Steaua Roşie, septembrie 1978 (Anul 30, nr. 206-231)

1978-09-15 / nr. 218

Anul XXX, Nr. 218 (6.359) | Vineri, 15 septembrie 1978 | 4 pagini, 30 de bani Vizita de lucru a tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU în judeţele Caraş-Severin şi Cluj In cea de-a doua zi a vizitei de lucru în judeţul Caraş-Severin, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a întîlnit cu noi colective de oameni ai muncii din unităţi industriale şi agricole. In cadrul acestei noi şi exigente analize au participat reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, conducători ai unor ministere economice, specialişti, împreună cu secretarul general al partidului, la vizită participă tovarăşii Iosif Banc, Virgil Cazacu, Gheorghe Rădulescu şi Ilie Verdeţ. Dialogul de lucru din cea de-a doua zi a vizitei a început la întreprinderea de construcţii metalice Bocşa. La aterizarea elicopterului, din mii de piepturi au izbucnit urale şi ovaţii. S-a scandat „Ceauşescu — p.C.R.!“, „Ceauşescu şi poporul!“. Exprimînd marea bucurie a cetăţenilor Bocşei de a-l avea ca oaspete drag, primarul oraşului, Gheorghe Avram, a urat tovarăşului Nicolae Ceauşescu, la coborîrea din elicopter, un călduros bun-venit, sănătate, viaţă lungă şi putere de muncă în fruntea partidului şi statului nostru. O gardă militară a prezentat onorul. A fost intonat Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Un grup de pionieri, de tineri şi tinere în costume naţionale l-au înconjurat cu emoţie şi bucurie pe secretarul general al partidului, oferindu-i buchete de fiori. A urmat un moment de adîncă semnificaţie: minerul Vasile ■Rudăreanu a adus, în numele acestui detaşament de frunte al clasei noastre muncitoare, un salut revoluţionar conducătorului partidului şi statului nostru — primului miner de onoare al ţârii. De aici, tovarăşul Nicolae Ceauşescu se îndreaptă spre primul obiectiv al vizitei — întreprinderea de construcţii metalice. La sosirea în incinta întreprinderii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost salutat de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Dimitrie Galu, directorul uzinei, de reprezentanţi ai Consiliului oamenilor muncii, de numeroşi muncitori. In faţa unor grafice şi machete, gazdele înfăţişează evoluţia întreprinderii, dinamica principalilor indicatori economici. In discuţia care are loc, gazdele prezintă tovarăşului Nicolae Ceauşescu realizările lor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu apreciază succesele obţinute de colectivul unităţii şi subliniază necesitatea de a se continua acţiunea de diversificare şi înnoire a producţiei. Secretarul general al partidului a atras, totodată, atenţia asupra necesităţii de a se lua măsuri pentru o creştere mai substanţială a producţiei şi devansarea termenelor de intrare în funcţiune a noii capacităţi. In timpul vizitei tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a stat de vorbă cu numeroşi muncitori, s-a interesat de condiţiile lor de muncă şi de viaţă. La Berzovia, o frumoasă comună înscrisă în itinerarul vizitei, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi conducători de partid şi de stat li se face o primire călduroasă. Aici se vizitează complexul de creştere şi îngrăşare a taurinelor şi ovinelor şi se continuă analiza problemelor agriculturii din judeţul Caraş-Severin, începută în ziua precedentă, de data aceasta în centrul dezbaterilor aflîndu-se programul de dezvoltare a zootehniei. După cum se ştie, judeţul Caraş-Severin are o veche tradiţie şi bogată experienţă în creşterea animalelor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, apreciind rezultatele obţinute, cere organelor de specialitate să acţioneze mai eficient în direcţia creşterii producţiei de lapte, acest lucru fiind facilitat de existenţa în judeţ a unor mari suprafeţe ocupate cu păşuni şi fineţe naturale. Au fost prezentate apoi rezultatele obţinute în cadrul asociaţiilor economice intercooperatiste de creştere a animalelor. Apreciind rezultatele şi experienţa dobîndite de crescătorii de animale de aici, secretarul general al partidului cere specialiştilor să introducă noi elemente ale progresului tehnic menite să asigure obţinerea unei eficienţe sporite. De asemenea, recomandă Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare să vegheze ca la proiectarea viitoarelor complexe să se asigure o mai bună folosire a spaţiului. Tot aici au fost prezentate rezultatele Asociaţiei economice de creştere a vacilor