din război şi alăturarea ei la coaliţia antifascistă. Astfel, alături de „Scînteia“, în anii ilegalităţii „România Liberă“ a adus o contribuţie de preţ la activitatea partidului şi a forţelor democrate. Desigur, nu este este momentul acum să vorbim de întregul drum, de 30 de ani, al „României Libere“. Ea are merite în toate etapele dezvoltării României. Astăzi, prin răspîndirea cuvintului partidului, al Frontului Unităţii Socialiste, al guvernului, „România Liberă“ contribuie la unirea eforturilor întregului nostru popor pentru transpunerea în viaţă cu succes a politicii interne şi externe a partidului nostru. Dăm o apreciere deosebită activităţii „României Libere“. Desigur că întotdeauna, şi în toate domeniile, mai este loc de mai bine, nu doresc însă acum să vorbesc despre aceasta. Am reţinut din ceea ce aţi spus aici că in atenţia conducerii ziarului stă îmbunătăţirea continuă a activităţii, tratării mai exigente a diferitelor probleme care se pun în actuala etapă a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, inclusiv în ce priveşte afirmarea în viaţa societăţii noastre a principiilor eticii şi echităţii socialiste. Presa are, intr-adevăr, un rol deosebit de important. Suntem convinşi că, împreună cu întreaga presă, „România Liberă" va face ca paginile ei să fie citite, să fie bine înţelese de cititori, contribuind în acest fel la realizarea marilor schimbări revoluţionare din societatea noastră. Cu aceste gînduri, doresc să urez întregului colectiv, tuturor celor care lucrează şi contribuie la apariţia „României Libere“, succese tot mai mari în realizarea sarcinilor de onoare şi de cinste ce le revin. Multă sănătate şi fericire! (Aplauze). minim mişiunii mint CE/wsfScii In pagina a 3-a RĂSPUNS la Chemarea la întrecere socialistă pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor prevăzute pentru anul 1973, adresată de Consiliul popular al judeţului Maramureş, consiliilor populare judeţene din întreaga ţară Expunere privind adoptarea bugetului Consiliului popular al judeţului Mureş pe anul 1973 prezentată de tovarăşul Vasilică Lanţoş Stimaţi tovarăşi deputaţi şi invitaţi, In ansamblul sistemului financiar al economiei noastre, un loc important 11 ocupă bugetul de stat, prin intermediul căruia se formează şi se repartizează mijloacele băneşti necesare îndeplinirii funcţiilor statului, dezvoltării economiei naţionale, creşterii nivelului de trai al populaţiei. Ca parte integrantă a bugetului de stat, bugetul local exprimă o latură esenţială a politicii partidului şi statului nostru, oglindeşte importanţa unităţilor administrativ-teritoriale, a drepturilor şi sarcinilor pe care le au consiliile populare în diferite domenii de activitate. In vederea realizării în mod ritmic a veniturilor şi a cheltuirii economicoase a fondurilor bugetare, Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean, sub conducerea Comitetului judeţean de partid, a analizat periodic execuţia bugetară pe anul 1972 şi a luat măsuri pentru asigurarea realizării ritmice a acesteia. Ca urmare a măsurilor luate, veniturile prevăzute în bugetul judeţului pe anul 1972, de 1 miliard 54 milioane lei au fost realizate în întregime, asigurîndu-se astfel acoperirea în totalitate a cheltuielilor şi obţinerea unui excedent de 253 mi(Continuare în pag. a 2-a) DE STAT, PREŞEDINTELE CONSILIULU NICOLAE CEAUŞESCU, a primit pe ministrul afacerilor externe al Franţei Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit marţi, 30 ianuarie, pe ministrul afacerilor externe al Franţei, Maurice Schumann, care face o vizită oficială în ţara noastră. La începutul convorbirii, ministrul afacerilor externe, Maurice Schumann, a subliniat că are plăcuta însărcinare de a transmite personal preşedintelui Nicolae Ceauşescu, din partea preşedintelui Georges Pompidou, un cordial mesaj de prietenie şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de prosperitate pentru poporul român. Totodată oaspetele s-a făcut mesagerul omasiilor adresate tovarăşei Elena Ceauşescu de preşedintele Franţei şi soţia sa. Mulţumind pentru amabilul mesaj, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspete să transmită preşedintelui Georges Pompidou un cordial salut, cele mai bune urări de fericire personală, de prosperitate pentru poporul francez. Totodată, preşedintele Consiliului de Stat a rugat să transmită, din partea sa şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, şefului statului francez şi soţiei sale expresia celor mai alese sentimente. In cursul întrevederii s-a dat o înaltă apreciere reaţiilor tradiţionale şi colaborării multilaterale dintre România şi Franţa, relevîndu-se importanţa deosebită pe care au avut-o întîlnirile dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Georges Pompidou pentru dezvoltarea şi adîncirea prieteniei românofranceze. In context, s-a reliefat dorinţa comună de a pune în valoare, intr-o măsură şi mai mare, posibilităţile existente pentru lărgirea şi diversificarea în continuare a conlucrării reciproce pe multiple planuri — politic, economic, tehnicoştiinţific şi cultural — în folosul ambelor popoare, al înţelegerii şi cooperării între ţările europene, între toate statele lumii. In acest spirit s-a subliniat preocuparea comună de a amplifica şi echilibra schimburile comerciale şi a da o pondere crescîndă cooperării economice sub diferite forme, inclusiv în domeniul industrial. Abordîndu-se aspecte ale vieţii internaţionale, a fost consemnat cu satisfacţie cursul favorabil al evenimentelor din ultima vreme, subliniindu-se necesitatea participării tuturor statelor la procesul de dezvoltare a climatului de destindere şi securitate, la soluţionarea tuturor (Continuare în pag. a 3-a)