Ştiința şi Tehnică, 1955 (Anul 7, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 1

MORŢII LUI VI. LENIN Se împlinesc 31 de ani de’oîmilaGorki, lingă Moscova, a încetat din viaţă Iacimir Ilici Lenin, geniul revoluţiei proletare, organizatorul şi conducătorull Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, întemeietorul statului sovietic, conducătorul ,şi înVăţătorul oamenilor muncii din întreaga lume. Lenin este creatorul partidului marxist revoluţionar al clasei muncitoare. Zdrobind oportunismul de toate nuanţele care se manifesta în sînul mişcării muncitoreşti, Lenin a pus bazele ideologice şi organizatorice ale partidului marxist de tip nou. El a zdrobit concepţiile tactice mie-burgheze ale menşevicilor şi a fundamentat bazele tactice ale partidului revoluţionar al proletariatului. Lenin a apărat învăţătura marxistă de încercările burgheziei de a o falsifica şi revizui şi a îmbogăţit cu noi teze, de o deosebită importanţă, bazele teoretice ale partidului proletariatului. înarmat de Lenin cu concepţia justă asupra strategiei şi tacticii, partidul comunist a condus proletariatul rus la victoria, de importanţă mondială, a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Marile prefaceri revoluţionare petrecute în viaţa popoarelor sovietice, care au dus la construirea socialismului în U.R.S.S., sunt rezultatul îndeplinirii genialelor directive ale lui Lenin, rodul măreţ al giganticei activităţi organizatoare şi îndrumătoare a Paltinului Comunist al Uniunii Sovietice, al muncii însufleţite, eroice, creatoare a muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor desfăşurate toate după indicaţiile marelui Lenin. Lenin a arătat necesitatea vitală a industrializării, ca o condiţie de bază a înfrîngerii economice a capitalismului, ca o condiţie a construirii bazei economice a socialismului. Lenin a arătat că baza tehnico-materială a socialismului poate fi numai marea industrie modernă, ca lichidarea cît mai grabnică a stării de înapoiere tehnicoeconomică a Rusiei este o problemă de viaţă şi de moarte pentru puterea sovietică. Călăuzindu-se după planul lui Lenin, C.C. al P.C.U.S. în frunte cu LV. Stalin a elaborat grandiosul program de industrializare socialistă al Uniunii Sovietice, care a devenit programul de luptă al întregului popor sovietic. Dezvoltarea rapidă a industriei grele în U.R.S.S. a adus o contribuţie hotărîtoare la rezolvarea uneia din problemele esenţiale ale planului leninist de construire a socialismului, transformarea socialistă a agriculturii. P Prin aplicarea acestui program Uniunea Sovietică a reuşit să facă intr-un răstimp istoric neînchipuit de scurt un salt gigantic, transformindu-se dintr-o ţară agricolă înapoiată într-o mare putere socialistă industrială şi agrară. Astăzi în Uniunea Sovietică este construit socialismul şi s-a trecut la construirea comunismului. Formulînd tezele fundamentale cu privire la construirea comunismului, V. I. Lenin a văzut condiţia principală şi hotărîtoare pentru trecerea treptată de la socialism la comunism în avîntul puternic al forţelor de producţie, în sporirea productivităţii muncii, care să asigure creşterea impetuoasă şi multilaterală a întregii producţii pe baza unei tehnici superioare. Umlînd aceste teze leniniste, oamenii sovietici, conduşi de partidul comunist, înfăptuiesc grandioase lucrări în toate ramurile economiei naţionale. Anul acesta ramurile industriei sovietice vor cunoaşte un însemnat pas înainte în dezvoltarea lor. în comparaţie cu 1950, producţia de oţel va creşte cu 51 %, cea de cărbune cu 33%, cea de energie electrică cu 03 %,de ciment cu peste 80%, de maşini şi utilaje cu 90%. V. I. Lenin vedea în electrificare una din condiţiile principale pentru crearea bazei tehnico-materiale a socialismului şi comunismului. La cel de al 8-lea Congres al Sovietelor, Vladimir Ilici Lenin a formulat lozinca istorică: „Comunismul este puterea sovietică plus electrificarea întregii ţări“, în 1953 în Uniunea Sovietică s-a produs cu 133 miliarde kilowaţi-ore, adică cu 71% mai multă energie electrică decât în 1950. Electrificarea este fraza automatizării, a mecanizării complexe şi a chimizării proceselor de producţie care duc la uşurarea muncii oamenilor şi permit ridicarea puternică a productivităţii muncii. Urmînd indicaţia lui Lenin, potrivit căreia „în comparaţie cu capitalismul, comunismul înseamnă o productivitate a muncii superioară, obţinută de muncitorii liberi, conştienţi, uniţi, care folosesc o tehnică înaintată“, partidul comunist acordă o atenţie deosebită ridicării productivităţii muncii în toate ramurile economiei naţionale. Ca urmare a introducerii tehnicii noi, în ultimii 25 de ani oamenii sovietici au mărit productivitatea muncii în industrie de aproape 6 ori, în transportul feroviar de 3,5 ori, iar în agricultură de 3 ori în comparaţie cu perioada dinainte de revoluţie. Lenin a subliniat în repetate rînduri rolul deosebit de important pe care trebuie să-l joace ştiinţa în asigurarea progresului tehnic în toate ramurile economiei naţionale. Potrivit învăţăturii leniniste, partidul comunist şi guvernul sovietic au creat cele mai bune condiţii pentru dezvoltarea şi progresul ştiinţei sovietice. Mii de cadre ştiinţifice lucrează în institute de cercetări rezolvînd cu succes problemele arzătoare ridicate de practica construcţiei comunismului. Numeroşi savanţi sovietici lucrează la punerea în slujba fericirii omului, a celei mai puternice energii descoperite de mintea omenească, energia nucleară. Astfel, în Uniunea Sovietică, oamenii de ştiinţă au construit prima centrală electrică care funcţionează pe baza energiei atomice. Atotbiruitoarele idei ale marxism-leninismului călăuzesc partidul nostru în politica sa consecventă de construire a socialismului şi de ridicare continuă a nivelului de trai al poporului. Planul leninist de construire a socialismului în U.R.S.S şi glorioasa experienţă a statului sovietic constituie pentru partidul nostru călăuza cea mai sigură în rezolvarea sarcinilor ce-i stau în faţă. Poporul nostru, sub conducerea partidului, mergînd pe drumul indicat de Lenin, a obţinut numeroase succese în dezvoltarea economică şi culturală a ţării, în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale celor ce muncesc. Leninismul este steagul luptei întregii omeniri progresiste împotriva imperialismului, pentru pace, pentru prietenie între popoarele tuturor ţărilor. Această nobilă învăţătură leninistă este de o arzătoare actualitate în zilele noastre cînd cercurile agresive din S.U.A., Anglia şi Franţa pregătesc un nou război mondial prin reînvierea militarismului şi fascismului german. Nemuritoarele idei ale leninismului luminează calea luptei oamenilor muncii din Uniunea Sovietică pentru construirea societăţii comuniste, călăuzesc popoarele ţărilor de democraţie populară pe drumul socialismului, însufleţesc pe oamenii muncii din întreaga lume la luptă împotriva jugului capitalist, pentru construirea unei vieţi noi, libere, pentru pace şi prietenie între popoare. Experienţa istorică, a construirii socialismului în Uniunea Sovietică, formarea, creşterea şi întărirea lagărului socialismului sunt dovezi de netăgăduit ale triumfului leninismului. Leninismul reprezintă steagul glorios de lnotă pentru victoria comunismului a sute de milioane de oameni. 1