de la Caransebeş. Secretarul general al partidului cere specialiştilor să grăbească acţiunea de ameliorare a rasei Bălţata românească, larg ■■ răspîndită în această zonă Pro ”blema ameliorării raselor a fost discutată pe larg şi în faţa compartimentului în care sunt prezentate diverse rase de oi. Specialiştii informează că prin încrucişarea rasei de oaie ţurcană — rasă cu randament mic de lină şi greutate redusă — cu rase adecvate există posibilitatea să se obţină o producţie dublă de lină. La sfirşitul vizitei, secretarul general al partidului apreciază că judeţul Caraş-Severin dispune de condiţiile necesare ca sarcinile cuprinse în programul de dezvoltare a zootehniei să fie îndeplinite şi depăşite. Intre obiectivele industriale cuprinse în cadrul vizitei de lucru în judeţul Caraş-Severin s-a înscris şi întreprinderea mecanică din Reşiţa. La sosirea secretarului general al partidului, sute de constructori de maşini, în marea lor majoritate tineri, dau glas, prin puternice şi vii urale, sentimentelor de cea mai profundă dragoste ce i le poartă. Se aclamă, se scandează „Ceauşescu şi partidul!“, „Ceauşescu şi poporul!“. In întîmpinarea oaspeţilor au venit Ion Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, membri ai Consiliului oamenilor muncii din întreprindere. Directorul unităţii, ing. Adrian Marinescu, a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros bun-venit. Pe parcursul vizitei sunt examinate utilajele din dotare. Gazdele informează despre preocupările lor stăruitoare pentru a realiza, prin autodotare, diferite instalaţii şi dispozitive necesare fabricării pieselor destinate compresoarelor de aer şi amortizoarelor de vibraţii pentru autocamioane. Secretarul general al partidului discută cu cadrele de conducere ale ministerului de resort şi ale întreprinderii, cu alţi specialişti despre necesitatea diversificării producţiei, a ridicării in continuare a calităţii acesteia, precum şi a eficienţei. Vizita la întreprinderea mecanică ia sfîrşit în uralele şi ovaţiile celor prezenţi, într-o atmosferă de puternică însufleţire. Vizita în judeţul Caraş-Severin se încheie — ca şi alte întîlniri de lucru ale secretarului general al partidului cu oamenii muncii — cu o mare şi însufleţită adunare populară. Desfăşurată în piaţa centrală a municipiului Reşiţa, adunarea reuneşte mii şi mii de localnici, siderurgişti şi constructori de maşini din cunoscute întreprinderi reşiţene, mineri din Anina şi din alte exploatări miniere, muncitori din Bocşa şi Caransebeş, ţărani cooperatori, intelectuali, români, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi. Este o atmosferă sărbătorească, de intensă bucurie şi satisfac(Continuare în pag. a 4-a) Cu prilejul vizitei tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România în judeţul Cluj, şi al deschiderii anului şcolar şi universitar 1978—1979, astăzi va avea loc în municipiul Cluj-Napoca o mare adunare populară. Posturile de radio și televiziune vor transmite direct această manifestare care va avea loc in jurul orei 12:30. Inaugurarea anului de învăţămînt 1978 — 1979 Şcoala — factor principal informarea şi educarea tinerei generaţii Ca in fiecare an, deschidem azi, 15 septembrie, un nou an de invăţămint sub semnul înfăptuirii Programului de măsuri pentru aplicarea în viaţă a Hotărîrilor Congresului al XI- lea şi Conferinţei Naţionale ale P.C.R., a documentelor de partid şi de stat referitoare la perfecţionarea şi dezvoltarea învăţământului românesc. Spre porţile largi deschise ale unităţilor şcolare se îndreaptă, mai mici sau mai mari, mai timizi sau mai îndrăzneţi, paşii copiilor ţării, speranţele şi visurile naţiunii, aşteptaţi cu dragoste in inimi şi strălucire in priviri de dascălii lor. Deschidem noul an cu sentimentul tonic al înălţării şcolii româneşti pe noi trepte, aidoma acestui popor cu vocaţia construcţiei şi durabilităţii. Şcoala a devenit, aşa cum ne cere partidul, focar al pregătirii tineretului pentru viaţă, factor civilizator şi de cultură, forţă determinată pentru destinul de rutine al întregului popor. Trăsătura determinantă a etapei pe care o parcurgem se caracterizează prin ridicarea calitativă a activităţii din toate domeniile social-economice, sarcină trasată prin cuvîntarea celui mai apropiat de sufletele noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in cuvîntarea la Conferinţa Naţională a P.C.R.: „Consider necesar să trecem de la faza acumulării cantitative, la o fază nouă, superioară, aceea a luptei pentru calitate. A venit timpul să transformăm cantitatea într-o nouă calitate“. Cu atât mai mult, învăţămîntul, este cel chemat să sintetizeze organic şi să recepteze roadele evoluţiei din toate sectoarele vieţii spre a le transmite generaţiilor şi a crea baza descoperirilor viitoare. Acum, cind se împlinesc 30 de ani de la reforma învăţămintului, se confirmă plenar justeţea politicii partidului, în domeniul învăţămîntului, care a ştiut să direcţioneze in fiecare etapă istorică concordanţa dintre şcoală şi cerinţele vremii raportate la posibilităţile reale ale economiei româneşti. Pentru noi toţi, este o sacră datorie să răspundem concret exigenţelor puse în faţa şcolii de partidul nostru comunist şi vom face din îndemnul adresat dascălilor, un prilej de ridicare continuă a pregătirii profesionale şi cultural-educative a tinerilor judeţului. Dat fiind ritmul deosebit de accelerat al ştiinţei şi tehnicii, al progresului social, şcoala va da asemenea pregătire elevilor, incit aceştia să-şi poată însuşi noile cuceriri in toate domeniile, pentru a face din ele instrumente fundamentale ale participării in producţie, în viaţă, in lupta pentru progres social. Totodată, această mobilitate intelectuală se impune a fi însoţită de o fermă orientare ideologico-politică comunistă, de un profil moral înaintat. Ne prezentăm la acest început de an şcolar cu un bilanţ IOAN STOICA Inspector şcolar general (Continuare in pag. a 4-a) însilozarea porumbului trebuie intensificată în fiecare unitate agricolă Recoltarea porumbului siloz constituie, la ora actuală, una din principalele lucrări care trebuie să se desfășoare cu maximă intensitate în fiecare unitate agricolă. Lucrarea trebuie urgentată întrucît ne aflăm la jumătatea lunii septembrie şi pot interveni, în orice moment, brumele care periclitează în mod serios calitaea silozului. In al doilea rînd, prin însilozarea porumbului la timpul planificat se eliberează terenul, creîndu-se astfel condiţii bune pentru pregătirea lui în vederea însămînţării culturilor de toamnă. Dealtfel, directorul general al D.G.A.I A. Mureş, ing., Ioan Catarig, ne preciza că însilozarea porumbului trebuie să se desfăşoare din plin în fiecare unitate, întrucît timpul este destul de întîrziat, acţiunea fiind planificată pentru începutul acestei luni, dar ea chiar şi acolo unde a fost declanşată s-a desfăşurat anevoios. Nu-i mai puţin adevărat că şi timpul a fost cu totul nefavorabil, influenţînd în mod hotărît asupra ritmului însilozării, întrucît ne aflăm într-o perioadă în care tot mai multe cooperative agricole au trecut la recoltarea sfeclei de zahăr, interlocutorul nostru ne spunea că în paralel cu însilozarea porumbului trebuie să se treacă și la însilozarea coletelor de sfeclă de zahăr în amestec cu paie, direct în cîmp, la marginea tarlalei, utilizîndu-se în acest fel în mod cît mai eficient mijloacele de transport. La Trustul S.M.A. Mureș ne-am interesat de modul în care a fost pregătită și se desfășoară însilozarea porumbului. La nivelul trustului a fost întocmit un program cuprinzător de recoltare a porumbului siloz pe perioada septembrie-octombrie, pe consilii intercooperatiste, care s-a transmis acestora pentru a trece la acţiune conform planului. Astfel, potrivit acestui program, cooperativele agricole vor însiloza porumbul de pe 6 062 ha, suprafaţă care în condiţiile unei toamne reci va fi posibil să crească, datorită necoacerii porumbului pe toate terenurile cultivate. Acţiunea de însilozare, care se desfăşoară cu formaţii specializate compuse din combine de recoltat şi remorci pentru transport a început practic doar în consiliile intercooperatiste Iernut, Ungheni, Sovata, Miercurea Nirajului, Gorneşti, Sîngeorgiu de Pădure şi Vînători. Iată deci că, deşi această lucrare a fost pregătită în fiecare consiliu din punct de vedere organizatoric, ea nu a fost începută decît în puţine consilii intercooperatiste, fapt ce reclamă o maximă concentrare de forţe în aceste zile. Sunt constituite 84 de formaţii specializate pentru recoltarea şi însilozarea porumbului siloz, dotate cu 358 combine, 760 remorci asigurate cu echipamente de mărirea capacităţii şi un număr mare de tractoare pentru tasat, echipate cu lame şi graifăre. Cu aceste utilaje, dacă sunt folosite eficient, zilnic sunt condiţii de recoltare, transport şi însilozare a 12.045 tone de porumb siloz, ritm cu care, practic, această acţiune poate fi încheiată în perioada optimă. V. ORZA